РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
05 серпня 2024 року м. Рівне№460/4954/24Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
Сільськогосподарський виробничий кооператив "Обгів" (далі також СВК "Обгів", позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі також відповідач), в якому просив:
-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області, яке оформлено у листах від 26.02.2024 №1846/6/17-00-04-03-09 та від 19.03.2024 №2727/6/17-00-04-03-09, про непідтвердження для Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік;
-зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області підтвердити для Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" статус платника єдиного податку четвертої групи з 01 січня 2024 року, шляхом включення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Мотивуючи свої вимог позивач зазначав, що непідтвердження для Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки СВК "Обгів" вчасно та в повному обсязі подавалася податковому органу уся необхідна звітність. Окрім того, наголошував, що контролюючим органом повинна була проводитися документальна перевірка платника податків з прийняттям рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку. Однак, ГУ ДПС у Рівненській області документальна перевірка в СВК "Обгів" не проводилася. Просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 15.05.2024 відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін у судове засідання.
Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена у відзиві на позов від 30.05.2024, відповідно до змісту якого він заперечував проти їхнього задоволення. Зазначав на обґрунтування такої позиції про те, що ВК "ОБГІВ" подав загальні декларації з податку на поточний рік із зазначенням КАТОТТГ за місцем розташування земельних ділянок. Разом з тим, СВК "ОБГІВ" не подано звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за місцем розташування земельних ділянок. Зважаючи на викладене, рішення Головного управління ДПС у Рівненській області №1846/6/17-00-04-03-09 від 26.02.2024 та №2727/6/17-00-04-03-09 від 19.03.2024, про непідтвердження для СВК "Обгів" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік є правомірними, а відтак правових підстав для їх скасування немає. При цьому відповідач заперечував обов`язковість проведення документальної перевірки платника податків в межах спірних правовідносин. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
10.06.2024 від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій останній висловив свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення.
Враховуючи, що розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, то відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з наступних підстав.
Судом встановлено, що СВК "Обгів" є зареєстрованою юридичною особою з основним видом діяльності за КВЕД "01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур".
Не є спірною обставина того, що у період 2019-2023 років СВК "Обгів" мав статус платника єдиного податку 4 групи, що підтверджується довідками Головного управління ДПС у Рівненській області від 07.05.2024 за № 986/АП/17-00-04-03-12, № 987/АП/17-00-04-03-12, №988/АП/17-00-04-03-12, №989/АП/17-00-04-03-12, №991/АП/17-00-04-03-12.
20.02.2024, з метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік, позивач через "Електронний кабінет платника" подав пакет податкової звітності, а саме:
-Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2023 рік (подається до Податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік);
- Податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік та додатки до них - Відомості про наявність земельних ділянок на 2024 рік та Розрахунки загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2023 рік:
1. по Повчанській ТГ (код адміністративно-територіальної одиниці за місцем розташування земельної(их) ділянки(ок) за КАТОТТГ - UA56040250000064519, рядок 9 декларації);
2. по Варковицькій ТГ (КАТОТТГ - UA56040050000074861, р.9);
3. по Привільненській ТГ (КАТОТТГ - UA56040270000014394, р.9);
4. по Семидубській ТГ (КАТОТТГ- UA56040310000052028, р.9);
5. по Тараканівській ТГ (КАТОТТГ - UA56040350000014945, р.9).
Фактичне отримання цієї звітності Державною податковою службою України 20.02.2024 підтверджується квитанціями №2 від 20.02.2024 із реєстраційними номерами 9034263402, 9034262115, 9034262055, 9034262149, 9034262188, 9034262211.
26.02.2024 ГУ ДПС у Рівненській області надіслало для СВК "Обгів" лист за №1846/6/17-00-04-03-09, у якому повідомило, що згідно з пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПКУ саме подання не пізніше 20 лютого поточного року загальної та звітної податкових декларацій з єдиного податку четвертої групи з додатками, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва є підставою для розгляду питання щодо можливості переходу / щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи. Враховуючи норми пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПКУ та те, що Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Обгів" не подано звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, Головне управління ДПС у Рівненській області не підтверджує статус платника єдиного податку четвертої групи що Сільськогосподарському виробничому кооперативу "Обгів" на 2024 рік.
09.03.2024, ураховуючи усні роз`яснення уповноваженого працівника ГУ ДПС у Рівненській області, позивачем через "Електронний кабінет платника" подано пакет уточнюючої податкової звітності: уточнюючу загальну Податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік; уточнюючі Податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік та додатки до них - уточнюючі Відомості про наявність земельних ділянок на 2024 рік та уточнюючі Розрахунки загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2023 рік у розрізі територіальних громад: Повчанській, Варковицькій, Привільненській, Семидубській, Тараканівській.
Отримання цієї уточнюючої звітності Державною податковою службою України 09.03.2024 підтверджується квитанціями №2 від 09.03.2024 із реєстраційними номерами відповідно: 9052811631, 9052810237, 9052810188, 9052809695, 9052810248, 9052810251.
Отримавши уточнюючі податкові декларації платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік від 09.03.2024, органом податкової служби 09.03.2024 в "Електронному кабінеті платника податків" для СВК "Обгів" було нараховано сплату єдиного податку на 2024 рік.
18.03.2024, ураховуючи прийняття уточнюючих декларацій платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік та нарахування до сплати суми єдиного податку на 2024 рік, СВК "Обгів" звернулося до ГУ ДПС у Рівненській області з листом за вихідним №1, у якому повторно заявило клопотання про підтвердження для , СВК "Обгів" статусу платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік.
19.03.2024 ГУ ДПС у Рівненській області надіслало позивачеві листа за №2727/6/17-00-04-03-09, у якому повідомило про те, що СВК "Обгів" подано загальні декларації із зазначенням КАТОТТГ за місцем розташування земельних ділянок. Разом з тим, СВК "Обгів" не подано звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за місцем розташування земельних ділянок, а саме по Повчанській ТГ, Варковицькій ТГ, Привільненській ТГ, Семидубській ТГ, Тараканівській ТГ. Вказано, що враховуючи норми пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, Головне управління ДПС у Рівненській області листом від 26.02.2024 №1846/6/17-00-04-03-09 повідомило СВК "Обгів" про не підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік. Поданій 20.02.2024 податковій звітності по єдиному податку четвертої групи присвоєно статус "історія подання". Зважаючи на викладене вище, Головним управлінням ДПС у Рівненській області поданими уточнюючим деклараціям по єдиному податку четвертої групи на 2024 рік присвоєно статус "історія подання".
Надаючи правову оцінку правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Податковим кодексом України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).
Відповідно до приписів пунктів 291.2, 291.3 статті 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності. Юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Відповідно до пп.291.4.4 п.291.4 ст.291 ПК України юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, віднесено до четвертої групи суб`єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Згідно із пунктами 299.1, 299.2 ст.299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування встановлюєтьсяст.298 ПК України, п.298.8 якої передбачено, що порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.8 цієї статті.
Щорічне підтвердження статусу платника єдиного податку, умови та порядок такого підтвердження встановлено правилами пп.298.8.1 п. 298.8 ст.298 ПК України.
Так, відповідно до пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Згідно із пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 ПК Україниплатники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Пунктом 299.10 ст.299 ПК Українивизначено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі, зокрема, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу (абзац 5).
Аналіз наведених законодавчих приписів дає підстави для висновку про чітке розмежування понять переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
Суд зазначає, що ПК України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку четвертої групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у пп.298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку четвертої групи.
Вказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 24.01.2019 по справі №814/1394/15.
Як встановлено судом і не є спірним у справі, позивач у період з 2019 року по 2023 рік мав статус платника єдиного податку четвертої групи. При цьому, відповідного рішення податкового органу про анулювання такої реєстрації відповідачем не приймалося, а тому 01.01.2024 позивач автоматично повинен був набути статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.
Також матеріалами справи підтверджується, що з метою підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи позивачем скеровувалася до контролюючого органу відповідна податкова звітність, яка була отримана відповідачем.
Згідно із абз.2 п.299.11 ст.299 ПК України, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті. 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
Відповідно, єдиним законним способом реалізації владних управлінських функцій є проведення документальної перевірки, на підставі якої встановлюється, що платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), як наслідок - прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку.
Отже, нормами ПК України передбачений порядок реєстрації або анулювання реєстрації платників єдиного податку.
Контролюючий орган має право прийняти рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи, згідно передбаченого Податковим кодексом України порядку.
Суд зазначає, що для прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи мають бути виконані всі вимоги передбаченіПК України.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі №816/543/17, від 16.04.2018 у справі №808/657/16, від 08.05.2018 у справі №816/1088/17, від 19.04.2019 у справі №822/2037/18.
Проте, в межах спірних правовідносин відповідачем не надано доказів проведення документальної перевірки позивача з прийняттям відповідного рішення.
Як встановлено судом, відповідач, покликаючись на вимоги пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України щодо недотримання позивачем строку подання загальної та звітної податкових декларацій, не підтверджує статус позивача як платника четвертої групи, фактично анулювавши такими діями такий статус позивача у 2024 році, що не узгоджується з вищезазначеними вимогами ПК України.
При цьому, судом враховано висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 10.12.2019 по справі №806/499/16, відповідно до яких податковим законодавством не передбачено пропуск встановленого пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК Українистроку подання пакету документів для підтвердження статусу платника єдиного податку у якості підстави для не підтвердження такого статусу у відповідному періоді та виключення з реєстру платників.
Суд наголошує на обставинах того, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).
Отже, відсутність рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи вказує на недоведення податковим органом дотримання ним як суб`єктом владних повноважень способу реалізації владних управлінських функцій, а також свідчить про безпідставність та протиправність дій податкового органу щодо непідтвердження позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи у 2024 році.
Направлені на адресу позивача листи Головного управління ДПС у Рівненській області 26.02.2024 №1846/6/17-00-04-03-09 та від 19.03.2024 №2727/6/17-00-04-03-09, не є рішеннями контролюючого органу про анулювання реєстрації платника єдиного податку, оскільки не містять висновку відповідача про таке анулювання.
Тому, суд дійшов висновку, що належним способом відновлення порушеного права позивача в даному випадку є визнання протиправними дій відповідача щодо анулювання позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи, і, як наслідок, зобов`язання відповідача підтвердити СВК "Обігів" статус платника єдиного податку четвертої групи у відповідному реєстрі на 2024 рік.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Рівненській області, щодо відмови, оформленої у листах від 26.02.2024 №1846/6/17-00-04-03-09 та від 19.03.2024 №2727/6/17-00-04-03-09, у підтвердженні для Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області підтвердити для Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" статус платника єдиного податку четвертої групи з 01 січня 2024 року, шляхом включення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Стягнути на користь Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Обгів" судовий збір в сумі 2422,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 05 серпня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - Сільськогосподарський виробничий кооператив "Обгів" (вул. Анастасії Мороз, буд. 2-А, с. Соснівка, Дубенський р-н, Рівненська обл., 35660, ЄДРПОУ/РНОКПП 30717849)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя С.А. Борискін
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2024 |
Оприлюднено | 07.08.2024 |
Номер документу | 120811568 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.А. Борискін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні