Господарський суд кіровоградської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 серпня 2024 рокуСправа № 912/1113/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.
при секретарі судового засідання Коваленко Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу №912/1113/24 від 07.05.2024
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (далі - ТОВ "ГК "Нафтогаз Україна"), код ЄДР 40121452, вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116
про стягнення 358 692 725,92 грн,
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача (в режимі відеоконференції) - адвокат Єгоров В.С., довіреність №29/12-2023/3 від 29.12.2023;
від відповідача - адвокат Руденко Т.В., довіреність № 07/01-01 від 01.01.2024.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
До Господарського суду Кіровоградської області через систему "Електронний суд" надійшла позовна заява ТОВ "ГК "Нафтогаз України" до АТ "Кіровоградгаз" з вимогами:
1. Стягнути з АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ "КІРОВОГРАДГАЗ" (код ЄДРПОУ - 03365222) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ - 40121452) кошти в розмірі 358 692 725,92 грн, в тому числі: основний борг - 190 913 005,09 грн; пеня - 117 684 860,69 грн; штраф - 23 273 736,53 грн; 3% річних - 8 044 232,23 грн; інфляційні втрати - 18 776 891,38 грн.
2. Стягнути з АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ "КІРОВОГРАДГАЗ" (код ЄДРПОУ - 03365222) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ - 40121452) суму судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем зобов`язань за Договором №101/ПГ-3271-ОГРМ від 21.06.2022 купівлі-продажу природного газу в частині сплати заборгованості за отриманий природний газ.
Ухвалою від 07.05.2024 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №912/1113/24, ухвалив справу №912/1113/24 розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 06.06.2024 - 11:00, встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
У підготовчому засіданні 06.06.2024 оголошено перерву до 02.07.2024 о 15:30 год.
25.06.2024 до господарського суд через систему "Електронний суд" від відповідача надійшло клопотання №б/н від 25.06.2024 зменшити до 1% розмірі пені, нарахованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" у справі №912/1113/24.
26.06.2024 до господарського суду через систему "Електронний суд" від позивача надійшли заперечення №б/н від 26.06.2024 на клопотання (заяву) на зменшення пені.
Ухвалою від 02.07.2024 господарський суд подовжив строк підготовчого провадження на 30 днів, закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 01.08.2024 - 11:00 год.
Відповідач у встановлений судом строк не скористався своїм правом на подання до суду відзиву на позов.
Відповідно до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
У судовому засіданні 01.08.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги, представник відповідача підтримав клопотання про зменшення пені.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини сторін.
21.06.2022 ТОВ "ГК "Нафтогаз Україна" (Продавець) та АТ "Кіровоградгаз" (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу природного газу №101/ПГ-3271-ОГРМ (далі - Договір), відповідно до п. 1.1. якого цей Договір (включаючи усі зміни та доповнення) регулює відносини Сторін щодо купівлі-продажу, передачі та прийому природного газу на умовах, встановлених цим Договором та Положенням.
На виконання умов Положення та цього Договору, Покупець гарантує приєднатися до договору про утворення балансуючої групи, де стороною відповідальною за добовий небаланс групи є ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" за типовою формою, розробленою та затвердженою ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України". (п. 1.2. Договору)
Відповідно до п. 1.3. Договору Продавець, за умови дотримання положень цього Договору та вимог Положення Покупцем, зобов`язується передати у власність Покупцю природний газ в обсягах, у строки та на умовах, що погоджені Сторонами у цьому Договорі, а Покупець зобов`язується прийняти і своєчасно сплатити вартість такого обсягу природного газу у розмірі, строки та у порядку, що визначені цим Договором.
Відповідно до п. 2.2. Договору загальний обсяг (об`єм) природного газу, що передається за цим Договором, складається із:
2.2.1. Обсяг І (фіксований) обсяг нормативних втрат та виробничо-технологічних витрат, погоджених НКРЕКП на період з 1 червень 2022 року та протягом дії воєнного стану, а також шести місяців після його припинення або скасування. Погоджений НКРЕКП Обсяг І на період з 1 червня 2022 по 30 вересня 2022 складає: 1 852,810 тис.куб.метрів (Один мільйон вісімсот п`ятдесят дві тисячі вісімсот десять куб.метрів), в тому числі по місяцях (далі також Періоди передачі) (тис.куб.м.): Червень 2022 р. - 379,230, Липень 2022 р. 364,990, серпень 2022 р. - 396,440, вересень 2022 р. - 712,150, Всього 1 852,810.
Для встановлення Обсягу І на наступні Періоди постачання Сторони підписують додаткову угоду до цього Договору на підставі підтверджених НКРЕКП обсягів природного газу.
2.2.2. Обсяг ІІ обсяг втрат, зумовлених воєнними діями та понесених у зв`язку із запобіганням/врегулюванням гуманітарних кризових ситуацій, що розраховуються відповідно до методики визначення вартості втрат (витоку) природного газу у разі пошкодження газопроводів та газорозподільних станцій, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, розробленої на виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. №326 "Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації". Замовлення Обсягу ІІ здійснюється в порядку, встановленому цим Договором.
2.2.3. Обсяг ІІІ обсяг понаднормованих втрат та виробничо-технологічних витрат на період з 1 червня 2022 та протягом дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення або скасування, за винятком обсягів І і II.
Згідно з п. 3.1. Договору Продавець передає Покупцеві природний газ у порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі. Перехід права власності на природний газ відбувається на умовах, передбачених цим Договором.
Відповідно до п. 3.10. Договору після закінчення Періоду передачі, у якому була здійснена передача газу, але не пізніше 14-го числа місяця, наступного за Періодом передачі, якщо інше не передбачено Договором, Продавець складає, підписує, скріплює своєю печаткою (за наявності) Комерційні акти щодо Обсягу І, Обсягу ІІ та Обсягу ІІІ та направляє на підпис Покупцю: на поштову адресу Покупця, вказану у Розділі 12 цього Договору, рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення або поштовим відправленням з оголошеною вартістю (цінним листом), або надаються нарочно під підпис в отриманні, або шляхом направленням Комерційних актів, скріплених кваліфікованим електронним підписом Продавця, шляхом електронного документообігу із направленням копії такого акту на електронну адресу Покупця, вказану у Розділі 12 цього Договору.
При цьому для підписання та обміну електронними документами Сторони цього Договору використовують, зокрема, систему обміну електронним документами "M.E.Doc". Сторони цим підтверджують, що визнають форми електронних документів, в яких підтверджені описані в них господарські операції, з використанням спеціалізованих програмних рішень, та зобов`язується слідкувати за надходженням електронних документів та своєчасно здійснювати їх приймання, перевірку, підписання з використанням КЕП та повернення іншій Стороні. Електронні документи вважаються підписаними і набирають чинності з моменту, зазначеного в конкретному електронному документі, іншому документі, на виконання якого він підписується, або в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Покупець повертає підписані Комерційні акти щодо Обсягу І, Обсягу ІІ, Обсягу ІІІ протягом 5-ти календарних днів з моменту їх отримання. (п. 3.10.1. Договору)
Згідно з п. 3.11. Договору Сторони на підставі ч. 3. ст. 207 та ст. 627 Цивільного кодексу України домовилися про можливість підписання в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису Комерційних актів, первинної бухгалтерської документації, актів звірки взаєморозрахунків та інших документів, пов`язаних із виконанням Договору.
У разі ненадання підписаного Покупцем Комерційного акту щодо Обсягу І, Обсягу ІІ, Обсягу ІІІ у визначений Договором строк, такий акт вважається підписаним Покупцем. (п. 3.13.)
Відповідно до п. 4.3. Договору Покупець здійснює розрахунок за реалізовані обсяги природного газу в розрахунковому періоді не пізніше ніж 30 (тридцять) днів після закінчення розрахункового періоду.
У випадку виникнення у Покупця заборгованості за цим Договором, Продавець має право зарахувати грошові кошти, отримані від Покупця в поточному Періоді передачі, незалежно від призначення платежу, в рахунок погашення існуючої заборгованості Покупця. (п. 4.7. Договору)
Відповідно до п. 6.1. Договору за невиконання або неналежне виконання своїх Договірних зобов`язань Сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та Договором.
Згідно з п. 6.3. Договору за порушення Покупцем строків проведення розрахунків за природний газ, визначених Договором, крім суми заборгованості з урахуванням встановленого індексу інфляції та трьох відсотків річних за весь час прострочення, Покупець, на письмову вимогу Продавця не пізніше ніж 15 днів з моменту її отримання, зобов`язаний сплатити на користь Продавця пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, а у випадку порушення Покупцем строків оплати за природний газ більше ніж на 5-ть (п`ять) робочих днів, Покупець зобов`язаний сплатити на користь Продавця додатково штраф, розмір якого становить 10% (десять відсотків) від суми простроченого платежу.
Сторони дійшли згоди, що нарахування штрафних санкцій не обмежується строком, встановленим ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України, та здійснюється за весь період прострочення виконання зобов`язань. (п. 6.11. Договору)
Відповідно до п. 9.1. Договору Сторони, підписуючи Договір, підтверджують, що визнають форми електронних документів, що будуть укладатись Сторонами під час дії цього Договору, з дотриманням вимог щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису (далі КЕП)/ електронного цифрового підпису (ЕЦП) та печатки (за наявності) засобами телекомунікаційного зв`язку, підписані з використанням спеціалізованих програмних рішень, зокрема, системи обміну електронним документами "M.E.Doc", Вчасно, тощо.
Згідно з п. 9.2.-9.3. Договору перелік документів, які Сторони можуть укладати в електронній формі в тому числі, але не виключно: а) цей Договір, додаткові угоди, що укладаються в період дії Договору і передбачають внесення будь-яких змін до його умов, додатки до Договору/додаткових угод; б) акти приймання-передачі природного газу (Комерційний акт); в) рахунки-фактури (рахунки) на оплату; г) листи, повідомлення, заяви та інші документи, які мають або можуть подаватися Сторонами з метою виконання цього Договору. Кожна Сторона зобов`язана слідкувати за надходженням електронних документів та своєчасно здійснювати їх приймання, перевірку, підписання з використанням КЕП та повернення іншій Стороні.
Сторони домовилися, що електронні документи, якщо вони підписані з використанням КЕП, мають повну юридичну силу, породжують права та обов`язки для Сторін, можуть бути представлені до суду в якості належних доказів та визнаються рівнозначними документам, що складаються на паперовому носієві. (п. 9.7. Договору)
Цей Договір укладений Сторонами з відкладальною умовою відповідно до ч. 1 ст. 212 ЦК України та набуває чинності з дати надання Покупцем одного з видів забезпечення виконання своїх платіжних зобов`язань за Договором у порядку та відповідно до підпункту 2.1.1. пункту 2.1. цього Договору, та діє впродовж дії воєнного стану, а також протягом шести місяців після його припинення або скасування, а в частині здійснення розрахунків між Сторонами до їх повного та належного здійснення. (п. 10.1. Договору)
Відповідно до ст. 631 Цивільного кодексу України, умови цього Договору поширюють свою дію на відносини, що фактично склалися між Сторонами до його укладення, а саме з 01 червня 2022 року. (п. 10.2. Договору)
Згідно з п. 10.3. Договору умови цього Договору можуть бути змінені за домовленістю Сторін шляхом укладення відповідної додаткової угоди.
Договір укладено між сторонами шляхом його підписання в електронному вигляді із застосуванням електронних цифрових підписів.
Також сторонами укладені Додаткові угоди №1 від 01.09.2022 та №2 від 23.12.2022 до Договору купівлі-продажу природного газу №101/ПГ-3271-ОГРМ від 21.06.2022.
На виконання умов зазначеного Договору, у період з червня по грудень 2022 року позивач передав у власність відповідача природний газ на загальну суму 238 259 477,72 грн, що підтверджується актами приймання-передачі природного газу, а саме:
- №9620 від 30.06.2022 за червень 2022 року на суму 2 813 886,60 грн;
- №9621 від 30.06.2022 за червень 2022 року на суму 31 661 326,30 грн;
- №10473 від 31.07.2022 за липень 2022 року на суму 2 708 225,80 грн;
- №10474 від 31.07.2022 за липень 2022 року на суму 55 933 783,40 грн;
- №11417 від 31.08.2022 за серпень 2022 року на суму 2 941 584,80 грн;
- №11416 від 31.08.2022 за серпень 2022 року на суму 84 312 683,20 грн;
- №12681 від 30.09.2022 за вересень 2022 року на суму 4 023 555,54 грн;
- №14133 від 31.10.2022 за жовтень 2022 року на суму 46 667,82 грн;
- №14134 від 31.10.2022 за жовтень 2022 року на суму 13 420 001,65 грн;
- №15718 від 30.11.2022 за листопад 2022 року на суму 17 455 572,92 грн;
- №15717 від 30.11.2022 за листопад 2022 року на суму 23 544,20 грн;
- №17448 від 31.12.2022 за грудень 2022 року на суму 22 918 645,49 грн.
Відповідач здійснив часткову оплату за переданий газ в сумі 47 346 472,63 грн, що підтверджується інформацією АТ "Ощадбанк".
Таким чином, як стверджує позивач, борг відповідача за отриманий природний газ становить 190 913 005,09 грн.
На виконання п. 6.3. Договору на адресу відповідача направлялась вимога від 20.03.2024 №119/4.1.2-14554-2024, про сплату заборгованості за Договором в розмірі 358 692 725,92 грн, яку відповідач отримав 25.03.2024.
Позивач зазначає, що АТ "Кіровоградгаз" зобов`язання з оплати природного газу не здійснило, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.
Закон України "Про ринок природного газу" встановлює, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором (ч. 1 ст. 12 Закону).
Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу (ч. 3 ст. 12).
Згідно ст. 13 вказаного Закону, споживач має право, зокрема, на вільний вибір постачальника, та зобов`язаний укласти договір про постачання природного газу і забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 714 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) до договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.
Згідно загальних положень про купівлю-продаж (ст. 662-663, 689, 691-692 ЦК України), продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором та у встановлений договором строк. В свою чергу, покупець зобов`язаний прийняти товар та оплатити його за ціною, встановленою в договорі та в обумовлений строк. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.
Як встановлено матеріалами справи, на підставі Договору між сторонами виникли правовідносини з купівлі-продажу природного газу, за якими позивач зобов`язався передати відповідачеві природний газ, а останній зобов`язався прийняти та оплатити його на умовах, вказаних у п. 4.3. Договору.
На виконання умов Договору з червня по грудень 2022 року позивач передав відповідачу природний газ, а останній прийняв його з підписанням без зауважень щодо обсягу і вартості отриманого газу актів приймання-передачі на загальну суму 238 259 477,72 грн, які долучено до матеріалів справи.
Відповідно до п. 4.3. Договору Покупець здійснює розрахунок за реалізовані обсяги природного газу в розрахунковому періоді не пізніше ніж 30 (тридцять) днів після закінчення розрахункового періоду, тому станом на дату звернення до суду з позовом у даній справі строки оплати є такими, що настали.
Як вже зазначено, відповідач лише частково розрахувався за отриманий газ на суму 47 346 472,63 грн.
Таким чином, матеріалами справи доведено заборгованість в сумі 190 913 005,09 грн.
Доказів, які б спростовували вказану заборгованість, відповідач суду не надав, проти розміру заборгованості не заперечив.
З урахуванням вищенаведеного, позовні вимоги про стягнення основного боргу в розмірі 190 913 005,09 грн є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
Позивачем заявлено також до стягнення з відповідача 117 684 860,69 грн пені, 23 273 736,53 грн штрафу, 8 044 232,23 грн 3% річних та 18 776 891,38 грн інфляційних втрат.
Відповідно до ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошових зобов`язань на вимогу кредитора, зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 відсотки річних від простроченої суми, якщо інший розмір відсотків не встановлений договором або законом.
Відповідно до п. 4.3. Договору Покупець здійснює розрахунок за реалізовані обсяги природного газу в розрахунковому періоді не пізніше ніж 30 (тридцять) днів після закінчення розрахункового періоду.
Господарський суд, здійснивши перерахунок розміру 3% річних та інфляційних втрат, встановив правильність обраних позивачем періодів та врахування здійснених відповідачем оплат, та доходить висновку, що такий розрахунок позивачем здійснено правильно та стягненню підлягає 3% річних в сумі 8 044 232,23 грн та інфляційні втрати в сумі 18 776 891,38 грн.
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки. (ст. 611 ЦК України)
Відповідно до положень ст. 549 ЦК України - неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Статтею 216 ГК України встановлено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Штрафними санкціями згідно зі ст. 230 ГК України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання. Суб`єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 цього Кодексу.
Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" встановлено, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочу платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня (ст. 1, 3).
Відповідно до ч. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Сторони дійшли згоди, що нарахування штрафних санкцій не обмежується строком, встановленим ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України, та здійснюється за весь період прострочення виконання зобов`язань. (п. 6.11. Договору)
Так як сторони в договорі встановили інший (більший), ніж передбачено ч. 6 ст. 232 ГК України період нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання грошових зобов`язань (п. 6.11. Договору), то нарахування пені за період, який перевищує шість місяців є правомірним.
Сторони мають право визначити у договорі не лише інший строк нарахування штрафних санкцій, який обчислюється роками, місяцями, тижнями, днями або годинами (ч. 1 ст. 252 ЦК України), а взагалі врегулювати свої відносини щодо нарахування штрафних санкцій на власний розсуд (ч. 3 ст. 6 ЦК України), у тому числі, мають право пов`язувати період нарахування пені з вказівкою на подію, яка має неминуче настати (фактичний момент оплати).
Аналогічна за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.09.2020 у справі №916/1777/19.
Згідно з п. 6.3. Договору за порушення Покупцем строків проведення розрахунків за природний газ, визначених Договором, крім суми заборгованості з урахуванням встановленого індексу інфляції та трьох відсотків річних за весь час прострочення, Покупець, на письмову вимогу Продавця не пізніше ніж 15 днів з моменту її отримання, зобов`язаний сплатити на користь Продавця пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, а у випадку порушення Покупцем строків оплати за природний газ більше ніж на 5-ть (п`ять) робочих днів, Покупець зобов`язаний сплатити на користь Продавця додатково штраф, розмір якого становить 10% (десять відсотків) від суми простроченого платежу.
Оскільки фактичні обставини справи свідчать про порушення відповідачем умов договору щодо оплати поставленого позивачем природного газу, наявні достатні правові підстави для стягнення з відповідача передбаченої п. 6.3. Договору пені.
Господарський суд, здійснивши перерахунок розміру пені, встановив правильність обраних позивачем періодів та врахування здійснених відповідачем оплат, та доходить висновку, що такий розрахунок позивачем здійснено правильно та стягненню підлягає пеня в розмірі 117 684 860,69 грн.
Щодо порушення виконання господарських зобов`язань чинне законодавство не встановлює для учасників господарських відносин обмежень передбачати в договорі можливість одночасного стягнення пені та штрафу, що узгоджується зі свободою договору, передбаченою ст. 627 ЦК України, тобто коли сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно, одночасне стягнення з учасника господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання за договором, штрафу та пені не суперечить ст. 61 Конституції України, оскільки згідно зі ст. 549 ЦК України пеня та штраф є формами неустойки, а відповідно до ст. 230 ГК України - видами штрафних санкцій, тобто не є окремими та самостійними видами юридичної відповідальності. У межах одного виду відповідальності може застосовуватися різний набір санкцій.
Вказаного висновку дотримується Верховний Суд, у тому числі в постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2021 у справі №910/12876/19.
Таким чином, є правомірним нарахування позивачем пені і штрафу за період прострочення відповідачем виконання зобов`язання.
Згідно з п. 6.3. Договору крім пені, передбачено що у випадку порушення Покупцем строків оплати за природний газ більше ніж на 5-ть (п`ять) робочих днів, Покупець зобов`язаний сплатити на користь Продавця додатково штраф, розмір якого становить 10% (десять відсотків) від суми простроченого платежу.
Оскільки, відповідач прострочив оплати за отриманий природний газ більше ніж на 5-ть (п`ять) робочих днів, позивач нарахував штраф у розмірі 23 273 736,53 грн.
Здійснивши перерахунок розміру штрафу по вказаним періодам прострочення, господарський суд дійшов висновку щодо його правильності, отже позивач правомірно нарахував відповідачу штраф у розмірі 23 273 736,53 грн.
Враховуючи вищенаведене, є обґрунтованими позовні вимоги та наявні підстави для стягнення 190 913 005,09 грн основного боргу, 117 684 860,69 грн пені, 23 273 736,53 грн штрафу, 8 044 232,23 грн 3% річних та 18 776 891,38 грн інфляційних втрат.
Відповідач подав до господарського суду клопотання №б/н від 25.06.2024 зменшити до 1% розмірі пені, нарахованої Товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" у справі №912/1113/24.
В обґрунтування поданого клопотання відповідач вказує, що АТ "Кіровоградгаз", маючи значну заборгованість від закладів соціальної сфери, теплогенеруючих підприємств, юридичних та фізичних осіб, станом на 2023 рік є збитковим. Збитковість Товариства складає 102 379 тис. грн. за 2023 рік, що підтверджується звітом про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за 2023 рік.
Разом з тим, Товариство на сьогоднішній день має зобов`язань на суму 2 250 064 тис. грн. при розмірі оборотних активів 381 309 тис. грн., що підтверджується Балансом (Звіт про фінансовий стан) на 31.12.2023.
Так, з урахуванням фактичного погіршення фінансово-економічного стану підприємства, відсутністю джерел наповнення фонду заробітної плати з жовтня 2022 по 25.06.2024 було звільнено 1365 працівників, що підтверджується Довідкою від 25.06.2024.
АТ "Кіровоградгаз" вважає, що стягнення надмірної пені призведе до погіршення і так скрутного фінансового становища Товариства.
Разом з тим, постановою НКРЕКП від 26.12.2022 №1840 було зупинено АТ "Кіровоградгаз" дію ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 29 червня 2017 №849.
Товариство не було уповноважено чинним законодавством самостійно встановлювати тарифи, які б відповідали фактично понесеним витратам під час здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу.
На сьогоднішній день у Товариства відсутні джерела надходження грошових коштів від діяльності з розподілу природного газу, а лише відбувається погашення заборгованості за надані послуги за період ліцензованої діяльності.
Головною підставою, у зв`язку з чим АТ "Кіровоградгаз" несвоєчасно здійснював розрахунки з Позивачем є встановлення регулятором (НКРЕКП) тарифу на послуги з розподілу природного газу для АТ "Кіровоградгаз" який не покривав фактичних обґрунтованих витрат товариства, які є необхідними для господарської діяльності.
В структурі тарифу складова вартості газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати та власні потреби (далі ВТВ) складала майже 28% від загального тарифу, тому перевищення фактичних витрат по цій складовій має суттєвий вплив на загальний фінансовий результат.
Відповідно до своїх повноважень Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановила для АТ "Кіровоградгаз" тариф на розподіл природного газу в розмірі, який не покривав витрат Товариства.
Разом з тим, на думку АТ "Кіровоградгаз", НКРЕКП також затвердило розміри ВТВ, які не відповідали фактичним втратам.
Так, постановою від 10.11.2021 №2041 НКРЕКП затвердило для ВАТ "Кіровоградгаз" розмір ВТВ на 2022 рік на рівні 24 204 тис м3. Постановою від 22.12.2021 № 2753 НКРЕКП встановило для ВАТ "Кіровоградгаз" тариф на послуги з розподілу природного газу. Відповідно до структури тарифу (додаток до постанови 2753) вартість газу для ВТВ закладена в тарифі в розмірі 151 700,2 тис. грн.
Відтак, прогнозована вартість природного газу передбачена в тарифі для Відповідача становила - 151 700,2/24 204=6,268 грн без ПДВ, або 7,522 грн. з ПДВ.
Позивачем у спірній період поставлявся газ за Договором відповідно до актів приймання-передачі № 9621, 10474, 11416 за ціною від 27,254 до 121,263 грн. без ПДВ в залежності від дня місяця.
Тобто, Відповідач маючи в структурі тарифу прогнозовану вартість природного газу на рівні 6,268 грн без ПДВ, фізично не мав можливості розраховуватись за природний газ по ціні в подекуди в 19 разів вищою ніж передбачено в тарифі.
Таким чином у Товариства є дефіцит, який не покриває фактичні обґрунтовані витрати Товариства.
Єдиним джерелом для оплати вартості щодобових небалансів Товариством були кошти, які надходили від споживачів усіх категорій у вигляді сплати за послуги розподілу природного газу у розмірі вартості 1/12 річної замовленої потужності об`єкта споживача в частині доведеного тарифу по статті "вартість газу на виробничо-технологічні витрати, нормовані та питомі втрати та власні потреби", при цьому місячна вартість ВТВ залежить від фактичних (фізичних) обсягів природного газу.
Винятковість випадку підтверджується також тим, що держава враховуючи ситуацію яка склалась на ринку природного газу, а саме невідповідністю встановленого тарифу для Операторів ГРМ (АТ "Кіровоградгаз") намагається врегулювати питання погашення заборгованості, яка утворилась не з вини газорозподільних підприємств.
Так, 29.07.2022 Верховною Радою України було прийнято зміни до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", якими встановлено, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону зокрема, заборгованість операторів газорозподільних систем (АТ "Кіровоградгаз") за договорами постачання/купівлі-продажу природного газу для покриття об`ємів (обсягів) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільній системі для забезпечення фізичного балансування газорозподільної системи та власної господарської діяльності з 1 листопада 2021 року до 28 лютого 2022 року включно, укладеними з Товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України".
На сьогоднішній день процедура передбачена зазначеним Законом ще не завершена.
Згідно статті 2 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання видів заборгованості (грошових зобов`язань), визначених у статті 1 цього Закону, суб`єктів ринку природного газу, що включені до Реєстру.
Також, у статті 1 зазначеного Закону реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
НКРЕКП 20 вересня 2022 року було прийнято постанову №1173, відповідно до якої АТ "Кіровоградгаз" було включено до Реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу.
Разом з тим, Постановою від 12.03.2024 №500 "Про затвердження АТ "КІРОВОГРАДГАЗ" обсягів перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу" затверджено АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВУ "ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ "КІРОВОГРАДГАЗ" (код ЄДРПОУ 03365222):
1) обсяг перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої АТ "КІРОВОГРАДГАЗ" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з урахуванням отриманих компенсацій витрат, що утворився за період з 01 січня 2020 року по 31 жовтня 2021 року у сумі 144 853,71 тис. грн (без ПДВ);
2) обсяг перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу за даними звітності, поданої АТ "КІРОВОГРАДГАЗ" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу, встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з урахуванням отриманих компенсацій витрат, що утворився за період з 01 листопада 2021 року по 28 лютого 2022 року включно у сумі 452 994,01 тис. грн (без ПДВ).
Позивач заперечив клопотання відповідача про зменшення пені, оскільки, зокрема, відповідач був обізнаний з тим, що за неналежне виконання умов договору на нього буде покладено відповідальність відповідно до умов Договору.
За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №917-р Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу. Інститут постачальника "останньої надії" впроваджений з метою підтримки споживачів, що залишились без постачальника.
Окрім того постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236 було зобов`язано забезпечити безумовне відновлення газопостачання бюджетних установ.
06.03.2022 у зв`язку з відкритою збройною агресією з боку російської федерації, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №222 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Положення ПСО), відповідно до пунктів 1 та 4 якого це Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.
Це Положення покладає такі спеціальні обов`язки, зокрема:
- на ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз України - щодо продажу природного газу операторам газорозподільних систем на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення;
- на суб`єкта господарювання, що здійснює функції постачальника останньої надії (далі - постачальник останньої надії) - щодо забезпечення постачання природного газу окремим споживачам на умовах, передбачених пунктом 7 цього Положення.
Так, пункт 7 Положення ПСО зобов`язує позивача до 30 квітня 2023 р. (включно) постачальник останньої надії зобов`язаний постачати природний газ споживачам, які не належать до категорії побутових споживачів і виконують життєво важливі функції для забезпечення обороноздатності держави, згідно з переліком, який затверджується центральними органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень (далі - перелік споживачів).
При цьому, така поставка здійснюється за фіксованою обмеженою ціною (абзац дев`ятий пункту 7 Положення ПСО).
Позивач забезпечує галузі національної економіки і населення природним газом. Тобто, ТОВ "ГК "Нафтогаз України" є об`єктом, що має стратегічне значення для економіки, суспільства і безпеки держави. Відсутність можливості вчасно розраховуватись за природний газ і, як наслідок, відсутність можливості вчасно надати послуги з постачання природного газу спричинить значні соціально та економічно негативні наслідки для всієї України.
В умовах воєнного стану та збройної агресії з боку російської федерації у позивача значно зросла кількість споживачів (поставка, як постачальника "останньої надії"), через неможливість постачання ним природного газу від їх колишніх інших приватних постачальників - з 1 травня 2022 року до реєстру клієнтів ТОВ "ГК "Нафтогаз України" було додатково включено 8,8 млн. українських домогосподарств, які раніше отримували природний газ від 17 постачальників під брендом "ТВІЙ ГАЗЗБУТ" і ТОВ "Одесагаз-Постачання".
Щодо зменшення пені до 1% (фактично на 99%), то при такому зменшенні взагалі буде знівельоване саме значення пені та недотримано баланс інтересів сторін.
Згідно з нормами ст. 233 Господарського кодексу України у разі, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно зі збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Аналогічні положення також містить ч. 3 ст. 551 ЦК України, положення якої України надають суду право зменшити розмір неустойки за умови, що її розмір значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Зі змісту зазначених норм вбачається, що вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки, яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов`язання, суд повинен оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу; ступеню виконання зобов`язання боржником; причини (причин) неналежного виконання або невиконання зобов`язання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення зобов`язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної особи (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідки) тощо.
Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 10.04.2019 у справі №905/1005/18, зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки.
Конституційний Суд в рішенні від 11.07.2013 №7-рп/2013 зазначив, що наявність у кредитора можливості стягувати із споживача надмірні грошові суми як неустойку спотворює її дійсне правове призначення, оскільки із засобу розумного стимулювання боржника виконувати основне грошове зобов`язання неустойка перетворюється на несправедливо непомірний тягар для споживача та джерело отримання невиправданих додаткових прибутків кредитором.
При цьому, слід зазначити, що чинним законодавством не врегульований розмір (відсоткове співвідношення) можливого зменшення штрафних санкцій. Відповідно, таке питання вирішується господарським судом згідно ст. 86 ГПК України, тобто за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Вирішуючи питання щодо зменшення пені у даній справі, господарський суд бере до уваги таке:
- аналіз наданих відповідачем документів на підтвердження обставин, викладених у клопотанні про зменшення пені, підтверджує збитковість діяльності відповідача, що може бути зумовлено, у тому числі: через невідповідність реальним витратам затверджених тарифів; внаслідок невиконання зобов`язань споживачами відповідача; зупиненням дії ліцензії на право впровадження господарської діяльності з розподілу природного газу;
- постановою НКРЕКП від 12.03.2024 №500 фактично підтверджено перевищення фактичної вартості послуг з розподілу природного газу над тарифною виручкою, передбаченою тарифами на розподіл природного газу;
- діяльність відповідача та його фінансовий стан залежить від наведених вище обставин;
- згідно Звіту про фінансовий стан на 31.12.2023, збитковість відповідача складає 102 379 тис. грн;
- законодавче врегулювання певних видів заборгованості суб`єктів ринку природного газу, зокрема, шляхом прийняття Закону від 14.07.2021 №1639-IX і включення відповідача до реєстру для участі у такій процедурі підтверджує наявність проблем у розрахунках, які не в повній мірі залежать від поведінки суб`єктів ринку, у тому числі, від поведінки відповідача;
- з жовтня 2022 по червень 2024 роки на підприємстві відповідача звільнено 1 365 працівників, що підтверджується довідкою від 25.06.2024, що можна вважати чималим зменшенням чисельності працівників та що є негативною ознакою діяльності підприємства.
Суд враховує відсутність доказів понесення позивачем збитків внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором або настання інших конкретних негативних наслідків через порушення відповідача.
Поряд з цим суд бере до уваги доводи позивача, який вказує на своє стратегічне значення, у тому числі, на необхідність забезпечення його діяльності як "постачальника останньої надії".
Разом з цим суд звертає увагу, що позивач отримує певну компенсацію шляхом нарахувань згідно ст. 625 Цивільного кодексу України та штрафу. В сумарному підрахунку (3% річних + інфляційні + штраф) загальний розмір таких нарахувань становить 26% від суми основної заборгованості, що певною мірою зменшує негативні наслідки через прострочення відповідачем оплати.
Стаття 129 Конституції України закріплює рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, що є однією з основних засад судочинства.
Враховуючи викладене, наведені сторонами доводи та виходячи із засад справедливості, добросовісності, розумності і пропорційності, як складових елементів принципу верховенства права, суд вважає наявними підстави для зменшення пені на 50%.
Зменшення пені до 1%, як просить відповідач, є занадто значним та нівелює значення пені і недотримує баланс інтересів сторін.
За таких обставин, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що відповідач не надав доказів повного виконання взятих на себе зобов`язань у строки, встановлені договором, висновки суду про зменшення розміру пені, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, стягнення з відповідача на користь позивача 190 913 005,09 грн основного боргу, 58 842 430,35 грн пені, 23 273 736,53 грн штрафу, 8 044 232,23 грн 3% річних та 18 776 891,38 грн інфляційних втрат та відмови в задоволенні решти позовних вимог.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
В той же час, у разі коли господарський суд зменшує розмір неустойки (штрафу, пені), витрати позивача, пов`язані зі сплатою судового збору, відшкодовуються за рахунок відповідача у сумі, сплаченій позивачем за позовною вимогою, яка підлягала б задоволенню, якби зазначений розмір судом не було зменшено (п. 4.3. постанови пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013 "Про деякі питання практики застосування розділу VI господарського процесуального кодексу України").
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача у повному обсязі.
Інших судових витрат сторони не заявляють.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Кіровоградгаз" (код ЄДР 03365222, вул. Тарковського Арсенія, 67, м. Кропивницький, Кіровоградська обл., 25006) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДР 40121452, вул. Шолуденка, 1, м. Київ, 04116) кошти в розмірі 299 850 295, 58 грн, в тому числі: основний борг - 190 913 005,09 грн, пеня - 58 842 430,35 грн, штраф - 23 273 736,53 грн, 3% річних - 8 044 232,23 грн, інфляційні втрати - 18 776 891,38 грн, а також 847 840,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити сторонам.
Повне рішення складено 12.08.2024.
Суддя Н.М. Коваленко
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2024 |
Оприлюднено | 13.08.2024 |
Номер документу | 120939083 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Коваленко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні