ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2024 року ЛуцькСправа № 803/1513/16
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецпроект-Ексклюзив» до Державної фіскальної служби України, Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецпроект-Ексклюзив» (далі ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив», позивач) звернулося з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі ДФС України, відповідач-1), Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області (далі - Луцька ОДПІ, відповідач-2) про визнання бездіяльності відповідачів по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на величну від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 312879,00 грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість у визначений законом термін та зобов`язати відповідачів збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на величну від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 128784,00 та відобразити відповідне збільшення у витягу з системи електронного адміністрування ПД.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25.09.2016 позивачем отримано лист Луцької ОДПІ з якого йому стало відомо про безпідставне незбільшення контролюючим органо значення суми податку на яку підприємство має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), визначеної пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України.
Позивач зазначив, що всупереч норм ПК України 31.07.2015 такого збільшення не відбулося. На офіційному порталі ДФС України було опубліковано повідомлення про те, що таке збільшення відбудеться 03.08.2015, а пізніше 10.08.2015. Фактично збільшення почало відбуватися лише 05.08.2015, що підтверджено витягом з Системи електронного адміністрування ПДІ.
20.07.2015 ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» подано до Луцького ОДПІ декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року №9153693406. Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (податкового) періоду в розмірі 184 095,00 грн. відображена в рядку 24 декларації з ПДВ за червень 2015 року.
Разом з тим зазначає, що при складенні позивачем декларації з ПДВ ще за травень 2015 року було допущено помилку при визначенні суми бюджетного відшкодування, а саме завищено суму бюджетного відшкодування за травень 2015 року на 197 005,00 грн., що вплинуло на суму залишку від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Таким чином, залишок від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації з ПДВ за травень 2015 року), внаслідок самостійного виправлення ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» помилки збільшився на 197 005,00 грн. (було 184 042,00 грн.; стало 381 047,00 грн.). В подальшому, даний залишок від`ємного значення з декларації за травень 2015 року переноситься до рядка 20.1 декларації з ПДВ за червень 2015 року та впливає на розрахунки в III Розділі декларації з ПДВ за червень 2015 року.
За результатами уточнюючого розрахунку за травень 2015 року №9162563964 від 31.07.2015 зменшено бюджетне відшкодування за травень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 197 005,00 грн. та, відповідно, збільшено залишок від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації з ПДВ за травень 2015 року) на суму 197 005,00 грн.
За результатами уточнюючого розрахунку за червень 2015 року №9162563633 від 31.07.2015 збільшено значення рядка 24 попереднього періоду (рядок 20.1 декларації за червень 2015 року) на суму 197 005,00 грн., збільшено бюджетне відшкодування за червень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 58 221,00 грн. та, відповідно, збільшено залишок від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації з ПДВ за червень 2015 року) на суму 128 784,00 грн.
Позивач вказує, що вищезазначені уточнюючі розрахунки прийняті контролюючим органом без зауважень. Крім того, за відповідні періоди (травень, червень 2015 року) Луцькою ОДПІ проведені виїзні позапланові перевірки, за результатами яких складено довідки перевірок, порушень чинного законодавства не становлено.
Таким чином, ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» виконано вимоги п.50.1 ст.50 Кодексу
обов`язкового надсилання уточнюючого розрахунку при самостійному виявленні помилок.
Отже, на момент збільшення контролюючим органом «реєстраційної суми» (05.08.2015 року),уточнюючий розрахунок №9162563633 від 31.07.2015 з уточненими показниками податкової звітності за червень 2015 року був поданий до контролюючого органу (що підтверджуються квитанцією №2), прийнятий ним без зауважень та мав бути врахований Луцькою ОДПІ при поданні інформації з залишками сум від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до Державної фіскальної служби України.
Фактично ж, як стало відомо з листа Луцької ОДПІ від 25.08.2016, що реєстраційна сума ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» не змінювалась у зв`язку з уточненням показників податкової звітності з ПДВ за червень 2015 року.
ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» в декларації з ПДВ №9153693406 за червень 2015 року (з врахуванням уточнюючого розрахунку №9162563633) відображено суму 312 879,00 грн. від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Фактично, контролюючим органом збільшено ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» реєстраційну суму лише в розмірі 184 095,00 грн.
Позивач вважаючи, що контролюючим органом порушено вимоги 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України не забезпечено автоматичного збільшення від`ємного значення зобов`язань з ПДВ за червень 2015 року у системі електронного адміністрування на суму 128784,00 грн., на яку ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних та яка була відображена позивачем у поданому до контролюючого органу уточнюючому розрахунку до декларації з ПДВ за червень 2015 року.
Представником відповідачів до суду було подано заперечення проти позову в яких представник проти позову заперечила посилаючись на те, що норми ПК України та положення постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» не передбачають подання платником податків уточнюючого розрахунку до податкової декларації з податку на додану вартість за червень 2015 року для збільшення реєстраційної суми на суму від`ємного значення податку. Зазначила, що збільшення реєстраційної суми на суму від`ємного значення здійснюється одноразово за результатами податкової звітності за червень 2015 року та не підлягає перерахунку внаслідок уточнення показників такої звітності.
Інших заяв по суті справи від сторін на адресу суду не надходило. Сторони скористались своїм правом щодо подачі заяв по суті справи.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 03.11.2016 у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.06.2017 апеляційну скаргу ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» залишено без задоволення, а постанову Волинського окружного адміністративного суду від 03.11.2016 залишено без змін.
Постановою Верховного Суду від 22.03.2024 касаційну скаргу ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» задоволено частково. Постанову Волинського окружного адміністративного суду від 03.11.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2017 скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
02.04.2024 вказана справа надійшла на адресу Волинського окружного адміністративного суду та за результатами повторного автоматизованого розподілу справи визначено суддю Ксензюка А.Я. для розгляду справи.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 прийнято до провадження дану адміністративну справу та на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Копію вказаної ухвали сторони отримали, проте письмових пояснень та заяв по суті справи до суду не подали.
Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.07.2024 допущено у справі заміну первісних відповідачів Луцьку об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Волинській області та Державну фіксальну службу України на правонаступників Головне управлінням ДПС у Волинській області та Державну податкову службу України.
Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 20.07.2015 ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» було подано до Луцької ОДПІ електронну податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року № 9153693406 в якій в рядку 24 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду) задекларовано 184 095,00 грн.
31.07.2015 року позивачем подано уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у заявку з виправленням самостійно виявлених помилок.
З уточнюючого розрахунку №9162563964 за травень 2015 року слідує, що позивачем зменшено бюджетне відшкодування за травень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 197 005,00 грн. та відповідно збільшено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації за травень 2015 року) на суму 197005,00 грн.
З уточнюючого розрахунку №9162563633 за червень 2015 року слідує, що позивачем збільшено значення рядка 24 попереднього періоду (рядок 20.1 декларації за червень 2015 року) на суму 197 005,00 грн., збільшено бюджетне відшкодування за червень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 68 221,00 грн. та відповідно збільшено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації за червень 2015 року) на суму 128 784,00 грн.
30.06.2016 позивач листом № 14 звернувся до Луцької ОДПІ, в якому просив повідомити чи було збільшено станом на 01.07.2015 року реєстраційну суму ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» на суму уточненого 24-го рядка декларації за червень 2015 року, а у випадку не збільшення повідомити про причини відсутності такого збільшення
Листом від 25.08.2016 № 11797/10/03-18-12-01 відповідач-2 повідомив позивача, що відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України після «обнулення» показників формули одноразово реєстраційна сума збільшується на суму від`ємного значення, що задекларована платником податків виключно в рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року. Надалі така сума не перераховується у зв`язку з уточненням показників такої звітності. Відповідно реєстраційна сума ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» не змінювалася у зв`язку з уточненням показників податкової звітності з ПДВ за червень 2015 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначено статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України, якою було доповнено вказаний Кодекс згідно Закону України від 28.12.2014 № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», що набрав чинності з 01.01.2015.
Згідно п/п. 200-1.1, 200-1.2 ст. 200-1 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
На виконання приписів вказаної норми ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 було затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок № 569), яким визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі по тексту - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі по тексту - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.
Згідно п. 1 Порядку № 569 система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 р. або іншої дати, визначеної окремим рішенням Верховної Ради України про скорочення такого періоду) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі.
При цьому, в силу п. 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Відповідно до визначення, закріпленого у п. 2 Порядку № 569 рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти з власного поточного рахунка у сумі, необхідній для досягнення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань. Кошти з такого рахунка підлягають перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок.
Згідно п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України (в редакції до 29.07.2015 року) платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою:
SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, де:
SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;
SПопРах - загальна сума поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника;
SНаклВид - загальна сума податку за виданими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
SВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань, проведених за результатами перевірок;
SПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, 29.07.2015 набрав чинності Закон України від 16.07.2015 № 643-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість», відповідно до якого всі складові формули, визначені приписами п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України, на третій робочий день після набрання чинності цим Законом дорівнюють нулю, крім значень її складових S НаклОтр, S НаклВид та S Митн, що були сформовані починаючи з 01.07.2015 року (пункт 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України). Під час обрахунку показників S НаклОтр та S НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені, починаючи з 01.07.2015, та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 01.07.2015, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників S НаклОтр, S НаклВид та S Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку суми S Накл також використовуються показники, визначені пунктом 34 підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу (абз. абз. 9, 10 п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України).
Згідно з підпунктом. 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу XX ПК України станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових S НаклОтр, S НаклВид та S Митн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року. Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом до 31.07.2015 для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року).
Суми такого від`ємного значення можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку.
Згідно п. 92 Порядку № 569 після закінчення перехідного періоду, зазначеного у пункті 1 цього Порядку:
1) ДФС автоматично збільшує розмір суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, визначеної відповідно до пункту 9 цього Порядку, на суму середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців / чотири квартали, та на запит платника податку інформує його про суму збільшення шляхом надсилання електронного повідомлення. Сума такого збільшення щокварталу підлягає автоматичному перерахунку ДФС шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком з урахуванням середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців/чотири квартали, станом на дату перерахунку. На запит платника податку ДФС інформує його про результати такого перерахунку шляхом надсилання електронного повідомлення;
2) сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, визначена відповідно до пункту 9 цього Порядку, автоматично збільшується на суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань з податку. На суму такого збільшення: зменшується сума, задекларована до сплати до бюджету в звітному (податковому) періоді, або збільшується сума від`ємного значення, задекларована в звітному (податковому) періоді; помилково та/або надміру сплачені грошові зобов`язання з податку вважаються погашеними.
Згідно з п. 10 Порядку № 569 ДФС України: обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі; оприлюднює на офіційному веб-сайті алгоритми обрахунку показників формули обчислення зазначеної суми та джерела їх формування.
Так, 30.07.2015 ДФС України повідомила план заходів ДФС для забезпечення реалізації норм Закону України № 643-VIII з удосконалення системи електронного адміністрування ПДВ, в розділі III якого передбачено обнуління показників та перерахунок суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), для зареєстрованих платників податку, зокрема:
- з 00 годин 00 хвилин 03.08.2015 (на початок третього робочого дня після дня набрання чинності Законом України № 643-VIII) ДФС буде проведено обнуління суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН («СУМА» Накл), сформовану відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 та пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, та значення усіх її складових, визначених Податковим кодексом України, крім показників «СУМА» НаклОтр, «СУМА» Митн та «СУМА» НаклВид, що були сформовані, починаючи з 01.07.2015;
- протягом 03.08.2015 (третього робочого дня після дня набрання чинності Законом України № 643-VIII) сума «СУМА» Накл зареєстрованим платникам податку збільшиться на: суму середньомісячного розміру сум ПДВ, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених або розстрочених за останні 12 звітних місяців/4 квартали («СУМА» овердрафт); суму помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань з ПДВ станом на 01.07.2015 («СУМА» Перепл); суму від`ємного значення податку, непогашеного станом на 01.07.2015 року та задекларованого платником у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року; суму залишків коштів на електронних рахунках платників у системі електронного адміністрування ПДВ станом на початок робочого дня 03.08.2015 за вирахуванням сум, заявлених платником у складі податкової звітності з податку за звітний (податковий) період за червень 2015 року до перерахування з електронного рахунку до бюджету в рахунок сплати податкових зобов`язань з податку та/або на поточний рахунок платника відповідно до пункту 200-1.6 статті 200-1 цього Кодексу, також така сума зменшується на суму податкових зобов`язань, задекларованих платником за звітний (податковий) період за червень 2015 року / II квартал 2015 року;
- на кінець третього робочого дня після дня набрання чинності Законом України №643-VIII сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН («СУМА» Накл), буде обрахована на підставі оновлених значень усіх її складових та інших показників, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України.
При цьому планом заходів окремо зазначено, що у зв`язку із переведенням роботи системи електронного адміністрування ПДВ в штатний режим:
- починаючи з 04.08.2015 реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюватиметься без обмеження сумою «СУМА» Накл;
- до 20.08.2015 платникам податку, що застосовують звітний податковий період квартал, сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН («СУМА» Накл), буде збільшена на суму від`ємного значення, непогашеного станом на 01.07.2015 та задекларованого у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за II квартал 2015 року.
З висновків Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладених у постанові від 22.03.2024 у даній справі слідує, що протягом серпня 2015 року Державна фіскальна служба України у зв`язку з переведенням роботи системи електронного адміністрування ПДВ у штатний режим зобов`язана була автоматично збільшити значення суми податку, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24), та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду (рядок 31), що зазначене у податковій звітності з податку на додану вартість за червень 2015 року.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 03.11.2020 у справі № 826/8921/16, від 21.01.2021 у справі № 810/5839/15 та від 21.09.2023 у справі № 520/11013/18.
За змістом підпункту 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України визначальним фактором для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, є зазначення такої суми саме в податковій звітності з ПДВ платника податку.
В свою чергу, до податкової звітності з податку на додану вартість згідно пункту 8 розділу 1 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 23.09.2014 № 966 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14.10.2014 за № 1267/26044 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015), належать:
- податкова декларація з податку на додану вартість з додатками;
- уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок з додатками;
- розрахунок податкових зобов`язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник податку на додану вартість, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України.
Відтак, уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість за травень та червень 2015 року, подані позивачем 31.07.2015 до контролюючого органу, є однією з форм податкової звітності з податку на додану вартість, а отже сформовані у них показники мали бути враховані ДФС при визначенні суми, на яку Товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, на величину від`ємного значення за червень 2015 року.
Вказана правова позиція відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 10.12.2019 у справі № 420/771/19.
З матеріалів справи судом встановлено, що ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» дійсно 31.07.2015 подано до податкового органу уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у заявку з виправленням самостійно виявлених помилок:
за травень 2015 року, відповідно до якої позивачем зменшено бюджетне відшкодування за травень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 197005,00 грн. та відповідно збільшено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації за травень 2015 року) на суму 197005,00 грн.;
- за червень 2015 року, відповідно до якої позивачем збільшено значення рядка 24 попереднього періоду (рядок 20.1 декларації за червень 2015 року) на суму 197005,00 грн., збільшено бюджетне відшкодування за червень 2015 року (рядок 23.2 декларації) на суму 68221,00 грн. та відповідно збільшено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24 декларації за червень 2015 року) на суму 128784,00 грн.
Відповідно до Закону України від 16 липня 2015 року № 643-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VI (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", який набрав чинності з 29.07.2015 року внесено зміни та запроваджено особливий порядок формування суми податку, на яку Позивач матиме право зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену згідно з пунктом 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу.
Так, у відповідності до п.34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу, та значення усіх її складових, визначених Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових НаклОтр, НаклВид та Митн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року.
Також, передбачено автоматичне збільшення зареєстрованим платникам податку контролюючим органом такого значення. Зокрема, відповідно до підпункту 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу передбачено, що: «до 31 липня 2015 року для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (червень2015 року).
Суми такого від`ємного значення можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку».
Тобто, відповідно до підпункту 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу контролюючим органом автоматично повинно бути збільшено значення суми податку, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість за червень 2015 року.
Як вже зазначено вище, позивачем в декларації за травень 2015 року було допущено помилку при визначенні суми бюджетного відшкодування(р.23.2 декларації з ПДВ), тобто завищено суму бюджетного відшкодування за травень 2015 року на 197 005,00 грн. Вказане прямо корелюється з сумою залишку від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
За результатами уточнюючого розрахунку за травень 2015 року №9162563964 від 31.07.2015 було зменшено бюджетне відшкодування за травень 2015 року (рядок 23.2 декларації зменшено на суму197 005,00 грн.) у зв`язку з чим збільшено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду червень 2015 року (рядок 24 декларації з ПДВ за травень збільшено на суму 197 005,00 грн.
Крім того з урахуванням уточнюючого розрахунку за червень 2015 року №9162563633 від 31.07.2015 слідує збільшення залишку від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту (рядок 24 декларації з ПДВ за червень 2015 року) на суму 128 784,00 грн. у зв`язку з збільшенням значення рядка 24 попереднього звітного періоду та збільшення бюджетного відшкодування за червень 2015 року на суму 68 221,00 грн.
Отже, контролюючим органом безпідставно не здійснено збільшення значення суми податку, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеної пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу.
ДФС України неодноразово у листах (від 22.06.2015 р. № 22408/7/99-99-19-03-01-17, від 07.08.2015 р. № 29168/7/99-99-19-03-02-17, від 11.08.2015 р. № 29562/7/99-99-19-03-02-17) надавались роз`яснення щодо внесених змін до Кодексу в зв`язку із прийняттям Закону України від 16 липня 2015 року № 643-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість". У зазначених листах ДФС також зазначалось про обов`язок контролюючого органу щодо автоматичного збільшення реєстраційної суми саме за таким алгоритмом, який наведено у позові, а також відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оскільки суд дійшов висновку, що ДФС України протиправно не враховано зазначену у такому уточнюючому розрахунку суму від`ємного значення податку на додану вартість для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, що призвело до автоматичного не збільшення суми податку на яку позивач має право реєструвати податкові накладні/розрахунки в ЄРПН, тому відповідно вимога про зобов`язання збільшити розмір реєстраційної суми на електронному рахунку ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» на суму 128 784,00 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Крім цього, суд звертає увагу позивача на те, що відповідно до положень Порядку №569 система електронного адміністрування податку на додану вартість організована на централізованому рівні ДФС України, на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми щоразу при зміні значення будь-якого з показників формули.
Оскільки Луцька ОДПІ не наділена повноваженнями щодо внесення будь-яких змін до системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а тому відсутня протиправна бездіяльність зазначеного відповідача щодо невключення в розрахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість суми податку, на яку позивач, як платник податку, має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" було утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Водночас, установлено, що Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності. Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби та Державної митної служби.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200, ДПС України є правонаступником майна, прав та обов`язків ДФС України. Таким чином, всі права та обов`язки внаслідок проведеної реорганізації перейшли від ДФС України до ДПС України, яке є правонаступником відповідача. Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що належним відповідачем у даній справі є ДПС України (код ЄДРПОУ 43005393).
Разом з тим, наказом Державної податкової служби України від 12 липня 2019 року №14 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» затверджено Положення про Головне управління ДПС у Волинській, пунктом 1 якого передбачено, що ГУ ДПС є правонаступником усіх прав та обов`язків ГУ ДФС у Волинській області.
Згідно із наказом ГУ ДПС у Волинській області від 29 серпня 2019 року №10 «Про початок діяльності Головного управління ДПС у Волинській області» розпочато виконання ГУ ДПС у Волинській області функцій і повноважень ГУ ДФС у Волинській області, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ГУ ДПС в області наказом ДПС від 12 липня 2019 року №14 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС».
Надалі, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, до якого, у тому числі, включено Головне управління ДПС у Волинській області.
Абзацами 3 та 4 пункту 2 вказаної постанови установлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій; права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.
Наказом ДПС України від 30.09.2020 № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, до якого, зокрема, включено Головне управління ДПС у Волинській області.
Наказом ДПС України від 24.12.2020 № 755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС України, утвореними як її відокремлені підрозділи, повноважень і функцій територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893.
Наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» затверджено положення про Головне управління ДПС у Волинській області (далі - Положення ).
Відповідно до Положення Головне управління ДПС у Волинській області є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України. ГУ ДПС є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДФС у Волинській області (код ЄДРПОУ 43143484) (пункт 1 Положення).
Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позову шляхом визнання протиправною бездіяльності ДФС України у зв`язку з неврахуванням зазначеної в уточнюючому розрахунку суму від`ємного значення податку на додану вартість для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та зобов`язання ДПС України збільшити у системі електронного адміністрування ТзОВ «Спецпроект-Ексклюзив» податку на додану вартість суму реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на величну від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 128 784,00 та відобразити відповідне збільшення у витягу з системи електронного адміністрування ПДВ
Керуючись статтями 243-246, 262 КАС України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Спецпроект-Ексклюзив» до Державної фіскальної служби України, Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на величну від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 312879,00 грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Зобов`язати Державну податкову службу України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на величну від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 128 784,00 та відобразити відповідне збільшення у витягу з системи електронного адміністрування ПДВ.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Спецпроект-Ексклюзив» (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 23, код ЄДРПОУ 33731892).
Відповідач-1: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Відповідач-2: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м.Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679).
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120629398 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні