Постанова
від 24.07.2024 по справі 320/980/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/980/24 Суддя (судді) першої інстанції: Горобцова Я.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ганечко О.М.,

суддів Шведа Е.Ю.,

Кузьменка В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Даймонд Клін Сервіс» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» до Головного управління ДПС у м. Києві та Державної податкової служби України, в якому позивач просив суд:

- скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 листопада 2023 року №9975196/43508028, від 21 листопада 2023 року №9975199/43508028, від 21 листопада 2023 року №9975198/43508028, від 21 листопада 2023 року №9975197/43508028 та від 21 листопада 2023 року №9975195/43508028;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 28 лютого 2022 року №2, від 28 лютого 2022 року №4, від 31 березня 2022 року №2, від 30 квітня 2022 року №2 та від 01 травня 2022 року №1 поданих ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відмовляючи у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган в оспорюваних рішеннях не зазначив конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Разом з тим позивач стверджував, що складені ним податкові накладні не відповідають визначеним у законі критеріям оцінки ризиків, у зв`язку з чим підстави для зупинення їх реєстрації були відсутні. Одночасно з цим позивач звернув увагу суду, що отримавши повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних, контролюючому органу було направлено вичерпні пояснення та документи, що підтверджують реальність фінансово-господарських операцій, за наслідками яких було складено відповідні податкові накладні.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Головне управління Державної податкової служби у м. Києві подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.05.2024 відкрито апеляційне провадження та призначено апеляційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження на 24.07.2024.

Дану справу розглянуто в порядку письмового провадження, оскільки, відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги, згідно норм ст. 309 КАС України.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» зареєстроване, як юридична особа 12 лютого 2020 року, що підтверджується випискою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є платником податку на прибуток на загальних підставах та зареєстроване платником податку на додану вартість 01 квітня 2020 року. Основний вид діяльності позивача - КВЕД 81.21 загальне прибирання будинків. Позивач здійснює свою діяльність у сфері прибирання, зокрема прибирання будинків і промислових об`єктів. Згідно штатного розпису позивача, кількість штатних одиниць становить 72 одиниці.

ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» має орендовані офісні та складські приміщення, що підтверджується: договором оренди № 02/21-ОР.01112021/2 від 01 листопада 2021 року укладеним між ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» та ТОВ «ВІЖН - СЕРВІС»; договором суборенди №4 від 30 квітня 2021 року укладеним між ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» та ТОВ «Будшляхмашсервіс».

З метою реалізації своєї господарської діяльності, ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» вступає у договірні відносини з контрагентами, в тому числі, одним з контрагентів ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» є Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (код за ЄДРПОУ 40720198).

01 січня 2021 року між позивачем (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (замовник) укладено договір №201-20-1627 про надання послуг з щоденного прибирання нежитлових приміщень, згідно п. 1.1 якого, виконавець зобов`язується у відповідності до завдання замовника надавати комплекс послуг по щоденному прибиранню нежитлових приміщень - магазинів чи інших приміщень замовника, а замовник зобов`язується оплатити виконавцю наданні ним послуги на умовах та в порядку, визначених даним договором. Обсяг та вид послуг, адреси об`єктів, на яких надаються відповідні послуги, узгоджуються сторонами та зазначаються в додатках №1, №2 до даного договору. Оплата послуг здійснюється замовником протягом 14 (чотирнадцяти) банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі наданих послуг. При цьому акт приймання-передачі наданих послуг складається за поточний місяць та надається виконавцем замовнику до 5 (п`ятого) числа місяця, наступного за звітним.

28 лютого 2022 року за результатами надання послуг ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС», Сторонами було складено акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №15 на загальну суму 47515,19 грн та виставлено відповідний рахунок на оплату №15, у зв`язку з настанням першої події - наданням послуг, було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 від 28 лютого 2022 року на загальну суму 47 515, 19 грн в тому числі ПДВ у розмірі 7 919, 20 грн.

Оплата за надання вказаних послуг підтверджується платіжними інструкціями від 10 березня 2022 року №7541572 на загальну суму 36586,70 грн та платіжною інструкцією від 02 червня 2022 року №7651201 на загальну суму 10 928,49 грн.

Надання вказаних послуг було здійснено за рахунок власних сил.

28 лютого 2022 року за результатами надання послуг ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС», Сторонами було складено акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №14 на загальну суму 6004755,94 грн та виставлено відповідний рахунок на оплату №14 у зв`язку з настанням першої події - наданням послуг, було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №4 на загальну суму 6 004 755, 94 грн в тому числі ПДВ у розмірі 1000792,60 грн.

Оплата за надання вказаних послуг підтверджується платіжними інструкціями від 10 березня 2022 року №7541571 на загальну суму 3 124 718, 83 грн; №7541223 на загальну суму 1 628 887, 73 грн; №7540691 на загальну суму 102 582, 89 грн та від 27 квітня 2022 року №7596580 на загальну суму 30 641,64 грн, №7596869 на загальну суму 486 550,76 грн, №7596841 на загальну суму 631 3733,99 грн.

Надання вказаних послуг було здійснено за рахунок власних сил та з частковим залучення третіх осіб, зокрема ТОВ «Стар Клін Сервіс» на підставі укладеного Договору від 01 грудня 2021 року № 12/01/-2021П про надання послуг з прибирання.

Так, виконання вказаного Договору підтверджується Актами здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 23 лютого 2022 року №СТ-0000078, №СТ-0000079, №СТ-0000081, №СТ-0000083, №СТ-0000084, №СТ-0000086, №СТ-0000087, №СТ-0000088, №СТ-0000090, №СТ-0000091, №СТ-0000092, №СТ-0000093 та відповідними податковими накладним, оплата підтверджується відповідною банківською випискою.

31 березня 2022 року за результатами надання послуг ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС», Сторонами було складено акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №18 на загальну суму 2 292 614, 90 грн та виставлено відповідний рахунок на оплату №18 у зв`язку з настанням першої події - наданням послуг, було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 на загальну суму 2 292 619, 90 грн в тому числі ПДВ у розмірі 382 102, 48 грн.

Оплата за надання вказаних послуг підтверджується платіжними інструкціями від 15 квітня 2022 року №7580452 на загальну суму 1 031 386,80 грн та від 24 травня 2022 року №7634826 на загальну суму 95 730,50 грн, №7634946 на загальну суму 1 165 497,60 грн.

Надання вказаних послуг було здійснено за рахунок власних сил та з частковим залучення третіх осіб, зокрема ТОВ «Стар Клін Сервіс» на підставі укладеного Договору від 01 грудня 2021 року № 12/01/-2021П про надання послуг з прибирання.

Так, виконання вказаного Договору підтверджується Актами здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 31 березня 2022 року №СТ-00000100, №СТ-00000101, №СТ-00000102, №СТ-00000103, №СТ-00000105 та №СТ-00000106 та відповідними податковими накладним, оплата підтверджується відповідною банківською випискою.

30 квітня 2022 року за результатами надання послуг ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС», Сторонами було складено акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №20 на загальну суму 2 047 037, 29 грн та виставлено відповідний рахунок на оплату №20 у зв`язку з настанням першої події - наданням послуг, було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 на загальну суму 2 047 037, 29 грн в тому числі ПДВ у розмірі 341 172, 88 грн.

Оплата за надання вказаних послуг підтверджується платіжними інструкціями від 02 червня 2022 року №7651010 на загальну суму 75 831,16 грн, №7651200 на загальну суму 1 101 529, 52 грн та №7651389 на загальну суму 869 676, 61 грн.

Надання вказаних послуг було здійснено за рахунок власних сил та з частковим залучення третіх осіб, зокрема ТОВ «Стар Клін Сервіс» на підставі укладеного Договору від 01 грудня 2021 року № 12/01/-2021П про надання послуг з прибирання.

Так, виконання вказаного Договору підтверджується Актами здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 30 квітня 2022 року №СТ-0000121, №СТ-0000122, №СТ-0000125, №СТ-0000127, СТ-0000128 та відповідними податковими накладним, оплата підтверджується відповідною банківською випискою.

01 травня 2022 року за результатами надання послуг ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС», Сторонами було складено акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №22 на загальну суму 659 916, 52 грн та виставлено відповідний рахунок на оплату №22 у зв`язку з настанням першої події - наданням послуг, було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №1 на загальну суму 659 916, 52 грн в тому числі ПДВ у розмірі 109 986, 09 грн.

Оплата за надання вказаних послуг підтверджується платіжними інструкціями від 01 липня 2022 року №7704583 на загальну суму 200867, 81 грн, №7704606 на загальну суму 443145, 42 грн та №7705293 на загальну суму 15903, 29 грн.

Надання вказаних послуг було здійснено за рахунок власних сил.

ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» за наслідками господарської діяльності по операціях з товариством з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД», на виконання вимог п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі також ПК України) складено податкові накладні від 28 лютого 2022 року №2 на суму 47515, 19 грн (у тому числі ПДВ 7919,20 грн), від 28 лютого 2022 року №4 на суму 6004755, 94 грн (у тому числі ПДВ 1000792,66 грн), від 31 березня 2022 року №2 на суму 2292614,90 грн (у тому числі ПДВ 382102, 48 грн), від 30 квітня 2022 року №2 на суму 204737, 29 грн (у тому числі ПДВ 341172,88 грн) та від 01 травня 2022 року №1 на суму 659916,52 грн (у тому числі ПДВ 109986,09 грн).

При цьому, відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також Квитанції) документи прийняті, але їх реєстрація зупинена, оскільки: «…Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: Обсяг постачання товару/послуги 81.21, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)…».

У той же час, позивачу було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» було направлено до контролюючого органу пояснення з копіями відповідних документів на підтвердження господарської операції.

21 листопада 2023 року Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №9975196/43508028, №9975199/43508028, №9975198/43508028, №9975197/43508028 та №9975195/43508028 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2022 року №2, від 28 лютого 2022 року №4, від 31 березня 2022 року №2, від 30 квітня 2022 року №2 та від 01 травня 2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства; додаткова інформація: первинних документів щодо придбання/постачання товарів/послуг.

За наслідками адміністративного оскарження ДПС України прийняті рішення, якими залишено скарги позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, не містять в собі належної та достатньої мотивації; у спірних рішеннях фактично було лише викладені загальні норми без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані. Водночас, належної мотивації підстав та причин віднесення поданих ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» податкових накладних від 28 лютого 2022 року №2, від 28 лютого 2022 року №4, від 31 березня 2022 року №2, від 30 квітня 2022 року №2 та від 01 травня 2022 року №1 до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачем-1 ані у спірних рішеннях, ані до суду не надано.

Натомість, апелянт вважає вказані висновки суду необґрунтованими та помилковими, оскільки судом не було враховано норм та вимог постанови Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019. Апелянт вказує на те, що судом не враховано, що надані позивачем документи не відповідають визначеному законом переліку, а зміст наданих документів не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до норм п. п. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

При цьому, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За змістом пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

У відповідності до пункту 201.10. статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно із пунктом 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).

За пунктом 4 Порядку № 1165, у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до змісту пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Згідно пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

За п. 5 Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520, передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку № 1165. Згідно з вимогами пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції було досліджено, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданих ТОВ «ДАЙМОНД КЛІН СЕРВІС» податкових накладних від 28 лютого 2022 року №2, від 28 лютого 2022 року №4, від 31 березня 2022 року №2, від 30 квітня 2022 року №2 та від 01 травня 2022 року №1 до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачем-1 ані у спірних рішеннях, ані до суду не надано.

Під час розгляду справи відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не наведено мотивів прийняття оскаржуваних рішень. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про наявність підстав для реєстрації спірних податкових накладних.

Колегія суддів наголошує на тому, що спірні рішення також не містить оцінки викладених у повідомленні про надання пояснень та копій наданих позивачем документів.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем подавалися до контролюючого органу пояснення та документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій з відповідним контрагентом, яких було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Разом з тим, комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, використано формалізований підхід та незважаючи на вищевказані повідомлення та додані до нього документи, прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Під час розгляду даного спору в суді першої інстанції, та в апеляційній скарзі контролюючим органом не надано жодного доказу того, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу останнього направлялись запити щодо недостатності документів для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів наголошує на тому, що сама оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних, фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Тому, суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Тож, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню із зобов`язанням ДПС України зареєструвати її.

За наслідком апеляційного розгляду, колегія суддів дійшла висновку про те, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог та не є підставою для скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін. У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 243, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з підстав, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Ганечко

Судді Е.Ю. Швед

В.В. Кузьменко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2024
Оприлюднено29.07.2024
Номер документу120608493
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/980/24

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 24.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 19.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні