ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" серпня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/605/24
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюка В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О., розглянувши у судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства "Рівнеоблводоканал"
до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Агроресурс"
про стягнення заборгованості в сумі 127 727 грн 35 коп.
В засіданні приймали участь:
представник позивача: Чоланюк Сергій Юрійович (в залі суду) - посвідчення адвоката № 1312 від 04 листопада 2017 року;
представник відповідача: Грибок Ігор Олегович (в залі суду) - посвідчення адвоката № 1387 від 04 травня 2018 року.
Описова частина:
В червні 2024 року Рівненське обласне виробниче комунальне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства "Рівнеоблводоканал" звернулося у Господарський суд Рівненської області із позовною заявою до відповідача Приватного акціонерного товариства "Агроресурс" про стягнення заборгованості в сумі 127 727 грн 35 коп.
24 червня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано заяву про відмову у відкритті провадження у справі та повернення позовної заяви.
24 червня 2024 року через підсистему електронний суд представником відповідача подано заяву про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді.
Ухвалою суду від 26 червня 2024 року відкрито провадження у справі № 918/605/24, визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 23 липня 2024 року.
27 червня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано заяву про залишення позовної заяви без руху.
02 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано заяву про ознайомлення з матеріалами справи.
09 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, вказує, що позивачем порушено норми процесуального права, матеріального права, норм чинного законодавства при відборі, транспортуванні, проведенні аналізів проб та оформлення їх результатів.
16 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником позивача подано клопотання про доручення документів до матеріалів справи.
22 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано заяву про відмову у задоволенні клопотання позивача.
22 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником відповідача подано заяву щодо розміру судових витрат на професійну правничу допомогу.
22 липня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником позивача подано клопотання про перенесення судового засідання.
Ухвалою суду від 23липня 2024 року відкладено розгляд справи по суті на 06 серпня 2024 року.
06 серпня 2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником позивача подано клопотання про перенесення судового засідання у зв`язку із укладенням додаткової угоди від 05.08.2024 року до договору про надання правничої допомоги від 19.07.2024 року для вивчення матеріалів справи.
З приводу зазначеного клопотання слід зазначити наступне.
Розгляд справи розпочато ще у червні 2024 року, в процесі розгляду справи судом відкладено розгляд справи по суті за клопотанням позивача, надано сторонам усі умови для подання будь яких доказів, висловлення своїх правових позицій.
В даному випадку, клопотання позивача абсолютно не обґрунтоване та не доведене, вбачається останнє направлене виключно на затягування судового процесу, та свідчить про зловживання наданими ГПК України процесуальними правами. Крім того, явка представників сторін обов`язковою судом не визнавалась.
З огляду на вказане, суд відмовляє в задоволенні клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи як необґрунтоване.
В судовому засіданні 06 серпня 2024 року заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог виходячи з наступного.
Мотивувальна частина:
01 червня 2014 року Між Рівненським обласним виробничим комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства "Рівнеоблводоканал" (Водоканал) та Приватним акціонерним товариством "Агроресурс" (Абонент) укладено Договір № 4781 на подачу води з комунального водопроводу та прийняття стічних вод у комунальну каналізацію (надалі Договір, а.с. 8-9).
Згідно пункту 1.1. Договору Водоканал забезпечує водопостачання Абонента до місця приєднання останніх до комунальних водопроводів, а також приймає стічні води у комунальну каналізацію та очищає їх. Об`єми і характеристика води та стоків, вид послуг, що надаються наведені в дислокації об`єктів у додатку №1 до цього Договору.
Відповідно до п. 2.4 Договору Абонент зобов`язаний своєчасно проводити оплату за надані послуги водопостачання та водовідведення.
Абонент зобов`язаний відводити стічні води у комунальні каналізаційні мережі без перевищення гранично-допустимих концентрацій (ГДК) забруднень, встановлених "Правилах приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 р. №37 (п. 2.4, підпункт з Договору).
Згідно пунктів 6.1. 6.2. Договору, він набуває чинності з моменту його підписання обома сторонами і діє протягом одного року. З моменту набрання чинності даного договору припиняється дія аналогічного договору між тими ж сторонами про той же предмет. Договір вважається щорічно продовженим на тих самих умовах, якщо за місяць до закінчення терміну його дії будь-яка із сторін письмово не повідомила другу сторону про його припинення.
Договір підписаний позивачем та відповідачем.
24 червня 2021 року представники підприємства РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" прибули за адресою м. Рівне, вул. Нижньодворецька, 35 для відбору проб стічної води. Однак доступ до колодязя споживач не надав, про що було складено Акт про недопущення до відбору проб стічних вод № 1 від 24.06.2021 року. Надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 32 042 грн 16 коп.
Як підтверджено матеріалами справи, за адресою м. Рівне, вул. Нижньодворецька, 35 представниками підприємства РОВКП ВКГ "Рівнеоблводоканал" в присутності представника ПрАТ "Агроресурс" були відібрані проби стічних вод для проведення аналізу їх якості, про що оформлено відповідні Акти про відбір проб стічних вод:
- Акт про відбір проб стічних вод № 506 від 22.08.2023 року;
- Акт про відбір проб стічних вод № 556 від 12.09.2023 року;
- Акт про відбір проб стічних вод № 675 від 07.11.2023 року;
- Акт про відбір проб стічних вод № 106 від 08.02.2024 року;
- Акт про відбір проб стічних вод № 243 від 11.04.2024 року.
За результатами проведених основних хімічних аналізів лабораторією підприємства було виявлено перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин в стічних водах Абонента, про що останнього було повідомлено листами-повідомленнями:
- Лист-повідомлення № 1/01-11 від 28.08.2023 року, надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 29 493 грн 82 коп.
- Лист-повідомлення № 3313/01-11 від 18.09.2023 року, надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 14 272 грн 00 коп.
- Лист-повідомлення № 4686/01-11 від 13.11.2023 року, надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 38 652 грн 90 коп.
- Лист-повідомлення № 600/01-11 від 13.02.2024 року, надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 7 699 грн 26 коп.
- Лист-повідомлення № 1521/01-11 від 16.04.2023 року, надано Розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на суму 5 567 грн 21 коп.
Надіслання листів-повідомлень підтверджується копіями квитанцій про відправлення Абоненту.
Відповідно до здійсненого позивачем розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень загальна сума боргу становить 127 727 грн 35 коп.
Позивач вказує, що за результатами проведеного аналізу відібраної води проведено розрахунок величини плати за перевищення допустимих концентрацій по таким забруднюючим речовинам як: азот амонійний, залізо загальне.
Як унормовано положеннями статті 11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) та статті 174 Господарського кодексу України (далі ГК України) договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов`язків (господарських зобов`язань).
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України).
Частиною 1, 2 статті 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Статтею 536 ЦК України унормовано, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з нормами статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з положеннями статті 39 Водного кодексу України (далі - ВК України), для оцінки екологічної безпеки виробництва встановлюються галузеві технологічні нормативи утворення речовин, що скидаються у водні об`єкти та тих, що подаються на очисні споруди, тобто нормативи гранично допустимих концентрацій речовин у стічних водах, що утворюються в процесі виробництва одного виду продукції при використанні однієї і тієї ж сировини.
Галузеві технологічні нормативи утворення речовин, що скидаються у водні об`єкти та тих, що подаються на очисні споруди, розробляються та затверджуються відповідними центральними органами виконавчої влади за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Згідно з нормами статті 44 ВК України, водокористувачі зобов`язані: економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод; дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї; не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища; здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення (далі Правила № 316), якими зокрема передбачено:
- вимоги до скиду стічних вод - вимоги щодо режиму, кількісного та якісного складу стічних вод, які споживач скидає до системи централізованого водовідведення населеного пункту, склад і зміст, порядок надання яких визначено цими Правилами та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту (місцеві правила приймання) (абз.4 п.3 розд. І);
- на підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення (абз.1 п.4 розд. І);
- місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів (абз.2 п.4 розд. І);
- виробники встановлюють кожному конкретному споживачу вимоги до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення на підставі вимог цих Правил, а також місцевих правил приймання (п.5 розд. І);
- виробник укладає зі споживачем договір за умови, що каналізаційна мережа та каналізаційних очисних споруд (КОС) мають резерв пропускної спроможності; виробник приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам цих Правил, місцевих правил приймання та умовам укладеного з виробником договору (п.6 розд. І).
- виробники повинні: контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб; механізм контролю, зокрема порядок відбору проб встановлюється місцевими правилами приймання; у разі виявлення порушень споживачами умов скидання стічних вод, вимог цих Правил, місцевих правил приймання та умов укладеного з виробником договору, вимагати їх усунення в установлені виробником строки та вживати заходів впливу, передбачених договором, цими Правилами та місцевими правилами приймання (підпункти 3, 5 п.1 розд.II).
За умовами статті 13 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання", до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів .
Відповідно до статті 13-1 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту. Місцеві правила включають: основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення; популяційний еквівалент населеного пункту; основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму контролю за скиданням стічних вод; розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод; інші вимоги, передбачені законом.
Рішенням виконкому Рівненської міської Ради №65 від 12 червня 2018 року затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Рівне (далі - Правила №65).
За умовами підпункту 3 пункту 1 Розділу ІІ Правил №65 позивач має право контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами.
Пунктом 3 Розділу ІІІ Правил №65 передбачено, що у разі якщо на об`єктах споживачів здійснюються виробничі процеси, передбачені переліком виробничих процесів, при здійсненні яких споживач повинен мати локальні очисні споруди для попереднього очищення стічних вод перед їх скиданням до системи централізованого водовідведення та очищення стічних вод згідно з додатком 1 до цих Правил, а також при систематичному скиді понаднормативних забруднень, скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення без попереднього їх очищення на локальних очисних спорудах не допускається, крім випадку, визначеному у пункті 6 цього розділу та місцевими правилами приймання.
Згідно з вимогами пункту 6 Розділу ІІІ Правил №65, у разі виявлення перевищення фактичної концентрації будь-якого показника над зазначеною в договорі про приймання понаднормативно забруднених стічних вод додаткова оплата послуг водовідведення здійснюється споживачем з коефіцієнтом кратності, який визначається відповідно до Порядку, але замість встановлених ДК для розрахунку застосовуються тимчасово погоджені концентрації, зазначені в договорі про приймання понаднормативно забруднених стічних вод.
Порядок відбору та транспортування проб стічних вод визначений такими нормативними документами:
- відбір проб: КНД 211.1.0.009-94 Керівний нормативний документ "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних та технологічних вод"; ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод";
- транспортування проб: ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами".
Згідно п. 9.1 КНД 211.1.0.009-94 (Керівний нормативний документ "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних та технологічних вод"), на відібрану пробу складається супровідний документ (акт, паспорт), в якому має бути зазначена така інформація: номер посудини (проби); назва проби, мета відбору; вид проби (разова або об`єднана) із зазначенням способу усереднення; спосіб відбору; пункт та місце відбору; дані про обробку проби (фільтрування, відстоювання, консервування тощо); дата, час та відомості про особу (осіб), яка відібрала пробу.
Згаданих вимог слід дотримуватись з метою запобігання змінам складу та властивостей проб вод до початку їх аналізування.
Однак, зі змісту наданих суду актів відбору проб стічних вод відсутня графа, яка б стосувалася відображення особливих умов щодо відбору проб води, де зокрема повинні зазначатися: спосіб відбору проб, відмітка про поділення (розлив) проби для проведення відомчого контролю та/або Арбітражного аналізу, кількість та обсяги зразків.
Отже вбачається недотримання позивачем вимог п. 9.1 КНД 211.1.0.009-94.
Суд також встановив, що в актах відбору проб стічної води не зазначено інформацію щодо способу відбору проб. Відповідно до пункту 7.1. КНД 211.1.0.009-94 способи відбору проб поділяються на два види: ручний і автоматичний. Згідно з вказаним пунктом обладнання для відбору проб ручним або автоматичним способами має відповідати ГОСТ 17.1.5.04. Відсутність інформації щодо способу відбору проб унеможливлює перевірку щодо відповідності ГОСТ 17.1.5.04 обладнання для відбору проб.
Відсутні також й інші докази щодо способу здійснення відбору проб води.
Крім того, не надано відомостей та доказів щодо поділення (розлив) проби для проведення відомчого контролю та/або Арбітражного аналізу; кількості зразків; дані про обробку проби (фільтрування відстоювання, консервування тощо); температури та характерних особливостей стічних вод.
Згідно зі змістом п. 3.2.4 ДСТУ ISO 5667-3-2001 пробу треба зберігати за температури нижчої, ніж температура під час її відбирання. Треба мати на увазі, що охолоджування або заморожування проби тільки тоді по справжньому ефективно, коли його проводять негайно після відбирання проби. Це може зумовити необхідність використовування холодильних камер або транспорту з рефрижератором на місці відбирання проби.
Недодержання температурного режиму при транспортуванні та зберіганні проб вод також призводить до зміни їх стану. Біохімічні процеси, які відбуваються досить швидко, можуть змінити вміст проби за декілька годин. Для мінімізації зазначених змін необхідно уповільнити швидкість протікання біохімічних процесів у пробах, для цього використовують різні методи консервування проби, або їх охолодження.
Вимоги щодо умов зберігання відібраних проб до початку аналізування викладені в конкретній методиці виконання вимірювання кожного показника, які затверджені Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 28 травня 2004 року № 107 "Про затвердження методик виконання вимірювань показників у стічних водах".
Натомість, в актах не відображена інформація про проведення консервування проби (або ні), не вказана температура відібраних проб та вжиті заходи і температура її охолодження тощо.
Натомість, в актах не відображена інформація про проведення консервування проби (або ні), не вказана температура відібраних проб та вжиті заходи і температура її охолодження тощо.
Відповідно до вимог ДСТУ ISO 5667-10:2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод" та ДСТУ ISO 5667- 3-2001 "Якість води. Відбирання проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами" проби для визначення різних забруднюючих речовин повинні відбиратись у різні типи посуду, про що обов`язково зазначається в акті відбору проб. Тобто, враховуючи необхідність дотримання при відборі проб вимог методик виконання вимірювань кожного в показників, у акті відбору проб має бути відображена інформація щодо типу посуду, у який відбиралась проба. Вимоги до типу посуду, у який повинна відбиратись проба, викладені у конкретній методиці виконання вимірювань кожного показника та у ДСТУ ISO 5667-3-2001. Посудини, що містять проби, треба маркувати у ясній зрозумілій формі, для того щоб сприяти ідентифікації у лабораторії без виникнення різночитань. Відповідно до вимог зазначених нормативних документів проби для визначення різних забруднюючих повинні відбиратись у різні типи посуду.
Ці вимоги мають дотримуватись з метою запобігання змінам складу та властивостей проб вод до початку їх аналізування. Недотримання вимог відповідних методик виконання вимірювань щодо відбору проб може призвести до зміни їх змісту.
В актах не вказаний тип посуду, у який відбиралися проби води.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" методика виконання вимірювань - це сукупність процедур і правил, виконання яких забезпечує одержання результатів вимірювань з гарантованою точністю. Оскільки відбір проб та поводження з ними також є процедурами методик виконання вимірювань, їх недотримання не дає впевненості у точності одержаного результату вимірювань.
Розмежування вказаних понять важливе, оскільки Правилами №65 встановлено різний порядок аналізу цих проб.
Згідно з п. 14 Розділу VII "Порядок проведення відбору проб" Правил №65, робоча проба - це проба, за результатами аналізу якої визначаються концентрації забруднюючих речовин, робиться висновок щодо перевищень ДК забруднюючих речовин у стічній воді. Аналізи робочої проби здійснюються лабораторією Виробника, що акредитована встановленим порядком за правилами, чинними в Україні для галузі аналізу стічних вод.
Контрольна проба - відбирається з ініціативи споживача. Вона опечатується виробником, скріплюється підписами представників виробника та споживача і відправляється на аналіз.
Згідно з зазначеними Правилами №65, виключно за результатом аналізу робочої проби визначаються концентрації забруднюючих речовин, робиться висновок щодо перевищень ДК забруднюючих речовин у стічній воді.
У Розрахунках додаткової плати за скид понаднормових забруднень вказаний час початку та закінчення роботи з проведення аналізу/досліджень стічної води, який тривав від 4 до 6 діб.
Відповідно до п. 8 Розділу V "Порядок контролю за скидом стічних вод до систем централізованого водовідведення" Правил №65, у разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими правилами, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
Відповідно до пункту 19 Розділу VII "Порядок проведення відбору проб" Правил № 65 виробник направляє споживачу претензію і повідомлення до яких додаються такі документи:
1) копію результатів аналізу стічних вод;
2) розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод.
Як встановлено судом, на порушення вказаних Правил №65, позивачем було надіслано листи-повідомлення відповідачу із пропуском п`ятиденного терміну, що вбачається із поштових фіскальних чеків про надання поштових послуг.
Відповідно до вимог пункту 14.1. Правил № 65 аналізи робочої проби здійснюються лабораторією виробника, що акредитована встановленим порядком за правилами, чинними в Україні для галузі аналізу стічних вод.
Згідно з положеннями статті 1 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", акредитація органів з оцінки відповідності (далі - акредитація) - засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", цей закон регулює відносини, пов`язані з акредитацією національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності, у тому числі іноземних органів з оцінки відповідності, та поширюється на органи виконавчої влади, національний орган України з акредитації та органи з оцінки відповідності незалежно від форми власності.
Нормами статті 10 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" визначено особи, які можуть бути акредитовані чи компетентність яких може бути засвідчена у процедурі акредитації, зокрема серед іншого вказано випробувальні лабораторії.
Згідно з приписами статті 11 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", якщо національний орган України з акредитації встановлює, що відповідний орган з оцінки відповідності є компетентним для провадження визначеної в заявці діяльності з оцінки відповідності, національний орган України з акредитації приймає рішення про його акредитацію чи розширення сфери його акредитації. У разі прийняття рішення про акредитацію органу з оцінки відповідності йому видається атестат про акредитацію та надається право використовувати національний знак акредитації. Строк дії атестата про акредитацію становить п`ять років.
Разом з тим в матеріалах справи відсутній атестат про акредитацію позивача у сфері проведення аналізів стічних вод.
Отже, підсумовуючи усе викладене вище, відбір проб стічної води та подальше оформлення його результатів проводилися з порушенням Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Рівне № 65, КНД 211.1.0.009-94 Керівний нормативний документ "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних та технологічних вод", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами".
Акти відбору проб стічної води та листи-повідомлення про перевищення ДК забруднюючих речовин оформлені з порушеннями національних стандартів при відбиранні проб стічних вод та їх дослідженні.
Таким чином в даному випадку нарахування додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням в сумі 127 727 грн 35 коп. не відповідає умовам договору.
За наведеного відсутні підстави для задоволення позову.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду від 11.02.2021 року у справі № 916/17/20).
Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на зазначене суд вбачає що позовна вимога про стягнення заборгованості в сумі 127 727 грн 35 коп. є безпідставною та недоведеною, а тому суд в її задоволенні відмовляє.
Щодо судових витрат.
Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог
По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 3 028 грн 00 коп., оскільки в задоволенні позову відмовлено, судові витрати залишаються за позивачем. Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 08 серпня 2024 року.
Суддя Вадим Торчинюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120887165 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Торчинюк В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні