Постанова
від 02.08.2024 по справі 754/9679/24
ДЕСНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Номер провадження 3/754/4004/24

Справа №754/9679/24

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 серпня 2024 року суддя Деснянського районного суду міста Києва Банах О.Л., розглянувши адміністративний матеріал, який надійшов з Національного агентства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівника політичної партії «ПАТРІОТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 ,

за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП,

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення №50-33/12 від 02.07.2024 року,на підставі статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» Національне агентство здійснило перевірку Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Звіт), поданих політичною партією «ПАТРІОТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», ідентифікаційний код НОМЕР_1 (далі - Партія) за 2021, 2022 та 2023 роки до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр, Додаток 1, Додаток 2, Додаток 3).

За результатами перевірки зазначених Звітів Партії, Національним агентством встановлено, що оформлення Звітів за 2021-2023 роки, включені до них звітні дані не відповідають вимогам законодавства, а саме:

1.Звіти Партії за 2021 - 2023 роки подано без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, що відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739 (далі - Порядок проведення перевірки), є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення.

Так, у Звітах Партії за 2021 - 2023 роки не відображено відомості про наявність місцевих організацій Партії, а саме:

у Звіті Партії за 2021 рік не відображено інформацію щодо 21 місцевої організації, які у встановленому законом порядку набули статусу юридичної особи;

у Звіті Партії за 2022 рік не відображено інформацію щодо 12 місцевих організацій, які у встановленому законом порядку набули статусу юридичної особи;

у Звіті Партії за 2023 рік не відображено інформацію щодо 8 місцевих організацій, які у встановленому законом порядку набули статусу юридичної особи.

Відповідно до витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) від 22.03.2024 за кодом 64392914426 та за кодом 606987772896 станом на 31.12.2023 Партією не додано до Звітів за 2021 - 2023 роки інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру наступних місцевих організацій, які у встановленому законом порядку набули статус юридичної особи:

Черкаська обласна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 26096836);

Іванківська районна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 33950924);

Сихівська районна організація Політичної партії України (ідентифікаційний код 33895261);

Львівська міська організаціяПолітичної партії України (ідентифікаційний код 34028778);

Львівська обласна організаціяПолітичної партії України (ідентифікаційний код 34028703);

Харківська обласна організаціяПолітичної партії України (ідентифікаційний код 33899952);

Кременчуцька міська організаціяПолітичної партії України (ідентифікаційний код 33989459);

Старовижівська районна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37300284);

Політична партія Коломийська районна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37077896);

Політична партія Коломийська міська організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37077880);

Нововолинська міська організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37225574);

Запорізька обласна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 25919326);

Токмацька міська та районна партійна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 25891945);

Миколаївська міська організація політичної партії «Патріотична партія України» в Миколаївській області (ідентифікаційний код 25937475);

Маневицька районна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37236523);

Верховинська районна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 37248387);

Новороздільська міська партійна організація Патріотичної партії України (ідентифікаційний код 33909661);

Новомосковська міська організація Патріотичної партії України Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 37259509);

Івано - Франківська обласна організація Патріотичної Партії України (ідентифікаційний код 37314873);

Жовківська районна організація Патріотичної Партії України (ідентифікаційний код 34054902);

Білоцерківська міська організація Патріотичної Партії України (ідентифікаційний код 36822552) (Додаток 8, Додаток 9).

Водночас, Департаментом інформаційних систем, аналітичної роботи та захисту інформації Національного агентства при перевірці даних Реєстру встановлено, що керівником (уповноваженою особою) Партії станом на 01.04.2024 не створювались облікові записи регіональних осередків (Додаток 5).

Так, відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.

Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).

Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звіту надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.

Таким чином, неподання відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій, які у встановленому законом порядку набули статус юридичної особи за 2021 - 2023 роки є порушенням частини 9 статті 17 Закону.

2.Під час перевірки відомостей, що містяться у державних реєстрах, інших інформаційно-телекомунікаційних та довідкових системах, встановлено, факт проведеної у грудні 2023 року державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, в частині зміни керівника або відомості про керівника юридичної особи; установчих документів; відомостей про членів керівних органів громадського формування та інформації для здійснення зв`язку з юридичною особою.

Відповідно до інформації, отриманої з Єдиного державного реєстру на запит від 25.03.2024 за кодом 385773936961, державним реєстратором 27.12.2023 здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу: політична партія «ПАТРІОТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ» (ідентифікаційний код 21676167).

В реєстраційний справі Партії за номером 1000661070004003034 від 27.12.2023 міститься наступні документи:

Заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі від 30.11.2023 № б/н;

Протокол засідання X з`їзду Патріотичної партії України від 26.11.2023 №23/10;

Статут Патріотичної партії України, затверджений X з`їздом Патріотичної партії України від 26.11.2023 (нова редакція);

Список делегатів, присутніх на X з`їзді Патріотичної партії України від 26.11.2023;

Відомості про склад керівних органів Патріотичної партії України;

Документ, про сплату адміністративного збору від 30.11.2023 № 10026/0198;

Документ, про сплату адміністративного збору за проведення державної реєстрації у скорочені строки від 30.11.2023 № 10026/0198 (Додаток 10).

Так, відповідно до Протоколу засідання X з`їзду Патріотичної партії України від 26.11.2023 № 23/10, на порядок денний винесено питання про визначення осіб, уповноважених здійснити реєстрацію нової редакції Статуту Партії та змін в керівних органах Партії в державних органах та Міністерстві юстиції України.

Вказана інформація підтверджується нотаріально завіреною копією Протоколу засідання X з`їзду Патріотичної партії України від 26.11.2023 № 23/10, складеного на бланках серії НСТ 560137, 560138, 560139 та 560140 підписаного головуючим X з`їзду Партії ОСОБА_1 та секретарем Христенко П.М. , а також засвідченого підписом та печаткою державного нотаріуса Шостої київської державної нотаріальної контори Дашко Ю.О . Окрім того, вказаний Протокол зареєстровано в реєстрі за № 3 - 325, 3 - 326 та стягнуто фіксовану плату в гривнях згідно із статтею 31 Закону України «Про нотаріат».

30.11.2023 Партією подано до Міністерства юстиції України Заяву щодо державної реєстрації змін до відомостей про інформації для здійснення зв`язку; керівника/членів керівного органу або відомостей про таких осіб та зміни установчого документу за підписом ОСОБА_1 .

До вказаних вище документів долучено квитанції АТ «Ощадбанк» від 30.11.2023 № 10026/0198 на загальну суму 9 021, 00 грн., які підтверджують сплату ОСОБА_1 адміністративного збору, в тому числі адміністративного збору за проведення державної реєстрації у скорочені терміни на користь Партії (Додаток 10).

На підставі зазначеного вище, 26.03.2024 (вих. № 50-20/19363-24) Національним агентством направлено на адресу Партії запит про надання інформації (Додаток 6).

Листом від 09.04.2024 № 1 (вх. № 43591/0/07-24 від 09.04.2024) Партія підтвердила факт проведення 27.12.2023 державної реєстрації змін та факт сплати адміністративного збору за проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу та за вчинення нотаріальних дій Головою Партії ОСОБА_1 за рахунок власних коштів (Додаток 7).

Таким чином, не відображення відомостей про внески ОСОБА_1 у вигляді оплати адміністративного збору за проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу та за вчинення нотаріальних дій на користь Партії у пункті 2 «Інші внески» розділу II «Внески та інші надходження» Звіту Партії є порушенням частини 11 статті 17 Закону.

Виявлені порушення зафіксовано у Висновках про результати перевірки Звітів Партії за 2021 рік, 2022 рік та 2023 рік від 18.04.2024 № 267, № 268 та № 269, затверджених наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 20.04.2024 № 101/24, які опубліковано на офіційному веб сайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону (Додаток 11, Додаток 12, Додаток 13).

3.Окрім того, в рамках адміністративного провадження уповноваженою особою на складання проколу було встановлено, що Звіти Партії за 2021 - 2023 роки підписано та подано особою, яка не уповноважена його підписувати, що є грубим порушення пункту 1 частини 2 статті 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого Наказом Національного агентства 14 січня 2021 року № 6/21 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 січня 2021 року за № 117/35739.

Звіт Партії за 2021 рік подано до Національного агентства через Реєстр 26.01.2024, Звіти Партії за 2022 рік та 2023 рік подано - 30.01.2024 та підписано, шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису ОСОБА_4 на підставі Довіреності від 30.07.2021 за підписом керівника Партії Габера Миколи Олександровича, яка посвідчена державним нотаріусом Шостої державної нотаріальної контори Дашко Ю.О. та зареєстрована в реєстрі за № 3 - 676 (Додаток 14).

Проте, вказана вище Довіреність дійсна терміном на два роки, тобто до 30 липня 2023 року.

Таким чином, станом на 26.01.2024 та 30.01.2024 ОСОБА_4 не мала повноважень на вчинення дій від імені Партії в частині подання та підписання Звітів за 2021 - 2023 роки, за що передбачена відповідальність ст. 212-21 КУпАП.

В судове засідання ОСОБА_1 не з`явився, хоча про час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

З будь-якими клопотаннями до суду не звертався.

Враховуючи, що згідно з ч.2 ст. 268 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 212-21 КУпАП, відносяться до категорії справ, при розгляді яких присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, не є обов`язковою, суд вважає за можливе проводити розгляд справи за відсутності останнього.

Вказане узгоджується з рішенням Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 року у справі «Смірнов проти України», відповідно до якого в силу вимог ч.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду об`єктивно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи, є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції.

В своїх рішеннях Європейський суд також наголошує, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Відповідно до ст. 268 КУпАП, суд вважає за можливе розглянути справу про адміністративне правопорушення у відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на підставі наявних в матеріалах справи доказів.

В судовому засіданні захисник Хомич А.М. зазначив про те, що в діях ОСОБА_1 немає складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, оскільки він не являється суб`єктом правопорушення, так як положеннями вищезазначеної статті чітко не визначено на кого саме має бути накладений штраф у разі порушення встановленого порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.Крім того, місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, самостійно подають свої звіти до політичної партії та НАЗК, звіти місцевих організацій підписуються їх керівником та засвідчується печаткою такого місцевого осередку. Приймаючи до уваги наведене просить закрити провадження по справі у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Суд, вислухавши пояснення захисника, дослідивши матеріали справи, прийшов до наступного висновку.

Так, Конституцією України передбачено, що однією із засад судочинства є змагальність сторін і закон не покладає на суд обов`язок збирати докази винуватості чи невинуватості особи (ст. 129 ч. 3 п. 4).

Статтею 245 КУпАП визначенні завдання провадження в справах про адміністративні правопорушення, якими є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно до норм ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- чи кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, що використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Встановлені правила допустимості і відповідності доказів є гарантом їх достовірності та істинності.

При цьому, з урахуванням вимог ст. 252 КУпАП, докази повинні оцінюватися за внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності.

Так, згідно з п.п. 1, 4 розділу ІV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом НАЗК від 19.02.2021 року №102/21, закріплено, що звіти формуються лише тими місцевими організаціями політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи.Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, формуються в Реєстрі та подаються на погодження керівнику (уповноваженій особі) політичної партії через електронний кабінет за процедурою, визначеною відповідними інструкціями користувачів, які розміщуються на офіційному вебсайті Національного агентства та офіційній сторінці Реєстру.

Після складання звітів, зазначені посадові особи зобов`язані подати такі звіти до політичної партії та НАЗК.

Таким чином, нормами підзаконного нормативно-правового акта самого НАЗК визначено, що місцеві осередки політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи:

- самостійно подають свої звіти до політичної партії та НАЗК;

- звіти місцевих осередків підписуються їх керівником шляхом накладання КЕП.

Крім того, аналіз положень статуту політичної партії «ПАТРІОТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», який діяв на момент подання звіту, зокрема п. 5.21 даного Статуту, дає однозначні підстави стверджувати, що саме голови районних, міських, місцевих партійних організацій політичних партій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, мають відповідні повноваження щодо підписання та подання звітів до НАЗК.

Так, п. 5.21 Статуту визначено, що голова районної, міської партійної організації: здійснює загальне керівництво районною, міською партійною організацією; виконує рішення Загальних зборів районної або міської партійної організації та вищих керівних органів ППУ; здійснює оперативне управління майном та коштами партійної організації; звітує про свою діяльність на загальних зборах; представляє організацію у державних та громадських органах; здійснює іншу діяльність в межах своїх повноважень; завчасно здає звіти до центральних органів ППУ та до державних структур згідно чинних законів України; координує роботу районної, міської партійної організації.

Таким чином, перекладання обов`язків голів місцевих осередків на керівника самої політичної партії є незаконним та суперечить принципу індивідуального характеру юридичної відповідальності, закріпленого у ст. 61 Конституції України.

Також,згідно з п.п. 1, 9 розділу ІІ Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом НАЗК від 19.02.2021 року №102/21, закріплено, щозвіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту (далі - уповноважена особа), до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) керівника (уповноваженої особи) політичної партії.Сформований Звіт підписує керівник (уповноважена особа) політичної партії шляхом накладання КЕП.

З матеріалів справи про адміністративне правопорушення вбачається, що звіти політичної партії було подано ОСОБА_4 на підставі Довіреності від 30.07.2021 року за підписом керівника Партії ОСОБА_1 , яка посвідчена державним нотаріусом Шостої державної нотаріальної контори Дашко Ю.О..

Проте, вказана вище Довіреність була дійсна строком на два роки, тобто до 30 липня 2023 року, а звіти партії подавались 26.01.2024 року та 30.01.2024 року, що свідчить про подачу звіту не уповноваженою на те особою.

Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.

Отже, у тексті статті 212-21 КУпАП не визначений суб`єкт адміністративного правопорушення, який може бути підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу, передбаченому санкцією цієї статті.

Системний аналіз норм глави 2 «Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність» та ст. 27 КУпАП дають підстави вважати, що суб`єктами у справах про адміністративні правопорушення можуть бути фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), посадові особи та юридичні особи.

Таким чином, якщо виходити з аналізу об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то суб`єктом цього правопорушення може бути особа, на яку чинним законом покладено обов`язок подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.

З матеріалів справи та протоколу про адміністративне правопорушення вбачається, що ОСОБА_1 взагалі не подавались звіти політичної партії, отже невідповідність змісту цих звітів вимогам нормативно-правових актів не може бути підставою для притягнення саме ОСОБА_1 до відповідальності за наведених в протоколі про адміністративне правопорушення обставин.

Враховуючи вищевикладене, суб`єктивна сторона інкримінованого ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, відсутня, а тому провадження в справі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП підлягає закриттю на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП.

Керуючись ст.ст. 245, 247, 252, 283, 284, 294, 212-21 КУпАП, суд

ПОСТАНОВИВ:

Провадження в справі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , за ст. 212-21 КУпАП - закрити на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП за відсутності складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного суду через Деснянський районний суд м. Києва протягом 10 днів з дня винесення постанови.

Суддя О.Л. Банах

СудДеснянський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.08.2024
Оприлюднено06.08.2024
Номер документу120794852
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяАдміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру

Судовий реєстр по справі —754/9679/24

Постанова від 02.08.2024

Адмінправопорушення

Деснянський районний суд міста Києва

Банах О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні