ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3486/24
07 серпня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Рада адвокатів Тернопільської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Тернопільської області (далі - КДКА Тернопільської області, позивач), у якому просить:
визнати протиправною бездіяльність КДКА Тернопільської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://ternopilska.unba.org.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015;
зобов`язати КДКА Тернопільської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://ternopilska.unba.org.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Позов обґрунтовано тим, що Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (далі - КДКА) є розпорядником публічної інформації у розумінні Закону України від 13.01.2011, №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон №2939-VI) та зобов`язана оприлюднювати набори даних у формі відкритих даних. КДКА Тернопільської області не виконала такого обов`язку, чим порушуються вимоги публічності та відкритості. Відтак порушуються права позивача і будь-якої особи на доступ до публічної інформації.
Після усунення недоліків позовної заяви ухвалою суду від 10.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та з урахуванням положень статей 257-262 КАС України, залучено як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Раду адвокатів Тернопільської області.
Копія ухвали про відкриття провадження у справі від 10.06.2024 разом з позовною заявою та додатками надіслані відповідачу в його електронний кабінет та доставлені 10.06.2024 та 30.05.2024 відповідно, що підтверджується довідками про доставку електронного листа (а.с.19), а також третій особі на офіційну електронну адресу (а.с.20).
Відповідач відзив на позов у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) до суду не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа пояснення щодо позову до суду також не направила.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Тернопільської області зареєстрована як юридична особа 05.05.1993, код ЄДРПОУ 25693808, вид економічної діяльності 69.10. Діяльність у сфері права, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 06.08.2024 (а.с.22).
Статус кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури визначається Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI) .
Відповідно частини першої статті 50 цього Закону кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
Згідно з частиною п`ятою статті 50 Закону № 5076-VI до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури належать:1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
З аналізу мети створення та кола повноважень КДКА можна зробити висновок, що вона наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 607/3128/16-ц від 07.11.2018.
З огляду на це відповідач у цій справі КДКА Тернопільської здійснює владні управлінські функції, тому в розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є розпорядником публічної інформації.
Станом на дату розгляду справи на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) відсутні відомості щодо оприлюднення КДКА Тернопільської області наборів даних у формі відкритих даних (а.с.23
Також на офіційному вебсайті КДКА Тернопільської області (https://ternopilska.unba.org.ua/) відсутні оприлюднені набори даних у формі відкритих даних.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність КДКА Тернопільської області щодо невиконання свого обов`язку про оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://ternopilska.unba.org.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, оскаржила її до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.20211 № 2939-VI.
Норми статті 1 цього Закону визначають публічну інформацію як таку, що відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Право на доступ до публічної інформації гарантується, з-поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
01.05.2015 набрав чинності Закон України від 09.04.2015 № 319-VIII«Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1, відповідно до якої публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах (частина перша цієї статті ).
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга статті 10-1 Закону № 2939-VI).
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя статті 10-1 Закону № 2939-VI).
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного вебпорталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (частина четверта статті 10-1 Закону № 2939-VI).
Згідно з пунктом 5-1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI (у редакції Закону № 319-VIII) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
На виконання статті 10-1 Закону № 2939-VI Кабінет Міністрів України постановою № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Відповідно до абзаців 1- 3 пункту 3 Положення розпорядники інформації згідно з цим Положенням завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацем 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані: довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження; інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації; нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації; переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації; адміністративні дані в значенні Закону України Про офіційну статистику, що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів; переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення; план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення; інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації; фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки; річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки; інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги; інформація із системи обліку публічної інформації; результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови № 835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
З огляду на таке правове регулювання слід прийти до висновку, що положеннями статті 10-1 Закону № 2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА Тернопільської області, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI, не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме: не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного вебпорталу відкритих даних та вебсайту відповідача.
Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
З огляду на встановлені судом обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону № 2939-VI і Постанови № 835, суд дійшов висновку, що відповідачем допущено бездіяльність щодо невиконання свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://www.advokatura.poltava.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону № 2939-VI та Постановою № 835, яка позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Відповідач не спростував таких обставин та не надав жодних доказів на підтвердження протилежного.
За таких обставин та наведеного правового регулювання позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо невиконання обов`язку стосовно оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та зобов`язання оприлюднити на офіційному вебсайті та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних відповідні набори даних у формі відкритих даних, передбачені Постановою №835.
До такого ж висновку в аналогічних правовідносинах дійшов Верховний Суд у постанові від 09.11.2020 у справі №9901/116/20, яка залишена без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021, Другий апеляційний адміністративний суд у постановах від 20.02.2024 у справі №440/11412/23, від 19.07.2024 у справі № 480/12138/23.
Оскільки позов підлягає задоволенню повністю, то відповідно до частини першої статті 139 КАС України позивачу слід відшкодувати за рахунок відповідача судовий збір у розмірі 968,96 грн, сплачений відповідно до квитанцій від 28.05.2024 з урахуванням понижуючого коефіцієнту 0,8 за подання процесуальних документів в електронній формі (а.с.7).
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 206, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Тернопільської області (вулиця За Рудкою, 33, місто Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ 25693808), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Рада адвокатів Тернопільської області (вулиця Глибока, 24, офіс 110, місто Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ 38739833) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Тернопільської області, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (https://ternopilska.unba.org.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.
Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Тернопільської області оприлюднити на офіційному вебсайті (https://ternopilska.unba.org.ua/) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Стягнути з Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Тернопільської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено та підписано 07 серпня 2024 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120869519 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні