Справа №
РІШЕННЯ
іменем України
06 серпня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання провести нарахування та виплату компенсації за надані послуги з догляду на непрофесійній основі.
В обґрунтування позову зазначає, що Відділом соціального захисту населення Ізяславської міської ради було прийняте протиправне рішення про відмову у призначенні і виплаті грошової компенсації фізичній особі, яка надавала соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
У відзиві Відділ соціального захисту населення Ізяславської міської ради просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що оскільки уповноважена комісія встановила, що догляд за ОСОБА_2 здійснювався усіма членами сім`ї, а не лише позивачем, підстави для призначення згаданої компенсації відсутні.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.
11.09.2023 ОСОБА_1 звернувся до Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради з заявою про призначення і виплату грошової компенсації фізичній особі, яка надавала соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
З матеріалів справи встановлено, що мати позивача - ОСОБА_2 потребувала надання соціальних послуг з догляду, про що зокрема свідчить висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (сума балів становить 34,5, група рухової активності IV, ступінь індивідуальної потреби 7).
20.09.2023 комісією Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради складений акт проведення обстеження сім`ї за №97, згідно з яким комісія прийшла до висновку про відсутність підстав для призначення грошової компенсації ОСОБА_1 , який здійснює догляд за своєю матір`ю ОСОБА_2 . Як вбачається зі змісту акту, заявник здійснює догляд за хворою матір`ю разом з іншим членом сім`ї - братом ОСОБА_3 , що виключає можливість призначення йому грошової компенсації за догляд.
У рішенні комісії про призначення / перерахунок компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 21.09.2023 міститься висновок про відсутність у ОСОБА_1 права на вказану компенсацію.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про соціальні послуги" №2671-VIII (далі Закон) соціальні послуги - це дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Відповідно до п. 4 ч. 6, ч. 7 ст. 13 Закону України "Про соціальні послуги" фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, передбачений Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 № 859 (далі Порядок).
Відповідно до п. 3 Порядку компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у місті Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Згідно з п. 7 Порядку призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, зокрема, таких документів у паперовій формі:
- заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
- заяви про згоду отримувати соціальні послуги;
- декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
- висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ.
Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.
Відповідно до п. п. 10, 14 Порядку компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця. Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи. Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики. Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.
Відповідно до п. 2 Порядку компенсація за догляд не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують:
- соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду;
- виплати на догляд відповідно до Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Водночас, у справі відсутні належні докази того, що позивач надає соціальні послуги або отримує допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу", надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі. На час звернення до відповідача з заявою про згоду надавати соціальні послуги по догляду за матір`ю на непрофесійній основі позивач не працював та не здійснював підприємницьку діяльність. Відповідач не довів протилежне належними доказами.
Згідно з п. 5 Порядку до складу сім`ї фізичної особи, яка звертається за призначенням компенсації, включаються чоловік, дружина, діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування.
До складу сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, що звертається за призначенням компенсації, не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні, та непрацездатні особи.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 , який є братом ОСОБА_1 , було встановлено другу групу інвалідності, що підтверджується довідкою МСЕК серії 12ААГ №119518 від 08.12.2022, відтак він є непрацездатною особою, що не входить до складу сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та яка звертається за призначенням компенсації за догляд. Крім того, належними доказами не підтверджується те, що ОСОБА_3 здійснював догляд за ОСОБА_2 вдома або у інший спосіб одночасно із позивачем. Відповідач зазначене належними доказами також не спростував.
Відтак, позивач має право на отримання компенсації за догляд, передбаченої чинним законодавством, зважаючи на що, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення від 21.09.2023 Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради про відмову у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичній особі, яка надавала соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Зобов`язати Відділ соціального захисту населення Ізяславської міської ради призначити та виплатити ОСОБА_1 компенсацію за догляд як фізичній особі, яка надавала соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору в розмірі 1211,20 грн. за рахунок асигнувань Відділу соціального захисту населення Ізяславської міської ради.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 06 серпня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Відділ Соціального захисту населення Ізяславської міської ради (вул. Шевченка, 10В,Ізяслав,Хмельницька область,30300 , код ЄДРПОУ - 45131120)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 08.08.2024 |
Номер документу | 120842783 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні