ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 серпня 2024 року Справа № 280/5228/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Новікової І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,
ВСТАНОВИВ:
05 червня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення від 23 травня 2024 року №00/8920/0406.
Ухвалою суду від 10.06.2024 відкрито спрощене (письмове) позовне провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що спірне податкове повідомлення рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Позивач зазначає, що приймаючи спірне рішення контролюючий орган вказав на несвоєчасне подання позивачем податкової звітності з податку на додану вартість за період січень 2023 року, березень листопад 2023 року, січень 2024 року, лютий 2024 року. Позивач зазначає, що КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради, юридична адреса: 72202, Україна, Запорізька область, Мелітопольський район, смт.Веселе, вулиця Горького 2а/1, було зареєстровано на території, яка тимчасово окупована російською федерацією з 24.02.2022 року по теперішній час, а в подальшому на території, на яких ведуться (велися) бойові дії. Починаючи з 02.08.2022 по теперішній час у Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради відсутній доступ до будівлі, матеріально- технічних цінностей, в тому числі і до бухгалтерської документації підприємства. Більшість працівників залишилися на тимчасово окупованій російською федерацією території, мобільний зв`язок відсутній, електронна пошта не працює, що є причиною не надання в електронній формі звітності. Крім того, надати в документальній формі також не було можливим через відсутність поштового зв`язку. Всі ці обставини і стали причиною несвоєчасного подання звітності у вищевказані періоди. Також, позивач вказував на те, що на теперішній час продовжено строк дії воєнного стану в Україні, а отже, враховуючи вимоги Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» №2115-ІХ від 03.03.2022, із змінами, порушень з боку КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради щодо несвоєчасного подання податкової звітності з податку на додану вартість за період січень 2023 року, березень - листопад 2023 року, січень 2024 року, лютий 2024 року, не має. З урахуванням викладеного у позовній заяві, позивач просив задовольнити позовні вимоги.
Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивача встановлено порушення вимог пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, п.203.1 ст.203 та пп.69.1 п.69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме несвоєчасне подання податкової звітності з податку на додану вартість за період січень 2023 року, березень листопад 2023 року, січень 2024 року, лютий 2024 року. Відповідач зазначає, що порядок виконання платником податків свого обов`язку, зокрема, щодо подання звітності встановлено пп.69.1 підрозд.10 розд.ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання термінів подання звітності, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання термінів подання звітності, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної ПК України, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України (абзац другий пп.69.1 підрозд.10 розд.ХХ «Перехідні положення» ПК України). Відповідач вказує на те, що позивач до ГУ ДПС у Запорізькій області не звертався у відповідності до п.1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» - щодо не можливості виконання свого податкового обов`язку, а отже позивач мав можливість виконувати свої податкові обов`язки. Також, відповідач вказував на те, що Законом № 2115-ІХ передбачено звільнення від двох видів відповідальності за неподання чи несвоєчасне подання звітності, а саме: адміністративної та кримінальної. Водночас, у спірних правовідносинах позивача притягнуто до фінансової відповідальності, звільнення від якої Законом №2115-ІХ не передбачено. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Cуд, всебічно та повно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що 19.04.2024 співробітниками ГУ ДПС у Запорізькій області проведено камеральну перевірку щодо неподання/несвоєчасного подання податкової звітності з податку на додану вартість КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника», за результатами якої складено Акт перевірки від 19.04.2024 №5212/08-01-04-06/41955911.
Відповідно до висновків Акту перевірки контролюючим органом встановлено порушення вимог пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, п.203.1 ст.203 та пп.69.1 п.69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме несвоєчасне подання податкової звітності з податку на додану вартість за період січень 2023 року, березень 2023 року листопад 2023 року, січень 2024 року, лютий 2024 року.
На підставі висновків Акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення рішення від 23.05.2024 №00/8920/0406, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 4080,00 грн.
Позивач, не погодившись з правомірністю прийняття контролюючим органом оскаржуваного податкового повідомлення рішення, звернувся з даним позовом до суду.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до п.49.1 ст.49 ПК України, податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Згідно п.49.2 ст.49 ПК України, платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Відповідно до пп.49.18.1 п.49.18 ст.49 ПК України, податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює: календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Пунктом 203.1 статті 203 ПК України передбачено, що податкова декларація з податку на додану вартість подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Так, в ході проведення перевірки контролюючим органом встановлено, що позивачем податкова декларація з ПДВ за січень 2023 року з граничним строком подання 20.02.2023, фактично подана 10.11.2023; податкова декларація з ПДВ за березень 2023 року з граничним строком подання 20.04.2023, фактично подана 10.11.2023; податкова декларація з ПДВ за квітень 2023 року з граничним строком подання 20.05.2023, фактично подана 10.11.2023; податкова декларація з ПДВ за травень 2023 року з граничним строком подання 20.06.2023, фактично подана 11.11.2023; податкова декларація з ПДВ за червень 2023 року з граничним строком подання 20.07.2023, фактично подана 11.11.2023; податкова декларація з ПДВ за липень 2023 року з граничним строком подання 20.08.2023, фактично подана 11.11.2023; податкова декларація з ПДВ за серпень 2023 року з граничним строком подання 20.09.2023, фактично подана 11.11.2023; податкова декларація з ПДВ за вересень 2023 року з граничним строком подання 20.10.2023, фактично подана 16.11.2023; податкова декларація з ПДВ за жовтень 2023 року з граничним строком подання 20.11.2023, фактично подана 24.01.2024; податкова декларація з ПДВ за листопад 2023 року з граничним строком подання 20.12.2023, фактично подана 16.01.2024; податкова декларація з ПДВ за січень 2024 року з граничним строком подання 20.02.2024, фактично подана 14.04.2024; податкова декларація з ПДВ за лютий 2024 року з граничним строком подання 20.03.2024, фактично подана 14.04.2024.
Пунктом 120.1 статті 120 ПК України передбачено, що неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов`язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов`язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Під час розгляду справи судом встановлено, що позивач не заперечує проти факту подання податкових декларацій з пропуском встановленого строку, проте зазначає, що він не мав можливості виконати такий обов`язок у зв`язку із тимчасовою окупацією смт.Веселе Мелітопольського району Запорізької області де знаходиться будівля КП «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника», персонал лікарні, документація, тощо.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
На момент виникнення спірних правовідносин та розгляду адміністративної справи правовий режим воєнного стану в Україні продовжено та не скасовано.
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії або акцизні склади, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, який розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (далі Порядок №225).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
Згідно пункту 2 розділу ІІІ Порядку №225, у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Отже, чинним законодавством було чітко врегульовано питання звернення платника податків до контролюючого органу у разі неможливості виконання/своєчасного виконання податкових обов`язків, а також передбачено, що підставою для звільнення від відповідальності здійснюється за умови прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
В даному випадку судом встановлено та не надано доказів протилежного, що позивач не звертався до контролюючого органу з питання не можливості виконання податкових обов`язків та контролюючим органом не приймалось рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку.
За таких обставин, посилання позивача на неможливість виконання податкових обов`язків є необґрунтованими та безпідставними.
Більш того, заслуговують на увагу і доводи відповідача про те, що у період з 21.06.2022 по 25.10.2023 позивачем здійснювалась реєстрації в ЄРПН податкових накладних пов`язаних із діяльністю платника податків, що додатково свідчить про можливість виконання податкових обов`язків позивачем.
Також, суд вважає за необхідне звернути увагу і на те, що після перереєстрації місцезнаходження позивача у місті Запоріжжі, позивач все одно не здійснював своєчасну подачу до контролюючого органу податкових декларацій з ПДВ.
Щодо посилань позивача на положення Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», суд зазначає наступне.
Суд зазначає, що Законом України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», установлено, що у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів, визначених підпунктом 1 цього пункту.
Тобто, Законом України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» передбачено звільнення від відповідальності адміністративної та/або кримінальної за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів.
Позивача спірним рішення не було притягнуто ані до адміністративної, ані до кримінальної відповідальності.
Спірним рішенням позивача було притягнуто до фінансової відповідальності, як суб`єкта господарювання, який своєчасно не виконував податкові обов`язки.
Більш того, суд зазначає, що відповідно до пункту 5 Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», цей Закон не поширюється на податкові правовідносини та на правовідносини, на які поширюється діяЗакону України«Про запобігання корупції».
У спірному рішенні застосування штрафних санкцій пов`язано саме з податковими правовідносинами, які регулюються Податковим кодексом України, а відповідно підстави для застосування до спірних правовідносин положень Закону України «Про захист інтересів суб`єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку, що відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення діяв обґрунтовано та з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішень.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Комунального підприємства «Веселівська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування імені О.М.Колісника» Веселівської селищної ради (69095, м.Запоріжжя, вул.Козача, буд.55, код ЄДРПОУ 41955911) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя І.В. Новікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2024 |
Оприлюднено | 05.08.2024 |
Номер документу | 120780390 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні