КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 серпня 2024 року м.Київ справа №320/27528/24
Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ" до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕРМІНАЛ-СІСТЕМ» (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у м.Києві (далі відповідач), - про визнання рішень суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовна заява містить наступні позовні вимоги: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м.Києві про відповідність /невідповідність платника на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.06.2024 №153959 (далі оскаржуване рішення); зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 було відкрито провадження в справі за правилами спрощеного провадження без виклику сторін. Сторони до суду з клопотанням про перехід до загального позовного провадження не звертались.
Позивач свої позовні вимоги обґрунтовує тим, щовважає оскаржуване рішення необґрунтованим, і таким, що не базується на нормах чинного законодавства України, заснованими на довільному трактуванні контролюючим органом положень податкового законодавства України.
Відповідач проти позову заперечив, подав до суду відзив на адміністративний позов в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Свої заперечення проти позову відповідач обґрунтовує тим, що він діяв в межах передбаченої законодавством компетенції щодо прийняття оскаржуваного рішення. При цьому відповідач посилається на судову практику Верховного Суду, з якої слідує, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази інформації незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього кодексу.
Дослідивши матеріали судової справи, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (позивач) є юридичною особою приватного права, ідентифікаційний код 41967204, є платником податку на додану вартість на загальних підставах. Основним видом господарської діяльності позивача є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Позивач як платник податків перебуває на обліку в ДПІ у Голосіївському районі Головного управління ДПС у м. Києві.Розпочинаючи з 2020 року позивач є прямим імпортером нафтопродуктів на територію України, що підтверджується контрактами укладеним з нерезидентами. Позивач здійснює господарську діяльність на підставі Ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний номер: 990614202201739 від 03.12.2022р. (термін дії: з 21.12.2022р. до 21.12.2027р.).
Позивач у позовній заяві вказує, що у повній мірі володіє всіма необхідними умовами та/або обсягами матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (офісне приміщення, штатперсоналу, основні засоби тощо). Дане твердження не було спростовано відповідачем належними і допустимими доказами, чи навіть співмірними повноваженням відповідача поясненнями. Відповідач також не вказав, чи досліджував він обставини належності умов відповідача для здійснення заявленої господарської діяльності.
Позивач здійснює імпорт нафтопродуктів, що доставляється на територію України морським транспортом, зокрема в більшості випадків Товариство користується послугами підприємств, які здійснюють перевантаження нафтопродуктів з морського транспорту в автотранспорт, шляхом прямого наливу. Послуги з перевалки нафтопродуктів позивачу надає компанія ТОВ «ГАРАНТ-ПРОДУКТ Україна», м. Ізмаїл, з якою укладений договір №24/23 від 03.08.2023 року.Підтвердженням співпраці позивача з зазначеними контрагентами слугують також акти надання послуг: №41 від 31.10.2023, №28 та - 10.2023, №37 від 21.10.2023, №13 від 28.08.2023, №06 від 12.08.2023.Позивач надав копії банківськихвиписок в підтвердження здійснення оплати на рахунок Гарант-Продукт Україна за надані послуги з перевалки нафтопродуктів.
25 серпня 2023 року позивач уклав договір на поставку нафтопродуктів №167 з ПП «ТРАНСЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ», а саме:абсорбент газоконденсатний (код УКТЗЕД 2709009000) даний товар позивач передав на відповідальне зберігання зазначеній компанії на підставі договору зберігання №28/08 від 28.08.2023 року.Дана господарська операція підтверджується актами приймання-передачі товару на відповідальне зберігання від 31.08.2023 року, 30.08.2023 року, 29.08.2023 року, 28.08.2023 року. Оплата за поставку даного товару, не здійснювалася. Позивач орендує офісне приміщення за адресую Україна, 03022, м. Київ, вул. Васильківська згідно договору оренди від № 004/23- ТД від 19 грудня 2022 року, укладеного з ПрАТ «Торговельно-підприємницький центр».
Позивачем до позовної заяви додається оборотно-сальдова відомість по рахунку 281 за 21 листопада 2023 року, у відповідності до ведення обліку руху товарно-матеріальних цінностей, що надійшли позивачу з метою продажу.У позивача нереалізованими залишився лише абсорбент газоконденсатний (код УКТЗЕД 2709009000) придбаний у ПП «ТРАНСЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ» та зазначений факт підтверджується видатковими накладними №РН-0000667 від 31.08.2023 року, №РН-0000668від 30.08.2023 року, №РН-000066 від 29.08.2023 року, №РН-0000665 від 28.08.2023 року, №РН-0000664 від 28.08.2023 року.Станом на сьогодні, товар знаходиться на відповідальному зберіганні, оскільки ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» не знайшло покупця якому може здійснити продаж зазначеного товару на вигідних умовах. Продаж товару буде здійснений, як тільки буде знайдений покупець.
Позивач також надає пояснення, що надав відповідачу належні документи та пояснення щодо взаємовідносин з ПП «Сівер Нафта», які підтверджують реальний характер господарських операцій, однак ці документи відповідачем не були взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення.
В ході здійснення документообігу через веб-сервіс «Електронний кабінет платника» Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕРМІНАЛ-СІСТЕМ» (далі - ТОВ «ТЕРМІНАЛ- СІСТЕМ», позивач) отримано від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС м. Києва (далі - ГУ ДПС у Києві, відповідач) Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного правління ДПС в м.Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.06.2024 року №153959 (далі - оскаржуване рішення).
Позивачем після звернення з інформаційним запитом до веб-сервісу «Електронний кабінет платника» (https://cabinet.tax.gov.ua) було виявлено, що реєстрацію складених ним як постачальником податкових накладних в ЄРПН було зупинено, а стосовно нього як платника податків контролюючим органом було прийняте Рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, затвердженим п.8 Додатку 1, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в м.Києві про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 21.11.2023 року. Так позивачем було отримано рішення від 21.11.2023 року, в якому відповідачем було зазначено коди: « 03» та « 11»,« 12»,« 13» податкової інформації, яка була підставою для прийняття рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, а саме наступним критеріям:
- 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт та надання послуг, в обсягах відображених в податковій накладній, розрахунку коригування;
- 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць оля їх зберігання (власних, орендованих, складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
- 12- постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
- 13 - придбання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення ро відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Позивач вказує на те, що до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС м.Києва неодноразово подавались письмові пояснення про виключення платника податку з переліку платників на рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку від 23.11.2023 року разом з підтверджуючими документами (копія додається). 27.05.2024 року позивачем повторно направлено письмові Пояснення № 1 про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку разом з підтверджуючими документами.
Відповідач не заперечує отримання пояснень від позивача, вказує у відзиві, що пояснення були враховані, однак ніяким чином не вказує на те, яким чином ці пояснення були враховані, та які з поданих документів позивачем з поясненнями були визнані комісією не достатніми, не належними чи ін. Відповідач не зазначає ніяких обставин чи документів, які були надані позивачем з поясненнями які були прийняті комісією чи не прийняті, не зазначає ніяких обставин, які вказували на якісь дії комісії відповідача які суд міг би кваліфікувати як дії по врахуванню пояснень позивача. Відсутність опису діяльності відповідача по врахуванню пояснень позивача та будь-яких документів від відповідача щодо обставин прийняття оскаржуваного рішення чи його оскарження нівелює вказівку у відзиві про те, що відповідач добросовісно вчинив дії по прийняттю оскаржуваного рішення і, зокрема, врахував пояснення та документи подані позивачем для усунення критерії ризиковості, як підстави для винесення оскаржуваного рішення.
В оскаржуваному рішенні також зазначено, що позивачем не надано комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС м.Києва від 03.06.2024 року № 153959 зазначено, що ТОВ "ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» не надано копій документів,які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості, зокрема: договір з додатками для нього, довіреність, первинні документи, первинні документи щодо навантаження продукції, рахунки-фактури(інвойси), акт приймання - передачі товарів, накладна, розрахунковий документ, банківські виписки,паспорти якості, сертифікати відповідності. Однак відповідач не надав суду ні пояснень, ні документальних підтверджень, що відповідачем такі документи витребовувались у позивача у передбаченому податковим законодавством порядку та з вказівкою на те, які саме документи витребовуються, і позивачу було надано належний час та можливість такі документи зібрати та подати відповідачеві
Зазначене свідчить про не дотримання відповідачем критеріїв добросовісності та об`єктивності при прийнятті оскаржуваного рішення. Окрім того, зазначене свідчить про порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення критерію забезпечення участі особи у прийнятті рішення щодо неї (п.9 ч.2 ст.2 КАС України).
Позивач зазначає, що ним відповідачу була надані достатні пояснення та докази реальності господарських операцій позивача з контрагентами, однак такі документи були відповідачем проігноровані.
Так позивач в рамках здійснення своєї господарської діяльності імпортувало на територію України, паливо дизельне ULSD 10 PPM, відповідно до зовнішньо економічного контракту №20230615 від 16.06.2023 року, укладеного з Centurion Group SA (Женева, Швейцарія, номерСНЕ-250.395.492) та Додатку №5 до контракту від 01.08.2023 року.
Centurion Group SA (Женева, Швейцарія, номер компанії СНЕ-250.395.492) (Постачальник) підтвердив можливість поставки замовленого товару і для його доставки на адресу Покупця (позивач), відповідно до умов контракту, вартість за доставку входила у вартість товару Зазначений товар, а саме паливо дизельне ULSD 10 PPM у кількості 1048,319 т був доставлений судном «MAZU» у порт Ізмаїл для подальшого митного оформлення на підтвердження чого були складена відповідні товаро-транспортні документи.Таким чином, Centurion Group SA (Постачальник) виконав перед позивачем зобов`язання в повному обсязі на підтвердження чого склав на партію зазначеного Товару на ім`я позивача всі необхідні документи, а саме:попередній інвойс на оплату №20230615-5 від 03.08.2023 року, фінальний інвойс №20230615-6 від 23.08.2023; сертифікат походження від 09.08.2023; паспорт якості №74 від 31.07.2023 року; коносамент №1140; маніфест від 02.08.2023 року; генеральний акт.
Товар був розмитнений відповідно до митної декларації №23UA903150003132 UA від 10.08.2023 року. При розмитнені товару до державного бюджету були сплачені платежі за кодом 021, 092, 028.Відповідно до фінального інвойсу №20230615-6 від 23.08.2023, позивачем було подано до митного органу митну декларацію №23UA903150003296 UA5 від 28.08.2023 року.При оформлені митної декларації 23UA903110002517U5 від 28.08.2023 року був сплачений ПДВ (20%) у сумі 439172,14 грн.
Позивач розрахувався з постачальником Centurion Group SA, що підтверджується платіжним дорученням у іноземній валюті №21 від 07.07.2023 року.Зазначена партія нафтопродуктів була доставлена постачальником - судном «MAZU» з якого здійснювалося перевантаження нафтопродуктів прямим наливом у автотранспорт покупців.З даної партії, товар був реалізований наступним компаніям: ПП «Сівер Нафта» , ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «Енергія Трейд». 13 квітня 2023 року між позивачем та компанією ПП «Сівер Нафта» був укладений договір № TS-02/04/13 на поставку нафтопродуктів.Відповідно до п. 1.1. Договору постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти і оплатити нафтопродукти (далі - товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.На виконання умов Договору позивач здійснив відвантаження товару компанії ПП «Сівер Нафта», а саме паливо дизельне ULSD 10 PPM (ДП-Л-Євро5-ВО, код УКТЗЕД 2710 1943 00).
Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ПП «Сівер Нафта». Місце завантаження судно MAZU, Одеська область, місто Ізмаїл, вул. Судноремонтників, 1. Проведення господарської операція підтверджується відповідними документами, які були складені на ім`я ПП «Сівер Нафта» :ВН №754 від 10 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,68 т.,ТТН №28 від 10.08.2023 року, Акцизна накладна № 22 від 10 серпня 2023 року;ВН №753 від 10 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 22,91 т.ДТН №27 від 10.08.2023 року, Акцизна накладна № 28 від 10 серпня 2023 року;ВН №752 від 10 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 23,72 т.ДТН №25 від 10.08.2023 року, Акцизна накладна №17 від 10 серпня 2023 року;ВН №751 від 10 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,97 т.ДТН №19 від 10.08.2023 року, Акцизна накладна №27 від 10 серпня 2023 року;ВН №750 від 1 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,02т,ТТН№24від 10.08.2023, Акцизна накладна №29 від 10 серпня 2023 року;ВН №931 від 26 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 22,56 т.,ТТН№3від 26.08.2023 Акцизна накладна № 219 від 26 серпня 2023 року;ВН №932 від 26 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,9 т., та ТТН №7 від 26.08.2023 року, Акцизна накладна № 221 від 26 серпня 2023 року;ВН №933 від 26 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 26,18 т., та ТТН №9 від 26.08.2023 року, Акцизна накладна № 222 від 26 серпня 2023 року;ВН №934 від 26 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,44 т.,таТТН11 від26.08.2023 року, Акцизна накладна № 223 від 26 серпня 2023 року;ВН №935 від 26 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 23,63 т.,таТТН10 від 26.08.2023 року, Акцизна накладна №215 від 26 серпня 2023 року.За поставлену партію товару ПП «Сівер Нафта» здійснив повну оплату за товар, що підтверджується рахунками №119 від 20 липня 2023, №150 від 15 серпня 2023 та банківськими виписками.
05 травня 2022 року між позивачем та ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) укладений договір № TS-03/05/05 на поставку нафтопродуктів.Відповідно до п. 1.1. Договору Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти : платити нафтопродукти (далі - товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.На виконання умов Договору позивач здійснив відвантаження товару ФОП ОСОБА_2 , а саме паливо дизельне ULSD 10 PPM (ДП-Л-Євро5-ВО, код УКТЗЕД 2710 1943 00).Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ФОП ОСОБА_1 . Місце завантаження судно MAZU, Одеська область, місто Ізмаїл, вул. Судноремонтників, буд. 1.
Проведення господарської операція підтверджується відповідними документами, які були складені на ім`я ФОП ОСОБА_1 : НОМЕР_2 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,2 т.ДТН №60 від 27 серпня 2023 року, Акцизна накладна № 282 від 27 серпня 2023 року; ВН №990 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 25,51 т.,ТТН №58 від 27.08.2023 року, Акцизна накладна № 279 від 27 серпня 2023 року; ВН №987 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,74 т.,ТТН №59 від 27.08.2023 року, Акцизна накладна № 277 від 27 серпня 2023 року; ВН №989 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,09 т.,ТТН №55 від 27.08.2023 року, Акцизна накладна № 273 від 27 серпня 2023 року; ВН №1000 від 28 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 16,15 т.,ТТН №57 від 28.08.2023 року, згідно Акцизна накладна №289 від 28 серпня 2023 року.За поставлену партію товару ФОП ОСОБА_1 здійснив повну оплату за товар, що підтверджується рахунками №151 від 15.08.2023 року та банківськими виписками.
07 лютого 2023 року між Товариством та ТОВ «Енергія Трейд» (код ЄДРПОУ ^282) укладений договір № TS-01/02/07 на поставку нафтопродуктів.Відповідно до п.1.1. Договору постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти оплатити нафтопродукти (далі - товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.На виконання умов Договору позивач здійснив відвантаження товару ТОВ«Енергія Трейд», а саме паливо дизельне ULSD 10 PPM (ДП-Л-Євро5-ВО, код УКТЗЕД 2710 1943 00).Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ФОП ОСОБА_1 . Проведення господарської операція підтверджується відповідними документами, які були складеніна ім`я ТОВ «Енергія Трейд»:ВН №788 від 11 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 29 686,23 л., ТТН №68 з : 1 серпкС-2023 року. Акцизна накладна № 55 від 11 серпня 2023 року;ВН №789 від 11 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 30 593,5 л.,ТТН №69 від 11.08.2023 року, Акцизна накладна № 282 від 27 серпня 2023 року;ВН №789 від 11 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 30 593,5 л.,ТТН №69 від 11.08.2023 року,. Акцизна накладна № 58 від 11 серпня 2023 року;ВН №787 від 11 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 29 662,76 л.,ТТН №66 від 11.08.2023 року,. Акцизна накладна № 49 від 11 серпня 2023 року;ВН №790 від 11 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 30 666,02 л.,ТТН №70 від 11.08.2023 року,. Акцизна накладна № 64 від 11 серпня 2023 року;ВН №1516 від 31 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 29 332,05 л., ТТН №17 від 11 серпня 2023 року, Акцизна накладна № 321 від 31 жовтня 2023 року. За поставлену партію товару ТОВ «Енергія Трейд`здійснило повну оплату за товар, що, і стверджується рахунками №128 від 07.08.2023 року та №134 від 09.08.2023 року та банківськими виписками.
Позивач також імпортував на територію України, паливо дизельне ULSD 10 PPM, відповідно до зовнішньо-економічного контракту №AG- 75-21 08/23 від 21.08.2023 року, укладеного з AGTG SA (Женева, Швейцарія) та Додатку №8 від 19.10.2023 та 8/1 від 26.10.2023 до контракту від 21.08.2023 року.AGTG SA (Женева, Швейцарія) (Постачальник) підтвердив можливість поставки вмовленого товару і для його доставки на адресу Покупця (позивач), відповідно до умов контракту, вартість за доставку входила у вартість товару. Зазначений товар, саме паливо дизельне ULSD 10 PPM у кількості 998,880 т був доставлений судном «MERA» у порт Ізмаїл для подальшого митного оформлення на підтвердження чого були складена відповідні товаро-транспортні документи.Таким чином AGTG SA (Постачальник) виконав перед позивачем зобов`язання в повному обсязі на підтвердження чого склав на партію зазначеного товару на ім`я позивача всі необхідні документи, а саме: контракт 21/08/23 від 21.08.2023 року;Додаткова угода №8,попередній інвойс на оплату № TS/23-8 від 19.10.2023 року,сертифікат походження від 19.10.2023,паспорт якості №158 від 17.10.2023 року,коносамент № 1249,маніфест від 18.10.2023 року,генеральний акт.Товар був розмитнений відповідно до митної декларації ІМ-40 ЕА №23UА903150003872U3 від 27.10.2023 року. При розмитнені товару до державного бюджету були сплачені платежі за кодом 021, 092, 028. При оформлені митної декларації був сплачений ПДВ 20%) у сумі 8654684,81 грн.26.10.2023 рокуAGTG SA надав фінальний інвойс № Т5/23-8/1, відповідно до платіжки №64 від 30.10.2023 року позивач провів оплату за поставлений товар.
13 квітня 2023 року між Товариством та компанією ПП «Сівер Нафта» був укладений договір № Т8-02/04/13 на поставку нафтопродуктів. Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ПП «Сівер Нафта». Місце завантаження, - Одеська область, місто Ізмаїл, вул.Нахімова, буд. 232. Оформлені наступні накладні: ВН №1409 від 23 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 26,49 т.,ТТН 0025 від 23.10.2023 року, Акцизна накладна № 207 від 23 жовтня 2023 року;ВН №1411 від 23 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 23,67 т.,ТТН 0026 від 23.10.2023 року, Акцизна накладна № 205 від 23 жовтня 2023 року;ВН №1412 від 23 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 25,84 т.,ТТН 0027 від 23.10.2023 року, Акцизна накладна № 207 від 23 жовтня 2023 року;ВН №1413 від 23.10.2023 року, кількість поставленого товару 23,95 т.,ТТН 0028 від 23.10.2023 року,Акцизна накладна № 206 від 23.10.2023 року;ВН №1414 від 23 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 25,55 т.,ТТН 0029 від 23.10.2023 року, Акцизна накладна № 208 від 23 жовтня 2023 року.За поставлену партію товару ПП «Сівер Нафта» здійснив повну оплату за товар, що підтверджується рахунками №243 від 22.10.2023 року та банківськими виписками.
05 травня 2022 року між позивачем та ФОП ОСОБА_1 укладений договір № Т8-03/05/05 на поставку нафтопродуктів.Відповідно до п. 1.1. Договору Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти і оплатити нафтопродукти (далі - Товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.На виконання умов Договору позивач здійснив відвантаження товару ФОП ОСОБА_1 , а саме паливо дизельне ULSD 10 РРМ (ДП-Л-Євро5-ВО, код УКТЗЕД 2710 1943 00). Проведення господарської операція підтверджується відповідними документами, які були складені на ім`я ФОП ОСОБА_1 .Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ФОП ОСОБА_1 та місце завантаження, АДРЕСА_1 . Складені наступні накладні: ВН №991 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,2 т., ТТН №60 від 27 серпня 2023 року,Акцизна накладна № 282 від 27 серпня 2023 року;ВН №990 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 25,51 т., ТТН №58 від 27 серпня 2023 року, Акцизна накладна № 279 від 27 серпня 2023 року;ВН №987 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,74 т., ТТН №59 від 27 серпня 2023 року,Акцизна накладна № 277 від 27 серпня 2023 року;ВН №989 від 27 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 24,09 т.,ТТН №55 від 27 серпня 2023 року, Акцизна накладна № 273 від 27 серпня 2023 року;ВН №1000 від 28 серпня 2023 року, кількість поставленого товару 16,15 т.,ТТН №57 від 28 серпня 2023 року,Акцизна накладна № 289 від 28 серпня 2023 року.За поставлену партію товару ФОП ОСОБА_1 здійснив повну оплату за товар, що підтверджується рахунками №151 від 15.08.2023 року та банківськими виписками.
Товариство в рамках здійснення своєї господарської діяльності імпортувало на територію України, паливо дизельне ULSD10 РРМ, відповідно до зовнішньо економічного контракту AGTS 21/08/23 від 21.08.2023 року, укладеного з AGTG SA (Женева, Швейцарія) та Додатку №6 від 06.10.2023 та 6/1 від 07.10.2023 до контракту від 21.08.2023 року.AGTG SA (Женева, Швейцарія) (Постачальник) підтвердив можливість поставки замовленого товару і для його доставки на адресу Покупця (ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ», «довідно до умов контракту, вартість за доставку входила у вартість товару Зазначений товар, а самепаливо дизельне ULSD 10 PPM у кількості 998,995 т був доставлений судном «Seaven Voyager» у порт Ізмаїл для подальшого митного оформлення на підтвердження чого були складені відповідні товаро-транспортні документи.Зазначений товар був доставлений судном «Seaven Voyager» в порт Ізмаїл для здійснення митного декларування товару.Для здійснення митного контролю позивачем було надано пакет товаросупровідних документів:№AG-TS-21/08/23 від 21.08.2023 року;Додаткова угода №6,попередній інвойс на оплату № TS/23-6 від 06.10.2023 року, сертифікат походження від 02.10.2023, паспорт якості №139 від 29.09.2023 року, коносамент № 1220, маніфест від 30.09.2023 року, генеральний акт.
Товар був розмитнений відповідно до митної декларації ІМ-40 ЕА №23UA903150003736U4 їм і 10.2023 року. При розмитнені товару до державного бюджету були сплачені платежі за кодом 021, 092, 028.При оформленні митної декларації ІМ-40 ЕА №23UA903150003736U4 від 08.10.2023 року був сплачений ПДВ (20%) у сумі 8887146,00 грн. та 07.10.2023 року AGTG SA надав фінальний інвойсTS 23-6/1, відповідно до платіжки №56 від 10.10.2023 року позивач провів оплату за поставлений товар з нерезидентом.З даної партії, товар був реалізований наступним компаніям ТОВ «Октан 101».
06 жовтня 2023 року між Товариством та ТОВ «Октан 101» (код ЄДРПОУ43257017 ) укладений договір № TS-01/10/06 на поставку нафтопродуктів.Відповідно до п. 1.1. Договору Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти і оплатити нафтопродукти (далі - Товар) в порядку та на умовах передбачених Договором.На виконання умов Договору Товариство здійснило відвантаження товару ТОВ «Октан а саме Паливо дизельне ULSD 10 PPM (ДП-Л-Євро5-ВО, код УКТЗЕД 2710 1943 00). Транспортування відбувалося транспортними засобами та за рахунок замовника ТОВ«Октан 101», місце завантаження, Одеська область, місто Ізмаїл, вул.Нахімова, буд. 232.Проведення господарської операція підтверджується відповідними документами, які були складені на ім`я ТОВ «Октан 101»:ВН №1352 від 09 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 28 700,47 л., ТТН №0154 від 09 жовтня 2023 року,Акцизна накладна № 143 від 09 жовтня 2023 року;ВН №1350 від 09 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 28 700,47 л., ТТН №0152 від 09 жовтня 2023 року, Акцизна накладна № 144 від 09 жовтня 2023 року;ВН №1349 від 09 жовтня 2023 року, кількість поставленого товару 28 808,86 л., ТТН №0142 від 09 жовтня 2023 року, Акцизна накладна № 142 від 09 жовтня 2023 року;ВН №1348 від 09 жовтня 2023 року, кількість поставленоготовару29615,8 л.,ТТН №0141від 09 жовтня 2023 рокуАкцизна накладна № 136 від 09 жовтня 2023 року;ВН №1347 від 09 жовтня 2023 року, кількістьпоставленоготовару28736,6 л.,ТТН №0140від 09 жовтня 2023 року, Акцизна накладна № 141 від 09 жовтня 2023 року.За поставлену партію товару ТОВ«Октан 101» здійснив повну оплату за товар, що підтверджується рахунками №217 від 07.10.2023, №224 від 09.10.2023 та банківськими виписками.
З вищезазначеного слідує, що господарські взаємовідносини позивача з ПП «Сівер Нафта» мають реальний характер, що підтверджується відповідними документами і які суд презюмує, що не були взяті відповідачем до уваги, оскільки відповідач не надав суду ні пояснень ні доказів вивчення та врахування зазначених вище документів та обставин при прийнятті оскаржуваного рішення. Відповідач також не надав суду пояснень яким чином вплинули відносини позивача з ТОВ «Сівер Нафта», якщо договір позивачем з цим контрагентом був укладений 13 квітня 2023 року, а статус ризикового платника податків відповідач почав визначати позивачу 13.11.2023 року, тобто - взаємовідносини між позивачем та ПП «Сівер Нафта» здійснювались в період, коли підприємство не було визначено як ризиковим платником ПДВ.
Окрім того суд враховує ту обставину, що ГУ ДПС м.Києва була проведена податкова перевірка господарської діяльності позивача, за результатами якої складено акт планової перевірки №74886/26-15-07-02-06-03/41967204 від 16.11.2023, у якому відповідачем же не встановлено порушення у взаємовідносинах з ризиковими контрагентами, які вказані в оскаржуваному рішенні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в м.Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.06.2024 року №153959. При цьому відповідач не надав суду у відзиві ніяких пояснень щодо непослідовності своїх висновків щодо ризиковості щодо одних і тих самих господарських операцій та контрагентів позивача під час виконання наглядових повноважень при реєстрації податкових накладних та винесення оскаржуваного рішення і під час виконання контролюючих повноважень при проведенні податкової перевірки. Такі дії відповідача вказують на недобросовісність та не об`єктивність відповідача при прийнятті оскаржуваного рішення, що призводить до протиправності оскаржуваного рішення.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд виходить наступного
Згідно з п.44.1 ст. 44 Податкового кодексу України (далі ПК України) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Підпунктом 14.1.181 п.14.1 ст. 14 ПК України передбачено, що податковий кредит - це сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг. Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (п.198.2 ст. 198 ПК України).
Згідно з п.198.3 ст. 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячиз договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до п. 198.6 ст. 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому ст. 183 цього Кодексу. До обов`язкових реквізитів податкової накладної, перелік яких закріплений в підпункті 201.1 ст.201 ПК України, законодавець відносить:а) порядковий номер податкової накладної;б) дата сідлання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах фізичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично діє від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без рахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Згідно з п.200.1 ст. 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між ,мою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.4 ст. 200 ПК України встановлено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
При цьому правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.Отже, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.
В той же час, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Відповідно до абз.10 ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-XIV, - первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно з пунктом 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, -первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Тому договори, видаткові і податкові накладні, рахунки-фактури, акти здачі-приймання робіт (надання послуг) є первинними документами, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій між суб`єктами господарювання. Відповідно для підтвердження даних податкового обліку контролюючим органом можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.
Абзацом 4 ст. 1 Закону № 996 встановлено, що господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Відповідно, фактично здійснена господарська операція характеризується тим, що призводить до настання реальних змін майнового стану платника податків.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11.12.2019 року (зі змінами та доповненнями), зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості ватника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в р язиковій операції.У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії з оповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості ватника податку.
Додатком № 1 до Порядку «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість» визначено:
1) платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
2) платникаподаткузареєстровано(перереєстровано)в органах державноїреєстраціїфізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
3) платникаподаткузареєстровано(перереєстровано)в органах державноїреєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами;
4) платникаподаткузареєстровано(перереєстровано)та ним провадженофінансово-господарську діяльність без відома і згодийого засновників іпризначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;
5) платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ);
6) платникомподатку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу;
7) платникомподатку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу;
8) Уконтролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.Крім того, відповідно до п.6 Порядку №1165, Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які виповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти кості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п.44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником і: латку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації гостри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).Всупереч вимогам зазначеного підзаконного акта, відповідач не надав суду належного пояснення щодо оцінки та врахування поданим позивачем пояснень та документів та вирішення клопотання позивача про виключення позивача з реєстру ризикових.
Суд також погоджується з доводами позивача, що ризиковість контрагентів сама по собі не може слугувати підставою для настання негативних наслідків для платника податків. Віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські відносини з платниками податків,по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність останніх критеріям ризиковості, є недоведеним аргументом, і поширення на позивача "ризиковості через відносини з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить базовим принципам податкового законодавства, зокрема, - принципу індивідуальної відповідальності. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків.
Суд також звертає увагу, як було зазначено вище, що відповідачем в оскаржуваному рішенні та у відзиві в цій справі не надано доказів аналізу відповідачем показників податкової звітності позивача, не надано доказів відповідності показників його господарської діяльностізаявленим критеріям ризиковості.
Окрім того, суд звертає увагу, що здійснення повноважень моніторингу відповідача не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу, щодо чого була висловлена також правова позиція Верховним Судом, зокрема у постанові від 07.12.2022 року по справі № 500/2237/20.
Суд погоджується з доводами позивача, що дії відповідача по прийняттю оскаржуваного рішення без наведення належних обгрунтувань та доказів, без врахування пояснень та доказів позивача, - порушенням принципу належного урядування відповідачем та перешкоджають здійсненню позивачем прозорої та добросовісної господарської діяльності.
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно доч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим. Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії. Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.Суд бере до уваги, правове тлумачення, висловлене в постанові Верховного Суду від 02.07.2019 по справі №140/2160/18, про те що - загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Тому суд критично ставиться до твердження представника відповідача про наявність у позивача обов`язку подати деякі, не визначені чітко відповідачами, документи для здійснення моніторингових повноважень. Такий обов`язок у позивача не виник в силу протиправних дій відповідачів. Протиправність же дій відповідача полягала у неналежному та такому, що не відповідає вимогам законодавства та принципам, викладеним в пунктах 3, 5 та 9 ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства, не обґрунтованого спонукання позивача до вчинення дій, як то подання додаткових пояснень та додаткових документів для проведення моніторингових повноважень щодо визначення ризиковості платника податку.
Зважаючи на зазначене вище, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у даній справі в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України до судових витрат належить судовий збір. Позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 100 від 20.05.2024 року.
Статтею 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в м.Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.06.2024 року № 153959.
3. Зобов`язати Головне управління ДПС в м.Києві виключити ТОВ «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (ЄДРРПОУ 41967204) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
4. Витрати зі сплати судовового збору в розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) гривень стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРМІНАЛ СІСТЕМ» (ЄДРПОУ 41967204) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м.Києві (ЄДРПОУ 44116011).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120895740 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Терлецька О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні