Постанова
від 01.08.2024 по справі 140/60/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/60/24 пров. № А/857/11560/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого-суддіКузьмича С. М.,

суддівГудима Л.Я., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою Фермерського господарства «Волинський сад» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2024 року (ухвалене головуючим суддею Волдінер Ф.А. у м. Луцьк) у справі № 140/60/24 за адміністративним позовом Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Фермерського господарства «Волинський сад» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача про стягнення на користь Держави в особі Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в дохід Державного бюджету адміністративно-господарських санкції в сумі 9399,81 грн та пеню в сумі 646,72 грн, всього 10046,53 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 02.04.2024 адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Фермерського господарства «Волинський сад» на користь Держави в особі Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в дохід Державного бюджету на рахунки відкриті в управліннях Державної казначейської служби України (ГУК у Волин.обл/м.Горохів/50070000, код отримувача (ЄДРПОУ) 38009371, р/р UA318999980313131230000003570, Казначейство України (ел.адм.подат.) адміністративно-господарські санкції в сумі 9399 (дев`ять тисяч триста дев`яносто дев`ять) гривень 81 копійку та пеню в сумі 646 (шістсот сорок шість) гривень 72 копійки, всього 10046 (десять тисяч сорок шість) гривень 53 копійки.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у незабезпеченні середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу у 2022 році, тому позовні вимоги про стягнення з нього адміністративно-господарських санкцій та пені належить задовольнити.

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та в прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати, з наступних підстав.

З матеріалів справи слідує, що відповідно до витягу з централізованого банку даних з проблем інвалідності (ЦБІ), наданого Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, середньооблікова кількість штатних працівників ФГ «Волинський сад» у 2022 році становить 8 працівників, а осіб з інвалідністю у вказаний період 0.

Згідно із розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, та розрахунком позову, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для ФГ «Волинський сад» становить 1 особа, сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання вказаного нормативу 10046,53 грн, з врахуванням середньорічної заробітної плати в розмірі 18799,62 грн, пеня за порушення строків сплати адміністративно-господарських санкцій (86 днів) 646,72 грн.

11.05.2023 за №347/06-08-1 позивач надіслав відповідачу претензію про сплату адміністративно-господарських санкцій в сумі 9399,81 грн та пені в сумі 646,72 грн, яка відповідачем залишена без відповіді.

У зв`язку із невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та відсутністю доказів виконання претензії, позивач звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-ХII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон № 875-ХІІ).

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 875-XІI для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч. 2 ст. 19 Закону № 875-XІI).

Згідно з ч. 4 ст. 19 Закону № 875-XІI виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Частиною 3 ст. 18 Закону № 875-XІI встановлено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону № 875-XІI пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Згідно з ч. 10 ст. 19 Закону № 875-XІI керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України (частини 11, 12 ст. 19 Закону № 875-XІI).

Згідно з частинами 1, 2 ст. 20 Закону № 875-XІI підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Частинами 4, 5 ст. 20 Закону № 875-XІI встановлено, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Відтак, законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу.

Разом з цим, колегією суддів під час апеляційного розгляду справи було встановлено, що помилковість висновків позивача про незабезпечення середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу з огляду на надані докази, а саме:

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2022 року (1 номер розрахунку) (Довідка 1ДФ2-1) у рядку 101, 104 та 105 зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «4» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 2 квартал 2022 року (1 номер місяця у кварталі; 1 номер додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФ2-2) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «4» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 2 квартал 2022 року (2 номер місяця у кварталі; 2 номер додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФ2-3) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «З» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 2 квартал 2022 року (3 номер місяця у кварталі; 3 номер додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФ2-4) зазначено про нарахування заробітної плати «З» штатним працівникам та «37» позаштатним працівникам, які були залучені на той період для виконання сезонних робіт на підставі цивільно-правових договорів;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 2 квартал 2022 року (1 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 1 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФ2-5) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «4» особи;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 2 квартал 2022 року (2 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 2 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФ2-6) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «3» особи;

Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби за 2 квартал 2022 року (1 номер рахунку) зазначено про кількість працівників «4» особи (Довідка 1ДФ2-8);

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2022 року (1 номер розрахунку) (Довідка 1ДФЗ-1) у рядку 101, 104 та 105 зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «3» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 3 квартал 2022 року (1 номер місяця у кварталі; 1 номер додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФЗ-2) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «3» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 3 квартал 2022 року (2 номер місяця у кварталі; 2 номер додатку до Рахунку) (Довідка ІДФЗ-З) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «3» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 3 квартал 2022 року (3 номер місяця у кварталі; 3 номер додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФЗ-4) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «3» особи;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 3 квартал 2022 року (1 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 1 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФЗ-5) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «3» особи;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 3 квартал 2022 року (2 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 2 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФЗ-6) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «3» особи та за цивільно-правовим договором «0» осіб;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 3 квартал 2022 року (3 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 3 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФЗ-7) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «3» особи та за цивільно-правовим договором «0» осіб;

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2022 року (1 номер розрахунку) (Довідка 1ДФ4-1) у рядку 101, 104 та 105 зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «3» особи;

Відомості про суму нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 4 квартал 2022 року (1 номер місця у кварталі; 1 номер рахунку; 1 номер додатку до рахунку) (Довідка 1ДФ4-2) зазначено про кількість працюючих за трудовим договором «3» особи;

Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 4 квартал 2022 року (1 номер місяця у кварталі; 1 номер* додатку до Рахунку) (Довідка 1ДФ4-3) зазначено середньооблікову кількість штатних працівників «З» особи.

Також, відповідно до Довідки ФГ «Волинський сад» №21 від 17.04.2024, у фермерському господарстві в 2022 році у квітні працювало 4 людини, у травні 3 людини, у червні 3 людини, у липні 3 людини, у серпні 3 людини, у вересні 3 людини, у жовтні З людини, це працівники, які працюють на підставі трудового договору з 01.04.2022 року по 31.10.2022 року (копія довідки долучається до апеляційної скарги).

Кількість працюючих у ФГ «Волинський сад» на підставі трудових договорів та на підставі цивільно-правових договорів, крім вищезазначених документів, також підтверджується копіями трудових та цивільно-правових договорів та актами прийомів виконаних робіт (копії договорів та актів виконаних робіт долучені до апеляційної скарги).

Відтак, враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки у відповідача у спірному період працювало від 3 до 4 осіб, що в силу вимог статті 19 Закону № 875-XІI вказує на відсутність обов`язку в останнього на забезпечення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Вказані вище обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог з наведених вище підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвали нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню та апеляційним судом приймається нова постанова про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до вимог ст. 139 КАС України колегія суддів дійшла висновку про необхідність здійснити розподіл судових витрат.

Як підтверджується матеріалами справи, відповідач за подання апеляційної скарги сплатив судовий збір у розмірі 4026 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 488 від 29.04.2024, а тому, такі судові витрати підлягають до відшкодування на його користь за рахунок бюджетних асигнувань позивача.

Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Волинський сад» задовольнити.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2024 року у справі № 140/60/24 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю ( код ЄДРПОУ: 13369882) на користь Фермерського господарства «Волинський сад» (код ЄДРПОУ: 38428590) понесені судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 4026 (чотири тисячі двадцять шість) гривень.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає. Крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.08.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120756154
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —140/60/24

Постанова від 01.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні