ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2024 рокусправа № 380/25662/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області:
- від 18.07.2023 № 9208139/33562534 про відмову у реєстрації податкової накладної від 08.06.2023 № 19 на загальну суму 949 440,00 грн, у т. ч. ПДВ 158 240 грн;
- від 18.07.2023 № 9208140/33562534 про відмову у реєстрації податкової накладної від 13.06.2023 № 20 на загальну суму на суму 74 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 12 333,33 грн;
- від 18.07.2023 № 9208141/33562534 про відмову у реєстрації податкової накладної від 14.06.2023 № 21 на загальну суму 246 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 41 000 грн;
- від 18.07.2023 № 9208142/33562534 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.06.2023 № 22 на суму 1 200 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 200 000,00 грн;
- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:
від 08.06.2023 № 19 на загальну суму 949 440,00 грн, у т. ч. ПДВ 158 240 грн;
від 13.06.2023 № 20 на загальну суму 74 000,00 грн, у т. ч. ПДВ - 12 333,33 грн;
від 14.06.2023 № 21 на суму загальну суму 246 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 41 000 грн;
від 15.06.2023 № 22 на загальну суму 1 200 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 200 000,00 грн, датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01.06.2023 між ТОВ "КІН Дніпро Плюс" (Покупець) та ТОВ "Єліт Трейд" (Постачальник) укладений договір поставки від 01.06.2023 №2, за умовами якого Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, відповідно до замовлення Покупця у порядку, передбаченому умовами цього Договору.
На виконання умов вказаного вище Договору, ТОВ "Єліт Трейд" виставило рахунок від 08.06.2023 №СФ-0000016 на оплату 50% вартості товару на загальну суму 2 532 543,50 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю "КІН Дніпро Плюс" перерахувало на рахунок позивача кошти, що підтверджується випискою з банку АТ "КредоБанк", а саме: 08.06.2023 на картковий рахунок надійшли кошти у сумі 949,440,00 грн, 13.06.2023 у сумі 74 000,00 грн, 14.06.2023 у сумі 246 000,00 грн, 15.06.2023 на картковий рахунок позивача надійшли кошти у сумі 1 200 000,00 грн. Поставка товару підтверджується видатковою накладною від 04.07.2023 № РН-0000015 та Актом приймання-передачі товару від 04.07.2023.
Відповідно до вимог податкового законодавства, ТОВ "Єліт Трейд" склало та направило для реєстрації в ЄРПН чотири податкові накладні: від 08.06.2023 № 19 на загальну суму 949 440,00 грн, у т. ч. ПДВ 158 240,00 грн, від 13.06.2023 № 20 на загальну суму 74 000,00 грн, у т. ч. ПДВ - 12333,33 грн; від 14.06.2023 № 21 на суму загальну суму 246 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 41 000,00 грн, від 15.06.2023 № 22 на загальну суму 1 200 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 200 000,00 грн.
10.07.2023 відповідач-1 сформував квитанції № 9161252737, № 9161246062, № 9161250905 та № 9161246210 в яких зазначив про зупинення реєстрації податкових накладних від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 №22, відповідно, запропонувавши надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в ПН № № 19, 20, 21, 22.
13.07.2023 позивач скерував відповідачу-1 Повідомлення № 1 про надання пояснень та копій документів щодо ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, в якому надані пояснення щодо господарських операцій, а разом із повідомленням скеровані сканкопії первинних документів, які підтверджують господарські операції за вказаними ПН.
Рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 18.07.2023 №9208139/33562534, від 18.07.2023 № 9208140/33562534, від 18.07.2023 №9208141/33562534 та від 18.07.2023 № 9208142/33562534 відповідач-1 відмовив у реєстрації ПН № № 19, 20, 21, 22, відповідно.
Позивач 26.07.2023 подав до ДПС України скарги на рішення відповідача-1, однак рішеннями ДПС України від 01.08.2023 № 61095/33562534/2, від 01.08.2023 № 61149/33562534/2, від 01.08.2023 № 61181/33562534/2, від 01.08.2023 № 61109/33562534/2 відмовлено у задоволенні скарг.
Позивач вважає протиправними оспорювані рішення податкового органу, оскільки відповідач-1 не зазначив конкретні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, тоді як позивач надав усі необхідні документи, що підтверджують факт здійснення господарських операцій згідно із вказаними ПН. У Квитанціях про зупинення запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН для розгляду питання прийняття рішення без жодної конкретизації, які саме документи не надані для реєстрації ПН.
Отже, спірні рішення є такими, що суперечать вимогам законодавства, порушують права та інтереси позивача у сфері господарської діяльності, а тому такі необхідно скасувати, а податкові накладні - зареєструвати.
Із наведених підстав, просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою від 06.11.2024 відкрито спрощене провадження у справі, визначено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
13.11.2023 відповідач-1 надіслав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову, обгрунтовуючи тим, що рішення відповідача-2 про відмову у задоволенні скарг позивача на рішення про відмову зареєструвати ПН є законними.
Суд зазначає, що позивач у заяві від 13.12.2023 уточнив позовні вимоги, проте відповідач-1 не подав відзиву щодо уточнений вимог.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 №21 та від 15.06.2023 № 22, відповідач-1 вважає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН є передчасним, у той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Із наведених підстав, просить відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши надані сторонами документи, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" з 13.05.2005 зареєстроване як юридична особа за адресою: 81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, село Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А. Номер запису 14151020000004874. Код ЄДРПОУ 33562534.
Видами економічної діяльності ТОВ "Єліт Трейд" за кодами КВЕД є: 20.42 Виробництво парфумних і косметичних засобів (основний); 10.13 Виробництво м`ясних продуктів 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; 46.45 Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 20.15 Виробництво добрив і азотних сполук; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами.
01.06.2023 між ТОВ "КІН Дніпро Плюс" (Покупець) та ТОВ "Єліт Трейд" (Постачальник) укладений договір поставки від 01.06.2023 № 2 (далі Договір № 2), за п. 1.1 якого Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, відповідно до замовлення Покупця у порядку, передбаченому умовами цього договору. Кількість, асортимент та терміни поставки товару вказуються у заявках, які є невід`ємними частинами даного договору. Заявка може здійснюватись в усній формі без подальшої письмової фіксації.
Відповідно до п. 1.3. Договору № 2, загальна сума даного договору складається з суми вартості товару, що поставляються згідно із видатковими або товаротранспортними накладними.
Згідно із п. 3.2.1 Договору № 2, оплата партії товару по договору здійснюється Покупцем у вигляді авансової проплати 50% суми вартості партії товару, вказаної у виставленому Постачальником рахунку протягом 14 днів банківських днів з моменту отримання рахунку.
На виконання умов Договору поставки від 01.06.2023 № 2, ТОВ "Єліт Трейд" виставило рахунок від 08.06.2023 № СФ-0000016 на оплату 50% вартості товару на загальну суму 2 532 543,50 грн.
ТОВ "КІН Дніпро Плюс" перерахувало на рахунок позивача кошти, що підтверджується наявними в матеріалах справи виписками з рахунку позивача банку АТ "КредоБанк", а саме: 08.06.2023 на картковий рахунок позивача надійшли кошти у сумі 949,440,00 грн, 13.06.2023 - у сумі 74 000,00 грн, 14.06.2023 - у сумі 246 000,00 грн, 15.06.2023 - у сумі 1 200 000,00 грн. Поставка товару підтверджується видатковою накладною від 04.07.2023 № РН-0000015 та Актом приймання-передачі товару від 04.07.2023.
Отримавши від Покупця кошти, ТОВ "Єліт Трейд", у зв`язку з настанням першої події, згідно із ст. 187 Податкового кодексу України та на виконання приписів п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, сформувало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні:
1) від 08.06.2023 № 19 (кишки яловичі АА 40/43 ІА; кишки яловичі АВ 36/38 ІА, кишки яловичі АВ40/43 ІА) на загальну суму 949 440,00 грн, у т. ч. ПДВ 158 240,00 грн;
2) від 13.06.2023 № 20 (кишки яловичі АВ 36/38 ІА) на загальну суму 74 000,00 грн, у т. ч. ПДВ - 12333,33 грн;
3) від 14.06.2023 № 21 (кишки яловичі АВ 36/38 ІА; кишки яловичі АА 38/40 ІА) на суму загальну суму 246 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 41 000,00 грн;
4) від 15.06.2023 № 22 (кишки яловичі АА 38/40 ІА; кишки яловичі АА 40/43 ІА; кишки яловичі АВ 38/40 ІА; синюга 95/115) на загальну суму 1 200 000,00 грн, у т. ч. ПДВ 200 000,00 грн.
Згідно з отриманими ТОВ "Єліт Трейд" квитанціями від 10.07.2024 № 9161252737, №9161246062, № 9161250905 та № 9161246210 щодо ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, відповідно, реєстрація цих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідачем-1 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що обсяг постачання товару/послуги 0504, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
13.07.2023 позивач скерував відповідачу-1 Повідомлення № 1 одночасно щодо чотирьох податкових накладних, про надання пояснень та копій документів (у кількості 21 додаток) щодо ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, реєстрація яких зупинена, а саме:
1. Виписка з Єдиного Державного Реєстру від 27.05.2023 № 202106694933;
2. Договір оренди приміщення від 01.05.2021;
3. Акт Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 02.10.2007 № 32;
4. Штатний розпис від 01.01.2023;
5. Фінансова звітність за 2022 рік від 31.12.2022;
6. Контракт від 17.02.2023 № 1702/2023;
7. Рахунок-фактура від 08.06.2023 № СФ-0000014;
8. Договір поставки від 01.06.2023 № 2;
9. Експертний висновок від 19.06.2023 № 001049 п/23;
10. Договір оренди транспортного засобу від 23.05.2023 № 582;
11. Договір оренди від 02.06.2015 № 08/06;
12. Довідка форма 20-ОПП;
13. Банківська виписка від 08.06.2023;
14. Банківська виписка від 13.06.2023;
15. Банківська виписка від 14.06.2023;
16. Банківська виписка від 15.06.2023;
17. Договір транспортного експедирування від 01.03.2023 № 0103/2023, акт від 14.06.2023 № 40;
18. Наказ на посадові особи від 10.05.2005 № 1/к;
19. Валютно-митна декларація від 13.06.2023 № 2485U1;
20. Платіжна інструкція в іноземній валюті від 01.03.2023;
21. Рахунок від 14.03.2023 № 738;
Вказаний перелік документів відповідачами не заперечується.
18.07.2023 Комісія Головного управління ДПС у Львівській області прийняла рішення про відмову у реєстрації ПН, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме:
- від 18.07.2023 № 9208139/33562534 щодо ПН від 08.06.2023 № 19;
- від 18.07.2023 № 9208140/33562534 щодо ПН від 13.06.2023 № 20;
- від 18.07.2023 № 9208141/33562534 щодо ПН від 14.06.2023 № 21;
- від 18.07.2023 № 9208142/33562534 щодо ПН від 15.06.2023 № 22.
За результатами розгляду скарг ТОВ "Єліт Трейд" від 26.07.2023, рішеннями Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ОСОБА_1 від 01.08.2023 № 61095/33562534/2, від 01.08.2023 № 61149/33562534/2, від 01.08.2023 № 61181/33562534/2, від 01.08.2023 №61109/33562534/2, скарги позивача залишені без задоволення, а рішення про відмову у реєстрації ПН № 19, № 20, № 21, № 22 - без змін.
Не погоджуючись із рішеннями відповідача-1 про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову №1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Суд встановив, що згідно з отриманими ТОВ "Єліт Трейд" квитанціями від 10.07.2024 № 9161252737, № 9161246062, № 9161250905 та № 9161246210 щодо ПН від 08.06.2023 №19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, відповідно, реєстрація цих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідачем-1 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вказано, що обсяг постачання товару/послуги 0504, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Варто зауважити, що у квитанціях від 10.07.2024 № 9161252737, № 9161246062, № 9161250905 та № 9161246210 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п. 6 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261) (п. 7 Порядку № 520).
Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно із п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зауважує, що контролюючий орган не направив платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, а одразу прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Разом з тим зазначена у рішенні про відмову в реєстрації ПН інформація не відповідає дійсності, оскільки всі долучені позивачем документи до повідомлення складені із дотриманням вимог чинного законодавства України та податкових норм.
Також у рішеннях про відмову реєстрації ПН контролюючий орган визначив загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних без вказівки, які саме із наданих позивачем до пояснень документи складені з порушенням законодавства.
Суд звертає увагу, що контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначив яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарських операцій для реєстрації ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах спірних правовідносин, суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу "Електронний кабінет платника" були надіслані позивачем податковому органу для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.
При цьому, відповідач-1 в оскаржуваних рішеннях не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
Також суд встановив, що позивач повідомленням від 13.07.2023 № 1 надіслав відповідачу-1 пояснення та копії первинних документів для підтвердження здійсненої господарських операцій, перелік яких наведений вище.
Суд зауважує, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Зважаючи на те, що позивач надав достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операцій, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22 суд вважає протиправними рішення відповідача-1 від 18.07.2023 №9208139/33562534, від 18.07.2023 № 9208140/33562534, від 18.07.2023 №9208141/33562534 та від 18.07.2023 № 9208142/33562534 про відмову у реєстрації податкових накладних від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, відповідно.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення від 18.07.2023 № 9208139/33562534, №9208140/33562534, № 9208141/33562534 та № 9208142/33562534 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22 датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно із п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановив суд, та підтверджується матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача необхідно захистити шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем ПН від 08.06.2023 № 19, від 13.06.2023 № 20, від 14.06.2023 № 21 та від 15.06.2023 № 22, датою їх первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
За наведених обставин, суд повністю задовольняє позовні вимоги ТОВ "Єліт Трейд".
Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2023 № 9208139/33562534 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.06.2023 № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) податкову накладну від 08.06.2023 № 19, датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2023 № 9208140/33562534 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.06.2023 № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) податкову накладну від 13.06.2023 № 20, датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2023 № 9208141/33562534 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14.06.2023 № 21 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) податкову накладну від 14.06.2023 № 21, датою її подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2023 № 9208142/33562534 про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.06.2023 № 22 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) податкову накладну від 15.06.2023 № 22, датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Єліт Трейд" (81121, Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Муроване, вул. Вокзальна, будинок 20 А; код ЄДРПОУ 33562534) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяКисильова Ольга Йосипівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120978954 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кисильова Ольга Йосипівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні