Рішення
від 09.08.2024 по справі 500/3690/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3690/24

09 серпня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в частині податкового зобов`язання,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - ГУ ДПС у Тернопільській області), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Тернопільській області від 05.04.2024 №281444-2409-1918-UA61040430000018305 в частині нарахованої орендної плати в сумі 10 209,48 грн.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що згідно з податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Тернопільській області від 05.04.2024 йому визначено податкове зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» за 2024 рік (позивач помилково в позові вказує за 2022 рік замість 2024 року) в сумі 210 209,48 грн. Позивач не погоджується з ним у частині нарахованої орендної плати в сумі 10 209,48 грн та вважає протиправним.

Податкове зобов`язання з орендної плати за землю за спірним рішенням визначене щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (земельна частка - пай) за кадастровим номером 6124682100:01:001:0269, площею 6,9959 га, яка розташована за межами села Зарубинці Тернопільського району. Земельна ділянка перебуває в оренді на підставі договору оренди землі №02/3-22 від 01.04.2022, укладеного між позивачем та Скалатською міською радою. Відповідно до пункту 2.6 цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 289 994,23 грн, а згідно з пунктом 4.1 договору плата за користування земельною ділянкою у розмірі річної орендної плати 68,97% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки складала 200 000,00 грн.

З огляду на такі умови договору оренди, позивач вказує, що контролюючим органом неправомірно нараховано орендну плату в сумі 210 209,48 грн, що на 10 209,48 грн більше, ніж визначено договором оренди, тобто з порушенням пункту 288.4 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а тому вважає, що податкове повідомлення-рішення в цій частині підлягає скасуванню.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У поданому до суду відзиві на позов ГУ ДПС у Тернопільській області позовні вимоги заперечує та пояснює, що позивач не враховує положення пункту 289.1 статті 289 ПК України про те, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а також підпункт 4.1.1 пункту 4.1 договору оренди землі №02/3-22 від 01.04.2022, відповідно до яких нормативна грошова оцінка застосовується з урахуванням коефіцієнта індексації відповідно до вимог чинного законодавства, та пункт 4.3 про те, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами. З огляду на те, що грошова оцінка землі, проведена у 2022 році, індексувалася в 2023 році, то податкове зобов`язання за 2024 рік правильно обчислено контролюючим органом.

З наведених підстав, відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі (а.с.20-23).

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 є орендарем земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (земельна частка - пай) за кадастровим номером 6124682100:01:001:0269, площею 6,9959 га, яка розташована за межами села Зарубинці Тернопільського району, на підставі договору оренди землі №02/3-22 від 01.04.2022, укладеного з орендодавцем Скалатською міською радою (а.с.8-14).

Приписами пункту 2.6 цього договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на базовий податковий (звітний) період становить 289 994,23 грн і підлягає щорічній індексації.

Відповідно до пункту 4.1 розділу 4 «Орендна плата» цього договору, плата за користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів №LRE001-UA-20220223-28341 від 29.03.2022, у розмірі річної орендної плати 68,97% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 200 000,00 грн, за перший рік підлягає сплаті переможцем протягом п`яти робочих днів з дня підписання договору за результатами проведення земельних торгів на відповідний рахунок.

Починаючи з наступного року орендна плата вноситься орендарем відповідно до Податкового кодексу України (пункту 4.4 розділу 4 договору).

05.04.2024 ГУ ДПС у Тернопільській області винесено податкове повідомлення-рішення №281444-2409-1918-UA61040430000018305, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання за платежем «Орендна плата з фізичних осіб» за 2024 рік в сумі 210 209,48 грн за земельну ділянку, що розташована за межами села Зарубинці Тернопільського району, кадастровим номером 6124682100:01:001:0269, площею 6,9959 га (а.с.5).

Позивач не погоджується з цим податковим повідомленням-рішення у частині нарахованої орендної плати в сумі 10 209,48 грн, через що звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує такі положення законодавства.

За приписами підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Згідно з пунктом 58.1 статті 58 ПК України контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт: невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації; завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу; заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.

У даному випадку контролюючий орган є особою відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань по орендній платі фізичних осіб за землю.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 288.4 статті 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

При цьому, керуючись пунктом 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах;

для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку;

для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 288.7 статті 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (пункт 285.1 статті 285 ПК України).

Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців) (пункт 285.2 статті 285 ПК України).

За приписами пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Крім того, норми ПК визначають індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Так, згідно з пунктом 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

КІ = І : 100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (пункт 289.3 статті 289 ПК України).

Відповідно до відомостей Держгеокадастру, викладених у листі від 12.01.2024 за №6-28-0.222-600/2-24, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051 (а.с.26).

Повертаючись до спірних правовідносин, суд зазначає, що індексація грошово оцінки землі передбачалася і умовами договору оренди землі №02/3-22 від 01.04.2022, укладеного між Скалатською міською радою та позивачем.

Так, у підпункті 4.1.1 пункту 4.1 розділу 4 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка застосовується з урахуванням коефіцієнта індексації відповідно до вимог чинного законодавства. У разі зміни коефіцієнтів індексації відповідно до вимог чинного законодавства до застосування підлягають коефіцієнти індексації чинні на початок бюджетного періоду (календарного року) без внесення змін та доповнень до даного Договору.

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року. У разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства до застосовування для розрахунку орендної плати підлягає нова нормативна грошова оцінка земельної ділянки чинна на початок поточного бюджетного періоду (календарного року) без внесення змін та доповнення до даного Договору (пункту 4.2 розділу 4 договору).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами (пункту 4.3 розділу 4 договору).

Про індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки вказано і в пункті 2.6, який вже вище наведений.

Договір оренди землі №02/3-22 укладений між Скалатською міською радою та позивачем 01.04.2022, тобто нормативна грошова оцінка землі проведена у 2022 році.

У спірному випадку ГУ ДПС у Тернопільській області розрахувало ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік за такими показниками:

нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6,9959 га на 2022 рік становить - 289 994,23 грн (вказана у пункті 2.6 договору оренди),

ставка орендної плати - 68,97% (згідно з пунктом 4.1 договору оренди),

коефіцієнт індексації - 1,051.

Сума податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік складає: 289 994,23 грн х 68,97% х 1,051 = 210 209,48 грн, яка вказана в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні. Відповідач жодних порушень податкового законодавства не допустив. У цій справі, заперечуючи проти позову, відповідачем доведено правомірність прийняття оскаржуваного рішення.

Суд звертає увагу, що платник податків, наводячи свій розрахунок орендної плати за землю не врахував індексацію нормативної грошової оцінки землі за 2023 рік, а тому неправильно обчислив суму грошового зобов`язання за 2024 рік.

З врахуванням вище викладеного суд приходить до висновку, що ГУ ДПС у Тернопільській області винесено податкове повідомлення-рішення №281444-2409-1918- UA61040430000018305 від 05.04.2024 законно та обґрунтовано, а позовні вимоги ОСОБА_1 є безпідставними.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що в позові слід відмовити повністю.

У зв`язку з відмовою у позові, питання про розподіл судових витрат не вирішується.

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У позові ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Тернопільській області про часткове визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (вулиця Білецька, 1, місто Тернопіль, 46003, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).

Повний текст рішення складено та підписано 09 серпня 2024 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.08.2024
Оприлюднено12.08.2024
Номер документу120920304
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —500/3690/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 09.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні