Справа № 947/29342/22
Провадження № 1-кс/947/8806/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.07.2024 року місто Одеса
Слідчий суддя Київського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 підозрюваного ОСОБА_4 його захисника - адвоката ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання детектива Підрозділу Територіального управління БЕБ в Одеській області ОСОБА_6 погодженого з прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_7 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою до
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця смт. Велика Михайлівка Великомихайлівського району Одеської області, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , громадянина України,
якому повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 204, ч. 1 ст. 209 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
І. Суть клопотання
Детектив звернувся до Київського районного суду м. Одеси з клопотання погоджене з прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_7 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою до ОСОБА_4 .
Згідно клопотання вбачається, що у провадженні Детективами Підрозділу Територіального управління БЕБ в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42021162240000053 від 28.09.2021 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 199, ч. 1 ст. 204, ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 204, ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 1 ст. 209, ч. 5 ст. 27 ч. 2 ст. 209 КК України.
Досудовим розслідуванням установлено, що На початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе), мешканець м. Одеси ОСОБА_8 , керуючись прагненням до наживи, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, тобто діючи з прямим умислом, всупереч вимогам Податкового кодексу України, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 за № 481/95-ВР, із змінами і доповненнями та Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 2 березня 2015 року № 222-VIII, із змінами і доповненнями, іншого законодавства України, перебуваючи у межах міста Одеси, з корисливих мотивів, вирішив здійснити незаконне придбання з метою збуту, транспортування з метою збуту, зберігання з цією метою, а також збут незаконно виготовлених тютюнових виробів на території м. Одеси, Одеської області та інших регіонів України.
Усвідомлюючи, що реалізація злочинного плану, направленого на придбання, транспортування, зберігання та збут незаконно виготовлених тютюнових виробів потребує залучення значних людських ресурсів, а саме довірених осіб, які будуть діяти за його вказівками та будуть об`єднані загальною метою отримання незаконного прибутку, ОСОБА_8 на початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) провів сукупність дій щодо організації злочинної групи для заняття злочинної діяльністю, підбору її учасників, які повинні були забезпечити придбання, зберігання, транспортування з метою збуту, та збут незаконно виготовлених тютюнових виробів.
За таких обставин, у вказаний період часу ОСОБА_8 вступив у злочинну змову з ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , а пізніше, у 2023 році (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) з ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , з якими домовився про спільне вчинення вказаного злочину, на що останні надали свою згоду.
ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , діючи за попередньою змовою групою осіб, відповідали за ввезення контрабандним шляхом тютюнових виробів від постачальників, розташованих за кордоном, придбання незаконно виготовлених тютюнових виробів на території України, організацію зберігання оптових партій підакцизних товарів у складських приміщеннях, прикриття незаконної діяльності злочинної групи від правоохоронних органів, організацію та контроль роботи кіосків (торгових павільйонів), пошук нових місць збуту, акумулювання грошових коштів від реалізації незаконно виготовлених тютюнових виробів та розподіл доходів між учасниками злочинної групи.
Інші учасники групи, а саме ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , відповідали за зберігання, транспортування незаконно виготовлених тютюнових виробів з поштових відділень, місць зберігання до місць збуту, пошук нових місць збуту, організацію роботи реалізаторів, збір коштів від продажу незаконно виготовлених тютюнових виробів у торгівельних точках (кіосках), зокрема за адресами: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14, АДРЕСА_16 та АДРЕСА_9, а також АДРЕСА_12 .
Відповідно до плану злочинної діяльності, ОСОБА_14 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 та іншими учасниками злочинної групи, відповідала за облік обсягу доставлених до місць збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів, їх реалізацію у торгівельних точках (кіосках) за вищевказаними адресами, проведення інвентаризацій з реалізаторами, акумулювання чорнової документації щодо збуту реалізаторами незаконно виготовлених тютюнових виробів, формування звітів щодо здійснених витрат за оренду приміщень, заробітної плати реалізаторам, щомісячних звітів про отримані доходи та здійснені витрати.
З метою конспірації своєї протиправної діяльності та унеможливлення викриття правоохоронними органами протиправної діяльності, мінімізуючи спілкування за допомогою відкритого телефонного зв`язку, ОСОБА_8 та іншими залученими ним особами для спілкування та листування між собою започатковано групи у мессенджері Signal, Telegram, Whatsapp, Viber, такі, як: «Штат Одессы», «Безопасность», «Расходы», «Заказы».
З початку 2022 року, точну дату та час досудовим розслідуванням не встановлено, ОСОБА_8 , отримав у користування від ТОВ «ЕКСПОЮГ» складські приміщення, розташовані за адресою: АДРЕСА_10 та АДРЕСА_11 , де облаштував їх таємними підземними сховищами для зберігання незаконно виготовлених тютюнових виробів з метою подальшого збуту.
Так, у період 2022 - 2023 років, точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено ОСОБА_8 діючи за попередньою змовою з ОСОБА_4 , здійснив з метою подальшого збуту незаконне придбання у невстановлених слідством осіб та місці незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку, зокрема: Сorsair у кількості 82 500 пачок, Golden Deer у кількості 114 000 пачок, Regina у кількості 4500 пачок, Marlboro у кількості 4290 пачок, Winston у кількості 21 160 пачок, Man у кількості 24 000 пачок, Brut у кількості 25 000 пачок, Rothmans у кількості 51 000 пачок, DB у кількості 520 пачок, Bond у кількості 500 пачок, Marshall у кількості 3010 пачок, Compliment у кількості 150 пачок, Lucky Strike у кількості 990 пачок, Lifa у кількості 710 пачок, Kvin у кількості 400 пачок, Witton у кількості 380 пачок, Palermo у кількості 1000 пачок, Director у кількості 122 000 пачок, Urta у кількості 1630 пачок, Ritm у кількості 3000 пачок, UT у кількості 150 пачок, Dove у кількості 580 пачок, Kent у кількості 500 пачок, Tifos у кількості 38 пачок, Pull у кількості 425 пачок, Selfie у кількості 130 пачок, Blue у кількості 2480 пачок, Dandy у кількості 500 пачок, Ashima у кількості 480 пачок, Армейские у кількості 640 пачок, Прима у кількості 360 пачок, Marvell у кількості 500 пачок, Nero у кількості 820 пачок, Parliament у кількості 450 пачок, LM у кількості 3000 пачок, JM у кількості 6000 пачок, тютюнові вироби розсипом марки Compliment, Bond та ін. у загальній кількості 14 740 пачок, тютюн для кальяну загальною вагою 75 кг., цигарки поштучно у загальній кількості 974 200 штук.
Продовжуючи злочинний умисел направлений на придбання, зберігання та збут незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку, ОСОБА_8 , за попередньою змовою з ОСОБА_4 , у вищезазначений період часу з метою подальшого збуту здійснив придбання у невстановлених слідством осіб та місці незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку, зокрема: Marlboro flavor plus - 18 коробок по 500 пачок в кожній, Marlboro king size - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Marlboro touch - 5 коробок по 500 пачок в кожній, JIN LING - 5 коробок по 500 пачок в кожній, Basio White - 5 коробок по 500 пачок в кожній, Basio RED - 11 коробок по 500 пачок в кожній, Marlboro micro - 2 коробки по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT BLUE King Size - 5 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT BLUE Super Slims - 7 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT AMBER Super Slims - 7 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT Violet Super Slims - 1 коробка по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT Menthol Super Slims - 7 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT BLUE King Size 25 - 7 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT BLUE Demi Slims 25 - 12 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT BLUE Demi Slims - 5 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT RED King Size - 4 коробки по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT Violet Super Slims - 8 коробок по 500 пачок в кожній, COMPLIMENT Violet Turbo Demi Slims - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Lifa Classic Demi slims - 7 коробок по 500 пачок в кожній, Regina RED - 16 коробок по 500 пачок в кожній, Regina Blue - 8 коробок по 500 пачок в кожній, Ashima luxury super slims - 3 коробки по 500 пачок в кожній, Brut leader - 2 коробки по 500 пачок в кожній, Marshal Classik - 6 коробок по 500 пачок в кожній, KENT BLUE - 5 коробок по 500 пачок в кожній, Ritm - 7 коробок по 750 пачок в кожній, THE KING king size - 4 коробки по 500 пачок в кожній, URTA filter slims - 3 коробки по 500 пачок в кожній, BRUT Black Slims - 5 коробок по 500 пачок в кожній, MARSHAL 100's - 1 коробка по 500 пачок в кожній, BRUT ROYAL - 2 коробки по 500 пачок в кожній, DESERT EVENING - 6 коробок по 500 пачок в кожній, Selfie RED - 11 коробок по 500 пачок в кожній, Selfie BLUE - 7 коробок по 500 пачок в кожній, BRUT WHITE Slims - 5 коробок по 500 пачок в кожній, Golden Deer king size - 8 коробок по 500 пачок в кожній, Lifa Blue king size - 1 коробка по 500 пачок в кожній, Man demi - 2 коробки по 500 пачок в кожній, MARVEL BLUE - 1 коробка по 500 пачок в кожній, Focus American BLEND - 2 коробки по 500 пачок в кожній, PERFECT White - 1 коробка по 500 пачок в кожній, MILANO Superslims BLUE - 6 коробок по 500 пачок в кожній, MILANO Superslims Green - 3 коробки по 500 пачок в кожній, MILANO Superslims Silver - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Ashima luxury super slims - 1 коробка по 500 пачок в кожній, SOBRANIE golds - 7 коробок по 500 пачок в кожній, Lifa Strawberry - 5 коробок по 500 пачок в кожній, Lifa menthol - 7 коробок по 500 пачок в кожній, LM Loft - 2 коробки по 500 пачок в кожній, Kyiv classic - 3 коробки по 500 пачок в кожній, CORSAIR RED - 4 коробки по 500 пачок в кожній, DB comfort - 2 коробки по 500 пачок в кожній, KANSAS - 9 коробок по 500 пачок в кожній, BRUT Leader - 1 коробка по 500 пачок в кожній, OSKAR RED - 7 коробок по 500 пачок в кожній, JM Black - 1 коробка по 500 пачок в кожній, MARVEL BLUE DEMI RC - 3 коробки по 500 пачок в кожній, ГУЦУЛЬСЬКІ - 3 коробки по 750 пачок в кожній, SELFIE special - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Marble - 3 коробки по 500 пачок в кожній, CAMEL - 1 коробка по 500 пачок в кожній, Winston BLUE - 2 коробки по 500 пачок в кожній, DIRECTOR King size - 3 коробки по 500 пачок в кожній, Lifa RED - 3 коробки по 500 пачок в кожній, SOPRANO special white - 2 коробки по 500 пачок в кожній, LUCKY STRIKE RED - 7 коробок по 500 пачок в кожній, Rothmans king size - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Winston XS - 4 коробки по 500 пачок в кожній, Winston XS Impulse - 4 коробки по 500 пачок в кожній, MILANO super slims green - 1 коробка по 500 пачок в кожній, URTA Mint Slims - 1 коробка по 500 пачок в кожній, Rothmans royals - 2 коробки по 500 пачок в кожній, Mustang RED demi - 1 коробка по 500 пачок в кожній, Mustang Black demi - 2 коробки по 500 пачок в кожній, тютюнові вироби - цигарки без марок акцизного податку розсипом різних марок у загальній кількості 38355 (тридцять вісім тисяч триста п`ятдесят п`ять) пачок, цигарки поштучно у кількості 15100 штук, які поміщено в 4 картонні коробки, а також 660 електронних цигарок, які поміщено в 3 картонні коробки.
Придбані ОСОБА_8 та ОСОБА_4 незаконно виготовлені тютюнові вироби без марок акцизного податку, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_13 , з використанням транспортних засобів марки «Mercedes-Benz Sprinter 216 CDI», д.н.з. НОМЕР_1 , «Volkswagen Caddy», д.н.з. НОМЕР_2 , «Hyundai H200», д.н.з. НОМЕР_3 , «Dodge Sprinter» д.н.з. НОМЕР_4 , «Ford Transit» НОМЕР_5 транспортували до підземних сховищ, розміщених у складських приміщеннях, розташованих, за адресою: АДРЕСА_10 та АДРЕСА_11 , для подальшого зберігання з метою збуту.
Вилучені 04.10.2023 у ході обшуків тютюнові вироби за адресами: АДРЕСА_10 та АДРЕСА_11 не відповідають вимогам статей 11, 111 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та ст. 12 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».
Таким чином, придбані у 2022 - 2023 році (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) незаконно виготовлені тютюнові вироби без марок акцизного податку ОСОБА_8 , ОСОБА_4 а також залучені ними особи зберігали з метою збуту за адресою: АДРЕСА_10 та АДРЕСА_11 по 04.10.2023, поки їх діяльність не було викрито.
У подальшому, відповідно до визначених ролей, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_13 з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів у період 2022 - 2023 років уклали договори оренди з власниками приміщень (торгових кіосків) за наступними адресами.
Так, ОСОБА_9 уклав договори оренди приміщень (кіосків), розташованих у м. Одеса, зокрема: договір оренди приміщення від 16.12.2022 розташованого за адресою: АДРЕСА_4 , договір оренди від 21.03.2023 розташованого за адресою: АДРЕСА_7 , договір оренди від 21.04.2023 розташованого за адресою: АДРЕСА_9 , договір оренди кіоску № 365 від 01.09.2023 розташованого за адресою: АДРЕСА_6 , а також 19.12.2022 отримав у користування у невстановлених осіб кіоск за адресою: АДРЕСА_8 .
Також, ОСОБА_11 уклав 01.09.2023 договір оренди НОМЕР_17, розташованого за адресою: АДРЕСА_6 .
Також, ОСОБА_13 , уклав договори оренди приміщень (кіосків), розташованих у м. Одеса, зокрема: договір оренди кіоску №2036 від 30.09.2022 розташованого за адресою: АДРЕСА_6 , та договір оренди кіоску від 01.04.2023 розташованого за адресою: АДРЕСА_9 .
У період 2022- 2023 року, точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_13 діючи за попередньою змовою з ОСОБА_8 та ОСОБА_4 здійснили транспортування із місць зберігання до місць збуту незаконно виготовлені тютюнові вироби.
У подальшому, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 у період 2022-2023 років на платній основі, без відповідного оформлення трудових відносин, залучили осіб до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів через торгові павільйони (кіоски), розташовані за наступними адресами: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14, АДРЕСА_16 та АДРЕСА_9, а також АДРЕСА_12 , не роз`яснюючи останнім обставини придбання вказаних тютюнових виробів та незаконність їх походження, у подальшому контролював їх роботу, здійснював збір отриманих коштів від збуту таких товарів за вказаними адресами та здійснював виплату заробітної плати з незаконно отриманих доходів.
Зокрема ОСОБА_9 залучив до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_15 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_2 , ОСОБА_16 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_6, НОМЕР_15 , а також ОСОБА_17 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_13 .
Також, ОСОБА_13 залучив до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_18 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_3 , а також ОСОБА_19 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_6, НОМЕР_16 .
Також, ОСОБА_10 залучив до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_20 , визначивши його робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_5 , а також ОСОБА_21 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_15 .
Також, ОСОБА_11 залучив до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , визначивши їх робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_6, НОМЕР_17 , а також ОСОБА_24 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_9 .
Крім того, ОСОБА_12 залучив до збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_25 , визначивши її робочим місцем кіоск за адресою: АДРЕСА_12 .
У період 2022- 2023 року, точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , з використанням вищевказаних транспортних засобів здійснили транспортування з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів із місць зберігання до місць їх збуту, зокрема ОСОБА_9 до торгових павільйонів (кіосків), розташованих за наступними адресами: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_4 ,
АДРЕСА_6 , НОМЕР_15, АДРЕСА_13 , ОСОБА_13 за адресами: АДРЕСА_3, АДРЕСА_6 , НОМЕР_16, ОСОБА_11 за адресою: АДРЕСА_6, НОМЕР_17 , ОСОБА_10 за адресами: АДРЕСА_5 , АДРЕСА_14, АДРЕСА_16 та АДРЕСА_9 , ОСОБА_12 за адресою: АДРЕСА_12 , з яких у вказаний період залученими особами здійснювався роздрібний збут незаконно виготовлених тютюнових виробів населенню.
При цьому ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , у період 2022 - 2023 років, яким відповідно до попередніх домовленостей з ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , було довірено контроль за здійсненням збуту тютюнових виробів у кіосках, доставку товару та інкасацію, отримуючи від реалізаторів вказаних кіосків грошові кошти, одержані внаслідок збуту у роздріб населенню незаконно виготовлених тютюнових виробів, передавали вказані кошти безпосередньо ОСОБА_4 та ОСОБА_8 .
У вказаний період часу ОСОБА_14 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , та іншими учасниками злочинної групи, усвідомлюючи протиправність своїх дій, отримувала від реалізаторів торгівельних точок (кіосків) за вищевказаними адресами відомості щодо обсягів надходження незаконно виготовлених тютюнових виробів та їх подальшої реалізації у формі щоденних звітів, у подальшому узагальнювала вказані відомості та формувала щомісячні звіти про отримані доходи та здійснені витрати, вела облік здійснених видатків щодо сплати орендної плати, виплати заробітної плати реалізаторам, здійснювала інвентаризацію на торгових точках з метою забезпечення фінансового контролю за реалізаторами.
Так, ОСОБА_14 у вказаний період отримувала від реалізаторів чорнову документацію з приводу реалізованих незаконно виготовлених тютюнових виробів у поштоматі ТОВ «Нова Пошта» за адресою: Одеська область, Одеська область, місто Одеса, вулиця Пішонівська 26/2, а також у відділенні ТОВ «Нова Пошта» за адресою: Одеська область, Одеська область, місто Одеса, вулиця Ніжинська 37, використовуючи при цьому вигадані реквізити отримувача « ОСОБА_26 », а також спеціально придбаний мобільний телефон з сім карткою за номером НОМЕР_6 , яку переміщувала до адреси свого проживання: АДРЕСА_17 , з метою приховування кримінального правопорушення, чим вчинила пособництво у незаконному придбанні з метою збуту, зберіганні з цією метою, збуті та транспортуванні з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів, вчиненому за попередньою змовою групою осіб, шляхом сприяння приховуванню кримінального правопорушення.
Вилучені у ході обшуку у вказаних кіосках тютюнові вироби не відповідають вимогам статей 11, 111 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та ст. 12 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».
Продовжуючи свій злочинний умисел у період 2023 року, точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено ОСОБА_8 , ОСОБА_4 та залучені ними особи здійснили придбання у невстановлених слідством осіб незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку, а саме: цигарки марки «Jin Ling» у загальній кількості 4000 пачок, «Lifa» у загальній кількості 12500 пачок, «Marvel» у загальній кількості 4000 пачок, «Compliment» у загальній кількості 3360 пачок.
З метою забезпечення діяльності кіосків, ОСОБА_11 , діючи за попередньою змовою з вказаними особами, використовуючи транспортний засіб марки «Mercedes-Benz Sprinter 216 СDI», реєстраційний номер НОМЕР_7 , який перебуває у власності ОСОБА_9 , здійснив 06.08.2023 транспортування з метою збуту придбаних незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку, а саме: цигарки марки «Jin Ling» у загальній кількості 4000 пачок, «Lifa» у загальній кількості 12500 пачок, «Marvel» у загальній кількості 4000 пачок, «Compliment» у загальній кількості 3360 пачок, діяльність яких було припинено правоохоронними органами.
Вилучені 06.08.2023 у ході обшуку транспортного засобу марки «Mercedes-Benz Sprinter 216 СDI», реєстраційний номер НОМЕР_7 , не відповідають вимогам статей 11, 111 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та ст. 12 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».
Незважаючи на те, що правоохоронними органами неодноразово упродовж 2023 року припинялась протиправна діяльність ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , а також залучених ними осіб щодо незаконного придбання з метою збуту, транспортування, зберігання з цією метою та збут на території м. Одеси та Одеської області незаконно виготовлених підакцизних товарів, вищезазначена група осіб продовжила вчинення кримінального правопорушення, за наступних обставин.
Так, у липні - серпні 2023 року, більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою з іншими учасниками групи, використовуючи платіжну систему «Binance», здійснили придбання у невстановлених досудовим розслідуванням осіб з Республіки Пакистан незаконно виготовлених тютюнових виробів без марок акцизного податку різних найменувань, з метою подальшого збуту.
З метою збуту на території України придбаних у Республіці Пакистан тютюнових виробів, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою з іншими учасниками групи, організував їх незаконне переміщення у контейнері № GCXU5574977 через митний кордон України, зазначивши отримувача товару ПП «СПЕЦСЕРВІСГРУПП» (код ЄДРПОУ 35873276).
Так, під час проведення 24.11.2023 обшуку у контейнері № GCXU5574977, розташованого за адресою: АДРЕСА_18 , виявлено та вилучено наступні незаконно виготовлені тютюнові вироби без марок акцизного податку України, а саме: «Gold 22 blue» в кількості 2000 пачок, «Navy» в кількості 500 пачок, «Kingdom» в кількості 15870 пачок, «Cosmos» в кількості 13000 пачок, «Clegance» в кількості 92000 пачок, «Contintnt» в кількості 4000 пачок, «Cosmos rad» в кількості 7000 пачок, «Corsair» в кількості 15000 пачок, «Mens bild» в кількості 16500 пачок, «King» в кількості 12500 пачок, «Neko» в кількості 6000 пачок, «Conkad» в кількості 500 пачок, «Forman» в кількості 500 пачок, «Bahman» в кількості 32000 пачок, «Miles» в кількості 500 пачок, «Sutmarine silver» в кількості 500 пачок, «Betli» в кількості 500 пачок, «Mens llacr» в кількості 990 пачок, «Alhama» в кількості 1500 пачок, «Crome» в кількості 500 пачок, «Crem» в кількості 500 пачок, «Smart» в кількості 15500 пачок, «Darver» в кількості 500 пачок, «Lucries» в кількості 500 пачок, «Lonng» в кількості 500 пачок, «MG» в кількості 500 пачок, «Miami» в кількості 5500 пачок, «Fisher» в кількості 3500 пачок, «Time» в кількості 25000 пачок, «Ice cafe» в кількості 500 пачок, «Selfie» в кількості 4500 пачок, «Manchester» в кількості 17000 пачок, «Smart Blue» в кількості 2000 пачок, «Mind» в кількості 500 пачок, «Ella» в кількості 4500 пачок, «Burton» в кількості 500 пачок, «West Crester» в кількості 8500 пачок, «1970» в кількості 32500 пачок, «Bon» в кількості 500 пачок, «1970 Blue» в кількості 11000 пачок, «UNITED» в кількості 420 пачок, «Kington red» в кількості 1000 пачок, тютюнові вироби без марок акцизного податку України різних найменувань у загальній кількості 43650 пачок.
Вилучені 24.11.2023 у ході обшуку вказаного контейнеру № GCXU5574977 тютюнові вироби не відповідають вимогам статей 11, 111 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та ст. 12 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення».
Таким чином, ОСОБА_4 , не маючи відповідних ліцензій на оптову та роздрібну торгівлю тютюновими виробами, діючи умисно, всупереч положень Податкового кодексу України, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», діючи за попередньою змовою групою осіб, здійснив придбання з метою збуту, транспортування з метою збуту, зберігання з цією метою, а також збут незаконно виготовлених тютюнових виробів.
Таким чином, ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 204 КК України, а саме у незаконному придбанні з метою збуту, зберіганні з цією метою, збуті та транспортуванні з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів, вчиненому за попередньою змовою групою осіб.
Окрім цього, досудовим розслідуванням встановлено, що на початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе), мешканець м. Одеси ОСОБА_8 , керуючись прагненням до наживи, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, тобто діючи з прямим умислом, всупереч законодавства, яке регулює обіг підакцизних товарів, перебуваючи у межах міста Одеси, з корисливих мотивів, вирішив здійснити незаконне придбання з метою збуту, транспортування з метою збуту, зберігання з цією метою, а також збут незаконно виготовлених тютюнових виробів на території м. Одеси, Одеської області та інших регіонів України.
Усвідомлюючи, що реалізація злочинного плану, направленого на придбання, транспортування, зберігання та збут незаконно виготовлених тютюнових виробів потребує залучення значних людських ресурсів, а саме довірених осіб, які будуть діяти за його вказівками та будуть об`єднані загальною метою отримання незаконного прибутку, ОСОБА_8 на початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) провів сукупність дій щодо організації злочинної групи для заняття злочинної діяльністю, підбору її учасників, які повинні були забезпечити придбання, зберігання, транспортування з метою збуту, та збут незаконно виготовлених тютюнових виробів.
Так, на початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) ОСОБА_8 вступив у злочинну змову з ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , а пізніше, у 2023 році (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) з ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , з якими домовився про спільне вчинення вказаного злочину, на що останні надали свою згоду.
Таким чином, ОСОБА_8 створено групу осіб учасником якої був окрім вищезазначених осіб ОСОБА_4 , який з початку 2022 року (більш точну дату та час органом досудового розслідування встановити не виявилось за можливе) по кінець 2023 року здійснив незаконне придбання з метою збуту, зберігання з цією метою, а також збут та транспортування з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів на території м. Одеси та Одеської області.
Від збуту у вказаний період часу незаконно виготовлених тютюнових виробів різних найменувань ОСОБА_27 у період з початку 2022 по кінець 2023 року отримано дохід у загальній сумі 7 622 053 грн, які він у подальшому легалізував, шляхом здійснення фінансових операцій із зарахування коштів на власні банківські рахунки, а також рахунки інших фізичних осіб, які були задіяні до протиправної діяльності, вчинення видаткових фінансових операцій з використанням вказаних рахунків та вчинення правочину з набуття у власність рухомого майна.
Для реалізації свого злочинного плану, направленого на легалізацію коштів отриманих від злочинної діяльності ОСОБА_4 використав відкриті наступні банківські рахунки в АТ «Райффайзен Банк Аваль» № НОМЕР_8 , № НОМЕР_9 та в АТ «УНІВЕРСАЛ БАНК» № НОМЕР_10 .
У період з початку 2022 по кінець 2023 року ОСОБА_4 з метою маскування походження коштів отриманих від збуту незаконного виготовлених тютюнових виробів особисто здійснив поповнення власного рахунку, отримав зарахування з карткових рахунків інших фізичних та юридичних осіб, у тому числі від осіб, які були задіяні до протиправної діяльності у загальній сумі 6 070 053 грн, на наступні банківські рахунки, а саме:
- на рахунки № НОМЕР_8 (українська гривня) та № НОМЕР_9 , відкриті АТ "Райффайзен Банк Аваль" у сумі 4 890 681 грн;
- на рахунок № НОМЕР_10 (українська гривня) в АТ "УНІВЕРСАЛ БАНК" у сумі 1 179 372 грн.
В подальшому, у період часу з початку 2022 року по кінець 2023 року з метою зміни форми (перетворення) такого майна, приховування, маскування походження такого майна та володіння ним ОСОБА_4 здійснив списання грошових коштів з власних банківських рахунків на загальну суму 6 042 698 грн, а саме:
- з рахунків № НОМЕР_8 (українська гривня) та № НОМЕР_9 , відкритих АТ "Райффайзен Банк Аваль" здійснив видаткові операції на загальну суму 4 985 154 грн. (оплата за ювелірні вироби (Cartier Paris), одяг та взуття (Gucci Munchen, DolceGabbana Serravale), проживання в готелі (HOTEL DOPPIO WIEN, HOTEL MASSIMO D'AZEGLI ROMA, HOTEL MONACOGRAN CENE VENEZIA, BISTOR DE VENISE VENEZIA, EXPL HOTEL SBM MONACO), перерахування на карткові рахунки інших фізичних осіб, отримання готівки в банкоматах та інші видаткові фінансові операції);
- з рахунку № НОМЕР_10 (українська гривня) в АТ "УНІВЕРСАЛ БАНК" у період з листопада 2022 року по грудень 2023 року здійснив видаткові операції на загальну суму 1 066 544 грн. (придбання товару, оплата послуг, в тому числі, плата за одяг та взуття в мережах магазинів торгових марок: Louis Vuitton Can. Tic, DolceGabbana, перерахування на власні рахунки, рахунки фізичних осіб, та вчинення інших видаткових фінансових операцій).
Крім цього, отримавши грошові кошти від збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів ОСОБА_4 розпорядився ними шляхом здійснення правочину на придбання 18.07.2023 транспортного засобу, мотоциклу SUZUKI модель VZR 1800, 2014 року випуску, номер кузова (VIN): НОМЕР_11 , сплативши ТОВ «БРИЗ» (код ЄДРПОУ 24539620) грошові кошти у сумі 2000 грн.
У подальшому, ОСОБА_4 продовжуючи свій умисел на легалізацію (відмивання) майна одержаного злочинним шляхом, здійснив правочин на придбання 19.10.2023 у ТОВ «ПРОГРЕС АВТОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 37284713) легкового автомобіля марки Mercedes-Benz, модель S 500, 2014 року випуску, номер кузова (VIN): НОМЕР_12 , сплативши за нього грошові кошти у суму 1 550 000 грн.
У той же час встановлено, що громадянин ОСОБА_4 був зареєстрований у якості фізичної особи - підприємця в період з травня 2016 по січень 2017. Згідно з даними податкових декларацій платника єдиного податку другої групи, загальний обсяг доходу від здійснення господарської діяльності на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності задекларовано в загальному розмірі 105 371,00 грн.
Податкові декларації про майновий стан і доходи ОСОБА_4 , як платником податків - фізичною особою за звітні (податкові) періоди 2019, 2020, 2021 та 2022 роки, до контролюючого органу не подавались. За даними податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний (податковий) період 2023 року, поданої у квітні 2024 року ОСОБА_4 , самостійно задекларовано дохід в загальному розмірі 2 291 811 грн.
Згідно з податковою декларацією про майновий стан і доходи за цей же звітний період 2023 року, поданої у травні 2024 року, громадянином ОСОБА_4 , самостійно задекларовано дохід в загальному розмірі 3 007 011,00 грн.
Доходи у формі заробітної плати на загальну суму 977 400,00 грн., згідно з відомостями з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, фактично нараховувались (виплачувались) на користь громадянина ОСОБА_4 в період квітень 2021 - березень 2024 від імені фізичної особи - підприємця ОСОБА_28 .
Одночасно встановлено, що рахунки в установі банку відкриті ФОП ОСОБА_28 тільки 10.04.2023 року.
Таким чином, майновий стан ОСОБА_4 фактично не відповідає його майновому стану зазначеному в останніх податкових деклараціях про майновий стан.
Згідно пункту 1 статті 5 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 6 грудня 2019 року №631-IX у редакції, чинній з 28.04.2020, до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, належать будь-які дії, пов`язані із вчиненням фінансової операції чи правочину з доходами, одержаними злочинним шляхом, а також вчиненням дій, спрямованих на приховання чи маскування незаконного походження таких доходів, чи володіння ними, прав на такі доходи, джерел їх походження, місцезнаходження, переміщення, зміну їх форми (перетворення), а так само набуттям, володінням або використанням доходів, одержаних злочинним шляхом.
Доходами, одержаними злочинним шляхом, згідно з п.п. 23 п. 1 ст.1 Закону, визнаються будь-які активи, одержані прямо чи опосередковано внаслідок вчинення злочину, зокрема валютні цінності, рухоме та нерухоме майно, майнові та немайнові права, незалежно від їх вартості.
Активи - кошти, у тому числі електронні гроші, інше майно, майнові та немайнові права (п.п. 2) п. 1 ст. 1 Закону).
Видаткова фінансова операція - фінансова операція, яка призводить до зменшення активів на рахунку клієнта - власника активів (п.п. 10) п.1 ст. 1 Закону).
Згідно з пп. 13 п. 1 ст. 1 Закону, віртуальний актив - цифрове вираження вартості, яким можна торгувати у цифровому форматі або переказувати і яке може використовуватись для платіжних або інвестиційних цілей.
Згідно висновку аналітичного дослідження № 24/15-32-08-01-01/3272812777 від 14.06.2024, проведеного управлінням запобігання фінансовим операціям, пов`язаним з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом Головного управління ДПС в Одеській області виявлено фінансові операції на суму 7 622 053 грн., з коштами отриманими від злочинної діяльності, які легалізовано шляхом переміщення та зміни їх форми.
Таким чином, ОСОБА_4 , отримав кошти на загальну суму 7 622 053 грн., достовірно знаючи, що вони одержані злочинним шляхом, з метою їх приховування, маскування, як незаконного доходу вчинив фінансові операції шляхом їх переміщення та зміну їх форм (перетворення), вчинення правочинів шляхом здійснення видаткових операцій на загальну суму 7 594 698 грн., як оплата за оплата за транспортні засоби Mercedes-Benz, модель S 500 та мотоциклу SUZUKI модель VZR 1800, ювелірні вироби (Cartier Paris), одяг та взуття (Gucci Munchen, DolceGabbana Serravale), проживання в готелі (HOTEL DOPPIO WIEN, HOTEL MASSIMO D'AZEGLI ROMA, HOTEL MONACOGRAN CENE VENEZIA, BISTOR DE VENISE VENEZIA, EXPL HOTEL SBM MONACO), в тому числі, плата за одяг та взуття в мережах магазинів торгових марок: Louis Vuitton Can. Tic, DolceGabbana, перерахування на карткові рахунки інших осіб, отримання готівки в банкоматі.
ІІ. Позиція учасників судового засідання
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
Захисник та підозрюваний заперечували, проти задоволення клопотання, просили застосувати запобіжний захід не пов`язаний із триманням під вартою.
ІІІ. Мотиви слідчого судді
3.1 Вислухавши доводи учасників процесу, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного.
3.2. Норми кримінального процесуального закону, якими керується слідчий суддя
Відповідно до ст. 131 КПК України з метою досягнення дієвості кримінального провадження застосовуються заходи його забезпечення, до яких віднесені, зокрема і запобіжні заходи.
Згідно з ч. 1 ст. 177 КПК України метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється.
Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені ч. 1 цієї статті (ч. 2 ст. 177 КПК України).
Частиною 6 ст. 193 КПК України передбачено, що слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених ст. 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук.
Згідно з визначеним Європейським судом прав людини поняття, обґрунтована підозра - це добровільне припущення про вчинення особою певного діяння, ґрунтується на об`єктивних відомостях, які можна перевірити у судовому розгляді та які спонукали б неупереджену та розумну людину вдатися до практичних дій, щоб з`ясувати, чи є така підозра обґрунтованою.
Підозра, виходячи з постанови Судової палати у кримінальних справах Верховного Суду України від 24.11.2016р. № 5 - 328 кс 16, є обґрунтованим припущенням про вчинення особою кримінального правопорушення.
У відповідності до норм КПК України, на даному етапі кримінального провадження не допускається вирішення тих питань, які повинен вирішувати суд під час розгляду провадження по суті, а саме питань пов`язаних з оцінкою доказів з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи не винною у вчиненні злочину.
3.3. Обставини, встановлені слідчим суддею
19.03.2024 року ОСОБА_4 повідомлений про підозру за ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 204 КК України.
02.07.2024 року ОСОБА_4 повідомлено про зміну раніше повідомленої підозри та про нову підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 204, ч. 1 ст. 209 КК України.
3.4. Оцінка обґрунтованості підозри
Оцінюючи обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_4 кримінальних правопорушень за наведених у повідомленні про підозру обставин, слідчий суддя керується стандартом доказування «обґрунтована підозра». Цей стандарт є менш суворим у порівнянні зі стандартом доказування «поза розумним сумнівом», який застосовується під час розгляду висунутого особі обвинувачення по суті, та не передбачає оцінку доказів з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винуватою чи невинуватою у вчиненні злочину.
Як зазначав Європейський Суд з прав людини у рішеннях «Фокс, Кемпбел і Гартлі проти Сполученого Королівства», «Нечипорук та Йонкало проти України» під обґрунтованою підозрою Європейський суд розуміє існуючі факти або інформацію, яка може переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити кримінальне правопорушення. Отже, факти, які є причиною виникнення підозри, не повинні бути такими ж переконливими, як ті, що є необхідними для обґрунтування обвинувального вироку чи висунення обвинувачення особі, але вони мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування та застосування заходів забезпечення кримінального провадження.
На підставі оцінки сукупності наведених прокурором фактів та обставин суд лише визначає, що причетність тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї запобіжного заходу.
На переконання слідчого судді, наведені прокурором обставини та надані на їх підтвердження матеріали свідчать про існування достатніх підстав вважати, що сталися події зазначених кримінальних правопорушень, які дали підстави для повідомлення ОСОБА_4 про підозру, та останній має зв`язок з цими подіями.
Такі висновки слідчого судді підтверджуються наданими прокурором матеріалами, зокрема:
- протокол обшуку від 12.07.2023 за адресою: АДРЕСА_19 , за місцем проживання ОСОБА_8 , у ході якого вилучено використовуваний останнім мобільний телефон Iphone 14 Pro, серійний номер НОМЕР_13 ;
- протокол огляду мобільного телефону Iphone 14 Pro, серійний номер НОМЕР_13 , вилученого 12.07.2023 за адресою проживання ОСОБА_8 , в ході якого виявлено відомості, що свідчать про організацію ним діяльності незаконної мережі, яка складається приблизно із 50 точок із реалізації контрафактних тютюнових виробів без марок акцизного податку на території Одеської області, а саме:
-обмін повідомленнями, зображеннями тютюнових виробів без марок акцизного податку, голосовими повідомленнями в месенджерах Signal, Telegram Whatsapp, Viber, з ОСОБА_4 та іншими задіяними ним до вчинення злочину особами, щодо транспортування товарів, їх зберігання та подальшого збуту;
-обмін повідомленнями із вищевказаними особами щодо отриманих доходів від злочинної діяльності та розподілу між учасниками злочинної групи, в розрізі по місяцям;
-обмін повідомленнями із вищевказаними особами щодо розподілу обов`язків пов`язаних із контролем (транспортування товару, збір каси, організація оплати орендної плати за кіоски, контроль продавців) діяльності мережі кіосків за принципом територіальності м. Одеси та Одеської області ;
-обмін повідомленнями з вищевказаними особами щодо сплати коштів постачальникам підакцизних товарів, у тому числі за допомогою платіжних систем Binance, Wise;
-обмін повідомленнями з вищевказаними особами щодо зберігання підакцизних товарів за адресами: АДРЕСА_10, АДРЕСА_11 ;
-обмін повідомленнями з вищевказаними особами щодо транспортування підакцизних товарів за допомогою транспортного засобу «MERCEDES-BENZ SPRINTER 216 CDI», реєстраційний номер « НОМЕР_1 »;
-обмін повідомленнями з вищевказаними особами щодо транспортування підакцизних товарів у контейнері GCXU5574977, який був вилучений у порту м. Рені;
-транспортування підакцизних товарів за допомогою транспортного засобу «MERCEDES-BENZ SPRINTER 216 CDI», реєстраційний номер « НОМЕР_1 »;
- протокол обшуку від 12.07.2023 транспортного засобу Hyundai, реєстраційний номер НОМЕР_3 , який знаходився на території домоволодіння за місцем проживання ОСОБА_8 у ході якого вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку у кількості 36 блоків, які згідно проведеної експертизи не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол обшуку від 04.10.2023 за адресою: АДРЕСА_10 , у ході якого вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку у кількості приблизно 500 коробів, які згідно проведеної експертизи не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол обшуку від 04.10.2023 за адресою: АДРЕСА_11 у ході якого вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку у кількості приблизно 1200 коробів, які згідно проведеної експертизи не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол допиту свідка ОСОБА_29 , який надав показання про те, що здійснював продаж картонних коробок ОСОБА_8 , який за вказану продукцію здійснював в його адресу перерахування безготівкових коштів. Згідно протоколу огляду телефону ОСОБА_8 , вказані коробки, придбані у ОСОБА_29 , використовувались для зберігання тютюнових виробів без марок акцизного податку України;
- протокол обшуку від 06.08.2023 транспортного засобу транспортний засіб «MERCEDES-BENZ SPRINTER 216 CDI», д.н.з. « НОМЕР_1 », у ході якого вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку у кількості приблизно 50 коробів, які згідно проведеної експертизи не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол обшуку від 24.11.2023 контейнеру GCXU5574977, який був вилучений у порту м. Рені, у ході якого вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку у кількості приблизно 900 коробів, які згідно проведеної експертизи не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол допиту свідка ОСОБА_30 , директора ПП «Спецсервісгруп», яке згідно коносаменту було отримувачем вантажу контейнеру GCXU5574977, який було вилучено у порту м. Рені, який надав показання про те, що ОСОБА_8 звернувся до нього з проханням здійснити послуги з експедирування вантажу до України, із зазначенням отримувача вантажу ПП «Спецсервісгруп»;
- протоколи обшуків, проведених протягом 2023 року, торгових павільйонів (кіосків), розташованих за наступними адресами: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3, АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_15 та АДРЕСА_16, а також АДРЕСА_12 , у ході яких вилучено тютюнові вироби без марок акцизного податку, які згідно проведених експертиз не відповідають вимогам чинного законодавства;
- протокол обшуку від 04.10.2023 за адресою: АДРЕСА_20 , у ході якого вилучено відеореєстратор та журнал в`їзду-виїзду автотранспорту на територію, де зберігались тютюнові вироби;
- протокол огляду журналу в`їзду-виїзду автотранспорту на територію, де зберігались тютюнові вироби, вилученого за адресою: АДРЕСА_20 , у якому відображені відомості щодо руху транспортних засобів, належних учасникам злочинної групи;
- протокол огляду відеореєстратору на територію, де зберігались тютюнові вироби, вилученого за адресою: АДРЕСА_20 , у якому відображені відомості щодо руху транспортних засобів, належних учасникам злочинної групи;
- відомості щодо руху коштів по рахункам ОСОБА_8 та інших задіяних ним до вчинення злочину осіб, у тому числі фінансові операції щодо сплати коштів за орендовані кіоски, що додатково підтверджується оглядом телефону ОСОБА_8 ;
- відповідь на запит у порядку ст. 93 КПК Украъни від адміністрації ринку «Черемушки» щодо оренди кіосків особами, задіяними ОСОБА_8 до вчинення злочину, а саме ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 ;
- протокол за результатами спостереження за особою, річчю або місцем, за адресою: АДРЕСА_21 від 02.08.2023, за результатами якого встановлено, що до вказаної адреси, за місцем проживання ОСОБА_8 , у період вчинення кримінального правопорушення прибувають особи, задіяні у вчинення злочину, у тому числі, на транспортному засобі «MERCEDES-BENZ SPRINTER 216 CDI», д.н.з. « НОМЕР_1 »;
- аналітичний продукт від 01.03.2024, складений відділом Управління аналізу інформації та управління ризиками Територіального управління БЕБ в Одеській області;
- тимчасовий доступ до АТ «Ощадбанк»
- тимчасовий доступ до сервісного центру;
- висновок аналітичного дослідження № 24/15-32-08-01-01/3272812777 від 14.06.2024, проведеного управлінням запобігання фінансовим операціям, пов`язаним з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом Головного управління ДПС в Одеській області;
Відомості, які містяться у наведених матеріалах, узгоджуються з обставинами, зазначеними у повідомленні про підозру, підтверджують їх, та у своїй сукупності дають вагомі підстави для висновку про обґрунтованість підозри ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст. 28 ч. 1 ст. 204 ч.1 ст.209 КК України.
Слід наголосити, що стандарт доказування «обґрунтована підозра» обмежує міру, до якої слідчий суддя може оцінювати обставини, відомості про які надані сторонами. Ті докази, які б під час судового розгляду могли б бути приводом для розумного сумніву, під час оцінки обґрунтованості підозри не переконують слідчого суддю в іншому.
3.5. Щодо наявності ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України
Ризиком у контексті кримінального провадження є певна ступінь можливості, що особа вдасться до вчинків, які будуть перешкоджати досудовому розслідуванню та судовому розгляду або ж створять загрозу суспільству. Слідчий суддя, оцінюючи вірогідність такої поведінки підозрюваного, має дійти обґрунтованого висновку про високу ступінь ймовірності позапроцесуальних дій зазначеної особи.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Клішин проти України» наявність кожного ризику повинна носити не абстрактний, а конкретний характер та доводитися відповідними доказами.
Обґрунтовуючи клопотання, прокурор послався на існування ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України, отже слідчий суддя має оцінити їх наявність, зокрема:
- переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду;
- незаконно впливати на свідків, експерта у цьому ж кримінальному провадженні;
3.6. Щодо ризику переховуватись від органів досудового розслідування та суду
Слідчий суддя вважає обґрунтованими доводи прокурора про те, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого за ч.1 ст.209 КК України, яке згідно класифікації, передбаченої ст. 12 КК України, належить до тяжких злочинів.
На переконання слідчого судді, очікування можливого суворого покарання саме по собі може бути реальним мотивом та підставою для підозрюваного переховуватися від органів досудового розслідування чи суду. Це твердження узгоджується з позицією Європейського суду з прав людини, який зазначав, що суворість передбаченого покарання є суттєвим елементом при оцінюванні ризиків переховування (п. 80 рішення у справі «Ілійков проти Болгарії»).
Разом з тим, сама лише тяжкість кримінального правопорушення та суворість можливого покарання без врахування інших факторів не є достатньою підставою для висновку про наявність такого ризику.
Слідчий суддя вважає обґрунтованими доводи прокурора про те, що підозрюваний впродовж значного періоду часу займається діяльністю, пов`язаною з придбанням з метою збуту, зберіганням із цією метою, транспортуванням з метою збуту та збутом незаконно виготовлених підакцизних товарів. Це зумовлює наявність широкого кола впливових зв`язків у нього.
Так, у ході досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_4 має документи, що надають право на виїзд за межі України, а також документи, які дозволяють здійснювати перетин кордону у військовий час.
Також встановлено, що протягом останнього часу ОСОБА_4 неодноразово, та на тривалий час залишав межі України.
Зазначені обставини свідчать про те, що підозрюваний може переховуватися з огляду на покарання, яке загрожує у разі визнання його винним у вчиненні інкримінованого правопорушення. Майновий стан підозрюваного та наявність у нього впливого кола зв`язків свідчать про реальну можливість впродовж тривалого часу ухилятися від кримінальної відповідальності, та в такий спосіб переховуватись від органів досудового розслідування та суду.
Наведені обставини у своїй сукупності свідчать про обґрунтованість доводів прокурора щодо існування зазначеного ризику.
3.7. Щодо ризику незаконно впливати на свідків, експертів у кримінальному провадженні
Під час оцінки цього ризику слідчий суддя виходить з того, що:
- по-перше, показання свідків, як тих, що вже допитані в ході досудового розслідування, так і тих, які можуть бути допитані у подальшому, є процесуальними джерелами доказів (ч. 2 ст. 84 КПК України) та можуть мати важливе значення в контексті предмету доказування у цьому кримінальному провадженні;
- по-друге, встановлена кримінальним процесуальним законом процедура отримання показань свідків передбачає безпосереднє сприйняття їх судом у судовому засіданні (ст. 23, 224 КПК України). Отже, ризик впливу на свідків існує не лише на початковому етапі кримінального провадження при зібранні доказів, а й продовжує існувати на стадії судового розгляду до моменту безпосереднього отримання судом показань від свідків та дослідження їх судом.
Наведені обставини свідчать про обґрунтованість доводів прокурора в частині наявності ризику незаконного впливу на свідків та експертів у цьому кримінальному провадженні.
Зокрема, ОСОБА_4 підзвітні та підконтрольні продавці кіосків, з яких протягом зазначеного періоду здійснювався збут незаконно виготовлених тютюнових виробів, у зв`язку з чим у нього наявна можливість здійснювати на них тиск з метою зміни показань, або відмови від дачі показань у кримінальному провадженню.
Зокрема, у ході досудового розслідування неодноразово допитувались особи, відповідальні за збут у кіосках незаконно виготовлених тютюнових виробів, які у ході допитів від дачі показань відмовлялись, необґрунтовано посилаючись на ст. 63 Конституції України.
Наявність зазначеного ризику обґрунтовується характером та обставинами вчинення інкримінованого ОСОБА_4 злочину, зокрема, залучення на окремих його етапах інших осіб, використання службових зв`язків. Викладене свідчить про існування ризику впливу на цих осіб з боку підозрюваного з метою підбурювання їх до дачі неправдивих показань.
3.8 Щодо можливого застосування іншого запобіжного заходу
При вирішенні питання щодо обрання запобіжного заходу підозрюваному необхідно врахувати, що жоден з більш м`яких запобіжних заходів не може запобігти зазначеним ризикам.
При вирішенні питання щодо обрання запобіжного заходу підозрюваному необхідно врахувати, що жоден з більш м`яких запобіжних заходів не може запобігти зазначеним ризикам.
Так, особисте зобов`язання не може бути застосовано, у зв`язку з тим, що це найбільш м`який запобіжний захід і він не відповідає тяжкості вчиненого злочину. Особиста порука не може бути застосована в силу того, що не встановлено осіб, які заслуговують на довіру та можуть поручитися за виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків, передбачених ст. 194 КПК України і зобов`язуються за необхідності доставити його до органу досудового розслідування чи в суд на першу вимогу.
Обрати відносно підозрюваного запобіжний захід у вигляді домашнього арешту недоцільно, оскільки такий захід забезпечення кримінального провадження в цілому не зможе гарантовано запобігти ризикам, зазначеним вище, для досягнення завдання кримінального провадження, забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини.
3.9. Висновки слідчого судді
Слідчий суддя, враховуючи встановлені обставини, існування ризиків в їх сукупності та взаємозв`язку, на переконання слідчого судді запобіжний захід не пов`язаний з позбавленням волі у подальшому може негативно вплинути на проведення повного та неупередженого розслідування кримінального провадження та не забезпечити виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків.
Таким чином, прокурором під час розгляду клопотання, відповідно до вимог п. 3 ч. 1 ст. 194 КПК України, доведено недостатність для запобігання вказаному ризику застосування до підозрюваного більш м`яких ніж тримання під вартою запобіжних заходів, а це у свою чергу, враховуючи обґрунтованість підозри ОСОБА_4 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 2 ст. 204, ч. 1 ст. 209 КК України, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк до шести років, згідно ч.1, п.5 ч.2 ст.183 КПК України, є підставою для застосування до підозрюваного ОСОБА_4 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
3.10. Щодо визначення розміру застави
Слідчий суддя при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою зобов`язаний визначити розмір застави, достатньої для забезпечення виконання підозрюваним обов`язків, передбачених КПК України (ч. 3 ст. 183 КПК України).
Розмір застави визначається слідчим суддею з урахуванням обставин кримінального правопорушення, майнового та сімейного стану підозрюваного, інших даних про його особу та встановлених ризиків, передбачених статтею 177 КПК України. Розмір застави повинен достатньою мірою гарантувати виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків та не може бути завідомо непомірним для нього (ч. 4 ст. 182 КПК України).
Відповідно до п. 3 ч. 5 ст. 182 КПК України розмір застави щодо особи, підозрюваної у вчиненні особливо тяжкого злочину, визначається у межах від вісімдесяти до трьохсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У виключних випадках, якщо слідчий суддя встановить, що застава у зазначених межах не здатна забезпечити виконання особою, що підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, покладених на неї обов`язків, застава може бути призначена у розмірі, який перевищує вісімдесят чи триста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно (ч. 5 ст. 182 КПК України).
У рішенні «Мангурас проти Іспанії» (п. 78, 820) ЄСПЛ зазначив, що гарантії, передбачені п. 3 ст. 5 Конвенції, покликані забезпечити не компенсацію втрат, а, зокрема, прибуття обвинуваченого на судове засідання. Таким чином, сума (застави) повинна бути оцінена враховуючи самого обвинуваченого, його активи та його взаємовідносини з особами, які мають забезпечити його безпеку, іншими словами, розмір застави повинен визначатися тим ступенем довіри (впевненості) при якому перспектива втрати застави, у випадку відсутності на суді, буде достатнім стримуючим засобом, щоб унеможливити перешкоджання особою встановленню істини у кримінальному провадженні. При цьому має бути враховано наявність грошових засобів у обвинуваченого.
Отже, розмір застави повинен бути таким, щоб загроза її втрати утримувала б підозрюваного від намірів та спроб порушити покладені на нього обов`язки.
Разом з тим, запропонований стороною обвинувачення розмір застави є вочевидь неспівмірним з відомостями про майновий стан підозрюваного, обставинами кримінального правопорушення та буде завідомо непомірним для ОСОБА_4 .
На переконання слідчого судді, підозрюваному ОСОБА_4 має бути визначена застава у розмірі, який відповідає вимогам КПК Україи, а саме - 80 (вісімдесят) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб в сумі 242 240 (двохсот сорока двох тисяч двісті сорока) гривень. Зазначений розмір застави є значним та цілком здатен забезпечити належну процесуальну поведінку підозрюваного та виконання покладених на нього процесуальних обов`язків.
3.11. Щодо покладення на підозрюваного обов`язків
У разі внесення застави, з метою мінімізації ризиків, встановлених у судовому засіданні, а також запобігання позапроцесуальній поведінці підозрюваного, наявні підстави для покладення на ОСОБА_4 обов`язків, передбачених ч. 5 ст. 194 КПК України та необхідність покладення яких була доведена стороною обвинувачення, а саме:
-повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
-утримуватися від спілкування із підозрюваними, свідками у даному кримінальному провадженні;
-здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Зазначені обов`язки релевантні встановленим ризикам та здатні їм запобігти у випадку внесення застави. Строк дії обов`язків слідчий суддя визначає у межах, передбачених ч. 7 ст. 194 КПК України.
За таких підстав клопотання детектива про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою підлягає частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 176-178, 182, 193, 194 КПК України, -
У Х В А Л И В :
Клопотання детектива Підрозділу Територіального управління БЕБ в Одеській області ОСОБА_6 погодженого з прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_7 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою до ОСОБА_4 - задовольнити частково.
Застосувати до підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком до 04 вересня 2024 року включно.
Визначити розмір застави в розмірі 80 (вісімдесят) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб в сумі 242 240 (двісті сорок дві тисячі двісті сорок) гривень, за умови внесення якої на призначений для цього депозитний рахунок територіального управління Державної судової адміністрації України в Одеської області, ОСОБА_4 слід негайно звільнити з - під варти.
Роз`яснити підозрюваному, що він або заставодавець мають право у будь який момент внести заставу на розрахунковий рахунок № НОМЕР_14 , код отримувача (ЄДРПОУ) - 26302945, банк отримувача - ДКСУ м.Київ, отримувач - Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Одеській області.
У разі внесення застави підозрюваного звільнити з-під варти негайно та покласти на підозрюваного ОСОБА_4 , обов`язки строком до 04 вересня 2024 року включно, передбачені ч.5 ст.194 КПК України:
-повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
-утримуватися від спілкування із підозрюваними, свідками у даному кримінальному провадженні;
-здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Роз`яснити підозрюваному ОСОБА_4 , що відповідно до ч.8, ч.10, ч.11 ст.182 КПК України, у разі невиконання обов`язків заставодавцем, а також, якщо підозрюваний, обвинувачений, будучи належним чином повідомлений не з`явиться за викликом до слідчого, прокурора, слідчого судді, суду без поважних причин чи не повідомить про причини своєї неявки, або якщо порушить інші покладені на нього при застосуванні запобіжного заходу обов`язки, застава звертається в дохід держави та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України й використовується у порядку, встановленому законом для використання коштів судового збору. У разі звернення застави в дохід держави слідчий суддя, суд вирішує питання про застосування до підозрюваного, обвинуваченого запобіжного заходу у вигляді застави у більшому розмірі або іншого запобіжного заходу з урахуванням положень ч.7 ст.194 КПК України. Застава внесена підозрюваним, обвинуваченим, може бути повністю або частково звернена судом на виконання вироку в частині майнових стягнень. Застава внесена заставодавцем, може бути звернена судом на виконання вироку в частині майнових стягнень тільки за його згодою.
Ухвала підлягає негайному виконанню після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Подання апеляційної скарги зупиняє набрання ухвалою законної сили, але не зупиняє її виконання.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120889150 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про зміну запобіжного заходу |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні