ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 липня 2024 рокусправа № 380/4770/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОТЕП ПРО" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ІЗОТЕП ПРО" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №9900383/44521631 від 09.11.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної №79 від 01.08.2023р., №10356816/44521631 від 12.01.2024р. про відмову у реєстрації податкової накладної №91 від 23.08.2023р.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №79 від 01.08.2023р. та податкову накладну №91 від 23.08.2023р., подані товариством з обмеженою відповідальністю «ІЗОТЕП ПРО», датою їх подання.
Ухвалою від 07.03.2024 відкрите спрощене провадження без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Податкова накладна №79 від 01.08.2023 була виписана позивачем отримувачу - товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» па загальну суму 1036057,75грн., в тому числі ГІДВ 172676,29грн., у зв`язку із постачанням останньому послуг з влаштування ПВХ покриття та коннелюрного плінтусу. Вказані роботи виконувались ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» на виконання укладеного між сторонами Договору на виконання будівельних робіт №03/04-23 від 03.04.2023р. па об`єкті замовника за адресою: м, Львів, вул. Личаківська, 26 (Реконструкція приміщень підвалу будівлі №60/35 (лікувальний корпус) під шпиталь «Військово-медичний кіінічний центр Західного регіону м. Львів військове містечко №60). Факт виконання ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» робіт вартістю 1036057,75грн. згідно Договору №03/04-23 від 03.04.2023 та їх прийняття ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» засвідчується Актом приймання виконаних будівельних робіт №1 від 01.08.2023.
Податкова накладна №91 від 23.08.2023 була виписана скаржником отримувачу - товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» на загальну суму 115254,12грн., в тому числі ПДВ 19209,02грн., у зв`язку із постачанням останньому послуг з влаштування ПВХ покриття та коннедюрпого плінтусу. Вказані роботи виконувались ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» на виконання укладеного між сторонами Договору на виконання будівельних робіт №03/04-2-23 від 03.04.2023 па об`єкті замовника за адресою: м. Львів, вул. Ю.Руфа, буд.1 (Поточний ремонт приміщень відділення реабілітації раннього дитинства в неонатологічному корпусі КНП ЛОР «Львівська обласна клінічна лікарня»). 23.08.2023 ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» було проведено оплату авансу за визначені у податковій накладній роботи в сумі 115254,12грн., що підтверджується платіжною інструкцією №16 від 23.08.2023.
Податкові накладні №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023 прийняті відповідачами, але реєстрація в ЄРПН зупинена. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, яка зазначена в податковій накладній.
Позивач надав пояснення щодо господарської операції та копії первинних документів, проте Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення №9900383/44521631 від 09.11.2023, №10356816/44521631 від 12.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №91 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023.
Підставою для відмови вказано «наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства…». Позивач вважає спірні рішення такими, що суперечать вимогам законодавства, порушують його права та інтереси у сфері господарської діяльності, а тому підлягають скасуванню, а податкові накладні - реєстрації.
Із вказаних у позові підстав просив суд задовольнити позов.
Відповідач 1 надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що відповідно до рішень комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 9900383/44521631 від 09.11.2023, №10356816/44521631 від 12.01.2024 відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Зокрема не надано на розгляд податкового органу: рахунки-фактури, оборотно-сальдові відомості, довіреності на отримання ТМЦ. Позивачем не долучено доказів фактичної наявності трудового персоналу, зокрема факту укладених трудових договорів чи договорів цивільно-правового характеру, долучений штатний розпис не є підтвердженням наявності персоналу, а свідчить лише про бажану його структуру. Слід зазначити, що у ТзОВ «ІЗОТЕП ПРО» недостатня кількість трудових ресурсів, при значному обсязі виконання робіт.
Отже, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку. Враховуючи вищенаведене, у Головного управління ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, а тому такі є правомірними.
Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІЗОТЕП ПРО» зареєстроване як суб`єкт господарювання та йому присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи 44521631.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІЗОТЕП ПРО» зареєстроване платником податку на додану вартість, йому присвоєно індивідуальний податковий номер 445216313235.
1) Податкова накладна №79 від 01.08.2023 була виписана позивачем отримувачу - товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» па загальну суму 1036057,75грн., в тому числі ПДВ 172676,29грн., у зв`язку із постачанням останньому послуг з влаштування ПВХ покриття та коннелюрного плінтусу.
Вказані роботи виконувались ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» на виконання укладеного між сторонами Договору на виконання будівельних робіт №03/04-23 від 03.04.2023 па об`єкті замовника за адресою: м, Львів, вул. Личаківська, 26 (Реконструкція приміщень підвалу будівлі №60/35 (лікувальний корпус) під шпиталь «Військово-медичний клінічний центр Західного регіону м. Львів військове містечко №60).
Факт виконання ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» робіт вартістю 1036057,75грн. згідно Договору №03/04-23 від 03.04.2023 та їх прийняття ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» засвідчується Актом приймання виконаних будівельних робіт №1 від 01.08.2023.
Для виконання робіт позивачем було переміщено необхідні матеріали із власного складу на об`єкт замовника згідно накладної-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів №15 від 17.07.2023 Факт перевезення вказаних матеріалів засвідчується товарно-транспортною накладною №Р76 від 17,07.2023 та актом здачі-прийняття робіт (падання послуг) №17/07 від 17.07.2023.
23.08.2023р. ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» було проведено повну оплату за викопані та прийняті роботи в сумі 1036057,75грн., що підтверджується платіжною інструкцією №15 від 23.08.2023.
Оформлення Акту приймання виконаних будівельних робіт №1 від 01.08.2023р. щодо приймання робіт на суму 1036057,75грн., в тому числі ПДВ 173676,29грн., є «першою подією» в розумінні пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.
ТОВ «ІЗОТЕП ПРО», оформивши 01.08.2023р. Акт приймання виконаних будівельних робіт №1, відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, склало податкову накладну №79 від 01.08.2023 та подало її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
2) Податкова накладна №91 від 23.08.2023р. була виписана скаржником отримувачу - товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» на загальну суму 115254,12грн., в тому числі ПДВ 19209,02грн., у зв`язку із постачанням останньому послуг з влаштування ПВХ покриття та коннелюрного плінтусу.
Вказані роботи виконувались ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» на виконання укладеного між сторонами Договору на виконання будівельних робіт №03/04-2-23 від 03.04.2023 на об`єкті замовника за адресою: м. Львів, вул. Ю.Руфа, буд.1 (Поточний ремонт приміщень відділення реабілітації раннього дитинства в неонатологічному корпусі КНП ЛОР «Львівська обласна клінічна лікарня»).
23.08.2023р. ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» було проведено оплату авансу за визначені у податковій накладній роботи в сумі 115254,12грн., що підтверджується платіжною інструкцією №16 від 23.08.2023.
Факт виконання ТОВ «ІЗОТЕП ПРО» робіт вартістю 115254,12грн. згідно Договору №03/04-2-23 від 03.04.2023р. та їх прийняття ТОВ «ЕКОБУДІНВЕСТ ПЛЮС» засвідчується Актом приймання виконаних будівельних робіт №1 від 30.11.2023.
Для виконання робіт позивачем було переміщено необхідні матеріали із власного складу на об`єкт замовника згідно накладної-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів №19 від 20.11.2023. Факт перевезення вказаних матеріалів засвідчується товарно-транспортною накладною №В19 від 20.11.2023р. та актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №20/11 від 20.11.2023.
ТОВ «ІЗОТЕП ПРО», отримавши від Покупця оплату (аванс) 23.08.2023 в сумі 115254,12грн, відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, склало податкову накладну №91 від 23.08.2023 та подало її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З квитанцій, що надійшли в електронний кабінет позивача слідує, що ПН прийняті відповідачами, але реєстрація в ЄРПН зупинена. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, яка зазначена в податковій накладній.
З метою подальшої реєстрації в ЄРПН податкових накладних №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023, Товариством скеровані на адресу Головного управління ДПС у Львівській області повідомлення про подання пояснень, пояснення та копій документів щодо вищенаведених податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Разом з вищенаведеними документами, позивачем надавались комісії регіонального рівня документи, які підтверджують придбання ним у Інших постачальників матеріалів, які використовувались дія виконання робіт, зазначених у податковій накладній №79 від 01.08.2023р., а саме:
- По постачальнику ПП «ФЛООР БЕСТ» - договір поставки №ФБ-І-21/07/2022 від 21.01.2022р.; видаткова накладна №25 від 12.01.2023р., №27 від 23.01.2023р.; платіжна інструкція №258 від 12.01.2023р., №268 від 20.01.2023р.; податкова накладна №23 від 12.01.2023р., №27 від 20.01.2023р.
- По постачальнику ТОВ «Гарант СК-БУД» - договір №1512/01 т від 15.12.2022р.; видаткова накладна №1065 від 17.05.2023р., №1364 від 06.08.2023р.; платіжна інструкція N«427 від 09.06.2023р., №412 від 19.05.2023р.; податкова накладна №28 від 06.06.2023р., №94 від 17.05.2023р.
- По постачальнику ТОВ «Торговельно-будівельний дім «ОЛДІ» - договір купівлі- продажу №83 від 25.01.2022; видаткова накладна №412 від 13.02.2023, №413 від 13.02.2023, №1114 від 31.03.2023; платіжна інструкція №292 від 13.02.2023, №291 від 13.02.2023, №350 від 31.03.2023; податкова накладна № 135 від 13.02.2023, №136 від 13.02.2023, №472 від 31.03.2023.
- По постачальнику ТОВ «Системи для підлоги» - договір купівлі-продажу №16 від 24.01.2022р.; видаткова накладна №775 від 07.06.2023, №788 від 08.06.2023; платіжна інструкція №434 від 07.06.2023, №451 від 21.06.2023, №467 від 14.06.2023, №431 від 05.06.2023; податкова накладна №15 від 07.06.2023, №7 від 05.06.2023.
Разом з вищенаведеними документами, позивачем надавались комісії регіонального рівня документи, які підтверджують придбання ним у інших постачальників матеріалів, які використовувались для виконання робіт, зазначених у податковій накладній №91 від 23.08.2023, а саме:
- По постачальнику ПП «ФЛООР БЕСТ» - договір поставки №ФБ-І-21/07/2022 від 21.01.2022; видаткова накладна №517 від 19.07.2023; платіжна інструкція №483 від 14.07.2023; податкова накладна №595 від 14.07.2023;
- По постачальнику ТОВ «Торговельно-будівельний дім «ОЛДІ» - договір купівлі- продажу №83 від 25.01.2022; видаткова накладна №3233 від 27.07.2023; платіжна Інструкція №482 від 14.07.2023; податкова накладна №255-1 від 14.07.2023; видаткова накладна №3234 від 21.07.2023; платіжна інструкція №483 від 20.07,2023; податкова накладна №368-1 від 20.07.2023;
- По постачальнику ТОВ «Системи для підлоги» - договір купівлі-продажу №16 від 24.01.2022; видаткова накладна №1354 від 23.08.2023; платіжна інструкція №536 від 22.08.2023; податкова накладна №71 від 22.08.2023; видаткова накладна №775 від 07.06.2023; платіжна інструкція №434 від 07.06.2023, №467 від 14.07.2023, №451 від 21.06.2023; податкова накладна №15 від 07.06.2023; видаткова накладна №1862 від 21.11.2023; платіжна інструкція №645 від 21.11.2023; податкова накладна №69 від 24.10,2023;
- По постачальнику ТОВ «СМ ЦИТАДЕЛЬ» - договір поставки №9450 від 10.03.2023; видаткова накладна №11229 від 21.06.2023; платіжна інструкція №448 від 21.06,2023; податкова накладна №345 від 21.06.2023.
Додатково до кожного пакета документів були додані документи щодо наявності у товариства матеріально-технічної бази та трудових ресурсів у кількості, достатній для здійснення задекларованої господарської діяльності, а саме:
- договори оренди приміщення на оренду офісних та складських приміщень, які використовуються позивачем у власній господарській діяльності, а саме: договір оренди №КП22-5 від 01,05.2022 та договір оренди (майнового найму) нежитлового приміщення №1 від 01.11.2022;
- повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП щодо вказаних об`єктів нерухомого майна та квитанція про подання даного повідомлення контролюючому органу;
- два договори від 01.07.2022 оренди транспортних засобів, які використовуються позивачем у господарській діяльності;
- повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП щодо вказаних транспортних засобів та квитанція про подання даного повідомлення контролюючому органу;
- штатний розклад.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті рішення:
- №9900383/44521631 від 09.11.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 79 від 01.08.2023 з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства;
- №10356816/44521631 від 12.01.2024 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 91 від 23.08.2023 з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства;
Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної зупинена з тієї підстави, що «… Обсяг постачання товару/послуги 43.33, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. …».
Суд зауважує, що у квитанції про зупинення ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом з цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги». (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з п. 9, п. 10 та п. 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу в реєстрації податкової накладної слугувало ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та не надання документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023, суд дійшов висновку про протиправність рішень відповідача-1 №9900383/44521631 від 09.11.2023, №10356816/44521631 від 12.01.2024 про відмову в реєстрації ПН.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
Також суд відмічає, що відповідач в силу правових норм порядку № 520 наділений правом витребування додаткових документів, які, на його думку, належить адат для реєстрації ПН, проте відповідач 1 не скористався своїм правом, відтак, на думку суду, не може стверджувати про подання неповного пакету документів.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №9900383/44521631 від 09.11.2023, №10356816/44521631 від 12.01.2024 про відмову в реєстрації ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023 датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем ПН №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023, датою їх первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 та від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.01.2022 у справі №380/2365/21.
Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
- №9900383/44521631 від 09.11.2023 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 79 від 01.08.2023;
- №10356816/44521631 від 12.01.2024 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 91 від 23.08.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №79 від 01.08.2023, №91 від 23.08.2023, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "ІЗОТЕП ПРО" (ЄДРПОУ 44521631, адреса: вул. Манжури, 31,с. Синьковичі, Львівська обл., Львівський р-н,80346) , датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОТЕП ПРО" (ЄДРПОУ 44521631, адреса: вул. Манжури, 31,с. Синьковичі, Львівська обл., Львівський р-н,80346) судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОТЕП ПРО" (ЄДРПОУ 44521631, адреса: вул. Манжури, 31,с. Синьковичі, Львівська обл., Львівський р-н,80346) судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120631052 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні