Рішення
від 26.07.2024 по справі 260/3847/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

26 липня 2024 року м. Ужгород№ 260/3847/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Микуляк П.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за Товариства з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз Збут" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У відповідності до ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України виготовлено вступну та резолютивну частину Рішення. Повний текст Рішення виготовлено та підписано 31 липня 2024 року.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз Збут" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яким просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у незатвердженні розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут» станом на розрахункову дату, зокрема заборгованості, що включає в себе вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року №595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість ТОВ «Закарпатгаз Збут» перед НАК «Нафтогаз України» за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності;

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, що полягає у незатвердженні різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного ТОВ «Закарпатгаз Збут» для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу Товариством побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021, відповідно до вимог Закону №2479-ІХ компенсація якого мала бути направлена на врегулювання заборгованості перед ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг»;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердити розрахунок сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут» станом на розрахункову дату, зокрема заборгованості, що включає в себе вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року № 595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість ТОВ «Закарпатгаз Збут» перед НАК «Нафтогаз України» за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердити різницю між вартістю ресурсу природного газу, використаного ТОВ «Закарпатгаз Збут» для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу Товариством побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021, відповідно до вимог Закону №2479-ІХ.

Позовна заява мотивована тим, що ТОВ «Закарпатгаз Збут» у вказаний у Законі №2479-ІХ період постачало природний газ побутовим споживачам за ціною, що не перевищувала граничний рівень ціни природного газу, встановлений Кабінетом Міністрів України на період лютий - березень 2021 року, а саме за ціною 6,99 грн. за 1 куб.м., і такі дії завдали збитків ТОВ «Закарпатгаз Збут», через те, що ціна реалізації природного газу для побутових споживачів була значно нижче вартості природного газу, придбаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів.

Підтвердженням тому є звітність про діяльність постачальника природного газу, яка надавалась протягом 2021 у встановленому порядку до НКРЕКП, з якої вбачається, що розрахунки з побутовими споживачами здійснювались за ціною, що не перевищувала такий граничний рівень.

Представник зазначає, що ТОВ «Закарпатгаз Збут» має законодавчо передбачене право на врегулювання грошових зобов`язань як постачальника природного газу, який в період з 1 січня до 30 квітня 2021 року здійснював поставку природного газу побутовим споживачам за ціною, що не перевищувала граничний рівень ціни природного газу, встановлений Кабінетом Міністрів України на період лютий - березень 2021 року включно, перед Товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» шляхом проведення взаєморозрахунків, передбачених Законом №1639-ІХ в редакції Закону №2479- IX.

На виконання вимог Закону №2479-ІХ та в підтвердження понесених Товариством збитків ТОВ «Закарпатгаз Збут» здійснило розрахунок щомісячних різниць між вартістю ресурсу природного газу, використаного для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021, відповідно до вимог Закону №2479-ІХ. Зазначений висновок подано Товариством до НКРЕКП разом з заявою щодо затвердження розрахунку різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 18 січня 2023 року.

Проте станом на 08.05.2023 НКРЕКП не затверджено розрахунки для ТОВ «Закарпатгаз Збут», на підставі поданих позивачем заяв, а саме:

- в сумі 391 566 040,59 грн - щомісячних розрахунків різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного ТОВ «Закарпатгаз Збут» для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 року;

- в сумі 845 489 385,00 грн - розрахунок сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут», зокрема заборгованості, що включає вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за Методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженою наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року № 595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату.

Внаслідок бездіяльності НКРЕКП, що виражена у незатверджені поданих ТОВ «Закарпатгаз Збут» вищенаведених розрахунків, порушується право ТОВ «Закарпатгаз Збут» на проведення взаєморозрахунків в установленому Законом №2479-ІХ та Постановою КМУ № 1179 від 12.10.2022 порядку.

Представник позивача вважає, що ТОВ «Закарпатгаз Збут» подало усі необхідні та визначені Законами № 1639-ІХ та №2479-ІХ документи, і як постачальник природного газу, що включений НКРЕКП до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу на підставі Закону № 1639-ІХ та Закону №2479-ІХ, має законодавчо передбачене право на врегулювання не сплаченої станом на 31.12.2020 року заборгованості перед НАК «Нафтогаз України» та врегулювання грошових зобов`язань ТОВ «Закарпатгаз Збут» за період з 1 січня до 30 квітня 2021 (включно), коли Товариство здійснило поставку природного газу побутовим споживачам за ціною, що не перевищувала граничний рівень ціни природного газу, встановлений Кабінетом Міністрів на період лютий - березень 2021р. Проте через бездіяльність НКРЕКП, яка полягає у не розгляді та незатвердженні зазначених розрахунків, визначених Законами № 1639-ІХ та №2479-ІХ, ТОВ «Закарпатгаз Збут» позбавлене визначеного законом права на врегулювання питань.

Крім того, представник зазначив, що протиправна бездіяльність відповідача може нанести збитків ТОВ «Закарпатгаз Збут» у розмірі грошових зобов`язань останнього перед НАК «Нафтогаз України» в розмірі 757 312 603,20 грн, перед ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» у розмірі 695 865 925,57 грн, які мали бути врегульовані відповідно до процедур передбачених Законом №1639-ІХ та №2479-ІХ після вчинення Відповідачем відповідних дій.

Представником відповідача до суду було подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого не визнає її повністю, вважає, викладені в ній підстави, такими, що не ґрунтуються на вимогах матеріального права та зокрема зазначає, що позивач намагається ввести суд в оману зазначаючи про начебто подану заяву листом від 11.11.2022 року №887-Сл-4885-1122, оскільки цей документ не є заявою, не є доповненням до заяви, а є інформативним звичайним листом ТОВ « 3акарпатгаз Збут» адресованим до НКРЕКП.

Водночас, у позовній заяві Товариство самостійно зазначає щодо строку звернення до суду, що ТОВ «Закарпатгаз Збут» звернулось до НКРЕКП із заявами від 16.05.2022 та 18.01.2023

При цьому, проаналізувавши лист ТОВ «Закарпатгаз Збут» від 18.01.2023 №88705-Сл-56- 0123, можливо дійти висновку що цей лист не є окремою заявою, а також є доповненням до заяви від 16.05.2022, яка є єдиною заявою Товариства поданою до НКРЕКП на виконання Закону про заходи.

Позовна заява подана підприємством у травні 2023 року, а звернення ТОВ «Закарпатгаз Збут» до НКРЕКП із заявою було у травні 2022 року, а тому позовні вимоги заявлені з пропущенням строку на звернення до адміністративного суду, визначеного статтею 122 КАС України.

Крім того, представник зазначає, що після внесення до Закону про заходи змін, які набрали чинності 19.08.2022, Регулятор згідно з нормами ч.2 ст.4 Закону затверджує на підставі висновку суб`єкта аудиторської діяльності розрахунки відповідного постачальника природного газу, включеного до Реєстру.

Водночас ТОВ « 3акарпатгаз Збут» листом від 29.12.2021 №88705-Сл-21300-1221 надано до НКРЕКП для затвердження Розрахунок, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності.

Товариством подано до НКРЕКП заяву від 16.05.2022 №88705-Сл-3240-0522 про включення до Реєстру та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню.

Після набрання чинності змін до Закону ТОВ « 3акарпатгаз Збут» подано Регулятору Доповнення до Заяви листом від 23.08.2022 № 88705-Сл-4278-0822, яким додано копії ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності.

Враховуючи вищезазначене, на засіданні НКРЕКП, яке проводилось у формі відкритого слухання, 06.09.2022 року прийнято постанову №1083 «Про включення ТОВ « 3акарпатгаз Збут» до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу», тобто після виконання Товариством усіх вимог, встановлених Законом про заходи, НКРЕКП вчинено дії, обов`язок на вчинення яких покладено на НКРЕКП Законом про заходи, та включено суб`єкта господарювання ТОВ «Закарпатгаз Збут» до Реєстру підприємств, які беруть участь v процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, що підтверджує відсутність бездіяльності з боку НКРЕКП.

У подальшому, ТОВ «Закарпатгаз Збут» було подано доповнення до Заяви листом від 18.01.2023 №88705-Сл-56-0123, яким подано для затвердження Регулятором Щомісячні розрахунки різниці, підтверджені висновком суб`єкта аудиторської діяльності.

Представник зазначає, що починаючи з дати включення постачальника природного газу ТОВ «Закарпатгаз Збут» до Реєстру, до порядків денних засідань НКРЕКП включені питання щодо прийняття постанов НКРЕКП про затвердження Розрахунку - на 16 грудня 2022 року (відкладено на 19 грудня 2022 року) та на 14 березня 2023 року, а також про затвердження Щомісячних розрахунків різниці - на 14 березня 2023 року.

Водночас, на засіданнях НКРЕКП, які проводились у формі відкритого слухання, 19.12.2022 та 14.03.2023 було прийнято рішення щодо перенесення розгляду питань про затвердження Розрахунку та Щомісячних розрахунків різниці ТОВ «Закарпатгаз ЗБУТ».

Разом з тим, листом від 12.05.2022 №88705-Сл-3206-0522 Товариством надано до НКРЕКП накази від 11.01.2021 № 06Но-2/а-0121 та від 30.08.2021 № 06Но-19/а-0821 «Про безнадійну та сумнівну дебіторську заборгованість побутових споживачів».

Згідно з вимогами Наказів під час формування річної фінансової звітності за 2021 рік Товариству необхідно проводити розрахунок сумнівної та безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів, виходячи з того, що грошові кошти, отримані після 31.12.2020, в першу чергу зараховуються в рахунок оплати за природний газ, спожитий у 2021 році.

При цьому, якщо сума грошових коштів, отриманих Товариством після 31.12.2020, перевищує вартість спожитого у 2021 році природного газу, залишок коштів направляться в погашення дебіторської заборгованості побутового споживача за виключенням тієї, яка підлягає врегулюванню та списанню на особових рахунках побутових споживачів в результаті проведення взаєморозрахунків відповідно до положень Закону, або вважається попередньою оплатою побутового споживача, якщо залишок коштів більше такої дебіторської заборгованості побутового споживача.

Також листом від 12.05.2022 № 88705-Сл-3206-0522 з метою підтвердження виконання вимог Наказів в частині порядку зарахування грошових коштів, отриманих постачальником від побутових споживачів після 31.12.2020. Регулятору було надано розрахунок несплаченої станом на 31.12.2021 сумнівної та безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед Товариством, сформованої станом на 31.12.2020. в електронному вигляді, скріплений ЕЦП.

За результатами аналізу цієї інформації встановлено, що по побутових споживачах, включених до Розрахунку ТОВ «Закарпатгаз ЗБУТ» станом на 31.12.2021 обліковується значна сума переплати (понад 70 млн.грн).

У свою чергу, НКРЕКП листом від 28.02.2023 № 2323/16.2.3/7-23 направило запит ТОВ «Закарпатгаз ЗБУТ» щодо надання інформації стосовно несплаченої станом на 31.12.2022 сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів, що була сформована станом на 31.12.2020, на який Товариством відповіді не надано, з огляду на що твердження Товариства про неотримання запитів щодо надання додаткових документів не відповідає дійсності.

У зв`язку з цим НКРЕКП листом від 30.05.2023 № 5680/16.2.3/7-23 направлено повторний запит ТОВ « 3акарпатгаз Збут» про надання постачальником природного газу інформації щодо несплаченої станом на 31.12.2022 сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ « 3акарпатгаз Збут», сформованої станом на 31.12.2020, в розрізі особових рахунків/ЕІС-кодів побутових споживачів, включених у Розрахунок, а також інших документів.

З урахуванням вищезазначеного, твердження позивача, що після перенесених засідань, питань порядку денного щодо затвердження розрахунків запитів щодо надання додаткових документів або їх недостатності ТОВ «Закарпатгаз Збут» від НКРЕКП не отримувало є намаганням ввести суд в оману, для отримання бажаного результату у даній справі, шляхом зазначення невідповідної інформації у позовній заяві.

Судом встановлено, що 16.05.2022 року ТОВ «Закарпатгаз Збут» направило до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг заяву №88705-Сл-3240-0522 про включення до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону України від 14.07.2021 року №1639-ІХ «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу».

Разом з тим, листом від 12.05.2022 № 88705-Сл-3206-0522 Товариством надано до НКРЕКП накази від 11.01.2021 № 06Но-2/а- 0121 та від 30.08.2021 № 06Но-19/а-0821 «Про безнадійну та сумнівну дебіторську заборгованість побутових споживачів».

Також листом від 12.05.2022 № 88705-Сл-3206-0522 з метою підтвердження виконання вимог Наказів в частині порядку зарахування грошових коштів, отриманих постачальником від побутових споживачів після 31.12.2020, Регулятору було надано розрахунок несплаченої станом на 31.12.2021 сумнівної та безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед Товариством, сформованої станом на 31.12.2020. в електронному вигляді, скріплений ЕЦП

Постановою НКРЕКП від 06.09.2022 №1083, за результатами розгляду заяви ТОВ «Закарпатгаз Збут» Товариство включено до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону України від 14.07.2021 року №1639-ІХ.

11 листопада 2022 p. ТОВ «Закарпатгаз Збут» подано до НКРЕКП заяву на виконання вимог Закону України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу», з проханням затвердити розрахунок сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут» станом на розрахункову дату, зокрема заборгованості, що включає в себе вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року № 595, а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість ТОВ «Закарпатгаз Збут» перед НАК «Нафтогаз України» за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності.

28 лютого 2023 року НКРЕКП листом №2323/16.2.3/7-23 направило запит ТОВ «Закарпатгаз Збут» щодо надання інформації стосовно несплаченої станом на 31.12.2022 сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів, що була сформована станом на 31.12.2020, на який Товариством відповіді не надано, з огляду на що твердження Товариства про неотримання запитів щодо надання додаткових документів не відповідає дійсності.

30.05.2023 року НКРЕКП листом №5680/16.2.3/7-23 направлено повторний запит ТОВ «Закарпатгаз Збут» про надання постачальником природного газу інформації щодо несплаченої станом на 31.12.2022 року сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут», сформованої станом на 31.12.2020, в розрізі особових рахунків/ЕІС-кодів побутових споживачів, включених у Розрахунок, а також інших документів.

Листом від 19.09.2023 №88705-Сл-628-0923 Товариство направило запитувану листом НКРЕКП від 30.05.2023 року №5680/16.2.3/7-23 інформацію.

Позивач, вважаючи, що внаслідок бездіяльності НКРЕКП, що виражена у незатверджені поданих ТОВ «Закарпатгаз Збут» вищенаведених розрахунків, порушується право ТОВ «Закарпатгаз Збут» на проведення взаєморозрахунків в установленому Законом №2479-ІХ та Постановою КМУ № 1179 від 12.10.2022 порядку, що стало причиною звернення з даним позовом до суду.

Згідно постанов Кабінету Міністрів України від 01.10.2015 р. № 758 (яка діяла з 01.10.2015 по 01.04.2017 року), від 22.03.2017 р. № 187 (яка діяла з 01.04.2017 по 31.10.2018) та від 19.10.2018 № 867 (яка діє з 01.11.2018 та розповсюджувала свою дію на ТОВ «Закарпатгаз Збут» до 01.08.2020 року) «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» на ТОВ «Закарпатгаз Збут» були покладені спеціальні обов`язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам на території ліцензованої діяльності Товариства.

29.08.2021 року набув чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (Далі - Закон №1639-ІХ), згідно положень якого передбачено, що підлягає врегулюванню на умовах цього Закону, зокрема:

- заборгованість постачальників природного газу, в тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам (у тому числі суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ або за прострочення її сплати), не сплачена станом на розрахункову дату;

- заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, не сплачена станом на розрахункову дату;

- заборгованість та/або грошові зобов`язання постачальників природного газу, які в період з 1 січня 2021 року до 30 квітня 2021 року включно здійснили поставку природного газу побутовим споживачам за ціною, що не перевищувала граничний рівень ціни природного газу, встановлений Кабінетом Міністрів України на період лютий - березень 2021 року включно, перед товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг», не сплачені станом на 30 листопада 2022 року

- заборгованість постачальників природного газу, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, не сплачена станом на розрахункову дату;

- безнадійна та сумнівна дебіторська заборгованість побутових споживачів, що обліковується у постачальників природного газу станом на розрахункову дату, у тому числі заборгованість у розмірі вартості обсягів приведення обсягів споживання до стандартних умов та вартості обсягів, які виникли у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати, не сплачена станом на розрахункову дату;

- розрахунковою датою, даним Законом, визначено 31.12.2020 року, та імперативно передбачено, що заборгованість, яка не сплачена станом на вказану дату, врегульовується між суб`єктами ринку природного газу виключно на умовах даного Закону, а саме шляхом взаєморозрахунку за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Так, згідно ст.4 даного Закону передбачено, що взаєморозрахунки в цілях погашення заборгованості, визначеної статтею 1 цього Закону, здійснюються за рахунок видатків державного бюджету для врегулювання:

- неоплаченої вартості обсягів природного газу, відображеної в обліку постачальників природного газу у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати у зв`язку з визнанням судами незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників, - в цілях погашення заборгованості включених до Реєстру суб`єктів ринку природного газу, у тому числі підтвердженої судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам, укладеними з НАК «Нафтогаз України», а також за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, та/або особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року;

- сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед постачальниками природного газу, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість постачальників природного газу за договорами купівлі-продажу природного газу, - в цілях погашення заборгованості включених до Реєстру суб`єктів ринку природного газу, у тому числі підтвердженої судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам, укладеними з акціонерним товариством «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», а також за договорами про надання послуг з транспортування природного газу перед особою, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, та/або особою, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, та за договорами, укладеними з товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг»;

- різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного для потреб побутових споживачів, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам природного газу протягом січня - квітня 2021 року, яка визначається відповідно до абзацу восьмого частини другої статті 3 цього Закону, - в цілях погашення заборгованості (грошових зобов`язань) включених до Реєстру суб`єктів ринку природного газу перед товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг».

16.05.2022 року ТОВ «Закарпатгаз Збут» направило до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг заяву № 88705-Сл-3240-0522 про включення до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню на підставі Закону України від 14.07.2021 року № 1639-ІХ «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу».

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор), її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон про НКРЕКП).

Згідно зі статтею 3 Закону про НКРЕКП Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:

- нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом;

- ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;

- формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом;

- державного контролю та застосування заходів впливу;

- використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є:

1. забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг;

2. сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів;

3. сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав;

4. забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами;

5. сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури;

6. реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг;

7. сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища;

8. створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг;

9. сприяння розвитку конкуренції па ринках у сферах енергетики та комунальних послуг;

10. інші завдання, передбачені законом.

Відповідно до положень ч.1 ст.17 Закону про НКРЕКП для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції; бере участь у регулюванні платіжно-розрахункових відносин на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг у випадках, визначених законом; виконує інші функції та повноваження, визначені законом.

Верховною Радою України прийнятий Закон України від 14 липня 2021 року № 1639-ІХ «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (далі - Закон України), що набрав чинності 29.08.2021, та який визначає організаційні та економічні заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, зокрема операторів газорозподільних систем за договорами купівлі-продажу природного газу для виробничо- технологічних та власних потреб, укладеними з ПАК «Нафтогаз України», та за договорами про надання послуг з транспортування природного газу.

Відповідно до статті 1 Закону України процедура врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу - заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості за природний газ та послуги з його транспортування шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості;

реєстр підприємств. які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр) - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього Закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

При цьому, відповідно до ст.3 Закону України для участі у процедурі врегулювання заборгованості суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Рішення про включення або про відмову у включенні до Реєстру приймається Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та оприлюднюється на її офіційному веб-сайті.

Отже, процедура врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу за природний газ та послуги з його транспортування здійснюється шляхом проведення взаєморозрахунків та реструктуризації заборгованості на визначених Законом України умовах, дія якого поширюється виключно на суб`єктів ринку природного газу, що включені до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (дачі - Реєстр).

Згідно зі статтею 4 Закону України взаєморозрахунки в цілях погашення заборгованості, визначеної статтею 1 цього Закону, здійснюються за рахунок видатків державного бюджету для врегулювання, зокрема, неоплаченої суми сумнівної та безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед постачальниками природного газу, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість постачальників природного газу за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів.

Частиною другою статті 4 Закону України встановлено, що обсяги заборгованості, що підлягають врегулюванню відповідно до статті 4 нього Закону підтверджуються висновком суб`єкта аудиторської діяльності та затверджуються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до етапі 3 нього Закону на підставі висновку суб`єкта аудиторської діяльності.

Враховуючи вищевикладене, затвердження обсягів заборгованості, що підлягають врегулювання відповідно до статті 4 Закону про заходи, а також включення або не включення суб`єкта ринку природного газу до Реєстру, належить до виключних повноважень НКРЕКП.

Водночас, для включення до Реєстру суб`єкти ринку природного газу подають Регулятору заяву з додатками, перелік яких визначено частиною 2 цієї статті, до яких зокрема належать:

- висновок суб`єкта аудиторської діяльності, складений за результатами оцінки та перевірки даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності постачальників природного газу станом на розрахункову дату, про підтвердження розрахунку сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів з урахуванням усіх коригувань сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості, якщо такі мали місце у зв`язку з переоцінкою заборгованості побутових споживачів у фінансовій звітності постачальника, зокрема заборгованості, що включає вартість неоплачених обсягів, що виникла внаслідок приведення об`єму природного газу до стандартних умов, проведеного за Методикою визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об`єму газу до стандартних умов, затвердженою наказом Міністерства палива та енергетики України від 21 жовтня 2003 року № 595. а також у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників у період з 1 жовтня 2014 року до розрахункової дати та не сплачена станом на розрахункову дату, внаслідок та за рахунок якої утворилася кредиторська заборгованість постачальників природного газу за договорами купівлі-продажу природного газу для побутових споживачів (далі - Розрахунок);

- підтверджені висновком суб`єкта аудиторської діяльності щомісячні розрахунки різниці між вартістю ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року включно, та вартістю реалізації цього ресурсу побутовим споживачам протягом січня - квітня 2021 року, при тому що вартість ресурсу природного газу, використаного постачальником для забезпечення потреб побутових споживачів протягом січня - квітня 2021 року, визначається за ціною, яка складається із суми (що перераховується у гривні за 1000 метрів кубічних (без податку на додану вартість) за середньоарифметичним обмінним курсом відповідних валют Національного банку України за відповідний період постачання) таких показників: 1) середньоарифметичного значення між цінами природного газу «Bid» та «Ask» у євро/МВттод на наступну газову добу поставки (Day-Ahead) на нідерландському газовому хабі TTF відповідно до інформації, опублікованої під заголовком «Complete European Gas prices: TTF» у звіті «Argus European Natural Gas», що склалися за відповідний період постачання (січень, лютий, березень, квітень 2021 року), помноженого на коефіцієнт «Gross Calorific Value» (GCV), який відображає значення співвідношень одиниць енергії (МВттод) та об`єму (1000 метрів кубічних) і визначається на рівні 10,6 (далі - коефіцієнт GCV); 2) спреду (різниця між ціною природного газу на нідерландському газовому хабі TTF та на кордоні України), який визначається як фактична середня різниця в цінах між хабами NCG та TTF (Day-Ahead) за відповідний період постачання з додаванням вартості транспортування за найкоротшим маршрутом (Німеччина - Австрія - Словаччина) при бронюванні потужностей на місяць до кордону України згідно з тарифами операторів ГТС відповідних країн), але не більше 3,20 євро/МВттод, помноженого на коефіцієнт GCV; 3) тарифу на транспортування природного газу для точки входу в Україні на міждержавному з`єднанні з урахуванням місячного коефіцієнта 1,2; 4) торговельної націнки постачальника природного газу в розмірі не більше 5 відсотків; 5) тарифу на послуги з транспортування природного газу оператора газотранспортної системи України для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи; а вартість реалізації такого ресурсу побутовим споживачам визначається як добуток обсягу реалізованого природного газу, підтвердженого документами щодо остаточної алокації відборів побутових споживачів, та ціни, встановленої постановами Кабінету Міністрів України на період лютий - березень 2021 року включно (далі - Щомісячні розрахунки різниці).

Відповідно до положень ч.2 ст.3 Закону про заходи (у редакції, яка діяла до 19.08.2022) для включення до Реєстру суб`єкти ринку природного газу подавали Регулятору заяву, до якої додавався зокрема, Розрахунок, затверджений НКРЕКП на підставі висновку суб`єкта аудиторської діяльності.

Після внесення до Закону про заходи змін, які набрали чинності 19.08.2022, Регулятор згідно з нормами ч.2 ст.4 Закону, затверджує на підставі висновку суб`єкта аудиторської діяльності розрахунки відповідного постачальника природного газу, включеного до Реєстру.

Судом встановлено, що ТОВ «Закарпатгаз Збут» листом від 29.12.2021 надано до НКРЕКП для затвердження Розрахунок, підтверджений висновком суб`єкта аудиторської діяльності. Товариством подано до НКРЕКП заяву від 16.05.2022 року про включення до Реєстру та про затвердження обсягу заборгованості, що підлягає врегулюванню

Після набрання чинності змін до Закону ТОВ «Закарпатгаз Збут» подано Регулятору Доповнення до Заяви листом від 23.08.2022 року, яким додано копії ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності.

Враховуючи вищезазначене, на засіданні НКРЕКП, яке проводилось у формі відкритого слухання, 06.09.2022 року було прийнято постанову №1083 «Про включення ТОВ «Закарпатгаз Збут» до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу».

Суд констатує, що після виконання Товариством усіх вимог, встановлених Законом про заходи, НКРЕКП вчинено дії, обов`язок на вчинення яких покладено на НКРЕКП Законом про заходи, та включено суб`єкта господарювання ТОВ «Закарпатгаз Збут» до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, що підтверджує відсутність бездіяльності з боку НКРЕКП.

Частина 2 ст.2 КАС України передбачає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

- на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

- з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

- обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

- безсторонньо (неупереджено);

- добросовісно;

- розсудливо;

- з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

- пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

- з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

- своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, бездіяльність (відсутність діяльності, пасивність) з боку органів влади, органів місцевою самоврядування, їхніх посадових і службових осіб має місце у тому випадку, коли вони зобов`язані були прийняти рішення або вчинити дію протягом визначеного законодавством строку, але цього не зробили, що призвело до порушення прав і свобод фізичних та/чи юридичних осіб.

Аналогічний Висновок міститься у Постанові Верховного Суду від 11.08.2020 року у справі №320/5970/17.

Так, Верховний Суд у постанові від 11.08.2020 року зазначив, протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень мас місце у тому випадку, коли в межах повноважень суб`єкта владних повноважень існує обов`язок вчинити конкретні дії, але він не виконаний.

Суд зазначає, що НКРЕКП листом від 28.02.2023 року №2323/16.2.3/7-23 направило запит ТОВ «Закарпатгаз Збут», щодо надання інформації стосовно несплаченої станом на 31.12.2022 сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів, що була сформована станом на 31.12.2020, на який Товариством відповіді не надано, з огляду на що твердження Товариства про неотримання запитів щодо надання додаткових документів не відповідає дійсності.

Крім того, НКРЕКП листом від 30.05.2023 №5680/16.2.3/7-23 направлено повторний запит ТОВ «Закарпатгаз Збут» про надання постачальником природного газу інформації щодо несплаченої станом на 31.12.2022 сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості побутових споживачів перед ТОВ «Закарпатгаз Збут», сформованої станом на 31.12.2020, в розрізі особових рахунків/ЕІС-кодів побутових споживачів, включених у Розрахунок, а також інших документів.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону про НКРЕКП Регулятор с колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Положеннями ст.14 Закону про НКРЕКП встановлено, що засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Регулятор на своїх засіданнях, зокрема, розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції. Регулятор веде реєстр всіх прийнятих рішень та забезпечує вільний доступ до них на своєму офіційному веб-сайті у затвердженому ним порядку.

Питання щодо затвердження Розрахунку та Щомісячних розрахунків різниці, поданих ТОВ «Закарпатгаз Збут», знаходяться на розгляді Регулятора, що підтверджує відсутність бездіяльності.

Щодо позовних вимог про зобов`язання НКРЕКП затвердити розрахунок сумнівної та/або безнадійної дебіторської заборгованості та затвердити різницю між вартістю ресурсу природного газу, суд зазначає наступне.

Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч.3 ст.2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

Суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 року №1395/5 (далі - Методологія), дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно- правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Пунктом 2.4 Методології визначено, що дискреційні повноваження мають такі ознаки:

- дозволяють органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) на власний розсуд оцінювати юридичний факт (фактичний склад), внаслідок чого можуть виникати, змінюватись або припинятись правовідносини;

- дозволяють на власний розсуд обирати одну із декількох запропонованих у нормативно-правовому акті, проекті нормативно-правового акта форм реагування на цей юридичний факт;

- надають можливість органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) на власний розсуд вибирати міру публічно-правового впливу щодо фізичних та юридичних осіб, його вид, розмір, спосіб реалізації;

- дозволяють органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) обрати форму реалізації своїх повноважень - видання нормативного або індивідуально-правового акта, вчинення (утримання від вчинення) адміністративної дії;

- наділяють орган (особу, уповноважену на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) правом повністю або частково визначати порядок здійснення юридично значущих дій, у тому числі строк та послідовність їх здійснення;

- надають можливість органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) на власний розсуд визначати спосіб виконання управлінського рішення, у тому числі передавати виконання прийнятого рішення підлеглим особам, іншим органам державної влади та місцевого самоврядування, встановлювати строки і процедуру виконання.

Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта.

З аналізу наведених положень законодавства вбачається, що вирішення питання щодо зобов`язання Комісії включити до тарифу Ліцензіата певні витрати відноситься до внутрішньої компетенції державного органу (дискреційних повноважень), у зв`язку з цим у суду відсутні підстави для задоволення таких вимог адміністративного позову, оскільки суд не може перебирати на себе компетенцію державного органу шляхом зобов`язання вчинення таких дій.

З огляду на встановлені судом обставини даної справи, заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 ст.73 КАС України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами ст.76 КАС України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій з урахуванням ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 КАС України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 72-73, 76-77, 90, 139, 143, 243-246, 255 КАС України суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз Збут" до Національної комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяП.П.Микуляк

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.07.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120751778
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері

Судовий реєстр по справі —260/3847/23

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 26.07.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Постанова від 31.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні