Рішення
від 06.08.2024 по справі 580/5279/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2024 року справа № 580/5279/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Тайрс до Львівської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося ТОВ Тайрс (18007, м. Черкаси, вул. Смілянська, 127/11) з позовом до Львівської митниці (79000, м. Львів, вул. Тадеуша Костюшка, 1) в якому просить:

-визнати протиправними та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів рішення про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100221/2 від 24.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001344;

-визнати протиправними та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів рішення про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100222/2 від 24.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001343;

-визнати протиправними та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів рішення про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100229/2 від 29.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001392.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у митного органу були відсутні підстави для відмови у митному оформленні товару згідно поданих товариством, у відповідності до ч. 2 ст. 53 Митного кодексу України, документів та для витребування додаткових документів, перелік яких наведений в ч. 3 ст. 53 Митного кодексу України, оскільки наданими позивачем документами повністю підтверджується і числове значення митної вартості і відомості щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. З огляду на викладене, позивач зазначає, що застосування резервного методу для визначення вартості є необґрунтованим.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування позиції вказано, що відповідачем проведено опрацювання товаросупровідних документів та встановлено, що при перевірці числових даних неможливість визначити складові митної вартості товарів, а тому застосовано резервний метод.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, допитавши свідка, суд встановив таке.

01.08.2019 ТОВ Тайрс уклало з компанією SHANDONG HAOHUA TIRE CO., LTD (КНР) контракт №01082019001, предметом якого є купівля позивачем шин для вантажних автомобілів та вантажних причепів.

Відповідно до комерційного інвойсу №EU5-TYR-LAN-20240116B від 29.01.2024 ТОВ "Тайрс" придбало в компанії SHANDONG HAOHUA TIRE CO., LTD (КНР) шини пневматичні гумові для вантажних автомобілів, а саме:

-розміром 315/60R22.5 LANVIGATOR - 80 шт., вартістю 10800,00 доларів США;

-розміром 315/70R22.5 LANVIGATOR - 60 шт., вартістю 7980,00 доларів США;

-розміром 295/80R22.5 LANVIGATOR - 60 шт., вартістю 6720, 00 доларів США;

-розміром 13R22.5 LANVIGATOR - 40 шт., вартістю 5960, 00 доларів США;

-розміром 315/80R22.5 LANVIGATOR - 137 шт., вартістю 20002, 00 доларів США;

-розміром 315/80R22.5 LANVIGATOR - 40 шт., вартістю 5440,00 доларів США;

-розміром 265/70R19.5 LANVIGATOR - 80 шт., вартістю 6560,00 доларів США;

-розміром 385/65R22.5 LANVIGATOR - 107 шт., вартістю 15515, 00 доларів США;

-розміром 385/55R22.5 LANVIGATOR - 100 шт., вартістю 15100, 00 доларів США;

Всього, загальною вартістю 94077,00 доларів США.

Умова поставки товару за даним інвойсом згідно міжнародних правил комерційних термінів (Інкотермс-2010) - CFR (Гданськ, Польща), із подальшим транспортуванням в Україну.

Вартість фрахту судна 13500,00 доларів США (три контейнери по 4500 доларів США за кожний). А всього на загальну вартість товару за інвойсом (із вартістю фрахту судна та страхування), в розмірі 107577,00 доларів США.

29.04.2024року товариством з метою митного оформлення імпорту в Україну зазначених товарів до Львівської митниці було подано в електронному вигляді митну декларацію №24UА209230037565U4 на шини: розміром 315/60R22.5 LANVIGATOR - 80 шт., розміром 315/70R22.5 LANVIGATOR - 60 шт., розміром 295/80R22.5 LANVIGATOR - 60 шт., розміром 385/65R22.5 LANVIGATOR - 7 шт., розміром 13R22.5 LANVIGATOR - 40 шт. які перевозилися в окремому контейнері, в якій була вказана митна вартість автомобільних шин за інвойсом - 36975,00 доларів США. Загальна митна вартість товару 1, із включенням вартості супутніх послуг становила - 1589672,38 грн. (п. 45 декларації).

Разом з декларацією товариством були надані копії документів, а саме:

-пакувальний лист (Packing list)б/н 31.01.2024;

-рахунок-проформа (Proforma invoice) EU5-TYR-LAN-20240116 - 16.01.2024;

-рахунок-фактура (інвойс) (Commercial invoice) EU5-TYR-LAN-20240116B - 31.01.2024;

-коносамент (Bill of lading) 140400265687 04.02.2024;

-автотранспортна накладна (Road consignment note) б/н 17.04.2024;

-сертифікат про походження товару CCPIT485 2400916852 19.02.2024

-інвойс BV/0017/04/24 15.04.2024;

-платіжна інструкція № 13 від 24.01.2024;

-платіжна інструкція № 30 від 01.03.2024;

-платіжна інструкція № 31 від 04.03.2024;

-платіжна інструкція № 32 від 07.03.2024;

-рахунок - фактура про надання транспортно - експедиційних послуг 24/04/4476 від 24.04.2024;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 01.07.2020р.;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.04.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.06.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 15.03.2023р;

-зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу №01082019001 від 01.08.2019р;

-договір (угода, контракт) із третіми особами № 060423 від 06.04.2023;

-договір про надання послуг митного брокера № 2-2023 08.05.2023;

-договір (контракт) про перевезення № 0110/23 від 01.10.2023;

-договір (контракт) про перевезення № 170424 від 17.04.2024;

-заявка № 1 від 17.04.2024;

-заявка № 2 від 11.04.2024;

-лист про оплату від 09.04.2024;

-лист про платежі №2 від 09.04.2024;

-специфікація від 31.01.2024;

-специфікація №1 від 31.01.2024.

24.04.2024 року товариством з метою митного оформлення імпорту в Україну зазначених товарів до Львівської митниці було подано в електронному вигляді митну декларацію №24UA209230036272U6 на шини: розміром 315/80R22.5 LANVIGATOR - 137шт., розміром 315/80R22.5 LANVIGATOR - 40 шт., розміром 265/70R19.5 LANVIGATOR - 80 шт., які перевозилися в окремому контейнері (Товар 2), в якій була вказана митна вартість автомобільних шин за інвойсом - 36502,00 доларів США. Загальна митна вартість товару 2, із включенням вартості супутніх послуг становила 1587248,96грн. (п. 45 декларації).

Разом з декларацією товариством були надані копії документів, а саме:

-пакувальний лист (Packing list) б/н 31.01.2024;

-рахунок-проформа (Proforma invoice) EU5-TYR-LAN-20240116 - 16.01.2024 ;

-рахунок-фактура (інвойс) (Commercial invoice) EU5-TYR-LAN-20240116B - 31.01.2024;

-коносамент (Bill of lading) 140400265687 04.02.2024;

-автотранспортна накладна (Road consignment note) б/н 14.04.2024;

-сертифікат про походження товару CCPIT485 2400916852 19.02.2024

-інвойс BV/0017/04/24 15.04.2024;

-платіжна інструкція № 13 від 24.01.2024;

-платіжна інструкція № 30 від 01.03.2024;

-платіжна інструкція № 31 від 04.03.2024;

-платіжна інструкція № 32 від 07.03.2024;

-рахунок - фактура про надання транспортно - експедиційних послуг 7 від 18.04.2024;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 01.07.2020р.;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.04.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.06.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 15.03.2023р;

-зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі - продажу №01082019001 від 01.08.2019р;

-договір (угода, контракт) із третіми особами № 060423 від 06.04.2023;

-договір про надання послуг митного брокера № 2-2023 08.05.2023;

-договір (контракт) про перевезення № 120424 від 12.04.2024;

-заявка № 1 від 12.04.2024;

-заявка № 2 від 11.04.2024;

-лист про оплату від 09.04.2024;

-лист про платежі №2 від 09.04.2024;

-специфікація від 31.01.2024;

-специфікація №1 від 31.01.2024;

24.04.2024 року товариством з метою митного оформлення імпорту в Україну зазначених товарів до Львівської митниці було подано в електронному вигляді митну декларацію №24UA209230036263U0 на шини: розміром 385/65R22.5 LANVIGATOR - 100 шт., розміром 385/55R22.5 LANVIGATOR - 100 шт., які перевозилися в окремому контейнері (товар 3), в якій була вказана митна вартість автомобільних шин за інвойсом - 34100,00 доларів США. Загальна митна вартість товару 3, із включенням вартості супутніх послуг становила - 1479388,76 грн. (п. 45 декларації).

Разом з декларацією товариством були надані копії документів, а саме:

-пакувальний лист (Packing list) б/н 31.01.2024;

-рахунок-проформа (Proforma invoice) EU5-TYR-LAN-20240116 - 16.01.2024 ;

-рахунок-фактура (інвойс) (Commercial invoice) EU5-TYR-LAN-20240116B - 31.01.2024;

-коносамент (Bill of lading) 140400265687 04.02.2024;

-автотранспортна накладна (Road consignment note) б/н 18.04.2024;

-сертифікат про походження товару CCPIT485 2400916852 19.02.2024

-інвойс BV/0017/04/24 15.04.2024;

-платіжна інструкція № 13 від 24.01.2024;

-платіжна інструкція № 30 від 01.03.2024;

-платіжна інструкція № 31 від 04.03.2024;

-платіжна інструкція № 32 від 07.03.2024;

-рахунок - фактура про надання транспортно - експедиційних послуг 19/04/01 від 19.04.2024;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 01.07.2020р.;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.04.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 20.06.2022р;

-доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) б/н від 15.03.2023р;

-зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі - продажу №01082019001 від 01.08.2019р;

-договір (угода, контракт) із третіми особами № 060423 від 06.04.2023;

-договір про надання послуг митного брокера № 2-2023 08.05.2023;

-договір (контракт) про перевезення № 0311-22 від 03.11.2022;

-додаток №1 до договору перевезення від 31.12.2023;

-заявка № 2 від 11.04.2024;

-заявка № 2 від 12.04.2024;

-лист про оплату від 09.04.2024;

-лист про платежі №2 від 09.04.2024;

-специфікація від 31.01.2024;

-специфікація №1 від 31.01.2024.

За результатами перевірки поданих митних декларацій та поданих документів митним органом позивачу були направлені повідомлення №10337 від 26.04.2024 року, №10338 від 23.04.2024 року та №10339 від 23.04.2024року із вимогою про надання додаткових документів (ч. 3 ст. 53 МК України), в яких було зазначено про необхідність надання наступних документів: 1)рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 2)якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 3)за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 4)транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 5)якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування. 6)договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 7)рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 8)рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 9)виписку з бухгалтерської документації; 10)каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 11)копію митної декларації країни відправлення; 12)висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

На виконання повідомлень декларантом додатково митному орану подані прайс-лист від 01.01.2024 року та копія митної декларації країни відправлення 431020240000026278 від 01.02.2024.

Рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100229/2 від 29.04.2024 відмовлено у митному оформленні товару 1 за митною декларацією №24UА209230037565U4 з оформленням картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001392 від 29.04.202.

Рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100221/2 від 24.04.2024 відмовлено у митному оформленні товару 2 за митною декларацією №24UА209230036272U6 з оформленням картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001344 від 24.04.2024.

Рішення Львівської митниці про коригування митної вартості товарів №UА209000/2024/100222/2 від 24.04.2024 відмовлено у митному оформленні nовару 3 за митною декларацією №24UА209230036263U0 з оформленням картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001343 від 24.04.2024.

В обґрунтування рішень зазначено, що за результатами опрацювання документів, наданих для підтвердження заявленої митної вартості товару, встановлено, що подані до митного оформлення документи згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій та третій статті 53 МКУ, не містять всіх відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена за товар, а також були встановлені розбіжності у поданих документах, а тому митна вартість не може бути визнана за заявленою декларантом вартістю, що є підставою для відмови у митному оформленні за заявленою декларантом митною вартістю, відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 54 МКУ.

Для визначення митної вартості товару неможливо застосувати наступні методи визначення митної вартості, а саме методу 2а (ст. 59 МКУ) та методу 2б (ст. 60 МКУ) з причини відсутності в митного органу та декларанта інформації про ідентичні та подібні (аналогічні) товари; не застосовано методи 2в і 2г з причини відсутності в митного органу вартісної основи для розрахунку митної вартості. Використано метод 2ґ (ст. 64 МКУ). Джерелом інформації для коригування митної вартості товару слугувала митна декларація UА403070/2024/000683 від 24.01.2024 де вартість такого товару становить 3,1 дол. США за кг (даного виду товару).

Не погоджуючись зі вказаними рішеннями про коригування митної вартості та карткою відмови у прийнятті митної декларації, позивач звернувся в суд з цим позовом.

Під час вирішення спору по суті, суд врахував таке.

Згідно з пунктами 23 та 24 частини 1 статті 4 Митного кодексу України від 13.03.2012 № 4495-VI (далі МК України) митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

За змістом статей 49, 50 МК України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Відомості про митну вартість товарів використовуються, зокрема, для нарахування митних платежів.

Митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу. Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 цього Кодексу (частини 1 та 2 статті 51 МК України).

Так частинами 1 - 3 статті 57 (глава 9 розділу ІІІ) МК України передбачено, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.

Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).

Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.

Згідно із частинами 1 - 2 статті 58 МК України метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, застосовується у разі, якщо:

1) немає жодних обмежень щодо прав покупця (імпортера) на використання оцінюваних товарів, за винятком тих, що: а) встановлюються законом чи запроваджуються органами державної влади в Україні; б) обмежують географічний регіон, у якому товари можуть бути перепродані (відчужені повторно); в) не впливають значною мірою на вартість товару;

2) щодо продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, які унеможливлюють визначення вартості цих товарів; 3) жодна частина виручки від будь-якого подальшого перепродажу, розпорядження або використання товарів покупцем не надійде прямо чи опосередковано продавцеві, якщо тільки не буде зроблено відповідне коригування з урахуванням положень частини десятої цієї статті; 4) покупець і продавець не пов`язані між собою особи або хоч і пов`язані між собою особи, однак ці відносини не вплинули на ціну товарів.

Метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні.

У разі якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом послідовного використання методів, зазначених у статтях 58 - 63 цього Кодексу, митна вартість оцінюваних товарів визначається з використанням способів, які не суперечать законам України і є сумісними з відповідними принципами і положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (GATT) (частина 1 статті 64 Резервний метод МК України).

Відповідно до частини 2 статті 52 МК України декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані: 1) заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з органом доходів і зборів; 2) подавати органу доходів і зборів достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню; 3) нести всі додаткові витрати, пов`язані з коригуванням митної вартості або наданням органу доходів і зборів додаткової інформації.

За змістом частин 1 - 3 статті 53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.

Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія на імпорт товару, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.

У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, які мають вплив на правильність визначення митної вартості, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Забороняється вимагати від декларанта або уповноваженої ним особи будь-які інші документи, відмінні від тих, що зазначені в цій статті. Декларант або уповноважена ним особа за власним бажанням може подати додаткові наявні у них документи для підтвердження заявленої ними митної вартості товару (частини 5 - 6 статті 53 МК України).

Згідно із частинами 1 - 3 статті 54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється органом доходів і зборів під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.

Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється органом доходів і зборів шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.

За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів орган доходів і зборів визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.

В той же час частиною 6 зазначеної статті передбачено, що митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі:

1) невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості;

2) неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари;

3) невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу;

4) надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості.

У відповідності до частин 1 та 2 статті 55 МК України рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.

Прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити:

1) обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано;

2) наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом;

3) вичерпний перелік вимог щодо надання додаткових документів, передбачених частиною третьою статті 53 цього Кодексу, за умови надання яких митна вартість може бути визнана митним органом;

4) обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої митним органом, та фактів, які вплинули на таке коригування;

5) інформацію про:

а) право декларанта або уповноваженої ним особи на випуск у вільний обіг товарів, що декларуються:

у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною митним органом;

у разі незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу Х цього Кодексу в розмірі, визначеному митним органом відповідно до частини сьомої цієї статті;

б) право декларанта або уповноваженої ним особи оскаржити рішення про коригування заявленої митної вартості до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

У разі відмови у прийнятті митної декларації посадовою особою митного органу заповнюється картка відмови у прийнятті митної декларації за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Один примірник зазначеної картки невідкладно вручається (надсилається) декларанту або уповноваженій ним особі. Інформація про відмову у прийнятті для оформлення електронної митної декларації надсилається декларанту електронним повідомленням, засвідченим електронним цифровим підписом посадової особи митного органу (частина 12 статті 264 МК України).

Для вирішення спору суд врахував правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 11.09.2020 у справі № 820/10288/15 у подібних правовідносинах.

Верховний Суд з аналізу викладених норм зазначив, що митний орган при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості зобов`язаний перевірити складові числового значення митної вартості, правильність розрахунку, здійсненого декларантом, упевнитись в достовірності та точності заяв, документів чи розрахунків, поданих декларантом, а також відсутності обмежень для визначення митної вартості за ціною договору, наведених у статті 58 МК України (у разі визначення декларантом митної вартості імпортованого товару за першим методом).

При цьому, митний орган має право відійти від наведених вище законодавчих обмежень, пов`язаних з перевіркою основного переліку документів, які підтверджують митну вартість товарів, та витребувати від декларанта додаткові документи лише у тому випадку, якщо надані декларантом документи містять розбіжності, наявні ознаки підробки або ці документи не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, або ж у разі якщо митний орган має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість.

Водночас приписи вказаних статей зобов`язують митний орган зазначити конкретні обставини, які викликали відповідні сумніви, причини неможливості їх перевірки на підставі наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких зможе усунути сумніви у їх достовірності.

Доводи відповідача про те, що не можливо впевнитися у достовірності числових даних, оскільки згідно контракту від 01.08.2019 №01082019001 (зі змінами та доповненнями) загальна сума контракту становить - 450000 дол США, проте аналізом поставок що надходили на адресу одержувача, встановлено що зазначена сума перевищує суму контракту. При цьому, положеннями п. 6.1 контракту зазначено, що продавець несе відповідальність за якість товару, що поставляється, однак декларантом не наданий документ, що підтверджує такі норми, а також не надані документи підтверджуючи виробника товару в тому числі: копія ліцензії на виробництво товару; копія нормативно-технічної документації на виготовлення товару; копія сертифікату на систему якості товару; копія сертифікату продукції власного виробництва; копія свідоцтва про присвоєння товару штрихового коду ЕАМ - зазначені документи відсутні згідно графи 44 ЕМД. Розмір транспортних витрат не пропорційно розбитий відносно всього кілометражу, а тому очевидним є факт, що вартості перевезень до перетину кордону України та після його перетину сформовані з порушенням принципів пропорційного розподілу. Отже відомості щодо складових митної вартості не підтверджено документально у повному обсязі.

Дані твердження суд відхиляє, з огляду на ст. 53 МК України.

Як установлено судом, позивач здійснювалася поставка товару у відповідності до контракту 01082019001 від 01.08.2019 (із змінами та доповненнями) та комерційного інвойсу №EU5-TYR-LAN-20240116B від 31.01.2024 року із порту м. Qingdao (CHINA) до м. Гданськ (Польща) на умовах CFR (Гданськ, Польща) із подальшим транспортуванням в Україну.

Відповідно до положень п. 3.1. зовнішньоекономічного контракту №01082019001 від 01.08.2019 (в редакції додаткової угоди від 01.07.2020 року) загальні вартість Контракту складається із сумарної вартості всіх проформ інвойсів.

Положеннями п. 2.1 контракту №01082019001 від 01.08.2019 ( в редакції додаткової угоди від 01.07.2020 року до Контракту) визначено, що попередня ціна, кількість та сума зазначається у проформі-інвойсі. Остаточна вартість товару покупцю, вказується в комерційному інвойсі на кожну партію товару.

Пунктом 2.4 контракту (в редакції додаткової угоди від 10.03.2023 року до Контракту) сторонами було унормовано, що остаточна номенклатура, кількість та сума кожної партії товару вказується в Комерційному інвойсі після фактичного завантаження в морський контейнер. Комерційний інвойс, крім вартості товару може включати вартість доставки товару покупцю та страхування його вартості.

Отже, основним та визначальним товаро - супровідним документом, який підтверджує поставку конкретної партії товару є комерційний інвойс №EU5-TYR-LAN-20240116В від 31.01.2024 року на загальну вартість 107577,00 доларів США, який в даному випадку передбачав поставку частини від усього запланованого обсягу товару визначеного за попередніми проформами - інвойсами, в тому числі зазначеного у проформі №EU5-TYR-LAN-20240116 від 16.01.2024 на загальну попередню вартість товару 185027,00 дол. США, а тому оплаті за даною поставкою підлягала та частина товару, яка була фактично відвантажена покупцю згідно вказаного комерційного інвойсу, на загальну суму 107577,00 доларів США, а не вся вартість та асортимент товару, що були зазначені в попередніх проформах - інвойсах.

При декларуванні товару позивачем митному органу надані документи, які підтверджували повну 100% оплату вартості товару, за комерційним інвойсом №EU5-TYR-LAN-20240116В від 31.01.2024 року на загальну вартість 107577,00 доларів США, що підтверджується платіжними інструкціями №13 від 24.01.2024 на суму 30000 дол. США, платіжною інструкцією №30 від 01.03.2024 на суму 20000,00 дол. США, платіжною інструкцією №31 від 04.03.2024 на суму 17577,00 дол. США, платіжною інструкцією №32 від 07.03.2024 на суму 40000,00 дол. США, а всього на загальну суму 107577,00 доларів США. Також, митному органу надано лист від 09.04.2024 року від постачальника товару про підтвердження проведення позивачем повної оплати товару №EU5-TYR-LAN-20240116В від 31.01.2024 року на загальну вартість 107577,00 доларів США.

Щодо ненадання копії сертифікату на систему якості товару, копія сертифікату продукції власного виробництва і т.д. то вказані документи не є тими документами, що підтверджують числові показники заявленої митної вартості товару, та не входять до переліку документів, подання яких митному органу є обов`язковим відповідно до положень статті 53 МК України.

Щодо умов поставки товару, то при декларуванні товару позивачем надані договори із перевізниками товару, заявки на перевезення: №1 від 12.04.2024 ( ФОП ОСОБА_1 ), №1 від 17.04.2024 (ФОП ОСОБА_2 ), №2 від 12.04.2024 (ФОП « ІНФОРМАЦІЯ_1 »), рахунки на оплату № 7 від 18.04.2024 (ФОП « ОСОБА_1 ) №24/04/4476 від 24.04.2024 (ФОП ОСОБА_2 ), рахунок №19/04/01 від 19.04.2024 (ТОВ «МТД-Транс»), накладні (СMR) на перевезення товару автомобільним транспортом.

При цьому, умовами комерційного інвойсу TYR-LAN-20240116B від 31.01.2024 року передбачено, що вартість транспортування зазначеного в інвойсі товару морським транспортом складає 13500,00 доларів США., в тому числі вартість морського перевезення одного контейнера товару із порту Хіндао (Китай) до Гданськ (Польща) складає 4500,00 доларів США (the cost of sea freight for one container from Qingdao port to port Gdansk Poland is 4500 US dollars). Така вартість морського перевезення включена до вартості товару, що вбачається із комерційного інвойсу.

Згідно пакувального листа (Packing List) вказаний товар, що постачався за комерційним інвойсом TYR-LAN-20240116B від 31.01.2024 року завантажено у три контейнери EITU1052743, EITU1244047 та TLLU4108915, та слідували відповідно до морського коносаменту (Bill of lading) №14040026587 від 04.02.2024 року із порту Хіндао (Китай) до порту Гданськ (Польща).

Суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 05.02.2019 у справі №816/1199/15-а у подібних правовідносинах, відповідно до яких наявність у митного органу обґрунтованого сумніву у правильності визначення митної вартості є обов`язковою умовою, оскільки з цією обставиною закон пов`язує можливість витребування додаткових документів у декларанта та надає митниці право вчиняти наступні дії, спрямовані на визначення дійсної митної вартості товарів. При цьому, наявність таких обставин повинна бути обґрунтована та підтверджена відповідними доказами. Встановивши відсутність достатніх відомостей, митний орган має зазначити, які саме складові митної вартості товару є непідтвердженими, з яких причин із поданих декларантом документів неможливо встановити дані складові, та які документи необхідні для підтвердження того чи іншого показника.

Дослідивши вказані вище докази суд встановив, що задекларована позивачем вартість товару відповідала даним щодо дати операції, її розміру та вартості, виду товару наданими до митної декларації та доданими до матеріалів справи доказами, достовірність вказаних документів обґрунтованих сумнівів не викликає.

Відповідач не надав жодного належного та допустимого доказу в обґрунтування обставин, що надані до МД документи позивача є підробленими або містили неправдиву чи неповну інформацію.

Суд наголошує, що всі зазначені у ч. 2 ст. 53 МК України документи декларант надав митному органу, а відтак суд вважає, що позивач вірно провів розрахунок митної вартості, надав всі документи, що підтверджують митну вартість, ці документи підтверджують числові значення складових митної вартості товарів та містять відомості щодо ціни, що підлягає сплаті за ці товари. Заявлена позивачем митна вартість товару, визначена за першим методом, підтверджується належними документами, які містять повні та достовірні відомості про митну вартість товару, отже відсутні підстави для застосування другорядних методів визначення митної вартості товару.

Крім того, у постанові від 05.02.2019 у справі № 816/1199/15-а Верховний Суд дійшов висновку, що у разі визначення митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням резервного методу, рішення про коригування заявленої митної вартості, окрім обов`язкових відомостей визначених ч.2 ст.55 МК України, має також містити порівняння характеристик оцінюваного товару та характеристик товару, ціна якого взята за основу для коригування митної вартості за такими другорядними методами, як за ціною договору щодо ідентичних товарів, за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів, на основі віднімання вартості, резервний метод. При здійсненні контролю за коригуванням митної вартості товару, проведеним органом доходів і зборів за другорядним методом (за ціною договору щодо ідентичних товарів; за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; за резервним методом), має бути доведено, що товар за певною митною вартістю дійсно був увезений до України, що митна вартість за відповідною вантажною митною декларацією не була відкоригована; що рішення про коригування (якщо воно приймалося) було оскаржене до суду та скасоване судом.

Суд встановив, що джерелом інформації для коригування митної вартості товару слугувала МД від 24.01.2024 де вартість такого товару становить 3,01 дол. США за кг.

Однак, спірне рішення про коригування митної вартості товарів не містить порівняння характеристик оцінюваного товару та характеристик товару, ціна якого взята за основу для коригування митної вартості за резервним методом.

Відповідач не довів, що вартість товару, яку взято за основу для коригування вартості згідно зі спірним рішенням, визначено з урахуванням індивідуальних ознак (фірми-виробника, якості тощо).

Оскільки відповідач не довів правомірності коригування митної вартості товару позивача, суд дійшов висновку, що спірні рішення є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості №UА209000/2024/100221/2 від 24.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001344.

Визнати протиправним та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості №UА209000/2024/100222/2 від 24.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001343.

Визнати протиправним та скасувати рішення Львівської митниці про коригування митної вартості №UА209000/2024/100229/2 від 29.04.2024 та картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товару транспортних засобів комерційного призначення №UА209230/2024/001392.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської митниці (код ЄДРПОУ 43971343) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Тайрс (код ЄДРПОУ 39790780) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14534 (чотирнадцять тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн. 46 коп.

Копію рішення направити сторонам по справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.08.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120843102
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —580/5279/24

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 06.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні