ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.03.2024 Справа № 917/1766/23
м. Полтава
За позовом Заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури, вул. Свободи, 4а, м. Кременчук, 39601 в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Полтавської обласної військової адміністрації, вул. Соборності, 45, м. Полтава, Полтавська область, 36014
до Акціонерного товариства "Кременчуцьке кар`єроуправління "Кварц", вул. Київська, 85, м. Кременчук, Полтавська область,39631
про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди
Суддя Солодюк О.В.
Секретар судового засідання Олефір О.І.
Учасники справи згідно протоколу судового засідання
Розглядається позовна заява про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2011р., укладеного між Полтавською обласною військовою адміністрацією та акціонерним товариством "Кременчуцьке кар"єроуправління "Кварц", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги прокурор посилається на те, що укладений договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 02.10.2023 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 02.11.2023 на 10:50 год.
30.10.2023р. на поштову адресу суду та 31.10.2023р. на електронну адресу суду від Кременчуцької окружної прокуратури до суду надійшли заяви (вх. №13812 та вх. №13981) щодо зміни підписанта додаткової угоди до договору оренди у зв"язку зі зміною голови ОДА.
01.11.2023 (вх. № 14052) від представника Полтавської обласної (державної) військової адміністрації до матеріалів справи надійшли письмову пояснення, в яких останній зазначає наступне.
Між Кременчуцькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» укладено Договір оренди землі від 10 листопада 2011 року. В подальшому між Полтавською обласною державною адміністрацією та Акціонерним товариством «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» була укладена Додаткова угода №1 до договору оренди землі зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у місті Кременчук Полтавської області, про що у Державному реєстрі земель внесено запис 28 листопада 2011р. №531040004000434, та зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №1522498453104 від 14.05.2019. Відповідно до Додаткової угоди Договір укладено терміном до 01 червня 2035 року.
У пункті 9 Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в трикратному розмірі земельного податку щорічно та складає 1698203,84 грн. в рік.
Згідно із частинами 1, 9 статті 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Абзацом 4 статті 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно із підпункту 14.1.136. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.
Пунктом 271.1. статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
У пункті 288.4. статті 288 Податкового кодексу України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно із положеннями підпункту 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової
оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Положеннями пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
За правилами частини 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За змістом статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
З аналізу нормативно-правових норм Податкового кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», Закону України «Про оренду землі» можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який відповідно до статті 23 Закону України «Про оцінку земель» видається відповідним територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Розмір орендної плати переглядається, зокрема у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.
Отже, земельним законодавством передбачено обов`язковість проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності, що є необхідним для визначення розміру орендної плати за них, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 284.1 стаття 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Відповідно до абзацу другого підпункту 12.3.2 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
Отже, сума орендної плати за земельну ділянку, що перебуває в оренді АТ «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» має розраховуватися з урахуванням ставки плати за землю, що була встановлена для Кременчуцької міської територіальної громади.
Рішенням V сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання «Про встановлення річного розміру орендної плати за земельні ділянки» від 25 травня 2021 року затверджено річний розмір орендної плати за земельні ділянки на території Кременчуцької міської територіальної громади (рішення набирає чинності з 01.01.2022).
В підпункті X додатку до вказаного рішення міської ради зазначено, що за земельні ділянки, надані для залізниць в межах смуг відведення, для гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також за водойми, надані для виробництва рибної продукції, орендна плата встановлюється у трикратному розмірі земельного податку.
Крім того, рішенням позачергової XVI сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання «Про встановлення ставок та пільг податку на майно в частині плати за землю у 2023 році» від 10 червня 2022 року встановлені ставки земельного податку у 2023 році на території Кременчуцької міської територіальної громади (рішення набирає чинності з 01.01.2023 та діє до 31.12.2023).
У додатку до вказаного рішення встановлені ставки земельного податку для земель з цільовим призначенням - 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами - 1,000 відсоток нормативної грошової оцінки землі для юридичних осіб.
Щодо позовної вимоги Кременчуцької окружної прокуратура, яка передбачає визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у певній редакції, позивач зазначає наступне.
Відповідно до додаткової угоди, що пропонується у позовній заяві, керівник та підписант від Полтавської обласної військової адміністрації в проекті додаткової угоди зазначений ОСОБА_1 (у преамбулі угоди та у реквізитах сторін).
Указом Президента України №686/2023 від 10 жовтня 2023 року головою Полтавської обласної державної адміністрації призначено ОСОБА_2 . Відповідно до розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації №129-к від 11.10.2023 ОСОБА_2 приступив до роботи на посаді голови Полтавської обласної державної адміністрації з 11 жовтня 2023 року. Крім того, відповідно до розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації №130-к від 11.10.2023 ОСОБА_2 приступив до виконання обов`язків начальника Полтавської обласної військової адміністрації з 11 жовтня 2023 року.
У позовній заяві, а саме у пункті 1.4 проекту додаткової угоди зазначена, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що складає 3 696 828,78 грн в рік, враховуючи пільгу, яка надається органом місцевого самоврядування, що сплачується на відповідній території.
Відповідно до п. 284.3 ст. 284 Податкового кодексу України, якщо платники податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території. Ця норма не поширюється на бюджетні установи у разі надання ними будівель, споруд (їх частин) в тимчасове користування (оренду) іншим бюджетним установам, дошкільним, загальноосвітнім навчальним закладам незалежно від форм власності і джерел фінансування.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер - 5310436100:03:002:0003 становить 492 643 837,8 грн. (дата оцінки - 19.06.2023 р.), враховуючи підпункт 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України, орендна плата має становити 14779315,1 грн на рік:
3% від 492 643 837,8 грн. (нормативна грошова оцінка) = 14779315,1 грн. (сума орендної плати на рік).
Також, пунктом 1.4 пропонується внести зміни до пункту 9 Договору та викласти другий абзац в наступній редакції: «Орендна плата вноситься у грошовій формі помісячно в розмірі 308 069,06 грн, але не пізніше 25 числа поточного місяця». Слід зауважити, що 11 пункт Договору викладений в наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками Орендарем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди землі». Проектом додаткової угоди не передбачено внесення змін до 11 пункту, отже, при укладенні додаткової угоди в запропонованій редакції будуть діяти два пункти, що суперечать один одному щодо проведення розрахунків.
Крім того, у проекті додаткової угоди, яка пропонується в позовній заяві, зазначена дата укладення 08 вересня 2023 року. Слід зазначити, що пунктом 53 та пунктом 54 Постанови Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18 (Провадження № 12-58гс20) за позовом Збаразької міської ради до фізичної особи - підприємця Кузьмихи Наталії Іванівни про внесення змін до договору оренди земельної ділянки було встановлено наступне:
« 53. Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду також викладено низку висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, правових підстав для відступу від яких Велика Палата Верховного Суду не вбачає, зокрема, стосовно того, що:
-за відсутності волевиявлення сторони щодо внесення змін до договору оренди землі, зміни до договору оренди про збільшення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою не можуть бути внесені, у такому разі спір вирішується в судовому порядку (пункт 7.8 постанови від 27 січня 2020 року у справі № 922/676/19);
-договір оренди землі вважається зміненим з дати набрання законної сили судовим рішенням (пункт 7.9 постанови від 11 грудня 2019 року у справі № 922/1298/19).
54. Ураховуючи викладене, Велика Палата Верховного Суду вважає, що якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили.»
Ухвалою суду від 02.11.2023 відкладено розгляд справи на 09.01.2024 на 10:00 год.
Від Заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури до суду надійшли пояснення, в яких останній зазначає про те, що відповідно до п. 276.4 ст. 276 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ із змінами та доповненнями, податок за земельні ділянки (у межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також за водойми, надані для виробництва рибної продукції, та земельні ділянки, на яких розташовані аеродроми, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого довідно до статей 274 і 275 ПКУ.
Таким чином, земельний податок за земельні ділянки, надані у межах населених пунктів гірничодобувним підприємствам, справляється за зменшеною ставкою у розмірі 25 % від суми земельного податку лише за площу земельних ділянок, наданих для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин.
Згідно Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна на земельну ділянку з кадастровим номером 10436100:03:002:0003 вид використання земельної ділянки: для експлуатації обслуговування кар`єру з видобування граніту та цілісного майнового комплексу.
Згідно договору оренди від 10.11.2011 земельна ділянка передається - для експлуатації та обслуговування кар`єру з видобування граніту та цілісного майнового комплексу.
Також прокуратура звертає увагу суду, що саме таким чином було визначено орендну плату в Договорі оренди від 10.11.2011, а саме орендна плата становить 1 698 203,84 грн. в рік - тобто, трикратний розмір ставки земельного податку, яка визначена, як 0,25% земельного податку.
Кременчуцька окружна прокуратура вважає, що нею дотримано вимоги Договору оренди землі від 10.11.2011, та внесення змін стосується лише нормативно грошової оцінки, а розмір орендної плати визначений у відповідності до вимог самого Договору.
02.11.2023 (вх. № 14107) від відповідача через електронний суд надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній повідомляє суд про визнання позову, виходячи з наступного.
Листом від 06.03.2023 № 02.1-07/675 «Щодо укладення додаткової угоди до договору» Полтавською обласною військовою адміністрацією запропоновано укласти додаткову угоду до договору оренди землі від 10.11.2011 в частині зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003. Підставою для ініціювання зазначених дій було отримання Полтавською ОВА витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки по спірній земельній ділянці №НВ-5300152792023 від 10.02.2023 розмір якої зазначено на рівні 492643837,80 гривень.
Листом від 27.03.2023 №10/154 АТ «ККУ «Кварц» повідомило Полтавську ОВА, що на виконання пункту 13 Договору оренди землі від 10.11.2011, з метою коригування розміру орендної плати з урахуванням відповідних змін Товариство періодично отримує оновлені витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером № 5310436100:03:002:0003 (останній витяг №3336 отримано 28.07.2021).
Вимогою Полтавської ОВА було внесення змін до обрахунку розміру орендної плати виходячи з відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Кременчуцькою міською радою Кременчуцького району Полтавської області прийнято рішення від 25.05.2021 «Про встановлення річного розміру орендної плати за земельні ділянки», яким встановлено розміри орендної плати за земельні ділянки, розміщені на території Кременчуцької міської територіальної громади, зокрема пунктом Х визначено: «За земельні ділянки, надані для залізниць в межах смуг відведення, для гірничовидобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також за водойми, надані для виробництва рибної продукції, орендна плата встановлюється у трикратному розмірі земельного податку». Саме на це було звернуто увагу Полтавської ОВА у листі від 27.03.2023 №10/154 АТ «ККУ «Кварц».
Додатково щорічно в Управлінні земельних ресурсів Кременчуцької міської ради Полтавської області Товариство отримує «Розрахунок орендної плати за землю» (останній на 2023 рік) з обчисленням для Товариства розміром нормативної грошової оцінки з якої сплачується орендна плата, що складає на сьогоднішній день 591172605,36 гривень, та розмірами і строками сплати сум орендної плати за користування земельною ділянкою, що знаходиться на території Кременчуцької міської територіальної громади Кременчуцького району Полтавської області. Згідно розрахунку орендної плати за землю за 2023 рік по договору оренди землі від 10.11.2011 річна сума орендної плати визначена на рівні 4433794,54 гривень.
Листом від 05.04.2023 №10/180 АТ «ККУ «Кварц» на адресу Полтавської ОВА направлено протокол розбіжностей до додаткової угоди №2 до договору оренди землі від 10.11.2011, зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у місті Кременчук Полтавської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 28.11.2011 № 531040004000434, та зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 1522498453104. Відповіді у вигляді погодження або протоколу узгодження не отримано.
Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», статтями 269-271, 273, 274, 281-289 ПК України повноваження щодо встановлення ставок із сплати земельного податку на території міста Кременчука Полтавської області віднесено до органу місцевого самоврядування Кременчуцької міської ради Полтавської області. Зокрема у місті Кременчуці встановлено земельний податок на рівні 1 відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, відповідач вважає, що встановлення орендної плати у прив`язці до відсотків від нормативної грошової оцінки землі є прямим недотриманням гарантованих державою принципів рівності суб`єктів господарювання та вважає, що відсутні обставини, які б свідчили про неможливість досягнення позивачем як стороною договору оренди мети договору землі (отримання плати за оренду земельної ділянки та збереження її характеризуючи ознак) та неотримання того, на що розраховував орендодавець, укладаючи спірний договір, тобто не вбачається істотного порушення умов договору оренди.
Судове засідання, призначене на 09.01.2024 на 10:00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Ухвалою суду від 16.01.2024 (з урахуванням ухвали від 24.01.2024 про виправлення описки) розгляд справи призначено на 26.03.2024 на 11:00 год.
15.02.2024 (вхід. № 2019) від прокуратури до суду надійшла заява, в якій прокурор конкретизував позовну вимогу і просить суд прийняти дану заяву до розгляду та вважати пункт другий прохальної частини позовної заяви, викладеним у наступній редакції:
Внести зміни до Договору оренди землі від 10.11.2011, укладеного між Полтавською обласною військовою адміністрацією (код ЄДРПОУ 00022591) та Акціонерним товариством Кременчуцьке кар`єроуправління Кварц (код ЄРДПОУ 35328439), шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
Додаткова угода про внесення змін до Договору оренди землі б/н укладеного 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659
м. Кременчук 26 жовтня 2023 року
Полтавська обласна військова адміністрація (код ЄДРПОУ 00022591), місцезнаходження: Полтавська область, м. Полтава, вул. Соборності 45 в особі керівника Полтавської обласної військової адміністрації Проніна Філіпа Євгеновича, що діє на підставі Закону України Про державні адміністрації, в подальшому Орендодавець, з однієї сторони та Акціонерне товариство Кременчуцьке кар`єроуправління Кварц (код ЄРДПОУ 35328439), місцезнаходження: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Київська 85 в особі директора Федотова Генадія Івановича, який діє на підставі Статуту, в подальшому Орендар, з іншої сторони, керуючись ст. 12, 93, 124 Земельного Кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 21, 22, 23 Закону України Про оренду землі, п. 5, 13, 32 Договору оренди укладеного б/н від 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659, уклали додаткову угоду про наступне:
1.Внести зміни в Договір оренди землі б/н від 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659, укладеного між Полтавською обласною військовою адміністрацією та Акціонерним товариством Кременчуцьке кар`єроуправління Кварц, на земельну ділянку площею 1276941кв.м., кадастровий номер 5310436100:03:002:0003, а саме:
1.1. Пункт 5 Договору викласти у наступній редакції:
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 492 643 837 гривень 80 копійки (чотириста дев`яносто два мільйони шістсот сорок три тисячі вісімсот тридцять сім гривень вісімдесят копійок)
1.2. Пункт 9 Договору викласти у наступній редакції:
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням пільги, яка надається органами місцевого самоврядування.
Всі інші умови вищезазначеного договору залишаються незмінними.
2. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі б/н укладеного 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659 та набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації.
3. Додаткова угода складена в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у орендодавця, другий - у орендаря.
Орендодавець Орендар Акціонерне товариство
"Кременчуцьке кар`єроуправління
Полтавська обласна військова "Кварц"
адміністрація ЄДРПОУ 35328439
ЄДРПОУ 00022591
Місце знаходження юридичної особи Місце знаходження юридичної
36014, вулиця Соборності, 45 особи
м. Полтава Полтавської області 39631, вул. Київська, 85
м. Кременчук Полтавської області
Підписи сторін
Орендодавець:Орендар:
М.П. М.П.
04.03.2024 (вхід. № 2939) від відповідача надійшла заява про визнання позову.
26.03.2024 судом ухвалено рішення відповідно до ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
Між Кременчуцькою міською радою Полтавської області (Орендодавець) та Акціонерним товариством «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» (далі - АТ «ККУ «Кварц») (Орендар) 10.11.2011 укладено Договір оренди землі (далі - Договір), право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 29.03.2018 (номер запису про інше речове право: 25555659).
Правонаступником у вказаному Договорі оренди згідно вимог земельного законодавства на стороні орендодавця є - Полтавська обласна військова адміністрація, що підтверджується також Розпорядженням № 265 від 12.04.2019 «Про поновлення АТ «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» договорів оренди земельних ділянок, згідно якого поновлено договори оренди строком до 01.06.2035 року, в тому числі на земельну ділянку з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003.
Відповідно п. 1 договору оренди землі від 10.11.2011, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5310436100:03:002:0003) для експлуатації та обслуговування кар`єру з видобування граніту та цілісного майнового комплексу по вул. Київській 85 (ділянка 1) в м. Кременчуці.
В оренду передається земельна ділянка площею 1276941кв.м., в тому числі по угіддях: графа 40 - відкриті розробки та кар`єри, шахти, які експлуатуються - 1276941кв.м.
Згідно п. 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1276941кв.м. станом на 15.09.2011 становить 226427178 грн. 12 коп. (177, 32 грн. за 1 кв. м.).
Договір укладено терміном до 01.06.2019 (п. 8 Договору), який продовжено до 01.06.2035 згідно Додаткової угоди № 1 від 14.05.2019.
Пунктом 9 договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку від нормативно грошової оцінки земельної ділянки щорічно та складає 1698203,84 грн. в рік.
Відповідно п. 10 Договору обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами.
Пунктом 13 Договору оренди землі від 10.11.2011 визначено, що орендна плата переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, - в інших випадках, визначених законодавством.
Відповідно п. 34 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (діє з 01.01.2017) суттєво змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно інформації, отриманої від ГУ Держгеокадастру у Полтавській області з 01.01.2017 витяг на нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003 не отримувався.
Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2021 № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» також внесено зміни в коефіцієнти, що застосовуються при обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Отже, незважаючи на неодноразове внесення змін в коефіцієнти - зміни в Договір оренди з моменту укладення 10.11.2011 не вносились, розмір орендної плати не переглядався.
Враховуючи викладене, прокурор зазначає, що орендна плата у договорі оренди землі від 10.11.2011, укладеному між Полтавською обласною військової адміністрацією та АТ «ККУ «КВАРЦ», підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства.
Щодо підстав судового захисту у спірних правовідносинах, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 5 ГПК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Частинами 1, 2 статті 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 34 Договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Щодо наявності порушення інтересів держави.
Полтавська обласна військова адміністрація є орендодавцем відповідно до Договору оренди землі від 10.11.2011, а також власником земельної ділянки площею 127,6941га з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003, тобто є тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з положеннями ст. 119 Конституції України, і на державні адміністрації покладено обов`язок з підготовки та виконання відповідних обласних і районних бюджетів.
Так, відповідно до ст. 5 Бюджетного кодексу України (далі - БК України) бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.
Згідно із п. 23 ст. 2 БК України, доходи бюджету складають - податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, плату за надання адміністративних послуг, власні надходження бюджетних установ).
Відповідно до п. 4 ст. 69 БК України, до доходів загального фонду місцевих бюджетів, що не враховується при визначені обсягу міжбюджетних трансфертів належить плата за землю, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування і бюджети мають бути достатніми для забезпечення виконання органами влади наданих їм законом повноважень та забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб. Повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень до бюджету.
У разі коли вичерпано можливості збалансування бюджетів і при цьому не забезпечується покриття видатків, необхідних для здійснення влади наданих їм законом повноважень та забезпечення населення послугами не нижче рівня мінімальних соціальних потреб, держава забезпечує збалансування бюджетів шляхом передачі необхідних коштів до відповідних бюджетів у вигляді дотацій та субвенцій відповідно до закону.
Недоотримання значної суми орендної плати суттєво ослаблює дохідну частину бюджету та може призвести до неможливості покриття щомісячних (постійних) видатків бюджету і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування бюджету.
Відповідно до діючого Договору оренди землі від 10.11.2011 орендна плата за користування земельною ділянкою площею 127,6941 га становить 1 698 203 грн. 84 коп. на рік.
Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № НВ05300520372023 від 19.06.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 492 643 837, 80 грн, але зміни щодо розміру орендної плати в договір оренди землі від 10.11.2011 не вносились, що призводить до недоотримання коштів орендної плати бюджетом.
Стаття 206 ЗК України передбачає, що використання землі в Україні є платним. Платність землекористування суб`єктів земельних відносин є одним із основних принципів правового забезпечення раціонального використання і охорони земель. Земельне право розглядає плату за землю як метод регулювання земельних відносин з боку органів державної влади та місцевого самоврядування, як основне джерело надходжень до Державного та місцевих бюджетів з метою централізації коштів для фінансування програм і проектів щодо поліпшення якісного стану продуктивних земель та їх охорони від негативного антропогенного впливу.
Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, дотримання істотних умов використання земель комунальної власності, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового, у тому числі договірного, врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безпосередньо належить до інтересів держави.
Недоотриманням коштів орендної плати бюджетом від оренди землі порушуються визначальні матеріальні потреби суспільства, територіальної громади Полтавської області, тобто порушуються інтереси держави в цілому, оскільки ослаблюються економічні основи, що призводить до неможливості забезпечення виконання відповідних програм.
Згідно ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань в тому числі використання землі та відповідно до ст. 21 Закону - а державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Земля, яка належить до державної власності відповідної територіальної громади, а також кошти, отримані від її відчуження, передачі в оренду або інше користування, складають матеріальну та фінансову основу бюджету громади Полтавської області.
Окрім цього, відповідно до Указу Президента №62/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, на території України введено та діє воєнний стан. В умовах воєнного стану надзвичайно важливо забезпечити оперативне, належне та безперервне наповнення та виконання бюджетів, для забезпечення ефективного функціонування бюджетної сфери та життєво необхідних потреб жителів територіальної громади, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, фінансового забезпечення територіальної оборони, захисту безпеки населення та функціонування бюджетної сфери, комунальних підприємств у період воєнного стану.
Отже, суд приходить до висновку, що з моменту укладення договору оренди землі від 10.11.2011 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 127,6941 га з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003 збільшилася майже у два рази, однак розмір орендної плати за користування земельної ділянки залишився без змін, як наслідок до бюджету кошти надходять не у повному розмірі.
Щодо повноважень прокуратури, суд зазначає наступне.
Захист порушених інтересів держави покладено на органи прокуратури ст. 131-1 Конституції України, Законом України «Про прокуратуру», ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з цим Кременчуцька окружна прокуратура Полтавської області звернулась до суду із даним позовом в інтересах держави в особі Полтавської обласної військової адміністрації.
Стаття 53 Господарського процесуального Кодексу України передбачає право прокурора звертатися до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави. Прокурор, звертаючись до суду, у позовній заяві обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, є підставою для порушення справи в суді.
Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматись порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необгрунтованим.
Частина 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачає, що наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб`єктом владних повноважень. Таке оскарження означає право на спростування учасниками процесу обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах держави в особі компетентного органу, для обґрунтування підстав для представництва.
Отже прокурор, вважаючи, що внаслідок невиконання вимог закону порушуються інтереси держави, має не тільки законне право, а й обов`язок здійснити захист таких інтересів, обравши при цьому один із способів захисту, передбачених ст.16 Цивільного кодексу України.
Полтавська обласна військова адміністрація, як розпорядник земельної ділянки державної форми власності та сторона договору оренди землі, наділена правами власника, а отже, відповідно до вимог Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, має повноваження самостійно вживати заходи до усунення виявлених порушень, у тому числі і в судовому порядку.
Так, Кременчуцькою окружною прокуратурою в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» на адресу Полтавської обласної військової адміністрації направлено повідомлення від 11.10.2022 №52-10969вих22 про вжиття заходів щодо приведення у відповідність розміру орендної плати, шляхом укладення додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки від 10.11.2011 щодо оренди земельної ділянки площею 127,6941 га з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003, на що отримано відповідь № 9736/1/01-52 від 26.10.2022, згідно якої адміністрація вивчає питання наявності підстав для внесення змін в договір оренди.
Кременчуцькою окружною прокуратурою повторно 25.01.2023 до Полтавської обласної військової адміністрації скеровано повідомлення в порядку ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» № 52-1044вих-23, яким повідомлено про можливі порушення вимог законодавства, щодо неприведення розміру орендної плати у відповідність з законом, та запропоновано звернутися до АТ «ККУ «Кварц» з пропозицією укласти додаткову угоду, а в разі відмови звернутися з відповідним позовом. На вказане повідомлення надійшла відповідь № 02.1-05/524 від 20.02.2023, згідно якої адміністрацією проводяться заходи досудового врегулювання спору та в разі відмови спір буде вирішено в судовому порядку.
В подальшому прокуратурою 04.04.2023 скеровано запит № 52- 4404вих-23 з вимогою повідомити про хід укладення додаткової угоди та звернення до суду з відповідною позовною заявою. На вказаний запит отримано відповідь № 4917/1/01-52 від 30.05.2023, згідно якої адміністрацією вживаються заходи досудового врегулювання спору та в разі необхідності спір буде вирішено в судовому порядку.
В той же час, як зазначає прокурор в позові, станом на 07.09.2023 згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно додаткові угоди до Договору оренди землі від 10.11.2011 не укладалася, згідно даних порталу "Судова влада" відсутня позовна зава щодо укладення додаткової угоди.
Необхідність втручання органів прокуратури з метою захисту інтересів держави виникла у зв`язку з тим, що протягом розумного строку зазначений орган самостійно не звернувся до суду з відповідним позовом про приведення орендної плати у відповідність до нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Наведена обставина свідчить про те, що Полтавська обласна військова адміністрація фактично самоусунулася від виконання покладених на неї повноважень щодо приведення орендної плати у відповідність до вимог законодавства. Бездіяльність військової адміністрації щодо захисту інтересів в судовому порядку може призвести до втрати такої можливості в майбутньому.
Вказане свідчить, що Полтавська обласна військова адміністрація, усвідомлюючи характер протиправних дій АТ «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц», знаючи про допущенні порушення орендарем, протягом досить тривалого часу, понад 11 місяців, не вжила належних заходів на усунення порушень вимог земельного законодавства шляхом звернення до суду із позовною заявою.
Така усвідомлена пасивна поведінка Полтавської обласної військової адміністрації свідчить про нездійснення своїх повноважень щодо захисту інтересів держави.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Згідно з приписами ст. ст. 11, 509 Цивільного кодексу України, підставами виникнення зобов`язання є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або ін. вимог, що звичайно ставляться (ст. 525, ч. 1 ст. 526 ЦК України).
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (частини 1, 8 вказаної норми).
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно ст. 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст.15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом ч. 1 та ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Базою оподаткування відповідно до ст. 271 ПК України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 289.1 ст. 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 271, 289 ПК України, ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі» та п.п. 11, 13 Договору оренди землі від 14.08.2020 нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.06.2018 у справі №922/518/14, від 22.01.2019 у справі №922/539/18 та у постановах Верховного Суду України від 03.12.2013 №3-34гс13, від 07.10.2015 №3-481гс15.
Пунктом 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 10.11.2011 становить 226 427 178 грн. 12 коп. (177,32 грн. з 1 кв.м.).
Відповідно ст. 13 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок державної, комунальної власності, якщо відповідно до закону ціна продажу таких земельних ділянок визначається з використанням нормативної грошової оцінки земельних ділянок; проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації).
Згідно Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-5300520372023 від 19.06.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003 становить 492 643 837,80 грн., що на 266 216 659,68 грн. більше ніж нормативна грошова оцінка, що діяла на момент укладення договору, однак розмір орендної плати за користування земельної ділянки залишився без змін.
На підставі викладеного, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 271,289 ПК України та ст. 15,21 Закону України «Про оренду землі» наявні підстави для приведення у відповідність до вимог законодавства розмір орендної плати за користування земельною ділянкою площею 1276941 кв.м.
Частиною 1 статті 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, додаткові угоди до Договору оренди земельної ділянки від 10.11.2011 що стосується внесення змін в нормативну грошову оцінку та перегляду орендної плати не реєструвалися та зміни до нього не вносились.
Отже, суд приходить до висновку, що до Договору оренди землі від 10.11.2011 не внесені зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1276941 кв.м. з кадастровим номером 5310436100:03:002:0003 та розміру орендної плати за її користування.
З урахуванням вищенаведеного та враховуючи визнання відповідачем позову, вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Згідно п.1 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Згідно ч.2-3 ст.13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
На підставі ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Так, відповідно до пункту 1 частини другої статті 46 Господарського процесуального кодексу України, крім прав та обов`язків, визначених у статті 42 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.
Суд зазначає, що визнання відповідачем позову не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб.
Отже, оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходить з положень ст.ст.129-130 ГПК України та ч.3 ст.7 Закону України "Про судовий збір".
Відповідно до ч.1 ст.130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Аналогічну норму містить ч. 3 ст.7 Закону України "Про судовий збір".
Враховуючи викладене, подання відповідачем заяви про визнання позову до початку розгляду справи по суті, суд вбачає наявність підстав для повернення прокуратурі 50% судового збору, сплаченого при зверненні з позовом до суду та покладення судових витрат по сплаті судового збору в іншій частині на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, ч. 2 ст. 130, 191, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Внести зміни до Договору оренди землі від 10.11.2011, укладеного між Полтавською обласною військовою адміністрацією (код ЄДРПОУ 00022591) та Акціонерним товариством «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» (код ЄРДПОУ 35328439), шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
Додаткова угода про внесення змін до Договору оренди землі б/н укладеного 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659
м. Кременчук 26 жовтня 2023 року
Полтавська обласна військова адміністрація (код ЄДРПОУ 00022591), місцезнаходження: Полтавська область, м. Полтава, вул. Соборності 45 в особі керівника Полтавської обласної військової адміністрації Проніна Філіпа Євгеновича, що діє на підставі Закону України «Про державні адміністрації», в подальшому Орендодавець, з однієї сторони та Акціонерне товариство «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц» (код ЄРДПОУ 35328439), місцезнаходження: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Київська 85 в особі директора Федотова Генадія Івановича, який діє на підставі Статуту, в подальшому Орендар, з іншої сторони, керуючись ст. 12, 93, 124 Земельного Кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 21, 22, 23 Закону України «Про оренду землі», п. 5, 13, 32 Договору оренди укладеного б/н від 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659, уклали додаткову угоду про наступне:
1.Внести зміни в Договір оренди землі б/н від 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659, укладеного між Полтавською обласною військовою адміністрацією та Акціонерним товариством «Кременчуцьке кар`єроуправління «Кварц», на земельну ділянку площею 1276941кв.м., кадастровий номер 5310436100:03:002:0003, а саме:
1.1. Пункт 5 Договору викласти у наступній редакції:
«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 492 643 837 гривень 80 копійки (чотириста дев`яносто два мільйони шістсот сорок три тисячі вісімсот тридцять сім гривень вісімдесят копійок)»
1.2. Пункт 9 Договору викласти у наступній редакції:
«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням пільги, яка надається органами місцевого самоврядування».
Всі інші умови вищезазначеного договору залишаються незмінними.
2. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі б/н укладеного 10 листопада 2011 року, зареєстрованого 29 березня 2018 року за № 25555659 та набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації.
3. Додаткова угода складена в двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у орендодавця, другий - у орендаря.
Орендодавець Орендар Акціонерне товариство
"Кременчуцьке кар`єроуправління
Полтавська обласна військова "Кварц"
адміністрація ЄДРПОУ 35328439
ЄДРПОУ 00022591
Місце знаходження юридичної особи Місце знаходження юридичної
36014, вулиця Соборності, 45особи
м. Полтава Полтавської області 39631, вул. Київська, 85
м. Кременчук Полтавської області
Підписи сторін
Орендодавець:Орендар:
М.П. М.П.
3. Стягнути з Акціонерного товариства "Кременчуцьке кар`єроуправління "Кварц", (код ЄРДПОУ 35328439, вул. Київська, 85, м. Кременчук, Полтавська область, 39631) на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 7, р/р UA118201720343130001000006160, банк ДКСУ м. Київ МФО 820172, код ЄДРПОУ 02910060) понесені витрати на сплату судового збору в сумі 1 342,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4. Повернути Полтавській обласній прокуратурі, (вул. 1100-річчя Полтави,7, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 02910060) з Державного бюджету України (ККДБ 22030101 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", символ звітності 206, відомча ознака 83, номер рахунку - UA578999980313131206083016712, код за ЄДРПОУ 37959255, отримувач - ГУК у Полт.обл/тг м. Полтава/22030101, банк отримувача - Казначейство України (ел. адм. подат.) - 1 342,00 грн. судового збору, сплаченого платіжною інструкцією № 2141 від 23.08.2023.
Згідно ч.1,ч.2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно ст. 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Солодюк О.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120770198 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні