Постанова
від 05.08.2024 по справі 160/11996/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 серпня 2024 року м. Дніпросправа № 160/11996/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року по справі №160/11996/23 за позовом Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просив суд: визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо не списання безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" у сумі 528 652,26 грн; зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області списати безнадійний податковий борг Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" у сумі 528 652,26 грн. (рентна плата за спеціальне використання води) з подальшим видаленням інформації про податковий борг Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" у сумі 528 652,26 грн. з інтегрованої картки платника податку Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи".

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року по справі №160/11996/23 позовні вимоги задоволено частково, - визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо нездійснення заходів по списанню безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" в сумі 73 553, 45 грн.; зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області списати податковий борг Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" в сумі 73 553, 45 грн. як безнадійний.

Не погодившись з рішенням суду, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду, та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, що Приватне акціонерне товариство "Царичанський завод мінводи" зареєстроване, як юридична особа (ЄДРПОУ 00377101), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, зокрема як платник рентної плати за спеціальне використання води.

Листом від 29.05.2023 вих. 18 ПАТ «Царичанський завод мінводи» звернулося до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому повідомило про те, що борг у розмірі 528 652,26 грн. підлягає списанню як безнадійний, і позивач просить списати вказаний податковий борг «рентна плата за спеціальне використання води» за періоди: 2015 рік в сумі 25 734,28 грн, 2016 рік в сумі 402 334,52 грн, 2017 рік в сумі 98 130,74 грн, 2018 рік в сумі 2452,72 грн.

Листом від 06.06.2023 року №40792/6/04-36-13-09-10 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомило позивача про відсутність підстав у списанні ПАТ «Царичанський завод мінводи» заборгованості зі сплати рентної плати за спеціальне використання води» за 2016-2018 роки в сумі 509 827,66 грн., оскільки до підприємства застосовано стягнення податкового боргу, на підставі постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 року, з розрахункових рахунків у сумі 637 052,24 грн (у т.ч. рентна плата за спеціальне використання води у сумі 222 713,18 грн). Щодо перебігу строків давності повідомляє, що згідно абзацу дев`ятого пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно із Законом України №591-ІХ від 13.05.2020 року, на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.

Позивач вважає зазначені вище суми податкового зобов`язання, безнадійним боргом, у зв`язку зі спливом строків давності, що і стало підставою звернення до суду.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Визначення поняття податкового боргу надано у підпункті 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України згідно з яким податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений Податковим кодексом України строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Податковим кодексом України.

Згідно з підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до підпункту «а» підпункту 14.1.11 пункту 14.1 статті 14 ПК безнадійна заборгованість це заборгованість за зобов`язаннями, щодо яких минув строк позовної давності.

Питання списання безнадійного податкового боргу врегульоване статтею 101 Податкового кодексу України.

Списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг (пункт 101.1 статті 101 Податкового кодексу України).

Згідно з підпунктом 101.2.3 пункту 101.2 статті 101 Податкового кодексу України під терміном «безнадійний» розуміється податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 вказаного Кодексу.

Пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 вказаного Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

У пункті 101.5 статті 101 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу.

Відповідно до положень Податкового кодексу України встановлено граничний строк для визначення контролюючим органом розміру податкового боргу, який «починається за наслідком прийняття рішення податкового органу або самостійного декларування боржником податкових зобов`язань, та не може перевищувати 1095 календарних днів з моменту самостійного декларування податкових зобов`язань або прийняття відповідного рішення про нарахування податкового боргу контролюючим органом, по закінченню яких він уже не може вживати заходів до стягнення податкової заборгованості у будь-якому порядку (судовому чи позасудовому), оскільки за наслідком закінчення цього строку податкове зобов`язання визнається безнадійним в силу статті 101 Податкового кодексу, а борг підлягає списанню в обов`язковому порядку.

Відповідно до пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з пунктом 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним п.п. 41.1.2 п. 41.1 ст. 41цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до п. 41.2 ст. 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

За правилом пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Механізм списання безнадійного податкового боргу на момент виникнення спірних правовідносин було визначено Порядком списання безнадійного податкового боргу платників податків, який затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 року № 577 (далі - Порядок №577) та втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів №220 від 28.07.2022 року, дія якого поширюється на фізичних осіб (резидентів і нерезидентів), юридичних осіб (резидентів і нерезидентів) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з Кодексом або податковими законами і на яких покладено обов`язок сплати податків та зборів згідно з Кодексом.

Так, за правилами підпункту 3 пункту 2.1 Порядку № 577 під терміном «безнадійний податковий борг» слід розуміти податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 глави 9 розділу II Податкового кодексу України.

Згідно із підпунктом 4 пункту 2.1 Порядку № 577 під терміном «безнадійний податковий борг» слід розуміти податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Відповідно до положень пунктів 3.1, 3.2 Порядку № 577 визначення суми безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню контролюючим органом, здійснюється на підставі даних інформаційних систем органів доходів і зборів станом на день виникнення безнадійного податкового боргу. Днем виникнення безнадійного податкового боргу у випадку, визначеному в підпункті 3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку (податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 ПК України) є дата прийняття рішення керівника контролюючого органу.

Згідно з приписами пунктів 4.3-4.5 Порядку № 577 у випадках, передбачених підпунктами 1, 2, 3, 5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, орган доходів і зборів здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пункту 4.2 цього розділу. Структурний підрозділ органу доходів і зборів, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал. Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до інформаційних систем не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Так, списання безнадійного податкового боргу, в тому числі податкового боргу, стосовно якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється контролюючим органом самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.

Крім того, відповідно до пунктів 3.1, 3.2., п. 4.3-4.5 Порядку № 577, списання безнадійного податкового боргу, стосовно якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється контролюючим органом самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.

При цьому звернення платника податків про списання безнадійного податкового боргу є обов`язковим лише у випадку, якщо такий податковий борг виник внаслідок непереборної сили (форс-мажорних обставин), як це встановлено нормою пункту 4.1 Порядку № 577. В інших випадках, передбачених пунктом 101.2 статті 101 ПК України, пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 577, розгляд питання про списання безнадійного податкового боргу ініціюється контролюючими органами щоквартально та проводиться автоматично, без участі платника податків.

Аналогічні правові висновки викладено і в постановах Верховного Суду від 23.12.2019 року у справі № 813/3277/18, від 09.07.2019 року у справі № 0240/2269/18-а, від 04.09.2018 року у справі № 813/4430/16.

Наказом Міністерства фінансів №220 від 28.07.2022 року затверджено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків.

Відповідно пункта 1 розділу ІІ Порядку, списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі штрафні санкції, пеня, нараховані на такий податковий борг.

Підпунктом 5 пункту 2 розділу ІІ Порядку передбачено, що безнадійним податковим боргом є податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 глави 9 розділу II Кодексу,- станом на дату прийняття рішення керівником (його заступником або уповноваженою особою) територіального органу ДПС.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку встановлено, що визначення суми безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню, здійснюється територіальними органами ДПС на підставі даних інформаційно-комунікаційних систем ДПС (далі - ІКС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу для кожного з випадків, визначених пунктом 2 цього розділу.

Відповідно пунктів 1, 4 та 6 розділу ІІІ Порядку, у випадках, передбачених підпунктами 1-5, 7, 8 пункту 2 розділу II цього Порядку, за результатами розгляду документів, необхідних для підтвердження безнадійності податкового боргу, керівник (його заступник або уповноважена особа) територіального органу ДПС за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком до цього Порядку.

У разі якщо станом на день прийняття рішення про списання безнадійного податкового боргу за даними ІКС податковий борг повністю або часткового погашено (у тому числі за рахунок зарахування коштів відповідно до пункту 87.9 статті 87 глави 9 розділу II Податкового кодексу України), рішення про списання безнадійного податкового боргу не приймається (у разі повного погашення) або приймається на залишок непогашеної суми, що обліковується за даними ІКС (у разі часткового погашення).

Структурний підрозділ територіального органу ДПС, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем кварталу.

Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до ІКС не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Поряд з тим, 13.05.2020 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі Закон 591-IX), яким зміст одного з абзаців пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у наступній редакції (яка була чинною на час звернення позивача до суду з розглядуваним позовом): «На період з 18.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу."

Вказаний Закон № 591-IX набув чинності з 29.05.2020 року.

Пункт 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу визначає умови спрощення адміністративної процедури у період дії карантину. При цьому положення абзацу десятого щодо зупинення строків давності носить компенсаторний характер та слугує меті забезпечення можливості продовження адміністративних процедур після закінчення карантину.

До такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23 грудня 2022 року по справі № 140/12235/21.

Слід зазначити, що станом на час звернення позивача з заявою до податкового органу та з позовною заявою до суду дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не завершилася.

Крім того Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 року №2120-IX, який набрав чинності з 17.03.2022 року, стаття 102 була доповнена пунктом 102.9 такого змісту: "102.9. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".

Слід зазначити, що 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.

Строк дії воєнного стану в Україні продовжувався Указами Президента України від 14.03.2022 року №133, від 18.04.2022 року №259, від 18.05.2022 року №341, від 12.08.2022 року №573, від 07.11.2022 року №757, а також від 06.02.2023 №58 (строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 19.02.2023 року строком на 90 діб).

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" №9259 від 02.05.2023 строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Таким чином, дія передбачених статтею 102 Податкового кодексу України строків давності зупинена, починаючи з 18.03.2020 року, і таке зупинення продовжує діяти і на час розгляду даної справи.

Як встановлено судом першої інстанції, та підтверджено матеріалами справи, час виникнення податкової заборгованості по рентній платі за спецвикористання води за 2016-2018 роки, згідно даних карток особових рахунків по ПРаТ «Царичанський завод мінводи» станом на 13.06.2023 року, вбачається наявність заборгованості з 20.05.2016 року по 06.02.2018 року у розмірі 509 827,66 грн., з яких 433 156,45 основний платіж, 63 671,65 грн. сума штрафних санкцій, 12 999,56 грн. сума пені.

Згідно Ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 31.10.2016 року у справі №904/8907/16, яка набрала законної сили 31.10.2016 року, порушено провадження у справі № 904/8907/16 про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи", та, зокрема, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів (зупинення виконання боржником грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію).

Також із матеріалів справи вбачається, що 27.06.2019 року Головне управління ДФС у Дніпропетровській області зверталось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи", в якому просило стягнути податковий борг з Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" на користь державного бюджету в сумі 1 180 186,16 грн. шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків.

Так, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 року у справі №160/5994/19, яке набрало законної сили 28.11.2019 року, адміністративний позов Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" про стягнення заборгованості задоволено частково; стягнуто податковий борг з Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" на користь державного бюджету в сумі 637052,24 грн. шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків; в задоволенні решти вимог відмовлено.

Зазначеним рішенням також встановлено, що податковий борг по рентній платі за спеціальне використання води в сумі 222 713,18 грн. виник в результаті несплати самостійно визначених зобов`язань відповідно до податкових розрахунків № 9206461905 від 02.11.2016 року на суму 142,46 грн., № 9206461748 від 02.11.2016 року на суму 131869,06 грн., № 9269342044 від 07.02.2017 року на суму 28486,28 грн.;№ 9269342041 від 07.02.2017 року на суму 169,09 грн., № 9163808117 від 15.08.2017 року на суму 23225,15 грн., № 9163798832 від 15.08.2017 року на суму 30,80 грн., № 9247392134 від 23.11.2017 року на суму 8955,32 грн., № 9247392151 від 23.11.2017 року на суму 13,64 грн., № 9258931190 від 07.12.2017 року на суму 24202,62 грн., № 9258931234 від 07.12.2017 року на суму 268,57 грн., № 9265608853 від 13.12.2017 року на суму 109,53 грн., № 9265608854 від 13.12.2017 року на суму 2756,50 грн., № 9298031774 від 06.02.2018 року на суму 2484,16 грн.

Крім того, наявний податковий борг зі штрафних санкцій на загальну суму 63 671,65 грн. у зв`язку з несплатою грошових зобов`язань за штрафними санкціями, нарахованих контролюючим органом за податковими повідомленнями-рішеннями № 000303433 від 05.12.2016 року на суму 3 119,78 грн. та № 000304433 від 05.12.2016 року на суму 60 551,87 грн.

Також, нарахована пеня відповідно п.п. 129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України в сумі 9 881,80 грн. на суми несвоєчасно сплачених грошових зобов`язань.

Як вбачається зі змісту рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 року у справі №160/5994/19, суд задовольнив позовні вимоги Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про стягнення з відповідача заборгованості в частині самостійно нарахованих грошових зобов`язань, зокрема по рентній платі за використання спеціальне води в сумі 222 713,18 грн., а позовні вимоги в частині стягнення сум нарахованих штрафних санкцій за податковими повідомленнями рішеннями та пені залишив без задоволення.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог з огляду на наступне.

Як вже було зазначено вище, ухвалою Господарського суду від 31.10.2016 року введено мораторій на задоволення вимог кредиторів (зупинення виконання боржником грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію), та зупинено виконання позивачем грошових зобов`язань термін яких настав до 31.10.2016 року.

В свою чергу, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 року у справі №160/5994/19, встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Царичанський завод мінводи" має податковий борг за період з 06.11.2016 року по 15.06.2018 року в загальній сумі 1 180 186,16 грн., в тому числі основний платіж 637 052,24 грн., штрафні санкції 399 121,15 грн., пеня 144 012,77 грн.

Так, відповідачем було заявлено до стягнення податковий борг по рентній платі за спеціальне використання води в сумі 222 713,18 грн., штрафні санкції у сумі 63 671,65 грн. та пеня в сумі 9 881,80 грн.

Проте, судом було стягнуто основну суму грошового зобов`язання та відмовлено у стягненні штрафних санкцій у розмірі 63 671,65 грн. та пенні у розмірі 9 881,80 грн.

В свою чергу, судом в даному позовному провадженні встановлено, що такі суми штрафної санкції були нараховані позивачеві 23.12.2016 року на підставі податкових повідомлень рішень №000304433 та №000303433 від 05.12.2016 року, а суми пенні нараховані за період з 27.05.2016 року по 20.09.2016 року (3 117,76 грн.) та 17.03.2017 року (9 881,80 грн.).

Отже, враховуючи вимоги статті 102 Податкового кодексу України суми нарахованої штрафної санкції у розмірі у розмірі 63 671,65 грн. та пенні у розмірі 9 881,80 грн. підлягали списанню податковим органом як безнадійна заборгованость, враховуючи строк їх виникнення, та виникнення після введення мораторію 31.10.2016 року, та відмову у їх стягненні судом.

При цьому, колегія суддів зазначає, що на даний податковий борг не розповсюджуються вимоги чинного законодавства щодо зупинення строків у зв`язку з введенням на території країни карантинних обмежень та у зв`язку з введенням воєнного стану, оскільки станом на день набуття чинності Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» 1095 денний строк вже сплинув.

Щодо іншої частини позовних вимог, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що вони не підлягають задоволенню, оскільки ухвалою Господарського суду від 07.04.2021 року грошові вимоги відповідача внесено до реєстру вимог кредиторів у розмірі 242 267,43 грн. заборгованості з рентної плати за спеціальне використання води, а суму у розмірі 222 713,18 стягнуто на підставі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 року.

Отже, враховуючи наявність у позивача податкового боргу, який має ознаки безнадійного, податковий орган допустив протиправну бездіяльність щодо не розгляду питання та неприйняття відповідного рішення щодо визнання податкового боргу у сумі 73 553,45 грн. безнадійним та його списання, а належним способом захисту в даному випадку буде зобов`язання відповідача списати податковий борг у сумі 73 553,45 грн. як безнадійний.

Оскільки, борг позивача є безнадійним, а контролюючим органом була проявлена протиправна бездіяльність в частині своєчасного списання останнього відповідно до положень Порядку №220 від 28.07.2022 року, можливість прийняття відповідачем альтернативного рішення у законодавстві відсутня, то зобов`язання відповідача списати такий безнадійний борг є ефективним способом захисту в межах спірних правовідносин, який виключає подальше звернення позивача до суду за захистом порушених прав.

При цьому, вимога позивача про зобов`язання видалення інформації про податковий борг Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" з інтегрованої картки платника податку Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" не підлягає задоволенню як передчасна, оскільки відповідачем не було порушено право позивача на видалення такої інформації, а саме видалення стане можливим лише після списання безнадійної заборгованості на виконання рішення суду в цій справі.

Під час розгляду справи суд першої інстанції дослідив та правильно вирішив усі основні питання віднесені на його розгляд та аргументи позивача, надав оцінку наявним у справі доказам, тому підстав для повторного вирішення цих аргументів та переоцінки доказів у зв`язку з їх викладенням в апеляційній скарзі немає, а всі інші аргументи апеляційної скарги не є доречними і важливими аргументами, оскільки не спростовують висновки суду викладені в оскарженому рішенні.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Зазначений обов`язок відповідач виконав.

На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, так як суд першої інстанції об`єктивно, повно та всебічно дослідив усі обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтовані рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Царичанський завод мінводи" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року по справі №160/11996/23,- залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2023 року по справі №160/11996/23,- залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120843749
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —160/11996/23

Постанова від 05.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні