Рішення
від 04.04.2024 по справі 366/3408/21
ІВАНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 366/3408/21

Провадження № 2/366/16/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е М Е М У К Р А Ї Н И

4 квітня 2024 року смт. Іванків

Іванківський районний суд Київської області у складі:

головуючогосудді Гончарука О.П.,

секретар судового засідання Іванової І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Іванків в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), в інтересах якого діє адвокат Романюк Іван Миколайович (01133, м.Київ, бул. Л.Українки, 26б офіс 646) до Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області (07201, Київська область, Вишгородський район, смт. Іванків, вул. Івана Проскури, буд. 7, код. ЄДРПОУ 04358000), Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР» (08298, Київська область, м.Ірпінь, смт. Коцюбинське, вул. Пономарьова, буд. 2-а кв. 64), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Державне агентство водних ресурсів України (01004, м.Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 8, код ЄДРПОУ 37472104) про визнання договору недійсним,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся з позовом до Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Державне агентство водних ресурсів України про визнання договору недійсним, в якому просив суд визнати недійсним Договір оренди земельної ділянки №02/2020 від 09 листопада 2020 року, укладений між Кропивнянською сільською радою Іванківського району Київської області (код за ЄДРПОУ 04358046) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР» (код за ЄДРПОУ 43742900); зобов`язати Іванківську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 25.10.2021 вих. №25/10-1 про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3222081600:04:001:0001 та водного об`єкту (ставку) розташованого на земельній ділянці, на найближчій черговій сесії Іванківської селищної ради (код ЄДРПОУ 04358000). Стягнути з відповідачів судові витрати з надання правничої допомоги на користь ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернувся до Іванківської селищної ради з клопотанням від 25.10.2021 вих. №25/10-1 про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки кадастровий номер 3222081600:04:001:0001, площею 24.6336 га, цільове призначення для рибогосподарських потреб та водного об`єкту (ставку) розташованого на вказаній земельній ділянці, що знаходяться на території Іванківської сільської ОТГ Вишгородського району Київської області. Згідно даних Державного земельного кадастру дана земельна ділянка перебуває в комунальній власності Іванківської ОТГ Вишгородського району Київської області з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб. Згідно рішення Іванківської селищної ради від 12.11.2021 за № VIII- 18/2759 ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні клопотання у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка та об`єкти, які розміщені на ній перебувають в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР» (код за ЄДРПОУ 43742900). При цьому, вбачається, що договір оренди є незаконним та, з огляду на відмову Іванківської селищної ради, перешкоджає ОСОБА_1 отримати відповідну земельну ділянку та водний об`єкт в оренду. В обґрунтування підстав для визнання договору передачі земель водного фонду в оренду недійсним зазначає, що у сільської ради не було повноважень на укладання договору оренди, порушено процедуру передачі в оренду земельної ділянки та водного об`єкту, не погоджено укладання договору та наявності паспорту водного об`єкта (не розроблявся), договір укладено з грубими порушеннями вимог земельного законодавства України.

Ухвалою Іванківського районного суду Київської області від 28 грудня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справи та призначено підготовче засідання.

13 січня 2022 року до суду від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.

28 січня 2022 року до суду від представника ТОВ «ДАНАЗАР» надійшов відзив на позов, з якого убачається, що ТОВ «Даназар» не визнає позов ОСОБА_1 про визнання договору недійсним, вважає його безпідставним та непоґрунтованим, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 3222081600:04:001:0001 була комунальною власністю Кропивнянською сільської територіальної громади, надання цієї земельної ділянки в оренду було виключною компетенцією Кропівнянської сільської ради, тобто в межах своїх повноважень. Статтею 51 ВК України, не передбачено встановлено порядку та строк погодження договору Державним агентством водних ресурсів України, а дійсність договору оренди водного об`єкту не ставиться в залежність від наявності чи відсутності такого погодження. Зазначили, що станом на 09.11.2020 року існував і був діючим паспорт водного об`єкта, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 3222081600:04:001:0001. В підтвердження сплати орендної плати, надали копії квитанцій. На підставі викладеного, просили у задоволенні позовних вимог відмовити.

13 вересня 2022 року та 14 вересня 2022 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

21 листопада 2022 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

26 грудня 2022 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

9 лютого 2023 року до суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд підготовчого засідання без участі позивача та його представника, справу призначити до судового розгляду.

10 травня 2023 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

25 травня 2023 року до суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд підготовчого засідання без участі позивача та його представника, справу призначити до судового розгляду.

Ухвалою від 30 травня 2023 року закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду.

22 червня 2023 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

25 липня 2023 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

18 вересня 2023 до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

02.01.2024 року до суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи без позивача та його представника, позовні вимоги підтримали, просили задовольнити.

16 січня 2024 та 26 лютого 2024 року до суду від представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області надійшло клопотання про розгляд справи без представника селищної ради, справу вирішити на розсуд суду.

В судове засідання сторони не прибули, про час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, судом враховані клопотання які надійшли до суду від представника позивача та представника Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області. Причини не явки інших учасників суду невідомі.

На підставі ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Відповідно до ст. 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи.

Відповідно до ст. 81 КПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Судом встановлено, що рішенням Кропивнянської сільської ради Іванківського району Київської області VII скликання «Про надання в оренду гідротехнічної споруди (дамби), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , Товариству з обмеженою відповідальністю «Даназар»», убачається, що відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Господарського кодексу України, Закону України «Про оренду державного та комунального майна», розглянувши звернення директора ТОВ «Даназар» про надання гідротехнічної споруди (ставок з дамбами, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2133759332220), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , в оренду для ведення рибогосподарської діяльності, враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань бюджету, планування, соціально-економічного і культурного розвитку та постійної комісії з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин та благоустрою. Кропивнянська сільська рада, вирішила надати в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Даназар», ЄДРПОУ 43742900, гідротехнічну споруду (ставок з дамбами, реєстраційний помер об`єкта нерухомого майна: 2133759332220), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , для ведення рибогосподарської діяльності, терміном на 20 (двадцять) років.Встановлено, що річна орендна плата за користування гідротехнічною спорудою становить 12% від її оціночної вартості. Доручено Кропивнянській сільській голові Отрошенко Н.М., або іншій уповноважені особі, укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «Даназар», СДРПОУ 43742900, договір оренди вищезазначеної гідротехнічної споруди.

09 листопада 2020 року між ТОВ «Даназар» та Кропивнянською сільською радою було укладено договір оренди земельної ділянки №02/2020, та договір оренди нерухомого майна №01/2020.

Згідно договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09.11.2020 року ТОВ «Даназар» орендувало у Кропивнянської сільської ради земельну ділянку кадастровий номер 3222081600:04:001:0001, яка розташована за адресою АДРЕСА_2 .

Відповідно до договору оренди нерухомого майна №01/2020 від 09.11.2020 року ТОВ «Даназар» орендувало у Кропивнянської сільської ради нерухоме майно комунальної власності гідротехнічну споруду (ставок з дамбами, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2133759332220), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі рішення Кропивнянської сільської ради №VII-52-360 від 22.10.2020 року.

Позивачем подано суду наступні докази:

-Документи на підтвердження повноважень, а саме ордер про надання правничої допомоги та копія свідоцтва;

-Копія паспорту та РНОКПП ОСОБА_1 ;

-Копія пенсійного посвідчення та довідка про статус інваліда першої групи ОСОБА_1 ;

-Копія клопотання від 25.10.2021 вих. №25/10-1 на 1 арк. (оригінал знаходиться у Позивача);

-Копія рішення Іванківської селищної ради від 12.11.2021 за № VIII-18/2759 про відмову у наданні в користування земельної ділянки для рибогосподарських потреб на умовах оренди гр. ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що земельна ділянка з об`єктами, які на ній розміщені знаходяться у користуванні ТОВ «ДАНАЗАР»;

-Копія запиту на отримання публічної інформації вих. №22/10-1;

-Копія листа ГУ Держгеокадастру у Київській області від 27.10.2021 року вих. №ПІ-1071/0-1217/0/63-21 від 27.10.2021 року, з якого убачається, що за інформацією Відділу № 2 Управління у Вишгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (лист від 25.10.2021 № 1108/494-21) відповідно до відомостей ведення Державного земельного кадастру Національної кадастрової системи, земельна ділянка з кадастровим номером 3222081600:04:001:0001, знаходиться за межами населеного пункту села Рудня-Сидорівська Іванківського району Київської області;

-Копія запиту на отримання публічної інформації вих. №22/10-2;

-Копія листа Басейнового управління водних ресурсів середнього Дніпра від від 05.11.2021 року від 01-12/1583, відповідно до Публічної кадастрової карти України, GISFile Карти через територію зазначеної земельної ділянки проходить русло р. Жерева (мала річка, ліва притока р. Тетерів, басейн р. Дніпро) її нормативна прибережна захисна смуга становить 25 метрів від урізу води (ст. ст. 79, 88 Водний кодекс України). На руслі р. Жерева створені 2 ставки площею 17,6 га та 6,6 га.В 2008 році земельна ділянка під ставками була надана в оренду СП «Прогресо-Італія» на 49 років Кропивнянською сільською, радою Іванківського району (на даний час Вишгородський район) Київської області. Була розроблена технічна документація щодо відведення земельноїділянки загальною площею 24,6336 га для використання на умовах оренди. Паспорт водного об`єкта не розроблявся.БУВР середнього Дніпра не є орендодавцем. За інформацією щодо надходження коштів за оренду земельної ділянки рекомендуємо звернутись до Головного управління державної казначейської служби України у Київській області;

-Копія запиту на отримання публічної інформації вих. №22/10-3;

-Копія листа Іванківської селищної ради від 29.10.2021 року вих. №02-74-58, з якого убачається, що Іванківська селищна рада надала вже існуючу інформацію, що підтверджується належним чином завірених копій документів, а саме копією договору оренди земельної ділянки та копію рішення Кропівнянської селищної ради. Сплата орендної плати відповідно до договору оренди земельної ділянки (під водним об`єктом (ставок) на земельну ділянку за кадастровим номером 3222081600:04:001:0001) сплачується до місцевого бюджету в повному обсязі. Договір страхування на об`єкт оренди не укладався, аукціон не проводився.

-Копія договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09 листопада 2020року;

-Витяг з Державного земельного кадастру про право власності на речові права на земельну ділянку від 13.12.2021р.;

-Копія запиту на отримання публічної інформації вих. №12/11-1;

-Копія листа Басейнового управління водних ресурсів середнього Дніпра від 17.11.2021 вих. №01-12/1653, з якого убачається, що БУВР середнього Дніпра попередньо листом від 05.11.2021 № 01-12/1583 надало відповідь на запитувану інформацію. Водночас повідомлено, Дозвіл на спеціальне водокористування надається Державним агентством водних ресурсів України. Інформація щодо наявності Дозволу на спеціальне водокористування міститься в електронній інформаційній базі, яка розміщення на сайті Державного агентства водних ресурсів України за критеріями назва юридичної чи фізичної особи, їх інші дані, реєстраційних та правовстановлюючих, документів, які дають можливість встановити відповідного суб`єкта господарювання. Режими на скид ставка органами водного господарства не погоджувалися;

-Відомості з Переліку дозволів на спеціальне водокористування;

-Диск із відео фіксації спуску озера;

-Копія звернення ОСОБА_1 від 09.12.2021 року щодо проведення перевірки;

-Копію листа Басейнового управління водних ресурсів середнього Дніправа від 17.12.2021 вих. №01-12/1856, відповідно до якого в межах своєї компетенції БУВР середнього Дніпра повідомляє, що Договір оренди земельної ділянки № 02/2020 від 09.11.2020 укладений між орендодавцем Кропивнянською сільською радою Іванківського району Київської області та ТОВ «Даназар» не відповідає вимогам діючого законодавства на момент укладання Договору: - русловий став на р. Жерева був розташований за межею населеного пункту і станом на листопад 2020 року орендодавцем земельної ділянки державної власності під водним плесом була Київська обласна державна адміністрація; з 01.07.2013 року до 02.06.2021 року договори оренди водних об`єктів укладались відповідно Типовому договору оренди водного об`єкта згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29.05.2013 № 420, в якому надавалась в оренду земельна ділянка і водний об`єкт та окремо нараховувались кошти за оренду цих складових; - від 02.06.2021 р. затверджений новий зразок Типового договору оренди земельної ділянки з розташованим на ній водним об`єктом згідно постанови Кабінету Міністрів України від 02.06.2021р. № 572 в якому надається в оренду земельна ділянка і водний об`єкт нараховуються кошти за їх оренду. та окремо Договором оренди земельної ділянки, який був укладений між Іванківською селищною радою та ТОВ «Даназар», передбачено встановлення орендної плати лише за земельну ділянку, за оренду водного об`єкту договором не передбачена орендна плата; - орендарю не встановлені умови використання ставком площею 24,6336 га; договір оренди не погоджений з Державним агентством водних ресурсів України, одна з ключових умов, яка прописана в Типовому договорі оренди, неможливість передання об`єкту оренди в суборенду (ст.51 Водний кодекс України), а в існуючому договорі оренди земельної ділянки це не враховано, в п.26 Договору передбачена можливість передання даної земельної ділянки в суборенду; - відсутній паспорт водного об`єкту, дозвіл на спеціальне використання води, що не дає права отримати режим роботи ставка на скид води для вилову риби та його поповнення. Окремий договір оренди гідроспоруди укладається з відділом державної реєстрації нерухомого майна відповідного району Київської області, а не договором оренди водного об`єкту.

Представником відповідача ТОВ «ДАНАЗАР» подано суду наступні докази:

-копію договору №01/2020 від 09.11.2020 року з актом приймання-передачі нерухомого майна від 09.11.2020року;

- копію рішення №V11-52-360 від 22.10.2020 року про надання в оренду гідротехнічної споруди (дамби), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , ТОВ «ДАНАЗАР»;

- копія витягу з ДЗК №НВ-3220824082020 від 02.11.2020 року;

- копія Витягу №218167439 від 29.07.2020 року;

- копія технічного паспорту на гідротехнічну споруду копія Витягу №232291993 від 12.11.2020 року;

-копія Паспорту водного об`єкта;

-копії квитанцій про сплату орендної плати в кількості 10 штук.

Щодо відсутності повноважень у Кропивнянської сільської ради для укладання оспорюваного договору оренди та визнання договору передачі земель водного фонду в оренду недійсним.

Історико-правовий аналіз чинного законодавства свідчить, що до державної власності в Україні відповідно до статті 31 Закону України від 07.02.1991 № 697-XII "Про власність" (діяв до 20.06.2007) належала загальнодержавна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).

При цьому суб`єктами права комунальної власності відповідно до частини 2 статті 32 цього Закону були визначені адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських рад народних депутатів.

Згідно із частиною 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За змістом частини 2 статті 60 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на 21.05.1997) підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

У пункті 10 прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Із уведенням у дію 01.01.2002 нового ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності, про що зазначено у частині 2 статті 83 ЗК України.

Отже, принцип розмежування земель державної і комунальної власності відображено у положеннях ЗК України, який, зокрема, полягає у визнанні пріоритету належності земель у межах населеного пункту відповідній територіальній громаді. Тобто всі землі у межах населеного пункту вважаються такими, що із 01.01.2002 перебувають у комунальній власності, крім земель, належність яких державі або приватним власникам зафіксована у ЗК України.

Законом України від 05.02.2004 № 1457-IV "Про розмежування земель державної та комунальної власності" (втратив чинність 01.01.2013, підстава - Закон № 5245-VI) було визначено правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин з метою створення умов для реалізації ними конституційних прав власності на землю, забезпечення національного суверенітету, розвитку матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування.

У статті 5 цього Закону було наголошено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Водночас при розмежуванні земель державної та комунальної власності до земель комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст передаються: усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності та земель, віднесених до державної власності; земельні ділянки за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти комунальної власності; землі запасу, які раніше були передані територіальним громадам сіл, селищ, міст відповідно до законодавства України; земельні ділянки, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна, що є спільною власністю територіальної громади та держави (стаття 7 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності").

Із 01.01.2013 набув чинності Закон № 5245-VI, за змістом пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" якого з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;

які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Згідно з пунктом 5 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно зі статтею 122 ЗК України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

Як передбачено у пункті 6 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI, "у разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються:

у межах населених пунктів - сільськими, селищними, міськими радами;

за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками".

За змістом пункту 9 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.

Отже, беручи до уваги наведені положення Конституції України, ЗК України і пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI, Кропивнянська сільська рада є власником спірної земельної ділянки, оскільки ця ділянка розташована в межах населеного пункту - с.Рудня-Сидоровицька, а відсутність державної реєстрації речового права не впливає на обставини виникнення права комунальної власності на неї.

Цьому висновку відповідає також положення пункту 9 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI: "державна реєстрація речових прав на земельні ділянки … здійснюється в порядку, встановленому законом", що з урахуванням змісту пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 5245-VI лише визначає порядок державної реєстрації права, однак не змінює моменту, з якого земля вважається комунальною власністю відповідних територіальних громад в силу закону.

За таких підстав суд вважає, що правом власності на спірну земельну ділянку, розташовану в межах відповідного населеного пункту, Кропівнянська сільська рада (на момент укладення договору) наділена в силу закону, та діяла в межах своїх повноважень щодо розпорядження щодо користування земельною ділянкою. Водночас відсутність державної реєстрації речового права на спірну земельну ділянку після 01.01.2013 не впливає на обставини виникнення та наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку. Наведене повністю спростовує твердження позивача про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3222081600:04:001:0001 розташована за межами с.Рудня-Сидоровицька та перебувала у державній власності.

Разом з тим, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-3220824082020 від 02 листопада 2020 року, за кадастровим номером земельної ділянки 3222081600:04:001:0001, яка розташована у Київській області, Іванківський район, Кропивнянська сільська рада, вказана форма власності комунальна, площею 24.6336 га, право власності зареєстровано за Кропивнянською сільською радою з 21 січня 2016 року.

Доводи позивача щодо передачі водного об`єкту всупереч положенням Водного кодексу України, з огляду на наступне.

Згідно пунктів 2, 3, 4 Договору оренди земельної ділянки№02/2020 від 09.11.2020 року: «2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 24,6336 га., кадастровий №3210946200:01:030:0041, з розташованою на ній гідротехнічною спорудою (ставок з дамбами, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2133759332220).

3. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна:гідротехнічна споруда (ставок з дамбами, реєстраційний номер об`єктанерухомого майна: 2133759332220).

4. Земельна ділянка передається в оренду разом з : гідротехнічною спорудою (ставок з дамбами, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2133759332220)».

Як убачається з Договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09.11.2020 року передано в оренду земельну ділянку разом із розташованим на ній водним об`єктом.

Відповідно до ч.2 ст. 124 ЗК України, «Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу».

Відповідно до абз.17 ч.2 ст.134 ЗК України (в редакції, чинній момент укладення оспорюваного договору). Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи Комунальної власності або права на них у разі передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності.

Оскільки ТОВ «Даназар» орендувало у Кропивнянської сільської ради об`єкт нерухомості (гідротехнічна споруда (ставок з дамбами), який розташований на земельній ділянці кадастровий номер 3222081600:04:001:0001, передача в оренду цієї земельної ділянки відповідно до положень ч.2 ст. 124 та абз.17 ч.2 ст.124 ЗК України здійснювалась безпроведення земельних торгів, що не суперечить вимогам закону (який діяв на момент укладання договору).

Крім того, право оренди земельної ділянки кадастровий номер 3222081600:04:001:0001 згідно Договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09.11.2020 року зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, що підтверджується Витягом №232291993 від 12.11.2020 року.

Доводи позивача щодо відсутності паспорту водного об`єкта не знайшли свого підтвердження, оскільки Договір оренди земельної ділянки №02/2020 від 09.11.2020 року укладався на підставі існуючого «Паспорта водного об`єкта. Ставок площею водного дзеркала 22,9335 га який розташований в руслі р.Жерева за межами населеного пункту на території Кропивнянської сільської ради Іванківського району Київської області», який був погоджений з Державним агентством водних ресурсів України 21.12.2018 року, та суду надано копію зазначеного паспорту.

Відповідно до п.7 «Порядку розроблення паспорта водного об`єкта», затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 18.03.2013 № 99 (в редакції, чинній на момент укладення оспорюваного договору), якщо інше не передбачено договором оренди водного об`єкта, паспорт водного об`єкта підлягає перегляду кожні 5 років, а також у разі змін технічних параметрів водного об`єкта і гідротехнічних споруд, зміни гідрологічного режиму річки (водотоку) та відповідному коригуванню.

Тобто судом встановлено, що станом на 09.11.2020 року існував та був діючим погоджений Державним агентством водних ресурсів України паспорт водного об`єкта, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер3222081600:04:001:0001.

Щодо доводів позивача, що ТОВ «Даназар» не сплачує орендну плату за оспорюваним договором, убачається, що представником ТОВ «ДАНАЗАР» надано суду копії квитанцій про оплату орендної плати по вказаному договору оренди. Крім того, представником Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області також спростовані доводи позивача. Заборгованість по сплаті орендної плати відсутня.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 14 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, чинній на час укладення договору) договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Власник земельної ділянки може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1ст. 15 Закону «Про оренду землі» (в редакції, чинній на час укладення договору) Істотними умовами договору оренди землі є:

об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

дата укладення та строк дії договору оренди;

орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Передача об`єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.

Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Договір оренди земельної ділянки №02/2020 від 09 листопада 2020 укладений в письмовій формі та порядку, передбаченому законодавством, містять істотні умови, необхідні для укладання цього виду договорів.

Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, пятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до положень ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 210 ЦК України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Договір оренди землі зареєстрований у приватного нотаріуса Нельзіна Максима Сергійовича, Ірпінський міський нотаріальний округ Київської області, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вчинений відповідний запис, що свідчить про виконання відповідачами вимог закону про державну реєстрацію договорів оренди землі.

Невід`ємною частиною договору оренди є кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером цієї земельної ділянки №3222081600:04:001:0001.

Оспорюваний договір оренди містить всі істотні умови договору, згідно з вимогами статті 15 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, чинній на час укладення договору) та відповідає затвердженому постановою Кабінетів Міністрів Україні типовому договору оренди землі.

За таких обставин, суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09 листопада 2020 року укладеного між Кропівнянською сільською радою Іванківського району Київської області (код за ЄДРПОУ 04358046) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР» (код за ЄДРПОУ 43742900).

Інша позовна вимога позивача є похідною від вимоги щодо визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №02/2020 від 09 листопада 2020 року.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі відмови в позові покладаються на позивача. Позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.9 ч.1 ст. 5 ЗУ «Про судовий збір».

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 11, 12, 13, 81, 141, 203, 210, 215, 247, 263 ЦПК України, ЗУ «Про оренду землі», Земельним кодексом України,-

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), в інтересах якого діє адвокат Романюк Іван Миколайович (01133, м.Київ, бул. Л.Українки, 26б офіс 646) до Іванківської селищної ради Вишгородського району Київської області (07201, Київська область, Вишгородський район, смт. Іванків, вул. Івана Проскури, буд. 7, код. ЄДРПОУ 04358000), Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНАЗАР» (08298, Київська область, м.Ірпінь, смт. Коцюбинське, вул. Пономарьова, буд. 2-а кв. 64), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Державне агентство водних ресурсів України (01004, м.Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 8, код ЄДРПОУ 37472104) про визнання договору недійсним- відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення особами, що брали участь у судовому засіданні, а особами, які не брали участь у судовому засіданні - протягом 30 днів з дня отримання ними копії рішення.

Рішення набирає законної сили протягом 30 днів з дня його проголошення, або протягом 30 днів з дня отримання його копії учасниками процесу, які не брали участь у судовому засіданні, якщо не буде оскаржено у встановленому порядку.

Суддя: О.П. Гончарук

СудІванківський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120823398
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —366/3408/21

Рішення від 04.04.2024

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гончарук О. П.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гончарук О. П.

Постанова від 01.12.2022

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гончарук О. П.

Ухвала від 28.12.2021

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гончарук О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні