ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09 серпня 2024 року Справа № 280/4685/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального некомерційного підприємства "Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі-позивач) до Комунального некомерційного підприємства "Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд стягнути з відповідача на користь позивача суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році у розмірі 181990,76 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем не сплачено всупереч вимогам Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю», затвердженого 31.01.2007 постановою Кабінету Міністрів України №70, заявлену суму адміністративно-господарської санкції і пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 27 травня 2024 року позовну заяву залишено без руху. У встановлений судом строк позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 10 червня 2024 року відкрито спрощене (письмове) позовне провадження у справі.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень послався на те, що положення статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Відповідач є комунальним некомерційним підприємством, та створено органом місцевого самоврядування з метою організації заходів із запобігання виникнення пожеж та їх гасіння, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та небезпечних подій, забезпечення ефективної роботи з організації та забезпечення пожежної безпеки на території Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, без мети одержання прибутку. Згідно рішення ГУ ДПС в Запорізькій області №2008084600015 від 30.01.2020 відповідача внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій. Після перейменування, рішенням ГУ ДПС в Запорізькій області №2308084600018 від 27.10.2023 відповідача повторно внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій. Вказує, що відповідач є підприємством, що повністю фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету Широківської сільської територіальної громади. Порушення положень Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» з боку відповідача відсутні. Застосування позивачем адміністративно-господарських санкцій є неправомірним та не законним. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі.
З матеріалів справи судом установлено, що відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Комунального некомерційного підприємства "Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області за 2023 рік, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік, осіб склала 20; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб 0; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), одиниць 1; фонд оплати праці штатних працівників 3589562,26 грн; середня річна заробітна плата штатного працівника - 179478,11 грн; кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше, - 0,00; сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 179478,11 грн.
У зв`язку з невиконанням, на думку позивача, відповідачем нормативу щодо кількості штатних працівників осіб з інвалідністю, позивачем здійснено розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, яким до відповідача застосовано адміністративно-господарські санкції в розмірі 179478,11 грн та нараховано пеню в розмірі 2512,65 грн.
Відповідачем у добровільному порядку не було здійснено сплату адміністративно-господарських санкції та пені, що зумовило звернення з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України від 21.03.1991 №875-ХІІ (далі - Закон № 875-ХІІ).
Частинами 1, 2 та 3 статті 19 Закону № 875-ХІІ передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Частинами 1, 2 статті 20 Закону № 875-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Аналізуючи вищенаведені норми слід зробити висновок, що положення щодо сплати адміністративно-господарських санкцій не поширюються на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Судом установлено, що згідно наданого Положення, затвердженого рішенням 32 сесії 8 скликання Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, від 01.08.2023 №3, Комунальне некомерційне підприємство Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є комунальним унітарним некомерційним підприємством, заснованим Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області на комунальній власності, для забезпечення пожежної безпеки на території Широківської територіальної громади Запорізького району Запорізького району Запорізької області.
Відповідно до рішення Запорізького управління Запорізької ДПІ Головного управління ДПС у Запорізькій області № 2008084600015 від 30.01.2020, Комунальне некомерційне підприємство «Місцева пожежна охорона Широківської ОТГ» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (правонаступником якого є Комунальне некомерційне підприємство Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області) внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій.
Крімтого, згідно з рішенням Запорізького управління Запорізької ДПІ Головного управління ДПС у Запорізькій області № 2308084600018 від 27.10.2023, Комунальне некомерційне підприємство «Місцева пожежна охорона Широківської ОТГ» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (правонаступником якого є Комунальне некомерційне підприємство Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області) внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до Фінансової звітності мікропідприємства (додаток 2 до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку) форма № 2мс, його бюджетне фінансування за 2023 рік складало 5448,9 тис. грн, інші джерела фінансування КНП «МПО Широківської ОТГ» відсутні. Витрати підприємства за 2023 рік склали 5448,9 тис. грн.
Як вказано у довідці від 26.06.2024 № 27 Комунального некомерційного підприємства Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, підприємство повністю фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Надходження та використання коштів загального фонду КП «МПО Широківської ОТГ» відображено в звіті за формою 2м «Звіт про надходження та використання коштів загального фонду», надходження та використання коштів спеціального фонду відображено в звіті за формою 4-Зм. За 2023 рік по загальному фонду надійшло коштів 5252692,44 грн, касові видатки за 2023 рік 5252692,44 грн, по спеціальному фонду кошти не надходили. Бюджетні кошти на користь КНП-отримувача є цільовим фінансуванням.
Також, відповідно до довідки фінансового відділу Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 26.06.2024 №03-14/33, Комунальне некомерційне підприємство Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є одержувачем бюджетних коштів. Протягом 2023 року фінансування та утримання підприємства здійснювалось за рахунок коштів бюджету Широківської сільської територіальної громади по КПКВК 0118130 «Забезпечення діяльності місцевої та добровільної пожежної охорони» за КВЕК 2610 «Субсидії та поточні трансфери підприємствам (установам, організаціям)» згідно затвердженого плану використання бюджетних коштів на 2023 рік. Заплановані видатки по загальному фонду місцевого бюджету на утримання підприємства у 2023 році становили 5883788 грн, фактичні видатки склали 5252692 грн.
Отже, наданими документами підтверджується, що Комунальне некомерційного підприємства Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області у спірний період повністю утримувалось за рахунок коштів місцевого бюджету.
Таким чином, з урахуванням приписів статті 20 Закону № 875-ХІІ, до відповідача не можуть бути застосовані адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу, передбаченим статтею 19 цього Закону у 2022 році.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2,5,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (69002, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 75, оф.226, код ЄДРПОУ 20508338) до Комунального некомерційного підприємства "Місцева пожежно-рятувальна служба Широківської громади" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, село Широке, вул.Космічна, буд.2-В, код ЄДРПОУ 42229146) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120917406 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні