Рішення
від 12.08.2024 по справі 420/17885/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17885/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Радчука А.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "АСГАРДА ЮГ" (вул. Бугаївська, 21, оф. 703, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 45355940) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.05.2024 р. №11146435/45355940 про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 р.;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну №48 від 25.04.2024 р. на суму 232 535,80 грн., яка складена ТОВ "АСГАРДА ЮГ" та направлена 15.05.2024 р. для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» з 01.12.2023 року зареєстроване платником податку на додану вартість; здійснює свою діяльність за КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

У межах здійснення власної господарської діяльності, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» було складено податкову накладну №48 від 25.04.2024 р., яку, на виконання вимог ст. 201 Податкового кодексу України, направлено для реєстрації в ЄРПН 15.05.2024 р. Після чого на електронну адресу позивача надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та документи. Однак, як вказує позивач, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладеної був відсутній перелік документів, які потрібно надати для підтвердження господарської операції. Позивач наполягає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які потрібно надати у квитанції про зупинення.

ТОВ «АСГАРДА ЮГ» 28.05.2024 року було направлено до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №48, на підтвердження реальності господарської операції, на яку було складено податкову накладну від 25.04.2024 №48.

За результатами розгляду наданих ТОВ «АСГАРДА ЮГ» пояснень та документів комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, було прийнято рішення №11146435/45355940 від 30.05.2024р. про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 р. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 зазначено: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

Не погоджуючись із рішенням Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Щодо підстав складання податкової накладної №48 від 25.04.2024 р., позивач пояснював, що податкова накладна №48 від 25.04.2024 р. на суму 232 535,80 грн., в т.ч. ПДВ - 38 755,97грн., складена за результатами надання послуг перевезення вантажу на адресу замовника - ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» (код ЄДРПОУ 42203306). А саме: Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28.4 т; Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,7 т; Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,54 т; Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,62 т; Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28.4 т.

Як зазначено у позові, 23.04.2024 року між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» (Перевізник) та ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» (Замовник) укладено Разовий договір-заявка на перевезення вантажів автомобільним транспортом №575/2304-п. Надання послуги за Договором №575/2304-п від 23.04.2024р. підтверджується підписаним сторонами ЕЦП актом надання послуг №156 від 25.04.2024 (копія додається) на загальну суму з ПДВ - 232 535,80грн., та оригіналів ТТН в кількості 5 штук (копії додаються). Перевезення здійснювалося власним транспортом ТОВ «АСГАРДА ЮГ», що на постійній комерційній основі надає послуги з перевезення (копії свідоцтв на транспортні засоби додаються). Оплату від ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» здійснено на підставі рахунку №159 від 25.04.2024р. (копія додається) частково, в розмірі 80% (до моменту реєстрації податкової накладної згідно умов договору), в сумі 186 028,64грн. в межах розрахунків по договору №575/2304-п від 23.04.2024р, згідно платіжної інструкції №877 від 29.04.2024р., що підтверджується банківською випискою за 29.04.2024р. (копії додаються).

Отже, позивач стверджує, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» надано всі передбачені законодавством документи, які свідчать про здійснення господарських операцій, що є підставою для складання та реєстрації податкової накладної, у зв`язку з чим контролюючий орган не мав правових підстав для відмови у реєстрації поданих податкових накладних.

Натомість, Комісія Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, приймаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав того, що позивач надав копії первинних документів, складених із порушенням законодавства, не зазначила (не підкреслила), яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та, які самі документи складенні із порушенням законодавства. В порушення вимог законодавства рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській пласті від 30.05.2023р. №11146435/45355940 не містить жодного доказу, що подані документи складені з порушенням вимог законодавства.

На переконання позивача, рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області від 30.05.2023р. №11146435/45355940 повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із значенням, зокрема, які саме документи складені платником податків із порушенням законодавства та у чому воно полягає.

Таким чином, позивач вважає, що відповідач прийняв невмотивоване рішення, зміст якого не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення, що є підставою для його скасування.

Ухвалою суду від 12.06.2024 року відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

15.07.2024 року до суду за допомогою системи «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву з додатками.

Відповідно до спільного відзиву, відповідачі Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області позов не визнають, з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.

Так, у відзиві, з посиланням на п.201.10 ст. 201 ПК України, відповідачі зазначають, що якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У свою чергу, відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до фактичних обставин справи, відповідачами зазначено, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №48 від 25.04.2024, на загальну суму з урахуванням ПДВ 232535,80 грн.

За отриманими Квитанціями №1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної від 25.04.2024 №48 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ТОВ «АСГАРДА ЮГ» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.

Відповідач підтвердив, що на виконання п. 11 Порядку №1165 та у відповідності п.4 порядку № 520, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 48 від 28.05.2024, разом з яким платник направив до контролюючого органу додаткові документи, у загальній кількості - 16.

Як зазначено у відзиві, за результатами розгляду наданих документів, контролюючим органом було встановлено, що згідно відомостей, наданих підприємством, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» надало Послуги з перевезення кукурудзи, згідно договору-заявки №575/2304-п від 23.04.24р. Надані послуги підтверджуються підписаним Актом надання послуг №156 від 25.04.24 (ПН №48 від 25.04.24 на суму 232535,80грн) на суму 232535,80грн, оригіналами Товарно-транспортними накладними в кількості - 5шт. Послуги частково 80% оплач. замовн. 29.04.24р. (до момента реєстрації ПН). Перевезення здійснюється на орендованих транспортних засобах.

Проаналізувавши документи, надані платником, контролюючий орган дійшов висновку про наступне: товарно-транспортні накладні № 07 - 0089 від 23.04.2024; № 07 - 0085 від 23.04.2024; № 07 - 0094 від 25.04.2024; № 07 - 0084 від 25.04.2024; № 07 - 0089 від 25.04.2024 не заповнені належним чином в частині вантажно-розвантажувальної операції та в габаритно-вагових параметрах транспортного засобу, відсутні відомості в данній частині накладної, що визиває підозру до операції з поставки. Також, товарно-транспортні накладні не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 №363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у накладних товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажувально-розвантажувальних операцій. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

У зв`язку з викладеним Комісією прийняте рішення №11146435/45355940 від 30.05.2024 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 р. з підстав надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відповідач у відзиві зазначив, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».

Отже, прийняте рішення, на переконання відповідача, є законним та обґрунтованим.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну датою її фактичного подання до ДПС України, відповідачі посилалися на її передчасність та дискреційність повноважень контролюючого органу.

16.07.2024 року представником позивача подано відповідь на відзив.

У відповіді на відзив представник позивача апелював доводам відзиву стосовно недоліків у товарно-транспортних накладних тим, що надані відповідачу товарно-транспортні накладні мають всі належні реквізити, що дають змогу ідентифікувати виконану господарську операцію; неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Також представник позивача заперечував проти доводів відповідача стосовно того, що на підприємство покладається обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами тим, що під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації контролюючий не має права здійснювати аналіз господарської операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності), оскільки така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків. Посилався на те, що у спірних правовідносинах предметом дослідження є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації ПН, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Представник позивача наполягав на позовних вимогах, посилаюсь на те, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» надано всі передбачені законодавством документи, які свідчать про здійснення господарських операцій, що є підставою для складання та реєстрації податкової накладної, а також її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних

Інші заяви по суті справи та додаткові докази до суду не надходили.

З урахуванням вищенаведеного, справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» (надалі - ТОВ «АСГАРДА ЮГ»), код ЄДРПОУ 45355940, зареєстроване юридичною особою 31.10.2023 року.

Основним видом діяльності ТОВ «АСГАРДА ЮГ» за КВЕД є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (а.с. 41-42).

Згідно Витягу з реєстру платників податку на додану вартість, з 01.12.2023 року ТОВ «АСГАРДА ЮГ», код ЄДРПОУ 45355940, зареєстроване платником податку на додану вартість (а.с. 43).

У межах здійснення основного виду господарської діяльності, 23.04.2024 року між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» (Перевізник) та ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» (Замовник) укладено Разовий договір-заявка на перевезення вантажів автомобільним транспортом №575/2304-п (а.с. 186-188).

Розділом 1 Договору-заявки №575/2304-п від 23.04.2024 року визначені порядок та умови виконання вказаного Договору, а саме Перевізник зобов`язується виконати для Замовника перевезення:

Маршрут: Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса.

Дата завантаження: 23.04.2024.

Адреса завантаження: Сумська обл., с. Зарічне.

Кінцева дата розвантаження: до 28.04.2024.

Адреса розвантаження: Одеська обл., м. Одеса.

Найменування вантажу: Кукурудза.

Вартість перевезення: 1 630,00 грн./т (в т.ч. ПДВ 20% 271,67 грн.) Загальна вартість перевезення визначається відповідно до фактичної ваги вивантаженого товару, зазначеної в ТТН.

Порядок і строки оплати: 80 % вартості перевезення оплачується протягом 3 робочих днів з дня вивантаження, 20% вартості перевезення оплачується протягом 3-х робочих днів з дня реєстрації Перевізником податкової накладної в ЄРПН та надання підписаного договору, рахунку на оплату та акту наданих послуг.

На виконання зазначеного договору ТОВ «АСГАРДА ЮГ» здійснені перевезення:

Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,4 т;

Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,7 т;

Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,54 т;

Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28,62 т.

Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл., с. Зарічне - Одеська обл., м. Одеса у кількості 28, 4 т.

Для здійснення зазначених перевезень оформлені товарно-транспортні накладні (а.с. 193-202).

У зв`язку з наданням вищезазначених послуг перевезення, сторонами Договору №575/2304-п від 23.04.2024 року підписаний Акт надання послуг №156 від 25.04.2024 року на загальну суму 232 535, 80грн., у т.ч. ПДВ - 38 755,97 грн. (а.с. 189-190), а ТОВ «АСГАРДА ЮГ» виставлений покупцю - ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» Рахунок на оплату №159 від 25.04.2024 року на загальну суму 232 535, 80грн., у т.ч. ПДВ - 38 755,97 грн. (а.с. 191).

Оплату від ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» здійснено на підставі рахунку №159 від 25.04.2024 року в розмірі 80% (до моменту реєстрації податкової накладної згідно умов договору) в сумі 186 028, 64 грн., згідно платіжної інструкції №877 від 29.04.2024 року, що підтверджується банківською випискою за 29.04.2024 року (а.с. 206-208).

Стан розрахунків між ТОВ «АСГАРДА ЮГ» та ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» відображено в Акті звірки за квітень 2024 року та у Витягу з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за квітень 2024 року (а.с. 203-204).

Перевезення здійснювалося власним транспортом ТОВ «АСГАРДА ЮГ», що на постійній комерційній основі надає послуги з перевезення (копії свідоцтв на транспортні засоби додаються).

Вказані обставини підтверджуються матеріалами справи.

На підставі Акту надання послуг №156 від 25.04.2024 року на загальну суму 232 535, 80 грн., у т.ч. ПДВ - 38 755,97 грн. (а.с. 189-190), ТОВ «АСГАРДА ЮГ», на виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, складено на користь покупця - ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» податкову накладну №48 від 25.04.2024 року, код послуги згідно ДКПП 49.41, на загальну суму 232 535, 80 грн., у т.ч. ПДВ - 38 755,97 грн. (а.с. 16, 235).

Вказану податкову накладну ТОВ «АСГАРДА ЮГ» направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Сторонами не заперечується, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» отримано Квитанцію з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно якої податкову накладну прийнято, проте її реєстрація зупинена.

Згідно Квитанцій № 1 від 15.05.2024 року з Єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України, реєстрація податкової накладної №48 від 25.04.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку) (а.с. 18, 234).

Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою подальшої реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року ТОВ «АСГАРДА ЮГ» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 48 від 28.05.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків - 16 (а.с. 19, 234, 236).

У додатках позивачем надавались копії документів щодо підтвердження інформації про здійснення операцій згідно податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, зокрема: Разовий договір-заявка на перевезення вантажів автомобільним транспортом №575/2304-п від 23.04.2024 року, Акт надання послуг №156 від 25.04.2024 року, Рахунок на оплату №159 від 25.04.2024 року, ТТН, та ін.

За результатами розгляду наданих пояснень і документів, доданих до них, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення №11146435/45355940 від 30.05.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року (а.с. 39-40, 233).

Підставою відмови зазначено: надання платником податків копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства.

Не погоджуючись із рішенням Комісії регіонального рівня №11146435/45355940 від 30.05.2024 року, вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 09.12.2023, чинній на момент зупинення реєстрації спірної податкової накладної).

Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно п. 6 Порядку №1165, У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Згідно з пунктів 25-26 Порядку №1165, Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216 ( далі - Порядок № 520, в редакції від 30.09.2023 року, чинній на момент прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації ПН).

Згідно з п. 2 Порядку №520, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку № 520, в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 та № 394 від 14.07.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийняте оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року саме з підстави «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

Надаючи оцінку правомірності оскарженого рішення, суд дійшов наступного.

Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року.

Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної №48 від 25.04.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги 49.41 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено такий критерій: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

У Квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення № 48 від 28.05.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями; кількість додатків - 16.

У додатках позивачем надавались копії документів щодо підтвердження інформації про здійснення операцій згідно податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, зокрема: Разовий договір-заявка на перевезення вантажів автомобільним транспортом №575/2304-п від 23.04.2024 року, Акт надання послуг №156 від 25.04.2024 року, Рахунок на оплату №159 від 25.04.2024 року, ТТН, та ін.

На переконання позивача, обсяг інформації, що містився у вказаних документах, був достатнім для підтвердження підстав формування податкової накладної, адже відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.

Суд погоджується з наведеними доводами позивача.

Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення з додатками.

Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.

Матеріалами справи підтверджується, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.

Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.

Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).

Щодо обґрунтування підстав прийняття оскарженого рішення.

Як вже було зазначено, відповідачем прийнято рішення №11146435/45355940 від 30.05.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року з підстав надання копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд зауважує, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями. Кількість додатків: 16.

У даному випадку платником податку було надано первинні документи, які, на його думку, підтверджують господарську операцію, так як подання конкретних документів контролюючий орган не вимагав надати.

Разом із Повідомленням № 48 від 28.05.2024 року ТОВ «АСГАРДА ЮГ» подано окремим документом Пояснення щодо діяльності підприємства та підстав складання зупинених податкових накладних (а.с. 20-22).

У поясненнях, наданих для розблокування податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, яку було зупинено відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених КМУ від 11.12.2019 №1165, ТОВ «АСГАРДА ЮГ» пояснювало про таке:

Щодо діяльності підприємства зазначено, що ТОВ «АСГАРДА ЮГ» використовує у своїй господарській діяльності: - офіс - нежитлове приміщення №703 за адресою Україна, 65005, Одеська обл., місто Одеса, вул. Бугаївська, 21, згідно Договору оренди №39/23 від 31.10.2023р. з ТОВ «Офісний центр «Наша справа», код за ЄДРПОУ 41729275; офісне приміщення та площу за адресою: Одеська обл., Біляївський р-н, с.Нерубайське, вул. Пастера, 29-Б, згідно договору №01\11\23 від 14.11.2023р. з ТОВ «Граніт» код ЄДРПОУ 30819041; для зберігання автомобілів на території за адресою: Одеська обл., Біляївський р-н, с.Нерубайське, вул. Пастера, 29-Б, укладено договір автостоянки автотранспорту №02/11/23 від 14.11.2023р. з ТОВ «Граніт », код ЄДРПОУ 30819041. 36 одиниць орендованих транспортних засобів (тягачі, напівпричепи) згідно нотаріально посвідченого договору оренди транспортного засобу від 09.11.2023р. з фізичною особою ОСОБА_1 , код РНОКПП НОМЕР_1 ; 6 одиниць орендованих транспортних засобів (тягачі, напівпричепи) посвідченого договору оренди транспортного засобу від 28.11.2023р. з Фізичною особою фізичною особою ОСОБА_1 ; 4 одиниці орендованих транспортних засобів (тягачі, напівпричепи) згідно нотаріально посвідченого договору оренди транспортного засобу від 28.11.2023р. з фізичною особою ОСОБА_1 , код РНОКПП НОМЕР_1 ; 1 одиниця орендованих транспортних засобів (причеп) згідно нотаріально посвідченого договору оренди транспортного засобу від 03.01.2024р. з фізичною особою ОСОБА_1 , код РНОКПП НОМЕР_1 ; 2 одиниці власних транспортних засобів (тягачі). Усі транспортні засоби відображені в Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою № 20-ОПП. Станом на 01.04.2024р. в штаті ТОВ «АСГАРДА ЮГ» працюють 34 особи, з них 33 за основним місцем роботи.

Щодо підстав складання зупиненої податкової накладної позивач пояснював, що надання послуг з перевезення, зазначених в податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено, здійснюється в рамках договірних відносин ТОВ «АСГАРДА ЮГ» з ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» (код ЄДРПОУ 42203306) згідно разового договору-заявки №575/2304-п від 23 квітня 2024р., предметом договору є: «Перевезення кукурудзи за маршрутом Сумська обл, с.Зарічне - Одеська обл., м. Одеса». Надані послуги підтверджуються підписаним сторонами ЕЦП актом надання послуг №156 від 25.04.2024 на суму 193779,83грн без ПДВ, ПДВ - 38755,97 грн., загальну суму з ПДВ - 232535,80грн, та оригіналів ТТН в кількості 5 штук. Перевезення здійснювалося власним транспортом ТОВ «АСГАРДА ЮГ». Оплату від ТОВ «КОНСТАНТ ТРЕЙД ГРУП» здійснено на підставі рахунку №159 від 25.04.2024р. частково, в розмірі 80% (до моменту реєстрації податкової накладної згідно умов договору), в сумі 186028,64грн. в межах розрахунків по договору №575/2304-п від 23.04.2024р, згідно платіжної інструкції №877 від 29.04.2024р., що підтверджується банківською випискою за 29.04.2024р. Суми дебетового та кредитового обороту за квітень 2024р. та наявність сальдо в розрахунках по договору №575/2304-п від 23.04.2024р. підтверджено підписаним сторонами за допомогою ЕЦП актом звірки та відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361. Постачання палива для здійснення господарської діяльності з перевезення автомобільним транспортом здійснює ТОВ «Компанія «ОККО-БІЗНЕС» (код ЄДРПОУ 44800224) згідно договору купівлі-продажу товарів №41ПК-50228/23 від 04.12.2023р. відповідно накладної на відпуск товарів за квітень 2024р. що підписана за допомогою ЕЦП № 41ПК-50228/23-9161798164 від 30.04.2024р. Надання послуг з ремонту транспортних засобів, постачання запасних частин, шин, акумуляторних батарей та технічних рідин здійснюється згідно укладених договорів.

Судом досліджено надані копії первинних документів та пояснення позивача, з яких встановлено, що вони є належно оформленими, містять всі необхідні реквізити, підписані уповноваженими особами, то ж вважати їх неналежними доказами відсутні підстави. Доказів зворотного відповідачами суду не надано.

Разом з тим, не зважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної № 48 від 23.04.2024 року з підстав «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ «АСГАРДА ЮГ» документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.

У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» відповідач зазначив загальну фразу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.

Отже, позиція відповідача не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.

При цьому, спірне рішення не обґрунтоване фактом ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено ТОВ «АСГАРДА ЮГ» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Що стосується зауважень відповідача до наданих позивачем документів, які викладені у відзиві.

Вже у відзиві відповідач зазначив, що за результатами розгляду наданих ТОВ «АСГАРДА ЮГ» документів, контролюючим органом були виявлені такі недоліки: товарно-транспортні накладні № 07 - 0089 від 23.04.2024; № 07 - 0085 від 23.04.2024; № 07 - 0094 від 25.04.2024; № 07 - 0084 від 25.04.2024; № 07 - 0089 від 25.04.2024 не заповнені належним чином в частині вантажно-розвантажувальної операції та в габаритно-вагових параметрах транспортного засобу, відсутні відомості в данній частині накладної, що визиває підозру до операції з поставки. Також, товарно-транспортні накладні не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 №363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у накладних товаро-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо вантажувально-розвантажувальних операцій. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Проте, суд відхиляє наведені обґрунтування відповідача, оскільки як квитанції про зупинення реєстрації, так і спірне рішення, не містять посилання та вимоги про необхідність надання та ненадання позивачем зазначених документів.

У квитанції про зупинення відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, для того, щоб реєстрація ПН стала можливою, а тому твердження про ненадання певних доказів, як обґрунтування правомірності рішення про відмову реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року, є противоправним.

Окрім того, суд звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Дана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.

Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Надаючи оцінку наведеному суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосується договірних відносин сторін.

Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року.

Водночас, матеріалами справи підтверджується підстави складання податкової накладної №48 від 25.04.2024 року.

З огляду на вказане вище, суд приходить до висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11146435/45355940 від 30.05.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року належить визнати протиправним та скасувати.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №48 від 25.04.2024 року датою її фактичного подання на реєстрацію.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення, яке судом визнано протиправним та скасовано, у розмірі 3028, 00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 293, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» (вул. Бугаївська, 21, оф. 703, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 45355940) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11146435/45355940 від 30.05.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №48 від 25.04.2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» податкову накладну №48 від 25.04.2024 року датою її фактичного подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АСГАРДА ЮГ» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028, 00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.).

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя А.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено14.08.2024
Номер документу120951340
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/17885/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 26.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Рішення від 12.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні