ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/6490/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 20.02.2024 №023221 про застосування штрафу в розмірі 17000 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 20.02.2024 №023221 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки у спірному випадку сином позивача на приватному автомобілі здійснювалося перевезення власних дров для особистих сімейних потреб. Тобто не мало місця надання жодних комерційних послуг з перевезення вантажів чи користування такими послугами. Як наслідок, позивач у цьому випадку не є автомобільним перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", а водій не був зобов`язаний мати при собі протокол перевірки і адаптації тахографа. Вказує, що позивач не був повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи про порушення, у зв`язку з чим розгляд справи проводився за його відсутності.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/6490/24; залучено до участі у справі як другого відповідача Державну службу України з безпеки на транспорті; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
20.06.2024 через систему "Електронний суд" до суду надійшов відзив Державної служби України з безпеки на транспорті на позовну заяву /а.с. 32-43/, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що положеннями чинного законодавства покладено на перевізника обов`язок з забезпечення дотримання вимог чинного законодавства у сфері перевезення вантажів автомобільним транспортом, а на водія пред`явлення для перевірки відповідних документів. Порушення норм, визначених положеннями Закону №2344-ІІІ, на момент проведення рейдової перевірки, знайшло своє відображення в акті №019881 від 24.01.2024. За змістом акту проведення перевірки №019881 від 24.01.2024 посадовою особою виявлено порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме «ст.34 ЗУ «Про автомобільний транспорт»; під час перевезення вантажів перевізник не забезпечив наявності у водія протоколу перевірки та адаптації тахографа до т/з, чим порушено ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», порушено вимоги наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010, порушено вимоги наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону. При цьому, водій транспортного засобу ( ОСОБА_2 ) зі змістом вказаного акту та виявлених порушень ознайомлений, що засвідчено його власним підписом, жодних пояснень/заперечень з приводу виявленого порушення чи обставин проведення перевірки не надав. Відповідачем 01.02.2024 (завчасно за 19 днів до призначеної дати розгляду справи) на адресу позивача 37604, Полтавська обл., м. Миргород, вул. Київська, буд. 50а, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу та підтверджена позивачем в позовній заяві, рекомендованим листом №0600083728539 направлено повідомлення за вих.№8893/34/24-24 від 01.02.2024 про призначення розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 20.02.2024 та необхідність з`явитися до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області для участі у розгляді справи та надання відповідних пояснень/заперечень (копії додаються). Однак, вказане поштове відправлення №0600083728539 було повернуто оператором поштового зв`язку на адресу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області через невручення адресату за закінченням встановленого терміну зберігання, що підтверджується роздруківкою даних сервісу відстеження поштових відправлень офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ «Укрпошта». Порядок №1567 покладає на органи Укртрансбезпеки обов`язок саме щодо направлення повідомлення суб`єкту господарювання, при цьому, обов`язку щодо перевірки отримання вказаних повідомлень норми вказаного нормативного акту не передбачають. Щодо суті виявленого порушення, то 24.02.2024 ОСОБА_2 , водієм транспортного засобу Volvo, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить позивачу, було пред`явлено посадовим особам Укртрансбезпеки посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, а також товарно-транспортну накладну №б\н від 24.01.2024, відповідно до якої автомобільним перевізником, замовником та вантажовідправником вказано ФОП ОСОБА_1 (позивача по справі), у той час як вантажоодержувачем ТОВ «Еко-Тепло» (код ЄДРПОУ 23557030). За змістом даної товарно-транспортної накладної перевозився вантаж дрова 16м3, пункт розвантаження В.Сорочинці школа. Позивач згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є фізичною особою-підприємцем, одними із видів діяльності якого є КВЕД 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво (основний), а також 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. При цьому, договірні умови здійснення перевезень включають не тільки укладення безпосередньо договору про надання відповідних транспортних послуг, а й зобов`язання сторони щодо перевезення (доставки) товару в рамках інших господарських правовідносин, у тому числі щодо реалізації товару. Таким чином, дана товарно-транспортна накладна фактично підтверджує факт надання позивачем послуг з перевезення вантажів для вантажоодержувача - ТОВ «Еко-Тепло». Жодним нормативним актом не визначено обов`язку оформляти ТТН для здійснення перевезення для власних потреб. Відтак, з огляду на зміст документів, які були надані під час проведення 24.01.2024 рейдової перевірки транспортного засобу, зокрема, товарно-транспортної накладної №б/н від 24.01.2024 (відомості про яку зазначені безпосередньо в акті проведення перевірки), представники Укртрансбезпеки не мали сумнівів щодо здійснення перевезень саме позивачем як автомобільним перевізником.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
24.01.2024 о 12 год 45 хв на а/д Т-1715, Хорол-Миргород 26 км посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі Графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Укртрансбезпеки у період з 22.01.2024 до 27.01.2024 на виконання окремого доручення Укртрансбезпеки від 05.05.2018 №320/03/13-18 /а.с. 48 зі звороту/ та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) від 19.01.2024 №008237 /а.с. 48/ проведено перевірку транспортного засобу марки VOLVO FM 10.320, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить на праві власності згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ОСОБА_1 /а.с. 19/, за кермом якого перебував водій ОСОБА_2 , який пред`явив посвідчення водія /а.с. 50/.
До перевірки ОСОБА_2 надав товарно-транспортну накладну №б/н від 24.01.2024 на вантаж - дрова 16м3, у якій автомобільним перевізником, замовником та вантажовідправником зазначений ФОП ОСОБА_1 , а вантажоодержувачем зазначено ТОВ "Еко-Тепло"; пункт навантаження - С171529Миргород-Поділ-Вовнянка, пункт розвантаження - В.Сороченці школа /а.с. 50/.
За результатами перевірки складено акт №019881 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.01.2024 /а.с. 49/, в якому зафіксовано порушення, а саме, під час перевезення вантажів перевізник не забезпечив наявності у водія протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", вимоги наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010, вимоги наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010.
В графі "пояснення водія про причини порушень" та в графі "підпис водія транспортного засобу" акту перевірки №019881 від 24.01.2024 зазначено, що водій ОСОБА_2 з актом ознайомлений та підписав акт без зауважень та будь-яких пояснень /а.с. 49/.
Повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №8893/34/24-24 від 01.02.2024 /а.с. 50 зі звороту/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області) з 10:00 до 12:00 20.02.2024), надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ФОП ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 а /а.с. 51-52/.
Вказане повідомлення було повернуто оператором поштового зв`язку на адресу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області через невручення адресату за закінченням встановленого терміну зберігання, що підтверджується роздруківкою даних сервісу відстеження поштових відправлень офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ "Укрпошта" /а.с. 52 зі звороту-53/.
20.02.2024 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Ткаченком Д.В. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №023221 /а.с. 47/, якою до ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 , на підставі абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн за допущення порушення статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки №019881 від 24.01.2024).
Примірник постанови разом із супровідним листом за вих.№14919/34/24-24 від 21.02.2024 відповідно до списку згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих №2755 були надіслані рекомендованим листом з повідомленням №0600083728709 на адресу позивача: 37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Київська, буд. 50А, однак були повернуті оператором поштового зв`язку на адресу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області через відсутність адресата за вказаною адресою, що підтверджується роздруківкою даних сервісу відстеження поштових відправлень офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ «Укрпошта» /а.с. 53 зі звороту-55/.
Не погодившись із прийняттям постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №023221 від 20.02.2024, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема, встановлено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 /надалі - Порядок №1567/.
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1567 рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка. Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин. Рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) проводиться у строк, зазначений у направленні на перевірку (пункт 19 Порядку №1567).
Відповідно до Графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Укртрансбезпеки у період з 22.01.2024 до 27.01.2024 на виконання окремого доручення Укртрансбезпеки від 05.05.2018 №320/03/13-18 /а.с. 48 зі звороту/ проводились рейдові перевірки (перевірки на дорозі) транспортних засобів автомобільних перевізників всіх форм власності, резидентів/нерезидентів України, громадян, водіїв щодо дотримання Закону України "Про автомобільний транспорт" та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільного транспорту на адміністративній території м. Полтава та Полтавської області.
Матеріалами справи підтверджено, що 19.01.2024 старшим державним інспекторам Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області - О. Шаправському, С. Пєєву, В. Сердюку, головному спеціалісту Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області - В. Звагольському, старшому державному інспектору Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській областях - С. Гальчичу видано направлення №008237 для проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортних засобів автомобільних перевізників всіх форм власності, резидентів/нерезидентів України, громадян, водіїв щодо дотримання Закону України "Про автомобільний транспорт" та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільного транспорту на адміністративній території м. Полтава та Полтавської області /а.с. 48/.
Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку №1567 виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Як встановлено судом, 24.01.2024 о 12 год 45 хв на а/д Т-1715, Хорол-Миргород 26 км посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області ОСОБА_3 на підставі Графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Укртрансбезпеки у період з 22.01.2024 до 27.01.2024 на виконання окремого доручення Укртрансбезпеки від 05.05.2018 №320/03/13-18 /а.с. 48 зі звороту/ та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) від 19.01.2024 №008237 /а.с. 48/ проведено перевірку транспортного засобу марки VOLVO FM 10.320, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить на праві власності згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ОСОБА_1 /а.с. 19/, за кермом якого перебував водій ОСОБА_2 , який пред`явив посвідчення водія /а.с. 50/.
За результатами перевірки складено акт №019881 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.01.2024 /а.с. 49/, в якому зафіксовано порушення, а саме, під час перевезення вантажів перевізник не забезпечив наявності у водія протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено статтю 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", вимоги наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010, вимоги наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010.
Так, абзацом 3 частини 1 статі 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За приписами статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно до частини 1 статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Статтею 48 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Таким чином, положеннями спеціального закону покладено на перевізника обов`язок з забезпечення, а на водія пред`явлення для перевірки відповідних документів.
За змістом положень пункту 4 наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 ще з 01.06.2013 вантажні транспортні засоби з повною масою понад 12 тонн, що використовуються для здійснення перевезень вантажів, у тому числі внутрішніх, повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Відповідно, у разі обладнання транспортного засобу тахографом автомобільним перевізником мають виконуватися законодавчо встановлені обов`язкові вимоги щодо забезпечення належної експлуатації такого тахографу та, зокрема, наявності всіх необхідних документів та надання їх водієві для подальшого пред`явлення під час проведення перевірок.
Натомість, посадовими особами Укртрансбезпеки під час проведення рейдових перевірок здійснюється перевірка наявності документів на встановлений тахограф (у тому числі, роздруківок даних роботи цифрового тахографа та заповнених тахокарт до аналогового тахографа), обов`язкова наявність яких визначається відповідно до статті 48 Закону №2344-ІІІ.
В свою чергу, порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, визначається нормами Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі Інструкція №385).
Так, за визначенням Інструкції №385 контрольний пристрій (тахограф) обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
Відповідно до пункту 2.5 Інструкції №385 повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які уповноважені на проведення повірки тахографів відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Згідно пункту 2.6 Інструкції №385 ПСТ (пункти сервісу тахографів) виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі: установлення або заміни тахографа; ремонту тахографа; зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу; якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.
Пунктом 2.7 Інструкції №385 передбачено, що за результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1.
Бланк протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу роздруковується відповідальною особою ПСТ на папері формату А4 (210х297 мм) щільністю 100 г/кв.м або більше. Не допускається робити закреслення чи виправлення відомостей, які заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після того, як протокол підписано та поставлено печатку відповідальної особи ПСТ. У графах, які не заповнюються під час складання протоколу, проставляються прочерки.
ПСТ надає один примірник зазначеного протоколу перевізнику, а другий залишає собі і зберігає разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.
Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу зберігають протягом трьох років з дати проведення робіт.
Відповідно до пункту 3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
В свою чергу, перевізники відповідно до пункту 3.5 Інструкції №385:
- забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий);
- зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії;
- аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку, зокрема, наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа (пункт 3.6 Інструкції №385).
При цьому, відповідно до пункту 1.3 норми Інструкції №385 поширюються на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Тобто, нормами вказаного нормативно-правового акту не передбачено жодних винятків чи особливостей залежно від виду здійснюваних перевезень внутрішні чи міжнародні.
У спірному випадку позивачем не заперечується фактична відсутність у водія на момент проведення перевірки протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу.
Натомість, позивач вважає винесену відносно нього постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 20.02.2024 № 023221 протиправною та такою, що підлягає скасуванню з підстав того, що позивач у даному випадку не є автомобільним перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки сином позивача на приватному автомобілі здійснювалося перевезення власних дров для особистих сімейних потреб, тобто не мало місця надання жодних комерційних послуг з перевезення вантажів чи користування такими послугами.
З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що відповідно до положень чинного законодавства виявлення факту порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт та встановлення наявності підстав для притягнення особи до відповідальності за виявлене порушення відбувається саме на момент проведення рейдової перевірки на основі пред`явлених водієм документів.
Зокрема, формування та збір документів для перевезення завершується на початку руху та всі документи щодо перевезення мають бути наявні у водія, саме на місці зупинки (події) мають бути надані первинні документи, інші документи, на підставі яких здійснюється перевезення, та саме на підставі цих, а не складених в інший час документів та наявних поза місцем події, встановлюються фактичні обставини, зокрема, щодо перевізника.
Носієм доказової інформації щодо встановлених таким чином обставин, є первинні документи контролю, що складаються контролюючим органом, акти, довідки - відповідно до зазначених вище правил і процедур, передбачених вищезгаданими профільними нормативно-правовими актами.
Як вже зазначалося вище, відповідно до статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Таким чином, для визначення особи автомобільного перевізника посадові особи Укртрансбезпеки мають враховувати всі обов`язкові для здійснення вантажних перевезень документи, що надаються водієм під час проведення перевірки, у тому числі документи, що підтверджують його використання на законних підставах, а також товарно-транспортну накладну чи інший визначений законодавством документ на вантаж.
Так, 24.01.2024 ОСОБА_2 , водієм транспортного засобу VOLVO, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить позивачу, було пред`явлено посадовій особі Укртрансбезпеки посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, а також товарно-транспортну накладну №б\н від 24.01.2024, відповідно до якої автомобільним перевізником, замовником та вантажовідправником вказано ФОП ОСОБА_1 (позивач у справі), у той час як вантажоодержувачем зазначено ТОВ «Еко-Тепло» (код ЄДРПОУ 23557030) /а.с. 50/.
За змістом вказаної товарно-транспортної накладної перевозився вантаж - дрова 16м3, пункт розвантаження В.Сорочинці школа.
Копія товарно-транспортної накладної №б/н від 24.01.2024 мається у матеріалах справи.
Суд зауважує, що позивач згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (роздруківка даних офіційного веб-порталу https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search /а.с. 56/), є фізичною особою-підприємцем, одними із видів діяльності якого є КВЕД 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво (основний), а також 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
При цьому, договірні умови здійснення перевезень включають не тільки укладення безпосередньо договору про надання відповідних транспортних послуг, а й зобов`язання сторони щодо перевезення (доставки) товару в рамках інших господарських правовідносин, у тому числі щодо реалізації товару.
Таким чином, зазначена вище товарно-транспортна накладна підтверджує фактичне надання позивачем послуг з перевезення вантажів для вантажоодержувача ТОВ «Еко-Тепло».
Жодних інших документів (у тому числі, товарно-транспортної накладної, де б автомобільним перевізником, вантажовідправником та вантажоодержувачем було зазначено лише позивача та пунктом розвантаження було вказано адресу приватного будинку позивача), які б підтверджували використання транспортного засобу для здійснення позивачем перевезень власного вантажу та для власних потреб матеріали справи не містять, під час перевірки такі документи водієм інспектору також не надавалися.
Відповідно Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 №363 (далі - Правила №363), товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Верховний Суд у постанові від 12.06.2018 у справі №815/3310/17 зазначив, що товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є доказом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг.
Таким чином, ТТН підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів якщо таке перевезення здійснюється на договірних умовах. Жодним нормативним актом не визначено обов`язку оформити ТТН для здійснення перевезення для власних потреб.
За викладених обставин, з огляду на зміст документів, які були надані водієм транспортного засобу позивача під час проведення 24.01.2024 рейдової перевірки, зокрема, товарно-транспортної накладної №б/н від 24.01.2024 (відомості про яку зазначені безпосередньо в акті проведення перевірки), суд погоджується з висновками представника Укртрансбезпеки щодо того, що позивач у даному випадку являється автомобільним перевізником.
Щодо посилань позивача на неповідомлення його про дату, час та місце розгляду справи про порушення та проведення розгляду справи за його відсутності, як на підставу, що також свідчить про протиправність прийнятої постанови, то суд зазначає, що відповідно до пункту 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Пунктами 26, 27 Порядку №1567 визначено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Виходячи з аналізу вказаних вище норм Порядку №1567 ці норми покладають на органи Укртрансбезпеки обов`язок саме щодо направлення повідомлення суб`єкту господарювання, при цьому, обов`язку щодо перевірки отримання такого повідомлення вони не передбачають. Так само нормами Порядку №1567 не передбачено й обов`язку контролюючого органу здійснювати перевірку правильності адреси, вказаної перевізником при реєстрації суб`єктом господарювання.
Як слідує з матеріалів справи, повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №8893/34/24-24 від 01.02.2024 /а.с. 50 зі звороту/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області) з 10:00 до 12:00 20.02.2024), надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ФОП ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 а /а.с. 51-52/.
Вказане повідомлення було повернуто оператором поштового зв`язку на адресу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області через невручення адресату за закінченням встановленого терміну зберігання, що підтверджується роздруківкою даних сервісу відстеження поштових відправлень офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ "Укрпошта" /а.с. 52 зі звороту-53/.
20.02.2024 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Ткаченком Д.В. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №023221 /а.с. 47/, якою до ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 , на підставі абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн за допущення порушення статі 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки №019881 від 24.01.2024).
Примірник постанови разом із супровідним листом за вих.№14919/34/24-24 від 21.02.2024 відповідно до списку згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих №2755 були надіслані рекомендованим листом з повідомленням №0600083728709 на адресу позивача 37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Київська, буд. 50А, однак були повернуті оператором поштового зв`язку на адресу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області через відсутність адресата за вказаною адресою, що підтверджується роздруківкою даних сервісу відстеження поштових відправлень офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ «Укрпошта» /а.с. 53 зі звороту-55/.
Відтак, суд вважає, що у спірному випадку Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області в повній мірі дотримано вимоги Порядку №1567 щодо належного повідомлення автомобільного перевізника про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та направлення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.
За встановлених обставин справи та наведених вище норм права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №023221 від 20.02.2024, якою застосовано до ОСОБА_1 адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн, прийнята відповідачем на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені законодавством України, та обґрунтовано. Підстави для її визнання протиправною та скасування відсутні.
Таким чином, адміністративний позов ФОП ОСОБА_1 необґрунтований та задоволенню не підлягає.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2-10, 72-77, 139, 229, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36000), Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, 9, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 14.08.2024 |
Номер документу | 120951479 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні