Рішення
від 31.07.2024 по справі 902/126/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" липня 2024 р. Cправа №902/126/24

Господарський суд Вінницької області у складі головуючої судді Нешик О.С., при секретарі судового засідання Шаравській Н.Л., за участю:

представника відповідача (Фермерського господарства "Агромрія-А"): Бойко А.М. (ордер серії АВ №1119554 від 28.02.2024);

інші учасники справи - не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля", м.Гайсин Гайсинського району Вінницької області

до Немирівської міської ради, м.Немирів Вінницького району Вінницької області

до Фермерського господарства "Агромрія-А", с.Бондурівка Вінницького району Вінницької області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - Вінницька районна державна адміністрація, м.Вінниця

про визнання протиправним та скасування рішення та визнання договорів оренди землі недійсними

ВСТАНОВИВ:

Процесуальні дії у справі, стислий виклад позицій сторін.

До Господарського суду Вінницької області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" (надалі за текстом також - позивач) з позовними вимогами до Немирівської міської ради (надалі за текстом також - відповідач 1) та Фермерського господарства "Агромрія-А" (надалі за текстом також - відповідач 2) про:

1) визнання недійсними, укладених 11.05.2023 між відповідачами договорів оренди землі, об`єктами яких є земельні ділянки:

- площею 1,5559 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0527;

- площею 1,5193 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0528;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0529;

- площею 1,7596 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0530;

- площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0531;

- площею 2,0284 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0532;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0533;

- площею 1,4409 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0534;

- площею 1,5026 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0535;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0536;

- площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0537;

- площею 1,4458 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0538;

- площею 1,5657 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0539;

- площею 1,7088 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0540;

- площею 1,447 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0541;

- площею 1,447 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0543;

- площею 1,4458 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0544;

- площею 1,6254 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0545;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0546;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0547;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0548;

- площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0549;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0550;

- площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0551;

2) про визнання протиправним та скасування рішення 35 сесії Немирівської міської ради 8 скликання "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, власники яких померли" №1577 від 06.04.2023 в частині надання в оренду земельних ділянок.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" зазначило, що 19.12.2017 Немирівською районною державною адміністрацією видано розпорядження №319, яким позивачу надано в оренду земельні ділянки із земель невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) загальною площею 45,65 га (ріллі), які розташовані на території Ковалівської сільської ради Немирівського району Вінницької області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 7 років. 02.01.2018 між позивачем та Немирівською районною державною адміністрацією на підставі вказаного вище розпорядження укладені договори оренди землі на 24 земельні ділянки.

У зв`язку з внесенням змін до законодавства існуючі правовідносини за договорами оренди землі необхідно було привести у відповідність до положень Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", шляхом формування земельних ділянок (присвоєння їм кадастрових номерів, внесення відомостей про такі ділянки до ДЗК). З метою отримання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) позивач звернувся до відповідача 1, водночас останній такого дозволу не надав.

02.06.2023 відповідач 2 звернувся до позивача із листом-повідомленням, в якому вказав, що між відповідачем 1 та відповідачем 2 на підставі рішення 35 сесії Немирівської міської ради 8 скликання №1577 від 06.04.2023 укладені договори оренди землі на земельні ділянки, які до цього було передано позивачу в оренду на підставі розпорядження Немирівської районної державної адміністрації №319 від 19.12.2017.

За твердженнями позивача, станом на момент прийняття розпорядження №319 від 19.12.2017 Немирівська районна державна адміністрація мала відповідні повноваження відносно передачі спірних земельних ділянок в оренду позивачу, а тому позивач вважає, що рішення 35 сесії Немирівської міської ради 8 скликання №1577 від 06.04.2023 є незаконним, а договори, укладені на його виконання, - недійсними.

Ухвалою суду від 07.02.2024 відкрито провадження у справі №902/126/24, яку вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 21.03.2024.

23.02.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву б/н від 23.02.2024 (а.с.128-131, т.1), де Немирівська міська рада проти позову заперечила, в обґрунтування чого зазначила, що спірні земельні ділянки не належать до земель державної власності, а становлять неуспадковані земельні частки (паї). Такі земельні ділянки мають власників - фізичних осіб. За таких обставин особою, яка управляє спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, є відповідна сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки, а тому у Немирівської районної державної адміністрації не було правових підстав для видання розпорядження №319 від 19.12.2017 щодо передачі в оренду спірних земельних ділянок, оскільки ці земельні ділянки не є об`єктом державної власності. Додатково відповідач 1 зазначив, що:

- спірні земельні ділянки не були проінвентаризовані та сформовані відповідно до вимог чинного законодавства;

- право оренди позивача спірних земельних ділянок не було зареєстровано у відповідності до вимог закону;

- Немирівській міській раді не було відомо про існування ні розпорядження №319 від 19.12.2017, ні укладених договорів оренди на виконання цього розпорядження.

01.03.2024 до суду звернулось Фермерське господарство "Агромрія-А" із відзивом на позовну заяву б/н від 29.02.2024 (а.с.237-241,т.1), де виклало свої заперечення відносно позову, зокрема передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідачу 2 відбулась у відповідності до норм Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правової долі земельних ділянок, власники яких померли" №1533-VIII від 20.09.2016. Натомість розпорядження Немирівської районної державної адміністрації №319 від 19.12.2017 є незаконним, оскільки згідно з діючим на той час законодавством, що регулювало спірні правовідносини, розпорядником (власником) земель являлась Ковалівська сільська рада (правонаступником якої є Немирівська міська рада), а не Немирівська районна державна адміністрація. Додатково відповідач 2 зауважив, що оскільки позивач не провів державну реєстрацію права оренди землі по договорах оренди землі, укладених на виконання розпорядження №319 від 19.12.2017, то такі договори не набули чинності. Відповідач 2 також звернув увагу суду на те, що договори оренди землі, укладені на виконання розпорядження №319 від 19.12.2017, реєструвались в книзі записів реєстрації договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) Ковалівської сільської ради 21.12.2017, тобто за 18 днів до укладення самих договорів оренди землі.

20.03.2024 до суду надійшла відповідь на відзив б/н від 20.03.2024 (а.с.1-5, т.2), де позивач навів свої аргументи та міркування відносно доводів відповідачів та мотиви їх відхилення, зокрема зауважив, що договори оренди землі, укладені на виконання розпорядження №319 від 19.12.2017, не можуть бути кваліфікованими як неукладені або такі, що не набули чинності, оскільки вказані договори тривалий час схвалювались сторонами шляхом їх виконання. Також оскільки об`єктом оренди за договорами оренди землі, укладеними на виконання розпорядження №319 від 19.12.2017, на момент їх укладання були не земельні ділянки, а фактично земельні частки (паї), то такі договори підлягали реєстрації за спрощеною процедурою, запровадженою постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)" №119 від 24.01.2000. Відносно доводів відповідачів стосовно того, що Немирівська районна державна адміністрація не мала повноважень надавати позивачу в оренду спірні земельні ділянки зауважив, що на момент укладання договорів земельні ділянки, що були об`єктом оренди за даними договорами, належали до категорії невитребуваних земельних часток (паїв); правовим механізмом, що визначав організаційні та правові засади щодо їх розпорядження, є положення ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", за умовами якого відповідна районна державна адміністрація була наділена повноваження щодо передачі земельних ділянок в оренду.

За наслідком слухання справи, 21.03.2024, судом постановлено ухвалу, якою залучено до участі у справі №902/126/24 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Вінницьку районну державну адміністрацію; в зв`язку із залученням до участі у справі третьої особи, підготовче судове засідання відкладено до 16.04.2024. Необхідність залучення третьої особи мотивована тим, що за твердженнями позивача право оренди на спірні земельні ділянки у позивача виникло на підставі розпорядження Немирівської районної державної адміністрації №319 від 19.12.2017, натомість відповідачі в заперечення проти позовних вимог зазначили, що таке розпорядження видано з перевищенням повноважень згаданою районної державної адміністрації. Отже суд дійшов висновку, що рішення у цій справі може вплинути на права та обов`язки Вінницької районної державної адміністрації (правонаступника Немирівської районної державної адміністрації), оскільки в разі відмови в позові в цій справі є імовірність пред`явлення до неї позовних вимог.

Клопотанням №0148/476 від 28.03.2024 (а.с.38,т.2) Вінницька районна державна адміністрація просила розгляд справи №902/126/24 проводити без участі її представника у зв`язку з його зайнятістю в інших судових засіданнях.

12.04.2024 до суду надійшли пояснення позивача б/н від 11.04.2024 (а.с.41-44,т.2), де Товариство з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" додатково зазначило, що спірні земельні ділянки не можуть бути включені до спадкового майна, на яке спадкоємцям зазначених громадян можуть бути видані свідоцтва про право на спадщину. Це у свою чергу виключає можливість надання спірних земельних ділянок в оренду через механізм управління спадковим майном (через відсутність наявності спірних земельних ділянок в спадковій масі). Земельні ділянки, що є об`єктами оренди за договорами оренди землі, укладеними на виконання розпорядження №319 від 19.12.2017, є невитребуваними земельними ділянками, які можуть надаватися в оренду за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Тому, твердження відповідачів 1 та 2, що зазначені земельні ділянки можуть надаватися тільки по процедурі управління спадковим майном та мають надаватися в оренду виключно органами місцевого самоврядування, - суперечить фактичним обставинам справи та наданим позивачем доказам.

За наслідками слухання справи, 16.04.2024, за клопотанням представника відповідача 1 судом постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви в підготовчому судовому засіданні до 16.05.2024.

В поясненнях б/н від 15.05.2024 (а.с.73-74,т.2) відповідач 2 наголосив, що додатковим фактом і доказом того що позивач погодився із новими орендними правовідносинами щодо спірних земельних ділянок, є той факт, що 03.07.2023 між позивачем та відповідачем 2 було укладено угоду про відшкодування витрат, згідно якої ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" зобов`язується відшкодувати витрати ФГ "Агромрія-А", які понесені останнім у зв`язку зі сплатою орендної плати за спірні земельні ділянки.

У зв`язку з необхідністю витребування додаткових доказів, 16.05.2024 судом постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви до 30.05.2024.

30.05.2024 судом постановлена ухвала, якою закрито підготовче провадження у справі №902/126/24, судове засідання для судового розгляду по суті призначено на 04.07.2024.

В судовому засіданні, 04.07.2024, судом прийнята ухвала (занесена до протоколу судового засідання) про задоволення клопотання відповідача 1 (Немирівської міської ради) Богатиря С.А. про оголошення перерви для надання сторонам можливості мирного врегулювання спору; судове засідання призначено на 16.07.2024.

За результатами розгляду справи, 24.07.2024, постановлена ухвала (занесена до протоколу судового засідання) про оголошення перерви в судовому засіданні до 31.07.2024.

На визначену судом дату, 31.07.2024, з`явився представник Фермерського господарства "Агромрія-А". Інші учасники справи правом участі в судовому засіданні не скористались, хоча про дату, час та місце його проведення були повідомлені належним чином, зокрема позивач та відповідач 1 в попередньому судовому засіданні, що підтверджується розпискою (а.с.105,т2.); третя особа - шляхом надіслання ухвали від 24.07.2024 на адресу електронної пошти (а.с.106,т.2) та до електронного кабінету в підсистемі ЄСІТС.

Враховуючи викладене, є достатні підстави вважати, що судом вжито належних заходів до повідомлення відповідача про дату, час та місце слухання справи. Суд зауважує, що відповідно до положень ч.3 ст.202 ГПК України неявка в судове засідання учасників справи без поважних причин або без повідомлення причин неявки є підставою розгляду справи за відсутності таких учасників справи.

В судовому засіданні представник Фермерського господарства "Агромрія-А" проти позову заперечив та до закінчення судових дебатів звернувся до суду із усним клопотанням про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу після ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Після завершення судових дебатів суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення, попередньо оголосивши орієнтовний час його проголошення (31.07.2024).

Враховуючи неявку представників сторін, відповідно до ч. 4 ст. 240 ГПК України, 31.07.2024 судом підписано вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення.

Фактичні обставини, які встановив суд, та зміст спірних правовідносин.

19.12.2017 Немирівською районною державною адміністрацією видано розпорядження №319 "Про надання земельних ділянок в оренду на території Ковалівської сільської ради" (а.с.22, т.1), за умовами якого вирішено передати в оренду позивачу земельні ділянки із земель невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) загальною площею 45,65 га (ріллі), які розташовані на території Ковалівської сільської ради Немирівського району Вінницької області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 7 років згідно списку, що додається (п.1 цього розпорядження). Встановлено орендну плату у розмірі 12% від нормативно грошової оцінки орендованої земельної ділянки (п.2 цього розпорядження).

Додатком до розпорядження "Про надання земельних ділянок в оренду на території Ковалівської сільської ради" №319 від 19.12.2017 є список громадян, земельні ділянки яких залишаються невитребуваними (нерозподіленими) земельними частками (паями) на території Ковалівської сільської ради та передаються в оренду позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (29 осіб) (а.с.23, т.1).

02.01.2018 на виконання вимог розпорядження Немирівської районної державної адміністрації №319 від 19.12.2017 між позивачем та Немирівською районною державною адміністрацією укладено 24 договори оренди землі (а.с.24-71, т.1), об`єктами оренди за якими є земельні ділянки із числа невитребуваних земельних часток (паїв): №690 площею 1,76 га; №692 площею 2,03 га; №701 площею 1,71 га; №707 площею 1,71 га; №708 площею 1,63 га; №710 площею 1,56 га; №713 площею 1,71 га; №716 площею 1,70 га; №719 площею 1,52 га; №720 площею 1,50 га; №723 площею 1,45 га; №724 площею 1,45 га; №727 площею 1,45 га; №731 площею 1,45 га; №734 площею 1,45 га; №737 площею 1,45 га; №738 площею 1,45 га; №740 площею 1,45 га; №742 площею 1,57 га; №745 площею 1,71 га; №750 площею 1,71 га; №754 площею 1,45 га; №755 площею 1,45 га; №771 площею 1,45 га.

Пунктами 8 договорів оренди землі від 02.01.2018 визначено, що згадані укладаються на строк 7 (сім) років з урахуванням періоду ротації основної сівозміни але в будь-якому випадку діють до закінчення збирання врожаю позивачем. Після закінчення строку дії договорів орендар (позивач) має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар (позивач) повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договорів повідомити письмово орендодавця (Немирівську районну державну адміністрацію) про намір продовжити їх дію.

За правилами п.9, 11 договорів оренди землі від 02.01.2018 орендна плата вноситься орендарем (позивачем) у грошовій формі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 8506,73 грн (вісім тисяч п`ятсот шість гривень, сімдесят три копійки) за 1 рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету орендарем (позивачем) рівними частками за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Згідно з п.33 договорів оренди землі від 02.01.2018 їх дія припиняється у разі: закінчення строку, на який їх було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; отримання власником державного акту на право власності на земельну ділянку.

Відповідно до п.36 договорів оренди землі від 02.01.2018 перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору. Реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

За правилами п.43 договорів оренди землі від 02.01.2018, означені набирають чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди.

На договорах оренди землі від 02.01.2018 містяться записи про реєстрацію означених у книзі записів реєстрації договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) Ковальської сільської ради за №1-3, 5-7, 9, 11-17, 19-26, 28 від 21.12.2017.

В матеріалах справи міститься лист позивача №959 від 26.06.2022 (а.с.75,т.1), адресований відповідачу 1, де викладено прохання надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, з метою подальшої передачі в оренду позивачу стосовно земельних ділянок, які є об`єктами оренди за договорами оренди землі від 02.01.2018.

У відповідь на лист позивача №959 від 26.06.2022 відповідач 1 у листі №03-34-1153 від 01.07.2022 (а.с.76,т.1) повідомив, що відомості про те, хто не отримав сертифікати на прав на земельну частку (пай), внаслідок розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, які залишились у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства "Росія" (с.Ковалівна) у Немирівської міської ради відсутні. Ковалівською сільською радою та Немирівською міською радою на підставі рішення суду не передавалися невитребувані земельні частки (паї) у комунальну власність територіальної громади, на території колишньої Ковалівської сільської ради, у порядку визнання майна безхазяйним. А отже, землі колективної власності колективного сільськогосподарського підприємства "Росія" (с.Ковалівна), які розподілені громадянам у 2003 році Ковалівською сільською радою, не є землями комунальної власності Немирівської міської ради.

Відповідно до рішення 35 сесії Немирівської міської ради Вінницької області 8 скликання №1577 від 06.04.2023 (а.с.79,т.1) Фермерському господарству "Агромрія-А" було передано в користування 24 земельні ділянки сільськогосподарського призначення, власники яких померли, що розташовані на території Немирівської міської територіальної громади Вінницького району Вінницької області, загальною площею 44,52 га терміном на 7 років або до моменту державної реєстрації прав власності спадкоємцями прав на такі земельні ділянки.

На виконання вказаного рішення між відповідачами було укладено (а.с.160-231,т.1):

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,5559 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0527, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50352477;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,5193 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0528, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50352248;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0529, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50359418;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7596 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0530, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50351662;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0531, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50354476;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 2,0284 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0532, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50351981;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0533, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50357558;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4509 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0534, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50351021;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,5026 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0535, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50351371;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0536, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50358134;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0537, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50354594;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4458 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0538, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50354935;

- договір оренди землі від 12.05.2023 на земельну ділянку площею 1,5657 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0539, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50356685;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7088 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0540, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50352999;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,447га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0541, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50352917;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7776 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0542, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11.05.2023, номер запису про інше речове право 50352796;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7044 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0543, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50352647;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4458 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0544, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50355711;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,6254 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0545, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50350615;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0546, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50357118;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0547, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50359052;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0548, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50359729;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0549, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50354754;

- договір оренди землі від 11.05.2023 на земельну ділянку площею 1,4457 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0550, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.05.2023, номер запису про інше речове право 50356216;

- договір оренди землі від 12.05.2023 на земельну ділянку площею 1,7085 га, кадастровий номер 0523084000:03:001:0551, право оренди на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.05.2023, номер запису про інше речове право 50353113.

Норми права, які застосував суд, оцінка доказів та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Предметом позову у цій справі є матеріально-правова вимога про визнання недійсними, укладених 11.05.2023 між відповідачами договорів оренди землі, та скасування рішення 35 сесії Немирівської міської ради 8 скликання №1577 від 06.04.2023.

Відповідно до ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема визнання правочину недійсним; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (ч.2 ст.16 ЦК України).

За правилами ч.2 ст.152 Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001 власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Визначаючись стосовно наявності підстав для звернення позивача із цим позовом до суду, суд вважає за необхідне надати оцінку договорам оренди землі від 02.01.2018, на підставі яких позивач стверджує про набуття прав на земельні ділянки.

Зі змісту розпорядження Немирівської районної державної адміністрації №319 від 19.12.2017 та додатку до нього (а.с.22-23, т.1) слідує, що орендодавцем передано в оренду позивачу земельні ділянки із земель невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв).

Частина 1 ст.84 Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001 встановлює, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Ухвалюючи дане рішення суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.12.2021 у справі №917/2117/19, за якими: "...складовою реформування земельних відносин в Україні, є роздержавлення земель, тобто їх передача із державної та комунальної власності у приватну власність. Землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися з державної у приватну власність різними способами, які залежать від організаційно-правової форми сільськогосподарських підприємств, які виступають землекористувачами. Відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, ст.25 Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001.

Відповідно до частини 1 цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю)."

Приписи щодо паювання земель сільськогосподарського призначення містить, зокрема Указ Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" №20/95 від 08.08.1995, п.1 якого визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" №899-IV від 05.06.2003 (надалі в редакції - чинній станом на момент прийняття розпорядження №319 від 19.12.2017 та укладення договорів оренди землі від 02.01.2018).

За правилами ст.1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" №899-IV від 05.06.2003 право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай).

Відповідно до ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" №899-IV від 05.06.2003 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Викладені вище норми дозволяють констатувати, що паювання земель сільськогосподарських підприємств як особливий порядок набуття у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення є способом приватизації цих ділянок членами таких підприємств, що узгоджується із змістом п.8 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001.

Отже реалізація процедури паювання відповідної частини земель має своїм наслідком припинення права державної та комунальної власності на розпайовані землі, що зумовлює припинення й інших правомочностей щодо земельних ділянок державної та комунальної власності.

Аналізуючи вищенаведені приписи законодавства, можна дійти висновку, що нерозподілені частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а лише перебувають у розпорядженні відповідних адміністрацій до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку (такі висновки містяться в постанові Великої палати Верховного Суду від 01.10.2019 року у справі №922/2723/17).

Суд враховує, що листом Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №354/14-24 від 19.03.2024 (а.с.6,т.2) повідомлено, що в Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею відсутні відомості про видачу державних актів на право власності на земельні ділянки №690 площею 1,76 га; №692 площею 2,03 га; №701 площею 1,71 га; №707 площею 1,71 га; №708 площею 1,63 га; №710 площею 1,56 га; №713 площею 1,71 га; №716 площею 1,70 га; №719 площею 1,52 га; №720 площею 1,50 га; №723 площею 1,45 га; №724 площею 1,45 га; №727 площею 1,45 га; №731 площею 1,45 га; №734 площею 1,45 га; №737 площею 1,45 га; №738 площею 1,45 га; №740 площею 1,45 га; №742 площею 1,57 га; №745 площею 1,71 га; №750 площею 1,71 га; №754 площею 1,45 га; №755 площею 1,45 га; №771 площею 1,45 га.

На відміну від земельної ділянки, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, які належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначений в умовних кадастрових гектарах. Місцезнаходження та межі такої земельної частки (паю) не визначені. Подібні висновки викладені у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.04.2021 у справі №914/2179/19.

Надання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок - часток (паїв) у користування здійснюється без проведення земельних торгів, що передбаченні статтею 124 Земельного кодексу України, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування (такі висновки містяться в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі №822/712/15, від 21.02.2020 у справі №647/195/18).

Згідно з висновками щодо застосування норм права, викладеними в постанові Верховного Суду від 31.03.2021 у справі №233/3366/19: "...Особливістю договору оренди земельного паю є й те, що йдеться не про володіння, користування та розпорядження конкретною земельною ділянкою, яку виділено на місцевості, а про право на земельну ділянку, адже сама ділянка перебувала в загальному масиві ділянок, що виділялися учасникам колективного сільськогосподарського підприємства. І хоча власник сертифікату, тобто орендодавець, за договором оренди земельного паю, не має повноважень власника щодо конкретної земельної ділянки, стосовно якої укладається договір, за договором оренди паю до орендодавця фактично переходить право користування частиною земної поверхні, яка відповідає орендованому паю, у межах загального масиву невизначених земельних ділянок, який становить собою землі відповідного колективного сільськогосподарського підприємства, що підлягають розпаюванню на місцевості як земельної ділянки."

За наведених висновків та фактично встановлених обставин, суд доходить висновку, що 02.01.2018 між Немирівською районною державною адміністрацією та позивачем укладено договори оренди нерозподілених земельних часток (паїв).

За змістом ст.125 Земельного кодексу України №2768-III від 25.10.2001 право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

За правилами п.43 договорів оренди землі від 02.01.2018, означені набирають чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди.

У свою чергу, для вказаного виду договорів встановлена спеціальна процедура реєстрації, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000 "Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)" (такі висновки щодо застосування норм права викладено в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2021 у справі №904/4993/20) (надалі в редакції - чинній станом на момент прийняття розпорядження №319 від 19.12.2017 та укладення договорів оренди землі від 02.01.2018).

За змістом п.2 Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000, реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Для реєстрації договору оренди орендодавець подає особисто або надсилає поштою до відповідного виконавчого комітету органу місцевого самоврядування: договір оренди у двох примірниках; сертифікат на право на земельну частку (пай). Виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради перевіряє у дводенний термін подані документи, реєструє або готує обґрунтований висновок про відмову в реєстрації (п.3 Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000).

Згідно з п.4-8 Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000, договір оренди реєструється у Книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв), що ведеться за формою згідно з додатком. Датою реєстрації договору оренди є дата внесення відповідного запису до цієї Книги. На обох примірниках договору оренди ставиться штамп із зазначенням дати реєстрації та номера запису, а також з підписом особи, яка зареєструвала договір. Рішення про відмову у реєстрації може бути оскаржено у судовому порядку. Перший примірник договору оренди передається орендарю, другий - орендодавцю. Договір оренди підлягає перереєстрації у разі, коли до нього внесено зміни.

Суд зауважує, що на договорах оренди землі від 02.01.2018 містяться відмітки, якими стверджується реєстрація означених 21.12.2017 у книзі записів реєстрації договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) Ковальської сільської ради за №1-3, 5-7, 9, 11-17, 19-26, 28, тобто за 12 календарних днів до дати укладення договорів оренди землі від 02.01.2018.

Водночас за умовами названого Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) орендодавець подає особисто або надсилає поштою до відповідного виконавчого комітету органу місцевого самоврядування договір оренди у двох примірниках. Виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради перевіряє у дводенний термін подані документи, реєструє або готує обґрунтований висновок про відмову в реєстрації.

Отже зміст Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000 та п.43 договорів оренди землі від 02.01.2018, свідчить про те, що укладення договору оренди земельної частки (паю) передує його державні реєстрації, водночас фактичні обставини в даній справі свідчать про наявність відміток про реєстрацію договорів оренди земельних часток (паїв) до моменту їх укладення.

В контексті наведеного суд критично сприймає твердження позивача про допущені "описки" в реєстрації 24 договорів оренди землі від 02.01.2018 оскільки жодних доказів в підтвердження такої тези подано не було. Зокрема суд наголошує на тому, що протягом періоду з дня укладення договорів оренди землі (02.01.2018) позивачем не вжито жодних заходів для усунення такої "описки", шляхом звернення до відповідного органу реєстрації (відповідних доказів суду не надано).

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зокрема, це й принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (такі висновки викладено в постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17).

Справедливість судового розгляду повинна знаходити свою реалізацію, в тому числі у здійсненні судом правосуддя без формального підходу до розгляду кожної конкретної справи.

Дотримання принципу справедливості судового розгляду є надзвичайно важливим під час вирішення судових справ, оскільки його реалізація слугує гарантією того, що сторона, незалежно від рівня її фахової підготовки та розуміння певних вимог цивільного судочинства, матиме можливість забезпечити захист своїх інтересів.

До того ж, 17.10.2019 набув чинності Закон України від 20.09.2019 №132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким було, зокрема внесено зміни до ГПК України та змінено назву ст.79 ГПК України з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".

Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач.

Відповідно до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду і на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

Враховуючи сукупність доказів у справі №902/126/24, суд доходить висновку, що обставини неналежної реєстрації договорів оренди від 02.01.2018 є доведеними, оскільки докази на її підтвердження є більш вірогідними ніж докази в спростування такої обставини.

Статтею 4 ГПК України передбачено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Установивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

З огляду на викладене та оскільки договори оренди землі, укладені між Немирівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" 02.01.2018, не зареєстровані відповідно до Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №119 від 24.01.2000, то право оренди невитребуваних земельних часток (паїв) у позивача не виникло. Звідси відсутнє порушення права позивача прийнятим рішенням 35 сесії Немирівської міської ради 8 скликання "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, власники яких померли" №1577 від 06.04.2023, а також укладеними на його виконання договорами оренди землі від 11.05.2023, а тому воно не підлягає захисту чи відновленню (такі висновки викладено в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.04.2021 у справі №914/2179/19, від 23.05.2023 у справі №917/129/22).

Відсутність порушення прав та законних інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові і не потребує перевірки обраного позивачем способу захисту і правової оцінки по суті спору (відповідна правова позиція міститься в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.08.2023 у справі № 910/5958/20).

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Положення ст. 76, 77 ГПК України передбачають, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, оцінивши подані докази, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Щодо судових витрат.

За правилами ст.129 ГПК України в зв`язку з відмовою в задоволенні позову витрати зі сплати судового збору в сумі 75700,00 грн слід залишити за позивачем.

До закінчення судових дебатів представник відповідача 2 звернувся до суду із усним клопотанням про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу після ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Відповідно до ст.221 ГПК України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог. Для вирішення питання про судові витрати суд призначає судове засідання, яке проводиться не пізніше п`ятнадцяти днів з дня ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Відповідно до ч.8 ст.129 ГПК України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Згідно з п.5 ч.6 ст.238 ГПК України, у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про призначення судового засідання для вирішення питання про судові витрати, дата, час і місце його проведення; строк для подання стороною, за клопотанням якої таке судове засідання проводиться, доказів щодо розміру, понесених нею судових витрат.

З огляду на зазначене клопотання представника відповідача 2, для надання йому можливості подати усі докази розміру судових витрат, суд вважає за доцільне призначити окреме судове засідання для вирішення питання стосовно розподілу понесених судових витрат на професійну правничу допомогу.

Керуючись ст.7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" у справі №902/126/24 відмовити.

2. Судовий збір в сумі 75700,00 грн залишити за позивачем.

3. Призначити судове засідання для вирішення питання про понесені судові витрати у справі №902/126/24 на 19 вересня 2024 року на 12 год. 00 хв. у приміщенні Господарського суду Вінницької області (вул.Пирогова, буд.29, м.Вінниця, 21018, 3-й поверх, зала судових засідань №2).

4. Повний текст судового рішення направити згідно переліку.

5. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 1, 2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 256, 257 ГПК України).

6. Повне рішення складено 02 серпня 2024 р.

Суддя Нешик О.С.

кількість прим. рішення:

1 - до справи;

2, 3 - Товариству з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти (office@upi-agro.com.ua);

4, 5 - представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" адвокату Сіруку О.В. - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти ( ІНФОРМАЦІЯ_1 );

6, 7, 8 - Немирівській міській раді - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти (inbox@nemyriv-mrada.gov.ua; ІНФОРМАЦІЯ_3);

9, 10 - Фермерському господарству "Агромрія-А" - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти (ІНФОРМАЦІЯ_4);

11, 12 - представнику Фермерському господарству "Агромрія-А" адвокату Бойку А.М. - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти( ІНФОРМАЦІЯ_2 );

13, 14 - Вінницькій районній державній адміністрації - в електронній формі до електронного кабінету у підсистемі ЄСІТС та на адресу електронної пошти (vin_rda@vin.gov.ua)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення31.07.2024
Оприлюднено05.08.2024
Номер документу120785615
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди

Судовий реєстр по справі —902/126/24

Судовий наказ від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Рішення від 19.09.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Рішення від 31.07.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 04.07.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні