ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.08.2024 Справа № 914/2743/22(914/1112/24)
Господарський суд Львівської області у складі судді Чорній Л.З., за участі секретаря судового засідання Цурак У.Ю., розглянувши матеріали справи
за позовом: Керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області
в інтересах держави в особі позивача: Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області, Львівська область
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Агромайз», м. Самбір, Львівська область
про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки
в межах провадження у справі №914/2743/22
за заявою: Товариства з обмеженою відповідальністю Суффле Агро Україна, с. Крупець, Шепетівський (Славутський) район, Хмельницька область
про банкрутство: Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, буд. 11; код ЄДРПОУ 40896541)
Представники сторін:
прокурор: Леонтьєва Н.Т.
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Господарського суду Львівської області перебуває справа №914/2743/22 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Суффле Агро Україна про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, буд. 11; код ЄДРПОУ 40896541).
Хід розгляду справи викладено в відповідних ухвалах суду.
Постановою суду від 22.11.2023 припинено процедуру розпорядження майном Товариством з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ, припинено повноваження розпорядника майна Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ арбітражного керуючого Микитюка Анатолія Івановича. Визнано банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ, відкрито ліквідаційну процедуру Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ. Призначено ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ арбітражного керуючого Микитюка Анатолія Івановича. Оприлюднено на офіційному веб-сайті Касаційного господарського суду у складі Верховного суду повідомлення про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОМАЙЗ банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, у встановленому законом порядку. Розгляд справи призначено на 17.01.24.
Справа №914/2743/22 перебуває на стадії ліквідаційної процедури.
Ухвалою суду від 03 квітня 2024 року розгляд справи №914/2743/22 відкладено на 19.06.2024 до 10:00 год.
26.04.2024 до канцелярії Господарського суду Львівської області від Керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області надійшла позовна заява до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агромайз», в якій позивач просить суд розірвати договір оренди землі від 26.06.2018, зобов`язати відповідача повернути земельну ділянку, судові витрати покласти на відповідача.
Ухвалою суду від 30.04.2024 позовну заяву Керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агромайз» про розірвання договору оренди землі від 26.06.2018 та зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку прийнято до розгляду в межах провадження справи №914/2743/22 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю «Агромайз». Справу призначено до розгляду на 05.06.2024.
Ухвалою суду від 05.06.2024 розгляд справи відкладено на 07.08.2024.
У судове засідання 07.08.2024 з`явилася прокурор, надала пояснення по суті спору, позов просила задовольнити в повному обсязі.
Позивачем подано заяви від 09.05.2024 та від 13.06.2024 про розгляд справи без його участі.
Відповідач в судове засідання не з`явився, причин неявки суду не повідомив, вимог ухвали суду не виконав.
Судом встановлено, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, у відповідності до ст. 13 ГПК України, учасникам справи створювались необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позиції сторін.
Аргументи прокурора
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор вказує, що Яворівською окружною прокуратурою вивчено законність користування ТОВ АГРОМАЙЗ земельною ділянкою з кадастровим номером 4622487200:04:000:0003, загальною площею 14,8349 га на території Яворівського району Львівської області в результаті чого встановлені порушення.
Прокурор вказує, що 26.06.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та ТОВ АГРОМАЙЗ укладено договір оренди землі №б/н.
Згідно з п. 3.1 Договору, такий укладено на строк 7 років.
На підставі наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №13-1984/16-19-СГ від 18.04.2019 спірна земельна ділянка перейшла в комунальну власність Волицької сільської ради, (акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.04.2019), що підтверджується відомостями в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер відомостей про речове право: 31996995.
Відповідно 10.06.2019 державним реєстратором зареєстровано право комунальної власності на вказану земельну ділянку за Волицькою сільською радою, яка в подальшому на підставі рішення сесії Шегинівської сільської ради від 21.12.2020 №31 «Про початок реорганізації Волицької сільської ради Мостиського району Львівської області та Золотковицької сільської ради Мостиського району Львівської області шляхом приєднання до Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області» шляхом реорганізації приєднана до Шегинівської сільської ради.
Однак згідно інформації Шегинівської сільської ради від 08.04.2024 встановлено, що орендар з травня 2023 року взагалі не сплачує орендної плати. За травень 2023 року по березень 2024 включно сума заборгованості становить 84 410,15 грн. Відповідач, упродовж шести місяців не сплачував орендної плати, чим допустив порушення істотних умов Договору.
У зв`язку з наведеним прокурор вказує на наявність підстав для розірвання договору та повернення земельної ділянки.
Аргументи позивача
Позивач письмових пояснень по суті спору не подав. У заявах від 09.05.2024 та від 13.06.2024 зазначив, що Шегинівська сільська рада підтримує позовні вимоги в повному обсязі. Розгляд справи просить здійснювати без участі представника Шегинівської сільської ради.
Аргументи відповідача
Відзиву на позовну заяву, пояснень чи заперечень щодо спору від відповідача не надходило.
Обставини справи встановлені судом.
26.06.2018 між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та ТОВ «АГРОМАЙЗ» (далі-Відповідач) на підставі протоколу земельних торгів від 26.06.2018 №309 укладено договір оренди землі №б/н (без номера), зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.07.2018, номер запису про інше речове право в Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно 27034941 (далі - Договір).
Предметом Договору є земельна ділянка сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га, в тому числі: рілля - 14,8349 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, (п.2.1 Договору). На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна (п. 2.2 Договору).
Згідно з п. 3.1 Договору, такий укладено на строк 7 років. Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України та ст. 17 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права відповідно до закону. У встановленому Законом України «Про оренду землі» (далі - Закон) та Договором порядку земельна ділянка передана Орендарю, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки до договору оренди землі від 06.07.2017.
На підставі наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №13-1984/16-19-СГ від 18.04.2019 спірна земельна ділянка перейшла в комунальну власність Волицької сільської ради, (акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.04.2019), що підтверджується відомостями в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер відомостей про речове право: 31996995.
Відповідно 10.06.2019 державним реєстратором зареєстровано право комунальної власності на вказану земельну ділянку за Волицькою сільською радою, яка в подальшому на підставі рішення сесії Шегинівської сільської ради від 21.12.2020 №31 «Про початок реорганізації Волицької сільської ради Мостиського району Львівської області та Золотковицької сільської ради Мостиського району Львівської області шляхом приєднання до Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області» шляхом реорганізації приєднана до Шегинівської сільської ради. До Шегинівської сільської ради при переході права власності на земельну ділянку кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га перейшли всі права та обов`язки за вищезгаданим договором оренди землі, укладеним з ТОВ «АГРОМАЙЗ» щодо цієї земельної ділянки.
Відповідно до п. 4.1 Договору плата за користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів від з 26.06.2018 № 309 становить 92 083,84 грн. (дев`яносто дві тисячі вісімдесят три гривні 84 коп.) підлягає сплаті переможцем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди на розрахунковий рахунок (одержувач місцевий бюджет Волицької сільської ради Мостиського району Львівської області).
Згідно з п. 4.2 Договору обчислення розміру орендної плати за земельну державної власності здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів визначених законодавством. Орендна плата вноситься Орендарем відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 4.2-4.3 Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповняються під час укладення або зміни умом договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів. Згідно п.4.4 Орендна плата вноситься орендарем відповідно до вимог Податкового кодексу України. При цьому, п. 8.4.8 Договору визначено обов`язок Орендаря самостійно, щорічно обчислювати орендну плату з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі станом на 1 січня поточного року та, враховуючи вимоги п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою в порядку, передбаченому ст. 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями
Орендодавець має право вимагати від Орендаря, а Орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату (ч. 1 ст. 24 Закону, п. п. 8.1.1, 8.4.7 Договору).
Відповідно до п. 11.3 Договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим Договором та несплати, несвоєчасної або неповної сплати Орендарем орендної плати.
Згідно інформації ГУ ДПС у Львівській області №1879/5/13-01-04-10 від 09.02.2024 встановлено, що ТзОВ «АГРОМАЙЗ» (код ЄДРПОУ 40896541) подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) до ДПІ у Мостиському районі ГУ ДПС у Львівській області на 2023 рік. Згідно податкової декларації з плати за землю ТзОВ «АГРОМАЙЗ» задекларовано до сплати земельного податку в сумі 129 414,88 грн., з яких за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га згідно договору оренди з Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області від 26.06.2018 № б/н на 92 083,87 грн. Згідно ІКС «Податковий блок» в інтегрованій картці платника нарахування та заборгованість орендної плати обліковуються загальною сумою по КОАТУУ органу місцевого самоврядування, а не в розрізі договорів оренди земельної ділянки, а тому встановлено, що загальна сума заборгованості станом на 01.02.2024 складає 97 026,33 гривень та така виникла за період з 30.05.2023 по 30.01.2024.
Згідно даних інформаційної системи ДПС ТзОВ «АГРОМАЙЗ» задекларована сума орендної плати з юридичних осіб з травня 2023 рік взагалі не сплачувалась. Як вбачається з інформацій ГУ ДПС у Львівській області від 28.03.2024 № 4100/5/13-01-04-10 з`ясовано, що ТзОВ «АГРОМАЙЗ» допускається систематична заборгованість з орендної плати за землю, зокрема за Договором, предметом якого є земельна ділянка кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га. Податкової декларації з плати за землю підприємство не подало. Окрім цього, ухвалою Господарського суду Львівської області № 914/2743/22 від 14.12.2022 по ТОВ «АГРОМАЙЗ» відкрито провадження про банкрутство та по даній справі Головним управлінням ДПС у Львівській області заявлені вимоги щодо стягнення податкового боргу (орендна плата).
05.02.2024 керівник Яворівської окружної прокуратури звертався з запитом до Шегинівського сільського голови, яким просив у зв`язку з необхідністю вивчення підстав для представництва, керуючись ст. 23 Закову України «Про прокуратуру», надати наступну інформацію: - належним чином завірені копії вищезазначених договорів оренди земельних ділянок, укладених з ТзОВ «АГРОМАЙЗ» (40896541) з усіма додатками, що є невід`ємною частиною договорів оренди; -яка сума заборгованості з орендної плати станом на 01.02.2024. При цьому, необхідно надати детальний розрахунок заборгованості по кожному з договорів оренди землі окремо (з врахуванням вимог законодавства та умов договору щодо строків, розміру та порядку сплати орендної плати та відповідальності за її несвоєчасну сплату) із зазначенням суми та періоду заборгованості з розбивкою по місяцях, а також помісячно нараховані та сплачені суми, які заходи вживались сільською радою з метою усунення порушень орендарем щодо своєчасного та повного внесення орендної плати за землю та розірвання договорів оренди та повернення земельних ділянок та які плануються вжити. Окрім цього, просив провести комісійне обстеження земельних ділянок кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 та кадастровий номер 4622487900:14:000:0004 з метою встановлення: факту використання цих земель та відповідності такого використання згідно умов договорів оренди (належним чином завірені копії Актів обстеження та матеріали фотофіксації додати).
Листом від 12.02.2024 Шегинівською сільською радою повідомлено, що земельні ділянки кадастровий номер 4622487900:14:000:0004 площею 21,2254 га та кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 площею 14,8349га передані в оренду ТзОВ «АГРОМАЙЗ» Головним управлінням «Держгеокадастру» у Львівській області. Оригінали договорів оренди Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області сільській раді не передавалися, інформацією про суму та період заборгованості за користування землею ТзОВ «АГРОМАЙЗ» сільська рада не володіє, так як відповідно до пункту 2 ст. 286 Податкового Кодексу України платники плати за землю самостійно обчислюють суму податку щороку станом на перше січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу податкову декларацію на поточний рік. Контролюючі органи відповідно до пункту 1.2 статті 19.1 Податкового Кодексу України контролюють своєчасність подання платниками податків передбаченої законом звітності (декларації), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
03.04.2024 керівник Яворівської окружної прокуратури звертався з запитом до Шегинівського сільського голови, яким просив у зв`язку з необхідністю вивчення підстав для представництва, керуючись ст. 23 Закову України «Про прокуратуру», надати наступну інформацію: - належним чином завірену копію рішення сесії Шегинівської сільської ради про приєднання Волицької сільської ради до Шегинівської сільської ради; - належним чином завірену копію наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №13-1984/16-19-СГ від 18.04.2019, відповідно до якого вищезазначена земельна ділянка перейшла в комунальну власність Волицької сільської ради, правонаступником якої є Шегинівська сільська рада, та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 19.04.2019; яка сума заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га станом на 01.04.2024, при цьому, необхідно надати детальний розрахунок заборгованості (із зазначенням суми та періоду заборгованості з розбивкою по місяцях, а також помісячно нараховані та сплачені суми); які заходи вживались сільською радою з метою усунення порушень орендарем щодо своєчасного та повного внесення орендної плати за землю, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки (за наявності судових спорів необхідно зазначити номер судової справи) та які плануються вжити?
Листом від від 08.04.2024 №479вих Шегинівською сільською радою надано: - завірену копію рішення Шегинівської сільської ради №31 від 21.12.2020 року "Про початок реорганізації Волицької сільської ради Мостиського району Львівської області та Золотковицької сільської ради Мостиського району Львівської області шляхом приєднання до Ш егинівської сільської ради Мостиського району Львівської області"; - завірену копію наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-1984/16-19-СГ від 18.04.2019 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність; - розрахунок заборгованості з орендної плати за землю згідно укладеного договору оренди землі з ТзОВ "АГРОМАЙЗ" від 26.06.2018, кадастровий номер земельної ділянки 4622487200:04:000:0003, станом на 05.04.2024; - зазначено, що сільська рада з позовом до суду щодо стягнення орендної плати, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки не зверталась.
З долученого до справи розрахунку заборгованості з орендної плати за землю, згідно з укладеним договором оренди землі з ТОВ «АГРОМАЙЗ» від 26.06.2018, заборгованості станом на 01.04.2024 становить 84 410,15 грн.
Також матеріали справи містять копію акту обстеження земельних ділянок орендованих ТОВ «АГРОМАЙЗ» із земель комунальної власності Шегинівської сільської ради 07.02.2024, з якого встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га на момент огляду зафіксовано, що у 2023 році земельна ділянка використовувалася за призначенням.
Відповідач упродовж одинадцяти місяців не сплачує орендної плати, чим допустив порушення істотних умов Договору.
Як вбачається з умов Договору щодо орендної плати (п. п. 4.1 - 4.6), розрахунку податкового боргу станом березень 2024 року, податкової декларації ТОВ «АГРОМАЙЗ» з плати за землю за 2023 рік, інформації Шегинівської сільської ради Яворівського району щодо несплати орендної плати за договором за період 2023-поточний роки, заборгованість з орендної плати ТОВ «АГРОМАЙЗ» за Договором станом на 01.04.2024 становить 84 410,15 грн., яка утворилася за період з травня 2023 по березень 2024 року.
15.04.2024 на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», керівник Яворівської окружної прокуратури Львівської області повідомив Шегинівську сільську раду, що Яворівською окружною прокуратурою Львівської області під час здійснення конституційної функції встановлені достатні підстави для здійснення представництва інтересів держави в суді, а тому подається позовна заява до Господарського суду Львівської області в інтересах держави в особі Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області до ТОВ «АГРОМАЙЗ» про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки кадастровий номер 4622487200:04:000:0003, загальною площею 14,8349 га.
Оцінка суду.
Щодо обґрунтованості підстав звернення прокурора з даним позовом
Згідно з абз. 1-2 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Аналіз частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Так, захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду. Аналогічна правова позиція про застосування вказаних норм права викладена в постановах Касаційного господарського суду в складі Верховного Суду від 20.09.2018 по справі № 924/1237/17, від 06.02.2019 у справі №927/246/18, від 22.10.2019 у справі № 914/648/17, постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду в складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17, постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц.
Суд звертає увагу, що упродовж тривалого часу до моменту звернення з позовом до суду, прокурором здійснювалось листування стосовно відповідного питання.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 наведено такі правові висновки: прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу (пункт 37); бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк (пункт 38).
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим. Таких висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020, справа № 912/2385/18.
У позовній заяві зазначалося, що в даному випадку встановлено порушення інтересів держави, яке полягає в користуванні відповідачем земельною ділянкою комунальної власності без здійснення плати за неї у обсязі та в строки, які передбачені умовами укладеного договору, внаслідок чого до місцевого бюджету не надходять значні кошти, а також у безпідставному користуванні земельною ділянкою, строк дії договору оренди якої закінчився.
Земельна ділянки, яка перебуває в користуванні відповідача за договором розташована на території Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області за межами населених пунктів. З огляду на вищевикладене, саме Шегинівська сільська рада є отримувачем коштів за використання цієї земельної ділянки.
Прокурор вказує, що ненадходження коштів зі сплати орендної плати, надходження їх несвоєчасно та не в повному розмірі, а також не повернення земельної ділянки з позбавленням можливості передати таку в оренду іншому орендарю призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави та економічної безпеки держави в цілому.
«Державним» (суспільним, публічним) інтересом для звернення прокурора до суду із даним позовом є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - припинення істотного порушення орендарем умов договору, шляхом примусового стягнення до місцевого бюджету заборгованості за оренду земельної ділянки.
З урахуванням наведеного, несплата відповідачем орендної плати за землю, а також неповернення земельної ділянки у зв`язку із закінченням строку дії договором оренди, порушує право держави в особі позивача на володіння, ефективне користування і розпорядження на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй та ослаблює економічні інтереси органу місцевого самоврядування з огляду на наповненість місцевого бюджету через ненадходження коштів.
Разом з тим Шегинівська сільська рада Яворівського району Львівській області, як власник спірної земельної ділянки, незважаючи на наявність заборгованості за оренду землі, володіючи інформацією про таку заборгованість, не вживала жодних заходів щодо примусового стягнення такої.
Прокурор вказує, що не звернення позивача до суду свідчить про неналежний спосіб захисту порушених інтересів держави уповноваженим органом та є правовою підставою для звернення прокуратури до суду з позовом.
Будучи обізнаним про порушення умов договору відповідачем, у тому числі поінформованими листами окружної прокуратури, згідно з якими фактично надано позивачу можливість відреагувати на порушення інтересів держави (зокрема, шляхом вчинення дій до виправлення ситуації, а саме подання позову), маючи самоврядні повноваження до припинення порушень вимог земельного законодавства, позивачем не вжито заходів реагування щодо стягнення наявної заборгованості за договором оренди та повернення земельної ділянки у судовому порядку.
Вказані обставини на думку прокурора свідчать про самоусунення уповноваженого органу від реалізації функції захисту порушених інтересів держави, як наслідок наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для їх представництва.
Підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області незважаючи на очевидний характер порушень інтересів держави.
З наведених нормативних положень та правових висновків Верховного Суду, а також з урахуванням встановлених обставин справи, вбачається, що позивач обізнаний про порушення, на його переконання, умов договору відповідачем, а також про обізнаність із такими обставинами прокуратури. Доказів про наявність у позивача наміру пред`являти до відповідача позов про стягнення заборгованості, повернення земельної ділянки чи обрання іншого способу захисту не подано. Така поведінка позивача обґрунтовано зумовлює необхідність прокурора здійснювати захист прав та інтересів держави у визначеному законом порядку, щоб такі не залишились не захищеними.
Враховуючи наведене, в даному випадку, суд дійшов висновку, що прокурор дотримався визначеного Законом порядку і правомірно захищає інтереси держави в суді в межах наданих йому повноважень.
Щодо суті позовних вимог
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має грунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Згідно із ч. 1 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства (ч. 1 ст. 14 ЦК України).
Згідно із ч. 1 ст. 626 та ч. 1 ст. 627, ст. 629 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 ЗУ «Про оренду землі»).
Як зазначалося вище судом, між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та ТОВ «АГРОМАЙЗ» укладено Договір оренди землі, за яким орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Яворівського району Львівської області.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу (ч. 4 ст. 124 ЗК України).
Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
При цьому як встановлено судом вище земельна ділянка щодо якої було укладено договір перейшла в комунальну власність Шегинівської сільської ради на підставі наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області за №13-1984/16-19-СГ від 18.04.2019.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-IX від 28.04.2021, з дня набрання чинності п. 24 перехідних положень Земельного кодексу України землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, а також земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки (дата набрання чинності 27.05.2021).
Згідно ч. 1,4 ст.148-1 Земельного кодексу України, до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Внесення змін до договорів оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави із зазначенням нового власника земельної ділянки не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З врахуванням наведеного, до Шегинівської сільської ради при переході права власності на земельну ділянку кадастровий номер кадастровий номер 4622487200:04:000:0003, загальною площею 14,8349 га. перейшли всі права та обов`язки за згаданим договором оренди землі, укладеним з ТОВ «АГРОМАЙЗ» щодо цієї земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Положеннями ст. 525 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Як зазначалося вище право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ст. 21 ЗУ «Про оренду землі»).
З матеріалів справи встановлено, що відповідач зобов`язання за вказаним Договором виконував не належним чином, з долученого до справи розрахунку заборгованість з орендної плати за землю згідно укладеного договору оренди землі становить 84 410,15 грн.
Вказані обставини відповідачем не спростовані та не заперечуються.
Статтями 526, 530 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. ст. 610, 611 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема розірвання договору.
Відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі, істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно ст. 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Щодо вимоги прокурора про розірвання договору оренди землі від 03.11.2016, суд зазначає, що відповідно до ч. 1, 2 ст. 631 ЦК України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору. Договір набирає чинності з моменту його укладення, якщо інше не визначено законом або договором.
Умовами Договору визначено, що договір укладено на строк 7 (років) років (п. 3.1. Договору). Право оренди земельної ділянки виникає у Орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до закону (п. 3.2. Договору).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4622487200:04:000:0003 зареєстровано за орендарем ТОВ «АГРОМАЙЗ» - 09.07.2018 року.
Частиною 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до п. 11.3 Договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим Договором та несплати, несвоєчасної або неповної сплати Орендарем орендної плати.
Згідно інформації ГУ ДПС у Львівській області №1879/5/13-01-04-10 від 09.02.2024 вустановлено, що ТзОВ «АГРОМАЙЗ» (код ЄДРПОУ 40896541) подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) до ДПІ у Мостиському районі ГУ ДПС у Львівській області на 2023 рік. Згідно податкової декларації з плати за землю ТзОВ «АГРОМАЙЗ» задекларовано до сплати земельного податку в сумі 129414,88 грн., з яких за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га згідно договору оренди з Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області від 26.06.2018 № б/н на 92 083,87 грн. Згідно ІКС «Податковий блок» в інтегрованій картці платника нарахування та заборгованість орендної плати обліковуються загальною сумою по КОАТУУ органу місцевого самоврядування, а не в розрізі договорів оренди земельної ділянки, а тому встановлено, що загальна сума заборгованості станом на 01.02.2024 складає 97 026,33 гривень та така виникла за період з 30.05.2023 по 30.01.2024.
Згідно даних інформаційної системи ДПС ТзОВ «АГРОМАЙЗ» задекларована сума орендної плати з юридичних осіб з травня 2023 рік взагалі не сплачувалась. Як вбачається з інформацій ГУ ДПС у Львівській області від 28.03.2024 №4100/5/13-01-04-10 з`ясовано, що ТзОВ «АГРОМАЙЗ» допускається систематична заборгованість з орендної плати за землю, зокрема за Договором, предметом якого є земельна ділянка кадастровий номер 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га. Податкової декларації з плати за землю підприємство не подало.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку розірвати договір оренди землі від 26.06.2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агромайз» (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, будинок 11; код ЄДРПОУ 40896541) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га, розташованої за межами населених пунктів Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області, зареєстрований у Державному реєстрі речових пав на нерухоме майно за номером запису про інше речове право: 27034941.
Щодо вимоги про повернення земельної ділянки суд зазначає, що відповідно до ст. 34 ЗУ «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Доказів повернення земельної ділянки до матеріалів справи не долучено.
Відповідно до статей 319, 321 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Частиною 2 статті 152 Земельного кодексу України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Оскільки відповідачем не доведено правових підстав утримувати спірну земельну ділянку, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується факт порушення відповідачем прав позивача.
Враховуючи вищенаведене, приймаючи до уваги, що строк дії договору закінчився, а на дату прийняття рішення у справі в матеріалах справи відсутні докази повернення земельної ділянки, суд зазначає, що вимога прокурора про зобов`язання відповідача повернути орендовану земельну ділянку позивачу підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Тобто, змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції.
Відповідач позовні вимоги належними та доступними засобами доказування не спростував, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на викладене, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані поданими доказами та підлягають задоволенню частково.
Судові витрати.
Відповідно до ч. 1 ч. 3 ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, відповідно до п. 9 ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача в розмірі 6 056,00 грн.
Керуючись ст.ст. 13, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236-241 ГПК України, ст.ст. 1, 2, 7 Кодексу України з процедур банкрутства, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір оренди землі від 26.06.2018 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агромайз» (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, будинок 11; код ЄДРПОУ 40896541) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4622487200:04:000:0003 загальною площею 14,8349 га, розташованої за межами населених пунктів Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області, зареєстрований у Державному реєстрі речових пав на нерухоме майно за номером запису про інше речове право: 27034941.
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Агромайз» (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, будинок 11; код ЄДРПОУ 40896541) повернути Шегинівській сільській раді Яворівського району Львівської області (81321, Львівська область, Яворівський р-н, с.Шегині, вул. Дружби, 184, ЄДРПОУ 04371928) земельну ділянку з кадастровим номером 4622487200:04:000:0003 площею 14,8349 га, згідно з договором оренди землі від 26.06.2018, яка знаходиться за межами населених пунктів Шегинівської сільської ради Яворівського району Львівської області.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агромайз» (81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Степова, будинок 11; код ЄДРПОУ 40896541) на користь Львівської обласної прокуратури (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві, 79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19) - 6 056,00 грн судового збору.
Накази видати згідно з ст. 327 ГПК України після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.
Повний текст рішення складений 08.08.2024.
СуддяЧорній Л.З.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120887007 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Чорній Л.З.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні