Постанова
від 30.07.2024 по справі 569/5799/24
РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 569/5799/24

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2024 року м. Рівне

Суддя Рівненського міського суду Рівненської області Яковлєва Д.В., розглянувши справу, яка надійшла з Рівненської митниці ДМС України про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина КНР ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), директор компанії «Zhejiang Liyu Pump Co. Ltd» (No. АДРЕСА_1 , у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного Кодексу України,-

ВСТАНОВИВ :

19.10.2023 в зоні діяльності Волинської митниці на митну територію України ввезено товар: 1. «Насоси відцентрові одноступінчасті для рідин, без витратоміра, з діаметром випускного патрубка понад 15мм., для побутових систем водопостачання, в асортименті, торгова марка «ALBA»; 2. «Фітинги для труб і трубок, з чорних металів, з нанесеною різьбою».

Вказаний товар ввезений відповідно до укладеного зовнішньоекономічного контракту №04/0122-Китай від 04.01.2022, згідно з яким продавцем є компанія «Zhejiang Liyu Pump Co., Ltd» (No.9 Yongxing Road, Binhai ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Taizhou city, Zhejuang, China) в особі директора ОСОБА_5 ( ОСОБА_2 ), та покупцем ПП «Сонекс» (65031, Одеса, вул. Миколи Боровського, 33., код ЄДРПОУ 30658841) в особі директора ОСОБА_6

20.10.2023 вказаний товар згідно з митною декларацією типу ІМ40ЕЕ №23UA2040000920892U0 від 18.10.2023 був доставлений в зону митного контролю Рівненської митниці на залізничну станцію «Клевань», за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н., смт. Клевань, вул. Залізнична, 4-б, про що здійснено відмітку про «умовне завершення переміщення вантажу».

24.10.2023 з метою розміщення на митний склад та подальшого митного оформлення для випуску у вільний обіг на митній території України товару: 1. «Насоси відцентрові одноступінчасті для рідин, без витратоміра, з діаметром випускного патрубка понад 15мм., для побутових систем водопостачання, в асортименті, торгова марка «ALBA»; 2. «Фітинги для труб і трубок, з чорних металів, з нанесеною різьбою» декларантом ТОВ «Спільне Українсько-Грецьке підприємство «ІМТРЕКС» ОСОБА_7 , в Рівненську митницю подано митну декларацію типу ІМ74ДЕ №23UA204150000023U7 від 24.10.2023.

Для митного оформлення зазначеного товару подано наступні товаросупровідні документи: документ купівлі-продажу (Commercial invoice) №LIYU22NC016B від 17.08.2023, пакувальний лист (Packing List) №б/н від 17.08.2023, коносамент № 273421440 від 17.08.2023, CMR №40502 від 08.10.2023, контракт №04/0122-Китай від 04.01.21022, доповнення до контракту №1 від 27.12.2022 тощо.

Під час застосування системи управління ризиками у працівників Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Рівненської митниці виникли підозри щодо законності здійснення вказаної зовнішньоекономічної операції.

За митною декларацією типу ІМ74ДЕ №23UA204150000023U7 від 24.10.2023 додано додаткові форми митного контролю, зокрема: 202-1 (Проведення часткового митного огляду - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації); 203-1 (Проведення повного митного огляду - з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу, з метою перевірки відповідності кількості та опису товарів і транспортних засобів даним, зазначеним у митній декларації) та 911-1 (Здійснення фото- та/або відеофіксації виконання митних формальностей).

Контейнер №MRSU4425566/221/3 був опломбований пломбою країни відправлення №CH0742855.

За результатами проведення повного митного огляду товару 1. «Насоси відцентрові одноступінчасті для рідин, без витратоміра, з діаметром випускного патрубка понад 15мм., для побутових систем водопостачання, торгова марка «ALBA»», встановлено наступне.

Заявлений в митній декларації та товаросупровідних документах товар «водяний насос циркуляційний 15-9A-160 (1,0m cord)», в кількості - 400 шт., під час митного огляду не виявлений.

Разом з тим, під час митного огляду виявлено водяні насоси для підвищення тиску торгової марки «ALBA», назва CRP 15-11A в кількості 399 шт., відомості про які не заявлені в митній декларації та товаросупровідних документах.

Одночасно, в одній із коробок водяних насосів для підвищення тиску торгової марки «ALBA», назва CRP 15-11A, виявлено циркуляційний насос торгової марки «БЕЛАМОС», назва BRS15-90A в кількості 1шт., відомості про який не заявлені в митній декларації та товаросупровідних документах. Насоси торгової марки «БЕЛАМОС» є спільним проектом російських та білоруських виробників.

Водяний насос циркуляційний 25/6-130 (cable 1,0m +nuts), встановлена назва згідно маркування на товарі та упаковці GPD-25-6S-130, торгова марка «ALBA», заявлена кількість - 576 шт., під час митного огляду фактично виявлено - 592 шт., що на 16 шт. більше ніж зазначено в митній декларації та не відповідає відомостям зазначеним в митній декларації і товаросупровідних документах.

Крім того, під час митного огляду виявлено 28 коробок. У 27 коробках наявні водяні насоси червоного кольору без будь-якого маркування на самому насосі в кількості 216 шт. В кожній коробці, разом з насосами наявні книжки інструкції по експлуатації насосів, в яких зазначено торгову марку GRUNDFOS. В 1 коробці виявлені кришки до насосів торгової марки GRUNDFOS в кількості 216 шт. Кількість насосів без маркування та кількість кришок до насосів торгової марки GRUNDFOS рівнозначна (216 шт.).

Відомості про результати проведення митного огляду зазначені в акті №23UA204150000023U7 від 26.10.2023.

24.11.2023 на адресу Рівненської митниці надійшло електронне повідомлення декларанта ПП «Сонекс» ОСОБА_7 , яким надіслано пояснення директора компанії «Zhejiang Liyu Pump Co., Ltd» (No.9 Yongxing Road, Binhai Industrial Zone, ОСОБА_4 , Taizhou City, Zhejuang, China) ОСОБА_5 ( ОСОБА_2 ) №LIYU22NC033B DSL 22.11.2023, де зазначено, що на момент завантаження контейнеру на складах не було в наявності циркуляційних насосів торгової марки «ALBA» моделі «15-9А-160», натомість відвантажили аналогічні насоси торгової марки «ALBA» з відповідними технічними характеристиками модель «CRP 15-11A».

Разом з тим, компанією «Zhejiang Liyu Pump Co., Ltd» (No.9 Yongxing Road, Binhai Industrial Zone, ОСОБА_4 , Taizhou City, Zhejuang, China) зазначено, що насоси червоного кольору без маркування у кількості 216 штук та інструкцій, а також кришки для насосів з маркуванням «GRUNDFOS» не відомо, яким чином з`явились у контейнері, адже їхнє підприємство не виготовляє насоси зазначеної торгової марки.

Відомості про торгову марку «GRUNDFOS» внесено до програмно-інформаційного комплексу «Митний реєстр об`єктів права інтелектуальної власності» Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби зареєстрованого за №236 від 23.04.2021, яка охороняється відповідно до законодавства України.

Рівненською митницею вживаються заходи щодо встановлення можливого факту переміщення товарів через митний кордон України з порушенням прав інтелектуальної власності.

Відповідно до декларації типу ІМ74ДЕ №23UA204150000023U7 від 24.10.2023 товар переміщувався на умовах поставки CPT UA Odesa (Carriage Paid To Перевезення оплачено до). Термін "фрахт/перевезення оплачено до ..." означає, що продавець здійснює поставку товару шляхом його передання перевізнику, призначеному ним самим. Додатково до цього, продавець зобов`язаний оплатити витрати перевезення товару до названого місця призначення. Це означає, що покупець приймає на себе всі ризики та будь-які інші витрати, що можуть виникнути після здійснення поставки товару у вищезазначений спосіб.

Продавець зобов`язаний надати товар із комерційним рахунком-фактурою або еквівалентним йому електронним повідомленням, у відповідності з умовами договору купівлі-продажу, а також будь-які інші докази відповідності, які можуть вимагатися за договором.

Згідно з розділом 4 контракту №04/0122-Китай від 04.01.21022 продавець несе відповідальність за якість поставленого товару. Умови поставки визначаються згідно інвойсу, на кожну конкретну партію товару. Продавець зобов`язаний переконатись в якісному отриманні переданих документів тощо.

Таким чином продавець компанія «Zhejiang Liyu Pump Co., Ltd» (No.9 Yongxing Road, Binhai ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Taizhou city, Zhejuang, China) в особі директора ОСОБА_5 ( ОСОБА_2 ) є особою відповідальною за виконання умов поставки товару за контрактом №04/0122-Китай від 04.01.21022 та відповідальною особою за достовірність інформації внесеної до товаросупровідних документів.

Виявлені під час митного огляду товари знаходились в контейнері № MRSU4425566/221/3 серед інших товарів, зазначених в товаросупровідних документах, поданих до митного контролю.

Отже, водяні насоси для підвищення тиску торгової марки «ALBA», назва CRP 15-11A в кількості 399 шт., циркуляційний насос торгової марки «БЕЛАМОС», назва BRS15-90A в кількості 1шт., та водяні насоси циркуляційні 25/6-130 (cable 1,0m +nuts) GPD-25-6S-130, торгова марка «ALBA» в кількості 16 шт. вважаються такими, що переміщені через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування, кількості та маркування товару.

Відповідно до ч. 1 ст. 318 МК України, митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Частиною 1 ст. 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії.

Підпунктом г, п. 1, ч. 1 ст. 335 МК України визначено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі такі документи та відомості: комерційні документи на товари, що перевозяться, які містять відомості, зокрема, про найменування та адресу перевізника, найменування країни відправлення та країни призначення товарів, найменування та адреси відправника (або продавця) та отримувача товарів.

Згідно з ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Згідно з ч. 2 ст. 459 та п. 7, п. 43 ст. 4 МК України суб`єктами відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємства керівники та інші працівники підприємств, які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за виконання вимог, встановлених Митним кодексом України, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.

Таким чином, керівник компанії «Zhejiang Liyu Pump Co., Ltd» (No.9 Yongxing Road, Binhai Industrial Zone, ОСОБА_4 , Taizhou City, Zhejuang, China) громадянин Китайської Народної Республіки ОСОБА_5 ( ОСОБА_2 ), вчинив дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України в контейнері №MRSU4425566/221/3, «водяні насоси для підвищення тиску торгової марки «ALBA», назва «CRP 15-11A» в кількості 399 шт.; циркуляційний насос назва «BRS15-90A» торгової марки «БЕЛАМОС», в кількості 1 шт.; водяний насос циркуляційний 25/6-130 (cable 1,0m +nuts) «GPD-25-6S-130», торгова марка «ALBA» в кількості 16 шт. з приховуванням від митного контролю шляхом подання митним органам, як підстави для переміщення товарів документів, а саме: документ купівлі-продажу (Commercial invoice) №LIYU22NC016B від 17.08.2023, пакувальний лист (Packing List) №б/н від 17.08.2023, що містять неправдиві відомості щодо характеристик, найменування, кількості та маркування товару.

Згідно з висновком СЛЕД Держмитслужби від 14.03.2024 № 142000-3301-0155, загальна вартість вилучених предметів порушення митних правил у справі про порушення митних правил №0204/20400/23 становить 489 547,44 грн.

Дії ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) кваліфіковано за ч. 1 ст. 483 МК України.

Під час розгляду справи захисник ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) адвокат Ковташ Д.М. вказав, що ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) вину у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України не визнає, подав письмові заперечення до протоколу про порушення митних правил, в яких просив закрити провадження у справі за відсутністю в діях ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) складу адміністративного правопорушення.

Представник Рівненської митниці Держмитслужби Ярмолюк І.М. в судовому засіданні матеріали про порушення митних правил підтримав і просив застосувати до ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) адміністративне стягнення, передбачене санкцією статті, за якою кваліфіковані його дії.

Заслухавши захисника ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) - адвоката Ковташа Д.М., представника Рівненської митниці Держмитслужби Ярмолюка І.М., дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що в діях ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) міститься склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Згідно зі ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

У відповідності до ст. 9, 10 КУпАП правопорушення визнається вчиненим: 1) умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків, 2) з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 483 МК України адміністративна відповідальність настає в разі переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Основним безпосереднім об`єктом правопорушення за даним законом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, а об`єктивною стороною - дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, активна поведінка (вчинок) особи.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України, у тому числі і шляхом використання спеціально виготовлених сховищ (тайників).

Вина ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, підтверджується дослідженими в судовому засіданні письмовими доказами по справі, зокрема протоколом про порушення митних правил № 0204/20400/23 від 27 листопада 2023 року, службовою запискою головного державного інспектора оперативного відділу Управління боротьби з контрабандою та порушення митних правил ОСОБА_8 від 27 листопада 2023 року та іншими матеріалами справи.

Відповідно до ч. 6 Постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року № 8, підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.

Відповідно до ст. 336 МК України, митний контроль здійснюється шляхом проведення митного огляду та перевірки документів і відомостей, які відповідно до статті 335 МК України надаються митним органам під час переміщення товарів через митний кордон України.

Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Відповідно до ч. 8 ст. 264 МК України, з моменту прийняття органом доходів та зборів митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Згідно з ч. 1 ст. 266 МК України, декларант зобов`язаний : 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; 2) на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; 4) у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; 5) у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.

Згідно ч. 1 ст. 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України від 03.06.2005 року, № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів, чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані. Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів.

Таким чином, матеріалами справи доведено та судом встановлено, що особою, яка притягується до відповідальності, вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом надання в якості підстави для переміщення товарів до органу доходів і зборів документів, що містять неправдиві відомості, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч.1 ст. 483 МК України.

Провадження у справах про порушення митних правил, згідно ст. 487 МК України, здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до ст. 23 КУпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Враховуючи вищевикладене, суд накладає на правопорушника стягнення, відповідно до санкції ч. 1 ст. 483 МК України, у виді штрафу у розмірі 100 відсотків вартості товарів безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів.

У відповідності до ст. 40-1 КУпАП, п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» підлягає стягненню з порушника судовий збір.

На підставі викладеного, керуючись ст. 257, 293, 458, 485, 486, 495 МК України, ст. 283, 284 КУпАП,-

ПОСТАНОВИВ:

Визнати ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України та накласти на неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів безпосередніх предметів порушення митних правил в сумі 489 547 (чотириста вісімдесят дев`ять тисяч п`ятсот сорок сім) грн. 44 коп., з конфіскацією «водяних насосів для підвищення тиску торгової марки «ALBA», назва «CRP 15-11A» в кількості 399 шт.; циркуляційний насос назва «BRS15-90A» торгової марки «БЕЛАМОС», в кількості 1 шт.; водяний насос циркуляційний 25/6-130 (cable 1,0m +nuts) «GPD-25-6S-130», торгова марка «ALBA» в кількості 16 шт.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) в дохід держави судовий збір у сумі 605 (шістсот п`ять) грн. 60 коп.

Реквізити для оплати судового збору: Отримувач коштів: ГУК у Рівн. Обл./ Рівнен.міс.тг/22030101. Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП). Код отримувача: (код за ЄДРПОУ): 38012494. Рахунок отримувача: UA458999980313191206000017527. Код класифікації доходів бюджету: 22030101.

Постанова може бути оскаржена до Рівненського апеляційного суду через Рівненський міський суд Рівненської області протягом десяти днів з дня її винесення.

Суддя Рівненського міського суду Д.В. Яковлєв

СудРівненський міський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення30.07.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120745520
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —569/5799/24

Постанова від 04.12.2024

Адмінправопорушення

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Постанова від 04.12.2024

Адмінправопорушення

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Постанова від 30.07.2024

Адмінправопорушення

Рівненський міський суд Рівненської області

Яковлєв Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні