ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 серпня 2024 р.Справа № 520/18361/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Жигилія С.П. , Любчич Л.В. ,
за участю секретаря судового засідання Кругляк М.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2023, головуючий суддя І інстанції: Кухар М.Д., м. Харків, по справі № 520/18361/23
за позовом Малого приватного підприємства «АГРОТЕХСЕРВІС»
до Головного управління ДПС у Харківській області , Державної податкової служби України
про скасування реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Мале приватне підприємство «Агротехсервіс» (далі позивач, МПП «Агротехсервіс») звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України, з урахуванням уточнених позовних вимог станом на 07.10.2023року, просить суд:
-визнати протиправною бездіяльність ДПС України що полягає у не скасуванні рішень ГУ ДПС у Харківській області про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256): №№10201,10202,10203 від 01.02.2022року; №№20201, 20202,20203 від 02.02.2022року; №№30201, 30202,30203 від 03.02.2022року; №№40201,40202,40203,40204, 40205 від 04.02.2022року; №№70201, 70202,70203,70204 від 07.02.2022року; №№80201,80202, 80203,80204,80205,80206 від 08.02.2022року; №№90201,90202,90203,90204, 90205 від 09.02.2022року; №№140201,140202,140203,140204 від 14.02.2022року; №№150201,15202, 150203,150204 від 15.02.2022року; №№160201,160202, 160203,160204 від 16.02.2022року; №№170201,170202, 170203,170204 від 17.02.2022року; №№180201, 180202,180203, 180404 від 18.02.2022року; №№30235 від 03.02.2022року; №80235 від 08.02.2022року; №90235 від 09.02.2022року; №100235 від 10.02.22року; №110235 від11.02.22 року;
-скасувати реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256): №№10201,10202,10203 від 01.02.2022року; №№20201, 20202,20203 від 02.02.2022року; №№30201, 30202,30203 від 03.02.2022року; №№40201,40202,40203,40204, 40205 від 04.02.2022року; №№70201, 70202,70203,70204 від 07.02.2022року; №№80201,80202, 80203,80204,80205,80206 від 08.02.2022року; №№90201,90202,90203,90204, 90205 від 09.02.2022року; №№140201,140202,140203,140204 від 14.02.2022року; №№150201,15202, 150203,150204 від 15.02.2022року; №№160201,160202, 160203,160204 від 16.02.2022року; №№170201,170202, 170203,170204 від 17.02.2022року; №№180201, 180202,180203, 180404 від 18.02.2022року; №№30235 від 03.02.2022року; №80235 від 08.02.2022року; №90235 від 09.02.2022року; №100235 від 10.02.22року; №110235 від11.02.22року;
-зобов`язати Державну податкову службу України здійснити коригування даних електронного рахунку МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256) по збільшенню сум податку, на яку МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256) має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме на 5 185 243,56грн.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2023 по справі №520/18361/23 адміністративний позов Малого приватного підприємства «АГРОТЕХСЕРВІС» до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про скасування реєстрації та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.
Скасовано реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс» (код ЄДРПОУ 23757256): №№10201, 10202,10203 від 01.02.2022 року; №№20201, 20202, 20203 від 02.02.2022 року; №№30201, 30202, 30203 від 03.02.2022 року; № №40201, 40202, 40203, 40204, 40205 від 04.02.2022 року; №№70201, 70202, 70203,70204 від 07.02.2022 року; №№80201, 80202, 80203, 80204, 80205, 80206 від 08.02.2022 року; № № 90201, 90202, 90203, 90204, 90205 від 09.02.2022 року; № №140201,140202,140203,140204 від 14.02.2022 року; №№ 150201, 150202, 150203, 150204 від 15.02.2022 року; №№ 160201, 160202, 160203,160204 від 16.02.2022 року; №№170201, 170202, 170203, 170204 від 17.02.2022 року; №№ 180201, 180202, 180203, 180404 від 18.02.2022 року; №№30235 від 03.02.2022 року; №80235 від 08.02.2022 року; №90235 від 09.02.2022 року; №100235 від 10.02.22 року; №110235 від 11.02.22 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити коригування даних електронного рахунку МПП «Агротехсервіс» (код ЄДРПОУ 23757256) по збільшенню сум податку, на яку МПП «Агротехсервіс» (код ЄДРПОУ 23757256) має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме на 5185243,56 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто на користь Малого приватного підприємства «АГРОТЕХСЕРВІС» (код ЄДРПОУ 23757256) судові витрати в розмірі 21472,00 грн. (двадцять одна тисяча чотириста сімдесят дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393).
Державна податкова служба України, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, на невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2023 по справі №520/18361/23 та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач після виявлення на своєму електронному рахунку зменшення суми податку на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄДРПН, на суму 5185243,56 грн., звернувся до ГУ ДПС у Харківській області з листами: № 4 від 18.01.2023 року, №19 від 09.02.2023 року, №23 від 08.2023 року з повідомленням про недійсність податкових накладних: №№10201, 10202, 10203 від 01.02.2022 року; №№20201, 20202, 20203 від 02.02.2022 року; №№30201, 30202, 30203 від 03.02.2022 року; №№40201, 40202, 40203, 40204, 40205 від 04.02.2022 року; №№70201, 70202, 70203, 70204 від 07.02.2022 року; №№80201, 80202, 80203, 80204, 80205, 80206 від 08.02.2022 року; №№90201, 90202, 90203, 90204, 90205 від 09.02.2022 року; №№140201, 140202, 140203, 140204 від 14.02.2022 року; №№150201,15202,150203,150204 від 15.02.2022 року; №№160201, 160202, 160203, 160204 від 16.02.2022 року; №№170201, 170202, 170203, 170204 від 17.02.2022 року; №№180201, 180202, 180203, 180404 від 18.02.2022 року; №№30235 від 03.02.2022 року; №80235 від 08.02.2022 року; №90235 від 09.02.2022 року; №100235 від 10.02.22 року; №110235 від 11.02.22 року, на загальну на суму ПДВ 5185243,56грн, та з вимогою здійснити податкову перевірку по взаємовідносинах з: ТОВ «Зразкове», код ЄДРПОУ 03749098 та ТОВ «Урожайне» код ЄДРПОУ 37390142, з метою вжиття заходів щодо відновлення суми ПДВ, на яку МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» має право зареєструвати податкові накладні.
У відповідь на зазначені звернення, Наказом ГУ ДПС у Харківській області №1131-п від 23.03.2023 року призначено документальну позапланову перевірку МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» (код ЄДРПОУ 23757256) з 24.04.2023 року, тривалістю 3 (три) робочі дні, з метою контролю дотримання вимог податкового законодавства України з ПДВ щодо господарських взаємовідносин з контрагентами: ТОВ «Зразкове», код ЄДРПОУ 03749098 та ТОВ «Урожайне» код ЄДРПОУ 37390142 за період з 01.02.2022 року по 30.07.2022 року.
За результатами вказаної вище документальної позапланової невиїзної перевірки МПП «Агротехсервіс» (код за ЄДРПОУ 23757256), був складений Акт №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року (далі - Акт перевірки).
Актом перевірки, встановлено:
-сторінка 4 Акту перевірки: «Після 24.02.2022 року .., невстановленими особами, протиправно, без відома керівників та представників МПП «Агротехсервіс» зареєстровано податкові накладні за фіктивними операціями на суму ПДВ понад 5185,2 тис.грн., з наступним СГД: - з 16:00 04.07.2022 року по 17:28 04.07.2022 року ТОВ «Зразкове» (код ЄДРПОУ 03749098), на суму ПДВ 4816,7 тис.грн; - з 10:54 05.07.2022 року по 10:54 05.07.2022 року ТОВ «Урожайне» (код ЄДРПОУ 37390142), на суму ПДВ 368,6 тис.грн.
Зазначені операції законними представниками МПП «Агротехсервіс» (код ЄДРПОУ 23757256) не проводились, будь-яких поставок товару чи банківських розрахунків не здійснювалося. Внаслідок вищевказаних протиправних дій МПП «Агротехсервіс» (код ЄДРПОУ 23757256) завдано збитків на суму понад 5185,2 тис.грн.
Вищевказані факти досліджуються в рамках кримінального провадження №42022000000001013 від 28.07.2022року за ч. 5 ст. 185 та ч. 3 ст. 362 КК України, досудове розслідування якого здійснюється слідчими Головного СУ НП України за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора України».
Сторінка 9 Акту перевірки: МПП «Агротехсервіс» видано наступні накази: Наказ №138 від 01.04.2022року, яким призупинено діяльність з 01 квітня 2022 року до повної де окупації території у зв`язку з проведенням бойових дій на території села Василенкове та повному блокуванні військами російської федерації, що несе небезпеку життю та здоров`ю працівників; надати працівникам відпустку без збереження заробітної плати на період військового стану. Наказ від 01.12.2022 року №139, в якому зазначено, що у зв`язку з закінченням бойових дій військами російської федерації на території села Василенкове: відновити роботу підприємства з 01.12.2022 року.
Сторінка 15 Акту перевірки: «Таким чином, перевіркою встановлено наступне: Реєстрація податкових накладних виписаних на адресу ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне» здійснена у липні 2022 року, проте згідно наказу директора діяльність підприємства МПП «Агротехсервіс» у липні 2022 року, призупинена, а працівники відправленні у відпустку за власний рахунок.
В наданих до перевірки виписках по банківських рахунках відсутній рух грошових коштів між МПП «Агротехсервіс» та ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне».
Згідно бухгалтерських рахунків 361 та 631 відсутні взаємовідносини з підприємствами ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Згідно бухгалтерського рахунку 208-3 у розрізі складів, відсутнє вибуття добрив, вказаних у податкових накладних, які виписані на підприємства ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Згідно бухгалтерського рахунку 203-1 та 203 а також дорожніх листів відсутнє списання ПММ необхідних для виконання транспортних послуг, які вказані у податкових накладних виписаних на адресу підприємств ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Також, згідно пояснень наданих підприємством МПП «Агротехсервіс», відсутні будь-які документи по взаємовідносинах за підприємствам ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Крім того, листом від 17.04.2023 року №38 (вх.. ГУ ДПС у Харківській області 27600/6 від 17.04.2023 року) МПП «Агротехсервіс» надало відповідь ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в які зазначено, що від імені МПП «Агротехсервіс» до відокремленого пункту реєстрації ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в м. Дніпро звернувся особисто ОСОБА_1 . Сертифікат було сформовано 30.06.2022 року. Документи які було надано в ТОВ «Центр сертифікації ключів України» 30.06.2022 року від імені ОСОБА_1 не відповідають документам які надані підприємством МПП «Агротехсервіс», а саме: надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» наказ від 11.03.1999 року №06 про призначення директора МПП «Агротехсервіс» ОСОБА_1 , а до перевірки наданий наказ від 01.02.2019 року №16а «про перевід з посади генерального директора на посаду директора» ОСОБА_2 . Надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» паспорт (старого зразка) серії МК №106454 виданий 1996 року ОСОБА_1 , а до перевірки наданий паспорт нового зразка № 007128383 виданий 25.11.2021 року ОСОБА_1
Сторінка 17 Акту перевірки: ТОВ «Зразкове» (код ЄДРПОУ 03749098) знаходиться на окупованій території.
Сторінка 19 Розділ IV (Висновок)Актуперевірки, встановлено, що відповідно до п.187.1, ст.187 Кодексу у МПП «Агротехсервіс» відсутні підстави для виникнення податкових зобов`язань по взаємовідносинам з ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», а отже відсутні підстави відповідно до п.201.1, ст.201 Кодексу, для складання та реєстрації податкових накладних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», перелік яких наведено в розділі 3.1.1 акту перевірки.
Також матеріали справи містять рішення відповідача ДПС України від 28.09.2023 року №28919/6/99-00-06-02-01-06 за результатами розгляду скарги МПП «Агротехсервіс» на рішення Головного управління ДПС у Харківські області від 01.03.2023 року №106/20-40-04-05-16 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, скарга була задоволена, а відповідне рішення ГУ ДПС у Харківській області скасоване.
У мотивувальній частині рішення від 28.09.2023 року №28919/6/99-00-06-02-01-06, Відповідач (ДПС України) на його обґрунтування посилається на наступне: 1) Внаслідок збройної агресії російської федерації та тимчасової окупації території України МПП «Агртехсервіс» втратило контроль над своїми об`єктами оподаткування, що призвело до неможливості ведення господарської діяльності; 2) У зв`язку з постійними ракетними обстрілами пошкодженні приміщення та сільськогосподарські приміщення, що призвели до втрати врожаю (кукурудзи, соняшника, озимого ячменя, ячменя, пшениці), знищено мінеральні добрива та засоби захисту рослин, посівний матеріал. Крім того, під час окупації було викрадено належні підприємству транспортні засоби, паливно-мастильні матеріали, комп`ютерну та оргтехніку, сільськогосподарську продукцію. МПП «Агротехсервіс» Наказом № 138 від 01.04.2022 року припинило свою діяльність. За фактами розкрадання сільськогосподарської продукції, транспортних засобів та іншого майна, що належить МПП «Агротехсервіс» відкрито кримінальне провадження від 08.12.2022 року, що підтверджується наданими витягами з Єдиного реєстру досудових розслідувань; 3) Факт підтвердження пожежі зерносховища МПП «Агротехсервіс» у період з 26.02.2022 року по 07.09.2022 року підтверджується актом про пожежу від 06.03.2023року ВЗНС Куп`янського РУГУ ДСНС України в Харківській області; 4) Слідчим слідчого відділу Харківського районного управління поліції від 08.12.2022 року проведено огляд місця події відкритої ділянки місцевості за адресою: Харківська область, Куп`янський район, с. Василенкове, а саме місцезнаходження МПП «Агротехсервіс». Внаслідок огляду, виявлені пошкодження приміщень, руйнування даху, бетонних плит та інші руйнування; 5) На запит МПП «Агротехсервіс» ТОВ «Демінінг Солюшнс» (український оператор протимінної діяльності), проведено обстеження території зерносховища та тракторної бригади, за результатами якого складено звіт, що містять прямі та непрямі докази наявності вибухонебезпечних предметів та потребує подальшого очищення (площа 43646 кв.м.); 6) Листом Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 06.03.2022 року, підтверджено, що с. Василенкове, яке входить до Шевченківської селищної територіальної громади, згідно переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, перебувало в тимчасовій окупації в період з 26.02.2022 року по 08.09.2022 року і на теперішній час перебуває на території можливих бойових дій; 7) На підтвердження аварійного (незапланованого) відключення постачання електроенергії, МПП «Агротехсервіс» надано довідку АТ «Харківобленерго» про те, що постачання електроенергії на території Шевченківської територіальної громади, Куп`янського району, Харківської області (в тому числі с. Василенкове) з 19.04.2022 року не здійснювалось,у зв`язку з військовим станом, тимчасовою окупацією військами російської федерації та веденням бойових дій. 8) МПП «Агротехсервіс» надано повідомлення оператора поштового зв`язку (Укрпошта), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (Харківська область, Куп`янський район, с. Василенкове), розміщене на офіційному сайті Укрпошти. 9) МПП «Агротехсервіс» надано довідку АТ «Ощадбанк» де зазначено про призупинення роботи відділення з 18.04.2022 року по 27.09.2022 року, у зв`язку з тим, що відділення перебувало на окупованій території.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що реєстрації спірних податкових накладних від імені МПП «Агротехсервіс» на користь ТОВ «Зразкове» відбувалась з 16:00 04.07.2022 року по 17:28 04.07.2022 року, а на ТОВ «Урожайне» з 10:54 05.07.2022 року по 10:54 05.07.2022 року, то відповідачі були обізнані, що учасники господарських операцій за наслідками яких були складені податкові накладні знаходяться на окупованих російською федерацією територіях, що в свою чергу свідчить про відповідність даних господарських операцій п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, що в свою чергу було підставою для зупинення їх реєстрації на підставі п. 6 Порядку з питань зупинення реєстрації ПН/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 року у зв`язку з чим з метою ефективного відновлення порушеного права МПП «Агротехсервіс», Державною податковою службою України, як центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, необхідно здійснити відповідні коригування даних електронного рахунку МПП «Агротехсервіс» в Системі електронного адміністрування ПДВ, зокрема відновити/збільшити суму податку, на яку МПП «Агротехсервіс» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 5 185 243,56грн.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Відповідач в апеляційній скарзі посилається на те, що спірні правовідносини виникли внаслідок реєстрації складених МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» в період з 04 та 05 липня 2022 року, тоді як звернення з позовом про їх скасування з похідною вимогою щодо відновлення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ на суму 5 185 243,56 грн. мало місце лише 14 липня 2023 року та МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» не наведено поважних причин, які об`єктивно не залежали від останнього та позбавляли його права на звернення за захистом до суду у встановлені законом строки.
Однак, колегія суддів вважає безпідставним вказані посилання виходячи з наступного.
Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Процесуальна природа та призначення строків звернення до суду зумовлюють при вирішенні питання їх застосування до спірних правовідносин необхідність звертати увагу не лише на визначені в нормативних приписах відповідних статей загальні темпоральні характеристики умов реалізації права на судовий захист - строк звернення та момент обчислення його початку, але й природу спірних правовідносин щодо захисту прав, свобод та інтересів, у яких особа звертається до суду.
Визначення строку звернення до адміністративного суду в системному зв`язку з принципом правової визначеності слугує меті забезпечення передбачуваності для відповідача (як правило, суб`єкта владних повноважень в адміністративних справах) та інших осіб того, що зі спливом установленого проміжку часу прийняте рішення, здійснена дія (бездіяльність) не матимуть поворотної дії в часі та не потребуватимуть скасування, а правові наслідки прийнятого рішення або вчиненої дії (бездіяльності) не будуть відмінені у зв`язку з таким скасуванням. Тобто встановлені строки звернення до адміністративного суду сприяють уникненню ситуації правової невизначеності щодо статусу рішень, дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.
Загальні норми процедури судового оскарження в рамках розгляду публічно-правових спорів регулюються КАС України.
Згідно з частиною першою статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Між позивачем та відповідачем виник спір щодо визнання протиправною бездіяльність ДПС України що полягає у не скасуванні рішень ГУ ДПС у Харківській області про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс» та щодо скасування реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вказаних податкових накладних.
Так, відповідно до матеріалів справи Наказом МПП «Агротехсервіс» №138 від 01.04.2022року було призупинено діяльність з 01 квітня 2022 року до повної де окупації території у зв`язку з проведенням бойових дій на території села Василенкове та повному блокуванні військами російської федерації, що несе небезпеку життю та здоров`ю працівників; надано працівникам відпустку без збереження заробітної плати на період військового стану.
Наказом МПП «Агротехсервіс» від 01.12.2022 року №139 зазначено, що у зв`язку з закінченням бойових дій військами російської федерації на території села Василенкове: відновлено роботу підприємства з 01.12.2022 року.
Листом Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 06.03.2022 року, повідомлено, що с. Василенкове, яке входить до Шевченківської селищної територіальної громади, згідно переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, перебувало в тимчасовій окупації в період з 26.02.2022 року по 08.09.2022 року і на теперішній час перебуває на території можливих бойових дій.
Згідно до матеріалів справи, позивач звертався з листами до Головного управління ДПС у Харківській області з повідомленням про недійсність податкових накладних.
У відповідь на зазначені звернення наказом Головного управління ДПС у Харківській області від 23 березня 2023 року №1131-п було призначено документальну позапланову перевірку МПП «АГРОТЕХСЕРВІС».
За результатами вказаної вище документальної позапланової невиїзної перевірки МПП «Агротехсервіс» був складений Акт №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року.
Зі змісту акту перевірки від 28.04.2023 вбачається, що контролюючим органом встановлено, що реєстрація податкових накладних виписаних на адресу ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне» здійснена у липні 2022 року, проте згідно наказу директора діяльність підприємства МПП «Агротехсервіс» у липні 2022 року, призупинена, а працівники відправленні у відпустку за власний рахунок.
В наданих до перевірки виписках по банківських рахунках відсутній рух грошових коштів між МПП «Агротехсервіс» та ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне».
Згідно бухгалтерських рахунків 361 та 631 відсутні взаємовідносини з підприємствами ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне». Згідно бухгалтерського рахунку 208-3 у розрізі складів, відсутнє вибуття добрив, вказаних у податкових накладних, які виписані на підприємства ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Згідно бухгалтерського рахунку 203-1 та 203 а також дорожніх листів відсутнє списання ПММ необхідних для виконання транспортних послуг, які вказані у податкових накладних виписаних на адресу підприємств ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Також, згідно пояснень наданих підприємством МПП «Агротехсервіс», відсутні будь-які документи по взаємовідносинах за підприємствам ТОВ «Зразкове» та ТОВ «Урожайне».
Також, контролюючим органом встановлено, що листом від 17.04.2023 року №38 (вх.. ГУ ДПС у Харківській області 27600/6 від 17.04.2023 року) МПП «Агротехсервіс» надало відповідь ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в які зазначено, що від імені МПП «Агротехсервіс» до відокремленого пункту реєстрації ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в м. Дніпро звернувся особисто ОСОБА_1 . Сертифікат було сформовано 30.06.2022 року. Документи які було надано в ТОВ «Центр сертифікації ключів України» 30.06.2022 року від імені ОСОБА_1 не відповідають документам які надані підприємством МПП «Агротехсервіс», а саме: надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» наказ від 11.03.1999 року №06 про призначення директора МПП «Агротехсервіс» ОСОБА_1 , а до перевірки наданий наказ від 01.02.2019 року №16а «про перевід з посади генерального директора на посаду директора» ОСОБА_2 . Надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» паспорт (старого зразка) серії МК №106454 виданий 1996 року ОСОБА_1 , а до перевірки наданий паспорт нового зразка № 007128383 виданий 25.11.2021 року ОСОБА_1 .
На підставі вищезазначеного, в акті №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року, контролюючий орган дійшов висновку про те, що відповідно до п. 187.1, ст.187 Кодексу у МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» відсутні підстави для виникнення податкових зобов?язань по взаємовідносинам з ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», оскільки не підтверджено, що здійснення господарської діяльності та вчинення реєстрація податкових накладних виписаних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне» було вчинено платником податків, а саме МПП «АГРОТЕХСЕРВІС», а тому відсутні підстави відповідно до п.201.1, ст.201 Кодексу, для складання та реєстрації податкових накладних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне».
В подальшому, позивач направив на адресу ГУ ДПС в Харківській області та ДПС України скаргу, що підтверджується поштовим відправленням №6100355310805 від 21.04.2023 року, яке міститься в матеріалах справи. У зазначені скарзі, позивач просив кожного із адресатів, в межах наданих їм повноважень: 1)Скасувати реєстрацію податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256): №№10201, 10202, 10203 від 01.02.2022 року; №№20201, 20202, 20203 від 02.02.2022 року; №№30201, 30202, 30203 від 03.02.2022 року; №№40201, 40202, 40203, 40204, 40205 від 04.02.2022 року; №№70201, 70202, 70203, 70204 від 07.02.2022 року; №№80201, 80202, 80203, 80204, 80205, 80206 від 08.02.2022 року; №№90201, 90202, 90203, 90204, 90205 від 09.02.2022 року; №№140201, 140202, 140203, 140204 від 14.02.2022 року; №№150201,15202,150203,150204 від 15.02.2022 року; №№160201, 160202, 160203, 160204 від 16.02.2022 року; №№170201, 170202, 170203, 170204 від 17.02.2022 року; №№180201, 180202, 180203, 180404 від 18.02.2022 року; №№30235 від 03.02.2022 року; №80235 від 08.02.2022 року; №90235 від 09.02.2022 року; №100235 від 10.02.22 року; №110235 від 11.02.22 року; 2) Державній податковій службі України здійснити коригування даних електронного рахунку МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256) по збільшенню сум податку, на яку МПП «Агротехсервіс» (код ЕДРПОУ 23757256) має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме на 5185243,56 грн.
У відповідь, листом №25939/6/20-40-04-11-14 від 15.05.2023 року ГУ ДПС в Харківській області повідомило МПП «Агротехсервіс», що питання висвітлені у зверненні платника податків відноситься до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Враховуючи вказане, звертаючись з адміністративним позовом позивач не посилається на незаконність дій відповідача щодо реєстрації податкових накладних, а посилається на те, що позивачу безпідставно відмовили у скасуванні рішень ГУ ДПС у Харківській області про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних складених від імені МПП «Агротехсервіс».
Таким чином, позивач дізнався про своє порушене право з дня складання контролюючим органом акту №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року, яким було встановлено, що позивач не здійснював постачання товарів та не отримував грошових коштів по зареєстрованим податковим накладним виписаним на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», у зв`язку з чим 14.07.2023 року був поданий позов, а тому позивач не пропустив шестимісячний строк звернення з цим позовом до суду.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Згідно з пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
У відповідності до пункту 198.3 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Тобто, необхідною умовою для відображення як податкового зобов`язання, так і податкового кредиту з податку на додану вартість у податковій звітності є факт реалізації/придбання товарів та послуг з метою їх використання в господарській діяльності.
За приписами пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.
У пункті 200-1.7 статті 200-1 ПК України визначено, що кошти, зараховані на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, та погашення податкового боргу з податку на додану вартість.
Таким чином, система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому сума, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, обраховується за визначеною у пункті 200-1.3 статті 200-1 ПК України формулою. Недостатність таких коштів покривається зарахуванням коштів з власного поточного рахунку платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Наведене свідчить про те, що реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на певну суму автоматично зменшує таку саму суму, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні, тобто призводить до зміни майнового стану платника податку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 затверджений Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, який визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків (далі - Порядок №569).
Згідно з пунктом 4 Порядку №569 рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який перераховуються кошти відповідно до пункту 200-1.4 статті 200-1 Податкового кодексу України (далі - Кодекс). Електронний рахунок відкривається платнику податку Казначейством автоматично на безоплатній основі.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.
Пунктом 5 Порядку №1246 встановлено, що постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення.
Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).
У відповідності до пункту 6 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» та «Про електронні документи та електронний документообіг». Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Пунктом 12 Порядку 1246 встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється розшифрування та проводяться перевірки, в тому числі щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування
Між тим, як вбачається з матеріалів справи, що директором МПП «Агротехсервіс» заперечувалось створення ним податкових накладних по взаємовідносинах з контрагентами: ТОВ «Зразкове» (код ЄДРПОУ 03749098) та ТОВ «Урожайне» (код ЄДРПОУ 37390142). Також, у податковій декларації з ПДВ за відповідний період МПП «Агротехсервіс» не задекларував податкове зобов?язання в розмірі 5 185 243,56 грн. та звернувся до податкового органу із проханням провести документальну перевірку.
Крім того, в акті №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року, складений за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки МПП «Агротехсервіс» контролюючий орган дійшов висновку про те, що відповідно до п. 187.1, ст.187 Кодексу у МІН «АГРОТЕХСЕРВІС» відсутні підстави для виникнення податкових зобов?язань по взаємовідносинам з ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», а отже відсутні підстави відповідно до п.201.1, ст.201 Кодексу, для складання та реєстрації податкових накладних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне».
Колегія суддів зазначає, що діяльність МПП «Агротехсервіс» була призупинена з 1 квітня 2022 року до повної де окупації території у зв?язку з проведенням бойових дій на території села Василенкове та повному блокуванні військами російської федерації, що несе небезпеку життю та здоров?ю працівників, що підтверджується Наказом №138 від 01.04.2022 року.
Згідно до Наказу №139 від 01.12.2022 роботу підприємства МПП «Агротехсервіс» відновлено з 1 грудня 2022 року.
Листом Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області від 06.03.2022 року, повідомлено, що с. Василенкове, яке входить до Шевченківської селищної територіальної громади, згідно переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, перебувало в тимчасовій окупації в період з 26.02.2022 року по 08.09.2022 року і на теперішній час перебуває на території можливих бойових дій.
Так, в період з 24.02.2023року по вересень 2022року МПП «Агртехсервіс», знаходилось під окупацією, внаслідок збройної агресії російської федерації, що є загальновідомим фактом не потребуючим доведенню.
Також, позивач неодноразово звертався до контролюючого органу з листами про факт незаконного здійснення реєстрації оскаржуваних податкових накладних та скасування них.
Так, актом перевірки №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року встановлено, що листом від 17.04.2023 року №38 (вх. ГУ ДПС у Харківській області 27600/6 від 17.04.2023 року) МПП «Агротехсервіс» надало відповідь ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в які зазначено, що від імені МПП «Агротехсервіс» до відокремленого пункту реєстрації ТОВ «Центр сертифікації ключів України» в м. Дніпро звернувся особисто ОСОБА_1 . Сертифікат було сформовано 30.06.2022 року. Документи які було надано в ТОВ «Центр сертифікації ключів України» 30.06.2022 року від імені ОСОБА_1 не відповідають документам які надані підприємством МПП «Агротехсервіс», а саме: надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» наказ від 11.03.1999 року №06 про призначення директора МПП «Агротехсервіс» ОСОБА_1 , а до перевірки наданий наказ від 01.02.2019 року №16а «про перевід з посади генерального директора на посаду директора» ОСОБА_2 та надано до ТОВ «Центр сертифікації ключів України» паспорт (старого зразка) серії МК №106454 виданий 1996 року ОСОБА_1 , а до перевірки наданий паспорт нового зразка № 007128383 виданий 25.11.2021 року ОСОБА_1 .
Таким чином, на підставі наказу від 11.03.1999 року №06 та паспорту (старого зразка) серії НОМЕР_1 виданий 1996 року ОСОБА_1 30.06.2022 було сформовано кваліфікований сертифікат підписувача ЕП, яким були підписані податкові накладні зареєстровані в період з 04.07.2022 по 05.07.2022, між тим, вказані документи відрізняються від оригіналів документів.
Крім того, податковий орган в акті перевірки №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 вказав, що МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» не здійснювало постачання товарів (робіт, послуг) та не отримувало грошових коштів по зареєстрованим податковим накладним, виписаним на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», а тому, відповідно до п.187.1. ст.187 Кодексу у МПП «АГРОТЕХСЕРВІС» відсутні підстави для виникнення податкових зобов?язань по взаємовідносинам з ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», а отже відсутні підстави відповідно до п.201.1, ст.201 Кодексу для складання та реєстрації податкових накладних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», перелік яких наведено в розділі 3.1.1 акту перевірки. (а.с.121 т.1)
Таким чином, не підтверджено, що здійснення господарської діяльності та вчинення реєстрація податкових накладних виписаних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне» було вчинено належним платником податків, а саме МПП «АГРОТЕХСЕРВІС».
Враховуючи вказане, у позивача були відсутні підстави відповідно до п.201.1, ст.201 Кодексу, для складання та реєстрації податкових накладних на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне» у зв`язку з тим, що позивач не здійснював постачання товарів та не отримував грошових коштів по зареєстрованим податковим накладним виписаним на підприємства ТОВ «Зразкове» і ТОВ «Урожайне», що підтверджено контролюючим органом в акті №11574/20-40-07-01-03/23757256 від 28.04.2023 року.
Колегія суддів зазначає, що факт реєстрації спірних електронних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від імені позивача особою (особами), яка (які) не є органом, що діє відповідно до статуту позивача та закону, чи уповноваженою таким органом особою на вчинення зазначених дій, призвів до автоматичного списання коштів з рахунку позивача, на які він має право зареєструвати дійсні податкові накладні, чим порушено право позивача на вільне розпорядження власними коштами.
Навіть за відсутності підстав та доказів вважати, що контролюючий орган після надходження до нього на реєстрацію податкових накладних, поданих від імені позивача, неналежно виконав такі дії як: шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі, перевірка електронного цифрового підпису та визначення відповідності електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, сам факт реєстрації електронних податкових накладних в ЄРПН від імені позивача особою (особами), яка (які) не є органом, що діє відповідно до статуту позивача та закону, чи уповноваженою таким органом особою на вчинення зазначених дій, призвів до автоматичного списання коштів з рахунку позивача, що мало наслідком порушення права позивача на вільне розпорядження власними коштами. Тому таке порушене право мало бути відновлене податковим органом шляхом відновлення становища, яке існувало до порушення права, а саме: шляхом виключення податкових накладних з ЄРПН та поновлення реєстраційної суми, що була зменшена внаслідок незаконної реєстрації таких накладних.
Відсутність законодавчо визначеної процедури вилучення незаконних або помилково направлених засобами електронного зв`язку податкових накладних не може бути підставою для відмови платнику податку у поновленні його порушених прав.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 18.03.2021 у справі № 520/984/19, від 21.03.2023 у справі №822/2093/17.
Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України, захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Так, Верховний Суд у постанові від 21.03.2023 року по справі №822/2093/17, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що позовні вимоги щодо скасування реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають задоволенню. Крім того, зважаючи на природу і підстави даного спору, оскільки спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність з боку суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення- «колегія суддів вважає обґрунтованими вимоги про зобов`язання ДФС України здійснити відповідні коригування даних електронного рахунку №37516000197421 в Системі електронного адміністрування ПДВ, зокрема відновити/збільшити суму податку, на яку ТОВ «ЮБІ» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на 1 486 140,00 грн.»
Таким чином, враховуючи позицію Верховного Суду у справі №822/2093/17, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що з метою ефективного відновлення порушеного права МПП «Агротехсервіс», Державною податковою службою України, як центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, необхідно здійснити відповідні коригування даних електронного рахунку МПП «Агротехсервіс» в Системі електронного адміністрування ПДВ, зокрема відновити/збільшити суму податку, на яку МПП «Агротехсервіс» має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 5 185 243,56грн.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про часткове задоволення позову.
Колегія суддів вважає необґрунтованими посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 01 липня 2020 року по справі №640/13478/19, оскільки правовідносини у даних справах не є подібними, а тому такі висновки Верховного Суду у наведеній вище справі не є релевантними до спірних правовідносин.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain), серія A, 303-A, п. 29).
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.
Відповідно до ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.
Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу-без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається..
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.11.2023 по справі № 520/18361/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Я.М. МакаренкоСудді С.П. Жигилій Л.В. Любчич Повний текст постанови складено 09.08.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120922220 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні