Рішення
від 05.08.2024 по справі 480/3736/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 серпня 2024 року Справа № 480/3736/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/3736/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Евалон</a> (далі позивач, ТОВ Евалон) до Головного управління ДПС у Сумській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС у Сумській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України) про:

- визнання протиправним та скасування рішення № 10862154/36325016 від 08.04.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024;

- зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 47 від 29.02.2024 датою фактичного подання,

У С Т А Н О В И В:

І. Позиція позивача

Під час провадження господарської діяльності 01.02.2024 ТОВ Евалон уклало з ТДВ Охтирський хлібокомбінат договір оренди майна, згідно з яким позивач передав у платне тимчасове користування деко для випікання молочного хліба та листи для випікання булочок і гамбургерів.

На виконання вказаного договору, у лютому 2024 року ТДВ Охтирський хлібокомбінат отримало послуги оренди майна, про що 29.02.2024 було складено акт приймання-передачі наданих послуг та у зв`язку з чим цього ж дня ТОВ Евалон склало податкову накладну № 47.

Вказана податкова накладна, 11.03.2024 направлялись для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, втім, її реєстрація була зупинена, позивачу запропоновано надати пояснення і копії документів щодо підтвердження вказаної у податковій накладній інформації.

Незважаючи на надання ТОВ Евалон пояснень та додаткових документів, у реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024 було відмовлено, про що 08.04.2024 прийнято відповідне рішення.

Підставою для відмови, податковий орган визначив ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

На переконання позивача, оскаржуване рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки господарська операція по договору оренди від 01.02.2024 є реальною, направленою на настання правових наслідків, обумовлених нею та підтверджена належним чином складеними первинними документами бухгалтерського обліку.

Крім того, позивач зауважив на тому, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містило конкретного переліку документів, які необхідно було надати для підтвердження правомірності складання податкової накладної.

За таких обставин ТОВ Евалон вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

ІІ. Заперечення відповідачів

Не погоджуючись з позовними вимогами, ДПС України та ГУ ДПС у Сумській області у відзивах зазначили, що ТОВ Евалон відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України 11.03.2024 направило на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 47 від 29.02.2024 по отримувачу послуг ТДВ Охтирський хлібокомбінат, втім, з огляду на пункт 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної була зупинена, оскільки позивач відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Так, позивачем були надані пояснення та документи щодо виконання договору оренди, за результатами розгляду яких комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації податкової накладної.

У надісланому ТОВ Евалон повідомленні про надання додаткових пояснень, вказувалось які саме документи необхідно надати. Зокрема, у розділі «Додаткова інформація» зазначалось про надання пояснень і підтверджуючих документів згідно з якими виписана податкова накладна № 47 від 29.02.2024 на суму 55 060, 21 грн. на реалізацію товару за УКТ ЗЕД 8438101000 в адресу ТДВ «Охтирський хлібокомбінат», оскільки відповідно до наданих документів та пояснень цей товар був переданий в оренду. Втім, 02.04.2024 позивачем були надані документи щодо передачі в майна в оренду, тобто, надання послуги згідно з ДКПП 6820, а не стосовно реалізації майна за кодом УКТ ЗЕД 8438101000, вказаного у податковій накладній № 47 від 29.02.2024.

У зв`язку з цим, враховуючи не надання ТОВ «Евалон» первинних документів, які підтверджують реалізацію майна, вказаного у спірній податковій накладній за кодом УКТ ЗЕД 8438101000, комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024.

За наведених обставин, враховуючи приписи Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, відповідачі вважають оскаржуване рішення правомірними, а позовні вимоги про його скасування необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати спірну податкову накладну, відповідачі зауважили, що ця вимога не може бути задоволена, оскільки реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями відповідача-2 і суд не може втручатись у цю дискрецію при прийнятті рішення.

ІІІ. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 08.05.2024, позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/3736/24, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.

Ухвалою суду від 26.06.2024 позивача зобов`язано надати копії податкової накладної № 47 від 29.02.2024 та акту виконаних робіт по договору оренди майна за лютий 2024.

IV. Обставини справи

Відповідно до договору оренди майна від 01.02.2024, ТОВ «Евалон» зобов`язувалось передати ТДВ «Охтирський хлібокомбінат» у тимчасове володіння та користування майно, а саме: деко для випікання молочного хліба у кількості 1 шт. вартістю 9 060, 74 грн., деко для випікання молочного хліба в кількості 107 шт. вартістю 353 391, 36 грн., лист для випікання гамбургерів в кількості 1 шт. вартістю 9 060, 74 грн., лист для випікання булочок в кількості 1 шт. вартістю 6 373, 28 грн., лист для випікання булочок в кількості 1 шт. вартістю 3 584, 58 грн. та лист для випікання гамбургерів 80 гр. в кількості 53 шт. вартістю 169 130, 35 грн. (а.с. 28).

Пунктами 4.1, 4.2 вказаного договору встановлено, що орендна плата за користування майном складає 55 059, 54 грн. і і сплачується в безготівковому порядку на розрахунковий рахунок орендодавця не пізніше 10 числа наступного місяця.

На виконання умов вказаного договору, згадане майно згідно з актом приймання передачі від 01.02.2024 було передано в користування ТДВ «Охтирський хлібокомбінат», а 29.02.2024 складено акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000003, згідно з яким загальна вартість робіт (послуг) склала 55 059, 54 грн. (а.с. 29-30)

У зв`язку з підписанням акту виконаних робіт, 29.02.2024 ТОВ «Евалон» була виписана податкова накладна № 47, яка 11.03.2024 направлялась для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Втім, за змістом квитанції, реєстрацію цієї податкової накладної зупинено у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 8438 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно, запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування податкової накладної № 47 від 29.02.2024, реєстрація якої була зупинена, ТОВ «Евалон» надало пояснення та копії документів, за результатами розгляду яких 28.03.2024 комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення про направлення позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024, у якому вказувалось про необхідність надання первинних документів щодо постачання товарів/послуг, транспортування продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній.

У розділі Додаткова інформація було вказано про надання пояснень та підтверджуючих документів, згідно з якими виписана податкова накладна № 47 від 29.02.2024 на суму 55 060, 21 грн. на реалізацію товару за кодом УКТ ЗЕД 8438101000 в адресу ТДВ «Охтирський хлібокомбінат», оскільки згідно з наданими документами та поясненнями вказаний товар переданий в оренду (ДКПП 68.20). Також вказувалось на відсутність розрахункових документів (виписки банку, платіжних доручень) від покупця та ОСВ по рахунку 361, пояснень та документів щодо транспортування обладнання.

Так, 02.04.2024 ТОВ «Евалон» були надані додаткові документи та пояснення, проте, враховуючи надання документів, які стосувались передачі в оренду майна, тобто, надання послуги згідно з ДКПП 68.20, і ненадання жодного документа щодо суті господарської операції вказаної у податковій накладній № 47 від 29.02.2024, а саме: реалізації товару за кодом УКТ ЗЕД 8438101000, ГУ ДПС у Сумській області 08.04.2024 прийнято рішення № 10862154/36325016 про відмову у реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024.

Підставою для прийняття такого рішення, було вказано ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

V. Норми права які регулюють спірні правовідносини та їх застосування

На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України. Зокрема, цим Кодексом визначається вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

На виконання пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг. У податковій накладній, що складається за операціями з вивезення товарів за межі митної території України, зазначаються ті одиниці виміру товарів, які застосовуються при оформленні митної декларації на такі товари;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер;

к) дата та номер митної декларації зазначаються у разі складання платником податкової накладної за операціями з вивезення товарів за межі митної території України;

л) дата та номер договору (контракту) зазначаються у разі складання платником податкової накладної за операціями з вивезення товарів за межі митної території України. У податковій накладній, що складається за операціями з вивезення товарів за межі митної території України на підставі форвардного контракту, зазначається відповідна відмітка про форвардний контракт.

Пунктом 201.2. статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 201.7 ст. 201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пункт 7 вказаного Порядку передбачає, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165 в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

За змістом вказаної норми, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, податковий орган зобов`язаний вказати, зокрема, критерій ризиковості, на підставі якого зупинено реєстрацію.

Такі критерії визначаються додатком 3 до Порядку № 1165, пункт 1 якого відносить до ознак ризиковості здійснення операцій таке: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, врегульовано Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Податкового кодексу України.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Системний аналіз приписів вказаних норм, дає підстави дійти висновку, що реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають лише ті податкові накладні, які складені за встановленою формою і містять усі визначені реквізити. У разі зупинення реєстрації податкової накладної, у квитанції та/або у повідомленні про надання додаткових пояснень, податковий орган зобов`язаний вказувати недоліки податкової накладної, а також конкретні обставини, яких мають стосуватися пояснення платника податків та зазначати конкретні документи, які необхідно надати для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою.

VI. Висновки суду щодо доводів сторін та вирішення спору

Обґрунтовуючи протиправність оскаржуваного рішення, ТОВ «Евалон» вказує на відповідність податкової накладної № 47 від 29.02.20224 встановленій формі та надання податковому органу достатніх документів для підтвердження відомостей, вказаних у цій податковій накладній.

Втім, дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд не може погодитись з указаними доводами позивача, з огляду на таке.

Як підтверджено матеріалами справи, підставою для складання податкової накладної № 47 від 29.02.2024 став факт надання послуг оренди майна по договору від 01.02.2024, укладеному з ТДВ «Охтирський хлібокомбінат», що засвідчено актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000003 від 29.02.2024.

Тобто, відповідно до підпункту «б» пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, у ТОВ «Евалон» 29.02.2024 виникло податкове зобов`язання по податку на додану вартість, у зв`язку з чим останнє цього дня зобов`язане було скласти податкову накладну та направити її для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, у складеній по вказаній господарській операції податковій накладній, у графі 2 розділу Б позивач зобов`язаний був вказати опис послуг, а саме: оренда майна, у графі 3.1 цього розділу вказати код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, а у графах 10, 11 вказати базу оподаткування відповідно до договору оренди 45 882, 95 грн. та суму податку на додану вартість 9 176, 59 грн. відповідно.

В той же час, у складеній по господарській операції з надання майна в оренду податковій накладній № 47 від 29.02.2024, у графі 2 розділу Б ТОВ «Евалон» зазначило опис товарів, а саме: деко для випікання молочного хліба у кількості 1 шт. деко для випікання молочного хліба у кількості 107 шт., лист для випікання гамбургерів у кількості 1 шт., лист для випікання булочок у кількості 1 шт., лист для випікання булочок у кількості 1 шт. та лист для випікання гамбургерів 80 гр. у кількості 53 шт., у графі 3.1 цього розділу вказало код товарів згідно з УКТ ЗЕД 8438101000, а у графах 10, 11 вказало вартість цих товарів та суму податку на додану вартість.

Отже, фактично, відомості вказані у спірній податковій накладній, свідчать не про здійснення господарської операції по наданню майна в оренду, а про здійснення господарської операції з продажу цього майна.

Суд зазначає, що під час вирішення питання щодо наявності чи відсутності підстав для реєстрації податкової накладної № 47 від 29.02.2024 у Єдиному реєстрі податкових накладних, ГУ ДПС у Сумській області у повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів № 10801233/36325016 від 28.03.2024, вказувало на те, що спірна податкова накладна виписана у зв`язку з реалізацією товарів, а документи, які надані на підтвердження наявності підстав для складання цієї податкової накладної, свідчать про надання послуг з оренди майна, а не його реалізації.

За таких обставин, враховуючи ненадання відповідачу первинних документів, які б підтверджували відомості, вказані у податковій накладній № 47 від 29.02.2024, суд робить висновок про відсутність підстав для реєстрації згаданої податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідність оскаржуваного рішення критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Керуючись статтями 3, 6-10, 132, 241, 242, 243, 244, 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю Евалон</a> до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120811825
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/3736/24

Рішення від 05.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні