Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2024 року Справа№200/3331/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області (місцезнаходження: 85300, Донецька область, м.Покровськ, вул.Поштова, буд.22, код ЄДРПОУ 25953161) про
визнання противоправним та скасування рішення, яке викладене у протоколі №5 від 25.04.2024 щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитині - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
визнання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за №1427-5002679416 від 30.03.2023, адреса: АДРЕСА_2 , яка Управлінням соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області 30.03.2023 року вручена як батьку, законною та чинною;
визнання протиправним дій щодо виключення з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) на підставі рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року, яке було скасовано рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, яке набрано законної сили на підставі постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2024 року у справі № 200/3970/23;
визнання протиправним бездіяльності щодо не включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), яку позбавили статусу внутрішньо переміщеної особи у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час;
зобов`язання включити до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі №200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час;
зобов`язання згідно ч.ч. 2, 5, 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» внести відомості стосовно малолітньої ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб в тій редакції, які були до рішення УСЗН № 1 від 22.06.2023, а саме як внутрішньо переміщена особа з 30.03.2023 по теперішній час, місце фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що донька позивача ОСОБА_2 мала статус внутрішньо-переміщеної особи у місті Маріуполь з 2015 року. У зв`язку із зміною фактичного місця мешкання позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області, в якому відповідно до Постанови №509 оформив довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за № 1427-5002679416 від 30.03.2023, адреса: АДРЕСА_2 його доньки - ОСОБА_2 . Вказує, що 29.06.2023 відвідавши Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області отримав копію рішення від 22.06.2023 № 1, яким було скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 від 30.03.2023 року №1427-5002679416.
11.03.2024 року позивач звернувся до УСЗН із заявою щодо виконання судового рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі №200/3970/23. Отримав відповідь, про те, що постанову Першого апеляційного адміністративного суду буде оскаржено Управлінням до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
02.04.2024 року позивач звернувся до УСЗН із заявою щодо внесення відомостей до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та надання витягу від 02.04.2024 року.
Позивач вказав, що відповідач не надав на його звернення витяг з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб відносно його доньки ОСОБА_2 , що є також порушенням норм діючого законодавства та прямо вказує не бажання виконувати вимоги ч. 2 ч. 5 Постанови КМУ № 509 та Закон України «Про звернення громадян».
На виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 року по справі №200/3970/23 р. відбулось засідання комісії відповідача та вирішено, що відображено у протоколі №5 від 25.04.2024 року, відмовити ОСОБА_1 у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитиниі - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Вважає, рішення відповідача незаконим та противоправним, тому звернувся до суду.
Відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, в якому вказали, що 23.06.2023 року позивачу направлено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення рішення УСЗН від 22.06.2023 №1 про скасування довідки ВПО його малолітньої дитини ОСОБА_2 , яке 26.07.2023 року повернуто до управління у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
Зазначили, що під час службової перевірки встановлено, що позивач у квітні 2023 року звертався до УСЗН з приводу виплати йому грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2018 № 280 «Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України». Серед наданих документів у заяві позивача від 10.04.2023 зазначено, що його дружина ОСОБА_3 перебуває за межами України, а саме в москві разом з його донькою ОСОБА_2 , яка була незаконно вивезена за межі України.
Також зазначили, що 17.07.2023 на адресу УСЗН від Покровського РУП ГУНП України в Донецькій області надійшов лист в якому вказано, що на 17.07.2023 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знаходиться в державному розшуку, як безвісно зникла особа та за даним фактом заведена оперативно-розшукова справа категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023 року, яка знаходиться в проваджені Маріупольського районного управління поліції ГУНП в Донецькій області. Крім цього за фактом безвісного зникнення ОСОБА_2 відомості внесені до ЄРДР за №12023052770000220 від 15.03.2023, які також знаходяться в проваджені Маріупольського районного управління поліції ГУНП в Донецькій області. 09.11.2023 відпоавдачем отримано листа від Національної поліції ГУНП України в Донецькій області Покровське районне управління поліції, в якому вказано, що згідно відомостей викладених у інформаційній телекомунікаційної системі «Інформаційний портал Національної поліції» ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває в розшуку як безвісно зникла особа.
25.04.2024 року на виконання виконавчого листа по справі №200/3970/23 від 10.10.2023 відповідачем проведено засідання Комісії по розгляду звернень внутрішньо переміщених осіб щодо оформлення статусу та розгляду інших документів, які підтверджують факт переміщення з тимчасово окупованої території або інших територій України та повторно розглянуто заяву позивача від 30.03.2023 року №1427-5002679416 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітньої дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та розгляду інших документів, які підтверджують факт переміщення з тимчасово окупованої території або інших територій України у зв`язку з обставинами, визначеними Закону України від 20.10.2014 №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб». На засіданні Комісії розглянуті отримані листи Головного управління Національної поліції в Донецькій області Покровського районного управління поліції від 09.11.2023 року № 25984/301 та від 26.03.2024 року №6985/301/03, згідно яких повідомляється, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на теперішній час знаходиться в Державному розшуку за Маріупольським РУП ГУНТП в Донецькій області, як безвісті зникла особа, відносно якої заведено ОРС категорії «Розшук» від 16.03.2023 № 17-840. Для прийняття виваженого рішення комісії, відповідачем зроблено запит до Комунальної Установи «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення», з метою підтвердження фактичного перебування ОСОБА_2 за адресою АДРЕСА_2 . У відповідь на вищезазначений запит була отримана довідка від 03.04.2024 №01-09/2145, в якій зазначено, що за адресою АДРЕСА_2 мешкає батько - ОСОБА_1 , його донька - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за даною адресою не мешкає. На підставі вищезазначеного, керуючись п. 71 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (зі змінами), члени комісії дійшли висновку відмовити у видачі довідки внутрішньо переміщеної особи малолітній дитині ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Вважають, що у відповідача відсутні законні підстави для оформлення довідки ВПО малолітній дитині ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 що мешкає за адресою: АДРЕСА_2 .
Просили відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 29 травня 2024 року позовну заяву залишено без руху; встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом надання до суду оригіналу квитанції про сплату судового збору в розмірі 968,96 грн. за подання позову, або обґрунтованого клопотання про звільнення або відстрочення сплати судового збору з наданням відповідних доказів на підтвердження клопотання (відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків ДПС України про суми виплачених доходів за 2023, 2024 роки).
Ухвалою суду від 10 червня 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).
Ухвалою суду від 11 червня 2024 року виправлено описку в ухвалі Донецького окружного адміністративного суду про відкриття провадження у справі №200/3331/24, зазначивши дату прийняття ухвали: замість "10 червня 2024 року" вказати "11 червня 2024 року".
Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022 р. №2738-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08 травня 2024 № 3684-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.
Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.
Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.
Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.
У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України, що підтверджується паспортом громадянина України НОМЕР_3 від 03.10.2022 року, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 , що підтверджується довідкою про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру.
ОСОБА_1 має статус внутрішньо переміщеної особи, фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 (довідка від 30.03.2023 року №1427-5002679373).
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є донькою ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_4 від 27.02.2023 року.
30.03.2023 року ОСОБА_2 видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи №1427-5002679416, фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .
07.06.2023 року Служба у справах дітей Покровської міської ради Донецької області направли лист №14-34/640 начальнику Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області у якому вказала, що ОСОБА_2 має статус та перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа, а згідно довідки Національної поліції України від 01.06.2023 року №101/02/3528/2-2023 вказана дитина перебуває у активному розшуку за Маріупольським РУП ГУНП в Донецькій області, як особа, яка зникла безвісти, відомості внесено до ЄРДР №12023052770000220 від 15.03.2023 року. Відповідно до акту обстеження умов проживання від 25.05.2023 року, довідки ККСН №01-09/2580 від 16.05.2023 року, висновку оцінки потреб сім`ї №731(1518) Покровського міського центру соціальних служб, зазначено, що на даний час дитина з матір`ю знаходиться за межами України.
Рішенням Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області від 22.06.2023 року №1 скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_4 від 30.03.2023 року №1427-5002679416 на підставі пнукту 7(1) Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2104 року №509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» та п. 5 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 у справі №200/3970/23 яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2024 року, визнано протиправним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області №1 від 22.06.2023 року, щодо скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 №1427-5002679416 від 30.03.2023 року; зобов`язано Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області (місцезнаходження: Донецька область, м. Покровськ, вул. Поштова, 22; код ЄДРПОУ 25953161) повторно розглянути питання про видачу довідки внутрішньо переміщеної особи малолітній дитині ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) - ОСОБА_2 , з урахуванням положень Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» №1706-VII від 20.10.2014 року та постанови Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 року №509.
02.04.2024 позивач звернувся до відповідача з заявою про внесення відомостей стосовно ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: № НОМЕР_2 до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб в тій редакції, які були до Рішення УСЗН № 1 від 22.06.2023, а саме як внутрішньо-переміщена особа з 30.03.2023 по теперішній час, місце фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .
25.04.2024 Комісією управління соціального захисту населення Покровської міської ради відмовлено позивачу у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитині - ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 . Відмова оформлена протоколом №5.
Рішення Комісії від 25.04.2024, оформлене протоколом №5, направлено на адресу позивача 30.04.2024 за вих.№П01-05/0856.
В матеріалах справи наявні наступні документи:
лист Центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України №91-12243//18/23 від 22.03.2023, відповідно до якого за результатами проведеної перевірки інформації, що зберігається в базі даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в`їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території», що фукнціонує відповідно до Положення про цю базу даних, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справи України від 27.09.2022 №614, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.2022 за №1319/38655, відомостей щодо перетинання державного кордону, лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями громадянином України ОСОБА_5 , 10.12.2014 в період з 24.02.2022 по 22.03.2023 (станом на 15:15) в базі даних не виявлено;
лист від 26.05.2023 №12.8-458-14, наданий виконавчим комітетом Маріупольської міської ради, яким повідомлено, що на підставі відповіді служби у справах дітей Донецької обласної державної адміністрації від 25.05.2023 №01-13/390/211-23 малолітня ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах як дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Надано статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів у зв`язку з тим, що вона зазнала психологічного насильства, на підтвердження чого надано витяг електронної обліково-статистичної картки дитини;
лист Покровського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 17.07.2023 №16502/801, яким повідомлено, що на 17.07.2023 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знаходиться в державному розшуку, як безвісно зникла особа та за даним фактом заведена оперативно-розшукова справа категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023, яка знаходиться в провадженні Маріупольського районного управління поліції ГУ НП в Донецькій області. На теперішній час місцезнаходження ОСОБА_2 не встановлено;
лист Покровського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 09.11.2023 №25984/301, яким повідомлено, що станом на 09.11.2023 згідно відомостей, викладених у інформаційній телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції», ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває в розшуку як безвісно зникла особа. Орган, що здійснює розшук Маріупольське районне управління поліції ГУ НП в Донецькій області, ОРС категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023 року;
лист Покровського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 26.03.2024 №6985/301/03, яким повідомлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знаходиться у державному розшуку за Маріупольським РУП ГУНПУ в Донецькій області, як безвісно зникла особа, відносно останньої заведено ОРС категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023 року;
довідка комінальної установи Покровського координаційного комітету самоорганізації від 03.04.2024 №01-09/2145, яка дана в тому, що за адресою: АДРЕСА_2 мешкає батько ОСОБА_1 . Донька ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за даною адресою не мешкає;
довідка комінальної установи Покровського координаційного комітету самоорганізації від 03.04.2024 №01-09/3166, яка дана в тому, що за адресою: АДРЕСА_2 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не проживає разом з батьком ОСОБА_1 .
Вважаючи протиправним рішення відповідача, щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та зобов"язання вчинити певні дії, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Закон України від 20.10.2014 N 1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон N 1706-VII) відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.
Статтею 1 цього Закону визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Положеннями статті 4 Закону N 1706-VII визначалося, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставами для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.
Заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник).
Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників, таку заяву може подати її родич (баба, дід, прабаба, прадід, повнолітні брат або сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, у яких проживає (перебуває) дитина.
Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників або осіб, зазначених в абзаці другому цієї частини, таку заяву подає представник органу опіки та піклування за місцем перебування такої дитини.
Від імені дитини, влаштованої до дитячого закладу, закладу охорони здоров`я або закладу соціального захисту дітей на повне державне забезпечення, таку заяву подає керівник відповідного закладу.
Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 12 Закону N 1706-VII підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:
1) подала заяву про відмову від довідки;
2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;
3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;
4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;
5) подала завідомо недостовірні відомості.
Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення (абз. 7 частини першої статті 12 Закону N 1706-VII).
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509).
Пунктом 3 Порядку № 509 визначено, взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється відповідно до пунктів 9 і 9-1 цього Порядку.
Відповідно до п. 9 Порядку №509 у разі зміни фактичного місця проживання/перебування заявник або особа, зазначена в абзацах сьомому - десятому пункту 2 цього Порядку, звертається за видачею довідки до уповноваженого органу за місцем фактичного проживання/перебування, а раніше видана йому довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється без додаткового подання заяви про взяття на облік і документів, зазначених в пунктах 3 і 4 цього Порядку.
Отримання уповноваженим органом документів та/або інформації, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, здійснюється без участі заявника шляхом доступу уповноваженого органу до відповідних інформаційно-комунікаційних систем або в автоматичному режимі шляхом електронної інформаційної взаємодії інформаційно-комунікаційних систем через систему електронної взаємодії таких систем.
У разі коли документи та/або інформація, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, не містяться в інформаційно-комунікаційних системах, такі документи та/або інформація отримуються уповноваженим органом без участі заявника шляхом здійснення інформаційного запиту.
Суд зауважує, що підставою для відмови позивачу у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 , яка оформлена протоколом №5 від 25.04.2024 послугували листи Головного управління Національної поліції в Донецькій області Покровського районного управління поліції від 09.11.2023 року №25984/301 та від 26.03.2024 року №6985/301/03, згідно яких повідомляється, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на теперішній час знаходиться в Державному розшуку за Маріупольським РУП ГУНТП в Донецькій області, як безвісті зникла особа, відносно якої заведено ОРС категорії «Розшук» від 16.03.2023 № 17-840.
Суд звертає увагу, що п. 7(1) Порядку №509 має вичерпний перелік органів, які мають право подати відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.
Пунктом 7-1 Порядку № 509 визначено, що у разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.
Крім того, згідно ч. 10 ст. 4 Закону № 1706-VII заявнику може бути відмовлено у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, якщо: відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, визначені у статті 1 цього Закону; у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки; заявник втратив документи, що посвідчують його особу, до їх відновлення; у заявника немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, визначені частиною сьомою цієї статті; докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, не доводять факту проживання заявника на території зазначеної адміністративно-територіальної одиниці.
Разом з цим, суд звертає увагу, що зі змісту ст. 4 Закону №1706 довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи підтверджується саме факт внутрішнього переміщення такої особи.
Судом встановлено, що позивачем не заперечується факт відсутності ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на території Покровської територіальної громади, про що ним зазначено у заяві до голови Комісії з розгляду заяв щодо виплати грошової компенсації від 10.04.2023 року, в якій він особисто вказує, що його дружина з донькою перебувають за межами території України, а саме в російській федерації, про що йому стало відомо від дружини за допомогою телефонного додатку «WhatsApp».
Отже, у суду є підстави вважати, що на момент винесення спірного рішення, малолітня ОСОБА_2 не була переміщена до Покровської територіальної громади, оскільки фактично не знаходиться на території України.
Листами Покровського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 17.07.2023 №16502/801, від 09.11.2023 №25984/301, від 26.03.2024 №6985/301/03 повідомлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , знаходиться в державному розшуку, як безвісно зникла особа та за даним фактом заведена оперативно-розшукова справа категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023, яка знаходиться в провадженні Маріупольського районного управління поліції ГУ НП в Донецькій області. На теперішній час місцезнаходження ОСОБА_2 не встановлено.
Таким чином, суд доходить висновку, що Покровське районне управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області є уповноваженим органом, який визначено пунктом 7-1 Порядку № 509, що надає відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.
Суд вважає, що отримання інформації щодо перебування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , державному розшуку, як безвісно зниклої особи, від уповноваженого органу - Покровського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області є підставою для відмови позивачу у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його доньці - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
А тому, суд доходить висновку, що відповідачем правомірно відмовлено у видачі такої довідки.
З цих підстав вимога позивача про визнання противоправним та скасування рішення, яке викладене у протоколі №5 від 25.04.2024 щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитині - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , задоволенню не підлягає.
Щодо вимог позивача про визнання протиправним дій щодо виключення з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) на підставі рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року, яке було скасовано рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, яке набрано законної сили на підставі постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2024 року у справі № 200/3970/23; визнання протиправним бездіяльності щодо не включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), яку позбавили статусу внутрішньо переміщеної особи у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час; зобов`язання включити до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі №200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час; зобов`язання згідно ч.ч. 2, 5, 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» внести відомості стосовно малолітньої ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб в тій редакції, які були до рішення УСЗН № 1 від 22.06.2023, а саме як внутрішньо переміщена особа з 30.03.2023 по теперішній час, місце фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , суд вважає, що такі вимоги є похідними від вимоги про визнання противоправним та скасування рішення, яке викладене у протоколі №5 від 25.04.2024 щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитині - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а тому в цій частині позову також слід відмовити.
Суд зазначає, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень має перевірити, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Також, за установленою практикою Європейського Суду з прав людини насамперед Суд повинен розглянути, чи втручання було здійснене «відповідно до закону». Цей вираз найперше вимагає, щоб відповідний захід мав певну підставу в національному законодавстві; він також стосується якості відповідного законодавства і вимагає, щоб воно було доступне відповідній особі, яка, крім того, зможе передбачити його наслідки для себе. До того ж це законодавство має відповідати принципу верховенства права (рішення у справі «Полторацький проти України» (Poltoratskiy v. Ukraine) № 38812/97, ЄСПЛ 2003-V, рішення від 10 грудня 2009 року у справі «Михайлюк та Петров проти України» (Mikhaylyuk and Petrov v. Ukraine, заява № 11932/02), рішення у справах «Круслен проти Франції» (Kruslin v. France) та «Ювіґ проти Франції» (Huvig v. France) від 24 квітня 1990 року).
Згідно із частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, підсумовуючи вищевикладене, суд доходить висновку про відмову в задоволенні позову.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати не підлягають поверненню.
Керуючись ст.ст. 2, 5-14, 19-22, 72-78, 94, 132-143, 159-165, 241-247, 255, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області (місцезнаходження: 85300, Донецька область, м.Покровськ, вул.Поштова, буд.22, код ЄДРПОУ 25953161) про визнання противоправним та скасування рішення, яке викладене у протоколі №5 від 25.04.2024 щодо відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи його малолітній дитині - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; визнання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за №1427-5002679416 від 30.03.2023, адреса: АДРЕСА_2 , яка Управлінням соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області 30.03.2023 року вручена як батьку, законною та чинною; визнання протиправним дій щодо виключення з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) на підставі рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року, яке було скасовано рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, яке набрано законної сили на підставі постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2024 року у справі № 200/3970/23; визнання протиправним бездіяльності щодо не включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), яку позбавили статусу внутрішньо переміщеної особи у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі № 200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час; зобов`язання включити до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб згідно Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» малолітню ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ), у період дії рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області № 1 від 22.06.2023 року після його скасування рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року у справі №200/3970/23, а саме з 22.06.2023 року по теперішній час; зобов`язання згідно ч.ч. 2, 5, 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженої Постановою КМУ № 509 від 01.10.2014 року «Про облік внутрішньо переміщених осіб» внести відомості стосовно малолітньої ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП: № НОМЕР_2 ) до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб в тій редакції, які були до рішення УСЗН № 1 від 22.06.2023, а саме як внутрішньо переміщена особа з 30.03.2023 по теперішній час, місце фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120978000 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні