ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2024 рокуСправа №160/16327/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ількова В.В.,
при секретарі: Мартіросян Г.А.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу №160/16327/24 за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" про стягнення адміністративно-господарських санкцій, -
УСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
24.06.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему Електронний суд надійшла позовна заява Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д", у якій позивач просить суд:
-стягнути з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 2216140,48 гривень.
Ухвалою суду від 01.07.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі №160/16327/24 за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" про стягнення адміністративно-господарських санкцій. Призначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, із призначенням підготовчого засідання на 30.07.2024 року.
Також ухвалою суду від 01.07.2024 року витребувано від Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю:
- інформацію щодо подання відповідачем до центру зайнятості звітності за формою №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у 2023 році.
Витребувано від відповідача належним чином засвідчені копії для залучення до матеріалів справи:
- звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з відміткою про його отримання органами доходів і зборів;
- книгу обліку руху трудових книжок і вкладиші до них;
- наказ про прийняття та звільнення з роботи, копії довідок МСЕК;
- інформацію/відомості чи подавалась відповідачем звітність за формою №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у 2023 році;
- звітів №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», які подавались відповідачем до центру зайнятості у 2023 році;
- інформацію/відомості чи направлялись центром зайнятості протягом 2023 року до відповідача особи з інвалідністю для працевлаштування, інформації щодо їх подальшого працевлаштування або відмови у ньому.
15.07.2024 року відповідач через підсистему Електронний суд подав до суду відзив на позовну заяву позивача. Також долучено додаткові докази по справі.
18.07.2024 року позивачем через підсистему Електронний суд подано відповідь на відзив.
19.07.2024 року позивачем до суду подано клопотання на виконання ухвали суду.
29.07.2024 року відповідачем подані додаткові пояснення у справі.
30.07.2024 року закрито підготовче провадження; призначено справу до розгляду по суті на 30.07.2024 року.
30.07.2024 року сторони, кожен окремо, до суду подали заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні.
30.07.2024 року фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Частиною четвертою статті 243 КАС встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28 лютого 2024 року територіальним відділенням Фонду у автоматизованому режимі, за допомогою програмного комплексу "Реєстр роботодавців щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю" Централізованого банку даних з проблем інвалідності, сформовано та підписано розрахунок адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачу, за формою, затвердженою Порядком, відповідно до якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік становила 717 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, - 17 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону) - 29 осіб.
Відповідач, не виконавши нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, допустив правопорушення, відповідно до якого до нього застосовано адміністративно-господарські санкції в сумі 2216140,48 гривень.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Відповідач не погодився з позовними вимогами та направив до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що відповідач не порушував положень Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» в частині забезпечення необхідної кількості робочих місць особам з інвалідністю у 2023 році, і відповідно не зобов`язаний сплачувати адміністративно-господарські санкції, визначені ст.20 вказаного Закону.
У 2023 році штатними працівниками Відповідача, яким встановлена інвалідність, були:
- ОСОБА_1 (третя група інвалідності згідно з довідкою №050085 серії ВТЭ-2). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно із наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 67-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_2 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №182257 серії 12 ААГ). Прийнятий на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 80-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_3 (третя група інвалідності згідно з довідкою № 450801 серії МСЕ-ДНА-01). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 692-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_4 (друга група інвалідності згідно з довідкою №058091 серії 2-18 АЗ). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 805-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_5 (третя група інвалідності згідно з копії виписки з акту огляду № 102565 серії А). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 785-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_6 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №421786 серії 12 ААА). Прийнятий на роботу з 03.09.2019 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 469-к від 02.09.2019 року. - ОСОБА_7 (третя група інвалідності згідно з довідкою сер. МСЕ-ДНА-01 №360702) Прийнятий на роботу з 20.09.2021 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 613-к від 17.09.2021 року. - ОСОБА_8 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №220211 серії 12 ААБ). Прийнятий на роботу з 27.07.2020 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 362-к від 24.07.2020 року. - ОСОБА_9 (третя група інвалідності згідно з довідкою серії Д-70 №725275 та пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 серія НОМЕР_2 ). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 62-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_10 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 007680 серії 10 ААГ). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 774-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_11 (друга група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду МСЕК № 558894 серії 10 ААА). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 740-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_12 (друга група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 000274 серії 10 ААГ).Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 722-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_13 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 394791 серії 12 ААВ). Прийнятий на роботу з 01.06.2021 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу №413-к від 31.05.2021 року. - ОСОБА_14 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 001765 серії 10 ААГ). Прийнята на роботу з 03.09.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 25-к від 31.08.2018 року. - ОСОБА_15 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 000455 серії 10 ААГ). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 650-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_16 (третя група інвалідності згідно з довідкою серії МСЕ-ДНА-01 № 554062 серії). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 109-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_17 (перша група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 001548 серії 10 ААГ). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 34-к від 04.10.2018 року. Звільнена з посади двірника з 30.06.2023 року згідно з наказом (розпорядженням) про припинення трудового договору (контракту) №145-к від 30.06.2023 року.
Також, відповідач зазначає, що товариством було подано до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості звітність форми 3-ПН інформацію про попит на робочу силу (вакансії), що підтверджується відміткою-штампом центру зайнятості.
У цій звітності відповідач вказав про наявність в останнього 15-ти вакантних посад, а саме: двірників, для осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
При цьому, вказують, що відповідачем у 2022 році також направлялась звітність форми 3-ПН до центру зайнятості, в якій Відповідач вказував про наявність в останнього 15-ти вакантних посад, а саме: двірників, для осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Вказане було встановлено Дніпропетровським окружним адміністративним судом у рішенні по справі 160/11415/23 від 02 серпня 2023 року, яким відмовлено у задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю «Екологія-Д» про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у повному обсязі, та в подальшому залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.12.2023 року.
За вказаний період і до цього часу, центром зайнятості до Відповідача не направлялись особи з інвалідністю для працевлаштування, не надходили в будь-якому вигляді переліки осіб з інвалідністю, що перебувають на обліку в центрі зайнятості з їх контактами, про жодні дії центру зайнятості щодо пошуку відповідних кандидатів у зв`язку з відсутністю таких осіб на обліку Відповідачу також не відомо.
При цьому, вказують, що станом на дату надання даного відзиву, відповідачем не було направлено до центру зайнятості повідомлення про закриття вищевказаних вакансій.
Враховуючи вищевикладене, відповідачем було виконано норматив, щодо належного забезпечення на підприємстві місць для інвалідів у 2023 році.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Суд, дослідив матеріали справи, з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, оцінив докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізував застосування норм матеріального та процесуального права, встановив таке.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, надісланого відповідачу, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 717 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону №875-ХІІ, ТОВ "ЕКОЛОГІЯ-Д" повинна складати 29 осіб.
Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 17 осіб, що є менше ніж встановлено нормативом.
Враховуючи інформацію за розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій, який був надісланий у формі електронного документа через електронний кабінет відповідача на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України вбачається невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році.
Таким чином, за 12 робочих місця, які призначено для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняті особами з інвалідністю у 2023 році, відповідач до 15.04.2024 повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 2216140,48 гривень.
Отже, позивач вважає, що відповідачем не виконано норми, тому звернувся з адміністративним позовом до суду про стягнення штрафної санкції у розмірі 2216140,48 гривень.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладених в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Згідно зі ст. 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Частиною 3 ст. 20 вищевказаного Закону визначено, що сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Відповідно до частин першої та другої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями. Про це також вказано у статті 20 Закону № 875-XII.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до статті 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна.
Рішення про визнання особи з інвалідністю безробітною і взяття її на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання особи з інвалідністю на підставі поданих нею рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів.
Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення № 5067-VI від 05.07.2012 роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання не пізніше ніж за два місяці до вивільнення (не пізніше ніж за 30 календарних днів до вивільнення у разі звільнення державних службовців відповідно до пунктів 1 та 1-1 частини першої статті 87 Закону України Про державну службу).
Відповідно до абзацу 3 частини 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 31.01.2007 №70, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за №988/23520, затверджено форму статистичної звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", та порядок її подання (чинний з 31.05.2013).
Наказом Міністерства економіки від 12.04.2022 №827-22 "Про затвердження форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання (діє з 07.07.2022) визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 Про затвердження форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за №988/23520.
Відповідно до пункту 1.4 (Розділ І Порядку) форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії).
Згідно з пунктом 1.5. (Розділ І Порядку) форма №3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається у певний строк з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Судом встановлено, що у відповідача у спірний період середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила 717 штатних працівників, а отже кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, становить 29 осіб. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, становила 17 осіб.
З матеріалів справи вбачається, що у 2023 році штатними працівниками Відповідача, яким встановлена інвалідність, були:
- ОСОБА_1 (третя група інвалідності згідно з довідкою №050085 серії ВТЭ-2). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно із наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 67-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_2 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №182257 серії 12 ААГ). Прийнятий на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 80-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_3 (третя група інвалідності згідно з довідкою № 450801 серії МСЕ-ДНА-01). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 692-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_4 (друга група інвалідності згідно з довідкою №058091 серії 2-18 АЗ). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 805-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_5 (третя група інвалідності згідно з копії виписки з акту огляду № 102565 серії А). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 785-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_6 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №421786 серії 12 ААА). Прийнятий на роботу з 03.09.2019 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 469-к від 02.09.2019 року. - ОСОБА_7 (третя група інвалідності згідно з довідкою сер. МСЕ-ДНА-01 №360702) Прийнятий на роботу з 20.09.2021 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 613-к від 17.09.2021 року. - ОСОБА_8 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №220211 серії 12 ААБ). Прийнятий на роботу з 27.07.2020 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 362-к від 24.07.2020 року. - ОСОБА_9 (третя група інвалідності згідно з довідкою серії Д-70 №725275 та пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 серія НОМЕР_2 ). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 62-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_10 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 007680 серії 10 ААГ). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 774-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_11 (друга група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду МСЕК № 558894 серії 10 ААА). Прийнята на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 740-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_12 (друга група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 000274 серії 10 ААГ).Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 722-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_13 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 394791 серії 12 ААВ). Прийнятий на роботу з 01.06.2021 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу №413-к від 31.05.2021 року. - ОСОБА_14 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 001765 серії 10 ААГ). Прийнята на роботу з 03.09.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 25-к від 31.08.2018 року. - ОСОБА_15 (третя група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 000455 серії 10 ААГ). Прийнятий на роботу з 03.12.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 650-к від 30.11.2018 року. - ОСОБА_16 (третя група інвалідності згідно з довідкою серії МСЕ-ДНА-01 № 554062 серії). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 109-к від 04.10.2018 року. - ОСОБА_17 (перша група інвалідності згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією № 001548 серії 10 ААГ). Прийнята на роботу з 05.10.2018 року згідно наказом (розпорядженням) про прийняття на роботу № 34-к від 04.10.2018 року. Звільнена з посади двірника з 30.06.2023 року згідно з наказом (розпорядженням) про припинення трудового договору (контракту) №145-к від 30.06.2023 року.
Окрім того, згідно матеріалів справи, товариством було подано до Дніпровської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості звітність форми 3-ПН інформацію про попит на робочу силу (вакансії), що підтверджується відміткою-штампом центру зайнятості.
У цій звітності відповідач вказав про наявність в останнього 15-ти вакантних посад, а саме: двірників, для осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Також, відповідачем у 2022 році направлялась звітність форми 3-ПН до центру зайнятості, в якій відповідач вказував про наявність в останнього 15-ти вакантних посад, а саме: двірників, для осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Вказані обставини було встановлено Дніпропетровським окружним адміністративним судом у рішенні по справі 160/11415/23 від 02 серпня 2023 року, яким відмовлено у задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з обмеженою відповідальністю «Екологія-Д» про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у повному обсязі, та в подальшому залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.12.2023 року.
За спірний період, центром зайнятості до відповідача не направлялись особи з інвалідністю для працевлаштування, не надходили в будь-якому вигляді переліки осіб з інвалідністю, що перебувають на обліку в центрі зайнятості з їх контактами.
Доказів зворотнього матеріали справи не містять.
Окрім того, відповідачем не було направлено до центру зайнятості повідомлення про закриття вищевказаних вакансій.
З додатка до листа Дніпропетровського обласного центру зайнятості від 17.07.2024 року №12/02.03-2426, вбачається, що відповідачем було подано звітність за формою 3-ПН у 2023 році, а саме про наявність у Відповідача 15 вакантних робочих місць з посадою: двірник.
Тобто, Відповідач вжив залежні від нього передбачені законодавством заходи для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходи для недопущення господарського правопорушення.
З вищезазначеного листа також вбачається, що центром зайнятості було направлено до відповідача одну особу з інвалідністю.
Згідно пояснень відповідача, до товариства протягом 2023 року до не зверталось жодної особи з інвалідністю за направленням Дніпропетровського обласного центру зайнятості, відмов зі сторони Відповідача у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за направленням центру зайнятості у 2023 році відповідно не було.
Викладене свідчить про виконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів, встановлених ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", та належне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості осіб з інвалідністю для працевлаштування.
Згідно з ч.1 ст. 217 Господарського кодексу України, господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
З огляду на те, що відповідачем було виконано вимоги Закону №875-XII щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а позивачем не надано доказів на підтвердження тієї обставини, що відповідач не створив робочі місця для осіб з інвалідністю, відмовляв їм у прийнятті на роботу, несвоєчасно надавав державній службі зайнятості інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, або несвоєчасно звітував Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, суд дійшов висновку, що в діях відповідача відсутній склад правопорушення, за вчинення якого Законом №875-XII передбачено застосування адміністративно-господарських санкцій.
Зазначений висновок узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 14.02.2018 у справі №820/2124/16, від 28.02.2018 у справі №807/612/16, від 11.09.2018 у справі №812/1127/18, від 19.12.2018 у справі № 812/1140/18, від 23.07.2019 у справі №820/2204/16, від 31.07.2019 у справі № 812/1164/18.
З огляду на вищенаведене, позивач не довів наявності підстав для стягнення відповідача адміністративно-господарських санкцій, а відтак в задоволенні позову належить відмовити.
VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Отже, з урахуванням вищевикладеного, та з системного аналізу матеріалів справи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" про стягнення адміністративно-господарських санкцій, без задоволення.
Судовий збір підлягає розподілу відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" про стягнення адміністративно-господарських санкцій залишити без задоволення.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Позивач: Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (49000, м.Дніпро, вул. Старокозацька, 52, код ЄДРПОУ 25005978).
Відповідач: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕКОЛОГІЯ-Д" (52005, Дніпропетровська область, смт. Слобожанське, вул. Слобожанська, 23А, код ЄДРПОУ 42353652).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 30.07.2024 року.
Суддя В.В. Ільков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120749313 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні