ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 липня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8409/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Чабаненко С.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року в адміністративній справі №280/8409/23 (головуючий суддя першої інстанції - Семененко М.О.) за позовом Фермерського господарства «Таврія-Скіф» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач 10.10.2023 року звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.07.2023 року №0015310406, яким до ФГ «ТАВРІЯ-СКІФ» застосовано штраф у сумі 901239,14 гривень, прийняте на підставі акту перевірки від 01.06.2023 року № 1233/08-01-04-06/23878863.
В обгрунтування позову зазначено, що спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначеного п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України. Позивач не заперечує перевищення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, проте, зазначає, що контролюючим органом було прийнято рішення про підтвердження неможливості виконання позивачем податкового обов`язку, що виключає застосування відповідальності, передбаченої ПК України, за його невиконання у відповідності до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України. Крім того, позивач не згоден із розміром застосованих відповідачем штрафних санкцій, оскільки спірне податкове повідомлення-рішення прийнято після набуття чинності змінами до ПК України, внесеними Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 року №2876-ІХ, які пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Водночас контролюючий орган застосував штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, з порушенням положень пункту 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №0015310406 від 05 липня 2023 року, винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято правомірно. Апелянт зазначив, що позивачем було подано заяву про неможливість виконання платником податків обов`язків, в якій зазначено що позивач не має можливості виконати податкові обов`язки в частині дотримання термінів сплати податків і зборів та подання звітності, граничний термін виконання яких припадає на період з 24.02.2022 року та до періоду, у якому відновиться можливість. Проте позивачем не зазначено про неможливість своєчасної реєстрації податкових накладних. Відповідачем прийнято рішення щодо неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку в частині дотримання термінів сплати податкові і зборів та подання звітності. Також скаржник зазначає, що відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, з урахуванням змін до ПК України, внесених Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 року №2260-ІХ. Апелянт зазначає, що з 27.05.2022 року до платників податків, які мали можливість виконувати свої податкові обов`язки, але не виконали їх у строки, визначені пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, з урахуванням змін, внесених Законом №2876-ІХ, застосовуються штрафні (фінансові) санкції (штрафи), а положення п.90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, застосовуються у разі порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, передбачених п.89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив скаргу залишити без задоволення, а рішення суду залишити без змін, як законне та обгрунтоване.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на скаргу, встановила наступне.
Позивач - Фермерське господарство «ТАВРІЯ-СКІФ» (ЄРДПОУ 23878863) зареєстровано як юридична особа, є платником податку на додану вартість з 11.07.1997 року, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Запорізькій області. Основним видом економічної діяльності господарства є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.9-10).
Відповідач - Головне управління ДПС у Запорізькій області є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що 29.09.2022 року ФГ «ТАВРІЯ-СКІФ» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. У заяві зазначено, що ФГ «ТАВРІЯ-СКІФ» не має можливості виконати наступні податкові обов`язки за податкові періоди: - податковий обов`язок з дотримання термінів сплати податків та зборів, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 року і до періоду, у якому відновиться можливість; - податковий обов`язок з подання звітності, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 року і до періоду, у якому відновиться можливість (а.с.61-63).
Рішенням ГУ ДПС у Запорізькій області №30157/6/08-01-04-05-03 від 18.11.2022 року щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, за змістом якого зазначено, що наведені в заяві обставини свідчать про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності з 24.02.2022 року до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви (а.с.64-65).
Також встановлено, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких податкових накладних з податку на додану вартість в ЄРПН по ФГ «ТАВРІЯ-СКІФ» за період лютий, червень 2022 року, за результатами якої 01.06.2023 року складено акт №1233/08-01-04-06/23878863 (а.с.32-37).
Перевіркою встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, встановлених п.201.10 ст.201, п.89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, відповідальність за яке передбачена п.120-1.1 ст.120-1, п.90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
На підставі акту перервірки контролюючим органом 05.07.2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення №0015310406, яким на підставі абзацу 1 пункту 120-1.1 ст.120-1, п.52-1, п.90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України за порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних до позивача застосовано штраф в розмірі 901239,14 грн. (а.с.46-47).
Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, 85 ПН/РК з датою складення лютий, червень 2022 року, зареєстровані позивачем в ЄРПН у період з 1 лютого по 15 березня 2023 року, при цьому контролюючим органом у всіх випадах перевищення граничного терміну реєстрації застосовано штрафні санкції в розмірі 40% суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у відповідності до пункту 120-1.1 ст.120-1 ПК України (а.с.48-51).
За результатами розгляду оскарження позивачем податкового повідомлення-рішення, ДПС України 19.09.2023 року прийнято рішення від №27688/5/99-00-06-03-01-06, яким скаргу залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення №0015310406 від 05.07.2023 року залишено без змін (а.с.52-60).
Не погодившись із рішенням контролюючого органу, позивач оскаржив таке рішення до суду.
Задовольняючи адміністративний позов, судом першої інстанції не прийнято до уваги посилання позивача на рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 18.11.2022 року №30157/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, оскільки вказане рішення стосується неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності з 24.02.2022 року та не стосується дотримання платником податків термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Натомість, суд першої інстанції зазначив, що у період до припинення або скасування воєнного стану на території України платник податків звільняється від передбаченої ПК України відповідальності у разі відсутності у такого платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у випадках, передбачених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Суд зазначив, що Законом України від 12.01.2023 року №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023 року, тимчасово, на період протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення, та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН. На момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення (05.07.2023 року) вже набули чинності зміни, внесені Законом №2876-ІХ до ПК України в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України пунктами 89 та 90, які, зокрема, пом`якшили відповідальність платника на період протягом дії воєнного стану та шести місяців після його завершення за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Суд дійшов висновку, що на день прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а не пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, а тому контролюючим органом здійснено безпідставний розрахунок суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, що в свою чергу свідчить про його протиправність.
Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI.
Предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого обов`язку щодо дотримання термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX (далі по тексту - Закон №2118) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом №2118 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом №2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі по тексту - Закон № 2260).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону №2260 підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом №2260 передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260 підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом №2260 було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року №2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року (далі по тексту -Закон №2836) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього-п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин можливо зробити висновок, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом №2836) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року №2876-IX (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.
Апеляційний суд враховує такі правові висновки Верховного Суду та зазначає, що згідно акту про результати камеральної перевірки №1233/08-01-04-06/23878863 від 16.03.2023 року контролюючим органом встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН по 85 податковим накладним, складених за лютий, червень 2022 року.
Колегія суддів звертає увагу, що кількість днів порушення граничного терміну реєстрації вказаних податкових накладних складає від 202 до 243 днів, що є суттєвим порушенням строку реєстрації, а тому передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу застосований податковим органом правомірно.
Посилання позивача на наявність підстав для звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з урахуванням положень п.п.69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки таке звільнення передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.
Як зазначалося вище, зі змісту акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на лютий та червень 2022 року, а реєстрація яких була здійснена у лютому, березні 2023 року.
Тобто, реєстрація накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, та яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі, щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року.
Разом з тим, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону №2260-ІХ.
Внесені Законом №2260 зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» мають на меті саме унормування особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.
Апеляційний суд вважає, що позивачем порушено терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а тому, починаючи з 27.05.2022 року, Товариство підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних сума штрафу була розрахована, виходячи з 40% від суми ПДВ по кожній ПН/РК та склала загальну суму 901239,14 грн. (а.с.51).
Судом першої інстанції не прийнято до уваги посилання позивача на рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 18.11.2022 року №30157/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, оскільки вказане рішення стосується неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності з 24.02.2022 року та не стосується дотримання платником податків термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
В цій частині рішення суду першої інстанції позивачем не оскаржено, а тому посилання позивача у відзиві на таке рішення контролюючого органу, апеляційний суд до уваги не приймає.
Посилання позивача, з якими погодився суд першої інстанції, на положення Закону №2876 та його застосування до спірних правовідносин, апеляційний суд зазначає, що такі посилання є необгрунтованими та спростовуються наведенною вище правовою позицією, викладеною Верховним Судом в постанові від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.
За таких обставин, спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, колегія суддів вважає правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства.
З урахуванням наведених вище обставин в їх сукупності, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову
Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції при постановлені рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Оскільки дана справа розглянута судом апеляційної інстанції у відповідності до вимог частини 1 статті 310 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного провадження та не відноситься до справ, передбачених частиною 4 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню.
Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року в адміністративній справі №280/8409/23 задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року в адміністративній справі №280/8409/23 скасувати.
Прийняти нове рішення.
У задоволенні позову Фермерського господарства «Таврія-Скіф» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Білак
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2024 |
Оприлюднено | 07.08.2024 |
Номер документу | 120813554 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Юрко І.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні