ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2024 року м. Житомир справа № 240/19507/21
категорія 108080100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Іршанська СЕС" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Товариство з обмеженою відповідальністю "Іршанська СЕС" (далі - ТОВ "Іршанська СЕС", позивач) із позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області (далі - ГУ ДПС у Житомирській області, відповідач), у якому просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України в Житомирській області №00073470708 від 05 серпня 2021 року, яким на Товариство з обмеженою відповідальністю "Іршанське СЕС" покладено обов`язок щодо сплати пені (штрафних санкцій) за порушення термінів розрахунків при проведенні операцій зовнішньоекономічної діяльності (валютного законодавства) у розмірі 23 332 770, 77 грн.
Обгрунтовуючи позовні вимоги зазначив, що Головним управлінням ДПС у Житомирській області проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ «Іршанська СЕС» з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 №w/n за період з 15.07.2019 по 01.06.2021. За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 07.07.2021 №6522/06- 30-07-08/38508120 та встановлено порушення пункту 3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 № w/n, укладеного з нерезидентом HOLDINGS BELGUIUM NV (Королівство Бельгія) товар в сумі 810 625,00 євро, який став підставою для винесення податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України в Житомирській області №00073470708 від 05 серпня 2021 року. На думку позивача, ГУ ДПС у Житомирській області оскаржуване повідомлення-рішення №00073470708 від 05 серпня 2021 року винесено протиправно, без урахування положень частини 6 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції». Стверджує, що відповідачем не взято до уваги документи, які свідчать про відсутність порушення ТОВ "Іршанська СЕС" спеціального валютного законодавства та незаконність проведення заходу контролю (перевірки).
Позивач вважає, що повідомлення-рішення відповідача №00073470708 від 05 серпня 2021 року є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 01.09.2021 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 29.09.2021.
Представник ГУ ДПС у Житомирській області подав до суду клопотання, уя кому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вважає, що позовні вимоги необгрунтовані та безпідставні, як наслідок, встановлені порушення під час перевірки встановлені вірно, а податкове повідомлення- рішення винесене у спосіб та у відповідності, визначений чинним законодавством України.
29.09.2021 відкладено підготовче засідання у справі на 27.10.2021, у зв`язку з поданим клопотанням представника відповідача про відкладення розгляду справи на іншу дату.
27.10.2021 відповідач подав до суду додаткові пояснення, у яких, зокрема, зазначив, що на порушення вимог п. 3 ст. 13 Закону №2473 при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 № w/n, укладеного з нерезидентом HOLDINGS BELGUIUM NV (Королівство Бельгія) товар в сумі 810 625,00 євро не надійшов (по граничному терміну надходження - 21.07.2020, 22.08.2020). Просить відмовити у задоволенні позовних вимог, у зв`язку з їх необгрунтованістю та безпідставністю.
27.10.2021 у судовому засіданні оголошено перерву до 18.11.2021.
18.11.2021 підготовче засідання не відбулося з технічних причин. Наступне засідання призначено на 25.11.2021.
25.11.2021 відповідач подав до суду пояснення, у яких зазначив, що форс-мажорні обставини мають бути доведені стороною, яка про них заявляє. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин с відповідна довідка, яку видає компетентний орган тієї країни, де такі форс-мажорні обставини виникли, в конкретному випадку це може бути лише компетентний орган Королівства Бельгії. Вважає, що сертифікат Торгово-промислової палати України №3100-21-0732 про форс-мажорні обставини жодним чином не спростовує встановлене ГУ ДПС у Житомирській області під час проведення перевірки порушення.
25.11.2021 розгляд справи не відбувався з технічних причин. Наступне засідання призначено на 22.12.2021.
22.12.2021 розгляд справи не відбувався з технічних причин. Наступне засідання призначено на 02.02.2022.
02.02.2022 протокольною ухвалою суду закрито підготовче засідання у справі, здійснено перехід до розгляду справи по суті. Наступне судове засідання призначено на 23.02.2022.
23.02.2022 позивач подав до суду пояснення, у яких відмітив, що наказ ГУ ДПС у Житомирській області №852-п від 24.06.2021 видано під час дії встановленого законом мораторію на проведення перевірок, саму перевірку проведено під час дії такого мораторію, так само і видано оскаржуване податкове повідомлення-рішення. Вважає, що всі встановлені під час перевірки факти та обставини, що зафіксовані в акті перевірки від 07.07.2021 №6522/06-30-07-08/38508120 не можуть вважатися судом належними, допустимими та достовірними доказами відповідно до положень статей 73, 74, 75 КАС України.
23.02.2022 відкладено розгляд справи на 06.04.2022 у зв`язку з поданим клопотанням представника позивача про відкладення розгляду справи на іншу дату.
06.04.2022 справу знято з розгляду у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні. Наступне судове засідання призначено на 04.08.2022.
04.08.2022 у судовому засіданні оголошено перерву до 31.08.2022.
30.08.2022 відповідач подав до суду пояснення, у яких просив відмовити у задоволенні позовних вимог, з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву та поданих додаткових пояснень.
31.08.2022 у судовому засіданні представник позивача просив задовольнити позовні вимоги, з мотивів, викладених у позовній заяві. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог, у зв`язку з їх необгрунтованістю та безпідставністю.
Протокольною ухвалою суду від 31.08.2022 вирішено подальший розгляд справи здійснювати у письмовому провадженні.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд зазначає наступне.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі наказу ГУ ДПС України в Житомирській області №852-п від 24 червня 2021 року посадовими особами ГУ ДПС України в Житомирській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «Іршанська СЕС» валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічного контракту б/н від 15 липня 2019 року з нерезидентом - CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія).
За результатами перевірки відповідачем було складено акт №6522/06-30-07-08/38508120 від 07 липня 2021 року «Про результати документальної виїзної позапланової перевірки-TGB «Іршанська СЕС» у якому встановлено порушення позивачем податкового законодавства, а саме: платником податків не отримано товар на суму авансового платежу 810 625 євро від постачальника за зовнішньоекономічним контрактом б/н від 15 липня 2019 року - CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія) чим допущено порушення частини 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції».
Позивач не погодився з висновками акту перевірки та направив відповідачеві, як Податковому органу, заперечення на нього, у якому просив визнати спростованим викладений в акті перевірки висновок про допущене ТОВ «Іршанська СЕС» порушення вимог валютного законодавства, а саме: порушення частини 3 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» внаслідок не отримання товар на суму авансового платежу 810 625 євро від постачальника за зовнішньоекономічним контрактом б/н від 15 липня 2019 року - CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія).
За результатами розгляду заперечення, відповідачем складено висновок №13140/6/06-30-07-08 від 03 серпня 2021 року «Про розгляд заперечення», відповідно до змісту якого позивачем, як платником податків, не було спростовано висновок відповідача, що викладений в акті перевірки №6522/06-30-07-08/38508120 від 07 липня 2021 року.
05 серпня 2021 року відповідачем вручено ТОВ «Іршанська СЕС» податкове повідомлення-рішення №00073470708 від 05 серпня 2021 року, яким на позивача покладено обов`язок щодо сплати пені (штрафних санкцій) за порушення термінів розрахунків при проведенні операцій зовнішньоекономічної діяльності (валютного законодавства) у розмірі 23 332 770 (двадцять три мільйони триста тридцять дві тисячі сімсот сімдесят) гривень 77 копійок.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України в Житомирській області №00073470708 від 05 серпня 2021 року протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом з метою його скасування.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
У силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
З матеріалів справи встановлено, що між ТОВ «Іршанська СЕС» та CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія) укладено договір поставки матеріальних ресурсів №б/н від 15 липня 2019 року відповідно до якого CG Holdings Belgium NV зобов`язалося поставити ТОВ «Іршанська СЕС» матеріальні ресурси (обладнання та устаткування визначене у договорі), а ТОВ «Іршанська СЕС» зобов`язалося прийняти та оплатити такі матеріальні ресурси на умовах 100% авансування. ТОВ «Іршанська СЕС» виконало своє зобов`язання щодо оплати (22 липня 2019 року на суму 405 313,00 євро та 23 серпня 2019 року на суму 405 312,00 євро), однак матеріальні ресурси не було поставлено CG Holdings Belgium NV протягом визначеного у Договорі строку (до 01 травня 2020 року).
15 березня 2020 року CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія) повідомило ТОВ «Іршанська СЕС» про настання форс-мажорних обставин внаслідок запровадження на території ЄС, зокрема й Бельгії, карантинних обмежень, що пов`язані з пандемією, що викликана спалахом коронавірусної інфекції (2019-nCov), а також про те, що внаслідок зазначених карантинних обмежень виробничі підрозділи CG Holdings Belgium NV змушені призупинити виробництво та постачання обладнання.
При здійсненні відповідачем заходів податкового контролю щодо дотримання позивачем вимог валютного законодавства, позивач надав відповідачу пояснення, у яких посилався на факт настання форс-мажорних обставин для CG Holdings Belgium NV, внаслідок чого останнім не було вчасно виконано прийняті на себе зобов`язання за договором поставки матеріальних ресурсів №б/н від 15 липня 2019 року.
З метою підтвердження таких форс-мажорних обставин, позивачем було надано відповідні сертифікати, що видані Торгово-промисловою палатою Льєж- Вер`є-Намюр (Королівство Бельгія) від 25 вересня 2020 року, 14 червня 2021 року, 28 червня 2021 року.
Частиною 1 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VII від 21.06.2018 (Закон № 2473-VII) встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Згідно ч. 3 ст. 13 Закону № 2473-VII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Пунктом 21 Положення №5 передбачено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до ч. 5ст. 13 Закону № 2473-VIIпорушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Згідно п. 6ст. 13 Закону №2473-VIIу разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Відповідно до ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» право засвідчення форс-мажорних обставин має Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати, які видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Фінансові операції між ТОВ «Іршанська СЕС» та CG Holdings Belgium NV, внаслідок яких на користь контрагента - нерезидента було перераховано грошові кошти у вигляді авансу, відбувалиея-22 липня 2019 року на суму 405 313,00 євро та 23 серпня 2019 року на суму 405 312, 00 євро.
Таким чином, на кожну із зазначених сум відповідачем нараховано пеню з 22 липня 2020 року та 23 серпня 2020 року відповідно, у розмірі та порядку, що визначені положеннями ч.5 ст.13 Закону №2473. Пеню обмежено встановленим законом максимальним її розміром.
Згідно з умовами договору поставки матеріальних ресурсів №б/н від 15 липня 2019 року поставку матеріальних ресурсів мало бути здійснено до 01 травня 2020 року.
Позивач стверджував, що починаючи з 15 березня 2020 року виникли форс-мажорні обставини, які унеможливили виконання CG Holdings Belgium NV прийнятих на себе зобов`язань з поставки товару.
Так, форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні, сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21.
Таким чином, суд відзначає, що в межах спірних правовідносин, надання сертифікату Торгово-промисловою палатою, отриманого у встановленому законодавством порядку, є обов`язковою умовою, оскільки сам лише факт існування форс-мажорних обставин не звільняє від виконання зобов`язання автоматично.
Матеріалами справи підтверджується, що Головним управлінням ДПС у Житомирській області проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ «Іршанська СЕС» з питань дотримання вимог валютного законодавства при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 №w/n за період з 15.07.2019 по 01.06.2021. За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 07.07.2021 №6522/06- 30-07-08/38508120 та встановлено порушення пункту 3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 № w/n, укладеного з нерезидентом HOLDINGS BELGUIUM NV (Королівство Бельгія) товар в сумі 810 625,00 євро у законодавчо встановлені строки не надійшов, що стало підставою для винесення податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України в Житомирській області №00073470708 від 05 серпня 2021 року.
Встановлено, що від ДПС України до ГУ ДПС у Житомирській області надійшли листи (від 07.09.2020 №15895/7/99-00-07-07-02-07, від 07.10.2020 №18009/7/99-00-07-07-02-07) з інформацією отриманою від Національного банку України (далі - НБУ) про виявлені факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів.
Вказані листа містили інформацію, яка надійшла від AT «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» щодо порушення валютного законодавства ТОВ «Іршанська СЕС» по зовнішньоекономічному контракту від 15.07.2019 № w/a, укладеного з нерезидентом «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) по даті здійснення операцій (перерахування коштів) - 22.07.2019, 23.08.2019.
В ході проведення перевірки було встановлено, що на виконання умов контракту від 15.07.2019 № w/n, укладеного з нерезидентом «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) за період з 15.07.2019 по 01.06.2021 ТОВ «Іршанська СЕС» перераховувало з рахунку №26001500312165 (EUR), відкритого в AT «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» (МФО 300614) на валютний рахунок нерезидента № BE 05405050І63І75 (KBS Bank) кошти в загальній сумі 810625 Євро (що еквівалентно 22 995 445 грн.) згідно:
- банківська виписка від 22.07.2019 року (платіжне доручення в іноземній Ba.noTi №23) - 405 313 євро (граничний строк надходження товару - 21.07.2020);
- банківська виписка від 23.08.2019 року (платіжне доручення в іноземній валюті №25) - 405 312 євро (граничний строк надходження товару -22.08.2020).
Проте, від фірми - нерезидента «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) товар, передбачений контрактом від 15.07.2019 №w/n, на користь ТОВ «Іршанська СЕС» не надійшов.
У зв`язку з чим, станом на 01.06.2021 перевіркою встановлено прострочену дебіторську заборгованість по контракту від 15.07.2019 №w/n, укладеному з нерезидентом «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) в сумі 810 625 євро, що відповідає даним бухгалтерського обліку платника по рахунку 371.
Згідно вимог пункту 3 статі 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» (далі - Закон №2473) за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплата).
Згідно пункту 21 ч. ІІ Постанови НБУ від 2 січня 2019 року №5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до пункту 5 ст.13 Закону №2473, порушення резидентами строку розрахунків тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Проте, відповідно пункту 6 статі 13 Закону №2473 у разі, якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Відповідно до пп.10.1 договору від 15.07.2019 №w/n жодна зі сторін не вважатиметься такою, прострочила чи порушила свої зобов`язання за цим договором, коли це сталося наслідком впливу форс-мажорних обставин.
Форс-мажор, для цілій цього договору означає будь яку подію чи обставину, що виходить за межи розумного контролю сторони та, не обмежуючи жодним чином змісту цього визначення у національному праві та загально визначеній юридичній практиці (пп.10.2 договору).
Форс-мажорні обставини мають бути доведені стороною, яка про них заявляє. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідне свідоцтво (сертифікат), який видає компетентний орган тієї країни, де такі форс-мажорні обставини виникли.
Відповідно пп. і) п.1 ст.3 Конвенції між Урядом Укрїни і Урядом Королівства Бельгії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно від 20.05.96 термін; "компетентий орган" означає стосовно Бельгії Міністра фінансів Бельгії або його повноважного представника.
Проте, ТОВ «Іршанська СЕС» до перевірки було надано:
- Сертифікат «Про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс - мажорних обставин (дії непереборної или)», виданий Торгово - промисловою палатою Льєж-Верв`є - Намюр (Королівство Бельгія) від 25.09.2020 року, підписаний уповноваженої особою Енн Пірле та підтвердженої Міністерством (Федеральної державної служби) закордонних справ Бельгії 30.09.2020 з проставленням апостиля (відповідно до Гаазької Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05 жовтня 1961 року). Письмовий переклад на українську мову здійснено перекладачем ОСОБА_1 та нотаріально засвідчено 21.05.2021 приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Пантелеєнко О.С.
Відповідно до змісту даного Сертифікату: «Після першого спалаху в Китаї вірус поширився у багатьох інших країнах та регіонах у всьому світі, включно з Бельгією. 11 березня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров`я офіційно оголосила спалах коронавірусу COVID-19 пандемією. Це призвело до збоїв у торгівлі, обмеження внутрішніх переміщень робочої сили та закриття підприємств. Все це серйозно впливає на можливості компаній виконувати свої договірні обов`язки».
- Сертифікат «Про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс - мажорних обставин (дії непереборної сили)», виданий Торгово -пpoмиcлoвoї палатою Льеж-Верв`є - Намюр (Королівство Бельгія) від I4.06.2Ц2I року, підписаний уповноваженої особою Енн Пірле та підтвердженої Міністерством (Федеральної державної служби) закордонних справ Бе.тьгії 16.06.2021 з проставленням апостиля (відповідно до Гаазької Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05 жовтня 1961 року). Письмовий періеклад на українську мову здійснено перекладачем ОСОБА_2 та нотаріальио засвідчено 24.06.2021 приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Морозовою О.В.
Відповідно до змісту даного Сертифікату: «У доповнення до сертифіката, виданого 25 вересня 2020 року, я, Енн Пірле, працівниця торгово - промислової палати Льєж-Верв`є - Намюр. цим засвідчую що наслідки пандемії корона вірусу (2019-nCoV) у Європейському Союзі, включно з Королівством Королівство Бельгія, певною мірою зберігаються з 25 вересня 2020 року і дотепер (червень 2021) та можуть спричинити значні об`єктивні ускладнення для ведення бізнесу, та призвести до виникнення перешкод для виконання економічних зобов`язань, що не залежать від компаній».|
- Сертифікат «Про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс - мажорних обставин (дії непереборної сили)», виданий Торгово - промислової палатою Льєж-Верв`с - Намюр (Королівство Бельгія) від 28.06.2021 року, підписаний уповноваженої особою Sophie HOHLSIAMM. Даний сертифікат станом на 30.06.2021 (останній день проведення перевірки) було надано без штампу «Apostille», без перекладу на українську мову засвідченого нотаріально. Слід зазначнити, що для визнашія юридичної сили за довідкою, шо підтверджує факт існування форс - мажорних обставин на території іншої держави-учасника багатосторонньої Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05.10.1961, відповідний документ має пройти прюцедуру апостилювання. Така процедура є обов`язковою і передбачає проставляння спеціального штампу «Apostille» (ст.3 Конвенції) на документі, що видається компетентним органом, в якій документ був складений. Королівство Бельгія є учасницею даної Конвенції, тобто процедура апостилювання є для неї обов`язковою. Враховуюча вищевикладене, даний Сертифікат не має юридичної сили та не може розглядатися як документ під час перевірки.
До заперечення позивачем надано завірену копію Сертифікату «Про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс - мажорних обставин (дії непереборної сили)» від 28.06.2021 року. При цьому письмовий переклад на українську мову та нотаріально засвідчено даний сертифікат було 01 липня 2021 року (після закінчення перевірки).
Відповідно до змісту даного Сертифікату: «З метою уникнення будь-якої неправильної інтерпретації виданих раніше документів ( від 25 вересня 2020 року та від 14 червня 2021 року) слід зазначити, що обидва документи стосувалися CG HOLDINGS BELGUIUM NV (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) в сукупності обидва документи охоплювали період з 11 березня 2020 року по 14 червня 2021 року.
При підтвердженні наявності пандемії (пандемії) та наслідків, які могли виникнути або виникли внаслідок введення карантинних обмежень, було взято до уваги абсолютно незаперечні обставини, встановлені на підставі офіційних висновків Всесвітньої організації охорони здоров`я ( від зо січня 2020 року у галузі охорони здоров`я та від 11 березня 2020 року стосовно пандемії, а також ряду обмежувальних заходів, введених у зв`язку з пандемією міжурядовими організаціями Європейського Союзу та урядом Королівства Бельгія. Усі нормативні документи належним чином опубліковані на офіційних веп-порталах Ради ЄС (https://eur-lex.europa.euAegal4:ontent) та Королівства Бельгії (http:// www.ejustice.just.fgov.be/eli)».
Що стосується Сертифікатів «Про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс - мажорних обставин (дії непереборної сили)», виданих Торгово - промислово палатою Льєж-Верв`є - Намюр (Королівство Бельгія) від 25.09.2020 від 14.06.2021, від 28.06.2021:
Зміст даних Сертифікатів лише інформує про те, що II березня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров`я офіційно оголосила спалах коронавірусу COVID-19 пандемією, що даний вірус поширився у багатьох інших країнах та регіонах у всьому світі, включаючи Бельгію і що даний факт призвів до збоїв у торгівлі, обмеження внутрішніх переміщень робочої сили та закриття підприємств та може спричинити значні об`єктивні ускладнення для ведення бізнесу, та призвести до виникнення перешкод для виконання економічних зобов`язань, що не залежать від компаній.
Варто зазначити, що просто іcнування таких обставин не є форс-мажором. Така обставина стане форс-мажорною лише у випадку, якщо особа доведе неможливість виконання зобов`язань, передбачених умовами договору, саме через неї. Тобто, само по собі запровадження карантину не свідчить про наявність форс-мажору. Форс-мажор підтверджується по кожному конкретному договору.
Відповідно до міжнародної практики обставина форс-мажору, в тому числі коронавірус COVID-19, автоматично не звільняє від виконання договірних зобов`язань та відповідальності за них. Доказом того може бути той факт, що відповідно до даних Державної служби статистики України (сайт www.ukrstaLgov.ua) у 2020 році зовнішньоторговельні операції проводились Україною із партнерами з 234 країн світу, в тому числі з Бельгією експорт склав 561 млн. дол. США, імпорт - 526,2 млк. дол. США, за період січень - квітень 2021 року експортні операції з Бельгією становили 120 млн. дол. США, імпортні операції - 176,3 млн. дол. США. Тобто, у перевіряємому, періоді, підприємства України здійснювалися зовнішньоекономічні операції з іншими підприємствами Бельгії (в тому числі ТОВ «Іршанська СЕС»), Даний факт засвідчує те, що пандемія (в тому числі коронавірус COVID-19), автоматично не звільняє від виконання договірних зобов`язань та відповідальності за них.
У конкретному випадку, зміст Сертифікатів про оцінку обставин, які можуть братися до уваги для підтвердження форс-мажорних обставин (дії непереборної сили), виданих Торгово- промисловою палатою Льєж-Верв`є - Намюр (Королівство Бельгія) від 25.09.2020 від 14.06.2021, від 28.06.2021 засвідчує лише загальновідомі обставини, а не їх вплив на неможливість нерезидента належним чином виконувати свої зобов`язання, не доводять причинно-наслідковий зв`язок між форс-мажором і невиконанням саме компанією «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) договірних зобов`язань, передбачених контрактом від 15.07.2019 № w/n.
Крім того, у даних Сертифікатах, здійснено надпис, що апостиль не засвідчує вірність змісту документа, на якому він проставлений.
Також, доказом того, що зміст даних Сертифікатів лише інформує про загальновідомі обставини, а не підтверджує виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин, які вплинули на виконання саме по контракту від 15.07.2019 № w/n слугує той факт, що до заперечення підприємство надано завірений лист-повідомлення CG HOLDINGS BELGUIUM NV від 15.03.2020 року б/н., підписаний генеральним директором Коеn van Peteghem на адресу Генерального директора ТОВ «Іршанська СЕС» Цисельської Людмили про настання форс - мажорних обставин внаслідок запровадження на території ЕС, зокрема й Бельгії, карантинних обмежень, що пов`язані з пандемією, що викликана спалахом коронавірусної інфекції та внаслідок чого призупинено виробництво обладнання та його поставка неможлива через обмеження транскордонного руху.
Проте, на момент надходження цього листа (15.03.2020 року) компанія «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» вже перебувала у стані банкрутства. Так, відповідно до базової інформації відносно юридичних та фізичних осіб підприємців, зареєстрованих в Бельгії (http//kbopub.econoinie.fgov.be/kbopub/zoeknumraeribnn.htn)l) 03 лютого 2020 року відкрито справу про банкрутство «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» та по рішенню суду назначено кураторов (тимчасових адміністраторів) «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» Van den Berghen, Kristiaan та Van Weeidt, Elke. Згідно бази даних про банкрутство справа про банкрутство CG HOLDINGS BELGUIUM NV» розглядалася Мюхеленським відділенням комерційного суду Антверпена. Відповідно до бази даних «Orbis» - фінансова звітність по компанії «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» наявна лише станом на 31.03.2019 року.
Банкрутство - це визнана судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність і погасити грошові вимоги кредиторів інакше, ніж через застосування ліквідаційної процедури. Тобто, компанія «CG HOLDINGS BELGUIUM NV», фактично, не могла виконати свої зобов`язання по контракту від 15.07.2019 № w/n у зв`язку з процедурою банкрутства (яке розпочалося ще до отримання листа - повідомлення CG HOLDINGS BELGUIUM NV від 15.03.2020 року та Сертифікатів від 25.09.2020, від 14.06.2021, від 28.06.2021).
Згідно національного законодавства України, а також міжнародного законодавства, банкрутство підприємства не вважається форс мажором.
Слід також зазначити, шо ТОВ «Іршанська СЕС» не зверталася з позовними заявами до судових органів, щодо стягнення заборгованості з нерезидента, та не заявляло своїх вимог у зв`язку з відкритою справою про банкрутство «CG HOLDINGS BELGUIUM NV».
Також, відповідно до пп.10.7 контракту від 15.07.2019 № w/n, укладеному з нерезидентом «CG HOLDINGS BELGUIUM NV», якщо виконання зобов`язань за цим Договором є неможливим протягом 365 днів безперервно через дію форс - мажору, то будь - яка із Сторін може надати іншій Стороні повідомлення про припинення дії цього Договору. Але, ТОВ «Іршанська СЕС» не скористалося даним своїм правом на розірвання контракту та не повернуло кошти.
Враховуючи вищевикладене, на порушення вимог п.3 ст.13 Закону №2473 при виконанні зовнішньоекономічного KOHTpajciy від 15.07.2019 № w/n, укладеному з нерезидентом HOLDINGS BELGUIUM NV (Королівство Бельгія) товар в сумі 810625 євро не надійшов (по граничному терміну надходження - 21.07.2020. 22.08.2020).
Згідно п.5 ст.13 Закону №2473, порушення резидентами строку розрахунків тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості.
Щодо правомірності нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у періоді здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Згідно з пунктом 52 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені в абзацах 2-9 цього пункту. Протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
При цьому пунктом S.1 статті 5 ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею І ПКУ.
Враховуючи викладене, ПКУ регулює відносини, що виникли у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів. їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства ( абзац перший пункту 1.1 статті 1 ПКУ).
Водночас, правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених- установ та відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначено Законом України «Про валюту і валютні операції».
Згідно з частиною другою ст. З Закону № 2473 питання здійснення валютний операцій, основи валютного регулювання та нагляду, регулюються виключно цим Законом.
Частиною третьою ст. З Закону №2473 визначено, шо у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовують положення цього Закону. Так, частиною п`ятою ст. 13 Закону №2473 передбачено, шо порушення резидентами строку розрахунків тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Враховуючи вищевикладене, на пеню, нараховану відповідно до Закону №2473, не поширюються положення пункту 52 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Встановлено, що позивач, керуючись абзацом другим п.86.7 ст.86 Податкового кодексу України, подав заперечення на акт перевірки і брав участь у розгляді заперечення до акту документальної перевірки. Однак, при розгляді заперечення не надано пояснень та документів, які могли 6 спростувати порушення п. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» при виконанні зовнішньоекономічного контракту від 15.07.2019 №w/n, укладеного з нерезидентом CG HOLDINGS BELGUIUM NV (Королівство Бельгія) щодо ненадходження товару в сумі 810 625,00 євро у законодавчо встановлені строки.
Щодо поданого позивачем сертифікату Торгово-промислової палати України №3100-21-0732 про форс-мажорні обставини, слід зазначити наступне.
Зі змісту сертифікату Торгово-промислової палати України №3100-21-0732 вбачається про наявність форс-мажорних обставин по договору поставки матеріальних ресурсів б/н від 15.07.2019, укладеного між ТОВ «Іршанська СЕС» та компанією CG Holdings Belgium NV (Королівство Бельгія), саме для ТОВ «Іршанська СЕС».
Разом з тим, в ході проведення перевірки було встановлено, що на виконання умов контракту від 15.07.2019 №w/n, укладеного з нерезидентом «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) за період з 15.07.20l9 по 01.06.2021 ТОВ «Іршанська СЕС» перераховувало з рахунку №26001500312165 (EUR), відкритого в AT «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» (МФО 300614) на валютний рахунок нерезидента Kt BE 05405050163175 (KBS Bank) кошти в загальній сумі 810625 Євро (що еквівалентно 22 995 445 грн.) згідно: банківська виписка від 22.07.2019 року (платіжне доручення в іноземній валюті №223), 405 313 евро (граничний строк надходження товару - 21.07.2020); банківська виписка від 23.08.2019 року (платіжне доручення в іноземній валюті №25), 405 312 евро (граничний строк надходження товару - 22.08.2020).
Проте, від фірми - нерезидента «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія) товар, передбачений контрактом від 15.07.2019 № w/n, на користь ТОВ «Іршанська СЕС» не надійшов.
Проте, судом не встановлено, яким чином сертифікат Торгово-промислової палати встановлює наявність форс-мажорних обставин фірмі-нерезиденту «CG HOLDINGS BELGUIUM NV» (Королівство Бельгія).
Статтею 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» встановлено, що торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс- мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видасться безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та Іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та проголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк ав2фія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув грунту й інші стихійні лиха тощо.
Тобто, форс-мажорні обставини мають бути доведені стороною, яка про них заявляє. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка, яку видає компетентний орган тієї країни, де такі форс-мажорні обставини виникли, в цьому випадку це може бути лише компетентний орган Королівства Бельгії.
Отже, сертифікат Торгово-промислової палати України №3100-21-0732 про форс-мажорні обставини жодним чином не спростовує встановлене під час проведення перевірки порушення позивачем пункту 3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції».
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необгрунтовані та безпідставні, а податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби України в Житомирській області №00073470708 від 05 серпня 2021 року винесене у спосіб та у відповідності, визначений чинним законодавством України.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом положень частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проаналізувавши викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 260-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Іршанська СЕС" (вул. Покровська, 81, м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ: 38508120) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Ю. Тютюнника, м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ ВП 44096781) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 07 серпня 2024 року.
Суддя Р.М.Шимонович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120867706 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні