Справа № 560/9003/24
РІШЕННЯ
іменем України
13 серпня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «МПЗФ» від 17 листопада 2023 року №567640-24/22-30 Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач, нараховуючи грошове зобов`язання за земельні ділянки, за які уже було сплачено податки, а також по одній із яких було скасовано реєстрацію, діяв протиправно, а тому спірне податкове-повідомлення рішення необхідно скасувати.
Ухвалою суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначив за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що на момент формування податкового повідомлення - рішення про сплату МПЗ за даними інформаційно-комунікаційних систем Державної податкової служби України у власності позивача перебувала земельна ділянка: кадастровий номер 6824287700:05:002:0050, нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 0,00 грн, площа 18 га. В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня інформація щодо передачі в оренду зазначеної земельної ділянки.
Вказує, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про нарахування мінімального податкового зобов`язання за 2022 рік з податку на доходи фізичних осіб винесено на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підстави для визнання його неправомірним і скасування відсутні. На підставі викладеного просить у задоволенні позову відмовити.
Позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій з доводами відповідача не погоджується. Просить задовольнити позовні вимоги.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що на момент формування оскаржуваного податкового повідомлення - рішення про сплату МПЗ, станом на 10.10.2023, за даними інформаційно-комунікаційних систем Державної податкової служби України у власності громадянина ОСОБА_1 перебувало 38 земельних ділянок, в тому числі земельна ділянка 6824287700:05:002:0050.
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено обчислення мінімального податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб за 2022 рік, яке визначено у розмірі 236514,40 грн та винесено податкове повідомлення - рішення №567640-24/22-30 від 17 листопада 2023 року.
Спірне податкове повідомлення - рішення було отримано позивачем 21.12.2023, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, яка наявна у матеріалах справи.
Вважаючи порушеними свої права, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Обов`язок зі сплати земельного податку виникає з моменту набуття права власності (користування) відповідною земельною ділянкою.
Згідно з статтею 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.
Об`єктами оподаткування - відповідно до статті 270 ПК України є земельні ділянки, земельні частки (паї), які перебувають у власності, та земельні ділянки, державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.
Базою оподаткування платою за землю відповідно до статті 271 ПК України є:
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахування коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІ Податкового кодексу України.
- площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
База оподаткування по земельних частках (паях) визначається згідно із даними земельних ділянок, на які фізичні особи мають право як власники земельних часток (паїв), з урахуванням підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 цього пункту.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Пункт 274.1 статті 274 ПК України визначає розмір ставки податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються відповідно до пункту 277.1 статті 277 ПК України: за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, - у розмірі не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3% та не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для лісових земель не більше 0,1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Відповідно до пункту 286.5 статті 286 ПК України, платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельних ділянок для проведення звірки даних щодо: розміру площ та кількості земельних ділянок, що перебувають у власності та/або користуванні платника податку; на право користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пунктів 281.4 та 281.5 цієї статті; розміру ставки земельного податку; нарахованої суми плати за землю.
Відповідно до пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є:
а) дані державного земельного кадастру;
б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю);
г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);
г) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);
д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї);
е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
З матеріалів справи суд встановив, що контролюючим органом попередньо були прийняті податкові повідомлення - рішення від 15.08.2022 на суму 19505,28 гривень та від 07.10.2022 на суму 63696,93 гривень, які були повністю виконані позивачем, нараховані відповідачем зобов`язання зі сплати земельного податку сплачені.
В подальшому, позивач звернувся до Головного управління ДПС у Хмельницькій області із проханням провести звірку по земельному податку відповідно до доданих до документів, а саме інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (по 34 ділянкам).
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено перерахунок земельного податку (відкликано (скасовано) податкові повідомлення - рішення, прийняті у 2022 році та сформовано нові податкові повідомлення рішення за 2022 рік від 24.10.2023 та 25.10.2023.
Також судом встановлено, що згідно із витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта станом на 10.10.2023 земельна ділянка 6824287700:05:002:0050 перебувала у власності позивача.
Окрім того, серед земельних ділянок щодо яких позивачем було надано відповідні документи, виявлено три земельних ділянки, право власності на які належить ОСОБА_1 і інформація щодо яких була відсутня у контролюючого органу і тому, податковим органом було прийнято три ППР по даних земельних ділянках з кадастровим номером: 6824283600:02:013:0051, 6824283600:02:013:0052 та 6824283600:02:013:0053 на загальну суму 22091,17 грн.
Таким чином, після проведеної звірки та здійсненого перерахунку, відповідачем прийнято 24.10.2023 та 25.10.2023 нові ППР щодо сплати земельного податку на загальну суму 79702,00 грн.
Як видно з документів, наданих податковим органом, сума сплаченого земельного податку протягом 2022 року при розрахунку мінімального податкового зобов`язання за 2022 рік участі не приймала в зв`язку з скасуванням (відкликанням) податкових повідомлень рішень по земельному податку за 2022 рік на підставі заяви позивача, відповідно сплата здійснена платником протягом 2022 року мала статус надміру сплачених коштів.
Нарахування по земельному податку згідно прийнятих податкових повідомлень - рішень від 24.10.2023 за 2022 рік в інтегрованій картці платника податку проведені 29.12.2023.
Відповідно сплата земельного податку здійснена платником протягом 2022-2023 років в сумі 83364,77 врахована при обрахунку мінімального податкового зобов`язання за 2023 рік.
Також суд звертає увагу на те, що згідно з п.п. 170.14.3. ст. 170 ПКУ визначення загального мінімального податкового зобов`язання фізичним особам здійснюється контролюючими органами за податковою адресою таких осіб.
Мінімальне податкове зобов`язання обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру та/або на підставі оригіналів чи належним чином засвідчених копій відповідних документів платника податків, зокрема документів, що підтверджують право власності/користування.
Згідно відомостей інформаційної системи Державної податкової служби України у власності ОСОБА_1 перебувають 38 земельних ділянок.
Відповідно Головним управління ДПС у Хмельницькій області було сформовано податкове повідомлення рішення від 17.11.2023 №567640-24/22-30 на суму 236514,4 грн., та було направлено ОСОБА_1 поштовим рекомендованим листом з повідомленням про вручення на його податкову адресу: АДРЕСА_1 .
Згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення лист вручено 21.12.2023 особисто платнику.
Відповідно до п.64 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України першим роком, за який визначається МПЗ, є 2022 рік.
Згідно з п.п. 162.1.1 прим. 1 п. 162.1 ст. 162 ПКУ платниками у частині МПЗ зобов`язання є резидент, який володіє та/або користується (орендує (суборендує), на умовах емфітевзису, постійно користується) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь.
Підпунктом 170.14.3 п.170.14 ст.170 ПКУ встановлено, що визначення загального МПЗ фізичним особам, які не зареєстровані як фізичні особи - підприємці здійснюється контролюючими органами за податковою адресою таких осіб.
Особливості розрахунку МПЗ за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки визначені п.67 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.
Так, для розрахунку МПЗ за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки коефіцієнт застосовується із значенням 0,04 або 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до пп.381.1.2 п. 381.1 ст. 381 ПК України мінімальне податкове зобов`язання щодо земельної ділянки, нормативна грошова оцінка якої не проведена, обчислюється за формулою: МПЗ = НГО х S х К х М / 12, де: МПЗ - мінімальне податкове зобов`язання; НГО - нормативна грошова оцінка 1 гектара ріллі по Автономній Республіці Крим або по області з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом для справляння плати за землю; S - площа земельної ділянки, гектарах; К - коефіцієнт, що становить 0,05 (для розрахунку за 2022 рік 0,04); М - кількість календарних місяців, протягом яких земельна ділянка перебуває у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платника податків.
На момент формування податкового повідомлення - рішення про сплату МПЗ за даними інформаційно-комунікаційних систем Державної податкової служби України у власності громадянина ОСОБА_1 перебувало 38 земельних ділянок.
На підставі вищезазначеної інформації Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області здійснено розрахунок МПЗ, який є в матеріалах справи, та сформовано податкове повідомлення - рішення про сплату МПЗ від 17.11.2023 №567640-24/22-30 на суму 236514,4 гривень.
Суд звертає увагу на те, що під час проведення податковим органом розрахунку МПЗ по земельній ділянці з кадастровим номером 6824287700:05:002:0050, на момент формування податкового повідомлення рішення по мінімальному податковому зобов`язанню в ГУ ДПС у Хмельницькій області була відсутня інформація щодо проведеної нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, тому в розрахунку використано середні показники нормативної грошової оцінки земель, а саме 30477 грн за 1 га.
Щодо визначення МПЗ по земельній ділянці 6824286200:05:014:0005, яка з лютого 2022 року, перебуває в оренді фермерського господарства "Кобудь", то суд зазначає що відповідно згідно з інформацією, отриманою з Державного реєстру речових прав на майно, державна реєстрація права оренди цієї земельної ділянки відбулась 16.02.2022. Таким чином, МПЗ на дану земельну ділянку нараховано відповідно до вимог чинного законодавства (за 2 місяці).
Також суд зазначає, що пунктом 58.3 статті 58 ПК України визначено, що податкове повідомлення - рішення надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
У разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).
Згідно з п.45.1. ст.45 ПК України податковою адресою платника податків - фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.
Відповідно до п.70.7 ст. 70 ПК України та п. 1 розд. IХ Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 №822 фізичні особи - платники податків зобов`язані подавати до контролюючих органів відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи - платника податків протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання заяви про внесення змін до Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків за формою №5ДР.
Відтак, згідно наявної інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області за відповідачем значиться наступна адреса: АДРЕСА_2 .
Таким чином, враховуючи встановленні обставини справи та наявні у матеріалах справи докази, суд вважає, що оскаржуване податкове повідомлення - рішення є правомірним та відповідає вимогам ПК України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд наголошує на тому, що в силу вимог ч.2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
У контексті зазначених положень КАС України, суд звертає увагу позивача на те, що закріплені у ч.2 ст.77 КАС України норми права щодо обов`язку суб`єкта владних повноважень доведення правомірності прийняття оспорюваного рішення не звільняє позивача від обов`язку доведення заявлених позовних вимог належними та допустимими доказами.
Таким чином, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених позивачем вимог, підстави для їх стягнення з відповідача відповідно до статей 134, 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя Я.В. Драновський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120980643 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Драновський Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні