ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/4993/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 липня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНУТА» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.01.2024 року: №10310505/19164262, №10310504/19164262, №10310502/19164262, №10310501/19164262, №10310500/19164262, №10310499/19164262, №10310498/19164262, №10310497/19164262, №10310496/19164262, №10310510/19164262, №10310509/19164262, №10310508/19164262, №10310507/19164262 та №10310506/19164262 про відмову у реєстрації податкових накладних №23 від 20.09.2022 року, №22 від 19.09.2022 року, від 24.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №15 від 01.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року та №24 від 20.09.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №23 від 20.09.2022 року, №22 від 19.09.2022 року, від 24.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №15 від 01.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року та №24 від 20.09.2022 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНУТА».
Посилається на те, що відповідно до вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України підприємством складено податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення вказано те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року, та прийняття рішення про їх реєстрацію позивачем було подано письмові пояснення разом з усіма необхідними документами, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій за вищевказаними податковими накладними. Незважаючи на подані документи, рішеннями комісії ДПС у Львівській області від 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262 відмовлено у реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року відповідно з підстав надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Позивач з такими рішеннями відповідача не погоджується, вважає їх протиправним та такими, що підлягають скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду за судовим захистом. Просить позов задовольнити повністю.
У встановлений судом строк від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилаються на те, що складені позивачем податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року направлені до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанцій про реєстрацію податкових накладних зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Контролюючий орган запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операцій, зазначених у податкових накладних для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку із цим, позивач подав до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Розглянувши подані документи, Головним управлінням ДПС у Львівській області прийнято спірні рішення від 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262 про відмову в реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року з підстав надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Таким чином, на думку відповідачів, контролюючий орган дотримав усіх вимог, які визначені у п.п.10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165. А тому, покликаючись на правомірність спірних рішень та наявність підстав для їх прийняття, вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Ухвалою судді від 18.03.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 09.04.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДАНУТА» (місцезнаходження: вул.Л.Українки, 77, м.Жовква, Львівський район, Львівська область, 80300; код ЄДРПОУ: 19164262) зареєстроване як юридична особа 04.04.1996 року. Основним видом економічної діяльності вказаного підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).
Основними культурами у виробництві для ТОВ «ДАНУТА» є соєві боби для сівби (код УКТ ЗЕД - 1201100000), озимий ячмінь (код УКТ ЗЕД - 1003001000) та пшениця (код УКТ ЗЕД - 1001)
Для вирощування сільськогосподарських культур ТОВ «ДАНУТА» закуповує товарно-матеріальні цінності: засоби захисту рослин (код УКТЗЕД - 3808932720), добрива (код УКТЗЕД - 3102309000, 3105201000), насіння сої (код УКТ ЗЕД - 1201100000) насіння пшениці (код УКТ ЗЕД - 1001001000), насіння ячменю (код УКТ ЗЕД - 1003001000), паливно-мастильні матеріали (код УКТ ЗЕД - 2710194300), запасні частини для сільськогосподарської техніки (код УКТ ЗЕД - 8708; 8421).
Основними постачальниками товариства є: ТОВ «Компанія Лан» (код ЄДРПОУ 32941987 - сільськогосподарська техніка, запчастини); ТОВ «СервісАгрозахід» (код ЄДРПОУ 38038313 - насіння, засоби захисту рослин); ТОВ «Суффле агро Україна» (код ЄДРПОУ 34863309 - засоби захисту рослин); ТОВ «Марс» (код ЄДРПОУ 13827221 - дизпаливо) та ПрАТ «Галнафтохім» (код ЄДРПОУ 23958622 міндобрива).
Для здійснення господарської діяльності підприємство використовує/обробляє земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 430 га на території Миколаївської ОТГ Львівської області. Дані ділянки включені в декларацію платника єдиного податку четвертої групи.
ТОВ «ДАНУТА» має у власності техніку для передпосівного обробітку ґрунту, посіву, вирощування сільськогосподарських культур (ячменю, пшениці та сої) (Додаток форма 20-ОПП), що підтверджується оборотно-сальдовими відомостями по рахунку 104 «Машини та обладнання», 105 «Транспортні засоби».
Для збору врожаю та його перевезення товариство використовує послуги сторонніх організацій, а саме: ТОВ «ВІ-Агробуд» (послуги по збору врожаю сої) та ФОП ОСОБА_1 (послуги по перевезенню, соєвих бобів, пшениці).
Для здійснення сільськогосподарських робіт на підприємстві працевлаштовано адміністративний і виробничий персонал в кількості 12 чоловік, підтвердженням чого є штатний розпис за 2022 рік.
Для зберігання вирощеної продукції ТОВ «ДАНУТА» використовує належні їй на праві власності нежитлові будівлі, загальною площею 3389 м2, що знаходяться за адресою: Львівська область, Стрийський район, с.Раделичі, вул.Шевченка, 20К (реєстраційний номер майна: 27413571; відповідно до свідоцтва про право власності серії САЕ від 07.09.2012 року №117199, виданого Раделицькою сільською радою), а також ангар загальною площею 648 м2.
У 2022 році ТОВ «ДАНУТА» було засіяно 14 га ярого ячменю, 25 га ярої пшениці, 70 га озимої пшениці та 295 га соєвих бобів (форма 4СГ), та, відповідно, зібрано врожай в кількості: озима пшениця - 420 тонн, ярий ячмінь - 96 тонн, яра пшениця - 200 тонн, соя - 620 тонн (форма 29 СГ).
Реалізація вирощеної продукції здійснюється покупцям, в т.ч. ФГ «УЛАР». Обсяг реалізації сільськогосподарської продукції за 2022 рік становить 10696,5 грн.
20.04.2020 року між ТОВ «ДАНУТА», як постачальником, та ФГ «УЛАР», як покупцем, було підписано договір купівлі-продажу №20/04/2020, за умовами якого постачальник зобов`язується передавати у власність покупця, а покупець приймати та сплачувати визначені сторонами товари відповідно до умов цього договору протягом строку його дії.
Згідно п.2.1 договору, асортимент, ціна товару, що поставляється за договором, його окремі характеристики визначаються сторонами в накладних.
У вересні 2022 року ТОВ «ДАНУТА», на виконання умов договору, здійснило покупцю ФГ «УЛАР» реалізацію та поставку пшениці власного виробництва (код УКТ ЗЕД 1001) в кількості 433,90 тонн та виписало наступні видаткові накладні: від 01.09.2022 року №РН-0000013 (товарно-транспортна накладна від 01.09.2022 року №13); від 02.09.2022 року №РН-0000014 (товарно-транспортна накладна від 02.09.2022 року №14); від 05.09.2022 року №РН-0000015 (товарно-транспортна накладна від 05.09.2022 року №15); від 06.09.2022 року №РН-0000016 (товарно-транспортна накладна від 06.09.2022 року №16); від 13.09.2022 року №РН-0000017 (товарно-транспортна накладна від 13.09.2022 року №17); від 15.09.2022 року №РН-0000018 (товарно-транспортна накладна від 15.09.2022 року №18); від 16.09.2022 року №РН-0000019 (товарно-транспортна накладна від 16.09.2022 року №19); від 19.09.2022 року №РН-0000020 (товарно-транспортна накладна від 19.09.2022 року №20); від 20.09.2022 року №РН-0000021 (товарно-транспортна накладна від 20.09.2022 року №21); від 20.09.2022 року №РН-0000022 (товарно-транспортна накладна від 20.09.2022 року №22); від 20.09.2022 року №РН-0000023 (товарно-транспортна накладна від 20.09.2022 року №23); від 23.09.2022 року №РН-0000024 (товарно-транспортна накладна від 23.09.2022 року №24); від 24.09.2022 року №РН-0000025 (товарно-транспортна накладна від 24.09.2022 року №25); від 24.09.2022 року №РН-0000026 (товарно-транспортна накладна від 24.09.2022 року №26).
За результатами даних господарських операцій, ТОВ «ДАНУТА» за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року та відправлено їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідь позивачем отримано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 10.5646%, «Р» = 0.
Позивачем подано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про їх реєстрацію в Реєстрі.
04.01.2024 року комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262 про відмову у реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року, №27 від 24.09.2022 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що, на переконання позивача, вищезгадані рішення від 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262 прийняті за формальних підстав, без належної оцінки наданим ТОВ «ДАНУТА» поясненням та документам, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. А тому, вважає, що є всі підстави для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року, виписані на ФГ «УЛАР». Вважаючи у зв`язку із цим свої права порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.
Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року (тут і далі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У силу вимог підп.підп.«а» та «б» підп.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно із абз.абз.1-3 п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Як установлено п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом 1 п.201.7 ст.201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з абз.1 п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абз.5 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За змістом абз.10 п.201.10 ст.201 ПК України, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з абз.22 п.201.10 ст.201 ПК України, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом 14.1.160 п.14.1 ст.14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (далі Порядок №1246).
За змістом абз.2 п.2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п.8 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно із п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 13-14 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно із п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до абз.1 п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п.7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій наведений в Додатку 3 до цього ж Порядку.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як видно з матеріалів справи, підставами для зупинення реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено наступні: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.».
З цього приводу суд звертає увагу на те, що п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відносить операцію до ризикових, зокрема, у разі відсутності товару/послуги, зазначених у податковій накладній, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою).
Проте на підтвердження обставин того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, доказів відповідачами суду не надано, як і не наведено будь-яких мотивів, які б дозволяли дійти таких висновків.
Якою саме була величина залишку обсягу придбання товару та в який спосіб і на підставі яких документів вона була визначена відповідач не обґрунтував та належними і допустимими доказами під час розгляду справи не підтвердив. А відповідно до вимог п.2 п.11 Порядку, на контролюючий орган покладений обов`язок не лише зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерію (критеріїв) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а й розрахованого показника за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, як видно зі змісту квитанцій, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд враховує, що у постанові від 20.04.2023 року у справі №380/4746/22 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 року у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Однак контролюючий орган не конкретизував які саме документи необхідно надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація спірних податкових накладних стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, які встановлені у п.11 Порядку №1165.
На переконання суду, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції. Вказане призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких реєстрація податкових накладних. Аналогічне правозастосування міститься у постанові Верховного Суду від 23.05.2023 року у справі №500/770/21.
Враховуючи викладене, суд приходить висновку, що контролюючий орган безпідставно зупинив реєстрацію податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року ТОВ «ДАНУТА» у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Згідно п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Суд враховує, що вжите у цій нормі словосполучення «може включати» переконує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.
Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку №520, чітко встановлює, що «документи, які не надано» необхідно підкреслити. А, отже, контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.
Відповідно до п.п.9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач надав контролюючому органу копії первинних документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарських операцій, на виконання яких складено податкові накладні. Крім того, надано пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у цих накладних, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про їх реєстрацію в Реєстрі (а.с.102-107).
Проте надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваними рішеннями 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262 відмовив позивачу у реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року у Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, як свідчить зміст указаних рішень, підставою для їх прийняття слугувало надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням відповідача про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, суд зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття таких рішень, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття. Адже контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не вказав яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Крім того, контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваних рішень та які саме порушення законодавства допущено платником при їх складанні.
Суд враховує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Беручи до уваги те, що оскаржувані рішення контролюючого органу є правовими актами індивідуальної дії, суд констатує невідповідність таких рішень критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує їх неоднозначне трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.
У контексті викладеного суд також звертає увагу на те, що Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 28.06.2022 року у справі №380/9411/21 та від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20 та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями, тобто здійснюється аналіз первинних документів у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами).
Суд враховує, що предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом ФГ «УЛАР».
У відзиві на позовну заяву представник відповідача посилається на те, що позивачем не надавались документи щодо добрив та запасних частин до техніки та витрати паливо-мастильних матеріалів, одна суд не враховує такі, адже відсутність вказаних документів не була підставою для зупинення реєстрації податкових накладних та не зазначалася у відповідних квитанціях. Відшукування нових підстав контролюючим органом, що не були підставами для зупинення та відмові у реєстрації податкових накладних на виправдання своєї позиції під час судового розгляду справи є безпідставним та необґрунтованим.
Крім того, згідно з оскаржуваними рішеннями, підставою для відмови у реєстрації стало: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства», а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберіганння і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевоїспецифіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Таким чином, відповідач не може посилатися на ненадання якихось конкретних документів, оскільки підставою для прийняття оскаржуваних рішень було надання документів, складених із порушенням законодавства.
Досліджуючи у спірному господарські операції позивача та його контрагента ФГ «УЛАР» контролюючий орган вийшов за межі власних повноважень, які йому надані саме у межах процедури вирішення питання про реєстрацію податкової накладної, оскільки податковий орган, як уже зазначалось вище, має перевірити відомості податкової накладної та первинних документів на правильність та відсутність суперечностей лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі 31.05.2023 року у справі №260/6334/21 та від 13.12.2023 року у справі №500/4191/22.
Суд вважає, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів у повній мірі відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом ФГ «УЛАР» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію спірних податкових накладних.
Підсумовуючи вищенаведене суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які б спростовували твердження позивача та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, якими відмовлено позивачу у реєстрації спірних податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, зокрема тих, які були надані контролюючому органу разом з поясненнями щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, суд приходить висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, оскаржувані рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262, за якими позивачу відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року, не відповідають критеріям, які визначені у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України та в контексті яких суд має надавати оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а тому їх належить визнати протиправними та скасувати.
Тому позовна вимога у цій частині є обґрунтованою та підлягає до задоволення.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року, суд враховує таке.
Згідно вимог п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.
В той же час, суд звертає увагу, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
За приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
За змістом ч.1, п.2 ч.2, ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року ТОВ «ДАНУТА» в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обраний судом спосіб захисту порушеного права платника податку узгоджується з правовими висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 06.03.2024 року у справі №440/3706/23 та від 12.04.2024 року у справі №380/14551/23. Натомість, зобов`язання Державної податкової служби України до вчинення дій щодо повторного розгляду спірного питання реєстрації податкових накладних не вичерпуватиме спір.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.
Щодо судових витрат, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такі відшкодовуються позивачу в повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Львівській області, як особи, що приймала оскаржувані рішення.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 04.01.2024 року: №10310496/19164262, №10310497/19164262, №10310498/19164262, №10310499/19164262, №10310500/19164262, №10310501/19164262, №10310510/19164262, №10310504/19164262, №10310505/19164262, №10310506/19164262, №10310507/19164262, №10310508/19164262, №10310509/19164262 та №10310502/19164262.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа,8, м.Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкові накладні №15 від 01.09.2022 року, №16 від 02.09.2022 року, №17 від 05.09.2022 року, №18 від 06.09.2022 року, №19 від 13.09.2022 року, №20 від 15.09.2022 року, №21 від 16.09.2022 року, №22 від 19.09.2024 року, №23 від 20.09.2022 року, №24 від 20.09.2022 року, №25 від 20.09.2022 року, №26 від 23.09.2022 року, №28 від 24.09.2022 року та №27 від 24.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНУТА» (місцезнаходження: вул.Л.Українки, 77, м.Жовква, Львівський район, Львівська область, 80300; код ЄДРПОУ: 19164262), датою їх подання платником податків на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79026; код ЄДРПОУ ВП: 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНУТА» (місцезнаходження: вул.Л.Українки, 77, м.Жовква, Львівський район, Львівська область, 80300; код ЄДРПОУ: 19164262) судовий збір, сплачений за подання цього позову, в сумі 42392 (сорок дві тисячі триста дев`яносто дві) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Ланкевич А.З.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120605962 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні