ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 серпня 2024 року м. Львівсправа № 380/2755/24
Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трубопласт» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Трубопласт» (Позивач/ТОВ «Трубопласт») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (Відповідач-/ГУ ДПС у Львівській області), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №0016680412 від 15.01.2024, яким для ТОВ «Трубопласт» визначене грошове зобов`язання у сумі 27650,14 грн зі сплати штрафів у розмірі 10% та 5% за затримку на 58, 58, 28, 28 днів сплати (неперерахування) грошового зобов`язання зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування природного газу в сумі 356546,47 грн за жовтень, листопад 2022 року;
- стягнути на користь ТОВ «Трубопласт» суму сплаченого судового збору в розмірі 2422,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що Актом №33966/13-01-04-12/30478052 від 08.12.2023 про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів встановлено несвоєчасну сплату ТОВ «Трубопласт» узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини за лютий, жовтень, листопад 2022 року.
27.12.2023 позивач подав заперечення до Акта перевірки, проте листом №568/6/13-01-04-12 від 10.01.2024 відповідач повідомив ТОВ «Трубопласт» про не врахування поданих заперечень та про залишення висновків Акта перевірки без змін.
На підставі акту перевірки від 08.12.2023, ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 15.01.2024№0016680412, якими визначене для ТОВ «Трубопласт» грошове зобов`язання із сплати штрафу у сумі 27650,14 грн.
Позивач уважає спірне податкове повідомлення-рішення таким, що не відповідає чинному законодавству, є необґрунтованим і підлягає скасуванню, оскільки відповідач не врахував, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану» №2261-ІХ від 12.05.2022 було доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України підпунктом 69.30.
На думку позивача, податкові зобов`язання за розрахунками з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини не вважаються податковим боргом, та не підлягають сплаті з боку ТОВ «Трубопласт» в частині обсягів видобутого природного газу, але не реалізованого у відповідних податкових (звітних) періодах у відповідності до підпункту 69.30 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Позивач вказує, що у зв`язку з прийняттям Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області рішення №161 від 11.01.2022 про визнання ТОВ «Трубопласт» таким, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податків, - не реєструвалися в ЄРПН всі подані з боку ТОВ «Трубопласт» податкові накладні, виписані за договорами купівлі-продажу газу, через що господарська діяльність позивача із реалізації природного газу була фактично заблокована з боку податкового органу.
В подальшому, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 07.07.2022 р. у справі №380/1635/22, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.12.2022, визнано протиправним та скасоване рішення Комісії регіонального рівня №161 від 11.01.2022 про визнання ТОВ «Трубопласт» таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.
ТОВ «Трубопласт» листом за вих. № 136 від 18.11.2022 через особистий кабінет платника податків (та додатково надіслано лист з завіреними додатками рекомендованим листом через АТ «Укрпошта») повідомило Головне управління ДПС у Львівській області про неможливість реалізовувати (продавати) видобутий природний газ у вересні, жовтні та листопаді 2022 року. До даного листа у складі податкової декларації з рентної плати за жовтень 2022 було надано копію Акту №274/10-22 про рух природного газу в газосховищах, що обліковується на рахунку зберігання у жовтні 2022 року, а також додатково надало: 1) Акт приймання-передачі природного газу за жовтень 2022 між ТОВ «Трубопласт» та АТ «Укргазвидобування»; 2) Акт обліку втрат газу за жовтень 2022; 3) Місячний звіт за жовтень 2022, видобутого газу по свердловинах №2-Зарічнянська та №3-Північнозарічнянська.
Листом за вих. № 147 від 19.12.2022 ТОВ «Трубопласт» через особистий кабінет платника податків (та додатково надіслано лист з завіреними додатками рекомендованим листом через АТ «Укрпошта») повідомляло Головне управління ДПС у Львівській області про неможливість реалізовувати (продавати) видобутий природний газ у вересні-грудні 2022 року, з наданням у складі податкової декларації з рентної плати за листопад 2022 копії Акту №284/11-22 про рух природного газу в газосховищах, що обліковується на рахунку зберігання у листопаді 2022 року, а також додатково надіслало: 1) Акт приймання-передачі природного газу за листопад 2022 між ТОВ «Трубопласт» та АТ «Укргазвидобування»; 2) Акт обліку втрат газу за листопад 2022; 3) Місячний звіт за листопад 2022, видобутого газу по свердловинах №2-Зарічнянська, №3-Північнозарічнянська.
Таким чином, позивач стверджує, що податкові зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, підлягають сплаті позивачем протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного, а не в місяці, в якому відбувся видобуток природного газу.
Після розблокування реєстрації податкових накладних, ТОВ «Трубопласт» реалізувало переданий на зберігання природний газ кінцевому споживачу за Договором купівлі продажу природного газу №ТП-25/01-2023-ПСГ від 25.01.2023, та в цьому ж місяці оплатило рентну плату за користування надрами для видобування газу природного, що підтверджується платіжною інструкцією №72 від 27.01.2023 на суму 463195,52 грн, тобто, у терміни, встановлені нормами ПК України для оплати таких рентних платежів.
На думку позивача, вказане вище в сукупності свідчить про необґрунтованість оскаржуваного рішення, що є підставою для його скасування, оскільки відсутні правові підстави для нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 10% та 5 % у сумі 27 650,14 грн за затримку на 58, 58, 28, 28 днів сплати (неперерахування) грошового зобов`язання зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування природного газу в сумі 356546,47 грн за жовтень, листопад 2022 року, що передбачені оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Львівській області від 15.01.2024 №0016680412.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила позов задоволити повністю.
Позиція відповідача ГУ ДПС у Львівській області викладена у відзиві на позовну заяву. Відповідач вказує, що камеральна перевірка з питань дотримання вимог п.57.1 ст.57, п.257.5 ст.257 Податкового кодексу України ТОВ «Трубопласт» за період лютий, жовтень, листопад 2022 року проведена 08.12.2023 року. За наслідками вищезазначеної перевірки винесено податкове повідомлення - рішення форми «Ш» про застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань від 15.01.2024 № 0016680412 на суму 27650,14 грн.
Перевіркою встановлено, що ТОВ «Трубопласт» самостійно визначило та подало декларації з рентної плати за користування надрами, в яких задекларовано суми податкових зобов`язань до сплати. Вказані у акті декларації складені і підписані відповідно до ст. 48 ПКУ, та подані у спосіб визначений діючим законодавством, однак ТОВ «Трубопласт» порушено вимоги п. 57.1 ст. 57 та п. 257.5 ст. 257 Податкового кодексу України, а саме - порушено терміни сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з рентної плати за користування надрами, що тягне за собою відповідальність у вигляді штрафних санкцій передбачених ст.124 ПКУ.
Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року.
ТОВ «Трубопласт» до заперечення на акт перевірки не надало копії документів надісланих до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надісланих не пізніше граничного строку подання податкових декларацій з рентної плати за відповідний податковий (звітний) період, що підтверджують можливість (відсутність) платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, що передбачено п.69.1 Закону України №2260-ІХ.
Якщо, платником рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин не подано копій Актів центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, то такі обсяги природного газу вважаються податковим боргом, і до платника застосовується відповідальність, передбачена ст. 124 ПКУ, та нараховується пеня відповідно до ст. 129 ПКУ.
Отже, платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, відповідно немає сумнівів на предмет застосування до ТОВ «Трубопласт» розміру штрафу передбаченого ст.124 ПКУ при винесенні спірного податкового повідомлення-рішення форми «Ш».
Враховуючи наведене, відповідач зазначив, що ТОВ «Трубопласт» відповідно до вимог п.57.1 ст.57, п.257.5 ст.257 та п.п 69.1, п.п 69.11 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України порушено терміни сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з рентної плати за користування надрами.
Саме тому, представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою суду від 09 лютого 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі з повідомленням (викликом) сторін.
В судовому засіданні 19.03.2024 року ухвалою суду, що занесена в протокол судового засідання суд ухвалив розглянути справу в порядку і строки передбаченими ст. 258 та ст. 262 КАС України.
Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Посадовими особами Головного управління ДПС у Львівській області 08 грудня 2023 року проведено камеральну перевірку ТОВ «Трубопласт» щодо порушення термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів з єдиного податку з юридичних осіб.
За наслідками проведеної перевірки податковим органом складно акт №33966/13-01-04-12/30478052 від 08.12.2023 про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводнів ТОВ «Трубопласт» (далі Акт перевірки).
В результаті проведення камеральної перевірки встановлено несвоєчасну сплату ТОВ «Трубопласт» узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини за лютий, жовтень, листопад 2022 року за наступними документами:
Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 21.03.2022 №9042954322, на суму податкового боргу 168906,79 грн, кількість днів прострочення 1;
Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.11.2022 №9246638279 на суму податкового боргу 175234,54 грн, кількість днів прострочення 58;
Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.11.2022 №9246638276 на суму податкового боргу 21221,84 грн, кількість днів прострочення 58;
Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.12.2022 №9273148213 на суму податкового боргу 109750,78 грн, кількість днів прострочення 28;
Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.12.2022 №9273150907 на суму податкового боргу 50339,31 грн, кількість днів прострочення - 28.
Не погодившись із переліченими в Акті перевірки порушеннями, у відповідності до п. 86.7 ст. 86 Податкового кодексу України позивач 27.12.2023 подав відповідачу свої Заперечення до Акта перевірки (лист за вих. №160 від 27.12.2023).
Листом №568/6/13-01-04-12 від 10.01.2024 відповідач повідомив позивача про неврахування поданих заперечень та про залишення висновків Акта перевірки без змін.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0016680412 від 15.01.2024, яким ТОВ «Трубопласт» визначено штрафні (фінансові) санкції на підставі п.124.1 ст.124 ПК України за затримку на 58, 58, 28, 28 днів сплати (неперерахування) грошового зобов`язання у розмірі 10% та 5% за порушення строків оплати податкових зобов`язань по рентній платі за користування надрами для видобування природного газу, визначеного пунктом п.57.1 ст.57, п.257.5 ст.257 ПК України у сумі 27650,14 грн.
Позивач, вважаючи вищезазначене податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Львівській області протиправним та таким, що порушує його законні права та інтереси, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (тут і надалі ПК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За приписами підпункту 14.1.217 пункту 14.1 статті 14 ПК України, рентна плата - загальнодержавний податок, який справляється за користування надрами для видобування корисних копалин; за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; за користування радіочастотним ресурсом України; за спеціальне використання води; за спеціальне використання лісових ресурсів; за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.
Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.1 ст. 36, п. 54.1 ст. 54 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до п. 57.1 ст. 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Відповідно до пунктів 257.1, 257.2, 257.5 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.
Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.
Сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.
Згідно з підпунктом 258.1.2 пунктом 258.1 статті 258 ПК України, на суму податкових зобов`язань з рентної плати, що нарахована платником рентної плати за податковий (звітний) період, але не сплачена протягом 10 календарних днів, що настають за останнім календарним днем граничного строку подання податкової декларації, нараховується пеня в порядку, встановленому розділом II цього Кодексу.
Згідно п.п. 124.1 ст. 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Зазначена норма, як виплаває з її змісту, є універсальним приписом, який підлягає застосуванню в будь-яких випадках прострочення сплати узгодженого податкового зобов`язання незалежно від того, з яких причин платником податків було здійснено несвоєчасну сплату. Після фактичного погашення боргу платник податку повинен сплатити суму штрафу в розмірі, який залежить від терміну прострочення.
У постановах від 3 серпня 2023 року у справі № 520/22505/21, від 22 серпня 2023 року у справі № 520/18519/21, від 5 жовтня 2023 року у справі № 520/14773/21, від 16 листопада 2023 року у справі № 160/24147/21 Верховний Суд сформулював висновки, які дають можливість розмежувати обставини, які утворюють склад правопорушення, за яке платник податків може бути притягнутий до відповідальності на підставі пунктів 124.1, 124.2 або 124.3 статті 124 ПК України.
Така позиція Верховного Суду, якщо її систематизувати, полягає в тому, що відповідальність, передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України, не пов`язана із встановленням/доведенням вини платника податків у формі умислу у вчиненому діянні (дії або бездіяльності). Для притягнення до фінансової відповідальності платника податків згідно з цією нормою за загальним правилом достатнім є виявлення факту допущення платником податків порушення строку сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.
Як встановлено контролюючим органом, ТОВ «Трубопласт» допущено порушення граничного строку сплати узгодженої суми грошового зобов`язання по рентній платі за користування надрами для видобування природного газу, які самостійно визначені позивачем згідно наступних розрахунків: Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 21.03.2022 №9042954322, на суму податкового боргу 168906,79 грн, кількість днів прострочення 1; Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.11.2022 №9246638279 на суму податкового боргу 175234,54 грн, кількість днів прострочення 58; Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.11.2022 №9246638276 на суму податкового боргу 21221,84 грн, кількість днів прострочення 58; Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.12.2022 №9273148213 на суму податкового боргу 109750,78 грн, кількість днів прострочення 28; Розрахунок з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини від 19.12.2022 №9273150907 на суму податкового боргу 50339,31 грн, кількість днів прострочення - 28.
Позивач не заперечує проти зазначених обставин, проте вважає, що відповідачем протиправно застосовано до нього штрафні санкції, передбачені п. 124.1 ст. 124 ПК України, з огляду на те, що податкові зобов`язання за розрахунками з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу не вважаються податковим боргом, та не підлягають сплаті з боку ТОВ «Трубопласт» в частині обсягів видобутого природного газу, але не реалізованого у відповідних податкових (звітних) періодах у відповідності до підпункту 69.30 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Надаючи оцінку вказаним доводам позивача, суд враховує наступне.
Особливістю цієї справи є те, що граничний строк сплати ТОВ «Трубопласт» податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (це не є спірним між сторонами) припав на період, коли в Україні було введено воєнний стан Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року і який триває і досі.
Так, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану» №2261-ІХ від 12.05.2022 (набрання чинності відбулась 27.05.2022) було доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України підпунктом 69.30 такого змісту:
Установити, що обчислені відповідно до положень статті 252 цього Кодексу податкові зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного у податкових (звітних) періодах починаючи з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан на території України, тимчасово не сплачуються в частині обсягів газу природного видобутого, але не реалізованого у відповідних податкових (звітних) періодах, та зазначеного в актах платника податків про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України за календарний місяць, що відповідає податковому (звітному) періоду, як такий, що закачаний до газосховищ у податковому (звітному) періоді відповідно до здійснених Оператором газосховищ України алокацій згідно з розділом IX Кодексу газосховищ (далі закачаний газ природний). Нараховані та не сплачені податкові зобов`язання за обсяги закачаного газу природного у відповідному податковому (звітному) періоді, що припадають на період, зазначений у цьому абзаці, не вважаються податковим боргом та підлягають сплаті відповідно до положень цього підпункту.
У період починаючи з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) третього календарного місяця після припинення або скасування воєнного стану в Україні платники рентної плати зобов`язані вести в кожному окремому податковому (звітному) періоді окремий облік обсягів видобутого та реалізованого газу природного, а також сум нарахованих та не сплачених податкових зобов`язань за обсяг видобутого газу природного в таких податкових (звітних) періодах.
Сума коштів рентної плати за податковий (звітний) період, яка у визначений пунктом 257.5 статті 257 цього Кодексу граничний строк підлягає сплаті, обчислюється як різниця між величиною задекларованих платником податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного за такий податковий (звітний) період та добутком обсягу закачаного газу природного за такий самий податковий (звітний) період і середньозваженої ефективної ставки рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, розрахованої за такий податковий (звітний) період.
Для цілей цього підпункту ефективна ставка рентної плати за користування надрами для видобування газу природного розраховується як питомі податкові зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного (в розрахунку на 1000 метрів кубічних) відповідних категорій газу природного, видобутого у відповідному податковому (звітному) періоді, обчислені за фактичною ціною газу природного відповідно до правил, визначених статтею 252 цього Кодексу.
Середньозважена ефективна ставка рентної плати за користування надрами для видобування газу природного (за обсягом відповідної категорії газу природного, видобутого у відповідному податковому (звітному) періоді) визначається у гривнях із застосуванням ефективних ставок рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, розрахованих для відповідних категорій газу природного, видобутого у відповідному податковому (звітному) періоді.
У разі реалізації обсягів газу природного, закачаного до газосховищ у податкових (звітних) періодах, починаючи з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан на території України, сума податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного обчислюється за принципом FIFO (first in first out) виходячи з середньозваженої ефективної ставки рентної плати за відповідний податковий (звітний) період та обсягу газу природного, видобутого у такому податковому (звітному) періоді, що списується з балансу газу, що зберігається платником у газосховищах, та визначається як різниця між зазначеними в актах про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України обсягами газу природного на кінець та початок календарного місяця, що відповідає податковому (звітному) періоду.
Копії актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України за період, що відповідає податковому (звітному) періоду, надсилаються не пізніше граничного строку подання податкової декларації з рентної плати за відповідний податковий (звітний) період центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Сума податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, визначених відповідно до абзацу шостого цього підпункту, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного.
Сума податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного за обсяги закачаного та не реалізованого газу природного, які залишилися у газосховищах станом на останній день календарного місяця (включно), в якому припинено або скасовано воєнний стан на території України, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного, але не пізніше останнього дня (включно) третього календарного місяця після припинення або скасування воєнного стану на території України.
Тимчасово, на період до останнього дня (включно) місяця, в якому припинено або скасовано воєнний стан на території України, для розрахунку фактичної ціни реалізації для газу природного, відповідно до вимог пункту 252.8 статті 252 цього Кодексу, у разі якщо у податковому (звітному) періоді не здійснювалося митне оформлення імпортного природного газу, для розрахунку фактичної ціни реалізації для газу природного у такому податковому (звітному) періоді центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, застосовує величину середньої митної вартості імпортного природного газу за 1000 метрів кубічних, визначену (обчислену) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, за останній податковий (звітний) період, у якому здійснено таке митне оформлення.
Норми цього підпункту не поширюються на обсяги газу природного, визначені пунктом 252.24 статті 252 цього Кодексу.
Норми цього пункту до платників рентної плати за користування надрами для видобування газу природного застосовуються з урахуванням таких особливостей:
платники рентної плати за користування надрами для видобування газу природного звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків щодо сплати та подання звітності з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, граничний строк виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану», за умови виконання таких обов`язків протягом одного місяця з дня набрання чинності зазначеним Законом;
положення підпункту 69.1 цього пункту не поширюються на податкові обов`язки щодо дотримання строків сплати та подання звітності з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, крім природного газу, визначеного пунктом 252.24 статті 252 цього Кодексу.
Аналіз наведеної норми дає підстави для висновку, що законодавець тимчасово (з 1 квітня 2022 року та на період воєнного стану) передбачив можливість підприємств, які здійснюють видобування та реалізацію природного газу, у разі неспроможності з об`єктивних обставин вчасно сплачувати податкові зобов`язання без відповідних джерел для їх сплати, зокрема з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, сплачувати такі зобов`язання в частині обсягів газу природного видобутого, але не реалізованого у відповідних податкових (звітних) періодах, та зазначеного в актах платника податків про рух природного газу. При цьому, у разі реалізації обсягів газу природного, закачаного до газосховищ, такі зобов`язання підлягають сплаті позивачем протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного.
Водночас, передбачена підпунктом 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України можливість сплати податкових зобов`язань за розрахунками з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, визначених відповідно до абзацу шостого цього підпункту, протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного, поставлена у залежність дотримання виконання платником податків наступних умов:
-період - починаючи з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан на території України (абзац перший підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України);
-ведення окремого обліку обсягів видобутого та реалізованого газу природного, а також сум нарахованих та не сплачених податкових зобов`язань за обсяг видобутого газу природного (абзац другий підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України);
-особливості порядку обчислення суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного у разі реалізації обсягів газу, закачаного до газосховищ (абзац шостий підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України);
-надіслання копії актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України за період, що відповідає податковому (звітному) періоду, не пізніше граничного строку подання податкової декларації з рентної плати за відповідний податковий (звітний) період центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі (абзац сьомий підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Отже, обсяги закачаного газу природного у відповідному податковому (звітному) періоді, які не вважаються податковим боргом, визначаються саме за даними актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України. Тому, у разі неподання платником рентної плати за користування надрами для видобування природного газу копій актів до ДПС України, такі обсяги газу природного вважаються податковим боргом, а для платників рентної плати наступає відповідальність, передбачена ст. 124 ПК України.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ «Трубопласт» листом за вих. № 136 від 18.11.2022 через особистий кабінет платника податків повідомило Головне управління ДПС у Львівській області про неможливість реалізовувати (продавати) видобутий природний газ у вересні, жовтні та листопаді 2022 року. До даного листа у складі податкової декларації з рентної плати за жовтень 2022 було надано копію Акту №274/10-22 про рух природного газу в газосховищах, що обліковується на рахунку зберігання у жовтні 2022 року, а також додатково долучено: 1) Акт приймання-передачі природного газу за жовтень 2022 між ТОВ «Трубопласт» та АТ «Укргазвидобування»; 2) Акт обліку втрат газу за жовтень 2022; 3) Місячний звіт за жовтень 2022, видобутого газу по свердловинах №2-Зарічнянська та №3-Північнозарічнянська.
Також, Листом за вих. № 147 від 19.12.2022 ТОВ «Трубопласт» через особистий кабінет платника податків повідомило Головне управління ДПС у Львівській області про неможливість реалізовувати (продавати) видобутий природний газ у вересні-грудні 2022 року, з наданням у складі податкової декларації з рентної плати за листопад 2022 копії Акту №284/11-22 про рух природного газу в газосховищах, що обліковується на рахунку зберігання у листопаді 2022 року та додатково долучено: 1) Акт приймання-передачі природного газу за листопад 2022 між ТОВ «Трубопласт» та АТ «Укргазвидобування»; 2) Акт обліку втрат газу за листопад 2022; 3) Місячний звіт за листопад 2022, видобутого газу по свердловинах №2-Зарічнянська, №3-Північнозарічнянська.
Наведені доводи висловлені позивачем і у запереченні до Акту перевірки від 08.12.2023 (лист за вих. №160 від 27.12.2023).
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в межах спірних правовідносин та доводів сторін, суд зазначає, що позивачем не надано і не долучено до матеріалів справи доказів надіслання копій Актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику - ДПС України, а надіслання таких актів до ГУ ДПС України не свідчить про виконання вимог абзацу сьомого підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Відтак, суд констатує, що ТОВ «Трубопласт» не дотримано обов`язкової умови, передбаченої абзацом сьомим підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в частині надіслання копії актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України за період, що відповідає податковому (звітному) періоду, не пізніше граничного строку подання податкової декларації з рентної плати за відповідний податковий (звітний) період центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі.
Адже саме за умови дотримання наведеної норми, законодавець пов`язує право платника податків сплати податкових зобов`язань за розрахунками з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) період, в якому відбулася реалізація такого газу природного (абзац восьмий підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Саме з цих підстав відповідач не врахував подані позивачем заперечення до акта перевірки, про що повідомив листом №568/6/13-01-04-12 від 10.01.2024. Аналогічні доводи підтримані відповідачем і у відзиві на позовну заяву.
Суд повторно наголошує, що у разі неподання платником рентної плати за користування надрами для видобування природного газу копій актів саме до ДПС України, такі обсяги газу природного вважаються податковим боргом, а для платників рентної плати наступає відповідальність, передбачена ст. 124 ПК України.
Судом проаналізовано акт камеральної перевірки №33966/13-01-04-12/30478052 від 08.12.2023 та встановлено, що позивачем самостійно задекларовані податкові зобов`язання з рентної плати за користування надрами за лютий, жовтень, листопад 2022 року за самостійно поданими розрахунками.
Водночас, в графі «фактична дата сплати» в акті перевірки податковим органом підтверджено сплату грошових зобов`язань, проте з порушенням граничних термінів сплати, оскільки ТОВ «Трубопласт» реалізувало переданий на зберігання природний газ кінцевому споживачу за Договором купівлі продажу природного газу №ТП-25/01-2023-ПСГ від 25.01.2023, та в цьому ж місяці оплатило рентну плату за користування надрами для видобування газу природного, що підтверджується платіжною інструкцією №72 від 27.01.2023 на суму 463195,52 грн.
Таким чином, податковий орган правильно констатував наявність факту порушення граничних термінів сплати грошових зобов`язань та про наявність підстав для правової кваліфікації описаного в акті камеральної перевірки податкового правопорушення таким, за яке передбачена відповідальність на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України.
Водночас, суд відхиляє, як помилкові, покликання відповідача на норми п.п 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України, адже, як зазначив суд вище, норми пункту 69.30 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України до платників рентної плати за користування надрами для видобування газу природного застосовуються з урахуванням таких особливостей:
платники рентної плати за користування надрами для видобування газу природного звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків щодо сплати та подання звітності з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, граничний строк виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану», за умови виконання таких обов`язків протягом одного місяця з дня набрання чинності зазначеним Законом;
положення підпункту 69.1 цього пункту не поширюються на податкові обов`язки щодо дотримання строків сплати та подання звітності з рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, крім природного газу, визначеного пунктом 252.24 статті 252 цього Кодексу.
Отже, звільнення від відповідальності за несвоєчасну сплату задекларованих податкових зобов`язань, передбачене п. 69.1 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, не поширюються на несвоєчасну сплату податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами, крім виконання таких обов`язків протягом одного місяця з дня набрання чинності Законом №2261-ІХ від 12.05.2022 (до 27.06.2022) та крім природного газу, визначеного пунктом 252.24 статті 252 цього Кодексу.
Щодо посилання позивача на те, що несвоєчасна сплата податкових зобов`язань зумовлена об`єктивним обставинами у зв`язку з прийняттям Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області рішення №161 від 11.01.2022 про визнання ТОВ «Трубопласт» таким, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податків, через що господарська діяльність позивача із реалізації природного газу була фактично заблокована з боку податкового органу, не враховуються судом, оскільки такі обставини не звільняють позивача від обов`язку виконувати свої податкові зобов`язання у порядку та у строки, визначені Податковим кодексом України.
Слід зазначити, що обов`язок платника, першочергово, є своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати податкові зобов`язання, незалежно від будь-яких обставин, а у випадку невиконання такого обов`язку контролюючий орган зобов`язаний застосувати до платника відповідні фінансові санкції.
Аналогічні висновки містить постанова Верховного Суду від 15.02.2023 по справі №280/1006/21 та від 16.11.2023 у справі №160/24147/21, що враховується судом відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оскільки у даній справі оспорюється рішення прийняте відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суд відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, перевіряє чи прийнято (вчинено) воно: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, на підставі досліджених судом доказів та пояснень сторін, суд висновує, що приймаючи спірне податкове повідомлення-рішення №0016680412 від 15.01.2024, яким ТОВ «Трубопласт» визначене грошове зобов`язання у сумі 27650,14 грн зі сплати штрафів у розмірі 10% та 5% за затримку на 58, 58, 28, 28 днів сплати (неперерахування) грошового зобов`язання зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування природного газу в сумі 356546,47 грн за жовтень, листопад 2022 року, відповідачем дотримано наведені приписи ч. 2 ст. 2 КАС України.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
Зважаючи на висновок суду про відмову в задоволенні позову в повному обсязі, а також ураховуючи положення ст. 139 КАС України, судові витрати, понесені позивачем, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Трубопласт» (вул. Сахарова А., 43/412, м. Львів, 79026) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79026) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.
Повне рішення складено 05 серпня 2024 року.
СуддяКлименко Оксана Миколаївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120841272 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні