Рішення
від 01.08.2024 по справі 420/7740/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7740/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2024 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), за участю третьої особи ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), за участю третьої особи ОСОБА_2 , в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Приморського районного у місті Одесі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) щодо відмови ОСОБА_1 у внесенні змін до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 00019018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_3 » без зміни відомостей про дружину;

- зобов`язати Приморський районний у місті Одесі відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) внести зміни до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 00019018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_3 » без зміни відомостей про дружину.

Ухвалою суду від 13.03.2024 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Справу розглянуто з урахуванням перебування судді Токмілової Л.М. у відпустці.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що внесенні відповідачем, в результаті звернення до відповідача нотаріуса Місік О.В., зміни прізвища позивача із « ОСОБА_3 » на « ОСОБА_5 », не відповідають дійсним відомостям про позивача та законодавству України, а дії відповідача щодо відмови Листом № 591/24.26- 19 позивачу у приведенні запису в Державному реєстру актів цивільного стану громадян про прізвище позивача у відповідність з дійсним відомостям про позивача, є протиправними та не відповідають діючому законодавству України. Відповідно до положень Інструкції № 1269/5, якщо у фізичної особи - громадянина України, буде встановлено розбіжності у написанні в паспорті її прізвища, власного імені, по батькові з тими, що зазначені в Державному реєстру актів цивільного стану громадян, такі розбіжності можуть бути усунені шляхом внесення відповідних змін на підставі її паспорта громадянина України, у разі, якщо актовий запис складено недержавною (російською або іншою) мовою. Зазначені обставини і надані докази є достатніми для підтвердження того що за актовим записом № 134 від 31.01.1987 року, внесений до Державного реєстру актів цивільного стану громадян за номером № 00019018636 від 13.08.2010 року значиться шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , який потребує зміни зазначеного в даний момент прізвища чоловіка « ОСОБА_5 » на дійсне і відповідне « ОСОБА_3 », для приведення у відповідність.

Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відзив до суду не надано.

11.03.2024 від третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що внесенні відповідачем зміни прізвища позивача із « ОСОБА_3 » на « ОСОБА_5 » не відповідають дійсним відомостям про позивача та законодавству України, а відмова відповідача у внесенні змін до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян є протиправною.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Відповідно до свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_1 від 31.01.1987 року, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 уклали шлюб з присвоєнням кожному після шлюбу прізвища чоловіка, яке, у свідоцтві зазначене російською мовою відповідно « ОСОБА_6 » та « ОСОБА_6 ».

Згідно паспорту громадянина України серії НОМЕР_2 , ПІБ позивача зазначено як ОСОБА_1 .

30.11.2023 року приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Місік Олена Володимирівна подала до Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції електронний запит № 282/02-14, в якому просила внести виправлення в актовий запис №00019018636 від 13.08.2010 року шляхом зазначення прізвища та ім`я дружини - ОСОБА_7 . До відповідної заяви було долучено копію паспорта та РНОКПП третьої особи.

Приморським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 30.11.2023 року за №4928/24.26-16 було надано підтвердження, в якому зазначено, що відповідно до запиту №282/02-14 від 30.11.2023 року прізвища наречених було зазначено відповідно до паспортних даних « ОСОБА_2 ».

24.01.2024 року представник позивача звернувся до відповідача із заявою щодо внесення змін до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян №00019018636 від 13.08.2010 року, про актовий запис №134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_8 » без зміни відомостей про дружину.

У відповідь на заяву, відповідачем направлено лист від 07.02.2024 року № 591/24.26-19, в якому останній вказує, що вирішення цього питання можливе у разі особистого звернення ОСОБА_1 при пред`явленні паспорта громадянина України або в судовому порядку. Також зазначено, що при державній реєстрації шлюбу, якщо наречені обирають прізвище одного з них як спільне прізвище подружжя, то і написання прізвищ має бути однаковим, у даному випадку, прізвище нареченої після державної реєстрації шлюбу є похідним і дається їй за прізвищем нареченого.

Позивач, вважаючи відмову про внесення змін до актового запису протиправною, звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану та відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, регулює Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" №2398-VI від 01.07.2010 (надалі - Закон №2398-VI).

Згідно зі статтею 2 Закону №2398-VI, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.

Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Частиною 1 статті 6 Закону №2398-VI закріплено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану, зокрема проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Частиною 4 статті 6 Закону №2398-VI визначено, що органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану (частина 4 статті 6).

Відповідно до ч.1 та ч.3 стаття 9 Закону №2398-VI, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.

Згідно з частиною 1 статті 22 Закону № 2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку. Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (частина 6 статті 22 Закону № 2398-VI).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5 (надалі - Правила), внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.

У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

За приписами пункту 2.1 розділу ІІ Правил заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).

Пунктом 2.5 розділу ІІ Правил передбачено, заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається: особою, щодо якої складено актовий запис; одним із батьків неповнолітнього (малолітнього); піклувальником неповнолітнього та опікуном малолітнього; опікуном недієздатної особи; спадкоємцем померлого; представником органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Якщо заява про визнання батьківства, яка є підставою для внесення змін до актового запису про народження після державної реєстрації народження, не може бути подана особисто, вона може бути подана через представника або надіслана поштою за умови засвідчення справжності підпису нотаріально. Повноваження представника мають ґрунтуватися на нотаріально посвідченій довіреності.

Згідно з пунктом 2.6 розділу ІІ Правил, разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються:

свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні;

інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

Відповідно до п. 2.7 розділу ІІ Правил на підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому.

Як визначено підпунктом 2.15.9 пункту 2.15 розділу ІІ Правил, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).

Відповідно до пункту 2.12 розділу ІІ Правил, на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, яка міститься у постановах від 14.11.2018 у справі №425/2737/17 та від 23.01.2019 у справі №807/45/17, у справах про оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану, суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення. Адміністративний суд, розглядаючи такі справи, не вправі вийти за межі їх публічно-правових аспектів і встановлювати юридичні факти, що мають значення для внесення змін до актових записів цивільного стану.

Так, з наявних в матеріалах справи доказів судом встановлено, що за паспортними даними прізвищем позивача є " ОСОБА_8 ".

У той же час, в актовому записі про шлюб №134 від 30.01.1987 року, внесеному до Державного реєстру актів цивільного стану громадян №19018636, прізвищем чоловіка (позивача), після внесених змін, є " ОСОБА_9 ".

Відтак, подані документи і матеріали справи, вказують на наявність достатніх підстав для внесення змін до актового запису про шлюб №134 від 30.01.1987 року, а тому вимога позивача про визнання протиправними дій Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) щодо відмови ОСОБА_1 у внесенні змін до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 19018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб є такою, що підлягає задоволенню.

Як визначено п.п. 2.13.1, 2.13.2 п. 2.13 розділу ІІ Правил, підставою для внесення змін до актових записів цивільного стану є, в тому числі, рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану; постанова адміністративного суду.

Таким чином, з метою відновлення порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Приморський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) внести зміни до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 19018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_8 » без зміни відомостей про дружину.

Відтак заявлений позов суд визнає обґрунтованим, у зв`язку з чим такий підлягає задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Також, суд вважає необхідним у відповідності до вимог ст.139 КАС України стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 1211,20 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (65091, м. Одеса, вул. Розумовського, буд. 37, код ЄДРПОУ 37946492), за участю третьої особи ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) щодо відмови ОСОБА_1 у внесенні змін до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 19018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_8 » без зміни відомостей про дружину.

Зобов`язати Приморський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) внести зміни до запису в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян № 19018636 від 13.08.2010 року про актовий запис № 134 від 31.01.1987 року про шлюб, вказавши прізвище чоловіка « ОСОБА_8 » без зміни відомостей про дружину.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Приморського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (65091, м. Одеса, вул. Розумовського, буд. 37, код ЄДРПОУ 37946492) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.08.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120753319
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства

Судовий реєстр по справі —420/7740/24

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 01.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні