ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/2962/24
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" до Головного управління ДПС у Житомирській області Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Профуна" (далі - ТОВ "Профуна") із позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9642073/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №44 від 14.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9642072/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №45 від 14.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9642071/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №46 від 16.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9642070/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №47 від 16.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9642074/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №48 від 19.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9593719/40350487 від 26.09.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №49 від 20.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9665539/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №50 від 21.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9665553/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №51 від 22.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9665543/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №52 від 23.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9665554/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №53 від 23.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС України у Житомирській області №9665550/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" №55 від 27.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №44 від 14.09.2023 подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №45 від 15.09.2023 подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №46 від 16.09.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №47 від 16.09.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №48 від 19.09.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №49 від 20.09.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №50 від 21.09.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №51 від 22.09.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №52 від 23.09.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №53 від 23.09.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №55 від 27.09.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна".
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржувані рішення були прийняті контролюючим органом з грубим порушенням процедури, без дотримання принципу правової визначеності, без достатніх підстав та з порушенням Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2019 №1165, п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
Наголошує, що в квитанціях контролюючий орган вказав на те, що платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропонував надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Разом з тим, така квитанція не містить інформації, щодо документів необхідних контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
Не зважаючи на подання пояснень та документів у їх підтвердження контролюючий орган прийняв рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
На думку позивача, зазначене не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, відповідач формально зазначив причини для відмови у реєстрації вказаних податкових накладних, оскільки позивачем були надані на розгляд комісії всі необхідні документи, які підтверджували факт здійснення позивачем господарської діяльності, а також факт поставки товару контрагенту за видатковими накладними, відображеними в податкових накладних, а тому прийняті контролюючим органом рішення позивач вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні, реєстрація яких зупинена, реєстрації з дати їх фактичного надходження до ДПС України.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у порядку письмового провадження).
05.03.2024 до суду надійшов відзив на позов Головного управління ДПС України в Житомирській області (далі - ГУ ДПС України в Житомирській області) (а.с. 156-202), в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію, складених ТОВ "Профуна" податкових накладних, у Реєстрі зупинено з огляду на їх відповідність пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Пояснює, що у зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/ або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючим органом були направлені повідомлення від 22.09.2023 №№9579995/40350487, 9579994/40350487, 9579993/40350487, 9579996/40350487, 9579992/40350487, від 28.09.2023 №№9617088/40350487, 9617092/40350487, 9617094/40350487, 9617089/40350487, №9617087/40350487. Подаючи додаткові пояснення позивач не надав додаткові документи та пояснення на пропозицію контролюючого органу оформлену в повідомленнях від 22.09.2023, 28.09.2023. Зазначає, що договір позивача №03/01-20 від 03.01.2020 року згідно п. 10.1 діяв до 31 грудня 2020 року, жодних документів на пролонгацію даного договору позивач не надав. За встановлених обставин контролюючий орган не міг прийняти іншого рішення, ніж відмовити в реєстрації податкових накладних. Підставою відмови в реєстрації вищезазначених податкових накладних стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV (зі змінами) та наказу Мінфіну України «Про затвердження положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» від 24.05.1995 №88, а саме відсутні: ПІБ в акті, підпис та печатки на видаткових накладних, крім того, в перевізника відсутні відомості щодо транспортних засобів.
05.03.2024 до суду надійшов також відзив на позов Державної податкової служби України (а.с. 209-213), в якому представник вказаного відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст. 263 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд встановив наступне.
03.01.2020 ТОВ «Профуна» (постачальник) та ТОВ «Волиньфур» (покупець) уклали договір поставки №03/01-20 (далі - договір), за умовами якого постачальник зобов`язується поставити у власність покупцю корм (далі - товар), назва товару, кількість, ціна та загальна сума визначається сторонами в рахунках - фактурах та видаткових накладних до цього договору, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного договору.
Пунктами 10.1-10.2 договору передбачено, що цей договір набуває чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2020 включно, але в будь якому разі до повного виконання своїх обов`язків по договору. Якщо жодна зі сторін не заявить в письмовому вигляді за 30 днів до дня закінчення строку дії договору, договір вважається пролонгованим на 1 рік на тих самих умовах.
По факту поставки товару на підставі договору ТОВ «Профуна» (постачальник) та ТОВ «Волиньфур» (покупець) підписали видаткові накладні №44 від 14.09.2022, №45 від 15.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022 та товарно - транспортні накладні №Р44 від 14.09.2022, №Р45 від 15.09.2022, №Р46 від 16.09.2022, №Р47 від 16.09.2022, №Р48 від 19.09.2022, №Р49 від 20.09.2022, №Р50 від 21.09.2022, №Р51 від 22.09.2022, №Р52 від 23.09.2022, №Р53 від 23.09.2022, №Р55 від 27.09.2022.
По факту першої події ТОВ «Профуна» оформило податкові накладні №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022, які подало до Державної податкової служби України для проведення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказані накладні доставлені до контролюючого органу, прийняті, однак відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація накладних зупинена, на підтвердження чого надіслано підприємству квитанції від 30.09.2022 та 12.10.2024.
У цих квитанціях зазначається, що реєстрація накладних зупинена, оскільки платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Додатково повідомлено, що показник "D"=4.5416%, "P"=0 Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Профуна» надало письмові пояснення № 1 - 4 від 15.09.2023, № 1 від 17.09.2023, №1 від 20.09.2023, №1 від 21.09.2023, № 1,2 від 22.09.2023, № 1,3 від 23.09.2023 з копіями документів щодо складання податкових накладних №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022 реєстрацію яких було зупинено.
Контролюючим органом були направлені позивачу повідомлення від 22.09.2023 №№9579995/40350487, 9579994/40350487, 9579993/40350487, 9579996/40350487, 9579992/40350487, від 28.09.2023 №№9617088/40350487, 9617092/40350487, 9617094/40350487, 9617089/40350487, №9617087/40350487 про необхідність подання додаткових письмових пояснення реєстрацію яких було зупинено
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації позивача повідомлено, що подані документи прийнято до розгляду, втім Комісією прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9642073/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №44 від 14.09.2022, №9642072/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №45 від 14.09.2022, №9642071/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №46 від 16.09.2022, №9642070/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №47 від 16.09.2022, №9642074/40350487 від 03.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №48 від 19.09.2022, №9593719/40350487 від 26.09.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №49 від 20.09.2022, №9665539/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №50 від 21.09.2022, №9665553/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №51 від 22.09.2022, №9665543/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №52 від 23.09.2022, №9665554/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №53 від 23.09.2022, №9665550/40350487 від 06.10.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №55 від 27.09.2022. Причиною відмови в реєстрації податкових накладних стало ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач не погоджується із спірними рішеннями комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому звернувся до суду із вказаним позовом за захистом своїх прав.
Норми права, якими урегульовані спірні відносини.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У силу положень пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України передбачено, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України 11.12.2019 прийняв постанову №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу абзацу першого пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 (у редакції постанови КМУ від 02.06.2023 №574) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку №520 (тут та надалі - у редакції, чинній з 30.09.2023) рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 14.07.2023 №394; зміни набули чинності з 30.09.2023) платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Пунктом 9 Порядку №520 (у редакції, чинній з 30.09.2023) передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ України від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022, складених ТОВ "Профуна".
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).
Послідовний аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в Реєстрі, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156).
У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі.
Зі змісту залучених до матеріалів справи копій квитанцій від 30.09.2022 та 12.10.2024 суд встановив, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022, складених ТОВ "Профуна" у Реєстрі слугував висновок податкового органу про відповідність ТОВ "Профуна" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Як зазначає представник позивача у своїй позовній заяві та підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру судових рішень у справі № 240/4739/23 за позовом ТОВ "Профуна" до ГУ ДПС у Житомирській області 26.09.2023 набрало законної сили рішення Житомирського окружного адміністративного суду, яким визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Житомирській області № 5343 від 15.08.2022, № 10076 від 13.12.2022 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС у Житомирській області виключити ТОВ "Профуна", з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Як видно з тексту згаданого рішення суду, спірні рішення у справі № 240/4739/23 № 5343 від 15.08.2022, № 10076 від 13.12.2022 винесені саме про відповідність ТОВ "Профуна" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію: невідповідність обсягів реалізації обсягам придбання.
Отже, станом на дату направлення позивачем податкових накладних №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022 для реєстрації, контролюючий орган правомірно зупинив їх реєстрацію так як Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 15.08.2022 № 5343, згідно якого ТОВ "Профуна" відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію: невідповідність обсягів реалізації обсягам придбання по коду УКТЗЕД 0504 (субпродукти курячі нехарчові), 0303 (відходи рибні), 2309 (корм екструдований, пшеничний), 511998590 (гемоглобін).
Проте, спірні рішення Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9642073/40350487 від 03.10.2023, №9642072/40350487 від 03.10.2023, №9642071/40350487 від 03.10.2023, №9642070/40350487 від 03.10.2023, №9642074/40350487 від 03.10.2023, №9593719/40350487 від 26.09.2023, №9665539/40350487 від 06.10.2023, №9665553/40350487 від 06.10.2023, №9665543/40350487 від 06.10.2023, №9665554/40350487 від 06.10.2023, №9665550/40350487 від 06.10.2023 контролюючий орган прийняв не зважаючи на те, що рішення, яке стало підставою для зупинення податкових накладних було визнано протиправним та скасовано на дату їх винесення.
Крім того, суд зазначає, що позивач на вимогу відповідача надав пояснення щодо суті господарських операцій разом з первинними документами, які у своїй сукупності свідчили про наявність підстав, передбачених статтею 187 ПК України, з настанням яких пов`язується виникнення у платника податку обов`язку скласти податкову накладну.
Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у постанові від 23.05.2023 у справі №500/770/21.
Таким чином, приймаючи рішення з питань реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій платника податків на предмет їх реальності та не повинен надавати оцінку реальності здійснених господарських операцій.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у реєстрації складених ТОВ "Профуна" податкових накладних.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в Реєстрі складених ТОВ "Профуна" податкових накладних №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022, та, як наслідок, правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.
Окрім того, з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідну податкову накладну у ЄРПН датою її фактично подання на реєстрацію.
Стосовно посилання представника відповідачів, що саме на комісію податкового органу покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постановах Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "Профуна" повністю.
Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 33 308 грн, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у повному розмірі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255 КАС України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" (вул. Зарічна, 83, с. Сінгури, Житомирська область, Житомирський район,12444. ЄДРПОУ: 40350487) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир,10003. ЄДРПОУ:44096781), Державної податкової служби України (Львівська пл., буд.8, м. Київ, 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області №9642073/40350487 від 03.10.2023, №9642072/40350487 від 03.10.2023, №9642071/40350487 від 03.10.2023, №9642070/40350487 від 03.10.2023, №9642074/40350487 від 03.10.2023, №9593719/40350487 від 26.09.2023, №9665539/40350487 від 06.10.2023, №9665553/40350487 від 06.10.2023, №9665543/40350487 від 06.10.2023, №9665554/40350487 від 06.10.2023, №9665550/40350487 від 06.10.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №44 від 14.09.2022, №45 від 14.09.2022, №46 від 16.09.2022, №47 від 16.09.2022, №48 від 19.09.2022, №49 від 20.09.2022, №50 від 21.09.2022, №51 від 22.09.2022, №52 від 23.09.2022, №53 від 23.09.2022, №55 від 27.09.2022, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Профуна", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" 16 654 (шістнадцять тисяч тисяч шістсот п`ятдесят чотири) грн понесених витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Профуна" 16 654 (шістнадцять тисяч тисяч шістсот п`ятдесят чотири) грн понесених витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 06 серпня 2024 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120840302 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні