Постанова
від 17.07.2024 по справі 761/19923/24
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/19923/24

Провадження № 3/761/4869/2024

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2024 року суддя Шевченківського районного суду міста Києва Кваша А.В., за участі представника митного органу Ясінської О.Я., розглянувши матеріали, які надійшли від Координаційно-моніторингової митниці ДМС України про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, керівника ТОВ «АЛЬКОР 2022», проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , за порушення митних правил, передбачених ст. 485 Митного Кодексу України

ВСТАНОВИЛА

13.12.2022 ТОВ «АЛЬКОР 2022» (код ЄДРПОУ 44734157) з метою експорту до В`єтнаму товару «зернові культури: просо червоне, не для сівби, українського походження, врожаю 2022 року», шляхом електронного декларування до пункту контролю «Одеса-Ліски» відділу митного оформлення № 1 митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці подано електронну митну декларацію типу «ЕК 10 АА», яку прийнято до митного оформлення та присвоєно реєстраційний номер від 13.12.2022 №22UA500490011599U4. Загальна вага товару брутто 24000 кг., нетто 23950 кг., фактурна вартість 3 592,50 доларів США.

Відправник товару, відповідно до графи 2 митної декларації, ТОВ «АЛЬКОР 2022» (код ЄДРПОУ 44734157), одержувач, відповідно до графи 8 митної декларації, «Hoang Hai Ltd» (209 Cau Dat Street, Ngo Quyen District, Haiphong, Vietnam)/ «THEMISCYRA LTD» (63-66 Hatton Garden, 5th Floor, Suit 23, London, England).

Декларування товару, відповідно до графи 14 митної декларації, здійснювалось ТОВ «АЛЬКОР 2022» (код ЄДРПОУ 44734157) в особі директора ОСОБА_1 (графа 54 митної декларації).

На підставі зовнішньоекономічного контракту від 30.11.2022 № 3011-A, доповнення № 9 від 12.12.2022 до контракту № 3011-A від 30.11.2022, укладеного між продавцем ТОВ «АЛЬКОР 2022» (код ЄДРПОУ 44734157) в особі керівника ОСОБА_1 та покупцем «THEMISCYRA LTD» (England), товар 15.12.2022 вивезено за межі митної території України, транспортним засобом р/н НОМЕР_2 / НОМЕР_3 , за митною декларацією від 13.12.2022 №22UA500490011599U4, інвойс від 12.12.2022 № 12-7/12-A, CMR від 12.12.2022 № 649003.

В межах перевірки законності вивезення ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) товару за межі митної території України, Державною митною службою України направлено запит до митних органів Великобританії від 03.11.2023 № 26/26-04/11/2848 (лист Координаційно-моніторингової митниці № 7.9-1/7.9-20-5/26/4/3286).

02.02.2024 до Координаційно-моніторингової митниці надійшов лист Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби України від 02.02.2024 № 26/26-04/7.9/296 з відповіддю митних органів Великобританії на запит стосовно надання адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при переміщенні за межі митної території України товару, продавцем та відправником якого виступало ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157), покупцем компанія «THEMISCYRA LTD».

Відповідно до листа митних органів Великобританії від 16.01.2024 № NEU-2016, компанія «THEMISCYRA LTD» була розпущена 07 вересня 2021 року.

Підставою для переміщення товару через митний кордон України були подані директором ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) ОСОБА_1 інвойси, виставлені відповідно до контракту від 30.11.2022 № 3011-А з компанією «THEMISCYRA LTD» (63-66 Hatton Garden, 5th Floor, Suit 23, London, England), яка вже перебувала в статусі розпущеної. Відповідно до п. 3 Контракту № 3011-А від 30.11.2022 інформацію про вантажоодержувача за контрактом Покупець, а саме компанія «THEMISCYRA LTD» надає продавцю, тобто ТОВ «АЛЬКОР 2022», у вигляді письмової інструкції на кожний транспортний засіб.

Відповідно до Доповнення до контракту № 9 від 12.12.2022, яке є невід`ємною частиною Контракту від 30.11.2022 № 3011-А (п. 3), ТОВ «АЛЬКОР 2022» в особі директора ОСОБА_1 та компанія «THEMISCYRA LTD» домовилися про те, що вантажоодержувачем товару «просо червоне, врожаю 2022 року» є компанія «Hoang Hai Ltd» (209 Cau Dat Street, Ngo Quyen District, Haiphong, Vietnam).

Компанія «THEMISCYRA LTD» є розпущеною, а тому є нездатною до укладання контракту, водночас директор ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) ОСОБА_1 подав до митного оформлення в якості підстави для переміщення товару через митний кордон України документи, що містять неправдиві відомості стосовно покупця та, відповідно, одержувача товару.

Таким чином, товар «зернові культури: просо червоне, не для сівби, українського походження, врожаю 2022 року» загальною вагою брутто 24000 кг., нетто 23950 кг., фактурною вартістю 3 592,50 доларів США, переміщений через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів (зовнішньоекономічного контракту від 30.11.2022 № 3011-А, доповнення до Контракту від 12.12.2022 № 9, інвойсу від 12.12.2024 № 12-7/12А виставлених ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) компанії - покупцю «THEMISCYRA LTD» (63-66 Hatton Garden, 5th Floor, Suit 23, London, England), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.

Відповідно до частини 8 статті 264 Митного кодексу України, з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Продавцем та відправником вказаних товарів є ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) в особі гр. України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організовує, визначає, формує, планує, здійснює і контролює діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст.4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Перебуваючи на посаді керівника підприємства ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) гр. ОСОБА_1 відповідає за фінансово-господарську діяльність підприємства і зобов`язаний забезпечити надання до митного контролю і оформлення документи з достовірною та правдивою інформацією.

З облікової картки суб`єкта зовнішньоекономічної діяльності та АІС «Податковий блок» встановлено, що на момент митного оформлення та переміщення товарів через митний кордон України гр. ОСОБА_1 перебував на посаді директора ТОВ «АЛЬКОР 2022».

Таким чином, директором ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) - ОСОБА_1 вчинені дії, спрямовані на переміщення товару «зернові культури: просо червоне, не для сівби, українського походження, врожаю 2022 року», загальною вагою брутто 24000 кг., нетто 23950 кг., фактурною вартістю 3 592,50 доларів США, що згідно з курсом НБУ на день переміщення товарів через митний кордон України складає 131 372,70 гривень через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару, а саме: зовнішньоекономічного контракту від 30.11.2022 № 3011-А, доповнення до Контракту від 12.12.2022 № 9, інвойсу від 12.12.2022 № 12-7/12-А.

Відповідно до частини 2 статті 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Згідно з пунктом 43 частини 1 статті 4 Митного кодексу України посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини 3 статті 65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді.

Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (частини 5 статті 65 Господарського кодексу України).

В судовому засіданні представник Державної митної служби України Ясінська О.Я., просила визнати ОСОБА_1 винним у порушенні митних правил, та застосувати до нього адміністративне стягнення, встановлене санкцією ст. 485 Митного кодексу України.

Судом вжито вичерпних заходів задля повідомлення ОСОБА_1 , водночас у судове засідання останній не з`явився.

Одночасно суд звертає увагу, що Європейський суд з прав людини наголошує на тому, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Відповідно до ч. 4 ст. 526 МК України справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

З урахуванням наведеного та враховуючи, що ОСОБА_1 викликався для розгляду справи завчасно та належним чином, судові засідання неодноразово відкладалися у зв`язку з його неявкою, з метою дотримання вимог ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, суддя вважає можливим розглянути справу за відсутності ОСОБА_1 .

Заслухавши доводи представника Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України Ясінська О.Я. дослідивши матеріали справи, суддя дійшла наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

У ч. 1 ст. 489 МК України зазначено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.

Згідно з правилами ст. 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Частиною 2 статті 83 Митного кодексу України встановлено, що для поміщення товарів у митний режим експорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна: подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари, виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з частиною 1 статті 257 Митного кодексу України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до частини 8 статті 257 Митного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (зі змінами) «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», декларант в гр. 31 має вносити відомості про товар, зокрема зазначає торгівельну марку, виробника товару та найменування країни походження товарів.

Відповідальність за ст. 485 МК України настає у разі заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Відповідно до статті ч. 2 ст. 459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Посадова особа підприємства - керівник та інші працівники підприємства (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за виконання вимог, встановлених законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України з питань митної справи.

Відповідно до ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону.

У ч. 1 ст. 489 МК України зазначено, що посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Пунктом 3.8 розділу 3 Загального додатку Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур, ратифікованої Законом України від 05.10.2006 року N 227-V, визначено, що декларант несе відповідальність перед митною службою за достовірність даних, представлених у декларації, а також за сплату мит та податків.

Пунктом 8 статті 4 МК України, декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування.

Відповідно до частини 1 статті 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за становленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Згідно з ч. 8 ст. 257 МК України, митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів, зокрема: відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів i сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору; фактурна вартість товарів.

Згідно ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Згідно з п. 5 постанови Пленуму Верховного Суду України № 8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил", незаконним переміщенням предметів із приховуванням від митного контролю - є їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлення сховищ, тайників та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з наданням митному органу як підстави для переміщення товару підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві дані.

Згідно з п. 6 вказаної Постанови судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.

Так, відповідно до абз. 4 п. 6 даної Постанови документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені, чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Згідно п. 28. ст. 4 МК України, митні правила - встановлений Митним кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митному органу для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем, або контроль за якими покладено на митні органи Митним кодексом та іншими законами України.

Таким чином, особи, які переміщують товари на митну територію України, повинні дотримуватися митних правил, визначених у Кодексі; за порушення (недотримання) цих правил у Кодексі передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до попередньо встановлених обставин, компанія «THEMISCYRA LTD» є розпущеною з 07 вересня 2021 року, а тому - нездатною до укладання контракту, директор ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) ОСОБА_1 подав до митного оформлення в якості підстави для переміщення товару через митний кордон України документи, що містять неправдиві відомості стосовно покупця та, відповідно, одержувача товару.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, директором ТОВ «АЛЬКОР 2022» (ЄДРПОУ 44734157) - ОСОБА_1 вчинені дії, спрямовані на переміщення товару «зернові культури: просо червоне, не для сівби, українського походження, врожаю 2022 року», загальною вагою брутто 24000 кг., нетто 23950 кг., фактурною вартістю 3 592,50 доларів США, що згідно з курсом НБУ на день переміщення товарів через митний кордон України складає 131 372,70 гривень через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару, а саме: зовнішньоекономічного контракту від 30.11.2022 № 3011-А, доповнення до Контракту від 12.12.2022 № 9, інвойсу від 12.12.2022 № 12-7/12-А., тобто вчинене адміністративне правопорушення, передбачене ст. 485 МК України.

Відповідно до положень ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Враховуючи викладене вина ОСОБА_1 , як декларанта, у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, підтверджується зібраними у справі доказами.

Обґрунтованих підстав для сумніву у достовірності і допустимості наданих суду доказів, які у своїй сукупності відповідають фактичним обставинам справи про адміністративне правопорушення, об`єктивно узгоджуються між собою, взаємодоповнюють один одного та повністю у своїй сукупності відтворюють обставини вчиненого правопорушення, стороною захисту не наведено.

Вирішуючи питання призначення виду стягнення ОСОБА_1 за порушення ним митних правил, суд враховує характер вчиненого, особу правопорушника, який притягується до адміністративної відповідальності фактичні обставини справи та приходить до висновку, що до нього необхідно застосувати адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 65 686, 35 грн.

Відповідно до ст. 40-1 КУпАП та Закону України «Про судовий збір» з ОСОБА_1 необхідно стягнути на користь держави судовий збір у розмірі 605 грн. 60 коп.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 483,519, 524, 526, 527, 528 МК України, ст.ст. 33, 40-1, 283 КУпАП

ПОСТАНОВИЛА

Визнати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , винним у вчиненні порушення митних правил, передбачених статтею 485 МК України (протокол № 0052/126000/24 від 10 квітня 2024 року) та накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що складає 65 686 (шістдесят п`ять тисяч шістсот вісімдесят шість ) 35 коп. на користь держави.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) грн. 60 коп.

Роз`яснити що штраф має бути сплачений не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня вручення їй постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови - не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

У разі несплати штрафу в вищезазначений строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушниці, роботи або за місцезнаходженням її майна в порядку, встановленому законом.

Зобов`язати відділ державної виконавчої служби повідомити про виконання постанови шляхом повернення останньої на адресу суду з відміткою про її виконання.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.

Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її винесення. Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва.

Строк пред`явлення постанови до виконання три місяці з дня набрання постановою законної сили.

Суддя Антоніна КВАША

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120783426
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —761/19923/24

Постанова від 17.07.2024

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Кваша А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні