Справа № 686/246/24
Провадження № 2/686/1880/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2024 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
в складі головуючого судді Заворотної О.Л.
секретаря судового засідання Сікори Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Хмельницький цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору Садівниче товариство «Кристал-2» про скасування рішення органу місцевого самоврядування,
встановив:
В січні 2024 року ОСОБА_1 звернулась до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області із позовом до Хмельницької міської ради, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», садівничого товариства «Кристал-2» про :
- визнання протиправними (недійсними) і скасування рішення Хмельницької міської ради (відповідача) від 28.04.2022 № 32 у частині, що стосується надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки з метою передачі в оренду садівничому товариству «Кристал-2» та рішення Хмельницької міської ради (відповідача) від 28.03.2023 № 94 у частині, що стосується затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки та надання спірної земельної ділянки в оренду садівничому товариству «Кристал-2», як такі, що створюють умови для відмови позивачу, у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,1200 га для індивідуального садівництва у м. Хмельницькому,
-у випадкускасування вказанихрішень Хмельницькоїміської ради,визнати недійснимита такими,що прийнятіна підставіпротиправних рішеньі скасуватирішення Державноїслужби Україниз питаньгеодезії,картографії такадастру (співвідповідача)про внесеннядо Державногоземельного кадаструвідомостей (зміндо них),рішення продержавну реєстрацію,а такожінші рішенняабо діїз правовиминаслідками,в томучислі Державногопідприємства «Центрдержавного земельногокадастру» (співвідповідача),щодо спірноїземельної ділянки,яка на теперішній час має кадастровий номер земельну ділянку: 6810100000:34:001:3671,
- зобов`язати Хмельницьку міську раду (відповідача) повторно розглянути заяву щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,1200 га для індивідуального садівництва у м. Хмельницькому (з місцем розташування, що відображене у додатку № 16) на протязі тридцяти календарних днів з дня закінчення воєнного стану в Україні, попередньо перевірити всі можливі підстави відмови у наданні такого дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно норм матеріального права передбачених статтею 14 Конституції України, статтею 118 Земельного кодексу України та норм процесуального права передбачених статями 81, 82, 85 Цивільного процесуального кодексу України,
- у разі задоволення даної позовної заяви, зобов`язати Хмельницьку міську раду (відповідача) повернути позивачу кошти, що сплачені позивачем за: запити до реєстру речових прав Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна на загальну суму 70,00 гривень (сімдесят гривень 00 копійок); поштове відправлення (лист) до садівничого товариства «Кристал-2» на загальну суму 45,00 гривень (сорок п`ять гривень 00 копійок); судовий збір у ході подання позовної заяви в сумі 968,96 гривень (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок).
- в ході прийняття рішення по справі, встановити судовий контроль за його виконанням, шляхом встановлення строку для надання Хмельницькою міською радою (відповідачем) звіту про його виконання.
Ухвалою суду від 12.01.2024 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
17.01.2024 ОСОБА_1 подала :
1) клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем, де просила замінити первісного відповідача та співвідповідачів Хмельницьку міську раду, Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру», Садівниче товариство «Кристал-2» на належного відповідача Хмельницьку міську раду (тобто залишивши відповідачем лише Хмельницьку міську раду);
2) заяву про зменшення позовних вимог, виклавши вимоги до належного відповідача Хмельницької міської ради в наступній редакції :
- визнати протиправним (недійсним) та скасувати рішення Хмельницької міської від 28.04.2022 № 32 у частині, що стосується надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі в оренду садівничому товариству «Кристал-2» та рішення Хмельницької міської ради від 28.03.2023 № 94 в частині, що стосується затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду садівничому товариству «Кристал-2».
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 19.01.2024 відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради про скасування рішення органу місцевого самоврядування за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
06.02.2024 представник Хмельницької міської ради подав відзив на позов, де зазначив, що пунктами а, в ст. 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ міст належить: розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу Згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельний ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономні Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органи приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення або формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Особа, зацікавлена в одержана у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначені бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республік Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користуванні: відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється: вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
На адресу Хмельницької міської ради надійшло клопотання від 18.02.2022 від голови Садівничого товариства «Кристал-2» Савчук О.В. про надання дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1800кв.м, що розташована за адресою Садівничого товариства «Кристал-2» біля з.д. № 86 та 104 для розміщення трансформаторної підстанції, категорія земель - землі промисловості, транспорту зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ 14.02 - для розміщення, будівництва, експлуатації щ обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії та теплової енергії з метою передачі її в оренду.
Вказане клопотаннябуло переданона розглядпостійної комісіїз питаньмістобудування,земельних відносинта охоронинавколишнього природногосередовища Хмельницькоїміської ради,за результатамирозгляду якогокомісією 15.04.2022ухвалено підтриматизвернення Садівничоготовариства «Кристал-2»тадоручити управлінню земельних ресурсів підготувати відповідний проект рішення.
Рішенням Хмельницької міської ради від 28.04.2022 № 32 «Про надання фізичним та юридичним особам дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, надання дозволу на розроблення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), надання дозволу на поділ земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення» згідно пункту 2 додатку 1 до рішення Садівничому товариству «Кристал-2» було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Хмельницької міської територіальної громади, Садівниче товариство «Кристал-2» (біля земельних ділянок № 86 та №104 для розміщення трансформаторної підстанції орієнтовною площею 1800кв.м.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Зазначає, що відповідно до положень ч.2 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, здійснюється за рішенням відповідного органу.
Садівничим товариством «Кристал-2» подання на адресу Хмельницької міської ради клопотання від 18.02.2022 обумовлено наміром розміщення на території саме трансформаторної підстанції для вирішення потреб садівничого товариства у забезпеченні електричною енергією.
Так, відповідно до Плану зонування території м. Хмельницького, затвердженого рішенням 5- ої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 25 (оприлюднено на сайті Хмельницької міської ради та розміщено у вільному доступі за посиланням https://www.khm.gov.ua/uk/content/pro-zatverdzhennya-planu-zonuvannya-terytoriyi-m-hmelnyckogo) встановлено, що невід`ємною частиною плану зонування є, зокрема, переліки дозволених, переважних і допустимих видів забудови земельних ділянок у межах кожної зони.
Так, розділом Р-3. Зона садових товариств встановлено наступне:
«Р-3. Зона садових товариств Переважні види забудови:
дачні та садові будинки (1-3 поверхи);
господарчі будівлі;
теплиці та оранжереї;
надвірні вбиральні.
Дозволені види забудови території, супутні переважним видам:
магазини та павільйони для торгівлі продовольчими товарами;
кафе, закусочні;
павільйони та лотки для торгівлі сільгосппродукцією, сільгоспінвентарем та добривами;
об`єкти інженерно-технічної структури, що обслуговують дану територію.
Допустимі види забудови, які потребують спеціальних зональних погоджень :
автостоянок;
автозаправних станцій.»
Отже, формування земельної ділянки, розташованої на території Садівничого товариства «Кристал-2» для побудови трансформаторної підстанції узгоджується допустимими видами забудови земельних ділянок вказаної функціональної зони.
При цьому, відповідно до приписів статті 65 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних адміністративно-побутових будівель, інших споруд.
Отже, формування земельної ділянки для розміщення об`єкта інженерної мережі - трансформаторної підстанції обумовлює присвоєння їй КВЦПЗ - 14.02 розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд передачі електричної енергії.
Відповідно до приписів статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.
Отже, Рішення Хмельницької міської ради від 28.04.2022 № 32 прийнято у спосіб та на реалізацію повноважень, визначених ст. 20, 123 Земельного кодексу та було реалізовано фактом розроблення сертифікованою землевпорядною організацією за замовленням Садівничого товариства «Кристал-2» проєкту землеустрою та реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,1800 га за кадастровим номером 681010000:34:001:3671, розташованої у м. Хмельницькому, Садівниче товариство «Кристал-2».
Згідно частинпершої тадругої статті79-1Земельного кодексуУкраїни,формуванняземельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Наголошує, що повноваження з реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про державний земельний кадастр» покладено на державних кадастрових реєстраторів, а її порядок унормовано ст. 24 цього Закону. Відтак, факт реєстрації земельної ділянки, дозвіл на формування якої надано оскаржуваним рішенням міської ради, та присвоєння їй кадастрового номеру засвідчує відсутність підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки, які чітко визначені ч. 6 ст. 24 Закону, а саме подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі, невідповідність поданих документів вимогам законодавства, знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Підсумовуючи викладене, підстави для визнання протиправним (недійсним) рішення Хмельницької міської ради від 28.04.2022 № 32 відсутні загалом та не наведені у позові.
В подальшому, на адресу Хмельницької міської ради надійшло клопотання від 01.02.2023 Садівничого товариства «Кристал-2» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1800 кв.м, яка розміщена за адресою м. Хмельницькому, садівниче товариство «Кристал-2» кадастровий номер 68101000000:34:001:3671 для розміщення трансформаторної підстанції, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Код КВЦПЗ 14.02.
Рішенням Хмельницької міської ради від 28.03.2023 № 94 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення, погодження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту, затвердження технічних документацій із землеустрою щодо об`єднання та поділу земельних ділянок, надання земельних ділянок в оренду, постійне користування» згідно додатку 1 Садівничому товариству «Кристал-2» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 68101000000:34:001:3671 строком на 3 роки.
Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з положеннями ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 12 Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності, в тому числі і надання їх у користування громадянам та юридичним особам, відноситься до виключної компетенції міських рад.
За ст.144Конституції Україниоргани місцевогосамоврядування вмежахповноважень, визначених законом, приймають ріп виконання на відповідній території.
Згідно з частинами першою, п`ятою ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.
Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.
Таким чином, Хмельницька міська рада наділена повноваженнями приймати рішення із земельних питань відповідно до результатів голосування депутатського складу ради.
Оскаржувані позивачем рішення Хмельницької міської ради прийнято у відповідності до положень ст. 20, 122, 123 Земельного кодексу України, їх протиправність доводами позовної заяви, зокрема, посиланням на ч.7 ст. 118, ч.3 ст. 123 та ч.8 ст.186 ч 1 123 Земельного кодексу України та матеріалами позову не підтверджена та цьому не підлягає до вільного тлумачення при з`ясуванні спірних обставин. Окрім того, оскаржуване рішення Хмельницької міської ради від 28.04.2022 № 32 «Про надання фізичним та юридичним особам дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, надання дозволу розроблення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), надання дозволу на поділ земельної ділянки та надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення» хронологічно прийнято раніше, ніж рішення суду у справі № 560/10177/22, просить в позові відмовити.
Ухвалою суду від 19.02.2024 з ініціативи суду до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради про скасування рішення органу місцевого самоврядування, в якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача залучено Садівниче товариство «Кристал-2».
09.04.2024 представник третьої особи Садівничого товариства «Кристал-2» подав пояснення у справі, де зазначив, що доводи позовної заяви є необгрунтованими, проти позову заперечує, оскільки якщо позивачка вважає, що рішення відповідачів порушують її права та інтереси у сфері публічно-правових відносин, як вона про це прямо вказує, то таке, щонайменше, вказує про відсутність порушеного цивільно-правового інтересу. При цьому, навіть якщо вести мову про порушення приватно-правового інтересу, то додані позивачкою докази, з огляду на їх суперечність та недопустимість, не доводять тієї обставини, що земельна ділянка, на яку вона претендує перебуває в межах земельної ділянки 6810100000:34:001:3671, що сформована та надана Садівничому товариству "Кристал-2".
На підтвердження перебування земельної ділянки, площею 0,12 Га, на яку претендує позивачка, є додані нею графічні матеріали (додаток 16). Проте, навіть на цих матеріалах йдеться не про 1200 м2, а про 995,23 м2.
Відповідно довисновку ВерховногоСуду ускладі колегіїсуддів Першоїсудової палатиКасаційного цивільногосуду постановивід 14.12.2022у справі№ 619/2766/19доказами накладення однієї земельної ділянки на іншу повністю чи частково або відсутність такого накладення, у разі розбіжності у правовстановлюючих документах на землю та/або документації із землеустрою, є документи,сформовані кадастровим реєстратором в межах процедури державної реєстрації земельної ділянки за заявою власника або користувача, майбутнього власника або користувача, перелік яких визначений частиною третьою статті 24 Закону № 3613-УІ або висновки експерта у земельно-технічній експертизі.
З оглядуна це,слід стверджувати,що позивачкане довелатієї обставини,щоформування та надання Садівничому товариству "Кристал-2" земельної ділянки 6810100000:34:001:3671 створило умови для відмови їй у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,1200 га, оскільки допустимі докази перебування останньої в межах земельної ділянки 6810100000:34:001:3671 відсутні.
Як можна бачити із доводів позовної заяви, заявниця, претендуючи на земельну ділянку, надання якої унеможливлено наданням земельної ділянки 6810100000:34:001:3671 товариству, обгрунтовує незаконність такого формування та надання тим, що товариство не мало на це права. Посилається на те, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 у справі № 560/10177/22 зобов`язано відповідача повторно, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні, розглянути її заяву від 29.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 0,12 га.
Зазначене рішення адміністративної юрисдикції ґрунтується на попередньому рішенні, яке ухвалене постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 01.08.2022 у справі № 560/2750/22, яким суд дійшов висновку, що відмова у задоволенні звернення заявниці внаслідок відсутності в неї статусу члена садівничого товариства "Кристал-2" є невмотивованою, оскільки цьому товариству не надавалися земельні ділянки. Таке було встановлено апеляційним судом внаслідок того, що землі відповідного масиву надавалися згідно рішення Хмельницької районної ради народних депутатів XXI скликання № 12 від 04.06.1993, яким вирішено відвести земельні ділянки під колективні сади у постійне користування таким підприємствам, організаціям, установам: Хмельницькій обласні державній адміністрації (2,0 га), Інституту прикордонних військ (2,0 га), Хмельницькому військовому гарнізону (2,0 га) Молодіжному об`єднанню "Атлант" (3,0 га), ІНФОРМАЦІЯ_1 (3,0 га), Хмельницькій взуттєвій фабриці (4,5 га), Обласному дорожньому ремонтно-будівельному управлінню (1,8 га), Обласному регіональному банку (6,8). А рішення Хмельницької районної ради народних депутатів XXI скликання № 20 від 01.04.1994 вирішено відвести земельні ділянки під колективні сади у постійне користування таким підприємствам, організаціям, установам: Хмельницькому військовому гарнізону (17,0 га), Військовій частині НОМЕР_1 (23,0 га), міському військовому комісаріату (9,0 га).
Таким чином, якщо і припускати, що заявниця претендує на земельну ділянку в межах вказаного масиву, то така її заява не може бути задоволена, передусім, внаслідок того, що до її заяви не додано погодження відповідного землекористувача, яке має бути додано згідно приписів ч. 6 ст. 118 ЗК України, а не внаслідок формування в межах цього ж масиву земельної ділянки 6810100000:34:001:3671 та надання її Садівничому товариству "Кристал-2".
Тому враховуючи, що неможливість задоволення заяви позивачки, ґрунтується не на формуванні та наданні Садівничому товариству "Кристал-2" земельної ділянки 6810100000:34:001:3671, а на не погодженні відповідними землекористувачами, яким масив земель відводився, беручи до уваги відсутність допустимих доказів того, що земельна ділянка, на яку претендує позивачка, перебуває в межах сформованої для товариства земельної ділянки, то це також вказує на відсутності порушеного права позивачки на розгляд її звернення.
Орган місцевого самоврядування не позбавлений можливості відмовити в задоволенні клопотання заявниці з підстав відсутності, передусім, відповідного погодження осіб, яким відводився у користування відповідний масив.
Відсутність порушенняправ тазаконних інтересівпозивача єсамостійною,достатньою підставоюдля відмовиу позовіі непотребує перевіркиобраного позивачемспособу захистуі правовоїоцінки посуті спору,такого висновку,враховуючи йінші рішеннякасаційної інстанції,дійшов ВерховнийСуд упостанові від29.08.2023у справі№ 910/5958/20,просить впозові відмовитивнаслідок відсутності порушеного приватноправового інтересу заявниці, на захист якого подано позов.
Ухвалою суду від 10.04.2024 підготовче провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору Садівниче товариство «Кристал-2» про скасування рішення органу місцевого самоврядування закрито, а справу призначено до судового розгляду.
Позивач подала клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Представник відповідача подала клопотання про розгляд справи за відсутності представника, просить в позові відмовити.
Представник третьої особи подав клопотання про розгляд справи за відсутності представника, просить в позові відмовити.
Суд, дослідивши та оцінивши в сукупності докази у справі, встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
Рішенням позачергової шістнадцятої сесії Хмельницької міської ради № 32 від 28.04.2022 надано дозвіл садівничому товариству «Кристал-2» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (біля земельних ділянок № 86 та № 104) з метою передачі в оренду, для розміщення трансформаторної підстанції, категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку енергетики, оброни та іншого призначення, ККВЦПЗ 14.2 (для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії).
Рішенням позачергової двадцять п`ятої сесії Хмельницької міської ради № 94 від 28.03.2023 затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду юридичній особі, а саме, садівничому товариству «Кристал-2» земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:34:001:3671, площею 1800кв.м. для розміщення трансформаторної підстанції, категорія земель землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, ККВЦПЗ 14.2 (для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії), термін оренди - 3 роки.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 по справі № 560/10177/22, яким зобов`язано Хмельницьку міську раду повторно, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні, розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.04.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки.
Звертаючись до суду ОСОБА_1 вказала, що оспорюваними рішеннями відповідач створив умови для відмови позивачу, у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,1200 га для індивідуального садівництва у м. Хмельницькому, внаслідок вказаних дій відповідача, позивач протиправно обмежена в реалізації своїх законних прав, що зазначені нормами матеріального права, а саме статтею 14 Конституції України, якою гарантовано право власності на землю та частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України, якою передбачено надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина першої статті 15, частина перша статті 16 ЦК України).
Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
Згідно з частиною першою статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (частина перша статті 21 ЦК України).
Згідно зі статтею 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Пунктом «в» частини першої статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118 та 186-1 ЗК України.
Частиною шостою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статті 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини сьомої статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним, при цьому відповідний орган у випадку прийняття рішення про відмову в надані такого дозволу зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з положеннями частин четвертої, п`ятої, шостої статті 186-1 ЗК України розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України «Про державний земельний кадастр» Кабінет Міністрів України постановою від 17 жовтня 2012 року № 1051 затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок), згідно з пунктом 107 якого державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Згідно з абзацом першим пункту 109 цього Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Частинами п`ятою, шостою статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» встановлено, що Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Згідно зі змістом статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
У частині першій статті 50 Закону України «Про землеустрій» визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) зазначено, що: «у дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження (наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись). Конкретизується ж земельна ділянка у проекті землеустрою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проекту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України «Про землеустрій»). Отже, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Отже, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому.
У постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.
Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.
Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.
Велика Палата Верховного Суду також звертає увагу на те, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.
Отже, якщо земельна ділянка сформована, то розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження позбавлені будь-якого сенсу. Водночас слід наголосити, що розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження хоча й здійснюється заявником з метою отримання земельної ділянки в користування, однак вчиняється саме в інтересах територіальної громади чи держави з метою формування такої земельної ділянки. Тому в разі неотримання в користування такої земельної ділянки особа, яка понесла витрати на розробку та погодження проекту землеустрою, за умови формування земельної ділянки, може претендувати на відшкодування здійснених витрат».
Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку.
Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту.
Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок у межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України), першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.
Встановлено, що формування земельної ділянки з конкретно визначеними межами здійснено на підставі проекту землеустрою Садівничого товариства «Кристал-2» (стаття 79-1 ЗК України, стаття 50 Закону України «Про землеустрій»), що підтверджується Інформацією з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:34:001:3671.
Крім цього, встановлено, що рішенням позачергової тридцять восьмої сесії Хмельницької міської ради від 13.3.2024 № 36 визнано пункт 1 додатку 1 рішення 25-ої сесії Хмельницької міської рад від 28.03.2023 № 94 (щодо затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду юридичній особі, а саме, садівничому товариству «Кристал-2» земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:34:001:3671, площею 1800кв.м. для розміщення трансформаторної підстанції, категорія земель землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, ККВЦПЗ 14.2 (для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії), термін оренди - 3 роки) таким, що втратив чинність відповідно до поданого звернення СТ «Кристал-2».
Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю його прийняття, що узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28 листопада 2018 року у справі № 826/5735/16 (провадження № 11-986апп18), від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18).
Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.
Враховуючи вищевикладене, позов ОСОБА_1 щодо скасування рішень органу місцевого самоврядування задоволення не підлягає.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України судові витрати у зв`язку із відмовою в позові слід покласти на позивача.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 133, 137, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, ст.ст. 79-1, 121, 118 Земельного кодексу України, Законом України «Про місцеве самоврядування», суд -
вирішив:
В позові ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради, за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору Садівниче товариство «Кристал-2» про скасування рішення органу місцевого самоврядування - відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду шляхом подання в 30-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення набуває законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 .
Відповідач: Хмельницька міська рада, код ЄДРПОУ 33332218, м. Хмельницький, вул. Героїхв Маріуполя, 3, 29013.
Третя особа: Садівниче товариство «Кристал-2», код ЄДРПОУ 37263955, м Хмельницький, мікрорайон «Лезневе».
Дата складення повного тексту рішення суду : 02.08.2024.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120775328 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Заворотна О. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні