ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2024 рокуСправа №160/13935/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «АЯКС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні ді,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «АЯКС» (далі - «ТД «АЯКС», позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення №10867322/36094025 від 09.04.2024 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 47 від 31.10.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 47 від 31.10.2023.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач з 28.08.2008 зареєстрований як юридична особа та є платником податку на додану вартість. 07.07.2023 між позивачем, як зерновим складом, та ТОВ «УТОС 2023» (код ЄДРПОУ 45104122), як поклажодавцем, укладено Договір №1 складського зберігання зернових, зернобобових, олійних культур і продуктів їх переробки та 01.10.2023 підписано специфікації №№ 8, 9 та 10, які є невід`ємними частинами цього договору. У 2024 ТОВ «УТОС 2023» за рішенням власників змінило назву на ТОВ «БАРКІНС». За результатами господарських операцій за вищезазначеним договором, у жовтні 2023 позивачем складено зведену податкову накладну № 47 від 31.10.2023 та 10.11.2023 року відправлено у електронному вигляді до ДПС України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН). Податкова накладна була прийнята, але її реєстрація зупинена. У квитанції ДПС України, в якості підстав зупинення реєстрації зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 52.10.13 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій», показник «D» = 15.2304% «Р» = 40299.66, та для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в цій накладній. На виконання зазначеної пропозиції, ТОВ «ТД «АЯКС», 05.04.2024 направило до контролюючого органу відповідні пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній. До пояснень було додано копії 190 документів, до яких увійшли: договір складського зберігання зерна з додатками, договір оренди елеваторного комплексу з додатками, акти виконаних робіт за договором складського зберігання зерна за жовтень 2023, рахунки на сплату послуг, платіжні доручення про сплату цих послуг, складські квитанції на зерно та ін. 09.04.2024 позивачем отримано рішення № 10867322/36094025 відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної № 47, складеної 31.10.2023. В якості підстав відмови зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Рішення №10867322/36094025 від 09.04.2024 оскаржено позивачем 22.04.2024 в адміністративному порядку, до скарги було додано пояснення та копії документів, які спростовували твердження відповідача-1, зазначені, як підстава відмови у реєстрації. За результатами розгляду вищезазначеної скарги, 29.04.2024 ДПС України прийнято рішення № 26721/36094025/2, яким скаргу ТОВ «ТД «АЯКС» від 22.04.2024 залишено без задоволення, а рішення №10867322/36094025 від 09.04.2024 без змін. Позивач вважає рішення № 10867322/36094025 від 09.04.2024 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №47, складеної 31.10.2023 таким, що прийнято відповідачем-1 з порушенням норм чинного законодавства, оскільки відсутні конкретні підстави для відмови у реєстрації, а лише зазначена загальна інформація про те, що причиною їх неприйняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства. За викладених обставин, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 03.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
12.06.2024 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що ТОВ «ТД «АЯКС» обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській області, вид діяльності - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Згідно з даними ЄРПН ТОВ «ТД «АЯКС» подано на реєстрацію податкову накладну від 31.10.2023 №47 на адресу ТОВ "УТОС 2023" з реалізацією послуг - «Зберігання пшениця, Сушіння Соняшник некласний, Доробка кукурудза некласна, Відвантаження» та інше код ДКПП 52.10.13 на загальну суму 632 618,02 грн, в т.ч. ПДВ 105 436,37 грн. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування для надання юридичної сили і доказовості первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок. Крім того, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством. Ненадання контролюючому органу доказів, які передбачені пунктом 5 наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 №1245/34216 (далі - Порядок №520), а саме: первинні документи щодо придбання зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, які б підтверджували придбання та постачання товару, є правомірною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з повідомленням до податкової накладної винесено рішення від 09.04.2024 №10867322/36094025 про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної в ЄРПН з причини: наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, реалізація товарів на ризикових контрагентів, а саме ТОВ "УТОС 2023". ТОВ «ТД «АЯКС» подано скаргу на рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 09.04.2024 №10867322/36094025 про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної. За результатами розгляду скарг комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС України прийнято рішення від 29.04.2024 №26721/36094025/2, згідно з яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін. ТОВ «ТД «АЯКС» не включалося до переліку ризикових платників.
12.06.2024 ДПС України надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначивши аналогічні підстави, що й ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Крім того, відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України. Суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
Виходячи з положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд адміністративної справи здійснено у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ТОВ «ТД «АЯКС» зареєстровано 28.08.2008 як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником ПДВ.
Видами діяльності підприємства за КВЕД є основний: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; Інші: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві 46.22 Оптова торгівля квітами та рослинами 81.30 Надання ландшафтних послуг 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 52.10 Складське господарство 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
07.07.2023 «ТД «АЯКС» (зерновий склад) та ТОВ «УТОС 2023» (поклажодавець) укладено договір складського зберігання зернових, зернобобових, олійних культур №1 (далі Договір).
На підставі пунктів 1.1.-1.3 Договору поклажодавець передає, а зерновий склад приймає на знеособлене зберігання зернові, зернобобові, олійні культури врожаю 2023 року та продукти їх переробки (далі - продукція) на умовах встановлених цим договором. ????
Зберігання продукції - це комплекс заходів, який включає в себе приймання продукції, за необхідності, доведення до базисних кондицій шляхом сушки і очищення, зберігання (переміщення, активне вентилювання, перевід зерна на осінньо-зимовий режим зберігання (охолодження зерна) та інші технологічні операції, що забезпечують тривале і стійке зберігання), а також відвантаження продукції.
???Зерновий склад надає поклажодавцю послуги з приймання, зберігання, сушіння, очищення і відвантаження (видачі зі зберігання шляхом відвантаження) зернових, зернобобових, олійних культур і продуктів їх переробки, а також послуги із зважування вагонів при відвантажені такої продукції у залізничний транспорт, для подальшого їх здавання залізниці до перевезення.
У відповідності до пунктів 3.3.1-3.3.6 Договору передача продукції на зберігання зерновому складу шляхом завезення здійснюється в наступному порядку.
Кількість продукції, що передається на зберігання визначається шляхом зважування на автомобільних вагах зернового складу. При розбіжності у вазі понад 50 кг з вагою, зазначеною в товаро-транспортній накладній або в іншому перевізному документі, результати зважування оформляються комісійним актом.
Приймання на зберігання продукції, що доставляється залізничним транспортом, проводиться за умови укладання додаткової угоди до даного договору.
Обсяги продукції обумовлені в специфікації, які передаються на зберігання, поклажодавець доставляє на Зерновий склад власним транспортом і за свій рахунок.
Кожна партія продукції, яка приймається на зберігання протягом оперативної доби, оформлюється актом приймання-передані, із значенням найменування, кількості та фактичних якісних показників такої партії, визначених на момент її приймання, який підписується повноважними представниками сторін.
Приймання партії продукції, яка надійшла на зберігання протягом оперативної доби, оформляються актом наданих послуг з приймання продукції на зберігання, із зазначенням найменування, кількості продукції, а також вартості таких послуг, який підписується повноважними представниками сторін. При цьому, зерновий склад виписує рахунок на оплату послуг з приймання продукції на зберігання. Податкова накладна складається зведена, останнім днем поточного місяця, з урахуванням всього об`єму всіх видів наданих протягом такого місяця послуг.
Згідно з пунктами 6.1., 6.2., 6.4., 6.5. Договору оплата послуг, що надаються зерновим складом з приймання на зберігання шляхом завезення, сушіння, очищення, зберігання, обробці, видачі зі зберігання шляхом відвантаження, а також послуги із зважування вагонів при відвантажені продукції у залізничний транспорт, проводиться поклажодавцем в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок зернового складу або внесення готівкових коштів в касу останнього, в порядку і в строки, встановлені цим Договором. ???
Вартість послуг, що надаються зерновим складом з приймання, сушіння, очищення продукції та видачі її зі зберігання шляхом відвантаження, а також послуг із зважування вагонів при відвантажені продукції у залізничний транспорт, розраховується зерновим складом і оплачується поклажодавцем виходячи із договірних цін (з урахуванням ПДВ), визначених у специфікації на відповідний вид продукції, що є невід`ємною частиною цього договору.
Вартість послуг, що налаються зерновим складом з приймання продукції на зберігання шляхом завезення, розраховується по мірі надходження продукції від поклажодавця, як добуток фактично завезеної (фізичної) ваги продукції, зазначеної у складській квитанції і договірної ціни приймання, і зазначається, відповідно до пункту 3.3.6. цього Договору, в актах наданих послуг з приймання продукції на зберігання.
Оплата вартості послуг з приймання продукції на зберігання проводиться поклажодавцем в розмірах, зазначених в актах наданих послуг, не пізніше 10 календарних днів з моменту виставлення рахунку.
Пунктом 12 Договору встановлено, що цей договір вступаю в силу з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань.
Сторонами Договору 01.10.2023 підписано специфікацію №8 складського зберігання ранніх зернових культур та продуктів їхньої переробки, у кількості 100 т.
Вартість послуг, що надаються зерновим складом з приймання, зберігання і відвантаження, а також послуг з сушіння та очищення ранніх зернових культур, що розраховується зерновим складом і сплачується поклажодавцем, виходячи з таких договірних цін:
-договірна ціна без ПДВ: приймання, за 1 т. фізичної ваги 15,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 125,00 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 22,50 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 3,10 грн (94,29 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 165,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 165,00 грн;
-ПДВ 20%: приймання, за 1 т. фізичної ваги 3,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 25,00 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 4,50 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 0,62 грн (18,86 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 33,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 33,00 грн;
-договірна ціна з ПДВ: приймання, за 1 т. фізичної ваги 18,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 150,00 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 27,00 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 3,72 грн (113,15 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 198,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 198,00 грн.
Сторонами Договору 01.10.2023 підписано специфікацію №10 складського зберігання фуражної кукурудзи та продуктів її переробки, яка є Додатком до Договору.
У відповідності до вказаної специфікації, обсяги кукурудзи в зерні для кормових потреб (фуражна кукурудза), які поклажодавець зобов`язується передати на знеособлене зберігання: найменування продукції: фуражна кукурудза у зерні; кількість у фактичній вазі 2000 т.
Вартість послуг, що надаються зерновим складом з приймання, зберігання і відвантаження, а також послуг з сушіння та очищення фуражної кукурудзи, що розраховується зерновим складом і сплачується поклажодавцем, виходячи з таких договірних цін:
-договірна ціна без ПДВ: приймання, за 1 т. фізичної ваги 20,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 132,50 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 25,00 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 0,10 грн (3,04 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 195,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 195,00 грн;
-ПДВ 20%: приймання, за 1 т. фізичної ваги 4,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 26,50 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 5,00 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 0,02 грн (0,61 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 39,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 39,00 грн;
-договірна ціна з ПДВ: приймання, за 1 т. фізичної ваги 24,00 грн; сушіння за знятий тонопроцент, за вологістю 159,00 грн; очищення, за знятий тонопроцент за засміченістю 30,00 грн; зберігання, за 1 т. фактично зберігаємої ваги 0,12 грн (3,65 грн); відвантаження у з/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 234,00 грн; відвантаження у а/транспорт, за 1 т. фізичної ваги 234,00 грн.
01.10.2023-01.10.2023, 10.10.2023-16.10.2023, 18.10.2023-19.10.2023, 23.10.2023-25.10.2023, 31.10.2023 між ТОВ «ТД «АЯКС» та ТОВ «УТОС-2023» підписано акти виконаних робіт №251/23 - №558/23, якими зафіксовано надання послуг з передання на зберігання продукції, а також виникнення зобов`язання по оплаті послуг (а.с. 36-165, т. 1).
Позивачем виставлено рахунки на оплату:
-від 09.09.2023 №50, всього до сплати визначена сума 114 070,70 грн, у т.ч. ПДВ 20% 19 011,78 грн;
-від 30.09.2023 №71, всього до сплати визначена сума 62 640,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% 10 440,00 грн;
-від 09.10.2023 №77, всього до сплати визначена сума 62 040,80 грн, у т.ч. ПДВ 20% 10 340,13 грн;
-від 13.10.2023 №83, всього до сплати визначена сума 144 545,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% 24 090,83 грн;
-від 13.10.2023 №82, всього до сплати визначена сума 4 790,76 грн, у т.ч. ПДВ 20% 798,46 грн;
-від 19.10.2023 №84, всього до сплати визначена сума 204 578,32 грн, у т.ч. ПДВ 20% 34 096,39 грн;
-від 24.10.2023 №86, всього до сплати визначена сума 71 081,45 грн, у т.ч. ПДВ 20% 11 846,91 грн;
-від 31.10.2023 №137, всього до сплати визначена сума 74 448,85 грн, у т.ч. ПДВ 20% 12 408,15 грн (а.с. 166-174, т. 1).
Також, до матеріалів позовної заяви долучені платіжні інструкції про оплату послуг:
-від 05.10.2023 №31 на суму 62 640,00 грн, призначення платежу: сплата за послуги по авто відвантаженню за рахунком №71 від 30.09.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 10 440,00 грн (а.с. 70, т. 2);
-від 05.10.2023 №30 на суму 66 138,34 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прибиранню пшениці за рахунком №70 від 30.09.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 11 023,06 грн (а.с. 71, т. 2);
-від 10.10.2023 №34 на суму 62 040,80 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню соняшника за рахунком №77 від 09.10.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 10 340,13 грн (а.с. 72, т. 2);
-від 13.10.2023 №38 на суму 4 790,76 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню соняшника за рахунком №82 від 13.10.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 798,46 грн (а.с. 73, т. 2);
-від 16.10.2023 №39 на суму 144 545,00 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню кукурудзи за рахунком №71 від 30.09.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 24 090,83 грн (а.с. 74, т. 2);
-від 19.10.2023 №41 на суму 204 578,32 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню кукурудзи за рахунком №84 від 19.10.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 34 096,39 грн (а.с. 75, т. 2);
-від 24.10.2023 №43 на суму 71 081,45 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню кукурудзи за рахунком №86 від 24.10.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 11 846,91 грн (а.с. 76, т. 2);
-від 03.11.2023 №48 на суму 60 059,78 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню кукурудзи за рахунком №138 від 03.11.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 10 009,96 грн (а.с. 77, т. 2);
-від 06.11.2023 №49 на суму 74 448,85 грн, призначення платежу: сплата за послуги по прийманню кукурудзи за рахунком №137 від 31.10.2023, у т.ч. ПДВ 20% - 12 408,14 грн (а.с. 78, т. 2).
На виконання приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено зведену податкову накладну №47 від 31.10.2023 на суму 632 618,02 грн. в т. ч. ПДВ 20% - 105 436,37 грн, та 10.11.2023 направлено її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
10.11.2023 від автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція №9303839322, з якої вбачається, що документ прийнято, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №60 від 30.11.2022 вказано наступне: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 31.10.2023 №47 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.10, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=15.2304%, "р"=40299.66 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
03.04.2024 ТОВ «ТД «АЯКС» надало до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, разом із додатками.
Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10867322/36094025 від 09.04.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 31.10.2023 з причини надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, реалізація товарів на ризикових контрагентів, а саме ТОВ "УТОС 2023".
ТОВ «ТД «АЯКС» подано скаргу на рішення Комісії №10867322/36094025 від 09.04.2024. За результатами розгляду скарги №9102207987 від 22.04.2024 комісією центрального рівня прийнято рішення №26721/36094025/2 від 29.04.2024 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 31.10.2023 в ЄРПН без змін. Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 31.10.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
У пункті 4 Порядку №520 зазначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Пунктами 9-10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено під час розгляду справи, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з підстав відповідності вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної № 47 від 31.10.2023 в оскаржуваному рішенні комісією відповідача-1 вказано надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В розділі «Додаткова інформація» вказано: наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, реалізація товарів на ризикових контрагентів, а саме ТОВ "УТОС 2023".
Матеріли справи не містять жодних доказів на підтвердження правомірності відхилення тих документів, що були надані позивачем та підтверджують правомірність складання спірної податкової накладної.
Таким чином, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
На підставі частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Отже, відповідачем-2, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.
Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №10867322/36094025 від 09.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 47 від 31.10.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних суд виходить з такого.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Суд зазначає, що дискреційні функції ДПС України як суб`єкта владних повноважень під час прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко визначені законом, оскільки чинним законодавством України визначений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оскільки під час розгляду справи у суді позивачем доведено надання ним документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №47 від 31.10.2023в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає, що у даному випадку, у відповідача-2 відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкової накладної №47 від 31.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням вищевикладеного, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №10867322/36094025 від 09.04.2024 є протиправним та підлягає скасуванню, а порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну № 47 від 31.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ «ТД «АЯКС» підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в загальному розмірі 3028,00 грн, що підтверджується квитанцією №8918 від 23.05.2024.
З Положення про Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України випливає, що відповідач-1 має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, є розпорядником бюджетних коштів.
Враховуючи задоволення позовних вимог, судовий збір має бути стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області, комісією якої порушені права позивача, у розмірі 3028,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «АЯКС» (адреса: вул. Набережна Перемоги, буд. 120, офіс 505, м. Дніпро, 49100; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 36094025) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17А , м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658), Державної податкової служби України (адреса: Львівська пл., 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення №10867322/36094025 від 09.04.2024 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 47 від 31.10.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 47 від 31.10.2023.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «АЯКС» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120840033 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні