Рішення
від 29.07.2024 по справі 916/703/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" липня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/703/24Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.

секретар судового засідання: Курко Ю.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Саєвська Т.П.;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Державного підприємства "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК" (68001, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Праці, буд. 6, код ЄДРПОУ 01125672);

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" (67400, Одеська обл., Роздільнянський р-н, м. Роздільна, вул. Європейська, буд. 115; код ЄДРПОУ 39404607);

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (65048, Одеська область, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 15, код ЄДРПОУ 43015722)

про стягнення 45 177,35 грн.

1.Суть спору.

22.02.2024 до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх.№725/24) ДП "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК" до відповідача ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ", в якій позивач просить суд стягнути з відповідача основний боргу у розмірі 26 502,55 грн, 3% річних у розмірі 721,56 грн, інфляційне збільшення у розмірі 2352,16 грн, пеню у розмірі 10 831,08 грн та штраф за прострочення у розмірі 4 770,00 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про несплату відповідачем орендної плати на виконання умов договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №5/75 від 28.09.2015.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області було відкрито провадження у справі №916/703/24 за правилами спрощеного позовного провадження із призначенням судового засідання на 25.03.2024, а також залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях.

У судовому засіданні 25.03.2024 суд ухвалою у протокольній формі оголосив перерву у розгляді справи до 29.04.2024.

22.04.2024 до суду від ДП "МТП "ЧОРНОМОРСЬК" надійшла заява про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. № 16322/24).

У судовому засіданні 29.04.2024 суд ухвалою у протокольній формі оголосив перерву у розгляді справи до 27.05.2024.

У судовому засіданні 27.05.2024 суд ухвалою у протокольній формі оголосив перерву у розгляді справи по суті до 18.06.2024.

У судовому засіданні 18.06.2024 суд ухвалою у протокольній формі оголосив перерву у розгляді справи по суті до 29.07.2024.

25.06.2024 до суду від ДП "МТП "ЧОРНОМОРСЬК" надійшли пояснення (вх.№ 24715/24).

В судове засідання, призначене на 29.07.2024, з`явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги, просив суд їх задовольнити, відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не надав, також відповідач в засідання суду 29.07.2024 не з`явився, хоча про дату, час і місце розгляду справи відповідач повідомлявся судом належним чином за юридичною адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про що свідчать наявні в матеріалах справи рекомендовані поштові повідомлення про вручення ухвали суду про відкриття провадження у справі від 27.02.2024 (т. 1 а.с. 162), ухвали суду від 25.03.2024 (т. 1 а.с. 190а), ухвали суду від 29.04.2024 (т. 1 а.с. 225), ухвали суду від 18.06.2024 (т. 2 а.с. 18).

Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.

Виходячи з вищевикладених положень ГПК України та встановлених обставин щодо порядку викликів і повідомлень відповідача, суд вважає, що відповідач є належним чином повідомленим про час та місце судового розгляду, що наділяє суд правом розглядати справу без його участі.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

З огляду на ненадання відповідачем відзиву, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У судовому засіданні 29.07.2024 судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та відкладено складення повного рішення на строк, визначений ч.6 ст. 233 Господарським процесуальним кодексом України.

3. Аргументи учасників справи.

3.1. Доводи ДП "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК"

Як посилається позивач, 28.09.2015 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Південний Дьюті Фрі Трейдінг» (Орендар) укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 5/75 (далі - Договір), відповідно до умов якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно на умовах, викладених у Договорі.

Позивач наголошує, ДП «МТП «Чорноморськ» направляло ТОВ « Південний Дьюті Фрі Трейдінг», рахунки та акти задачі - прийняття робіт (наданих послуг) на їхню електронну адресу за допомогою програмних засобів 1С Підприємство та пошто, для здійснення оплати, а саме: АН/10 885 від 31.10.2021 на суму 2 010,78 грн, АН/980 від 31.01.2022 на суму 2 065,53 грн, АН/2306 від 28.02.2022 на суму 1 723,83 грн, А Н/3300 від 31.05.2022 на суму 37,45 грн, А Н/3640 від 30.06.2022 на суму 1197,01 грн, АН/3842 від 31.07.2022 на суму 1 205,40 грн, АН/4283 від 31.08.2022 на суму 1 218,56 грн, АН/4725 від 30.09.2022 на суму 1 241,81 грн, АН/ 5183 від 11.11.2022 на суму 1 272,85 грн, АН/5508 від 30.11.2022 на суму 1 281,76 грн, АН/5809 від 31.12.2022 на суму 1 290,74 грн, АН/299 від 31.01.2023 на суму 1 301,06 грн, АН/299 від 28.02.2023 на суму 1 310,17 грн, АН/838 від 31.03.2023 на суму 1 329,82 грн, АН/1160 від 30.04.2023 на суму 1 332,48 грн, АН/1417 від 31.05.2023 на суму 1 339,15 грн, АН/1625 від 30.06.2023 на суму 1 349,85 грн, АН/1760 від 31.07.2023 на суму 1 341,75 грн, АН/1942 від 31.08.2023 на суму 1 322,97 грн, АН/2111 від 30.09.2023 на суму 1 329,58 грн.

Таким чином, на думку позивача, відповідачем порушено вимоги ст.762 Цивільного кодексу України, п.1 ст.17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», якими визначені обов`язки орендаря по сплаті орендної плати, внаслідок чого заборгованість з орендної плати відповідача складає 26 502,55 грн.

Позивач зазначає, що так, як відповідач не виконав перед позивачем зобов`язання передбачені Договором, а тому позивачем нараховано штрафні санкції за прострочення виконання зобов`язання.

3.2 Доводи ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ".

Відповідач своїм процесуальним правом, передбаченим ст.165 ГПК України, на подання відзиву по суті справи не скористався, в судові засідання не з`являвся.

4. Обставини справи встановлені судом.

28.09.2015 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області (орендодавець) (правонаступником якого є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" (орендар), за погодженням із балансоутримувачем - Державним підприємством "Іллічівський морський торговельний порт" (балансоутримувач) (правонаступником якого є Державне підприємство "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК") було укладено Договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №5/75 (Договір), відповідно до умов п. 1.1. якого, з урахуванням положень Договору про внесення змін від 11.02.2019, Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: частина виробничого майданчику вантажного терміналу № 5, інв. № 4641, реєстровий номер 01125672.2. РАЯИЮК0882 (далі -Майно), загальною площею 120,00 кв.м., розташоване за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, с. Бурлача Балка, вул. Північна, 4, та перебуває на балансі ДП "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "Чорноморськ" (далі - Балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ФОП Лемза І.В. станом на 31.10.2018р. і становить: - 264 430 грн.

Згідно п. 1.2. Договору, майно передається в оренду з метою: розміщення торговельного об`єкту, що здійснює продаж непродовольчих товарів, алкогольних та тютюнових виробів (30,00 кв.м.), розміщення складських приміщень (70,00 кв.м.), розміщення торговельного об?єкту з продажу продовольчих товарів, крім товарів підакцизної групи (20,00 кв.м.).

Орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, указаний у Договорі, але не раніше дати підписання Сторонами цього Договору та акта приймання - передавання Майна (п. 2.1. Договору).

За умовами п. 3.1. Договору, з урахуванням положень Договору про внесення змін від 11.02.2019, орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої Постановою КМУ від 04.10.1995 р. № 786 (зі змінами та доповненнями, внесеними Постановою КМУ від 14.09.2011 р. № 961) і становить без урахування ПДВ за базовий місяць розрахунку грудень 2018: 3393,00 гривень. Орендна плата за місяць оренди січень 2019р. визначається шляхом коригування орендної плати за місяць грудень 2018 на індекс інфляції січня 2019.

Орендна плата перший місяць оренди вересень 2015p. Визначається шляхом коригування орендної плати, яка зазначена у абзаці І цього пункту на індекси інфляції серпня 2015р. та вересня 2015р.

Згідно п. 3.2. Договору, нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до п. 3.3. Договору, орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.

Розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із Сторін у разі зміни Методики її розрахунку, істотної зміни стану об?єкта оренди з незалежних від Сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством (п. 3.4. Договору).

У п. 3.5. Договору сторони погодили, що орендна плата перераховується до державного бюджету та Балансоутримувачу у співвідношенні 70 % до 30 % щомісяця не пізніше 12 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж. Одночасно копія платіжного доручення на перерахування орендної плати до державного бюджету 70 % надсилається Орендарем Орендодавцеві, 30% - Балансоутримувачу.

За умовами п. 3.6. Договору, орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному пунктом 3.5. співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, включаючи день оплати.

У разі, якщо на дату сплати орендної плати заборгованість за нею становить загалом не менш ніж три місяці, Орендар також сплачує штраф у розмірі 20% від суми заборгованості.

Пунктом 3.7. Договору визначено, що за ініціативою Орендодавця стягнення заборгованості з орендної плати та пені вирішується в судовому порядку.

У п. 5.10. Договору передбачено обов`язок орендар, у разі припинення або розірвання Договору повернути Балансоутримувачу Об`єкт оренди у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, з врахуванням нормального фізичного зносу та відшкодувати Балансоутримувачу збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) Об`єкту оренди з вини Орендаря.

Відповідно до п. 10.1. Договору, його укладено строком на 1 рік, що діє до 28.09.2015 до 28.09.2016 включно.

Умови цього Договору зберігають силу протягом усього строку цього Договору, у тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством установлено правила, що погіршують становище Орендаря, а в частині зобов`язань Орендаря щодо орендної плати - до повного виконання зобов`язань.

Згідно п. 10.4. Договору, у разі відсутності заяви однієї із Сторін про припинення цього Договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця та у разі належного виконання Орендарем умов цього договору, Договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим Договором та чинним законодавством за умови відсутності заперечень органу уповноваженому управляти об`єктом оренди, наданих Орендодавцю у встановлений законодавством термін.

За умовами п. 10.6. Договору, чинність цього Договору припиняється внаслідок:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- загибелі орендованого Майна;

- достроково за взаємною згодою Сторін або за рішенням суду;

- у разі ліквідації Орендаря.

- банкрутства Орендаря

- в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України.

Відповідно до п. 10.9. Договору, у разі припинення або розірвання цього Договору Майно протягом трьох робочих днів повертається Орендарем Балансоутримувачу. У разі, якщо Орендар затримав повернення Майна, він несе ризик його випадкового знищення або випадкового пошкодження.

Згідно п. 10.10. Договору, майно вважається поверненим Балансоутримувачу з моменту підписання Орендарем та Орендодавцем акта приймання-передавання. Обов`язок щодо складання акта приймання-передавання про повернення Майна покладається на Орендодавця.

Додатками до цього Договору є: розрахунок орендної плати та акт приймання-передавання орендованого майна.

Факт передачі майна підтверджується актом приймання-передавання державного нерухомого майна від 28.09.2015 та від 11.02.2019 (в новій редакції).

Договором від 20.09.2018 про внесення змін до Договору оренди від 28.09.2015, окрім іншого, було продовжено термін дії цього договору - до 28.09.2019 виключно при умові виконання орендарем п. 5.16, 3.12 цього договору.

Договором від 23.10.2019 про внесення змін до Договору оренди від 28.09.2015, було погоджено внести зміни у п. 1.1 договору оренди від 28.09.15р. та в усіх додатках до нього (зі змінами та доповненнями), а саме: адресу „вул. Північня, 4" замінити відповідно адресою „вул. Північна, 4/1" у відповідних відмінках, а також продовжено термін дії цього договору до 28.09.2020 включно.

Державне підприємство "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК" виставляло Товариству з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" рахунки та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг): АН/10 885 від 31.10.2021 на суму 2 010,78 грн, АН/980 від 31.01.2022 на суму 2 065,53 грн, АН/2 306 від 28.02.2022 на суму 1 723,83 грн, АН/3 300 від 31.05.2022 на суму 37,45 грн, АН/3 640 від 30.06.2022 на суму 1197,01 грн, АН/3842 від 31.07.2022 на суму 1 205,40 грн, АН/4 283 від 31.08.2022 на суму 1 218,56 грн, АН/4 725 від 30.09.2022 на суму 1 241,81 грн, АН/5 183 від 11.11.2022 на суму 1 272,85 грн, АН/5 508 від 30.11.2022 на суму 1 281,76 грн, АН/299 від 28.02.2023 на суму 1 310,17 грн, АН/299 від 31.01.2023 на суму 1 301,06 грн, АН/838 від 31.03.2023 на суму 1 329,82 грн, АН/1 160 від 30.04.2023 на суму 1 332,48 грн, АН/1 417 від 31.05.2023 на суму 1 339,15 грн, АН/1 625 від 30.06.2023 на суму 1 349,85 грн, АН/1 760 від 31.07.2023 на суму 1 341,75 грн, АН/1 942 від 31.08.2023 на суму 1 322,97 грн, АН/2 111 від 30.09.2023 на суму 1 329,58 грн, АН/5 809 від 31.12.2022 на суму 1 290,74 грн.

Зазначені рахунки та акти задачі - прийняття робіт (наданих послуг) ДП «МТП «Чорноморськ» направляло ТОВ «Південний Дьюті Фрі Трейдінг», на їхню електронну адресу за допомогою програмних засобів 1С Підприємство та поштою.

Згідно листа Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 28.07.2022 вих. №11-06-01639, 29.06.2022 відбувся аукціон про передачу в оренду нерухомого майна - частини виробничого майданчику вантажного терміналу №5 площею 120 кв. м за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, селище Бурлача балка, вулиця Північна, 4 щодо якого прийнято рішення про продовження терміну дії чинного договору оренди від 28.09.2015 №209840911336 на аукціоні. За результатами електронного аукціону визначено переможця - ТОВ „СКАЙ - ШАД" (протокол електронного аукціону №LLP001-UA-20220617-97418, сформовано 29.06.2022 в електронній торговій системі „Prozorro.Продажі"). Керуючись вимогами 11.149 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, Регіональне відділення повідомляє що договір оренди від 01.12.2006 №20984091139 укладений з ТОВ „Південний Дьюті Фрі Трейдінг" - вважається таким, що припинив свою дію.

Так, згідно Наказу №556 від 27.07.2022 «Про прийняття рішення про припинення договору оренди від 28.09.2015 №209840911336», припинено чинність Договору оренди від 28.09.2015 №209840911336 згідно якого передано в оренду частина виробничого майданчику вантажного терміналу №5 площею №120 кв.м. що знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, с. Бурлача, вул. Північна, 4 та перебуває на балансі Державного підприємства "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК".

Згідно листа від 08.11.2022 за вих. № 436/07.2-131648 ДП "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК" зверталось до ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" із повідомленням, що Рішенням Орендодавця згідно Наказу РВ ФДМУ від 27.07.2022 №556 дію зазначеного Договору оренди припинено, з огляду на що просить:

- звільнити територію ДП «МТП «Чорноморськ» у строк до 11.11.2022;

- здійснити остаточні розрахунки по платежам з орендної плати, а також платежам за Договором про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг від 08.09.2016 №16/489-о/д;

- направити 11.11.2022 до ДП «МТП «Чорноморськ» (вул. Праці, 6, каб. №208) уповноважену особу ТОВ «Південний Дьоті Фрі Трейдінг» для підписання Актів повернення з оренди нерухомого майна, що належить до державної власності.

На думку позивача -ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ", оскільки ТОВ «Південний Дьюті Фрі Трейдінг» не виконав взяті на себе зобов`язання в частині сплати орендної плати, до стягнення підлягають основний боргу у розмірі 26 502,55 грн, 3% річних у розмірі 721,56 грн, інфляційне збільшення у розмірі 2352,16 грн, пеня у розмірі 10 831,08 грн та штраф за прострочення у розмірі 4 770,00 грн.

5. Висновок суду.

Відповідно до ч.1 ст.175 ГК України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

За ст. 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини (п.1 ч.2 ст. 11 ЦК України).

Відповідно до ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За вимогами ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ч. 1,2 ст. 283 ГК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або єдиний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).

Відповідно до ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Як встановлено судом, 28.09.2015 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області (орендодавець) та ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" (орендар), ДП "Іллічівський морський торговельний порт" (балансоутримувач) було укладено Договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №5/75.

Відповідно до п. 10.1. Договору, його укладено строком на 1 рік, що діє до 28.09.2015 до 28.09.2016 включно.

Договором від 20.09.2018 про внесення змін до Договору оренди від 28.09.2015, окрім іншого, було продовжено термін дії цього договору - до 28.09.2019.

Договором від 23.10.2019 про внесення змін до Договору оренди від 28.09.2015, було продовжено термін дії цього договору до 28.09.2020 включно.

З огляду на те, що спірні правовідносини стосуються оренди державного майна, то до них підлягають застосуванню положення Закону України Про оренду державного та комунального майна, який регулює правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею майна державної та комунальної власності в оренду та відносини між орендарем та орендодавцем.

На час укладення договору оренди окремого індивідуально визначеного майна №5/75 від 28.09.2015 діяли положення Закону України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-XII.

03.10.2019 було прийнято Закон України Про оренду державного та комунального майна № 157-ІХ. У розділі Прикінцеві та перехідні положення цього Закону передбачено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року (за виключенням окремих зазначених норм).

При цьому пунктом 5 розділу Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 157-IX визнано таким, що втратив чинність, Закон України Про оренду державного та комунального майна (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 30, ст. 416 із наступними змінами) з дня введення в дію цього Закону.

Ураховуючи опублікування тексту Закону України № 157-ІХ в офіційному друкованому виданні Голос України 26.12.2019, останній набрав чинності 27.12.2019 і введений в дію з 01.02.2020, отже, з цієї дати підлягають застосуванню його норми (за винятком норм, наведених у розділі Прикінцеві та перехідні положення).

При цьому за загальним правилом, якщо прийнятим нормативним актом порівняно з попереднім змінюється правове регулювання відносин в тій чи іншій сфері, то нові норми застосовуються з дати набрання ними чинності, якщо інше не визначено в самому нормативному акті (частина перша статті 5 Цивільного кодексу України).

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 157-IX договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом 5 частини 2 статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року. Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом. Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Відтак, порядок продовження договорів оренди державного та комунального майна, який діяв до 31.01.2020 та був передбачений Законом України № 2269-XII (втратив чинність 31.01.2020), може бути застосовано до процедури продовження тих договорів, строк дії яких закінчився до 01.07.2020 включно, а щодо інших договорів оренди державного та комунального майна (строк дії яких закінчився після 01.07.2020) у силу вимог абзацу 3 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 157-IX має застосовуватися порядок продовження, визначений Законом України № 157-ІХ.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.10.2021 у справі № 907/720/20 та від 09.11.2021 у справі №908/2637/20 зі спорів, що виникли з подібних правовідносин, у зв`язку з чим суд вважає за необхідне застосувати дані у висновки при розгляді цієї справи.

Таким чином, законодавець передбачив умови та порядок продовження дії договорів оренди державного та комунального майна, укладених відповідно до положень Закону України № 2269-XII, в тому числі й у період після втрати вказаним законом чинності.

Оскільки строк дії договору оренди №5/75 від 28.09.2015 Договором від 23.10.2019 про внесення змін до Договору оренди від 28.09.2015 продовжено до 28.09.2020 включно, тобто вже після 01.07.2020, до спірних орендних правовідносин сторін у даній справі слід застосовувати положення Закону України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 №157-IX.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019 продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

У частині другій статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019 передбачено, що без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які:

укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше;

укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону;

укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону;

укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договір оренди №5/75 від 28.09.2015 продовжувався не вперше, адже строк його дії продовжувався Договором від 20.09.2018 - до 28.09.2019, а також не має права на отримання в оренду майна без проведення аукціону відповідно до норм частин першої, другої статті 15 Закону України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 № 157-IX.

Отже, суд, проаналізувавши приписи наведеного вище законодавства та фактичні обставини справи, зазначає, що укладений між сторонами договір оренди №5/75 від 28.09.2015 не підпадає під випадки, визначені частиною другою статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, а отже, продовження цього договору має здійснюватися за результатами проведення аукціону.

Згідно із частиною третьою статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

За змістом частини четвертої статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, рішення про продовження договору оренди державного майна, передбаченого частиною другою цієї статті, і рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна приймаються орендодавцем. Рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування.

Частиною п`ятою статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019 унормовано, що граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття орендодавцем, становить 30 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря. Граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття або погодження представницьким органом самоврядування чи визначеними ним органами, становить 60 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

Відповідно до частини дев`ятої статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень:

про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем;

про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону.

Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду (частина десята статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019.

Підстави для відмови у продовженні договору оренди визначені у статті 19 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019. Так, рішення про відмову у продовженні договору оренди може бути прийнято: у випадках, передбачених статтею 7 цього Закону; якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю; якщо орендар, який бажає продовжити договір оренди майна в порядку, встановленому частиною другою статті 18 цього Закону, не надав звіт про оцінку об`єкта оренди у визначений цим Законом строк; якщо орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця; якщо орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців; якщо орендар станом на дату довідки балансоутримувача, передбаченої частиною шостою статті 18 цього Закону, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об`єкта оренди, чи має заборгованість зі сплати страхових платежів.

Частиною другою статті 5 Закону України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 № 157-IX передбачено, що Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду, визначається Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері реалізації майна (майнових прав, інших активів) або прав на нього на конкурентних засадах у формі аукціонів, у тому числі електронних аукціонів, та здійснює контроль за її реалізацією. Особливості передачі в оренду комунального майна, передбачені цим Законом, додатково можуть визначатися рішенням представницьких органів місцевого самоврядування з урахуванням вимог і обмежень, передбачених цим Законом і Порядком передачі майна в оренду.

Пунктом 134 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна встановлено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону в передбачених Законом випадках.

Згідно із пунктом 143 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та повідомляє про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна.

Заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

Відповідно до пункту 1 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім: положень статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, які вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року. Внесення (включення) та опублікування інформації, оприлюднення Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 цього Закону, здійснюються на офіційних вебсайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування, до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом. Подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень.

Згідно із підпунктом 6 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання оренди державного та комунального майна від 03.06.2020 № 483, до початку роботи електронної торгової системи Порядок у частині внесення (включення) та оприлюднення інформації в електронній торговій системі, надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в електронній торговій системі, оприлюднення в електронній торговій системі Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 11, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 Закону (в частині роботи електронної торгової системи), застосовується у такий спосіб: шляхом оприлюднення на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування або уповноваженого ним органу; шляхом внесення, подання, надсилання в паперовій або в електронній формі (без використання електронної торгової системи).

За умовами п. 10.6. Договору, чинність цього Договору припиняється внаслідок:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- загибелі орендованого Майна;

- достроково за взаємною згодою Сторін або за рішенням суду;

- у разі ліквідації Орендаря.

- банкрутства Орендаря

- в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України.

Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019, договір оренди припиняється у разі:

закінчення строку, на який його укладено;

укладення з орендарем договору концесії такого майна;

приватизації об`єкта оренди орендарем (за участю орендаря);

припинення юридичної особи - орендаря або юридичної особи - орендодавця (за відсутності правонаступника);

смерті фізичної особи - орендаря;

визнання орендаря банкрутом;

знищення об`єкта оренди або значне пошкодження об`єкта оренди.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про припинення дії Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №5/75 28.09.2015 - 28.09.2020.

Частиною першою статті 762 Цивільного кодексу України передбачено, що за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Відповідно до частини першої статті 286 Господарського кодексу України, орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності.

Зі змісту наведених норм вбачається, що договір оренди є підставою виникнення права наймача (орендаря) користуватися орендованим майном упродовж строку його дії зі сплатою наймодавцю (орендодавцю) орендної плати, погодженої умовами договору; а припинення такого договору є підставою виникнення обов`язку наймача негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Правова природа плати за користування річчю (орендної плати) безпосередньо пов`язана із правомірним користуванням річчю протягом певного строку, і обов`язок здійснення такого платежу є істотною ознакою орендних правовідносин, що випливає зі змісту регулятивних норм статей 759, 762, 763 Цивільного кодексу України, статей 283, 284, 286 Господарського кодексу України. Із припиненням договірних (зобов`язальних) відносин за договором у наймача (орендаря) виникає новий обов`язок - негайно повернути наймодавцеві річ.

Після спливу строку дії договору оренди права та обов`язки наймодавця і наймача, що перебували у сфері регулятивних правовідносин, переходять у сферу охоронних правовідносин та охоплюються правовим регулюванням за частиною другою статті 785 Цивільного кодексу України, яка регламентує наслідки невиконання майнового обов`язку щодо негайного повернення речі наймодавцеві.

Таким чином, користування майном після припинення договору оренди є таким, що здійснюється не відповідно до його умов, у зв`язку з чим вимога щодо орендної плати за користування майном за умовами договору, що припинився (у разі закінчення строку, на який його було укладено тощо), суперечить змісту правовідносин за договором найму (оренди) і регулятивним нормам Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Отже, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за користування орендованим майном зберігається до припинення договору оренди (до спливу строку його дії), оскільки орендна плата є платою орендаря за користування належним орендодавцю майном та відповідає суті орендних правовідносин, що полягають у строковому користуванні орендарем об`єктом оренди на платній основі.

Водночас, неустойка, стягнення якої передбачено частиною другою статті 785 Цивільного кодексу України, є самостійною формою майнової відповідальності у сфері орендних правовідносин, яка застосовується у разі (після) припинення договору оренди - якщо наймач не виконує обов`язку щодо негайного повернення речі, і є належним способом захисту прав та інтересів орендодавця після припинення вказаного договору, коли користування майном стає неправомірним. При цьому, для притягнення орендаря, що порушив зобов`язання, до зазначеної відповідальності необхідна наявність вини (умислу або необережності) відповідно до вимог статті 614 Цивільного кодексу України.

Таким чином, яким би способом в договорі оренди не регламентувалися правовідносини між сторонами у разі невиконання (несвоєчасного виконання) наймачем (орендарем) обов`язку щодо повернення речі з найму (оренди) з її подальшим користуванням після припинення такого договору, проте ці правовідносини не можуть врегульовуватись іншим чином, ніж визначено частиною другою статті 785 Цивільний кодекс України (зокрема, з установленням для наймача (орендаря) будь-якого іншого (додаткового) зобов`язання, окрім того, що передбачений вказаною нормою).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.04.2021 у справі № 910/11131/19.

Суд враховує, що в матеріалах справи відсутні докази наявності заборгованості за спірним договором до 28.09.2020, тобто до дати його припинення.

З огляду на зазначений висновок, вимога щодо стягнення орендної плати за користування майном за умовами договору, що припинився, суперечить змісту правовідносин за договором найму (оренди) і регулятивним нормам Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.

Відтак, суд вважає, що у зв`язку з закінченням дії договору 28.09.2020, що не спростовано позивачем, підстави для стягнення орендної плати, а також 3% річних, інфляційних втрат, пені та штрафу, як похідних вимог, - відсутні.

При цьому, суд зазначає, що частиною 2 ст.785 ЦК України передбачена можливість стягнення неустойки у розмірі подвійної плати за найм речі за час прострочення внаслідок неповернення речі орендарем, втім, відповідні вимоги в рамках даної справи позивачем заявлені не були.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про необґрунтованість та безпідставність позовних вимог, заявлених ДП "МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ "ЧОРНОМОРСЬК" до ТОВ "ПІВДЕННИЙ ДЬЮТІ ФРІ ТРЕЙДІНГ" про стягнення орендної плати у розмірі 26 502,55 грн, 3% річних у розмірі 721,56 грн, інфляційне збільшення у розмірі 2352,16 грн, пені у розмірі 10 831,08 грн та штрафу за прострочення у розмірі 4 770,00 грн та відмову у їх задоволенні в повному обсязі.

Приймаючи до уваги відмову судом у позові, судові витрати відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, відшкодуванню не підлягають та покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

2.Судові витрати понесені позивачем відшкодуванню не підлягають та покладаються на позивача.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Повне рішення складено 05 серпня 2024 року.

Суддя Ю.М. Невінгловська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення29.07.2024
Оприлюднено08.08.2024
Номер документу120857911
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —916/703/24

Рішення від 29.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні