ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/19020/22
категорія 109020100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Камінське Агро" до Чуднівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Камінське Агро" (далі - ТОВ "Камінське Агро", позивач) із позовом до Чуднівської міської ради (далі - відповідач), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення вісімнадцятої сесії 8 скликання Чуднівської міської ради Житомирської області, зафіксоване у протоколі пленарного засідання ради від 05.08.2022 року, про відмову у передачі в оренду ТОВ «Камінське Агро» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 11 (одинадцять) місяців земельних ділянок комунальної власності, які розташовані на території Чуднівської міської ради.
- зобов`язати Чуднівську міську раду Житомирської області на найближчому пленарному засіданні після набрання рішенням суду законної сили прийняти рішення про передачу на умовах оренди ТОВ «Камінське Агро» земельні ділянки за кадастровими номерами:1825882000:07:000:0098, площею 30,00 га, 1825882000:07:000:0100, площею 82,534 га, 1825882400:03:000:1096, площею 20,6728 га, 1825882000:07:000:0093, площею 28,2153 га,1825882000:07:000:0103, площею 18,7954 га, 1825882000:07:000:0101, площею 35,08 га, 1825882000:07:000:0092, площею 44,1238 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 11 (одинадцять) місяців з розміром орендної плати в розмірі 8 % від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі у Житомирській області, які розташовані на території Чуднівської міської ради Житомирської області.
В обгрунтування позовної заяви зазначив, що виходячи із положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» №2145-ІХ від 24.03.2022 року (далі-Закон), ТОВ "Камінське Агро" звернулось до Чуднівської міської ради з клопотаннями передати в користування на умовах оренди сформовані земельні ділянки комунальної власності. Проте, відповідач, в порушення вимог ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», дане питання на розгляд сесії майже протягом 5 місяців не виносив, чим допустив протиправну бездіяльність та проігнорував вимоги чинного законодавства.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 14.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).
Відповідач, правом подати відзив на позовну заяву, не скористався.
Представник ТОВ "Камінське Агро" подав до суду заяву про зменшення розміру позовних вимог, у якій просить зменшити їх розмір шляхом виключення із прохальної частини позовної заяви вимоги щодо зобов`язання Чуднівської міської ради Житомирської області на найближчому пленарному засіданні після набрання рішенням суду законної сили прийняти рішення про передачу на умовах оренди ТОВ «Камінське Агро» земельні ділянки за кадастровими номерами: 1825882000:07:000:0098, площею 30,00 га, 1825882000:07:000:0103, площею 18,7954 га, 1825882000:07:000:0101, площею 35,08 га. В іншій частині позовних вимог просив залишити в силі та задовольнити.
В обгрунтування поданої заяви позивачем зазначено, що рішенням 19 сесії Чуднівської міської ради 8 скликання, 23.09.2022 земельну ділянку за кадастровим номером 1825882000:07:000:0103 передано ТОВ «Камінське Агро» в користуванні на умовах оренди строком на 11 місяців. Земельна ділянка за кадастровим номером 1825882000:07:000:0098 площею 30 га віднесена відповідачем під громадське пасовище. Земельна ділянка за кадастровим номером 1825882000:07:000:0101 площею 35,08 га перебуває у постійному користуванні громадянина ОСОБА_1 . З огляду на викладене, позивач просить здійснювати розгляд справи з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Судом встановлено, що 08.04.2022 та 11.04.2022 ТОВ «Камінське Агро», виходячи із положень Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» №2145-ІХ від 24.03.2022 року (далі-Закон), звернулось до Чуднівської міської ради з клопотаннями передати в користування на умовах оренди сформовані земельні ділянки комунальної власності за кадастровими номерами:
- 1825882000:07:000:0098, площею 30,00 га.;
- 1825887700:03:000:0895, площею 15,0025 га;
- 1825882000:07:000:0100, площею 82,534 га;
- 1825882400:03:000:1096, площею 20,6728 га;
- 1825882000:07:000:0093, площею 28,2153 га;
- 1825882000:07:000:0103, площею 18,7954 га;
- 1825882000:07:000:0101, площею 35,08 га;
- 1825882000:07:000:0092, площею 44,1238 га, загальною площею 274,4238 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Чуднівської міської ради строком на 11 місяців з виплатою орендної плати в розмірі 8% від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі у Житомирській області.
До клопотань були додані проекти договорів оренди землі та витяги з довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь у Житомирській області.
Клопотання та проекти договорів оренди землі були засвідчені кваліфікованим електронним підписом директора Товариства та були направлені на офіційну електронну адресу відповідача, як і передбачено Законом №2145-ІХ.
Проте, рішенням вісімнадцятої сесії 8 скликання Чуднівської міської ради Житомирської області, зафіксоване у протоколі пленарного засідання ради від 05.08.2022 року, відмовлено у передачі в оренду ТОВ «Камінське Агро» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 11 (одинадцять) місяців земельних ділянок комунальної власності, які розташовані на території Чуднівської міської ради.
Позивач, вважаючи протиправним вказане рішення та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Право оренди земельної ділянки передбачено у статті 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Оренда державної та комунальної землі є найбільш розповсюдженим речовим правом на неприватну землю.
Особливості передачі земельної ділянки, що перебуває у державній та комунальній власності, в оренду визначені у статті 124 ЗК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 ЗК України, відповідно до приписів частини 1 якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; та ін.
Згідно з ч.ч. 1, 5 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рала проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок.
У пункті 34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно частин 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у Формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням. На офіційному веб-сайті ради розмішуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради (ч. 3 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
З аналізу вищезазначених норм слідує, що за результатами розгляду клопотань заінтересованої особи у вирішенні питання щодо передачі в користування земельних ділянок на умовах оренди, є виключною компетенцією відповідних органів, зокрема, органів місцевого самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
При цьому, слід зазначити, що наслідком розгляду саме на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається одне із двох рішень, зокрема або рішення про задоволення відвідного клопотання або мотивована відмова в його задоволенні.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах №826/8858/16 від 05.05.2020 року, №826/8108/16 від 18.06.2020 року.
Із результатів поіменного голосування та витягу з протоколу 18 сесії 8 скликання Чуднівської міської ради про розгляд клопотань керівника ТОВ "Камінське Агро" В. І. Жовтуна щодо передачі в користування на умовах оренди земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва вбачається, що за задоволення клопотань проголосувало 7 - депутатів, проти - 2, утримались - 10, відсутні - 7.
Втім, суд критично ставиться до вищевказаного, як на доказ того, що відповідачем не допущено бездіяльності, оскільки за наслідком розгляду клопотань не прийнято ані позитивного рішення про передачу в користування на умовах оренди земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, ані мотивованої відмови у такій передачі.
Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові від 27.02.2024 у справі №120/1875/23 зазначив, що відсутність рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки в оренду або відмову у такій передачі, після спливу встановленого законом строку розгляду заяви особи, свідчить про допущення суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності.
При цьому, суд враховує висновки Верховного Суду у постанові №454/160/17 від 09.07.2020 року, які полягають у тому, що результати голосування не відображують мотивів прийняття того чи іншого рішення, які б дозволяли скористатись можливістю його оскарження та не містять і не відповідають поняттю акту органу місцевого самоврядування.
Натомість, суд враховує, що представник ТОВ "Камінське Агро" подав до суду заяву про зменшення розміру позовних вимог, у якій просив зменшити їх розмір шляхом виключення із прохальної частини позовної заяви вимоги щодо зобов`язання Чуднівської міської ради Житомирської області на найближчому пленарному засіданні після набрання рішенням суду законної сили прийняти рішення про передачу на умовах оренди ТОВ «Камінське Агро» земельні ділянки за кадастровими номерами: 1825882000:07:000:0098, площею 30,00 га, 1825882000:07:000:0103, площею 18,7954 га, 1825882000:07:000:0101, площею 35,08 га. В іншій частині позовних вимог просив залишити в силі та задовольнити.
Зі змісту, поданого позивачем до заяви про зменшення розміру позовних вимог, рішення 19 сесії Чуднівської міської ради 8 скликання, 23.09.2022, встановлено, що земельну ділянку за кадастровим номером 1825882000:07:000:0103 передано ТОВ «Камінське Агро» в користуванні на умовах оренди строком на 11 місяців. Земельна ділянка за кадастровим номером 1825882000:07:000:0098 площею 30 га віднесена відповідачем під громадське пасовище. Земельна ділянка за кадастровим номером 1825882000:07:000:0101 площею 35,08 га перебуває у постійному користуванні громадянина ОСОБА_2 .
Разом з тим, вказаним вище рішенням, у передачі в користування земельних ділянок за кадастровими номерами: 1825887700:03:000:0895 площею 82,534 га, 1825882000:07:000:0100, площею 20,6728 га, 1825882400:03:000:1096, площею 28,2153 га, 1825882000:07:000:0101, площею 44,1238 га, 1825882000:07:000:0098, відмовлено з метою подальшого використання самозаліснених ділянок для потреб громади.
Отже, відповідачем розглянуто клопотання позивача та за результатами розгляду прийнято рішення 19 сесії Чуднівської міської ради 8 скликання від 23.09.2022, що свідчить про відсутність підстав вважати, що відповідач ухилявся від розгляду клопотання про передачу в користування позивачу на умовах оренди земельних ділянок комунальної власності та намагався створити позивачу додаткові перешкоди в реалізації його права на отримання в користування на умовах оренди вказаних вище земельних ділянок.
Враховуючи зазначені обставини, суд вважає, в діях відповідача відсутня протиправність дій, що свідчить про необґрунтованість заявлених позовних вимог.
Щодо посилання позивача на порушення відповідачем вимог ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», то таке суд відхиляє та зазначає, що процедурні порушення в залежності від їх характеру можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури (строків) ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що таке порушення може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на права позивача за захистом яких він звернувся до суду.
Отже, доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду, викладені у цьому рішенні.
Згідно з приписами ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, покладений на нього обов`язок доказування виконано та доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Камінське Агро" (вул. Небесної Сотні, 3, с. Камінь, Житомирський район, Житомирська область, 13040, ЄДРПОУ: 43587068) до Чуднівської міської ради Житомирської області (вул. героїв майдану, 104, м. Чуднів, Житомирська область, 13201, ЄДРПОУ: 04344952) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 07 серпня 2024 року.
Суддя Р.М.Шимонович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120867694 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні