Рішення
від 30.07.2024 по справі 922/1432/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.07.2024м. ХарківСправа № 922/1432/24

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Погорелової О.В

при секретарі судового засідання Федоровій К.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківського обласного центру зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості, м. Харків до Приватного підприємства "Армакс Харків", м. Харків про стягнення коштів за участю представників учасників справи:

позивача - не з`явився

відповідача - не з`явився,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Харківський обласний центр зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості, звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Приватного підприємства "Армакс Харків", відповідач, в якому просить суд стягнути з відповідача на користь Харківського обласного центру зайнятості 159 959,73 грн. завданої майнової шкоди. Витрати по оплаті судового збору у розмірі 3 028,00 грн. позивач просить суд покласти на відповідача.

Ухвалою суду від 29.04.2024 позовна заява була прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Процесуальний рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.

30.07.2024 до суду від представника позивача надійшло клопотання в якому він просить суд розглянути справу без участі представника позивача, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає за можливе вказане клопотання задовольнити, оскільки брати участь у судовому засіданні, відповідно до ст. 42 ГПК України, є правом учасника справи, а не обов`язком, а обов`язковість явки в судове засідання представника позивача судом не визнавалась.

Відповідач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив. Про місце, дату та час проведення судових засідань відповідач повідомлявся належним чином, відповідно до ст.ст. 120, 121 ГПК України.

Як вбачається із матеріалів справи, ухвалу суду від 29.04.2024 про відкриття провадження у справі та усі інші ухвали суду, було направлено судом на адресу відповідача, яка зазначена позивачем у позовній заяві та яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та зазначена позивачем у позовній заяві.

Проте, ухвали суду повернуті поштовим відділенням Укрпошти на адресу суду з позначкою "за закінченням терміну зберігання".

Згідно ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є: 1) день вручення судового рішення під розписку; 2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи; 3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; 4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; 5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Системний аналіз статей 120, 242 Господарського процесуального кодексу України, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджені постановою Кабінету Міністрів України №270 від 05.03.2009 свідчить, що у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі (аналогічна позиція викладена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.01.2020 у справі № 910/22873/17 та від 14.08.2020 у справі № 904/2584/19).

Встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.

У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.12.2020 у справі № 902/1025/19 Верховний Суд звернув увагу на те, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у цьому випадку суду (аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження № 11-268заг18), постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).

Разом з тим, суд зазначає, що згідно з приписами статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому, Європейський суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України від 02.05.2013, Папазова та інші проти України від 15.03.2012).

Європейський суд, щодо тлумачення положення "розумний строк" в рішенні у справі "Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства" роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

Враховуючи вищевикладене, судом було вжито усіх належних заходів, щодо повідомлення відповідача про розгляд справи у суді.

Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень та надано достатньо часу для підготовки до судового засідання тощо. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи.

Оскільки відповідач своїм процесуальним правом участі у судовому засіданні не скористався, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин не надав, заяв та клопотань від нього не надходило, враховуючи сплив процесуального строку, встановленого для розгляду справи, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності представника відповідача за наявними у ній матеріалами, що містять достатньо відомостей про права і взаємовідносини сторін.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступне.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем, у порушення:

- частини 4 статті 24-1 Закону України "Про зайнятість населення", вимог Порядку здійснення заходів сприяння зайнятості, повернення коштів, спрямованих на фінансування таких заходів, у разі порушення гарантій зайнятості для внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україні від 08.09.2015 за № 696 (у редакції постанови КМУ від 15.09.2021 № 991, далі - Порядок № 696), ПП "Армакс Харків" отримано компенсацію витрат роботодавця на оплату праці працевлаштованої особи із числа внутрішньо переміщених осіб у сумі 39 082 грн. 31 коп.;

- частини 2 статті 27 Закону України "Про зайнятість населення" (у редакції, яка діяла до 29.01.2023), вимог Порядку компенсації роботодавцям витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україні від 15.04.2013 № 347, ПП "Армакс Харків" отримано компенсацію фактичних витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 120 877 грн. 42 коп.

Так, 02.04.2021 до Харківського міського центру зайнятості звернулось ПП "Армакс Харків" (далі - Відповідач) із заявою про надання компенсації на оплату праці за працевлаштовану з 15.02.2021 із числа внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) відповідно до п. 11 Порядку № 696.

Відповідно до ст. 24-1 Закону України "Про зайнятість населення" та п. 11 Порядку № 696, та на підставі заяви Приватного підприємства "Армакс Харків" від 02.04.2021 щодо можливості отримання компенсації витрат на оплату праці з числа внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 , копії наказу (розпорядження) про прийняття на роботу від 11 лютого 2021 року та копії строкового трудового договору від 11 лютого 2021 року, директором Харківського міського центру зайнятості наказом № НТ210722 від 22.07.2021 прийнято рішення про компенсацію фактичних витрат на оплату праці ПП "Армакс Харків" за працевлаштування за направлення служби зайнятості на умовах строкового трудового договору, зареєстровану безробітну з числа внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 з 15.02.2021 по 15.02.2023.

Відповідно до абз. 10 п. 11 Порядку №696, між Харківським міським центром зайнятості та ПП "Армакс Харків" укладено договір про компенсацію витрат роботодавця на оплату праці працевлаштованої особи із числа внутрішньо переміщених від 22.07.2021 № 203921072200003 (далі - Договір).

На підставі поданих Відповідачем до центру зайнятості відомостей установленої форми про нараховану та виплачену заробітну плату ОСОБА_1 за лютий 2021 року (вих.№1 від 26.07.2021); за квітень 2021 року (вих.№3 від 26.07.2021); за червень 2021 року (вих.№5 від 26.07.2021); за серпень 2021 року (вих.№8 від 13.09.2021) Харківським міським центром зайнятості на рахунок ПП "Армакс Харків" перераховано компенсацію витрат на оплату праці на загальну суму 39 082 грн. 31 коп., а саме: за лютий 2021 року - 3 721,00 грн. (платіжне доручення від 06.08.2021 №1824); за квітень 2021 року - 11 312,97 грн. (платіжне доручення від 19.10.2021 №2381); за червень 2021 року - 11 674,26 грн. (платіжне доручення від 19.10.2021 №2592; за серпень 2021 року - 12 374,08 грн. (платіжне доручення від 08.12.2021 №6767.

Згідно з п.п. 2.3.4 п.2.3 Розділу 2 "Права та обов`язки сторін" Договору, роботодавець зобов`язується повідомляти письмово Центр зайнятості про звільнення працевлаштованої особи або переведення (за її згодою) на інше робоче місце і збереженням гарантій зайнятості, а також про зміну свого місцезнаходження (місця проживання) протягом п`яти робочих днів із дати звільнення або переведення.

Відповідно до п. 3.1 Розділу 3 "Гарантії зайнятості працевлаштованої особи" Договору, роботодавець гарантує, що протягом строку дії договору не розриватиме строковий трудовий договір у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, у тому числі з ліквідацією, реорганізацією, банкрутством або перепрофілюванням підприємства, установи, організації, скороченням чисельності або штату працівників, за угодою сторін, не погіршуватиме умови праці та дотримуватиме інших гарантії! зайнятості, встановлених чинним законодавством.

Строковий трудовий договір від 11 лютого 2021 №1 між ПГІ "Армакс Харків" та ОСОБА_1 укладено на строк з 15.02.2021 по 15.02.2023. Згідно з п.п. 2.3.5 п.2.3 Розділу 2 та п.п. 5.4 п.5 Розділу 5 "Відповідальність сторін" Договору, роботодавець зобов`язується повернути Центру зайнятості у повному обсязі суму наданої Компенсації у разі розірвання строкового трудового договору до закінчення строку збереження гарантій зайнятості працевлаштованої особи на підставі пункту 1 статті 36 чи пункту 1 статті 40 Кодексу законів про працю України.

31.01.2022 ОСОБА_1 вдруге стала на облік до Харківського міського центру зайнятості, за даними її трудової книжки звільнена з ПП "Армакс Харків" 31.12.2021 за угодою сторін згідно п.1 ст.36 КЗпП України, що також підтверджується даними з бази Єдиного державного реєстру страхувальників.

У порушення п.п. 2.3.4 п. 2.3 Розділу 2 Договору, ПП "Армакс Харків" не повідомив Харківський міський центр зайнятості про звільнення ОСОБА_1 .

Розірвання строкового трудового договору від 11 лютого 2021 року №1 між ПП "Армакс Харків" та ОСОБА_1 , відбулося 31 січня 2021 року на підставі п.1 ст.36 КЗпП України до закінчення строку збереження гарантій зайнятості працевлаштованої особи, що є порушенням п.п. 2.3.5 п.2.3 Розділу Договору та тягне за собою повернення наданої компенсації у повному обсязі (п.п. 5.4 п.5 Розділу 5 Договору).

На підставі вищевказаних обставин, директором Харківського міського центру зайнятості наказом від 22 лютого 2022 року №88 прийнято рішення про повернення коштів, виплачених як компенсація витрат роботодавця на оплату праці працевлаштованої особи із числа внутрішньо переміщених на ПП "Армакс Харків" в сумі 39 082 грн. 31 коп.

З метою врегулювання спору в досудовому порядку 14 жовтня 2022 року до ПП "Армакс Харків" направлено лист-претензію від 13 жовтня 2022 року вих. № ХМЦЗ-02-43 14, який повернувся на адресу позивача у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

У зазначений місячний строк та на момент подання позовної заяви сума незаконно отриманої компенсації витрат Відповідачем на рахунок Позивача не повернута, чим завдано шкоду Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Крім того, 02.02.2023 Харківською філією Харківського обласного центру зайнятості на адресу Відповідача направлено лист-нагадування за вих.№ХМЦЗ-02-539, який також залишено без реагування та відповіді.

Вищевикладені обставини призвели до безпідставної компенсації витрат ПП "Армакс Харків" на оплату праці працевлаштованої особи із числа внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 за період з лютого по серпень 2021 року у сумі 39 082 грн. 31 коп.

Крім того, на підставі заяв ПП "Армакс Харків" від 25.05.2021 за вх. №№1311/03, 1312/03, 1313/03, 1314/03, 1328/03, 1329/03, 1330/03 та довідок від 24.05.2021, директором Харківського міського центру зайнятості наказом від 25.10.2021 № НТ211025 та від 29.10.2021 № НТ211025, керуючись частиною 2 ст. 27 Закону України "Про зайнятість населення" та п.8 Порядку № 347, прийнято рішення про компенсацію фактичних витрат ПП "Армакс Харків" щомісячно, протягом одного року, у розмірі єдиного внеску, який працевлаштував з пріоритетному виді економічної діяльності на нові робочі місця строком не менше ніжна два роки безробітних: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , дата працевлаштування - 05.04.2021; ОСОБА_3 , РНОКПГІ НОМЕР_3 , дата працевлаштування - 05.04.2021; ОСОБА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 , дата працевлаштування - 05.04.2021; ОСОБА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 , дата працевлаштування - 13.04.2021; ОСОБА_6 , РНОКПП НОМЕР_6 , дата працевлаштування 14.04.2021; ОСОБА_7 , РНОКПП НОМЕР_7 , дата працевлаштування - 15.04.2021; ОСОБА_8 , РНОКПП НОМЕР_8 , дата працевлаштування - 16.04.2021.

У відповідності до п. 9 Порядку № 347, на рахунок роботодавця - ПП "Армакс Харків" центром зайнятості перераховано компенсацію витрат єдиного внеску за вищезазначених прийнятих працівників: 55 046,67 грн. (платіжне доручення від 18.11.2021 № 6519); 12 745,77 грн. (платіжне доручення від 22.11.2021 № 6584); 38 326,42 грн. (платіжне доручення від 17.12.2021 № 6948); 14 758,26 грн. (платіжне доручення від 17.12.2021 № 6767).

Роботодавець ПП "Армакс Харків" звільнив вищезазначених найманих працівників: ОСОБА_8 з 03.12.2021, ОСОБА_9 з 16.11.2021, ОСОБА_6 з 31.12.2021, ОСОБА_5 з 05.11.2021, ОСОБА_10 з 07.06.2021, ОСОБА_3 з 30.06.2021, ОСОБА_2 з 31.12.2021, за п. 1 ст.36 КЗпГІ України (за угодою сторін) до закінчення дворічного періоду. Згідно з обміном інформацією з ПФУ, дата та стаття звільнення працівників відображається в довіднику ПФУ "ЄДРС".

У порушення п. 7 Порядку №347 роботодавець не повідомив Харківський міський центр зайнятості про звільнення протягом 5 робочих днів з дати звільнення.

У зв`язку з тим, що роботодавець - ПП "Армакс Харків" не працевлаштував інших зареєстрованих безробітних на місця звільнених вищезазначених працівників до закінчення дворічного періоду, компенсація єдиного внеску, яка була виплачена роботодавцю ПП "Армакс Харків" у період з 05.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 120 877,42 грн., у відповідності до п.7 та 14 Порядку №347 підлягають поверненню, а саме за: ОСОБА_2 за період з 05.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 7 930,00 грн., ОСОБА_3 за період з 05.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 17 178 грн., ОСОБА_4 за період з 05.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 6 301,69 грн., ОСОБА_5 за період з 13.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 22 591,40 грн., ОСОБА_6 за період з 14.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 27 504,03 грн., ОСОБА_7 за період з 15.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 16 409,00 грн., ОСОБА_8 за період з 16.04.2021 по 30.09.2021 у сумі 22 962,72 грн.

Про працевлаштування інших зареєстрованих безробітних замість звільнених працівників роботодавцем не було повідомлено. Заява довільної форми та довідка за формою згідно з додатком до Порядку № 347, до Харківського міського центру зайнятості не надавалась. У межах дворічного періоду з дня працевлаштування вищезазначених осіб, та у зв`язку зі звільненням зазначених працівників за угодою сторін, на новостворені робочі місця із числа безробітних за направленням центру зайнятості не працевлаштовано жодної особи.

Харківським міським центром зайнятості неодноразово надсилалися на адресу реєстрації ПП "Армакс Харків" та адресу вказану у заявах на отримання компенсацій (листи з повідомленням від 14.01.2022 №ХМЦЗ-12-388, від 03.02.2022 вих.№ХМЦЗ-12-974, від 11.02.2022 вих.№ХМЦЗ-1219, від 11.02.2022 вих.№ХМЦЗ-12-1220, від 16.02.2022 №ХМЦЗ-12-1361, від 16.02.2022 вих.№ХМЦЗ-12-1362, від 29.09.2022 №ХМЦЗ-12-4119 та від 02.02.2023 №ХМЦЗ-12-528) щодо необхідності працевлаштування зареєстрованих безробітних на нові робочі місця з межах дворічного періоду, або повернення отриманих фактичних витрат па компенсацію єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Зазначені листи залишені без реагування і відповіді.

18.02.2022 фахівцями центру зайнятості було здійснено вихід за адресою фактичного місцезнаходження ПП "Армакс Харків" та встановлено, що за адресою про-д Ювілейний, буд. 14, м. Харків, 61026, підприємство не знаходиться, про що складено Акт за місцем знаходження від 18.02.2022 №34м.

Враховуючи вищевикладені обставини, наказом Харківського обласного центру зайнятості наказом від 30.05.2023 №592 прийнято рішення Про повернення коштів, виплачених як компенсація фактичних витрат роботодавця на сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ПП "Армакс Харків" у сумі 120 877 грн. 42 коп. у період з 05.04.2021 по 30.09.2021 у зв`язку зі звільненням 7-ми працевлаштованих безробітних за угодою сторін у відповідності до п.1 ст. 36 КЗпП України до закінчення дворічного строку з дня працевлаштування.

З метою врегулювання спору в досудовому порядку, до ПП "Армакс Харків" направлено лист-претензію від 05.06.2023 вих.№17.05-3595, який повернувся на адресу позивача у зв`язку з закінченням терміну зберігання.

Зазначені дії ПП "Армакс Харків" призвели до безпідставної компенсації фактичних витрат роботодавця на сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 05.04.2021 по 30.09.2021 сумі 120 877 грн. 42 коп.

Вказані обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 24-1 Закону України "Про зайнятість населення", термін "внутрішньо переміщені особи" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб".

Заходи сприяння зайнятості запроваджуються для внутрішньо переміщених осіб з числа зареєстрованих безробітних.

До заходів сприяння зайнятості внутрішньо переміщених осіб, які працевлаштовуються за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, зазначених у частині першій цієї статті, належать: 1) компенсація зареєстрованому безробітному з числа внутрішньо переміщених осіб фактичних транспортних витрат на переїзд до іншої адміністративно-територіальної одиниці місця працевлаштування, а також витрат для проходження за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, попереднього медичного та наркологічного огляду відповідно до законодавства, якщо це необхідно для працевлаштування; 2) компенсація витрат роботодавця на оплату праці (але не вище двох розмірів мінімальної заробітної плати, установленої законом) за працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб на умовах строкових трудових договорів тривалістю не більше шести календарних місяців, за умови збереження гарантій зайнятості такої особи протягом періоду, що перевищує тривалість виплати у два рази. Тривалість компенсації витрат роботодавця, який працевлаштовує внутрішньо переміщених осіб з числа категорій громадян, зазначених у частині першій статті 14 цього Закону, понад шість місяців, але не більше дванадцяти календарних місяців, визначається рішенням регіональних координаційних комітетів сприяння зайнятості за погодженням з відповідними територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції; 3) компенсація витрат роботодавця, який працевлаштовує зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб строком не менше ніж на дванадцять календарних місяців, на перепідготовку та підвищення кваліфікації таких осіб. Розмір компенсації визначається Кабінетом Міністрів України в межах вартості навчання з перепідготовки та підвищення кваліфікації.

Фінансування заходів сприяння зайнятості, визначених цією статтею, здійснюється в межах коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (у разі працевлаштування особи з інвалідністю з числа зареєстрованих безробітних) після працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо переміщених осіб за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

У разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація відповідно до частини другої цієї статті, до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості з підстав, передбачених пунктом 1 частини першої статті 36 або пунктом 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України, сума виплачених коштів повертається у повному обсязі до бюджету Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття або Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залежно від джерела фінансування компенсації, крім випадку, коли на його робоче місце роботодавцем працевлаштовано іншого зареєстрованого безробітного за направленням територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості.

У разі якщо на місце звільненого працівника працевлаштовано зареєстрованого безробітного з числа внутрішньо переміщених осіб, виплата компенсації продовжується до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості з урахуванням положень частини третьої цієї статті.

Порядок здійснення заходів сприяння зайнятості, повернення коштів, спрямованих на фінансування таких заходів, у разі порушення гарантій зайнятості для осіб, зазначених у цій статті, визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно статті 27 названого Закону, для стимулювання самозайнятості населення, підприємницької ініціативи центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, забезпечує надання безоплатних індивідуальних і групових консультацій з питань організації та провадження підприємницької діяльності із залученням на громадських засадах працівників органів державної влади у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, через свої територіальні органи сприяє безробітним у реалізації права на організацію підприємницької діяльності шляхом: надання одноразової фінансової допомоги для організації підприємницької діяльності; супроводження та консультування протягом двох років з дня державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця осіб, які отримали одноразову фінансову допомогу для організації підприємницької діяльності.

Порядок надання одноразової фінансової допомоги для організації підприємницької діяльності та її повернення, а також граничний розмір такої допомоги затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Роботодавцю, який протягом 12 календарних місяців забезпечував створення нових робочих місць, працевлаштовував на них працівників і упродовж цього періоду щомісяця здійснював їм виплату заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну особу, протягом наступних 12 календарних місяців за умови збереження рівня заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну таку особу щомісяця за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, компенсуються фактичні витрати у розмірі 50 відсотків суми нарахованого єдиного внеску за відповідну особу за місяць, за який він сплачений, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У разі зменшення штатної чисельності працівників та/або фонду оплати праці роботодавець втрачає право на компенсацію.

Суб`єктам малого підприємництва, які працевлаштовують зареєстрованих безробітних строком не менше ніж на два роки за направленням територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, на нові робочі місця, компенсуються фактичні витрати у розмірі єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за відповідну особу за місяць, за який він сплачений. Загальна тривалість виплати компенсації становить 12 місяців.

Компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на такі цілі у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (у разі працевлаштування особи з інвалідністю з числа зареєстрованих безробітних), у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація відповідно до абзацу першого цієї частини, до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості з підстав, передбачених пунктом 1 частини першої статті 36 або пунктом 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України, сума виплачених коштів повертається у повному обсязі до бюджету Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття або Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залежно від джерела фінансування компенсації, крім випадку, коли на його робоче місце роботодавцем працевлаштовано іншого зареєстрованого безробітного за направленням територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, до закінчення встановленого строку збереження гарантій зайнятості.

Згідно з п. 7 Порядку № 696, компенсація витрат роботодавця на оплату праці проводиться за кожен непарний місяць роботи протягом року, але не більше ніж за шість місяців (за працевлаштованих зареєстрованих безробітних із числа внутрішньо переміщених осіб). Компенсація витрат роботодавця на оплату праці виплачується у розмірі фактичних витрат па оплату праці осіб, прийнятих за направленням центрів зайнятості, але не вище середнього розміру заробітної плати штатного працівника, що склався у відповідному регіоні за минулий місяць, або обчисленої з неї відповідної суми у розмірі, коли особа працювала неповний місяць.

Згідно з п. 14 Порядку № 696, роботодавець в установленому порядку несе відповідальність за забезпечення гарантій зайнятості працевлаштованих осіб з числа внутрішньо переміщених осіб, достовірність даних, що є підставою для прийняття рішення щодо компенсації та визначення розміру компенсації.

У разі звільнення працівника, за якого виплачується/виплачувалася компенсація до закінчення строку збереження гарантій зайнятості, згідно з пунктом 1 статті 36 та пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України роботодавець повертає суму одержаної компенсації в повному обсязі.

Відповідно до п.9 Порядку № 347, центр зайнятості перераховує кошти на рахунок роботодавця до 30 числа місяця, наступного за місяцем подання звітності до органів доходів і зборів, передбаченої статтею 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - звіт), за умови підтвердження даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування щодо суми нарахованого єдиного внеску. Розмір компенсації визначається на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про суму єдиного внеску, сплаченого роботодавцем за працівника.

Відповідно до п.7 Порядку №347, у разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація, з ініціативи роботодавця або за згодою сторін до закінчення дворічного строку з дня працевлаштування сума виплачених коштів повертається в повному обсязі до бюджету Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального захисту інвалідів залежно від джерел компенсації або на його робоче місце за направленням центру зайнятості працевлаштовується інший зареєстрований безробітний з числа громадян, визначених п.3 цього Порядку залежно від джерел компенсації. Тривалість виплати компенсації та строк працевлаштування обчислюється сумарно. Роботодавець інформує протягом п`яти робочих днів центр зайнятості про звільнення працівника.

Згідно з п. 14 Порядку №347, у разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація, з ініціативи роботодавця або за згодою сторін до закінчення дворічного строку з дня працевлаштування сума виплачених коштів повертається в повному обсязі до бюджету Фонду або Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залежно від джерела компенсації або на його робоче місце за направленням центру зайнятості у межах дворічного строку працевлаштовується інший безробітний.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позову, як обґрунтованого, підтвердженого доданими до матеріалів справи доказами та не спростованого відповідачем.

Відповідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного підприємства "Армакс Харків" (61026, м. Харків, проїзд Ювілейний, 14, код ЄДРПОУ 35352236) на користь Харківського обласного центру зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості (61013, м. Харків, вул. Шевченка, 137А, код ЄДРПОУ 45149645) - 159 959,73 грн. завданої шкоди та 3 028,00 грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Позивач - Харківський обласний центр зайнятості в особі Харківської філії Харківського обласного центру зайнятості (61013, м. Харків, вул. Шевченка, 137А, код ЄДРПОУ 45149645).

Відповідач - Приватне підприємство "Армакс Харків" (61026, м. Харків, проїзд Ювілейний, 14, код ЄДРПОУ 35352236).

Повне рішення підписано 06 серпня 2024 року.

Суддя О.В. Погорелова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення30.07.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120828464
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —922/1432/24

Рішення від 30.07.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні