Рішення
від 02.08.2024 по справі 580/6354/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2024 року справа № 580/6354/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави до Мошнівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави до Мошнівської сільської ради, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, позивач просив:

- визнати протиправною бездіяльність Мошнівської сільської ради щодо не зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952, 31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га, за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га на угіддя самозалісених земель

- зобов`язати Мошнівську сільську раду вжити вичерпних заходів щодо зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952, 31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га, за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га на угіддя самозалісених земель.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач протиправно не вживає заходів щодо зміни угідь вищевказаних земельних ділянок на угіддя самозалісених земель, що може призвести до негативних наслідків.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі та копію позовної заяви з додатками отримано відповідачем 02.07.2024 в його електронний кабінет, що підтверджується довідкою, яка складена секретарем судового засідання Черкаського окружного адміністративного суду від 02.07.2024.

У відповідності до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву проти позову не подав, тому з урахуванням ч. 6 ст. 162 КАС України, суд визначив достатніми наявні в матеріалах справи докази та за відсутності поданого відповідачем відзиву проти позову розглянути справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що рішенням Мошнівської сільської ради від 08.09.2023 № 40-10/VIII «Про віднесення земельних ділянок комунальної власності до самозалісених» вирішено земельні ділянки комунальної власності Мошнівської сільської ради сільськогосподарського призначення, що розміщені на землях запасу та при обстеженні виявились залісеними, віднести до самозалісених загальною площею 49,9412 га: з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га.

Рішенням Мошнівської сільської ради від 21.12.2023 № 44-69/VIII «Про віднесення земельних ділянок комунальної власності до самозалісених» вирішено земельні ділянки комунальної власності Мошнівської сільської ради сільськогосподарського призначення, що розміщені на землях запасу та при обстеженні виявились залісеними віднести до самозалісених загальною площею 7,22 га за координатами 49,515952,31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га та за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га.

Листом Виконавчого комітету Мошнівської сільської ради від 06.06.2024 № 825/09-13 на запит прокуратури від 30.05.2024 № 54/1-3207 вих 24 інформовано, що вказані земельні ділянки самозалісені, відповідно до подання Центрально-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 13.11.2023, однак фактично не деяких ділянках відсутнє залісення, а вид права власності частини цих земель - приватна.

Вказане подання Центрально-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства винесено на розгляд Мошнівською сільською радою, за результатами якого прийнято рішення від 07.06.2024 № 48-22/ VШ, яким відмовлено в переведенні земельних ділянок загальною площею 1718,7056 га в самозалісенні, так як вказанні в поданні земельні ділянки частково перебувають в приватній власності, а на деяких по факту залісення відсутнє.

Вважаючи, що відповідач не вжив належних заходів щодо завершення процесу щодо зміни угідь на самозалісені угіддя відповідно до рішень Мошнівської сільської ради від 21.12.2023 № 44-69/VIII, від 08.09.2023 № 40-10/VIII, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в збереженні лісових масивів за рахунок належного документального оформлення прав на них. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указами Президента України від 07.06.2021 № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», № 675/2022 від 29.09.2022 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29.09.2022 «Про охорону, захист, використання та відновлення лісів України в особливий період», екологічної ініціативи Президента України «Зелена країна», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» від 20.06.2022 № 2321- IX, передбачено проведення ідентифікації самозалісених та придатних для створення лісів земельних ділянок державної та комунальної форм власності.

Частиною 2 ст. 1 Лісового кодексу України визначено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно ч. 12 ст. 1 Лісового кодексу України, самозалісена ділянка - земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.

Згідно зі ст. 7 Лісового кодексу України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Відповідно до Закону України від 20.06.2022 №2321-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів», внесені зміни до Земельного кодексу України, а саме главу 11 доповнено статтею 57-1 «Самозалісені землі», якою визначений порядок віднесення земельних ділянок до самозалісених.

Так, згідно ч. 2 ст. 57-1 Земельного кодексу України, віднесення земельної ділянки приватної власності до самозалісеної ділянки здійснюється її власником, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності - органом, який здійснює розпорядження нею.

Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

Відповідно до Положення «Про Державне агентство лісових ресурсів України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 521 від 08.10.2014, Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.

В свою чергу, відповідно до Положення «Про Центрально-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства», затвердженого наказом Держлісагенства України № 1014 від 09.11.2022, управління є територіальним органом Держлісагенства. Завданням управління є реалізація повноважень Держлісагенства України на території Вінницької, Черкаської, Кіровоградської області.

З наведеного вбачається, що Центрально-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.

Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. ст. 57-1 Земельного кодексу України, віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про належність всіх її угідь до угідь самозалісеної ділянки. Земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення зазначених відомостей до Державного земельного кадастру.

Віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою.

Крім того, з метою реалізації вказаної норми ч. 4 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» доповнено абз. 4, яким передбаченого, що відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі заяви органу місцевого самоврядування, який відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок комунальної власності у власність, - щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної.

Отже, земельні ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952,31.733351 біля кадастрового 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га та за координатами 49.568722,31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га підлягають віднесенню до самозалісених, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі заяви Мошнівської сільської ради.

Доказів вжиття відповідачем заходів щодо реєстрації вказаних земельних ділянок у Державний земельний кадастр, відповідач до суду не надав, що вказує на допущену відповідачем бездіяльність. Відповідно належним способом захисту інтересів держави у спірних правовідносинах є зобов`язання Мошнівську сільську раду вжити вичерпних заходів щодо зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952, 31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га, за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га на угіддя самозалісених земель.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 139 КАС України, оскільки позивачем у справі є суб`єкт владних повноважень, тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Мошнівської сільської ради щодо не зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952, 31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га, за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га на угіддя самозалісених земель

Зобов`язати Мошнівську сільську раду (вул. Максима Преснякова, 13, с. Мошни, Черкаський р-н, Черкаська обл., 19615, код ЄДРПОУ 26357343) вжити вичерпних заходів щодо зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 7124984000:02:002:0147 площею 24 га, 7124984000:03:002:0004 площею 22,6 га, 7124989500:03:001:0232 площею 3,3412 га, за координатами 49,515952, 31.733351 біля кадастрового номера 7124985000:02:002:0492 площею 5,17 га, за координатами 49.568722, 31.732759 біля кадастрового номера 7124985000:01:003:1511 площею 1,95 га на угіддя самозалісених земель.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2024
Оприлюднено09.08.2024
Номер документу120870208
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/6354/24

Рішення від 02.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 25.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні