УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
12 серпня 2024 року справа № 580/7739/24
м. Черкаси
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Бабич А.М., перевіривши матеріали позову адвоката Клименка В`ячеслава Миколайовича від імені ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тальнівської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИЛА:
05.08.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов адвоката Клименка В`ячеслава Миколайовича від імені ОСОБА_1 (далі позивач) до Виконавчого комітету Тальнівської міської ради (далі відповідач) про:
визнання протиправним і скасувати рішення реєстратора №72039821 від 08.03.2024 про закриття об`єкта нерухомого майна (реєстраційний номер 2896511971020) у зв`язку зі знищенням житлового будинку загальною площею 57,7 кв.м., житлова площа 26,3кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ,- на підставі документа, що підтверджує факт знищення об`єкта будівництва (Витяг з ЄДЕССБ), серія та номер DT01:9082-8641-5424-9043 до Державного реєстру речових прав на нерухомого майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна;
зобов`язання відповідача вилучити вказаний запис;
стягнення судового збору в розмірі 1211,20грн з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача.
Обґрунтовуючи стверджує, що знищення його житлового будинку, в якому зареєстровані та фактично мешкають позивач з дружиною та неповнолітніми дітьми, не підтверджується та у вказані Реєстри внесені неправдиві дані, про що зареєстроване кримінальне провадження.
Ознайомившись із матеріалами позову, суд урахував.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-ІV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. За загальним правилом державна реєстрація прав проводиться будь-яким державним реєстратором за заявами у сфері державної реєстрації прав (абзац четвертий частини п`ятої статті 3 зазначеного Закону). Тобто державна реєстрація прав проводиться державним реєстратором не з власної ініціативи, а на підставі відповідної заяви, поданої зацікавленою особою. Відносини у сфері державної реєстрації речового права виникають між суб`єктом звернення за такою послугою та суб`єктом, уповноваженим здійснювати відповідні реєстраційні дії.
Відповідно до ч.3 ст.10 Закону № 1952-ІV державний реєстратор, серед іншого, встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав тощо.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 14 Закону № 1952-ІV розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються у разі знищення об`єкта нерухомого майна.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону № 1952-ІV державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок № 1127).
Відповідно до п.6 Порядку № 1127 державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Пунктом 18 Порядку № 1127 встановлено, що за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Пунктом 19 Порядку № 1127 передбачено, що державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав.
Відповідно до пункту 75 Порядку № 1127 для державної реєстрації припинення права власності на об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва у зв`язку з його знищенням подаються:
1) документ, відповідно до якого підтверджується факт такого знищення;
2) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав або коли такі документи було знищено одночасно із знищенням такого об`єкта).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 21 грудня 2022 року у справі №914/608/20 зауважила, що скасування державної реєстрації речових прав має бути пов`язане з підставою для проведення такої реєстрації, з одночасним визнанням того, хто набуватиме це право. То ж положення абз. 3 ч. 3 ст. 26 Закону № 1952-ІV адресовані насамперед суду, який, задовольняючи позов, зокрема, про скасування рішення державного реєстратора, має чітко визначитися з тим, кому саме і яке речове право внаслідок задоволення такого позову належить.
Заявлені підстави спору та обставини спірних правовідносин свідчать про наявність спору щодо наявності / відсутності об`єкта нерухомого майна, яке позивач мав намір оформити на себе. При цьому наданим витягом з Державного реєстру речових прав підтверджується, що знищено об`єкт нерухомого майна, єдиним власником якого вказана ОСОБА_2 з 05.12.2005 на підставі свідоцтва про право на спадщину №3485 від 11.11.2005 від померлого ОСОБА_3 .
Зазначене свідчить, що право власності позивача на об`єкт, щодо якого він оспорює реєстраційні дії спірне. Тому захисту підлягає саме його право власності на житло, як основна позовна вимога. Зміна вказаних ним реєстраційних даних в адміністративному судочинстві не матиме наслідком встановлення його права власності. То ж така позовна вимога є похідною.
Тому суд дійшов висновку, що дійсний спір позивача має приватно-правовий характер.
Відповідно до ст.19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Згідно з п.1 ч.1 ст.170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Тому наявні підстави відмовити у відкритті провадження, роз`яснивши про його підсудність місцевому загальному суду в порядку цивільного судочинства та повернути сплачений судовий збір у сумі 1211,20грн згідно з платіжним документом (квитанцією ID №0646-8408-6776-4683) від 03.08.2024.
Керуючись ст. ст.2-20, 38-39, 122-123, 160-171, 243, 259-263 КАС України, суддя
УХВАЛИЛА:
1.Відмовити у відкритті провадження за позовною заявою адвоката ОСОБА_4 від імені ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тальнівської міської ради про визнання протиправним і скасувати рішення реєстратора №72039821 від 08.03.2024 про закриття об`єкта нерухомого майна (реєстраційний номер 2896511971020) у зв`язку зі знищенням житлового будинку загальною площею 57,7 кв.м., житлова площа 26,3кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ,- на підставі документа, що підтверджує факт знищення об`єкта будівництва (Витяг з ЄДЕССБ), серія та номер DT01:9082-8641-5424-9043 до Державного реєстру речових прав на нерухомого майна та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, зобов`язання вилучити вказаний запис.
2.Роз`яснити, що спір підвідомчий місцевому загальному суду в порядку цивільного судочинства.
3.Повернути з Державного бюджету ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_2 ) сплачений судовий збір у сумі 1211,20грн (одну тисячі двісті одинадцять гривень двадцять копійок) згідно з платіжним документом (квитанцією ID №0646-8408-6776-4683) від 03.08.2024.
4.Копію ухвали направити учасникам спору.
5.Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 15 днів.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120980830 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні