ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
05.08.2024Справа № 910/15777/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Пукаса А.Ю., за участю секретаря судового засідання Салацької О.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (вул. Пауля Целана, 6, м. Чернівці, Чернівецька обл., 58000; ідентифікаційний код 42102122)
про стягнення 1 784 153,10 грн.
Представник сторін:
від позивача: Шевчук Віталій
від відповідача: Прилєпов Олександр
РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ
1. Стислий виклад позиції Позивача
До Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (далі за текстом - ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія», Позивач) до Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі за текстом - ПрАТ «НЕК «Укренерго», Відповідач) про стягнення інфляційних втрат - 234 695, 64 грн, 3 % річних - 1 549 457, 46 грн, 23 694 841, 78 грн - пені та 15 255 149, 79 грн - штрафу за неналежне виконання договору про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел від 01.07.2019 № 0285-09021 (далі за текстом - Договір) та норм чинного законодавства.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги Позивач зазначає, що Відповідач неналежним чином виконав умови Договору та пункту 13.4 глави 13 Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії (далі за текстом - Порядок) у зв`язку з чим допустив прострочення оплати вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої за період березень 2022 - вересень 2022, лютий - червень 2023.
Зазначене вище призвело до прострочення виконання Відповідачем грошового зобов`язання та підстав для нарахування штрафних санкцій, 3 % річних та інфляційних втрат.
В подальшому Позивачем подано заяву про зменшення розміру позовних вимог до суми нарахованих 3 % річних та інфляційних втрат в розмірі 1 784 153,10 грн.
2. Стислий виклад позиції Відповідача
Із поданих Відповідачем заперечень вбачається, що останній заперечує щодо задоволення позовних вимог оскільки у Відповідача недостатньо коштів на рахунку передачі для даного цільового призначення, зокрема, у зв`язку із існуванням заборгованості Позивача за іншим договором про надання послуг з передачі електричної енергії на суму 304 159 011, 91 грн.
Відповідач зазначає, що його вини у не сплаті за Договором немає, а відтак і відсутні підстави для його відповідальності та стягнення 3 % річних та інфляційних втрат, які Відповідач просить суд зменшити на 99 %.
3. Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 06.11.2023.
01.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшов відзив на позовну заяву.
06.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.
У підготовчому засіданні 06.11.2023 судом оголошено перерву до 13.11.2023.
10.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання Відповідача про продовження строку на подання заперечень на відповідь на відзив.
13.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання Відповідача про зменшення розміру позовних вимог та клопотання про зупинення провадження у справі.
У підготовчому засіданні 13.11.2023 судом продовжено Відповідачу строк на подання заперечень на відповідь на відзив, зафіксовано технічну неможливість приєднання представника Позивача до засідання в режимі відеоконференції у зв`язку з чим підготовче засіданні відкладено на 27.11.2023.
16.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшли заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву.
24.11.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшли додаткові пояснення Позивача.
У підготовчому засіданні 27.11.2023 судом оголошено перерву до 04.12.2023.
01.12.2023 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшли заперечення Позивача на клопотання про зупинення провадження у справі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.12.2023 задоволено клопотання ПрАТ «НЕК «Укренерго» про зупинення провадження у справі та зупинено провадження у справі № 910/15777/23 до закінчення перегляду об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду в касаційному порядку судового рішення у справі № 911/1359/22.
13.05.2024 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання Позивача про поновлення провадження у справі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.05.2024 клопотання ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» про поновлення провадження у справі задоволено, провадження у справі поновлено, підготовче засідання призначено на 10.06.2024.
10.06.2024 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання Позивача про зменшення розміру позовних вимог в частині суми пені - 23 694 841, 78 грн та штрафу - 15 255 149, 79 грн.
У підготовчому засіданні10.06.2024 оголошено перерву до 24.06.2024.
У підготовчому засідання 24.06.2024 судом прийнято до розгляду заяву Позивача про зменшення розміру позовних вимог до суми 1 784 153,10 грн., а подальший розгляд справи здійснюватиметься з її урахуванням.
У підготовчому засіданні 24.06.2024 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.07.2024.
У судовому засіданні 15.07.2024 судом оголошено перерву до 22.07.2024.
У судовому засіданні 22.07.2024 судом оголошено перерву до 05.08.2024.
02.08.2024 через загальний відділ діловодства до Господарського суду міста Києва надійшли додаткові пояснення Позивача, до якого надано уточнений розрахунок нарахування 3 % річних та інфляційних втрат.
У судовому засіданні 05.08.2024, представник Позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Представник Відповідача заперечував щодо задоволення позову.
Таким чином, заслухавши вступні слова представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, у судовому засіданні 05.08.2024 відповідно до статті 240 Господарського процесуального кодексу України (далі за текстом - ГПК України) судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
01.07.2019 між Позивачем та Відповідачем укладено Договір, відповідно до пунктів 1.1, 1.2 якого для забезпечення покриття економічно обґрунтованих витрат постачальник послуг на виконання спеціальних обов`язків із закупівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом надає замовнику послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі - послуга) в обсязі та на умовах, визначених цим договором. Замовник сплачує постачальнику послуг вартість наданих послуг відповідно до умов цього договору.
Згідно з пунктом 2.1 Договору вартість та порядок оплати послуги визначаються відповідно до вимог Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 за № 641 (далі - Порядок), у розрахунковому періоді та відповідно до фактичних обсягів купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом постачальником послуг.
За умовами п. 3.1 Договору постачальник послуг зобов`язаний, зокрема:
1) здійснювати розрахунок вартості послуги виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку;
2) затверджувати вартість послуги у Регулятора відповідно до глав 11 та 12 Порядку;
5) повідомляти замовника про обставини, що зумовлюють проведення перерахунку вартості послуги, передбаченого пунктом 2.1 глави 2 цього Договору;
6) повідомляти про вартість послуги, визначену в розрахунковому періоді;
7) надавати послугу.
За умовами пункту 3.3 Договору (з урахуванням змін, внесених Додатковою угодою від 20.03.2020 до Договору) замовник зобов`язаний, зокрема:
1) приймати послугу, яку надає постачальник;
4) у повному обсязі здійснювати оплату послуги, розрахованої постачальником послуг та затвердженої Регулятором;
5) повертати підписаними та належним чином оформленими акти приймання-передачі послуг (що є додатком 1 до цього Договору) та акти коригування до акту приймання-передачі наданих послуг (додаток 2 до цього Договору) протягом 5 днів з дня їх отримання;
6) проводити оплату вартості послуги виключно у грошовій формі.
Згідно пункту 4.1 Договору сторони цього Договору несуть відповідальність за невиконання чи неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до пункту 6.1 Договору, під час виконання умов цього Договору, а також вирішення питань, що не обумовлені цим Договором, сторони керуються чинним законодавством України, зокрема Законом України «Про ринок електричної енергії».
Відповідно до пункту 6.6 Договору, сторони здійснюють обмін інформацією в рамках цього Договору з використанням електронного документообігу та з метою контролю цілісності і достовірності інформації, яка передається в електронному вигляді, а також для підтвердження її авторства, сторони забезпечують наявність кваліфікованого електронного цифрового підпису. Для цього сторонами шляхом переговорів обираються шляхи та інструменти з вибору відповідних інтерфейсів.
Згідно з пунктом 7.1 Договору (з урахуванням змін, внесених Додатковою угодою № 6 від 06.10.2023 до Договору) цей Договір набирає чинності з 01.07.2019 та діє до 31.12.2023.
Позивач зазначає, що станом на дату звернення до суду з позовом спір у сторін виник з огляду на порушення Відповідачем строків оплати за надану Позивачем послугу за період березень - вересень 2022, лютий - червень 2023.
Суд зазначає, що Відповідачем не заперечуються обсяги та якість наданих послуг за спірний період згідно даних Позивача, а відтак такі обставини є встановлені судом належним чином.
Позивач посилаючись на положення пункту 13.4 глави 13 Порядку зазначає, що 100 % оплати вартості наданої послуги відповідно до акта приймання - передачі здійснюється протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ПУП у розрахунковому місяці.
Судом встановлено, що за період березень 2022 року - вересень 2022 року, лютий - червень 2023 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг затверджено вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії в наступному порядку.
Постановою НКРЕКП від 13.05.2022 № 487 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у березні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 27 285 740,97 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 32 742 889,16 грн.
Постановою НКРЕКП від 31.05.2022 № 559 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у квітні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 26 843 760,96 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 32 212 513,15 грн.
Постановою НКРЕКП від 28.06.2022 № 652 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у травні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 39 657 200,42 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 47 588 640,50 грн.
Постановою НКРЕКП від 26.07.2022 № 820 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у червні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 39 494 704,56 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 47 393 645,47 грн. (постанова КРЕКП від 26.07.2022 року № 820 додається).
Постановою НКРЕКП від 30.08.2022 № 1053 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у липні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 34 243 474,92 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 41 092 169,90 грн.
Постановою НКРЕКП від 30.09.2022 № 1239 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у серпні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 24 421 485,23 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 29 305 782, 28 грн.
Постановою НКРЕКП від 25.10.2022 № 1354 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у вересні 2022 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 13 281 112,79 грн (без ПДВ), сума з ПДВ 15 937 335, 35 грн.
Постановою НКРЕКП від 22.03.2023 № 522 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у лютому 2023 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 15 204 671,33 грн (без ПДВ), сума з ПДВ 18 245 605,60 грн.
Постановою НКРЕКП від 25.04.2023 № 761 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у березні 2023 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 30 960 145.52 грн (без ПДВ), сума з ПДВ 37 152 174,62 грн.
Постановою НКРЕКП від 23.05.2023 № 958 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у квітні 2023 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 29 647 202,83 грн (без ПДВ), сума з ПДВ складає 35 576 643,40
Постановою НКРЕКП від 28.06.2023 № 1177 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальниками універсальних послуг у травні 2023 року, зокрема, для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 49 529 031,84 грн. (без ПДВ), сума з ПДВ складає 59 434 838,21 грн.
Постановою НКРЕКП від 25.07.2023 № 1383, із врахуванням змін, що були внесені постановою НКРЕКП від 08.08.2023 року № 1473 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої постачальником універсальних послуг у червні 2023, зокрема для ТОВ «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» у розмірі 45 115 179, 97 (без ПДВ), сума з ПДВ складає 54 138 215, 96 грн.
Із врахуванням постанови НКРЕП «Про особливості визначення обсягу та проведення розрахунків за вироблену електричну енергію енергогенеруючими установками приватних домогосподарств під час дії в Україні воєнного стану» від 26.04.2022 № 396, постанови НКРЕКП «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 396» від 17.05.2022 № 509, а також постанови НКРЕКП № 153 від 30.01.2023 Позивач зазначає, що Відповідач повинен був забезпечити оплату вартості послуг із врахуванням визначених постановами строків та здійснити оплату у повному розмірі у строки, визначені пунктом 13.4 Порядку.
Згідно наданого Позивачем розрахунку (уточненого) судом встановлено, що Позивачем нараховано інфляційні втрати - 18 245, 61 грн, 3 % річних - 1 378 005, 85 грн окремо по кожному простроченому платежу за період березень - серпень 2022, лютий - червень 2023.
Судом встановлено, що матеріали справи не містять доказів належного виконання Відповідачем зобов`язань за Договором в частині дотримання ним строків оплати послуг Позивача.
Згідно поданого відзиву, Відповідач є оператором системи передачі, тобто юридичною особою, відповідальною за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії.
Витрати оператора системи передачі, що здійснюються ним у разі покладення на нього спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, включені законодавцем до тарифу на послуги з передачі електричної енергії як окрема складова.
На виконання умов договорів про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, Відповідач поніс передбачені структурою тарифу витрати повністю. Грошові кошти, що передбачені структурою тарифу у 2022 році, були перераховані Відповідачем постачальникам універсальних послуг відповідно до вимог чинного законодавства.
Встановлення витрат на виконання спеціальних обов`язків в іншому розмірі, аніж це передбачено структурою тарифу на передачу електричної енергії, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено.
Покриття витрат оператора системи передачі на виконання спеціальних обов`язків з інших джерел, аніж з тарифу на послуги з передачі електричної енергії та поза розміром, ніж це встановлено у затвердженому НКРЕКП тарифі, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено.
Використання коштів на цілі або у розмірах, не передбачених встановленою структурою тарифу, є нецільовим використанням коштів.
Заборгованість за Договором виникла у Відповідача, зокрема, через несплату позивачем отриманих послуг з передачі електричної енергії. Затримка в оплаті була наявна у відповідача виключно внаслідок недостатності коштів на рахунку передачі. Спрямовувати на оплату послуг кошти, отримані від надання інших послуг, Відповідач не може.
Згідно доводів Відповідача, оскільки він не користується коштами, належними до сплати Позивачу, його вина відсутня у затримці оплати послуг, отже відповідальність за порушення зобов`язання не настає, відтак відсутні підстави для задоволення позовних вимог про стягнення інфляційних втрат та 3% річних.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА МОТИВИ, З ЯКИХ ВИХОДИТЬ СУД
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є, договори та інші правочини.
Проаналізувавши зміст укладеного між сторонами Договору, суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою є договором надання послуг.
Відповідно до частиною 1 статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно з частиною 1 статті 903 ЦК України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Закон України «Про ринок електричної енергії» визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Пунктом 55 частини першої статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії.
Приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (Відповідач) є оператором системи передачі (далі - ОСП).
Відповідно до пункту 23 частини 1 статті 33 Закону України «Про ринок електричної енергії» (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) оператор системи передачі виконує покладені на нього спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.
Оператор системи передачі відповідно до цього Закону виконує функції, пов`язані з покладенням на нього спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільного інтересу із збільшення частки виробництва енергії з альтернативних джерел, підвищення ефективності комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, інших спеціальних обов`язків (частина 8 статті 33 Закону України «Про ринок електричної енергії»).
Відповідно до частини 1, 2 статті 62 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що з метою забезпечення загального економічного інтересу в електроенергетичній галузі України, необхідного для задоволення інтересів громадян, суспільства і держави, та забезпечення сталого довгострокового розвитку електроенергетичної галузі і конкурентоспроможності національної економіки України на учасників ринку відповідно до цієї статті можуть бути покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.
До спеціальних обов`язків, що покладаються на учасників ринку електричної енергії відповідно до цього Закону для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, належать, зокрема, забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Спеціальні обов`язки із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії покладаються, зокрема, на постачальників універсальних послуг, оператора системи передачі, на строк дії підтримки виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії, які за результатами аукціону набули право на підтримку.
Згідно з абзацем 3 частини 6 статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії визначається у відповідні розрахункові періоди як різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за «зеленим» тарифом, та її вартістю, розрахованою за цінами ринку "на добу наперед". Розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії здійснюється постачальником універсальних послуг відповідно до порядку купівлі електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, з урахуванням доходу постачальника універсальних послуг від продажу гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії. Вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії затверджується Регулятором (НКРЕКП).
Отже, згідно положень статей 33, 62, 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» на Відповідача, який є оператором системи передачі об`єднаної енергетичної системи України, та Позивача, який виконує функції постачальника універсальних послуг, Законом покладено спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, зокрема: спеціальні обов`язки із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел.
Постановою НКРЕКП від 26.04.2019 за № 641 (із змінами) затверджено Порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел (далі - Порядок), який поширюється на виробників електричної енергії за «зеленим» тарифом, кандидатів у такі виробники, переможців аукціону, гарантованого покупця, постачальників електричної енергії, що виконують функцію постачальника універсальних послуг (далі - ПУП), оператора системи передачі (далі - ОСП) та адміністратора комерційного обліку (пункт 1.2 глави 1 Порядку).
Відповідно до пункту 3.1 глави 3 Порядку (в редакції, чинній у спірний період), на гарантованого покупця, ПУП та ОСП на строк, визначений законодавством, покладаються спеціальні обов`язки із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Відповідно до пункту 3.2 глави 3 Порядку, для надання послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел гарантований покупець або ПУП укладають з ОСП договір про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел відповідно до типової форми, затвердженої постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641.
Як встановлено судом, між сторонами склались правовідносини, пов`язані із наданням послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, на підставі Договору.
Пунктом 2.1 Договору визначено, що вартість та порядок оплати послуги визначаються відповідно до вимог Порядку у розрахунковому періоді та відповідно до фактичних обсягів купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом постачальником послуг.
Відповідно до п. 13.4 глави 13 Порядку (в редакції, яка була чинна у спірний період): ОСП здійснює 100 % оплату ПУП вартості наданої послуги відповідно до акта приймання-передачі протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ПУП у розрахунковому місяці.
Відповідно до пункту 1 частини 4 постанови НКРЕКП «Про особливості визначення обсягу та проведення розрахунків за вироблену електричну енергію генеруючими установками приватних домогосподарств під час дії в Україні воєнного стану» від 26.04.2022 № 396 ОСП має здійснювати оплату ПУП вартості наданої послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі - Послуга), на період дії воєнного стану в Україні, а також протягом 60 днів після його припинення чи скасування, згідно з Порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, з урахуванням таких особливостей у кожному розрахунковому періоді (календарний місяць) перераховувати ПУП кошти в обсягах податкових зобов`язань відповідного ПУП у розмірі не менше 19,5% від вартості виробленої електричної енергії з альтернативних джерел енергії генеруючими установками приватного домогосподарства понад власне споживання (далі - сума податкових зобов`язань), яка розраховується як сума добутків обсягу купленої у споживача електричної енергії виробленої генеруючими установками приватного домогосподарства та відповідного «зеленого» тарифу.
Постановою НКРЕКП «Про внесення змін до постанов НКРЕКП від 26.04.2022 № 396» від 17.05.2022 № 509 визначено, що зазначені у цьому підпункті перерахування здійснюються ОСП у рахунок оплати вартості наданої ПУП Послуги відповідно до актів приймання-передачі Послуги не пізніше 55 днів після закінчення відповідного розрахункового періоду, що становить календарний місяць (крім лютого 2022 року)».
30.01.2023 Постановою НКРЕКП № 153 визнано такою, що втратила чинність, постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 26.04.2022 № 396 «Про особливості визначення обсягу та проведення розрахунків за вироблену електричну енергію генеруючими установками приватних домогосподарств під час дії в Україні воєнного стану» (зі змінами).
Пунктом 2 вказаної постанови зобов`язано оператора системи передачі забезпечити повну оплату ПУП вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ПУП у 2022 році:
за березень - до 20.03.2023;
за квітень - до 20.04.2023;
за травень - до 20.05.2023;
за червень - до 20.06.2023;
за липень - до 20.07.2023;
за серпень - до 20.08.2023;
за вересень - до 20.09.2023;
за жовтень - до 20.10.2023;
за листопад - до 20.11.2023;
за грудень - до 20.12.2023.
З огляду на встановлені судом вище дати затвердження постановами НКРЕКП тарифів на послуги за спірний період та враховуючи положення пункту 13.4 Порядку, зобов`язання у Відповідача з оплати є таким, що настало:
- за березень 2022 в частині суми 21 192 708, 92 грн - 20.03.2023;
- за квітень 2022 в частині суми 20 795 147, 23 грн - 20.04.2023;
- за травень 2022 в частині суми 30 621 720, 46 грн - 20.05.2023; в частині суми 15 310 855, 23 грн - 22.05.2023;
- за червень 2022 в частині суми 30 475 628, 62 грн - 20.06.2023; в частині суми 15 396 476, 21 грн - 01.08.2021; в частині суми 6 396 476, 71 грн - 31.08.2023;
- за липень 2022 в частині суми 24 638 591, 68 грн -20.07.2023;
- серпень 2022 в частині суми 15 701 384, 02 грн - 20.08.2023;
- за лютий 2023 в частині суми 18 245 605, 60 грн - 28.03.2023; в частині суми 9 122 802, 80 грн - 29.03.2023; в частині суми 9 021 382, 26 грн - 21.04.2023;
- за березень 2023 в частині суми 37 152 174, 62 грн - 29.04.2023;
- за квітень 2023 в частині суми 17 788 321, 70 грн - 30.05.2023;
- за травень 2023 в частині суми 59 434 838, 21 грн - 04.07.2023;
- за червень 2023 в частині суми 54 138 215, 96 грн - 12.08.2023.
При цьому суд зазначає, що Позивачем при здійсненні розрахунків не взято до уваги, що від 22.03.2023 строк повної оплати у Відповідача настачає за сплином саме трьох робочих днів з дня затвердження постановою НКРЕКП тарифу на надану Позивачем послугу.
Згідно з частиною 1 статті 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частинами 1 та 2 статті 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Положеннями статті 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 ЦК України).
Так, відповідно до статті 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Частиною 1 статті 614 ЦК України визначено, що особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. При цьому відсутність своєї вини відповідно до частини 2 статті 614 Цивільного кодексу України доводить особа, яка порушила зобов`язання.
З огляду на викладене вище та з огляду на відсутність доказів належної сплати Відповідачем вартості послуги зі збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, суд дійшов висновку, що Відповідачем порушено договірне зобов`язання в цій частині, що відповідно свідчить про правомірне нарахування 3 % річних та інфляційних втрат.
Відповідно до статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом
Отже, частиною другою статті 625 ЦК України визначено обов`язок боржника, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення та трьох процентів річних від простроченої суми за користування коштами.
Судом перевірено наданий Позивачем розрахунок (уточнений) та встановлено, що за послуги надані за період лютий - червень 2023 невірно вирахувано дату початку настання у Відповідача обов`язку з оплати послуги (без прив`язки до трьох робочих днів згідно пункту 13.4 Порядку) у зв`язку з чим за підрахунками суду обґрунтованими та правомірними буде нарахування інфляційних втрат - 18 245, 61 грн та 3 % річних - 1 348 424, 33 грн.
Що стосується клопотання Відповідача про зменшення розміру 3 % річних та інфляційних втрат суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Нарахування інфляційних втрат на суму боргу та трьох процентів річних відповідно до статті 625 ЦК України є мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки останні виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації боржника за неналежне виконання зобов`язання.
Подібні висновки сформульовані, зокрема, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2019 у справах № 703/2718/16-ц та № 646/14523/15-ц.
Звертаючись з вимогою про стягнення процентів річних та інфляційних за час затримки розрахунку відповідно до статті 625 ЦК України, позивач також не повинен доводити розмір дійсних майнових втрат, яких він зазнав. Тому оцінка таких втрат кредитора, пов`язаних із затримкою розрахунку, не має на меті встановлення точного їх розміру.
Відповідно до частини першої статті 233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
З огляду на наведені мотиви про компенсаційний характер заходів відповідальності у цивільному праві Велика Палата Верховного Суду у постанові 18.03.2020 у справі № 902/417/18 дійшла висновку, що, виходячи з принципів розумності, справедливості та пропорційності, суд за певних умов може зменшити розмір як неустойки, штрафу, так і процентів річних за час затримки розрахунку відповідно до статті 625 ЦК України, оскільки всі вони спрямовані на відновлення майнової сфери боржника.
При цьому суд зазначає, що згідно висновків Верховного Суду у постанові 18.03.2020 у справі № 902/417/18 зменшено може бути розмір таких відсотків річних, а не нараховані суми таких відсотків.
Відтак, оскільки Позивачем нараховано у відповідності до статті 625 ЦК України 3 % річних підстав для зменшення розміру нарахованих відсотків немає.
Крім того, суд зазначає, що вирішуючи питання зменшення нарахованих Позивачем сум 3 % річних, суд притримується того, що заходи відповідальності за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання, передбачені статтею 625 ЦК України, не є неустойкою чи штрафними санкціями, тому не можуть бути зменшені судом на підставі статті 233 ГК України, статі 551 ЦК України.
Аналогічний висновок викладено у постановах Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 03.04.2020 у справі № 920/653/19 та від 31.01.2022 у справі № 910/15116/18.
З огляду на викладене, клопотання Відповідача про зменшення розміру 3 % річних та інфляційних втрат не підлягає задоволенню.
Частинами 1-2 статті 74 ГПК України унормовано, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Відповідно до статті 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до частин 1-3 статті 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
Підсумовуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що Відповідачем прострочено виконання грошового зобов`язання за Договором за спірний період у зв`язку з чим Позивачем правомірно нараховано та заявлено до стягнення з Відповідача 3% річних та інфляційні втрати на підставі статті 625 ЦК України, а відтак позов підлягає частковому задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Kеруючись статтею 74, статтями 76-79, статтею 86, 123, 129, статтями 236-238, статтями 240 та 241 ГПК України, пунктом 1 частини 1 статті 7 Закону України « Про судовий збір», Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» - задовольнити частково.
2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вул. Симона Петлюри, буд. 25, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 00100227) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (вул. Пауля Целана, 6, м. Чернівці, Чернівецька обл., 58000; ідентифікаційний код 42102122) 3 % річних - 1 348 424 (один мільйон триста сорок вісім тисяч чотириста двадцять чотири) грн 33 коп, інфляційні втрати - 18 245 (вісімнадцять тисяч двісті сорок п`ять) грн 61 коп. та судовий збір - 20 500 (двадцять тисяч п`ятсот) грн 05 коп.
3. В задоволенні іншої частини позову відмовити.
4. Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Чернівецька обласна енергопостачальна компанія» (вул. Пауля Целана, 6, м. Чернівці, Чернівецька обл., 58000; ідентифікаційний код 42102122) з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 584 249 (п`ятсот вісімдесят чотири тисячі двісті сорок дев`ять) грн 87 коп.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення підписано: 09.08.2024
Суддя Антон ПУКАС
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120925158 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Пукас А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні