ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" серпня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/523/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.
секретар судового засідання: Курко Ю.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Бернатович О.О.;
від відповідача: не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державного підприємства Адміністрація морських портів України (01135,м. Київ, пр-т Берестейський, буд. 14; код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (адміністрація Одеського морського порту) (65026, м. Одеса, пл. Митна, буд. 1; код ЄДРПОУ 38728457);
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю БУДСТЕЙТ ГРУП (43023, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Конякіна, буд. 2; код ЄДРПОУ 42382898);
про стягнення 1 017 000,00 грн,
1. Суть спору.
12.02.2024 до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх. № 547/24) Державного підприємства Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (адміністрація Одеського морського порту) до відповідача ТОВ БУДСТЕЙТ ГРУП, в якій просить суд стягнути з відповідача суму штрафу в розмірі 1 017 000,00 грн.
В обґрунтування позову посилається на порушення відповідачем умов договору № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021, що виразилось у непродовженні терміну дії банківських гарантій на забезпечення виконання договору та повернення авансового платежу.
2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.02.2024 було відкрито провадження у справі №916/523/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 14.03.2024.
У судовому засіданні 14.03.2024 судом, без виходу до нарадчої кімнати, було постановлено ухвалу про відкладення розгляду справи на 04.04.2024.
У судовому засіданні 04.04.2024 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи на 06.05.2024.
У судовому засіданні 06.05.2024 судом, без виходу до нарадчої кімнати, було постановлено ухвалу про відкладення розгляду справи на 27.05.2024.
У судовому засіданні 27.05.2024 суд оголосив протокольну ухвалу, в порядку п.3 ч.2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, про закриття підготовчого провадження у справі № 916/523/24 та призначення справи до розгляду по суті в засіданні суду на 18.06.2024.
У судовому засіданні 18.06.2024 суд дійшов висновку, що спір по справі №916/523/24 розгляд якого по суті розпочато, не може бути вирішено в даному судовому засіданні, в зв`язку з чим судом було оголошено протокольну ухвалу про перерву у розгляді справи до 01.08.2024.
В судове засідання, призначене на 01.08.2024, з`явився представник позивача та наполягав на задоволенні позовних вимог, представник ТОВ БУДСТЕЙТ ГРУП не з`явився, хоча про дату, час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином, шляхом надсилання копій ухвал на юридичну адресу, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак копії ухвал суду повернулись з відмітками відділення поштового зв`язку адресат відсутній за вказаною адресою.
Відповідно до п. 4, 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
За змістом п. 83 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 р. № 270 (зі змінами), рекомендовані поштові відправлення з позначкою Судова повістка, адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання поштових відправлень, під розпис. У разі відсутності адресата (одержувача) за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об`єкта поштового зв`язку робить позначку адресат відсутній за зазначеною адресою, яка засвідчується його підписом з проставленням відбитка поштового пристрою, порядок використання якого встановлюється призначеним оператором поштового зв`язку, і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає такий лист до суду.
Відповідно до частин 3, 7 статті 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Отже, якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.
Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного суду від 28.01.2019р. у справі № 915/1015/16.
Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.
Виходячи з вищевикладених положень ГПК України та встановлених обставин щодо порядку викликів і повідомлень відповідачів, суд вважає, що відповідач є належним чином повідомлені про час та місце судового розгляду, що наділяє суд правом розглядати справу без його участі.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
З огляду на ненадання відповідачем відзиву, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У судовому засіданні 01.08.2024 судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та відкладено складення повного рішення на строк, визначений ч.6 ст. 233 Господарським процесуальним кодексом України.
3. Аргументи учасників справи.
3.1. Доводи Державного підприємства Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України.
Позивач зазначає, що між ДП «Адміністрація морських портів України» (Замовник) та ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» (Виконавець) (далі - Сторони) укладено Договір №3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 (Договір) на виконання робі по об`єкту «Капітальний ремонт підпірної стінки південної огорожі від РБУ до СРЗ-2, інв. № 077806 (3 черга будівництва) Одеської філії ДП «АМПУ», зазначених в Технічному завданні (Додаток № 1 до Договору, який є його невід?ємною частиною) в обсязі договірної ціни/кошторисної документації (Додаток № 2 до Договору, який є його невід??ємною частиною) у порядку та на умовах, визначених Договором.
Відповідно до п. 3.1. Договору ціна Договору на момент укладання становила 20 340000,00 грн з ПДВ.
Позивач повідомляє, що 21.01.2022 на виконання п. 4.1. Договору, Одеською філією ДП «АМПУ» на користь ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» перераховано авансовий платіж у сумі 6 102 000,00 грн з ПДВ - платіжне доручення від 21.01.2022 № 135.
Позивач зазначає, що ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», як Виконавцем підрядних робіт, на виконання абз. 1. пункту 4.1.1. Договору, надано Адміністрації банківську гарантію повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023.
Також позивач звертає увагу, що відповідно до п. 5.1. Договору, не пізніше дати укладання цього Договору Виконавець вносить забезпечення виконання Договору у розмірі 1017000,00 грн., що складає 5 % ціни Договору з ПДВ у формі безвідкличної та безумовної банківської гарантії.
Позивач зазначає, що ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», як Виконавцем підрядних робіт, на виконання п. 5.1 Договору, надано Адміністрації банківську гарантію забезпечення виконання договору №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023 .
Як повідомляє позивач, ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» на адресу Адміністрації надіслало лист від 28.02.2022 №2-28/22 щодо неможливості виконання зобов`язань за Договором підряду у зв`язку із оголошенням воєнного стану в Україні із 05 години 30 хвилини 24 лютого 2022 року указом Президента України від 24.02.2022 р. №2102-ІХ «Про введення воєнного стану в Україні», що засвідчено Торгово-промисловою палатою України листом від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1 як форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) через військову агресію російської федерації проти України. 07.04.2022 підписано акт початку виконання робіт.
Позивач зауважує, що 08.04.2022 підписано акт про призупинення виконання робіт у зв`язку із виникненням форс-мажорних обставин та неможливістю виконання Товариством зобов?язань. Роботи за Договором впродовж 2022 року не відновлено.
Позивач повідомляє, що 15.12.2022 ОФ ДП «АМПУ» направлено лист №1383/19-06-01/Вих до ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» щодо розірвання Договору № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 та повернення невикористаного авансу.
07.03.2023 ОФ ДП «АМПУ» повторно направлено лист № 540/19-06-01/Вих до ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» щодо необхідності у найкоротший термін приступити до виконання робіт за Договором № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 або дострокового його розірвання з поверненням авансу.
ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» направлено 13.03.2023 лист №13/03-2 до ОФ ДП «АМПУ» щодо продовження строку дії Договору до 31.12.2023.
Позивач зазначає, що відповідно до пп. 4 ч. 5 с. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», на підставі ч. 1 ст. 212, ст. 617 Цивільного кодексу України, враховуючи введення військового стану на території України відповідно до Закону України «Про введення воєнного стану в Україні», а також листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 про засвідчення форс мажорних обставин (обставин непереборною сили) - 30.12.2022 між
Адміністрацією та Виконавцем укладено Додаткову угоду №1 до договору №3160-В-ОДФ-21 від 31.03.2023.
Зазначеною Додатковою угодою №1 Сторонами внесено зміни до умов укладеного Договору, зокрема продовжено термін його дії до 31.12.2023.
22.03.2023 листом № 645/19-06-01/Вих Адміністрація звернулася до ТОВ
«БУДСТЕЙТ ГРУП» про необхідність засвідчення сертифікатом торгово-промислової палати України форс-мажорні обставини, пов?язані з оголошенням воєнного стану в Україні.
03.04.2023 Адміністрація листом вих. № 721/19-06-01/Вих звернула увагу ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» на зобов?язання, передбачені п.4.3., п.5.2. Договору та просила терміново надати продовжені банківські гарантії, для запобігання звернення Адміністрації до господарського суду з вимогами про примусове стягнення штрафних санкцій.
Зазначений лист ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» проігноровано та відповідь на нього до Адміністрації не надходила.
Отже на думку позивача, Виконавець самоусунувся від взятих на себе умовами Договору зобов?язань та станом на сьогодні банківську гарантію забезпечення виконання договору №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023 та банківську гарантію повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023 не продовжив.
Так, позивач звертає увагу, що відповідно до абз. 8 п.4.3. Договору, у разі непродовження банківської гарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов?язань в частині отримання авансового платежу Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
Таким чином, за непродовження банківської гарантії повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» повинен сплатити на користь Адміністрації штраф у розмірі - 508500,00 грн, відповідно до наведеного розрахунку:
ШТРАФ (п.4.3. Договору) - 20 340 000,00 грн * 2,5% = 508500,00 грн
Відповідно до п. 5.6. Договору, у разі непродовження банківської гарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов`язань за Договором Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
Таким чином, за непродовження банківської гарантії забезпечення виконання Договору №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» повинен сплатити на корить Адміністрації штраф у розмірі - 508500,00 грн, відповідно до нижченаведеного розрахунку:
ШТРАФ (п.5.6. Договору) - 20 340 000,00 грн * 2,5% = 508500,00 грн (загальна сума штрафу) = 508000,00 грн + 508000,00 грн = 1 017 000,00 грн
Отже, на думку відповідача, Адміністрація керуючись чинним законодавством та умовами Договору, зокрема п. 4.3. та п. 5.6., вважає, що ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» порушено умови укладеного Договору, що виразилось у непродовженні терміну дії банківських гарантій на забезпечення виконання Договору та повернення авансового платежу, а тому Виконавець повинен сплатити на користь Адміністрації суму штрафу, встановлену умовами Договору, у розмірі 1 017 000,00 грн.
3.2. Доводи Товариства з обмеженою відповідальністю БУДСТЕЙТ ГРУП.
Відповідач участі уповноваженого представника у судові засідання не забезпечив, відзиву на позовну заяву, в порядку ст. 165 ГПК України, не надав.
4. Обставини справи, встановлені судом.
23.11.2021 між Державним підприємствос Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (адміністрація Одеського морського порту) (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю БУДСТЕЙТ ГРУП (Виконавець) було укладено Договір №3160-В-ОДФ-21, згідно якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання виконати роботи «Капітальний ремонт підпірної стінки південної огорожі від РБУ до СР3-2, інв. № 077806 (3 черга будівництва) Одеської філії ДП "АМПУ"» за кодом ДК 021:2015 - 45000000-7 (Будівельні роботи та поточний ремонт) (Роботи), зазначені в Технічному завданні (Додаток №1 до Договору, який є його невід?ємною частиною) в обсязі договірної ціни/кошторисної документації (Додаток №2 до Договору, який є його невід`ємною частиною) у порядку та на умовах, визначених Договором, а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити такі роботи.
Місце виконання робіт: Україна, 65026, Одеська обл., м. Одеса, Митна площа, 1 територія Одеського морського порту в районі Червоних пакгаузів (п. 1.4. Договору).
Згідно п. 3.1. Договору, ціна цього Договору становить: 16950000,00 грн. без ПДВ, крім того сума ПДВ 3390000,00 грн, разом ціна цього Договору становить 20340000,00 грн. з ПДВ.
За умовами п. 3.2. Договору, ціна Договору визначена відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» та є твердою договірною ціною.
У п. 4.1. Договору сторони погодили, що замовник здійснює попередню оплату у розмірі 30 відсотків від ціни цього Договору, що складає 5085000,00 грн. без ПДВ, сума ПДВ 1017000,00 грн, всього з ПДВ 6102000,00 грн, протягом 15 банківських днів з дати набрання чинності цього Договору на підставі отриманого Замовником оригіналу належним чином оформленого рахунку від Виконавця та надання забезпечення повернення авансового платежу у вигляді банківської гарантії.
Попередня оплата (аванс) здійснюється за наступних умов:
- у разі затвердження фінансового плану ДП «АМПУ» на відповідний календарний рік (Постанова Кабінету Міністрів України від 03.10.2012 №899) та наявності в ньому витрат на закупівлю Робіт, що є предметом Договору, у затвердженому фінансовому плані (відкладальна обставина згідно з ч. 1 ст. 212 Цивільного кодексу України);
- на момент отримання Замовником рахунку на здійснення попередньої оплати (авансу)
Виконавець зобов?язаний надати Замовнику безумовну безвідкличну банківську гарантію повернення авансового платежу, що складає 100% від розміру авансу.
4.2. Сторони передбачили, що виконання грошових зобов?язань, які виникають з Договору на визначену суму попередньої оплати мають бути забезпечені безумовною, безвідкличною та дійсною на першу вимогу банківською гарантією, умови якої мають бути схвалені Замовником. Сторонами також погоджено, що гарантія має бути виставлена на строк дії Договору і Виконавець зобов`язаний надати нову банківську гарантію або продовжити дію попередньої гарантії не пізніше, ніж за один місяць до того, як мине строк її дії. В противному випадку Замовник матиме право заявити в банк вимогу щодо виплати гарантійної суми як забезпечення аж до часу, поки не буде виконане зобов`язання, що стосується продовження терміну дії гарантії.
Попередня оплата (аванс) здійснюється за наступних умов:
- на момент отримання Замовником рахунку на здійснення попередньої оплати (авансу) Виконавець зобов`язаний надати Замовнику безумовну безвідкличну банківську гарантію повернення авансового платежу, що складає 100% від розміру авансу.
Відповідно до п. 4.3. Договору, в редакції додаткової угоди №1 від 31.03.2023, забезпечення повернення авансового платежу надається Замовнику Виконавцем у вигляді оригіналу паперової безумовної безвідкличної банківської гарантії банківської установи оформленої відповідно до вимог «Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах», затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639 (із змінами та доповненнями).
Гарантія має містити усі обов`язкові реквізити, передбачені п. 26 Розділу ІІІ «Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах», затвердженого Постановою Правління НБУ від 15.12.2004 № 639 (із змінами та доповненнями) на вказану суму (далі також - банківська гарантія). Безумовна безвідклична банківська гарантія, яка надається Виконавцем Замовнику як забезпечення повернення авансового платежу, повинна містити зобов`язання банка-гаранта «сплатити за першою вимогою» Замовника, тобто закріплювати обов`язок безумовного перерахування банком-гарантом коштів на поточний рахунок Замовника за першою письмовою вимогою Замовника.
Умови гарантії повернення авансового платежу не можуть бути змінені і вона не може бути припинена або відкликана банком-гарантом або принципалом без згоди та погодження з бенефіціаром, крім випадків, прямо передбачених чинним законодавством України.
Вимоги за гарантією повернення авансового платежу задовольняються за першою вимогою бенефіціара без подання будь-яких інших документів окрім вимоги або виконання будь-яких інших умов.
Усі витрати, пов`язані з наданням гарантії, здійснюються за рахунок коштів Виконавця.
Гарантія повернення авансового платежу повинна вступати в дію з дати її видачі.
Гарантія повернення авансового платежу діє до останнього дня календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому спливає термін дії Договору, визначений в п. 15.2. Договору.
У випадку продовження строку виконання Робіт за Договором, Виконавець у строк, що не перевищує 2 (двох) робочих днів після продовження строку виконання Робіт за Договором зобов`язаний відповідно продовжити строк дії гарантії повернення авансового платежу та надати Замовнику належним чином оформлену гарантію повернення авансового платежу із строком її дії, продовженим до останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому спливає продовжений строк виконання Робіт за Договором.
У разі не продовження банківської ґарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов`язань в частині отримання авансового платежу Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
У разі ненадання Виконавцем банківської гарантії повернення авансового платежу, попередня оплата Замовником не здійснюється.
Замовник повертає безумовну безвідкличну банківську гарантію повернення авансового платежу після повного погашення Виконавцем авансового платежу виконання Виконавцем зобов`язань за цим Договором в частині отримання авансового платежу, а також у разі визнання судом результатів закупівлі або Договору про закупівле нікчемним та у випадках, передбачених статтею 43 Закону України «Про публічні закупівлі». Але не пізніше ніж протягом п?яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
Забезпечення повернення авансового платежу не повертається у випадках невиконання та неналежного виконання Робіт Виконавцем, дострокового припинення цього Договору або його розірвання з вини Виконавця.
Згідно п. 5.1. Договору, в редакції додаткової угоди №1 від 31.03.2023, не пізніше дати укладання цього Договору Виконавець вносить забезпечення виконання Договору у розмірі 1017000,00 грн, що складає 5 % ціни Договору з ПДВ у формі оригіналу паперової безвідкличної та безумовної банківської гарантії (надалі - банківської гарантії).
Відповідно до п. 5.2. Договору, гарантія має містити усі обов?язкові реквізити, передбачені п.26 Розділу III Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземній валютах, затвердженого Постановою Правління НБУ від 15.12.2004 №639 (із змінами та доповненнями) на вказану суму (далі також - банківська гарантія). Безумовна безвідклична банківська гарантія, яка надається Виконавцем Замовнику як забезпечення виконання Договору, повинна містити зобов?язання банка-гаранта «сплатити за першою вимогою» Замовника, тобто закріплювати обов?язок безумовного перерахування банком-гарантом коштів на поточний рахунок Замовника за першою письмовою вимогою Замовника.
Умови гарантії не можуть бути змінені і вона не може бути припинена або відкликана банком-гарантом або принципалом без згоди та погодження з бенефіціаром, крім випадків, прямо передбачених чинним законодавством У країни.
Банківська гарантія діє до останнього дня календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому спливає термін дії Договору, визначений в п. 15.2 Договору.
Банківська гарантія продовжується у разі наявності обґрунтованих, документально підтверджених обставин, які стали підставою для продовження дії цього Договору.
У разі продовження строку виконання Робіт Виконавець у строк, що не перевищує 2 робочих днів після продовження строку виконання Робіт за Договором зобов`язаний відповідно продовжити строк дії банківської гарантії та надати Замовнику належним чином оформлену гарантію зі строком її дії, до останнього дня календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому спливає продовжений строк виконання Робіт за Договором.
За умовами п. 5.4. Договору, Банківська гарантія, що надійшла як забезпечення виконання Договору, не повертається Виконавцю у випадках невиконання та неналежного виконання Робіт Виконавцем, дострокового припинення цього Договору або його розірвання з вини Виконавця, що є підставою для звертання Замовника до банка-гаранта з метою отримання та перерахування коштів за гарантією на рахунок Замовника.
Відповідно до п. 5.6. Договору, у разі не продовження строку дії банківської гарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов`язань за Договором Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
Положеннями п. 6.1. Договору передбачено, що строк виконання Робіт 130 календарних днів безпосереднього виконання Робіт.
Початок виконання робіт - не пізніше 15 календарних днів після перерахування Виконавцю авансу за умови ведення Замовником фронту робіт та передачі наступних документів:
- погодженої до виконання робіт проектної документації (стадія «Робочий проект»). Передача проектної документації оформляється відповідним двостороннім актом, підписаним відповідальними представниками Замовника і Виконавця;
- дозвільних документів на виконання будівельних робіт.
У п. 6.2. Договору сторони погодили, що початок виконання робіт та їх закінчення Сторони оформляють окремими двосторонніми актами, підписаним уповноваженими представниками Замовника і Виконавця.
Згідно п. 6.4. Договору, виконання робіт може бути призупинено в разі виникнення обставин, за які відповідає Замовник (відсутність/затримка фінансування, неможливість надання фронту робіт), у такому разі призупинення, відновлення виконання робіт оформлюється двостороннім актом призупинення, відновлення виконання робіт за підписами уповноважених представників Замовника і Виконавця та не потребує внесення відповідних змін до Договору.
Такий строк (затримки) не зараховується до строку безпосереднього виконання робіт.
Відповідно до п. 6.5. Договору, виконання робіт може бути призупинено та продовжено на строк дії несприятливих для виконання робіт за Договором погодних умов (згідно діючої нормативної документації), що документально підтверджується довідкою Гідрометеорологічного центру Чорного та Азовського морів в районі Одеського морського порту на відповідний період, про що складається відповідний двосторонній акт, що підписується уповноваженими представниками Замовника і Виконавця.
За умовами п. 12.1. Договору, у разі невиконання або неналежного, чи несвоєчасного виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену законами та цим договором.
У п. 12.2. Договору сторони погодили види порушень та санкції за них, установлені Договором:
12.2.1. У разі неякісного виконання Робіт Виконавець сплачує Замовнику штраф у розмірі 20 (двадцяти) відсотків від суми неякісно виконаних Робіт;
12.2.2. У разі порушення Виконавцем термінів виконання Робіт, останній сплачує Замовнику пеню у розмірі 0,1% від вартості несвоєчасно виконаного обсягу Робіт за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів додатково стягується штраф у розмірі 7% від цієї вартості;
Згідно п. 13.1. Договору, сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим Договором у разі виникнення обставин непереборної сили (форс-мажору), які не існували під час укладання цього Договору та виникли поза волею Сторін, перелік таких обставин визначено у ч.2 ст.14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні».
Положеннями п. 13.3. Договору, доказом виникнення обставин непереборної сили (форс-мажору) та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України або іншим компетентним органом. Неповідомлення або невчасне повідомлення позбавляє Сторону права посилатися на будь-яке вищезазначене як на підставу, звільнення від відповідальності за невиконання зобов`язань.
У разі коли строк дії обставин непереборної сили (форс-мажору) продовжується більше ніж 60 шістдесят) календарних днів, кожна із Сторін має право розірвати цей Договір в односторонньому порядку, шляхом направлення письмового повідомлення про це іншій Стороні. В цьому випадку договір вважається розірваним в день отримання відповідного повідомлення і оформлення додаткової угоди про розірвання договору не вимагається (п. 13.4. Договору).
Згідно п. 15.1. Договору, він набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками Сторін, засвідчення підписів печатками (за наявності).
Відповідно до п. 15.2. Договору, він діє до 31.03.2023 р., але у будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за Договором, а в частині виконання гарантійних зобов`язань - до повного виконання гарантійних зобов`язань.
Додатками до Договору є: Додаткок №1 Технічне завдання, Додаткок №2 Договірна ціна, Додаткок №3 Порядок здачі і приймання виконаних робіт.
ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», як Виконавцем підрядних робіт, на виконання п. 5.1 Договору, надано Адміністрації банківську гарантію забезпечення виконання договору №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023.
Окрім того, відповідно до положень абз. 1. пункту 4.1.1. Договору, ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», як Виконавцем підрядних робіт, надано банківську гарантію повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023.
21.01.2022 згідно платіжного доручення від 21.01.2022 № 135, на виконання п. 4.1. Договору, Одеською філією ДП «АМПУ» на користь ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» перераховано авансовий платіж у сумі 6 102 000,00 грн з ПДВ.
Згідно листа за вих. № 1-28/22 від 28.02.2022 ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» повідомило Адміністрацію щодо неможливості виконання зобов`язань за Договором підряду у зв`язку із оголошенням воєнного стану в Україні із 05 години 30 хвилини 24 лютого 2022 року та указу Президента України від 24.02.2022 №2102-ІХ «Про введення воєнного стану в Україні», що засвідчено Торгово-промисловою палатою України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 як форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) через військову агресію російської федерації проти України.
07.04.2022 між сторонами підписано Акт про початок виконання робіт за договором № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 «Капітальний ремонт підпірної стінки південної оторожі від РБУ до СР3-2, інв. №077806 (3 черга будівництва) Одеської філії ДЛІ " АМПУ»
Сторони зазначили, що підставою для початку виконання робіт є:
- замовник виконав свої зобов`язання в частині попередньої оплати 21.01.2022 р. (п. 4.1 та ш. 7.1.3 договору №3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 р.);
- реєстрація повідомлення (управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради) про початок виконання будівельних робіт по об`єкту «Капітальний ремонт підпірної стінки південної огорожі від РБУ до СР3-2, інв. №077806 (3 черга будівництва) Одеської філії ДІ «АМПУ» за №ОД051220331704 від 06.04.2022 р.
Датою початку виконання робіт по Договору №3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 вважається дата підписання даного акту.
08.04.2022 між сторонами підписано акт про призупинення виконання робіт у зв`язку із виникненням форс-мажорних обставин та неможливістю виконання відповідачем зобов`язань.
15.12.2022 ОФ ДП «АМПУ» направлено лист №1383/19-06-01/Вих до ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» щодо розірвання Договору № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 та повернення невикористаного авансу.
07.03.2023 ОФ ДП «АМПУ» повторно направлено лист № 540/19-06-01/Вих до ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» щодо необхідності у найкоротший термін приступити до виконання робіт за Договором № 3160-В-ОДФ-21 від 23.11.2021 або дострокового його розірвання з поверненням авансу.
ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» направлено 13.03.2023 лист №13/03-2 до ОФ ДП «АМПУ» щодо продовження строку дії Договору до 31.12.2023.
Додатковою угодою №1 від 31.03.2023, окрім іншого, викладено п. 15.2. Договору у новій редакції, згідно якої: Договір діє до 31.12.2023 р., але у будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов?язань за Договором, а в частині виконання гарантійних зобов?язань - до повного виконання гарантійних зобов?язань.
03.04.2023 Адміністрація листом вих. № 721/19-06-01/Вих звернула увагу ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» на зобов?язання, передбачені п.4.3., п.5.2. Договору та просила терміново надати продовжені банківські гарантії, для запобігання звернення Адміністрації до господарського суду з вимогами про примусове стягнення штрафних санкцій.
Відповіді ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» на зазначений лист або доказів виконання відповідачем зобов`язань, передбачених п.4.3., п.5.2. Договору, матеріали справи не містять.
З огляду на вищезазначене, ДП Адміністрація морських портів України в особі Одеської філії ДП Адміністрація морських портів України (адміністрація Одеського морського порту) звернулось господарського суду із позовною заявою про стягнення із ТОВ БУДСТЕЙТ ГРУП суми штрафів у розмірі 1 017 000,00 грн.
5. Позиція суду.
У відповідності до ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, ст.12 ЦК України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.
Згідно зі ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 626 ЦКУ).
Згідно зі ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з статтею 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; зміна умов зобов`язання; сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди (стаття 611 ЦК України).
Положеннями 1 статті 548 ЦК України передбачено, що виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом.
Виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням. завдатком, правом довірчої власності (стаття 546 ЦК України).
Відповідно до статті 560 ЦК України, за гарантією банк, інша фінансова установа, страхова організація (гарант) гарантує перед кредитором (бенефіціаром) виконання боржником (принципалом) свого обов`язку. Гарант відповідає перед кредитором за порушення зобов`язання боржником.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Господарського кодексу України, гарантія (банківська гарантія) є специфічним засобом забезпечення виконання господарських зобов`язань шляхом письмового підтвердження банком, іншою фінансовою установою задоволення вимог управненої сторони в розмірі повної грошової суми, зазначеної у письмовому підтвердженні, якщо третя особа (зобов`язана сторона) не виконає зазначене у ньому певне зобов`язання або настануть інші умови, передбачені у відповідному підтвердженні.
Відповідно до ч. 4 ст. 200 Господарського кодексу України, до відносин банківської гарантії в частині, не врегульованій цим Кодексом, застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України, штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України, у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Відповідно до ч. 4 ст. 232 Господарського кодексу України, вимогу щодо сплати штрафних санкцій за господарське правопорушення може заявити учасник господарських відносин, права чи законні інтереси якого порушено.
За умовами абз. 7 п.4.3. Договору, у випадку продовження строку виконання Робіт за Договором, Виконавець у строк, що не перевищує 2 (двох) робочих днів після продовження строку виконання Робіт за Договором зобов`язаний відповідно продовжити строк дії гарантії повернення авансового платежу та надати Замовнику належним чином оформлену гарантію повернення авансового платежу із строком її дії, продовженим до останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому спливає продовжений строк виконання Робіт за Договором.
Як вже встановлено судом, ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» надано гарантію повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023.
Так, відповідно до абз. 8 п.4.3. Договору, у разі не продовження банківської ґарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов`язань в частині отримання авансового платежу Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
Згідно п. 3.1. Договору, ціна цього Договору становить: 16950000,00 грн. без ПДВ, крім того сума ПДВ 3390000,00 грн, разом ціна цього Договору становить 20340000,00 грн. з ПДВ.
За таких обставин, господарський суд доходить висновку про невиконання ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» обов`язку, передбаченого абз. 7 п.4.3. Договору, щодо продовження строку дії гарантії повернення авансового платежу та надання Замовнику належним чином оформленої гарантії на повернення авансового платежу із строком її дії, продовженим до останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому спливає продовжений строк виконання Робіт за Договором.
Таким чином, з огляду на непродовження банківської гарантії повернення авансового платежу №ОГ2021-0577 від 30.11.2021 ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», суд вважає правомірними вимоги позивача щодо сплати на користь Адміністрації штрафу, передбаченого п.4.3. Договору, у розмірі - 508500,00 грн (20 340 000,00 грн * 2,5% = 508500,00 грн).
Водночас, відповідно до абз. 4 п. 5.2. Договору, у разі продовження строку виконання Робіт Виконавець у строк, що не перевищує 2 робочих днів після продовження строку виконання Робіт за Договором зобов`язаний відповідно продовжити строк дії банківської гарантії та надати Замовнику належним чином оформлену гарантію зі строком її дії, до останнього дня календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому спливає продовжений строк виконання Робіт за Договором.
Як вже встановлено судом, ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», як Виконавцем підрядних робіт, на виконання п. 5.1 Договору, надано Адміністрації банківську гарантію забезпечення виконання договору №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 зі строком дії до 03.05.2023.
Відповідно до п. 5.6. Договору, у разі непродовження банківської гарантії на строк, необхідний Виконавцю для виконання зобов`язань за Договором, Виконавець оплачує Замовнику штраф у розмірі 2,5% від суми Договору.
Таким чином, з огляду на непродовження банківської гарантії №ОГ2021-0561 від 23.11.2021 ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП», суд вважає правомірними вимоги позивача щодо сплати на користь Адміністрації штрафу, передбаченого п.5.6. Договору, у розмірі - 508500,00 грн (20 340 000,00 грн * 2,5% = 508500,00 грн).
Отже суд вважає, що ТОВ «БУДСТЕЙТ ГРУП» порушено умови укладеного Договору, в частині не продовження терміну дії банківських гарантій на забезпечення виконання Договору та повернення авансового платежу, а тому Виконавець повинен сплатити на користь Адміністрації суму штрафу, встановлену умовами Договору, у розмірі 1 017 000,00 грн (508500,00 грн + 508500,00 грн).
За приписами ч. 1 ст. 73 цього Кодексу, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Приписами ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, судові витраті по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 129, 130, 191, 232, 233, 236-238, 240, 241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю БУДСТЕЙТ ГРУП (43023, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Конякіна, буд. 2; код ЄДРПОУ 42382898) на користь Державного підприємства Адміністрація морських портів України (01135,м. Київ, пр-т Берестейський, буд. 14; код ЄДРПОУ 38727770) в особі Одеської філії Державного підприємства Адміністрація морських портів України (адміністрація Одеського морського порту) (65026, м. Одеса, пл. Митна, буд. 1; код ЄДРПОУ 38728457) суму штрафу у розмірі 1 017 000/один мільйон сімнадцять тисяч/грн 00 коп., судовий збір у сумі 15 255/п`ятнадцять тисяч двісті п`ятдесят п`ять/грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.
Повне рішення складено 12 серпня 2024 року.
Суддя Ю.М. Невінгловська
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120973301 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг будівельного підряду |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Невінгловська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні