Рішення
від 05.08.2024 по справі 120/6826/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

05 серпня 2024 р. Справа № 120/6826/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бошкової Ю.М.,

за участі секретаря судового засідання: Сомик Ю.О.,

представника позивача: Шевчука В.Г.,

представника відповідача: Чоботок О.І.,

представника відповідача: Кисляк А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Головного управління ДПС у Вінницькій області

до: Міністерства юстиції України, Державного підприємства "Національні інформаційні системи"

про: визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління ДПС у Вінницькій області (далі ГУ ДПС у Вінницькій області, позивач) з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України (далі відповідач 1), Державного Підприємства "Національні інформаційні системи" (далі відповідач 2) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що 16.02.2024 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Бертман Русланою Павлівною винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №73511064.

При цьому, ГУ ДПС у Вінницькій області зауважує, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань мають міститись відомості лише про відкриті виконавчі провадження, а у разі, якщо виконавче провадження закрите, - відомості про виконавчі провадження в ЄДР мають бути відсутні. Однак, у ЄДР по Головному управлінню ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) відстуні відомості про закрите виконавче провадження ВП №73511064, боржником якого є Головне управлінням ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150).

Представник позивача наголошує, що з метою досудового врегулювання даних обставин звертався до ДП "Національні інформаційні системи" із запитами про коригування даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак листом № 28.03/13-09 від 28.03.2024 відповідач 1 повідомив про відсутність підстав для коригування відомостей у зв`язку з тим, що ГУ ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС, не є юридичною особою.

ГУ ДПС у Вінницькій області звернулось із запитом до Міністерства юстиції України про коригування даних ЄДР. Однак, відповідач 2 від 07.05.2024 № 69386/68662-11-24/19.1.3 листом повідомив, що підставою для відмови в державній реєстрації є те, що документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження. При цьому зазначив, що державний реєстратор під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи шляхом безпосереднього доступу до них.

Вищезазначені обставини, слугували підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.

Ухвалою від 29.05.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

31.05.2024 представником відповідача 2 подано заяву про ознайомлення з матеріалами справи.

14.07.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого відповідач 2 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Мотивуючи свою позицію зазначає, що відповідно до статуту ДП "НАС", затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 2018 № 106/5, предметом діяльності ДП "HAIC" є технічне та технологічне створення, запровадження, експлуатація програмно-експлуатаційних комплексів Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України.

Представник відповідача 2 наголошує, що Порядком інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та автоматизованою системою виконавчого провадження, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 24.01.2017 № 173/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2017 № 106/29974 визначено, що передача відомостей, здійснюється за умови наявності в системі відомостей про ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДР та здійснюється автоматично програмними засобами автоматизованої системи виконавчого провадження в день їх внесення (п. 2 розділу ІІ Порядку).

За даними системи по виконавчому провадженню №73511064 виконавцем зареєстровано заміну боржника з юридичної особи Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) на - Головне управління ДПС у Вінницькій області (ЄДРПОУ 44069150), яке за даними ЄДР не є юридичною особою, а є відокремленим підрозділом юридичної особи - Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393).

При цьому, у відповідь на запит підприємства від 13.01.2023 № 174/13.1-09 до Міністерства юстиції України, як держателя ЄДР та системи, який стосується питання можливості передачі від системи до ЄДР відомостей про виконавчі провадження, боржником за якими виступає відокремлений підрозділ юридичної особи, Міністерством юстиції України листом від 27.04.2023 № 52586/6766-11-23/8.4.3 надано роз`яснення, що згідно з нормами Закону відокремлений підрозділ юридичної особи не може бути стороною виконавчого провадження.

Тому, відомості про заміну боржника у виконавчому проваджені № 73511064, з системи до ЄДР технічно не можливо передати, так як заміна боржника відбулась з Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) на Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ ВП 44069150), яке не є юридичною особою, а лише відокремленим підрозділом юридичної особи - Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ - 43005393).

Такі обставини обумовлені тим, що відповідно до норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", дані про відокремлені підрозділи юридичної особи відображаються в ЄДР в переліку відомостей про саму юридичну особу. Також п. 20 ч. 2 статті 9 Закону, щодо відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи не передбачає відображення даних про виконавчі провадження підрозділу, оскільки останній не є юридичною особою.

Крім того, відповідно до норм чинного законодавства відображення в ЄДР інформації про виконавчі провадження передбачено лише щодо юридичних осіб, тому відсутні, як правові підстави, так і технічні можливості для приведення відомостей ЄДР у відповідність до поточних даних системи щодо виконавчого провадження № 73511064.

Відтак, на думку представника відповідача 2 відсутні технічні можливості для коригування у базі даних по виконавчому провадженню № 73511064.

17.06.2024 до суду від Міністерство юстиції України надійшов відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Свою позицію обґрунтовує тим, що згідно з даними автоматизованої системи виконавчого провадження та за інформацією Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) встановлено, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (далі - відділ) з 05.12.2023 перебувало виконавче провадження № 73511064 з примусового виконання виконавчого листа Вінницького окружного адміністративного суду у справі від 20.11.2023 № 120/8224/23 про зобов`язання Головного управління ДПС у Вінницькій області розглянути заяву ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення від 13.01.2023 відповідно до ч. 1 статті 20 Закону України "Про звернення громадян".

Листом ГУ ДПС у Вінницькій області від 01.02.2024 № 1317/5/02-32-05-02-09 відділ повідомлено, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17.01.2024 у справі № 120/8224/23 замінено боржника у виконавчому провадженні № 73511064 з виконання виконавчого листа, виданого Вінницьким окружним адміністративним судом у справі № 120/8224/23, з Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) на Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДІС (код ЄДРПОУ ВП 44069150).

У свою чергу, керуючись частиною п`ятою статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" державним виконавцем 07.02.2024 винесено постанову про заміну сторони виконавчого провадження. Цього ж дня на адресу боржника направлено вимогу державного виконавця щодо виконання рішення суду.

На виконання вищезазначеної вимоги, боржником надано лист від 15.02.2024 № 2099/5/02-32-10-00-17, яким повідомлено, що ГУ ДПС у Вінницькій області, на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/8224/23, розглянуто заяву ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення, відповідно до ч. 1 статті 20 Закону України "Про звернення громадян". Відповідь ОСОБА_1 надіслано 15.02.2024.

З урахуванням вказаного, державним виконавцем, керуючись п. 9 ч. 1 статті 39 України "Про виконавче провадження" винесено постанову про закінчення виконавчого провадження у зв`язку з фактичним виконанням в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.

Також наголошує, що технічним адміністратором Єдиного державного реєстру визначено державне підприємство "Національні інформаційні системи" (наказ Міністерства юстиції України від 25.06.2015 № 1059/5 "Деякі питання щодо визначення адміністратора Єдинних та Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.06.2015 № 754/27199).

Таким чином, підстави для визнання протиправною бездіяльності Міністерства юстиції України відсутні.

Крім того, представником відповідача 1 заявлено клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.

Ухвалою від 01.07.2024 задоволено клопотання Міністерства юстиції України та Державного підприємства "Національні інформаційні системи" про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін. Подальший розгляд справи № 120/6826/24 вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні із повідомленням (викликом) сторін.

Розгляд справи призначено до судового розгляду на 11.07.2024.

У судовому засіданні 11.07.2024, заслухавши пояснення та заперечення представників у справі, судом оголошено перерву у судовому засіданні до 05.08.2024.

У судовому засіданні, 05.08.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з мотивів, викладених у позовній заяві, а також зазначив, що ГУ ДПС у Вінницькій області вже тривалий час перебуває у стані припинення та не може завершити процедуру ліквідації юридичної особи у зв`язку з наявністю у ЄДР інформації про відкрите виконавче провадження № 73511064.

Представник відповідача 2 в свою чергу наголосив, що якби при заміні боржника у виконавчому провадженні, як судом, так і державним виконавцем, боржником було визначено ДПС України, як юридичну особу, а не Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ, коригування бази даних відбулось автоматично.

Представник відповідача 1 заперечувала проти задоволення позову та просила суд відмовити у його задоволенні з мотивів, викладених у відзиві.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні фактичні обставини.

В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала справа № 120/8224/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

11.10.2023 року Вінницьким окружним адміністративним судом прийнято рішення у справі № 120/8224/23 яким адміністративний позов задоволено частково: - визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Вінницькій області щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення від 29.11.2022; - зобов`язано Головне управління ДПС у Вінницькій області здійснити розгляд заяви ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення від 29.11.2022.

В подальшому, 20.11.2023 року видано виконавчий лист, на підставі якого відкрито виконавче провадження №73511064 від 05.12.2023 року з примусового виконання рішення суду від 11.10.2023 року.

19.01.2024 року винесена вимога державного виконавця до Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) за № 1154/4.1-25/6 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 .

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" (далі - Постанова), Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) знаходиться у процесі ліквідації.

Цією ж Постановою утворено Головне управління ДПС у Вінницькій області, як територіальний орган ДПС на правах відокремленого підрозділу.

Згідно Наказу від 12.11.2020 № 643 "Про затвердження положень про територіальні органи ДПС" регламентовано, що кожен територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ, є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідного територіального органу ДПС, що ліквідується.

У зв`язку із вищевказаними обставинами, 02.01.2024 року Головне управління ДПС у Вінницькій області звернулось до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження - Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ43142454) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150).

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року у справі № 120/8224/23 заяву Головного управління ДПС у Вінницькій області про заміну сторони у виконавчому провадженні задоволено.

Замінено боржника у виконавчому провадженні № 73511064 з виконання виконавчого листа, виданого Вінницьким окружним адміністративним судом у справі № 120/8224/23, з Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) на Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150). Дана ухвала набрала законної сили.

07.02.2024 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Бертман Р.П. винесено постанову про заміну сторони виконавчого провадження ВП № 73511064 та зобов`язано Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150) виконати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11.10.2023 року у справі № 120/8224/23.

07.02.2024 року винесена вимога державного виконавця до Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 44069150) за №3410/4.1-25/6 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 .

На виконання вищевказаної постанови від 07.02.2024 року Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, як відокремленим підрозділом ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150), розглянуто заяву ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення від 29.11.2022 року та повідомлено про виконання судового рішення відповідний Відділ примусового виконання рішень.

У зв`язку із цим, 16.02.2024 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Бертман Р.П. винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №73511064.

Враховуючи, що в ЄДР мають міститися відомості лише про відкриті виконавчі провадження, а у разі, якщо виконавче провадження закрите, - відомості про виконавчі провадження в ЄДР мають бути відсутні.

Однак, у ЄДР по Головному управлінню ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) відсутні відомості про закрите виконавче провадження ВП № 73511064, боржником якого є Головне управлінням ДПС у Вінницькій області, як відокремленим підрозділом ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150).

У зв`язку із цим, позивачем направлено запит № 8276/6/02-32-05-02-09 від 05.03.2024 року до Державного Підприємства "Національні інформаційні системи" про коригування даних в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Однак, у відповідь на даний запит Державне Підприємство "Національні інформаційні системи" (№ 1503/13-09 від 28.03.2024 року) повідомило про відсутність правових підстав для приведення відомостей ЄДР у відповідність до поточних даних Системи щодо виконавчого провадження № 73511064, оскільки, за висновками, Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділом ДПС (код ЄДРПОУ ВП 44069150) - не є юридичною особою.

Окрім того, позивачем направлено запит № 4448/5/02-32-05-02-08 від 10.04.2024 року до Міністерства юстиції України про коригування даних в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Однак, Міністерства юстиції України листом № 69386/68662-11-24/19.1.3 від 07.05.2024 року повідомило про неможливість проведення такого коригування оскільки відокремлений підрозділ юридичної особи не може бути стороною виконавчого провадження.

Отже, станом на дату звернення до суду з даним позовом коригування даних в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань по Головному управлінню ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) не проведено.

Не погоджуючись з тим, що у ЄДР по Головному управлінню ДПС у Вінницькій області відсутні відомості про закрите виконавче провадження ВП № 73511064, боржником якого є Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС, з підстав чого позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, викладеними у постанові від 31.08.2022 у справі № 921/574/20, визначено, що, публічним правонаступництвом є повне або часткове передання владних функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого внаслідок припинення первісного суб`єкта або повного чи часткового припинення його владних функцій. Публічне правонаступництво передбачає також перехід у встановлених законодавством випадках прав і обов`язків одного суб`єкта владних повноважень іншому.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16 зазначив, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під яким розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права до іншого. При цьому, обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладаються на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів. У спорах, які виникають із публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функцій від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бити припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Верховний Суд у зазначеній вище постанові виділяє два види правонаступництва: фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією), та процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Разом з тим, судом підкреслено, що при визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.

У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.

Тобто, особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

Законом України "Про центральні органи виконавчої влади" передбачено, що територіальні органи центрального органу виконавчої влади можуть утворюватись, як юридичні особи та без статусу юридичної особи.

Положеннями ч. 2 ст. 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України.

Положення про територіальний орган, як відокремлений підрозділ центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику затверджуються керівником відповідного центрального органу виконавчої влади за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність такого центрального органу виконавчої влади (ч. 3 ст. 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади").

Відповідно до п. п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

За змістом п. 41.5 ст. 41 Податкового кодексу України повноваження і функції контролюючих органів, зокрема, податкових органів, визначаються цим Кодексом та законами України. Розмежування повноважень і функціональних обов`язків контролюючих органів визначається законодавством України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби, у тому числі Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454).

Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до п. 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.

Згідно з п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893, права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються, відповідно до п. 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положенням про Державну податкову службу та її територіальні органи.

Пунктом 7 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 ДПС України здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).

Отже, враховуючи, що Наказом ДПС України від 12.11.2020 № 643 "Про затвердження положень про територіальні органи" затверджено положення про Головне управління ДПС у Вінницькій області. За змістом Положення про Головне управління ДПС у Вінницькій області вказане головне управління є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України. Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: ВП 44069150) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: 43142454).

Згідно з даними, зазначеними в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: ВП 44069150) є відокремленим підрозділом Державної податкової служби України, тип відокремленого підрозділу філія (інший відокремлений підрозділ), ідентифікаційний код ВП 44069150.

Відтак, Головне управління ДПС у Вінницькій області є територіальним органом ДПС України - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Надаючи оцінку доводам представника позивача про визнання бездіяльності ДП "Національні інформаційні системи" щодо не виключення інформації про закрите виконавче провадження ВП № 73511064, суд зазначає про таке.

Відповідно до постанови КМУ "Деякі питання адміністрування Державних та Єдиних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України" від 14.07.1999 № 1272, у редакції постанови КМУ від 15.06.2015 № 424, та наказу Міністерства юстиції України "Деякі питання щодо визначення адміністратора Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України" від 25.06.2015 № 1059/5, визначено державне підприємство "Національні інформаційні системи" адміністратором Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України (далі - адміністратор Єдиних та Державних реєстрів).

При цьому зазначено, що адміністратор Єдиних та Державних реєстрів здійснює заходи зі створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення реєстрів, відповідає за їх технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних, здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до цих реєстрів, а також інші заходи (дії), передбачені законодавством.

У межах адміністрування Єдиних та Державних реєстрів адміністратор Єдиних та Державних реєстрів здійснює заходи зі створення, впровадження та супроводження, інформаційного та технічного обслуговування, модернізації веб-ресурсів та веб-сервісів Міністерства юстиції України, надає у випадках, визначених законодавством, послуги у сфері функціонування Єдиних та Державних реєстрів, здійснює технічне та технологічне супроводження інформаційної взаємодії Міністерства юстиції України та адміністратора Єдиних та Державних реєстрів з метою оперативного вирішення питань, що стосуються функціонування реєстрів.

Відносини, які виникають у сфері передачі інформації від Автоматизованої системи виконавчого провадження (далі - Система) до Єдиного державного реєстру врегульовано зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" № 755 від 15.05.2003 та "Порядком інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та автоматизованою системою виконавчого провадження", затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 24.01.2017 № 173/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.01.2017 № 106/29974.

Відповідно до ч. 1 статті 3 Закону № 755 дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Частиною 1 ст. 9 Закону № 755 від 15.05.2003, визначено, що відомості про юридичну особу вносяться до ЄДР на підставі, відомостей, отриманих в результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Згідно з ч. 8 статті 13 Зазначеного Закону, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання судових рішень та інших органів (посадових осіб), забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру відомостей про відкриття та завершення виконавчих проваджень - у день внесення до Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень відомостей про відкриття та завершення виконавчого провадження.

Пунктом 2 статті 11 Закону № 755, передбачено, що відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до: відомостей з Єдиного державного реєстру, які актуальні на момент запиту, необхідних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, а також про видані документи дозвільного характеру та ліцензії, для укладення цивільно-правових договорів, у тому числі щодо наявності запису про державну реєстрацію припинення або перебування юридичної особи у стані припинення, державну реєстрацію припинення чи перебування у процесі припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, про місцезнаходження, адресу електронної пошти, цифровий код модельного статуту, види діяльності, центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо така частка становить не менше 25 відсотків, про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, про юридичних осіб - правонаступників, про відокремлені підрозділи юридичної особи, про осіб, які можуть вчиняти дії від імені особи, у тому числі відомості про розпорядника майна, санатора, голову комісії з припинення, ліквідатора, управителя майна, наявність обмежень щодо представництва, про відкриття виконавчого провадження, - шляхом їх пошуку за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), перегляду, копіювання та роздрукування.

Порядком № 173/5 від 24.01.2017 визначено процедуру передачі відомостей про відкриття та завершення виконавчих проваджень (далі - відомості) з автоматизованої системи виконавчого провадження до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) (п.1 розділу І).

Передача відомостей з автоматизованої системи виконавчого провадження до Єдиного державного реєстру здійснюється на центральному рівні в електронній формі телекомунікаційними каналами зв`язку (п. 3 розділу І Порядку № 173/5)

Пунктами 4, 6, та 7 Порядку № 173/5 визначено, що технічна підтримка передачі відомостей забезпечується технічним адміністратором автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного державного реєстру.

Процедура автоматизованої інформаційної взаємодії згідно з цим Порядком визначається технічною документацією, що затверджується технічним адміністратором автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного державного реєстру.

Технічний адміністратор автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного державного реєстру забезпечує своєчасну передачу та приймання відомостей, визначених цим Порядком.

Пунктом1 розділу ІІ Порядку № 173/5, передбачено, що з автоматизованої системи виконавчого провадження до Єдиного державного реєстру передаються такі відомості: - для юридичної особи - боржника - повне найменування, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України та її місцезнаходження.

Пунктом 2 розділу ІІ Порядку № 173/5 визначено, що передача відомостей, внесених до автоматизованої системи виконавчого провадження протягом робочого дня, з цієї системи до Єдиного державного реєстру здійснюється автоматично програмними засобами автоматизованої системи виконавчого провадження в день їх внесення.

Передача відомостей, визначених підпунктом 2 пункту 1 цього розділу, здійснюється за умови наявності в автоматизованій системі виконавчого провадження відомостей про ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України та реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта).

Враховуючи зазначене, та з урахуванням встановленого судом про те, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Вінницькій області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (далі - відділ) з 05.12.2023 перебувало виконавче провадження № 73511064 з примусового виконання виконавчого листа Вінницького окружного адміністративного суду у справі від 20.11.2023 № 120/8224/23 про зобов`язання Головного управління ДПС у Вінницькій області розглянути заяву ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення від 13.01.2023 відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про звернення громадян".

Листом ГУ ДПС у Вінницькій області від 01.02.2024 № 1317/5/02-32-05-02-09 відділ повідомлено, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17.01.2024 у справі № 120/8224/23 замінено боржника у виконавчому провадженні № 73511064 з виконання виконавчого листа, виданого Вінницьким окружним адміністративним судом у справі № 120/8224/23, з Головного управління ДІС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) на Головне управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДІС (код ЄДРПОУ 44069150).

У свою чергу, керуючись частиною п`ятою статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" державним виконавцем 07.02.2024 винесено постанову про заміну сторони виконавчого провадження на підставі ухвали Вінницького окружного адміністративного суду від 17.04.2024. Цього ж дня на адресу боржника направлено вимогу державного виконавця, щодо виконання рішення суду.

На виконання вищезазначеної вимоги боржником надано лист від 15.02.2024 № 2099/5/02-32-10-00-17, яким зокрема повідомлено, що ГУ ДПС у Вінницькій області на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі № 120/8224/23, розглянуто заяву ОСОБА_1 про надання довідки про розмір грошового забезпечення, відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про звернення громадян". Відповідь ОСОБА_1 надіслано 15.02.2024.

З урахуванням вказаного, державним виконавцем, керуючись п. 9 ч. 1 статті 39 України "Про виконавче провадження" винесено постанову про закінчення виконавчого провадження у зв`язку з фактичним виконанням в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.

Поряд з цим, слід звернути увагу на зазначені судом попередньо норми ч. 1, 2 ст. 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", та врахувати норми статті 46 КАС України, якими визначено, що сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень.

А також, відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 15 Закону України "Про виконавче провадження", сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.

Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.

Отже, на основі системного аналізу положень ст. 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", а також з урахуванням фактичних обставин у справі та у зв`язку із наявністю закінченого виконавчого провадження, суд вважає, що ДП "Національні інформаційні системи" помилково не враховано зазначені обставини та не здійснено коригування для приведення відомостей ЄДР у відповідність до поточних даних Системи щодо виконавчого провадження № 73511064.

Таким чином для належного та єдиного можливого захисту прав позивача в межах даних правовідносин, суд визнає протиправною бездіяльність ДП "Національні інформаційні системи" щодо не виключення інформації про закрите виконавче провадження ВП № 73511064 з ЄДР юридичних осіб-підприємців та громадських формувань, оскільки саме відповідач 2, є технічним адміністратором ЄДР, визначений наказом Міністерства юстиції України № 1059/5 від 25.06.2015, і лише він має технічну можливість здійснити зазначене коригування даних.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

При цьому, належним способом захисту, на думку суду, буде зобов`язати ДП "Національні інформаційні системи" здійснити заходи щодо коригування даних по ГУ ДПС у Вінницькій області у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань шляхом видалення інформації про закрите виконавче провадження № 73511064.

Що стосується визнання бездіяльності Міністерства юстиції України щодо не виключення інформації про закрите виконавче провадження № 73511064, боржником якого є ГУ ДПС у Вінницькій області, суд зазначає наступне.

Як було зазначено попередньо судом, технічним адміністратором ЄДР визначено ДП "Національні інформаційні системи", відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 25.06.2015 № 1059/5 "Деякі питання щодо визначення адміністратора Єдиних Державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України", предметом діяльності якого є технічне та технологічне забезпечення створення, впровадження, супроводження та модернізація програмного забезпечення Єдиних та Державних реєстрів.

Поряд із зазначеним, слід наголосити, що Міністерство юстиції України немає технічних можливостей щодо вчинення дій, пов`язаних з виключенням відомостей про закрите виконавче провадження. Відтак, підстави для визнання бездіяльності відповідача 1 відсутні.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другої статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Беручи до уваги вищевикладене, виходячи з предмету адміністративного позову та встановлених обставин під час розгляду справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір з відповідача не стягується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Національні інформаційні системи" щодо не виключення інформації про закрите виконавче провадження ВП №73511064.

Зобов`язати Державне підприємство "Національні інформаційні системи" здійснити заходи щодо коригування даних по Головному управлінню ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань шляхом видалення інформації про закрите ВП №73511064.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

Відповідач: Міністерство юстиції України (вул. Архітектора Городецького, 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622); Державного підприємства "Національні інформаційні системи" (вул. Бульварно-Кудрявська, 4, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39787008)

Повний текст рішення виготовлено: 12.08.2024.

СуддяБошкова Юлія Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2024
Оприлюднено15.08.2024
Номер документу120976840
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —120/6826/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Постанова від 25.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 05.08.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні