ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
. 13 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/6249/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Чеснокової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Арлан" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
24 травня 2024 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення №24298 від 24 травня 2023 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржуване рішення є безпідставним, оскільки період діяльності платника податків ПП "Арлан" з 2021 року був предметом дослідження у справі №440/5709/22, рішення по якій набрало законної сили після визначених КАС України механізмів та процедур оскарження в апеляційному та касаційному порядку і, на думку позивача, не існувало жодних підстав віднесення підприємства до категорії ризикових за вказаний період. З урахуванням наведеного позивач вважає, що рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.05.2024 позовну заяву залишено без руху через невідповідність останньої вимогам статей 160-161 Кодексу адміністративного судочинства України.
У спосіб та строк, встановлені судом, позивач усунув недоліки позовної заяви.
Як наслідок, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/6249/24. Вирішено проводити розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.
У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. Зазначав, що ПП "АРЛАН" (код ЄДРПОУ 33203253) рішенням засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №24298 від 24.05.2023 було включено до переліку ризикових платників відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (витяг з Протоколу засідання Комісії ГУ ДПС від 24.0.2023 №103, відповідно до якого було прийнято рішення про включення до переліку ризикових платників податку). Підставою відповідності платника податку критеріям ризиковості є пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме, у платника відсутні необхідні умови та/або обсяги матеріальних ресурсів для виробництва товарів, недостатня кількість трудових ресурсів, постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки. Зокрема, зазначена підстава: ПП "АРЛАН" (33203253) було включено до переліку ризикових платників податку 24.05.2024 Комісією ГУ. За результатами опрацювання інформації, яка міститься в інформаційних ресурсах ДПС встановлено, що основний вид діяльності платника діяльність приватних охоронних служб, керівник ОСОБА_1 (2589303647) є керівником ПП "СЕК`ЮРИТІ" (44619116, 1601, ОВД -діяльність приватних охоронних служб) та у ПП "НІКА ПОЛТАВА" (38324594, 1601, ОВД - діяльність приватних охоронних служб). Статутний фонд складає 100 грн. Відомості про об`єкти оподаткування відсутні, повідомлення за формою № 20-ОПП не подано. Станом на 16.05.2023 відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (за формою 4 ДФ) за період з 2 кварталу 2022 по 1 квартал 2023 не подано. Згідно даних Фінансової звітності суб`єкта малого підприємства станом на 31.12.2022 основні засоби становлять 40,7 тис. грн., запаси - 103,9 тис.грн. У 2022 році суб`єктом господарювання сплачено до бюджету ПДФО - 8,6 тис. грн. (остання сплата 28.02.2022), ЄСВ - 10,5 тис. грн. (остання сплата 31.05.2022), військовий збір - 0,7 тис.грн.; у 2023 році сплата податків та зборів до бюджету відсутня. Сума ліміту в СЕА ПДВ станом на 16.05.2023 становить 58,7 тис.грн. Поповнення з електронного рахунку ПДВ грошовими коштами у 2022-2023 - відсутнє. Відповідно до податкової декларації з ПДВ за квітень 2023 задекларовано від`ємне значення ПДВ в сумі 3,0 тис.грн. Згідно ЄРПН з 01.01.2022 по 16.05.2023 ПП "Арлан" (33203253) не здійснювало реалізацію товарів/послуг. За цей період придбано товари/послуги на загальну суму ПДВ 35,0 тис.грн.: газ нафтовий скраплений марки А, незамерзаюча рідина для склоочищувача, Автобензин А-92-Євро5-Е0, Автобензин А-95-Євро5-Е0, Паливо дизельне; активну електричну енергію; костюм Охорона грета чорний, черевики "ОМОН" Е770С літні, відшкодування за користування послугою інтернет, оренда приміщення січень, лютий 2022. У вересні - грудні 2021 році податковий кредит сформовано за рахунок придбання у ТОВ "АРТІС ПЛЮС ГРУП" (42703614) продуктів харчування з обмеженим терміном зберігання (цукор, масло, ковбаса, хек, сік, нектар) профіль та інше на загальну суму 3420,7 тис.грн., ПДВ 570,1 тис.грн. Відповідно до наказу ДФС України від 28.07.2015 №543 "Про забезпечення комплексного відпрацювання податкових ризиків з ПДВ" із змінами ПП "Арлан" (33203253) доводилось для відпрацювання у категорії "вигодоформуючий" у листопаді 2021 на суму ПДВ 156,5876 тис. грн. За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийняли рішення про відповідність ПП "Арлан" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку за наступними ознаками: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Учасниками справи не заперечується, що ПП "Арлан" (код ЄДРПОУ 33203253) зареєстровано як юридична особа 18.03.2005, номер запису 15771020000000147; основний вид діяльності: 80.10 Діяльність приватних охоронних служб; 11.12.2013 Міністерством внутрішніх справ України видано ПП "Арлан" ліцензію Серії АЕ № 284787 для здійснення охоронної діяльності.
24.05.2023 відбулося засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке оформлено протоколом №103 від 24.05.2023.
Згідно Витягу з протоколу Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №103 від 24.05.2023:
"Основний вид діяльності - діяльність приватних охоронних служб, керівник ОСОБА_1 (2589303647) є керівником ПП "СЕК`ЮРИТІ" (44619116, 1601, ОВД - діяльність приватних охоронних служб) та у ПП "НІКА ПОЛТАВА" (38324594, 1601, ОВД - діяльність приватних охоронних служб). Статутний фонд складає 100 грн.
Відомості про об`єкти оподаткування відсутні, повідомлення за формою № 20-ОПП не подано.
Станом на 16.05.2023 відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (за формою 4 ДФ) за період з 2 кварталу 2022 по 1 квартал 2023 не подано.
Згідно даних Фінансової звітності суб`єкта малого підприємства станом на 31.12.2022 основні засоби становлять 40,7 тис. грн., запаси - 103,9 тис.грн.
У 2022 році суб`єктом господарювання сплачено до бюджету ПДФО - 8,6 тис. грн. (остання сплата 28.02.2022), ЄСВ - 10,5 тис. грн. (остання сплата 31.05.2022), військовий збір - 0,7 тис.грн.; у 2023 році сплата податків та зборів до бюджету відсутня.
Сума ліміту в СЕА ПДВ станом на 16.05.2023 становить 58,7 тис.грн. Поповнення з електронного рахунку ПДВ грошовими коштами у 2022-2023 - відсутнє. Відповідно до податкової декларації з ПДВ за квітень 2023 задекларовано від`ємне значення ПДВ в сумі 3,0 тис.грн.
Згідно ЄРПН з 01.01.2022 по 16.05.2023 ПП "Арлан" (33203253) не здійснювало реалізацію товарів/послуг. За цей період придбано товари/послуги на загальну суму ПДВ 35,0 тис.грн.: газ нафтовий скраплений марки А, незамерзаюча рідина для склоочищувача, Автобензин А-92-Євро5-Е0, Автобензин А-95-Євро5-Е0, Паливо дизельне; активну електричну енергію; костюм Охорона грета чорний, черевики "ОМОН" Е770С літні, відшкодування за користування послугою інтернет, оренда приміщення січень, лютий 2022.
У вересні - грудні 2021 році податковий кредит сформовано за рахунок придбання у ТОВ "АРТІС ПЛЮС ГРУП" (42703614) продуктів харчування з обмеженим терміном зберігання (цукор, масло, ковбаса, хек, сік, нектар) профіль та інше на загальну суму 3420,7 тис.грн., ПДВ 570,1 тис.грн.
Відповідно до наказу ДФС України від 28.07.2015 №543 "Про забезпечення комплексного відпрацювання податкових ризиків з ПДВ" із змінами ПП "Арлан" (33203253) доводилось для відпрацювання у категорії "вигодоформуючий" у листопаді 2021 на суму ПДВ 156,5876 тис. грн.
За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийняли рішення про відповідність ПП "Арлан" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку за наступними ознаками:
03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів".
24.05.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №24298 про відповідність ПП "Арлан" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, з таких підстав: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку - господарські операції з постачання у період з 01.01.2021 по 24.05.2023, код операції згідно з ДКПП 80.10.
Позивач, не погоджуючись із рішенням від 24.05.2023 №24298, звернувся до суду із цим позовом.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства урегульовані Податковим кодексом України (надалі - ПК України).
Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
За приписами пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до пункту 71.1 статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Статтею 74 ПК України визначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких до цих Критеріїв віднесено наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 24.05.2023 №24298 щодо відповідності платника податків критеріям ризиковості.
Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку №1165), а саме: "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".
Тобто, Порядок №1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірного рішення, прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості.
Так, спірним рішенням ПП "Арлан" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
При цьому, в якості єдиної підстави для неправомірності прийняття зазначеного рішення позивач зазначає те, що період діяльності платника податків ПП "Арлан" з 2021 року вже був предметом дослідження у справі №440/5709/22, рішення по якій набрало законної сили після визначених КАС України механізмів та процедур оскарження в апеляційному та касаційному порядку і, на думку позивача, у контролюючого органу не існувало жодних підстав для повторного віднесення підприємства до категорії ризикових на підставі цього ж періоду діяльності платника податків ПП "Арлан".
З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що згідно з наявними у матеріалах справи документами раніше 11.01.2022 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відносно позивача вже приймалося рішення №1436 про відповідність ПП "Арлан" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, з тих підстав, що підприємство не забезпечено в достатньому обсязі трудовими, виробничими ресурсами для надання послуг охорони в обсягах, зазначених у податкових накладних, а також відсутня інформація щодо реалізації придбаних товарів.
ПП "Арлан" не погодилося із рішенням від 11.01.2022 №1436, у зв`язку із чим звернулося до суду із відповідним позовом.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.09.2022 у справі №440/5709/22, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.05.2023, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2022 року № 1436 про відповідність Приватного підприємства "Арлан" критеріям ризиковості платника податку; зобов`язано Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Приватне підприємство "Арлан" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
При цьому, суд зауважує, що за змістом Витягу з протоколу Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №5 від 11.01.2022 підставами для прийняття комісією рішення №1436 від 11.01.2022 про відповідність ПП "Арлан" критеріям ризиковості платника податку слугували висновки контролюючого органу по господарських операціях позивача за листопад 2021 року, а саме: " ... Відповідно до даних ЄРПН встановлено, що за листопад 2021 року ПП "Арлан" здійснено придбання продукції в основних постачальників: - ТОВ "Артіс Плюс Груп", у якого придбано соки, нектар, цукор, сир, хек, п-во та масло на суму ПДВ 156, тис.грн; - ПАТ "Укрнафта" / ВРНП по Харківській області, у якого придбано бензин, паливо дизельне та газ нафтовий на суму ПДВ 51,1 тис.грн, - Основні покупці: - ТОВ "ШРБУ-8", якому надано послуги охорони на суму ПДВ 57,5 тис.грн; - ТОВ "Чернігівська індустріальна молочна компанія", якому надано послуги охорони на суму ПДВ 53,7 ти.грн. За результатами проведеного аналізу виникає сумнів фактичності здійснення господарських операцій, так як відсутня інформація щодо реалізації придбаних товарів. Також підприємство не забезпечено в достатньому обсязі трудовими, виробничими ресурсами для надання послуг охорони в обсягах зазначених у податкових накладних".
Водночас, за змістом Витягу з протоколу Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №103 від 24.05.2023 підставами для прийняття комісією рішення №24298 від 24.05.2023 про відповідність ПП "Арлан" критеріям ризиковості платника податку слугували висновки контролюючого органу по господарських операціях позивача за період з вересня по грудень 2021 року, а також за період з 01.01.2022 по 16.05.2023, а саме: "... Згідно ЄРПН з 01.01.2022 по 16.05.2023 ПП "Арлан" (33203253) не здійснювало реалізацію товарів/послуг. За цей період придбано товари/послуги на загальну суму ПДВ 35,0 тис.грн.: газ нафтовий скраплений марки А, незамерзаюча рідина для склоочищувача, Автобензин А-92-Євро5-Е0, Автобензин А-95-Євро5-Е0, Паливо дизельне; активну електричну енергію; костюм Охорона грета чорний, черевики "ОМОН" Е770С літні, відшкодування за користування послугою інтернет, оренда приміщення січень, лютий 2022. У вересні - грудні 2021 році податковий кредит сформовано за рахунок придбання у ТОВ "АРТІС ПЛЮС ГРУП" (42703614) продуктів харчування з обмеженим терміном зберігання (цукор, масло, ковбаса, хек, сік, нектар) профіль та інше на загальну суму 3420,7 тис.грн., ПДВ 570,1 тис.грн. Відповідно до наказу ДФС України від 28.07.2015 №543 "Про забезпечення комплексного відпрацювання податкових ризиків з ПДВ" із змінами ПП "Арлан" (33203253) доводилось для відпрацювання у категорії "вигодоформуючий" у листопаді 2021 на суму ПДВ 156,5876 тис. грн. За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийняли рішення про відповідність ПП "Арлан" пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку за наступними ознаками: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів".
За викладених обставин, суд вважає помилковими та такими, що не відповідають дійсним обставинам справи, твердження позивача про те, що підставами для прийняття рішень №1436 від 11.01.2022 та №24298 від 24.05.2023 слугували висновки контролюючого органу по одних і тих же господарських операціях платника податку ПП "Арлан".
Таким чином, зважаючи на відсутність у позивача будь-яких інших обґрунтувань та документальних підтверджень щодо неправомірності винесення контролюючим органом відносно нього рішення №24298 від 24.05.2023 про відповідність ПП "Арлан" критеріям ризиковості платника, суд не вбачає підстав для визнання такого рішення протиправним та його скасування за наслідками розгляду цієї справи.
Відтак, у задоволенні позовних вимог ПП "Арлан" слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні, з огляду на відмову у задоволенні позовних вимог позивача.
Керуючись статтями 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Приватного підприємства "Арлан" (вул. О. Бідного, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36004, код ЄДРПОУ 33203253) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120979824 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні