Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2024 року Справа№200/3496/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Духневича О.С.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДПС у Донецькій області (адреса: Донецька обл., м. Маріуполь вул. Італійська 59, код ЄДРПОУ 44070187) до Державного підприємства «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» (адреса: 85323, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Коржова, буд. 16, код ЄДРПОУ 23182908) про стягнення податкового боргу,-
ВСТАНОВИВ:
31 травня 2024 року через систему "Електронний суд" до Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Донецькій області, в якій позивач просить суд:
- стягнути з відповідача до бюджету кошти з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у розмірі суми податкового боргу - 517 399,80 гривень.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що за відповідачем рахується заборгованість по сплаті частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку на суму 517 399,80 грн. Сума боргу виникла в результаті несплати самостійно задекларованих зобов`язань.
У зв`язку з тим, що підприємство самостійно не сплачує узгоджену суму зобов`язання в установлені законодавством строки, орган ДПС звернувся до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.05.2024, зазначена вище справа була розподілена та передана судді Духневичу О.С.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 03.06.2024 відкрито провадження у справі та вирішено її розглядати в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні. Роз`яснено відповідачу його право на подання відзиву на позовну заяву та доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, а також документів, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів позивачу, протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Донецьким окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.
18.06.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обгрунтовуючи відзив відповідач зазначає, що згідно витягу з інформаційно-комунікаційної системи ДПС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та сплати єдиного внеску щодо ДП «Донецький ЕТЦ» за період з 01.01.2024 по 14.06.2024 включно рекомендована до сплати сума чистого прибутку (доходу від господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань) та пені, становить 395 094,57 грн., яка складається з частини чистого прибутку (доходу від господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань) у сумі 254 996,80 грн. та пені у сумі 140 127,71 грн.
Таким чином, сума позовних вимог, заявлена позивачем до стягнення, не відповідає обставинам справи, не підтверджується наявними у матеріалах справи доказами є необґрунтованою і не підлягає задоволенню.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 05.08.2024 зобов`язано позивача надати до Донецького окружного адміністративного суду інформацію у формі довідки про заборгованість ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» по сплаті частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку та пені за період з 28.04.2022 по 30.04.2024 станом на дату розгляду справи. Також запропоновано позивачу подати до суду письмові пояснення щодо наданого відповідачем станом на 14.06.2024 витягу з інформаційно-комунікаційної системи ДПС за період з 01.01.2024 по 14.06.2024 щодо стану розрахунків платника з бюджетом та сплати єдиного внеску щодо ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці». Провадження у справі було зупинено до отримання витребуваних доказів.
12.08.2024 на адресу суду на виконання ухвали суду від 05.08.2024 надано пояснення у яких позивач зазначає, що на час розгляду справи відбувалось часткове погашення відповідачем податкового боргу за платежем 21010100 «Частина чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань)», що є предметом позову по справі. Станом на 09.08.2024 податковий борг відповідача за платежем 21010100 «Частина чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань)» складає 344 561,48 грн.
На підтвердження вказаних пояснень позивачем надано оновлену довідку про заборгованість ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці», відповідно до якої загальна сума заборгованості за період з 28.04.2022 по 30.04.2024 станом на 09.08.2024 становить 344 561,48 грн.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.08.2024 поновлено провадження у справі.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Відповідно до витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» зареєстровано 30.03.1995. Організаційно - правова форма підприємства - державне підприємство.
За відповідачем станом на день звернення до суду із цією позовною заявою була наявна заборгованість по сплаті частини чистого прибутку на загальну суму 517 399,80 грн.
Заборгованість по сплаті частини чистого прибутку виникла в результаті несплати самостійно задекларованих зобов`язань, що підтверджується інтегрованими картками платника податків, розрахунками частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, податковою вимогою від 21.03.2024 № 0000029-1309-0599.
Під час розгляду справи відповідачем частково погашено податковий борг за платежем 21010100 «Частина чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань)». Станом на 09.08.2024 податковий борг відповідача за платежем 21010100 «Частина чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань)» складає 344 561,48 грн.
Враховуючи, що частину чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до держаного бюджету відповідачем не погашено, ГУ ДПС у Донецькій області, як уповноважений контролюючий орган, звернувся до суду з позовом про стягнення до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 73 Господарського кодексу України державне унітарне підприємство утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління.
Особливості управління державним унітарним підприємством визначаються Законом України "Про управління об`єктами державної власності" (ч. 6 ст. 73 Господарського кодексу України).
Частиною 5 статті 11 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" від 21.09.2006 № 185-V (далі Закон № 185-V) передбачено, що господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, один раз на рік подають до податкового органу розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку в порядку та строки, встановлені Податковим кодексом України.
Платники частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку несуть відповідальність за неподання або несвоєчасне подання до податкового органу розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку або за порушення правил нарахування та сплати (перерахування) таких платежів у порядку, передбаченому Податковим кодексом України.
Статтею 111 Закону № 185-V передбачено, що державні унітарні підприємства (крім державних некомерційних підприємств, державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів", державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, державних комерційних підприємств та казенних підприємств, які відповідно до статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" належать до наукових установ, а також науково-технологічних комплексів, заснованих на державній власності, державного підприємства "Український державний центр радіочастот", державних підприємств "Міжнародний дитячий центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія") та їх об`єднання зобов`язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у розмірі не менше 30 відсотків у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною 3 ст. 111 Закону № 185-V встановлено, що державні унітарні підприємства та їх об`єднання, визначені цим Законом, подають до податкового органу розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку в порядку та строки, встановлені Податковим кодексом України.
Контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати до бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями та дивідендів на державну частку господарськими товариствами, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, а також стягнення зазначених платежів до бюджету у разі їх несплати здійснюються податковими органами у порядку, встановленому Податковим кодексом України (ч. 8 ст. 16 Закону № 185-V).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі-ПК України № 2755-VI), зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 6 ПК України № 2755-VI передбачено, що податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу. Збором (платою, внеском) є обов`язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій.
Обов`язок сплати податків передбачений п. п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України № 2755-VI, відповідно до якого, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (п. п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України № 2755-VI).
Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України (п. п. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 ПК України № 2755-VI).
Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (п. п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України № 2755-VI).
Згідно з пунктом 38.1 статті 38 ПК України № 2755-VI виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до пункту 46.1 статті 46 ПК України № 2755-VI податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Розрахунки (у тому числі розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку), які подаються до контролюючих органів відповідно до іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, прирівнюються до податкової декларації.
Пунктами 49.1-49.2 статті 49 ПК України № 2755-VI передбачено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Згідно пункту 54.1 статті 54 ПК України № 2755-VI, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Пунктом 56.11 статті 56 ПК України № 2755-VI визначено, що не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.
Враховуючи, що податкове зобов`язання визначено відповідачем самостійно у поданих ним розрахунках частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку № 9433168270 від 28.04.2022 в сумі 146726,86 грн. (термін сплати 28.04.2022); розрахунку № 9051392198 від 09.05.2022 в сумі 42930,00 грн. (термін сплати 20.05.2022); розрахунку № 9308891350 від 27.02.2023 в сумі 147522,00 грн. (термін сплати 13.03.2023); розрахунку № 9104918515 від 08.05.2023 в сумі 5159,00 грн. (термін сплати 22.05.2023); розрахунку № 9199307063 від 09.08.2023 в сумі 3297,00 грн. (термін сплати 21.08.2023); розрахунку № 9384755816 від 28.02.2024 в сумі 59332,00 грн. (термін сплати 11.03.2024), таке зобов`язання вважається узгодженим з дня подання податкової декларації та не підлягає оскарженню.
Відповідно до пункту 57.1 статті 57 ПК України № 2755-VI платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Однак, в порушення вказаних вище норм відповідач у встановлений строк суму податкового зобов`язання не сплатив, внаслідок чого, в силу п. п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України № 2755-VI така сума вважається податковим боргом.
За правилами, визначеними п. 59.1 ст. 59 ПК України № 2755-VI, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
На виконання вказаної норми Кодексу, податковим органом надіслано відповідачу податкову вимогу форми "Ю" від 21.03.2024 № 0000029-1309-0599.
Із рекомендованого повідомлення про надіслання податкової вимоги встановлено, що її надіслано на податкову адресу платника: 85323, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Коржова, буд. 16 , яка була вручена відповідачу 29.03.2024.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається) (п. 59.5 ст. 59 ПК України № 2755-VI).
Стаття 61 ПК України № 2755-VI передбачає, що контроль за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати податків і зборів покладено на органи фіскальної служби.
Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України № 2755-VI, позивачу надано повноваження звертатися до суду щодо звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
За приписами пункту 95.2, пункту 95.3 статті ПК України № 2755-VI стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
З огляду на викладене, беручи до уваги те, що відповідачем частково сплачено податковий борг за платежем 21010100 «Частина чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань)», що не заперечується позивачем та підтверджується оновленою довідкою про заборгованість ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці», відповідно до якої загальна сума заборгованості за період з 28.04.2022 по 30.04.2024 станом на 09.08.2024 становить 344 561,48 грн., суд доходить висновку про задоволення позову частково.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Документально підтверджених судових витрат у справі не встановлено, а тому питання про їх розподіл не вирішується.
Керуючись ст. 2, 77, 78, 94, 139, 241-246, 257-258, 262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління ДПС у Донецькій області до Державного підприємства «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» про стягнення податкового боргу - задовольнити частково.
Стягнути з Державного підприємства «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» (код ЄДРПОУ 23182908) до бюджету кошти з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у розмірі суми податкового боргу - 344 561,48 гривень (триста сорок чотири тисячі п`ятсот шістдесят одна гривня 48 копійок).
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя О.С. Духневич
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120978073 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Духневич О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні